liljebo schreef:Visitor, nee, het treed niet beiden op, zoals CM al noemt. Stel je paard moet wijken met de achterhand. Je legt de hand op de achterhand en er gebeurt niets. Dus voer je druk op. (bad thing... moet onaangenaam worden en aanzetten tot). Je gebruikt volgens het stukje daar dus P+ want je leert het paard AF om te blijven staan terwijl je de hand op de achterhand legt (je voegt dus een Bad Thing toe: toenemende druk tot dat het onaangenaam genoeg wordt om eronder uit te willen komen)
Het paard reageert en je laat los (is dus R-) Je leert iets AAN; nl achterhand verplaatsen als je je hand op de achterhand legt.
Maar dit is precies wat ik bedoel, P+ en R- treden in dit voorbeeld toch juist beide op?
En ik vind dit juist zo'n interessante vraag vanwege wat Cm zegt:
cm schreef:Ik denk het niet, straf is AFleren, belonen is AANleren. Als je een paard die stilstaat een schop geeft om te gaan stappen denk ik niet dat hij nooit meer stil zal staan. Dus dat is R-. Als het paard daardoor wel moeite krijgt met stilstaan en steeds loopt te dribbelen was het wel P+.
Dit snap ik dan ook wel weer. Maar, gaat het om 'nooit meer stilstaan'? P+ is toch een aversieve prikkel die bepaald gedrag doet verminderen/ophouden. Op dat moment houdt het gedrag 'stilstaan' op. Tegelijkertijd houdt de schop op als hij gaat lopen, dus is het ook R-. Of moet, wil het P+ zijn, het gedrag ook in de toekomst afnemen? Ik denk het wel eigenlijk, (want dat is bij R+ ook zo) maar in zekere zin doet dat het natuurlijk ook, maar dan staat het na verloop van tijd op cue, de cue 'been geven'.
Nouja, ik wil niet de discussie weer oprakelen want ik ben geloof ik de enige die dit een moeilijk/interessant punt vindt, maar het Engelse citaat gaf dus precies weer wat ik bedoelde.
In reactie op de laatste post van cm; ja maar om het weg te kunnen laten vallen (op het juiste moment) moet je het eerst toevoegen (vaak) en dat is nou het hele eieren eten volgens mij in het R- en P+ verhaal.
En Sabine, R- is per definitie het weg nemen van een aversieve prikkel. Wanneer iets een aversieve prikkel is of een cue, tja, dat is een dunne lijn. Hele lichte druk is misschien niet aversief voor het paard, misschien ook wel. En in hoeverre mensen R- willen gebruiken, is toch een persoonlijke keuze?
Laatst bijgewerkt door Visitor op 29-05-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt