Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Denk dat ik toch wel zo'n beetje dezelfde dingen wil als waar jullie mee bezig zijn, dus dan kunnen jullie mij wat tips geven om het op te delen enzo, want ik merk wel dat ik dat moeilijk vind
Iets voor binnenkort, moet eerst eens neerzetten wat ik nu eigenlijk wil gaan leren
).
Heb even van dat moment gebruik gemaakt om met de handtarget te werken, dan kon ik hem belonen
Dan nog even handtarget om hem op een net ander plekje te zetten en toen hebben we nog even geoefend met het actief stilstaan. Gewoon los, en hij heeft geen stap verzet! Zijn hoofd ging ook maar heel weinig mijn richting uit, dus hij heeft héél veel beloningen gehad op heel korte tijd. Denk niet dat hij dat erg vond
Ook nog even wat moeilijker gemaakt door zelf te bewegen (over mijn jas en mijn zakken enzo met mijn handen) maar ook dat deed hij super, als hij al even keek dan keek hij ook net zo snel weer weg
En die oortjes die stonden zowat vanzelf naar voren, hij was zo vrolijk vandaag, heb meer oortjes naar voren dan naar achter gezien
Als je er bewust mee bezig bent toch (en niet dat je zogenaamd aan grondwerk doet terwijl je geen idee hebt waar je mee bezig bent en zo snel mogelijk het steigeren wil aanleren
).
) maar wat hij me gisteren gaf, gewoon het feit dat we konden stilstaan en hij dat leuk vond om geaaid te worden enzo.. dat alleen al
Verder werd ik helemaal supervrolijk van 1 pasje zijwaarts, gewoon in het midden van de piste, zonder steun van het hek ofzo, en hij deed het gewoon.. Wist niet wat ik zag!
Als je bewust met dingen bezig bent leer je vanzelf kleine dingen appreciëren
Je hebt die kleine dingen ook nodig om verder te kunnen
).
.
). En gisteren merkte je dus echt dat hij even naar mij keek, en vrijwel meteen weer voor zich, alsof hij zoiets had van *grapje hoor, ik weet het wel* .. en dan kwam de click en dan dat hoofd van hem
) maar toch ook weer niet typisch Parelli .. ik merk dat ik het allemaal toch een beetje aan het aanpassen ben .. Bv. mijn fase 1 was een vingerwijzing, fase 2 een stemcommando, fase 3 mijn stick optillen en fase 4 (die ik alleen 1 keer in het begin nodig heb gehad) was met de string achter mij slaan .. Dus helemaal niks op hem gericht, en dat kon hij wel waarderen denk ik .. En verder ook héél veel met stem belonen en zeggen hoe geweldig hij wel niet was .. Is ook niet volgens Parelli maar het werkt wel bij hem, het murmelen was daar het bewijs van
En dan gewoon stilstaan en/of aaien en hij was helemaal blij .. Snoepjes geef ik echt pas na een click, daar ga ik nu heel bewust mee omgaan .. maar bij het 'gewone werk' kan ik dan nog altijd belonen op die manier dus dat is toch wel fijn, hij leeft ook wel echt op als je zegt hoe geweldig hij wel niet is
Amable schreef:Klopt hoor, ik zie dat ook iedere startles weer en het blijft echt heel erg leuk, het moment dat je dat paard ziét denken, verrek! Als ik dit doe, dan geeft zij me iets lekkers! Jeumig, had ik dát nou eerder geweten!
.crosmuller schreef:Amable schreef:Klopt hoor, ik zie dat ook iedere startles weer en het blijft echt heel erg leuk, het moment dat je dat paard ziét denken, verrek! Als ik dit doe, dan geeft zij me iets lekkers! Jeumig, had ik dát nou eerder geweten!
Wat een leuk werk heb jij eigenlijk.
) En het tempo van alles bepaalt mijn paard. Ik zet bewust geen echte doelen en zeker geen tijd erop, omdat het demotiverend werkt als we die niet halen, vind ik. En zeker vanwege het fysieke gestel van mijn paard is niet alles haalbaar en zeker niet snel. Nu is elk klein stapje mooi meegenomen en gaan we langzaamaan toch vooruit.
dressuurmatig bezig zijn met clicker. Dit lijkt er een beetje op, al kan ik nog geen click ontdekken. http://www.youtube.com/watch?v=Qeb2QKPdvVc en http://www.youtube.com/watch?v=JfjzWSXN ... _Q&index=2
en als je altijd met R- hebt gewerkt, zoals in de paarden toch gebruikelijk is, is het ook moeilijk om 'over te schakelen' op R+ (zo dat überhaupt al voor 100% mogelijk is dus).
. Als je paard de kriebel wel een beloning vindt kun je dat natuurlijk gebruiken.
.crosmuller schreef:Je kunt het ook aanleren. Op de 7 basics dvd van inge werkt 1 van de trainers met een paard, als hij het goed doet krijgt hij een klik en een snoepje, tijdens het eten kriebelt hij het paard op zijn voorhoofd. Het paard krijgt een positieve associatie met het gekriebel, dus dat kan later als beloning ingezet worden zonder snoepje.
). Tenminste voor zover ik het weet is dat niet aangetoond. Je zegt het zelf al, de bridge is geen gedrag. Dat gedrag toeneemt bij variabel belonen is wel aangetoond.
), zou ik als ik geen klik kreeg denken "huh, geen klik? Heeft ze wel gezien dat ik spring/ren/actief stilsta? En dan nog eens een extra schepje erbovenop doen .. -> gedrag neemt toe. Als ik een klik hoorde en niks kreeg zou ik eerder denken, ja hallo bekijk het even. Ik zit maar wat voor me uit te filosoferen hoor.
, crosmuller schreef:Of je blijft het vanaf nu andersom doen.
Veel plezier met de clickerdames, altijd leuk zoiets. (urko hoe gaat het met de organisatie van de clickerdag/weekend ?).
Visitor schreef:Ja, ik weet dat er inderdaad verschillend over gedacht werd. Zoals gezegd leek het me niks, maar hoe zij het uitlegde, zette het me toch aan het denken. Want variabel belonen maak ik inderdaad al wel eens gebruik van.crosmuller schreef:Je kunt het ook aanleren. Op de 7 basics dvd van inge werkt 1 van de trainers met een paard, als hij het goed doet krijgt hij een klik en een snoepje, tijdens het eten kriebelt hij het paard op zijn voorhoofd. Het paard krijgt een positieve associatie met het gekriebel, dus dat kan later als beloning ingezet worden zonder snoepje.
Nee precies, bij paarden is er niet gauw een andere beloning (althans bij mijn paard niet, maar ik zag gister ook een filmpje van een shetteveulen voor wie een kriebelsessie echt alles was) te vinden dan voedsel. Daarom dacht ik ook dat Shawna misschien een andere secundaire bekrachtiger gebruikt, dus de aangeleerde kriebel op het hoofd bijvoorbeeld, inderdaad.
Maar, als dát werkt, kan een bridge zonder voer dus net zo goed werken. De bridge heeft in het begin net zo min waarde als de kriebel op het hoofd. Dus de kriebel zonder snoepje is niet wezenlijk anders dan de bridge zonder snoepje. En Shawna werkt in de filmpjes ook duidelijk met alleen een click zonder snoep of kriebel (maar misschien wel stem, wat ook een secundaire bekrachtiger kan zijn geworden).
Maar ik vraag me vooral af of in theorie de gedachte opgaat dat door het variabel belonen van de bridge (als het ware) de kracht van de bridge ook toeneemt, zoals Shawna lijkt te suggereren, net als dat het geval is met variabel belonen van gedrag. Het verschil is dat de bridge geen gedrag van het paard is. Anderzijds ga je pas variabel belonen als het gedrag op cue er redelijk in zit, dus is het misschien ook al de cue die de positieve associatie oproept (groen licht cue, jeej nu mag ik het gedrag uitvoeren waarmee ik een beloning verdien) die al dan niet uitkomt, net als je dat met een bridge waar niet altijd 100% voer (maar bijv 90% van de tijd) zou kunnen doen.
Ik hoop dat jullie me kunnen volgen.
) maar daarna geef ik geen beloning, alleen lijkt hem dat niet uit te maken, hij gaat weer even vrolijk verder.. Na een click komt er wel altijd een beloning..
).
Denk dat dit inderdaad nog van 'vroeger' is, ben ook begonnen met een stemgeluid als bridge (later pas de clicker gaan gebruiken) dus dat zal wel meespelen .. Ik ga het in ieder geval blijven gebruiken, maakt het grondwerken toch een stuk fijner .. En dan merk ik vanzelf wel of het stand gaat blijven houden of afzwakt (want dat laatste kan natuurlijk ook gebeuren.. ).
).. Dus op zo'n momenten gebruik ik nu mijn stem, of de laatste keer dan toch, en dat leek prima te gaan, had een blije pony.. was lang geleden

En ik ga dat zeker verder proberen om te kijken of dat zo blijft, of dat het toch niet gaat afzwakken als er geen snoepjes komen .. (al wil ik toch elke sessie iets met clickeren doen, maar dan daarom niet de hele sessie of tijdens de buitenrit, maar bv. daarna nog een paar kleine afsluitende dingen ofzo .. of gewoon zodat ik een reden heb om hem een snoepje te kunnen geven
). Weet wel dat ze altijd gezegd hebben dat hij groeit als jij enthousiast tegen hem doet, dus dat heeft er altijd wel ingezeten.. alleen volgens Parelli mocht je dat niet doen, maar daar ga ik me nu niks meer van aantrekken
[***] schreef:Weet wel dat ze altijd gezegd hebben dat hij groeit als jij enthousiast tegen hem doet, dus dat heeft er altijd wel ingezeten.. alleen volgens Parelli mocht je dat niet doen, maar daar ga ik me nu niks meer van aantrekken![]()