Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nimue2010 schreef:Citaat:Nu spreek je vast geen zweeds
-schrijf je tegen iemand die Scandinavische taal- en letterkunde heeft gestudeerd - hoofdvak Zweeds
Ik ga zoeken! Ik wil dus echt zien hoe je te werk gaat als je bijv. wilt gaan rijden met een clicker...
liljebo schreef:Ik denk ook niet dat je teveel moet denken in termen goed/fout, maar meer in bewustwording van wat je nu precies gebruikt, wat de doelstelling van juist die techniek is en of het past bij wat je wil.
Ik neig zelf meer en meer naar zoveel mogelijk R+. Dat is een pittige opgave. Iig voor mij want ik ben heel erg snel geneigd te 'helpen'. (nu ik mij daar eindelijk meer bewust van wordt schrik ik een beetje van die toch wel erg sterke neiging)
Dat is , denk ik, een stukje ongeduld.
Citaat:Merk ook dat ik heel erg mij agenda heb; ik wil dit, ik wil dat en over zoveel tijd ... en straks... etc en dat het overslaan van het microshapen daar alles mee te maken heeft.
Ik probeer nu de hele planning van de tafel te vegen, gewoon met de eerste stapjes te beginnen en mij niet druk te maken over waar en wanneer ik ergens kom.
Citaat:Zo is het natuurlijk simpel om Shakira met hoofdstel en menzweep droog te mennen en straks snel genoeg voor de kar te zetten, maar ik heb bv in mijn hoofd gezet dat ik wil testen of ik haar puur op stemcue en zonder gebruik van hoofdstel kan mennen en ik moet daarvoor naar het absolute allereerste begin.
Ik wil straks ook met LT beginnen, maar merkte daar wat misverstanden en frustratie op en moet ook daar terug naar het allereerste begin, temeer omdat ik ook hier nauwelijks gebruik wil maken van hoofdstel
Citaat:Dat soort dingen.
Maar ik kom mijzelf daarbij behoorlijk tegen... dat kan ik wel zeggen
nimue2010 schreef:Pfff - deze discussie is precies de reden waarom het in mijn hoofd duizelde na het lezen van het boek Denkwerk van Inge. We doen in de paardenwereld zo veel met R- :-(
Natuurlijk kan ik denken dat ik een cue geef als ik een vingertop op de zijkant van mijn paard leg omdat ze om moet. Het vervelende is echter dat het haar wel is aangeleerd met veel meer druk dan ik nu nog nodig heb en het is bovendien een 'moeten'.
Ik merk ook dat als ik er te veel over ga nadenken, ik het enthousiasme over het clickeren verlies omdat ik ga twijfelen, onzeker wordt en het dan alleen nog maar toepas in hele duidelijke nieuwe situaties - bijv. trailerladen.
Citaat:Circling in stap gaat nu goed (zelfs op gras) en in draf valt ze nog terug. Hoeven gingen perfect.
nimue2010 schreef:LJ: ik woon ten zuiden van Kristinehamn - vlakbij Vänern.
CM en LJ: het rijden noemde ik gewoon als voorbeeld - om aan te geven dat het juist dat soort omgang met paarden is dat ik graag anders zou willen gaan aanpakken en wat ook het soort omgang is waar je ingesleten routines hebt en waarbij veel 'moeten' aan te pas komt. Ik weet alleen niet goed hoe ik moet beginnen. Dat wordt studeren op de computer dus
nimue2010 schreef:CM en LJ: het rijden noemde ik gewoon als voorbeeld - om aan te geven dat het juist dat soort omgang met paarden is dat ik graag anders zou willen gaan aanpakken en wat ook het soort omgang is waar je ingesleten routines hebt en waarbij veel 'moeten' aan te pas komt. Ik weet alleen niet goed hoe ik moet beginnen. Dat wordt studeren op de computer dus
nimue2010 schreef:Nou, ik hang dus ergens rond jouw punt 1 en 2 en wil naar 3, cm! Nogmaals ik ga studeren en een plan maken - (gevulde) snoeppot aanschaffen - en dan horen jullie van mij!!
[***] schreef:Hier werken doelen niet, er komt altijd wel weer wat tussen .. Maakt niet uit of ik kortetermijnplanningen doe (vandaag wil ik dit gaan oefenen) of langetermijndingen (in de zomer wil ik .. ). Altijd is er wel ietsZo had ik deze winter besloten om te kijken of ik er naartoe kon werken dat ik Boke in de zomer mee kon nemen als handpaard. Maarja, dat is nu ook weer uitgesloten.. Of ja, misschien niet helemaal in theorie, maar toch niet zo handig, denk niet dat ik hem zover krijg dat hij Cobe blind durft volgen..
Citaat:Hmmja, ik denk dat ik inderdaad maar een lijstje ga maken van dingen die ik wil gaan doen en waar ik aan wil gaan werken (dus die dingen opdelen in stapjes). Misschien als het op papier staat dat het makkelijker voor mij is om mee bezig te gaan dan wanneer het allemaal in mijn hoofd zit .. Want in mijn hoofd zit veel, misschien beetje teveel![]()
Maar hier inderdaad ook, altijd komt er wel iets medisch tussen .. Ik hoop dat we op dat gebied stilaan naar het einde toe gaan .. dan kan ik beter plannen maken en doelen stellen denk ik. Voor zover mijn fantasie dat toelaat
Wat ik ook moeilijk vind .. Ik kan wel zeggen van "ik wil aan dat en dat werken" en dat dan opdelen, maar als mijn pony daar toevallig net geen zin in heeft (wat wel eens gebeurd) dan zit ik dus vast .. Zelfs als ik verschillende opties heb komt het nogal eens voor dat niks interessant is voor hem die dagEn wat ik ook graag wil is dingen afwerken, vooruit gaan, beter worden, maar dat houdt in dat je regelmatig met hetzelfde bezig bent en dat houdt in dat ponylief niet altijd meer meewerkt .. Ik denk dat ik daar misschien te snel 'opgeef', en dan ga ik maar weer andere dingen doen en uiteindelijk kom je met niks vooruit