Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nimue2010

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:31

Haha, ja ik woon al weer 10 jaar in Zweden :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:32

Ah had ik het toch goed begrepen (nadat het was doorgesijbeld dan. Waar ergens, als ik vragen mag?) Ik woon er trouwens ook alweer 8 jaar :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:33

nimue2010 schreef:
Citaat:
Nu spreek je vast geen zweeds

-schrijf je tegen iemand die Scandinavische taal- en letterkunde heeft gestudeerd - hoofdvak Zweeds :-)

Ik ga zoeken! Ik wil dus echt zien hoe je te werk gaat als je bijv. wilt gaan rijden met een clicker...

Oh rijden met de clicker is niet veel over te vinden, maar ze zijn er wel. Ik heb wel eens een filmpje gezien van irishclicks o.a.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:35

Maar is het niet handig om voor jezelf (en voor de duidelijkheid voor je paard) eerst die omslag waar je het over hebt in het grondwerk te maken, alvorens je het met rijden toepast? Zomaar een gedachte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:36

Misschien is er via Alexandra Kurland ook wat te vinden? Ik weet dat ze op de DVD's rijdt (al weet ik nu niet meteen of dat ook actief met de clicker is, of om te laten zien wat je uiteindelijk kan bereiken :+ ) maar ik weet niet of er wat van op youtube staat..

Voor mij persoonlijk is eventueel rijden met de clicker nog héééééééél ver weg .. Veel te moeilijk :') En ook niet echt nodig voor hetgeen we nu doen of gaan doen in de toekomst (wat een beetje afhangt van hoe het verder verloopt met het headshaking-gedeelte :+ ). Op de grond is al moeilijk zat :j :7

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:41

LJ: ik woon ten zuiden van Kristinehamn - vlakbij Vänern.
CM en LJ: het rijden noemde ik gewoon als voorbeeld - om aan te geven dat het juist dat soort omgang met paarden is dat ik graag anders zou willen gaan aanpakken en wat ook het soort omgang is waar je ingesleten routines hebt en waarbij veel 'moeten' aan te pas komt. Ik weet alleen niet goed hoe ik moet beginnen. Dat wordt studeren op de computer dus :-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:48

liljebo schreef:
Ik denk ook niet dat je teveel moet denken in termen goed/fout, maar meer in bewustwording van wat je nu precies gebruikt, wat de doelstelling van juist die techniek is en of het past bij wat je wil.

Ik neig zelf meer en meer naar zoveel mogelijk R+. Dat is een pittige opgave. Iig voor mij want ik ben heel erg snel geneigd te 'helpen'. (nu ik mij daar eindelijk meer bewust van wordt schrik ik een beetje van die toch wel erg sterke neiging)
Dat is , denk ik, een stukje ongeduld.

Misschien is het geen ongeduld maar 'gewoon' vervallen in oud gedrag (R-).

Citaat:
Merk ook dat ik heel erg mij agenda heb; ik wil dit, ik wil dat en over zoveel tijd ... en straks... etc en dat het overslaan van het microshapen daar alles mee te maken heeft.

Ik probeer nu de hele planning van de tafel te vegen, gewoon met de eerste stapjes te beginnen en mij niet druk te maken over waar en wanneer ik ergens kom.

Wat mij helpt is juist wel een planning maken, alleen het tijdsframe eraf halen. Dat heeft mij geholpen met het temmen van Kyra. Een duidelijk stappenplan (eerst: niet meer over de stalmuur heen willen springen als de deur open gaat, daarna uit de hand voeren zonder deur/tralies ertussen en dan aaien om haar uiteindelijk te kunnen halsteren)

Citaat:
Zo is het natuurlijk simpel om Shakira met hoofdstel en menzweep droog te mennen en straks snel genoeg voor de kar te zetten, maar ik heb bv in mijn hoofd gezet dat ik wil testen of ik haar puur op stemcue en zonder gebruik van hoofdstel kan mennen en ik moet daarvoor naar het absolute allereerste begin.

Ik wil straks ook met LT beginnen, maar merkte daar wat misverstanden en frustratie op en moet ook daar terug naar het allereerste begin, temeer omdat ik ook hier nauwelijks gebruik wil maken van hoofdstel

IK zou zeggen hou dit gewoon op de planning, maar niet voor deze zomer. ;)

Citaat:
Dat soort dingen.
Maar ik kom mijzelf daarbij behoorlijk tegen... dat kan ik wel zeggen :o

Leuk leerpaard gevonden, dus. :)

nimue2010 schreef:
Pfff - deze discussie is precies de reden waarom het in mijn hoofd duizelde na het lezen van het boek Denkwerk van Inge. We doen in de paardenwereld zo veel met R- :-(
Natuurlijk kan ik denken dat ik een cue geef als ik een vingertop op de zijkant van mijn paard leg omdat ze om moet. Het vervelende is echter dat het haar wel is aangeleerd met veel meer druk dan ik nu nog nodig heb en het is bovendien een 'moeten'.
Ik merk ook dat als ik er te veel over ga nadenken, ik het enthousiasme over het clickeren verlies omdat ik ga twijfelen, onzeker wordt en het dan alleen nog maar toepas in hele duidelijke nieuwe situaties - bijv. trailerladen.

Beloon jezelf dan wat meer. Je eigen doelen in kleine(re) stapjes verdelen en geniet van je succes. Een trainingsdagboekje kan heel erg goed helpen je successen in perspectief te zetten. Men is al snel geneigd behaalde successen als "makkelijk" af te wimpelen. Maar met een trainingsdagboekje kun je gewoon zwart op wit zien wat je allemaal al (wel) bereikt hebt en sla je ook niets over.

OP 11 juni 2010 staat er bv in mijn trainingsdagboek:
Citaat:
Circling in stap gaat nu goed (zelfs op gras) en in draf valt ze nog terug. Hoeven gingen perfect.

Dan denk ik nu: Wow, ik kon toen al gewoon op gras werken! :D

In Canada op mijn eerste stal was is zeer gefrustreerd want als ik "haar even lekker wilde laten rennen" verkoos ze elke kleine grasspriet uit het zand te zoeken en op te eten. Ze had daar gewoon de hele dag honger.

Nu zijn de omstandigheden gelukkig weer verbeterd, maar nu train ik niet meer op gras. Maar het is leuk om even 3 jaar terug te lezen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:50

@Nimue: ik vergat nog: grote snoeppot met lekker op stal om jezelf ook te belonen. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:51

nimue2010 schreef:
LJ: ik woon ten zuiden van Kristinehamn - vlakbij Vänern.
CM en LJ: het rijden noemde ik gewoon als voorbeeld - om aan te geven dat het juist dat soort omgang met paarden is dat ik graag anders zou willen gaan aanpakken en wat ook het soort omgang is waar je ingesleten routines hebt en waarbij veel 'moeten' aan te pas komt. Ik weet alleen niet goed hoe ik moet beginnen. Dat wordt studeren op de computer dus :-)

Ok dat is een eindje van ons af. (rond de 300 km denk ik?) Jammer.
Maar als je bij de zweedse groep gaat, vind je wellicht meer mensen in jouw buurt die met de clicker werken.

Ennuh... gewoon bij het begin beginnen. Voorlopig misschien gewoon focussen op zelf de slag te pakken te krijgen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:54

HL idd het vallen in 'oud' gedrag. Lastig hoor, als het er al zo'n 40 jaar ingesleten is.
En ja... ik bedoel eigenlijk ook het tijdsframe. Je moet wel weten waar je graag naartoe wil, maar meer voor ogen houden dat het jaren kan duren voordat je er bent.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:55

nimue2010 schreef:

Bij mij ging het proces van traditioneel naar R+ in grote lijnen zo (en daar heb ik van tevoren niet zo over nagedacht hoor):

- eerst grondwerk met de clicker, hoofd laag achteruit, targeten dat soort dingen
- clicker ook incidenteel gaan gebruiken bij verzorging (opzij gaan, voetjes geven). Incidenteel omdat ze dat allemaal al kent en gewoon braaf is, maar ik klik soms voor
extra snel opzij gaan bv. Bij moeilijke dingen zoals medicijnen toedienen gebruik ik het clickeren wel intensief.
- Academische kaptoom aan de wilgen gehangen en begonnen met rechtrichten met een stalhalster en de clicker.
- Gestopt met longeren en "loswerken" met druk en puur met de clicker gaan werken
- rijden met de clicker in de bak, eigenlijk van voren af aan begonnen met de hulpen aanleren. In het begin verviel ik nog vaak in druk verhogen maar dat gaat nu beter.
- lange teugel met de clicker, is voor ons beide een nieuwe oefening

Buitenrijden doe ik nu nog op de oude manier. Dat hebben we ook nog nodig want ze heeft beweging nodig en dat vinden we soms nog moeilijk met R+.

@HL snoeppot, geweldige tip :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:00

Hier werken doelen niet, er komt altijd wel weer wat tussen .. Maakt niet uit of ik kortetermijnplanningen doe (vandaag wil ik dit gaan oefenen) of langetermijndingen (in de zomer wil ik .. ). Altijd is er wel iets :+ Zo had ik deze winter besloten om te kijken of ik er naartoe kon werken dat ik [***] in de zomer mee kon nemen als handpaard. Maarja, dat is nu ook weer uitgesloten.. Of ja, misschien niet helemaal in theorie, maar toch niet zo handig, denk niet dat ik hem zover krijg dat hij [***] blind durft volgen.. :+

Naja, ik kijk wel, eerst deze week maar actief met [***] aan de slag, zien of we verschil merken en dan vanaf volgende week kunnen we weer verder kijken voor eventuele plannen.. tegen dan zijn er vast weer 100 andere dingen gebeurd waardoor nu plannen geen zin heeft :')

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:43

Nou, ik hang dus ergens rond jouw punt 1 en 2 en wil naar 3, cm! Nogmaals ik ga studeren en een plan maken - (gevulde) snoeppot aanschaffen - en dan horen jullie van mij!!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:57

nimue2010 schreef:
Nou, ik hang dus ergens rond jouw punt 1 en 2 en wil naar 3, cm! Nogmaals ik ga studeren en een plan maken - (gevulde) snoeppot aanschaffen - en dan horen jullie van mij!!

Je begrijpt dat ik niet wil zeggen dat dat ook allemaal goed gaat he :). Vooral het rechtrichten valt niet mee (motivatie problemen). Wat dat betreft is van punt 2 naar 3 een kwestie van een beslissing nemen. In dit geval dus "ik gebruik de kaptoom en zweep niet meer" en daarna leven met de consequentie dat het rechtrichten minder goed gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:02

Zo werkt het idd CM. Ik heb die beslissing nu met longeren genomen, maar dat betekent wel weer volkomen terug naar af. Je werkt dan dus even niet echt met lichamelijke training maar met mentale training. Dat is een heel ander uitgangspunt (helpt mij wel om het zo te zien)
Met LT wil ik dus ook zonder druk werken, hooguit straks met vederlichte hulpen, maar vooralsnog dus gewoon helemaal zonder, om niet in de verleiding te komen de druk te verhogen.
Zelfde voor mennen.
En dat is allemaal echt wel een uitdaging (en gaat heus niet altijd goed :+ )
Daarentegen is het wel heel erg leuk.

Sabine, ik weet hoe dat werkt. Ik moet ook heel vaak bijstellen. Maar het helpt wel om in ieder geval een bepaalde richting uit te werken, anders heb ik echt zoiets van: en nu? (heb ik toch wel vaker met de oudjes... moet daar ook nog een richting voor bepalen, zelfs als het alleen voor de leuk is. Merk dat ik anders zinloos zit te rommelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:24

Hmmja, een soort van doel-achtig iets is altijd wel handig :j Heb ook wel eens samen met pony in de piste gestaan en dat ik op dat moment nog steeds niet wist wat we gingen doen :+ Kwam altijd wel wat van hoor, daar niet van, maar toch :')

Maarja, deze week moeten we even normaal doen, dus het clickeren komt vanaf volgende week wel weer (als ik deze week verschil merk). Misschien dat ik tussendoor wel wat mee pik maar ik moet even kijken hoe ik alles kan organiseren, had er eigenlijk niet op gerekend dat ik gewoon hem moest rijden en laten draven & galopperen enzo :7

Vandaag niks gedaan, maar in de weide had ik wel een héél vrolijke [***] .. echt gek .. Heb hem een heel stuk zien draven, echt met een vrolijke kop erop en niet schudden (al was het wel van vrij korte duur, dus of daar echt iets over te zeggen valt .. maar anders in de weide doet hij het wel, ookal moet hij maar 10 meter lopen .. ) en verder was hij ook heel erg alert. De voorbije dagen stond hij maar een beetje te staan, zijn ding te doen zeg maar, maar vandaag was hij heel oplettend wat ik allemaal aan het doen was, ook toen ik met [***] bezig was.. Heel gek, maar hoop niet dat het komt omdat het vandaag zo regende :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:06

[***] schreef:
Hier werken doelen niet, er komt altijd wel weer wat tussen .. Maakt niet uit of ik kortetermijnplanningen doe (vandaag wil ik dit gaan oefenen) of langetermijndingen (in de zomer wil ik .. ). Altijd is er wel iets :+ Zo had ik deze winter besloten om te kijken of ik er naartoe kon werken dat ik Boke in de zomer mee kon nemen als handpaard. Maarja, dat is nu ook weer uitgesloten.. Of ja, misschien niet helemaal in theorie, maar toch niet zo handig, denk niet dat ik hem zover krijg dat hij Cobe blind durft volgen.. :+

Het gaat er juist om dat je wél een doel stelt. Kunst is alleen om het tijdframe los te laten. Dus wel weten waar je naar toe wilt alleen niet de dwang hebben om het binnen een bepaalde tijd voor elkaar te hebben. Dat werkt niet met dieren.

Zonder doel kun je het ook niet in babystapjes verdelen en dan ga je teveel op het eindresultaat richten in plaats van de weg er naar toe uit te stippelen. Als je maar klein genoege stapjes neemt zijn je (deel)doeltjes prima te halen. Lukt dat niet, dan zijn de stappen te groot.

Nouja dat is in elk geval hoe het bij mij heel erg goed werkt. Het is alleen wel lastig om het tijdframe los te laten. Ik heb bv wel maanddoelen (dit zijn ienie-mini doelen), soms haal ik er een niet en daar kan ik toch vrede mee hebben. Maar meestal haal ik ze wel want het zijn zulke kleine stapjes, met een logisch vervolg dat het vanzelfsprekend is voor Kyra.
Dat is heel erg moeilijk om alleen te doen en daarom heb ik ook een trainingsmaatje. Met haar bespreek ik mijn doelen (en de hare) en we kijken of de volgorde ons logisch lijkt. Soms vragen we aan elkaar: waarom kies je voor deze weg? En als we vastlopen in ons eigen schema helpen we elkaar met tips. Maar het loslaten van het tijdsframe heeft mij heel erg veel opgebracht: ik heb nauwelijks last meer van frustratie omdat alles eerder sneller komt dan gedacht dan later.

Zonder doel(en) blijf je maar wat in de rondte 'zwemmen' zonder te bereiken.

Niet naar jou, Sabine, maar in het algemeen wil ik nog opmerken. Ik zie behoorlijk veel mensen die nog precies hetzelfde doen met hun paard als ... bv 5 jaar geleden. En ook tegen dezelfde problemen aan lopen. Soms kopen ze een ander paard (en houden hetzelfde probleem of een soortgelijk probleem). Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd al kreeg. Daarom is verandering vooruitgang. Ook als het achteruitgang is. Dan heb je namelijk een belangrijke les geleerd. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:06

Het loslaten van het tijdsframe is wel belangrijk en moeilijk. Ik merk zelf dat het er nog erg 'in' zit; Dat iets 'moeten'. Nu heb ik door omstandigheden veel met verschillende paarden (en andere dieren) gewerkt en heb ik altijd vanwege gezondheidsredenen doelen moeten bijstellen en ik weet dat dat lastig is. Zo had ik met hälga en silja duidelijke doelen voor ogen, waar ik aan werkte. Als dan de lichamelijke problemen er een streep doorheen trekken, is het best moeilijk om over nieuwe doelen na te denken.
Drie van de vier mogen dus niet werken. Ik kan niets meer doen, maar ik merk dat ze clickeren leuk vinden, zolang ik niet in de valkuil van druk toepassen val. Vooral silja is daar erg duidelijk in. Als ik dan 1 keer doe, loopt ze de volgende dag weg als ik met het halster kom.
Alleen al daarom is het voor mij belangrijk om met de oudere dames bezig te blijven. Ik leer er zelf heel veel van. Maar het zoeken van doelen voor hen vind ik best moeilijk. Met sil heb ik wel wat ideetjes gevonden, maar met Hälga weet ik het echt nog niet. Ze pakt niet graag iets in de mond, kan geen korte bochten maken, heeft best wel wat beperkingen. Met trulsa heb ik ook piepkleine doelen. (ze heeft erg veel beperkingen) Met Shakira liggen mijn doelen hoger, maar het eerste doel is de complete omslag voor ons beiden.

Het heeft voor mij veel tijd gekost (zelf alles uitzoeken in je uppie, terwijl je al 30 jaar vastgeroest bent in een ander systeem is echt niet gemakkelijk), maar ik merk wel dat het nu begint door te dringen. Ik ben er nog lang niet, maar mijn denkpatroon verandert eindelijk beetje voor beetje, juist door het loslaten van het tijdsframe, maar wel te weten waarheen. Mijn doelen met shakira zijn redelijk ambitieus, maar ik heb voor mijzelf voorgenomen dat tijd er niet toe doet en dat ik voor mijn plannen zeker een paar jaar moet rekenen.
Trainingsgenootje is fijn, maar heb ik hier niet. Net zo min als een instructeur. Maar binnenkort komen een stel clickerende dames hierheen en gaan we eens samen trainen. Dat kan ook verhelderend zijn.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:21

@lj kun je met halga niet iets doen met symbool discriminatie? Of een leuke smaaktest :). En wbt trainingsmaatje, is een online trainingsmaatje niet iets?

Misschien moet ik ook meer plannen maken. Gisteren ging het trainen niet super omdat ik te weinig voor ogen had wat ik wilde gaan doen. Maar ja, de andere keer heb je een plan en dan had je paard een ander plan :). Ik heb wel een lijstje met oefeningen die ik ooit wil doen en oefeningen die we min of meer kunnen. Ik merk dat ik anders soms een oefening vergeet. En dan maanden later bedenk je, "oh ja dat kon ze ook, helemaal vergeten".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:41

Ja, ik was met haar met links rechts bezig en symbool discriminatie zou ook kunnen. Was alleen gisteren erg dom bezig. Zette rechts op het commando links. Ik stond tegenover haar en had het pas in de gaten toen ik daarna dezelfde oefening met shakira ging doen. Muts die ik ben. Moet die dus opnieuw met haar doen vanaf het begin. Maar we waren er nog maar kort mee bezig en hij 'zit' nog niet echt, denk ik. In dit geval een voordeel (hoop ik)
Smaaktest zal d'r ook wel bevallen ja... hahaha

Online trainingsmaatje zou ook wel kunnen, maar ik zal eens eerst kijken hoe de bijeenkomst met de clickerdames loopt. Misschien komen we dan wel vaker bij elkaar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:48

Of je blijft het vanaf nu andersom doen ;).

Veel plezier met de clickerdames, altijd leuk zoiets. (urko hoe gaat het met de organisatie van de clickerdag/weekend ?).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:49

Haha, nee dan kom ik helemaal in de war... temeer omdat ik het bij trulsa wel goed deed.

Weet nog niet wanneer de dames komen, hoor. Denk begin juli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:53

Hmmja, ik denk dat ik inderdaad maar een lijstje ga maken van dingen die ik wil gaan doen en waar ik aan wil gaan werken (dus die dingen opdelen in stapjes). Misschien als het op papier staat dat het makkelijker voor mij is om mee bezig te gaan dan wanneer het allemaal in mijn hoofd zit .. Want in mijn hoofd zit veel, misschien beetje teveel :+ :))

Maar hier inderdaad ook, altijd komt er wel iets medisch tussen .. Ik hoop dat we op dat gebied stilaan naar het einde toe gaan .. dan kan ik beter plannen maken en doelen stellen denk ik. Voor zover mijn fantasie dat toelaat :+

Wat ik ook moeilijk vind .. Ik kan wel zeggen van "ik wil aan dat en dat werken" en dat dan opdelen, maar als mijn pony daar toevallig net geen zin in heeft (wat wel eens gebeurd) dan zit ik dus vast .. Zelfs als ik verschillende opties heb komt het nogal eens voor dat niks interessant is voor hem die dag := En wat ik ook graag wil is dingen afwerken, vooruit gaan, beter worden, maar dat houdt in dat je regelmatig met hetzelfde bezig bent en dat houdt in dat ponylief niet altijd meer meewerkt .. Ik denk dat ik daar misschien te snel 'opgeef', en dan ga ik maar weer andere dingen doen en uiteindelijk kom je met niks vooruit :+

Jullie zijn mijn clickermaatjes :Y) Op stal is er nog niemand zover dat ze er nut van inzien zeg maar.. Er is wel iemand die daar ook mee bezig is geweest, maar die heeft zo moeilijke werkuren dat ik die eigenlijk zowat nooit op stal zie (en ik weet niet wat ze er nu nog mee doet) .. Dus dat werkt ook niet om echt samen dingen te bespreken en te trainen enzo..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:46

[***] schreef:
Jullie zijn mijn clickermaatjes :Y) .

haha ja zo zie ik het ook :). Hoewel ik ook nog een echt live clickermaatje heb (swaatjuh).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:57

Citaat:
Hmmja, ik denk dat ik inderdaad maar een lijstje ga maken van dingen die ik wil gaan doen en waar ik aan wil gaan werken (dus die dingen opdelen in stapjes). Misschien als het op papier staat dat het makkelijker voor mij is om mee bezig te gaan dan wanneer het allemaal in mijn hoofd zit .. Want in mijn hoofd zit veel, misschien beetje teveel :+ :))

Maar hier inderdaad ook, altijd komt er wel iets medisch tussen .. Ik hoop dat we op dat gebied stilaan naar het einde toe gaan .. dan kan ik beter plannen maken en doelen stellen denk ik. Voor zover mijn fantasie dat toelaat :+

Wat ik ook moeilijk vind .. Ik kan wel zeggen van "ik wil aan dat en dat werken" en dat dan opdelen, maar als mijn pony daar toevallig net geen zin in heeft (wat wel eens gebeurd) dan zit ik dus vast .. Zelfs als ik verschillende opties heb komt het nogal eens voor dat niks interessant is voor hem die dag := En wat ik ook graag wil is dingen afwerken, vooruit gaan, beter worden, maar dat houdt in dat je regelmatig met hetzelfde bezig bent en dat houdt in dat ponylief niet altijd meer meewerkt .. Ik denk dat ik daar misschien te snel 'opgeef', en dan ga ik maar weer andere dingen doen en uiteindelijk kom je met niks vooruit :+

Misschien kunnen we je helpen om een doel in deelstappen te verdelen?

Ik heb dus altijd meerdere doelen op verschillende vlakken. Heb ik geen zin om te rijden, dan pak ik bv een grondwerkdoel.

Clickeren gaat ook om: inventief en creatief zijn. Dus als het paard niet wil meewerken op manier A, heb je dan manier B of F of Z bij de hand?

Soms kom ik op stal en lijkt het ook alsof ik niet aan mijn doel kan werken, door welke reden dan ook. Ik heb het tijdsframe losgelaten, dus ik dnek dan: maak niet uit. Ik heb geen zin om te trainen laten we gaan grazen. Nu bestaat in mijn wereld "niet trainen" helemaal niet, dus ook als ik aan Kyra bv laat grazen dan is er altijd wel wat waar ik aan kan werken: hoofd omhoog tijdens grazen, achterhand wegzetten tijdens het grazen. Ik wil bv niet dat ze met haar achter naar mij toe staat, just in case... Als ze weg zou rennen dan heb je 0 kans om wat te doen.

En meestal komt er vanzelf dan nog wel een trainingskans voor iets. Uiteindelijk ga ik altijd (!) tevreden van stal weg. Heerlijk.

Zelfs in de wei/stal/paddock zitten en naar je paard kijken en de interacties bestuderen (en zelf van de zon en frisse lucht genieten) is voor mij "werk" en heel waardevol.

__- Zo, nu ga ik verhuizen en heb ik even geen internet. Het is bijna 6 uur dus even langs de winkel (24/7 open) om ontbijt te halen. Click ze allemaal!