Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amable schreef:Klopt hoor, ik zie dat ook iedere startles weer en het blijft echt heel erg leuk, het moment dat je dat paard ziét denken, verrek! Als ik dit doe, dan geeft zij me iets lekkers! Jeumig, had ik dát nou eerder geweten!
crosmuller schreef:Amable schreef:Klopt hoor, ik zie dat ook iedere startles weer en het blijft echt heel erg leuk, het moment dat je dat paard ziét denken, verrek! Als ik dit doe, dan geeft zij me iets lekkers! Jeumig, had ik dát nou eerder geweten!
Wat een leuk werk heb jij eigenlijk.
crosmuller schreef:Je kunt het ook aanleren. Op de 7 basics dvd van inge werkt 1 van de trainers met een paard, als hij het goed doet krijgt hij een klik en een snoepje, tijdens het eten kriebelt hij het paard op zijn voorhoofd. Het paard krijgt een positieve associatie met het gekriebel, dus dat kan later als beloning ingezet worden zonder snoepje.
crosmuller schreef:Of je blijft het vanaf nu andersom doen.
Veel plezier met de clickerdames, altijd leuk zoiets. (urko hoe gaat het met de organisatie van de clickerdag/weekend ?).
Visitor schreef:Ja, ik weet dat er inderdaad verschillend over gedacht werd. Zoals gezegd leek het me niks, maar hoe zij het uitlegde, zette het me toch aan het denken. Want variabel belonen maak ik inderdaad al wel eens gebruik van.crosmuller schreef:Je kunt het ook aanleren. Op de 7 basics dvd van inge werkt 1 van de trainers met een paard, als hij het goed doet krijgt hij een klik en een snoepje, tijdens het eten kriebelt hij het paard op zijn voorhoofd. Het paard krijgt een positieve associatie met het gekriebel, dus dat kan later als beloning ingezet worden zonder snoepje.
Nee precies, bij paarden is er niet gauw een andere beloning (althans bij mijn paard niet, maar ik zag gister ook een filmpje van een shetteveulen voor wie een kriebelsessie echt alles was) te vinden dan voedsel. Daarom dacht ik ook dat Shawna misschien een andere secundaire bekrachtiger gebruikt, dus de aangeleerde kriebel op het hoofd bijvoorbeeld, inderdaad.
Maar, als dát werkt, kan een bridge zonder voer dus net zo goed werken. De bridge heeft in het begin net zo min waarde als de kriebel op het hoofd. Dus de kriebel zonder snoepje is niet wezenlijk anders dan de bridge zonder snoepje. En Shawna werkt in de filmpjes ook duidelijk met alleen een click zonder snoep of kriebel (maar misschien wel stem, wat ook een secundaire bekrachtiger kan zijn geworden).
Maar ik vraag me vooral af of in theorie de gedachte opgaat dat door het variabel belonen van de bridge (als het ware) de kracht van de bridge ook toeneemt, zoals Shawna lijkt te suggereren, net als dat het geval is met variabel belonen van gedrag. Het verschil is dat de bridge geen gedrag van het paard is. Anderzijds ga je pas variabel belonen als het gedrag op cue er redelijk in zit, dus is het misschien ook al de cue die de positieve associatie oproept (groen licht cue, jeej nu mag ik het gedrag uitvoeren waarmee ik een beloning verdien) die al dan niet uitkomt, net als je dat met een bridge waar niet altijd 100% voer (maar bijv 90% van de tijd) zou kunnen doen.
Ik hoop dat jullie me kunnen volgen.
[***] schreef:Weet wel dat ze altijd gezegd hebben dat hij groeit als jij enthousiast tegen hem doet, dus dat heeft er altijd wel ingezeten.. alleen volgens Parelli mocht je dat niet doen, maar daar ga ik me nu niks meer van aantrekken![]()