Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Altijd leuk als je dingen duidelijk kan laten zien.
Ze hadden besloten dat ze wel de weide op konden, waarschijnlijk is [***] geschrokken en door de draad uit gerend (stond geen stroom op die tussendraad) en heeft [***] gedacht "maar dan mag ik dat ook" (die moest maar gewoon wat prikpaaltjes vermoorden). Naja, ben dus bezig geweest met opruimen
En ik had ook niet het idee dat ik 1 van beiden kon verleiden met wat snoepjes op dat moment
*gras, gras, gras!
*
). Denk misschien beetje teveel gras gegeten .. vond zijn mond ook dikker dan anders
Nuja, DA komt morgen naar beide pony's kijken dus als het morgen nog zo is kan die dat meteen onderzoeken..
Die lijken meestal hun eigen agenda te hebben als ik iets van plannen heb
Hij doet zelf goed zijn best (zag in de weide verschillende plekken met veel witte haren
) maar een handje helpen kan nooit kwaad, dan is hij weer een beetje toonbaar
Urko schreef:Wat ik bedoel, de clicker komt steeds meer in beeld bij mensen en steeds meer mensen gaan er mee trainen.
Mensen spreken al van clickertraining als ze dat ding in hun hand hebben tijdens het trainen maar gebruiken hem niet optimaal of op de manier waarop het bedoelt is. Bijvoorbeeld:
Hond leren zitten: druk zijn kont naar beneden - hond zit - clicken belonen.
Van de andere kant: ik ben ook gewoon maar ergens begonnen. Waarschijnlijk deed ik ook heel erg veel fout en noemde ik het ook clicker training, B&T training etc.
. HippoLogic schreef:crosmuller schreef:Oh jee ik ben geen echte clickertrainer lees ik. Het dier moet meer bewegen dan de trainer, is 1 van de criteria. Ik moet vaak meerennen om myrtle in draf te krijgen.
Nee joh, gewoon een paar rondjes mennen en het is weer in evenwicht. Click er zo nu en dan ook bij.
. Gisteren wezen wandelen dus de balans is behoorlijk zoek! 

Denk dat ik wel kan zeggen dat ik geëvolueerd ben van trainen met een clicker tot een clickertrainer, zij het dat laatste als een überbeginneling aangezien ik nu echt ga beginnen en er eerder best wel dingetjes mis gegaan zijn in de basis
"Vroeger" deed ik veel meer dan ponybeest, dat is gelukkig al een tijdje niet meer zo
Evenals dat ik de clicker gebruikte om bepaalde dingen aan te leren (VD-kunstjes) en verder niet. Ook wilde ik de beloning wel eens weglaten als hij uit het gedrag viel na de click. En dat is nu allemaal niet meer zo, dus ik ben wel op de goede weg zeg maar 
Ik wil vanaf nu altijd en overal hetzelfde gedrag, of dat nu in de weide is of tijdens het poetsen of rijden of andere dingen (daarom ook dat ik zowel een apart tasje als snoepjes in mijn zak gebruik). Anyway.. gisteren dus eventjes met hem gewerkt, hij moest niet veel doen, gewoon rustig staan en voor zich uit kijken (wel zonder in slaap te vallen
). En elke keer als ik clickte dan ging dat hoofd erop en die oortjes op stand "oh, ik krijg wat van jou?". Was eigenlijk wel leuk om te merken, ondanks dat het geen super training was, dat hij het gedeelte van de click toch echt wel snapt, en na een paar keer ging het meewerken ook echt wel wat beter (maar ben maar een paar minuutjes bezig geweest, was genoeg zo).
Ik train met trulsa oortjes naar voren. Ik ben er nog niet helemaal uit of ze het nu begrijpt, maar ze begrijpt iig dat er veel snoepjes te verdienen zijn
.m Ook dat zijn overigens hele korte sessies.HippoLogic schreef:De trainer verschaft geen "relief" de relief is een "emotie" (kan ik dat zo zeggen) in het dier zelf. Dus geen R+., het toevoegen van iets leuk. Je kunt opluchting niet geven aan een dier/mens.
Hij heeft nu een spuit gehad en nu moet ik kijken of het headshaken minder is dan anders, dus moet ik de gewone dingen van anders doen .. Even gewoon rijden dus
Visitor schreef:Lj, dat is toch precies het punt dat ik laatst aansneed, wat is exact het verschil tussen r- en p+? Treden beide niet altijd samen op? (Als je gewoon droog naar de definitie kijkt en dan bezien wat er gebeurt vanuit het paard...)
) en dit laten wegvallen bij reactie ..
Bij Parelli gebruik je dit dus, en ik merk als je dat niet goed in evenwicht brengt (wat dus wil zeggen dat je net zoveel gewoon de achterhand moet aanraken zonder dat hij moet wijken, je moet zelf kunnen overbrengen wat je op een bepaald moment wil door je intentie achter het aanraken zeg maar) dat je paard al gaat wijken zodra je hand in die richting komt .. Handig om je daar bewust van te zijn waar het op dat moment verkeerd is gegaan. Hoeft daarom niet voor het paard te zijn dat die het gevoel van straf heeft, maar kan ook gewoon zijn "oh, de vorige 5 keer moest ik dit doen dus doe ik dat nu ook gewoon", dat laatste merkte ik hier toch, als ik wat teveel met het ene was bezig geweest had ik moeite om dat weer in evenwicht te krijgen..
. Maar die hand is wel een aanwijzing (beweeg dit lichaamsdeel). Freeshapen kun je het dus niet noemen.