Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:55

Mijn pony leert gewoon veel te snel :+ De eerste 2 keer deed hij dat namelijk niet, waarna er een tik met de zweep volgde .. Dus de 3e keer was het bij "neen" al "ok, ik ben weg" .. :+ Dus op dat gebied is hij slim genoeg, alleen is dat natuurlijk niet de meest handige manier ..

Het is vooral het actief niks doen waar het probleem zit volgens mij. Hij meent altijd wat te moeten doen, en gewoon stilstaan met zijn hoofd voor zijn borst en niks doen is geen optie .. Dan komt de hele trukendoos boven (inclusief beentje uitslaan enzo := ) en als dat allemaal niet werkt gaat hij proberen zakkenrollen .. Ook als ik wil opstappen bv. is dat een probleem, hij moet altijd wat kunnen draaien en toch proberen een beloning eruit te slepen (ben er nu mee bezig dat hij die pas krijgt als ik erop zit en hij gewoon braaf stilstaat met zijn hoofd voor zich, want zodra ik erop zit draait hij zijn hoofd alvast om een snoepje te ontvangen en gaat dan echt heel zijwaarts hangen :') ). Maarja, dat opstappen is nu even geen issue, de komende tijd even alleen grondwerkdingen :Y)

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:10

CM, fijn dat de sessie goed ging. Altijd fijn als je van iemand als inge les kan krijgen. Dat mis ik wel. Ik vind Inge erg kundig. Heb nooit les van d'r gehad, maar vaak in dezelfde discussies gezeten en ze heeft ook een filmpje van mij en sil beoordeeld. Ze heeft gewoon behoorlijk kennis en ervaring in huis.
Goed idee trouwens, met het targetten als beloning. Heb ik eerder ook wel mee gewerkt maar momenteel eigenlijk niet. Weet niet waarom niet.

Het washandje exp. bedoel je dan Li/re of het LT van target naar target? Wil beiden wel een tijd doen.
Ik wil echt werken op de stemcommando's en van de teugels afblijven, vooralsnog ook bij LT. De reden is dat ik het idiote voornemen heb om te kijken of je met een paard kunt mennen als met een husky, puur op stem. Theoretisch moet het kunnen, maar het paard moet dat echt initiatief durven nemen en hulpen met teugel/stick of whatever is toch het 'bij de hand' pakken van zo'n paard en gaat volgens mij ten koste van het aanleren van meer zelfstandig reageren zoals bij het puur met stem werken nodig is.
Althans... dat is mijn theorie.
Ik merk alleen dat het extreem moeilijk is om niet toch even te helpen.
Ben nu ook bezig met om 1 pionnetje en 2 pionnetjes te laten lopen op een vingerwijzing zonder 'hulp' en dat moet dan straks worden uitgebreid tot een cirkel. Soortgelijk verhaal. Het moet lukken zonder hulp
Dat achterwege laten van 'het handje houden' is volgens mij belangrijk om mijn doel ooit te bereiken

Besef overigens wel dat daar enorm veel tijd en training in gaat zitten, maar ik vind het wel een uitdaging.

Wat is trouwens 'school stop'?

Sabine, Je zou gedrag tijdens het stilstaan kunnen oefenen. A.K. gebruikt daarvoor het 'mooi staan' opdat het paard iets 'te doen' heeft tijdens het stilstaan. Je zou in die richting kunnen denken om het gemakkelijker te maken.

Mbt grasduiken maak ik er zelf een spel van; wie is sneller. Ik probeer dus te blokken. (maar zit er dus niet op) Vaak lukt het, soms niet . 1-0 voor haar.
Het al lopend meejatten van wat blaadjes heb ik nooit een punt van gemaakt, ook niet toen we nog met de grote paarden reden. Geef ze eens ongelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:20

Dank je wel :) Ik had inderdaad iets in die richting in gedachte, dat het stilstaan op zich ook een oefening wordt :j Voorlopig hou ik het bij hoofd gewoon voor de borst en wil ik werken naar dat & oortjes naar voren. Of ik echt iets als "mooi staan" erin ga verwerken weet ik nog niet, het blijft altijd zo geforceerd lijken en je hebt dan toch steeds spanning op spieren enzo en dat lijkt me ook niet wenselijk om lang te doen.

Dat spelletje probeerde ik ook :j Echter ben ik er blijkbaar nog niet zo goed in :+ En het beperkt je natuurlijk ook wel, lekker met los teugeltje rijden gaat dan niet, want dat krijg je niet snel genoeg geblockt (tenzij jij een manier weet? :Y) ). Heb mezelf ook voorgenomen om niet boos te worden als hij toch duikt, dan ben ik gewoon te laat geweest en dan gaan we weer verder.. Hij doet het trouwens ook als ik met lange lijnen werk kon ik me ineens herinneren, dus daar is wel een mooie kans om te oefenen zonder dat ik erop zit. Alleen weet ik niet meteen hoe je dan handig blockt..

Het meejatten van blaadjes heb ik doorgaans ook weinig problemen mee, maar hij doet het altijd zo moeilijk.. Als het niet meteen mee komt dan blijft hij als een pitbull aan dat takje hangen en gaat dan dus stilstaan en gooit zijn achterhand om .. Ook doet hij het altijd op momenten dat het net niet uitkomt (zoals gisteren, kwamen we een ander paard tegen die blijft wachten in een zijpaadje tot wij passeren, en net op dat moment gaat hij op zijn gemak blaadjes snaaien := ). Dus moest ik daar ergens een manier voor vinden zou dat toch wel aangenaam zijn, hij mag best wat meepikken als dat letterlijk op neushoogte voorbij komt, maar hij moet wel blijven lopen.. dat is een beetje het doel :+

Ben benieuwd naar je stuur-ervaringen.. lijkt me ook wel interessant om uit te testen en het helpt hen zeker om zelfstandig te zijn :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:28

Goede reactievermogentest, zo'n paard. Wij reden vrijwel altijd met vrije teugel en ook Shakira loopt altijd aan een los touw/losse teugel. Dat is nu juist de uitdaging. Het zien aankomen, voordat het gebeurt en het paard voor zijn. Heel spannend. Haha.

Tja en blaadjes op gemak eten... nee, dat is niet handig. Mocht hier ook niet. Denk dat ook dat een kwestie is van zelf snel worden. Ze leren dan vrij snel dat ze best kunnen lopen en jatten tegenlijk. Die van ons waren daar heel handig in.

Ik ben ook benieuwd hoe ver ik ermee kom. Is echt een experiment en het zal heus wel zijn tijd duren. maakt voor mij verder niet uit. Tijd zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:39

Hmmja, hij is op alle gebieden wel een goede test, dat paard :+ :))
Maar hoe block je dan? Gewoon je handen omhoog? Of heb je een andere techniek?

En ach, zolang je maar fijn bezig bent met je beestjes hé .. Heb ik hier nu ook, alles wat ik wil zijn allemaal experimentjes en zal niet van de ene dag op de andere gaan, maar als dat wel zo was dan had ik al snel niks meer te doen en dat is ook maar niks :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:50

@lj ik bedoelde het links rechts experiment :). Dit is de school halt: http://youtu.be/f8kk7TazAAM maar wij doen maar een fractie hiervan.

@sabine ja als hij een heel feestje bouwt tijdens het blaadjes eten zou ik wel ingrijpen idd :). Ik weet het ook niet goed hoe dat op te lossen, de tips van lj en nammie zijn wel goed denk ik.

Ik heb net even op de kinderboerderij getraind met mijn trainings shet. Haar favoriete oefening is pion targeten, en ze doet het zelfs op gras! Met een stukje oud brood als beloning. Geweldig ik ben zo blij met haar, jammer dat het wat ver rijden is anders zou ik elke dag even langsgaan om iets met haar te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:04

CM oh interessant.... misschien later ooit leuk met de shet. (omdat ik daarmee ook lange teugel wil doen....mééén ... ik wil zoveel ....
Klinkt als een leuke shet om mee te werken. Maar ja... shetten zijn gewoon leuk :)

Sabine, ligt eraan welke kant het hoofd opduikt :) Gewoon blokken dan ja.
En och ja... zo blijven we bezig. Het houdt ons van de straat he. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:06

liljebo schreef:
CM oh interessant.... misschien later ooit leuk met de shet. (omdat ik daarmee ook lange teugel wil doen....mééén ... ik wil zoveel ....
Klinkt als een leuke shet om mee te werken. Maar ja... shetten zijn gewoon leuk :)

Misschien moet je er een shet bijkopen dan? Of is tijd de beperkende factor ;).

Ze is heel leuk, maar mijn eigen paard ook natuurlijk, en de ezeltjes, en de varkentjes.. Ze hebben allemaal wel iets :).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:20

liljebo schreef:

Sabine, ligt eraan welke kant het hoofd opduikt :) Gewoon blokken dan ja.
En och ja... zo blijven we bezig. Het houdt ons van de straat he. :)

Nou....kijk....als je het jezelf echt makkelijk wil maken , blijf dan inderdaad op die straat! :D
Geen grasjes , geen blaadjes....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:22

En juist de mogelijkheid om goed te trainen , en het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken.
Pluk een flinke bos gras , leg die op de straat , en loop erlangs met je paard.
Dit maakt het timen voor jouw een stuk makkelijker :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:53

crosmuller schreef:
Misschien moet je er een shet bijkopen dan? Of is tijd de beperkende factor ;).

.

Ja eigenlijk wel :D Maar mijn man is zo flauw dat hij 4 paarden genoeg vindt en ik moet zoiets belachelijks doen als werken, om geld te verdienen. Gaat eigenlijk nergens over... alsof ik niets belangrijkers te doen heb ^) O:)

Haha nammie, inderdaad....

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:59

@LJ ik heb jou toch ook een keer op een filmpje diezelfde oefening zien doen, met Billy dacht ik. Alleen noemde je het microshapen ipv school halt. En je freeshapete waar ik een ietsie klein beetje druk gebruik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:37

ah ja, gewicht op de achterhand zetten middels microshaping. Maar dat was niet vanuit de stap en niet zo ver als in het filmpje. Heb nog even gezocht naar dat filmpje, maar kan het niet meer vinden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:38

liljebo schreef:
ah ja, gewicht op de achterhand zetten middels microshaping. Maar dat was niet vanuit de stap en niet zo ver als in het filmpje. Heb nog even gezocht naar dat filmpje, maar kan het niet meer vinden.

Ha nee Myrtle kan het ook niet zoals op het filmpje hoor, maar het idee is hetzelfde denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:53

Jam dar misschien wel ja. Heb ik trouwens ook wel met de andere paarden geoefend. Gaat heel goed met shaping.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:30

Iemand enig idee waar is bekende citaten van Karen Pryor of Bob Bailey kan vinden?

Ik had enige tijd terug een pagina gevonden op internet maar ik kan hem niet meer vinden. Vooral Bob Bailey heeft nogal wat mooie uitspraken over (clicker) training. Wil die op mijn site gebruiken... of facebook. Bekend voorbeeldje:

You get what you reinforce, not wat you (necessarily) want.. - bob bailey

"je krijgt wat je beloont, niet wat je perse wilt " en vooral dat vind ik een onwijs mooie..! Maar hij heeft nog veel meer citaten... kan ze alleen niet vinden.

Ik vind overigs dat er nogal een verschil zit in trainen met een clicker of daadwerkelijk clickertraining, wat vinden jullie daarvan? Ik loop daar enorm veel tegen aan op dit moment...

Is er misschien interrese in een clickerweekend? Dat we een soort meeting houden. Ik weet dat dat voor sommige van ons geen doen is, maar andere ? Hier in de buurt zijn genoeg accomodaties waar je je paard kan stallen, maar we zouden bijvoorbeeld ook met kippen of cavia's aan de gang kunnen? Eventueel kan ik wel een KPA gecertificeerde trainer regelen? Of met honden (asiel honden) ? brainstorm !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:53

Kan niet meteen wat vinden qua websites of quotes..

Sowieso betekent clickertraining voor velen dat je circuskunstjes aan je paard aanleert en er een snoepje in stopt als die het goed heeft gedaan. Evenals dat je met clickertraining totaal geen druk zou mogen gebruiken want dan is het niet meer eerlijk, of iets in die richting. Dat merk ik in ieder geval toch ;)

Maar clickertraining is zoveel meer dan kunstjes aanleren of wachten tot je paard doet wat je wil. Daar gaat het helemaal niet om. Het is gewoon een manier van dingen aanleren aan je paard. Net zoals Parelli bv. Daarvan denken mensen ook dat het een discipline apart is en dat je enkel de dingen kan doen die typisch zijn voor Parelli, terwijl het gewoon een manier van omgaan met je paard is die je kan toepassen van boshobbelen tot Grandprix-dressuur, eventing, western, ...

Clickerweekend weet ik niet goed, zou sowieso zonder de paarden moeten en een weekend zonder de paarden... :+ Ook heb ik zelf al genoeg plannen en een chronisch tijdgebrek daarvoor :') (en heb eigenlijk ook niet meteen interesse om met andere dieren te werken :o ).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:57

Ik heb wel interesse in een clicker weekend als het betaalbaar en niet al te ver weg is. Zonder paard want paard vervoeren maakt alles 10 keer zo duur en bewerkelijk. Kippen. cavia's, ratjes, paarden, asielhonden.. allemaal leuk :).

edit: sabine kan wel leerzaam zijn hoor met andere dieren werken. We hadden een dagje kippen trainen gedaan met Tinley en heb er veel inspiratie opgedaan! Vooral over timing en criteria verhogen.

Nog een edit: bij nader inzien heb ik wel voorkeur voor een clickerdag ipv een heel weekend, maakt toch wat minder inbreuk op mijn drukke schema. Maar het lijkt me superleuk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:16

Even wat anders.. Heeft iemand hier misschien een idee om douane-kosten te omzeilen?
Ik zou graag (in stukken :+ ) mijn verzameling van AK willen aanvullen .. maar om bij elke bestelling € 20 extra aan douanekosten te betalen is ook niet zo leuk :=

@ CM : zal zeker leerzaam zijn :j Maar ik moet nog zoveel met mijn eigen dieren .. Ben zelf ook al eens met een ezeltje bezig geweest enzo, allemaal heel leuk, maar het is toch allemaal anders dan bij een paard en ik wil graag verder met mijn paarden.. Vandaar dat ik me daar nu op wil focussen, in die tijd die ik heb :+

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:28

@Sabine; dan moet op het pakje staan dat het een gift of een sample is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:19

Ik kan dus uiteraard niet komen. Wel jammer, want ik vind het erg leuk. Zeker ook het trainen met andere dieren. Wil ook weer met een kip beginnen.
Lijkt er wel op dat we hier in zweden een treffen van clickeraars uit mijn omgeving gaan regelen (ken hen via een fb groep clickertrainers) , waarschijnlijk ook nog hier bij mij thuis omdat ik centraal woon en oefendieren heb :)
Hoop dat het doorgaat.

Niets voor jullie om met zijn allen hierheen te komen? :D

Urko... ik weet dat er veel misverstanden zijn mbt de clicker, maar ken zelf eigenlijk geen mensen in die groep. De mensen die ik ken doen niets met clicker of zijn zeer serieus (zoals de mensen uit de fb groep)

Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar je exacte uitleg over die scheiding. Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, maar hoor het graag onder woorden gebracht en of je echte voorbeelden hebt
Ken wel iemand die een opleiding volgt tot hondeninstructeur en die had het daar ook over.
Maar dat was best extreem, zoals mensen die hem vertelden dat ze de clicker niet alleen met belonen maar ook met straffen gebruikten :+
Ongelooflijk... maar ben wel benieuwd naar de misstanden die er nog meer zijn.

Bailey: its simple but not easy. Verder zou ik het zo snel niet weten.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:15

M.b.t. de scheiding; dat ben ik in de hondenwereld wel tegengekomen. BIjv. een hondenschool waar je een aparte cursus 'clickertraining' volgt, terwijl een andere hondenschool alle 'gewone' cursussen aanbiedt met behulp van de clicker. De wereld van paarden+clickeren ken ik niet voldoende om daar iets over te zeggen... Zit met het zelfde euvel als Liljebo; dit land is veel te groot en het aanbod te minimaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:58

Dank je nimue2010, dan ga ik eens kijken of dat een mogelijkheid is, zou wel leuk zijn :Y)

Voor zover ik er inzicht in heb is het hetzelfde in de paardenwereld hoor .. Je doet clickertraining als iets aparts, het kan niet dat je bv. dressuurmatig werkt met de clicker ofzo .. Clickertraining is circuskunstjes aanleren en je paard bij elke uitvoering volstoppen met snoepjes .. Even héél kort door de bocht :Y)

Ik ga zo eens even wat proberen met de pony's, als mijn hond wil meewerken (die moet mee, maar het is dan wel handig als die beetje in de buurt blijft zonder te storen :+ :') ). Gewoon in de weide even het actief stilstaan oefenen :P En als het lukt wil ik [***] nog even op de poetsplaats buiten poetsen en misschien met [***] nog een rondje wandelen (samen met hond) maar dat moet ik nog even bekijken.. Wil in ieder geval iets mbt het stilstaan oefenen, dat is mijn doel voor vandaag :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:32

nimue2010 schreef:
M.b.t. de scheiding; dat ben ik in de hondenwereld wel tegengekomen. BIjv. een hondenschool waar je een aparte cursus 'clickertraining' volgt, terwijl een andere hondenschool alle 'gewone' cursussen aanbiedt met behulp van de clicker. De wereld van paarden+clickeren ken ik niet voldoende om daar iets over te zeggen... Zit met het zelfde euvel als Liljebo; dit land is veel te groot en het aanbod te minimaal...

Is dit niet gewoon een marketing strategie? Er zijn mensen die zo bevooroordeeld zijn dat ze nooit iets met "clicker training" willen doen, dus voor hun is een "gewone" cursus met clicker niet zo intimiderend.

Citaat:
Ik vind overigs dat er nogal een verschil zit in trainen met een clicker of daadwerkelijk clickertraining, wat vinden jullie daarvan? Ik loop daar enorm veel tegen aan op dit moment...

Waar zit het verschil voor jou precies?

Klinkt mij in de oren als die uitspraak "Je hebt mensen met paarden, en je hebt paardenmensen". ( :r) Die meestal wordt gebezigd in de context "je hebt mensen die er écht wat van weten, en de mensen die maar wat doen, en zichzelf wat heel wat vinden". Waarbij dat laatste altijd denigrerend is bedoeld, en het eerste altijd op hunzelf slaat. Maar zo zijn we allemaal toch begonnen. :D ;) Ik wel hoor: ik dacht het vroeger allemaal echt te weten, als tiener.
Ik hoop niet dat "je hebt mensen die met een clicker trainen en je hebt clicker trainers" een zelfde gevleugelde uitspraak wordt (is). Of gaat het hier om een heel ander verschil? Ik weet het niet, ik heb nooit van dat verschil gehoord, dus ik zeg gewoon wat mijn associatie is.

Ik persoonlijk vind clicker training/trainen met de clicker 'a way of life' omdat het een trainingsmethode is. Die je dus door je gehele opvoeding van je paard kan doortrekken. Ik vind het nu altijd een beetje raar klinken als mensen zeggen "ik ga even clickeren en daarna ga ik [rijden of vul iets anders in]", want dat klinkt mij altijd in de oren als "ik ga nu mijn paard wat leren en daarna ga ik {vul in} waarbij hij "niets" hoeft te leren of waarbij je ineens een andere aanpak hanteert (bv R-).

Imo ben je altijd aan het trainen. Zodra je in zicht bent en het paard kijkt naar je dan leert hij al iets (over jou of van jou). Maar goed, zo ben ik zelf wel begonnen lang geleden: ik ga even clickeren en daarna longeren/wandelen/mennen of: vandaag ga ik clickeren en morgen {....}. Het uit het weiland halen en verzorgen is ook een (deel) van de training, waarbij ik R+ toepas.

Gisteren was onze clicker training demo. Verbazingwekkend genoeg lustte beide paarden geen Golden Delicious appels. Ook de brokjes die ik bij me had, werden uitgespuugd. :')

Gelukkig had mijn co-trainer wortels en de eigenaresse haalde de favo-snoepjes voor het paard op. We deden een korte intro van onszelf, clickertraining en horse agility en daarna met paard 1 aan de slag (targetten en op een nette manier eten aannemen), toen paard 2. Daar deden we hetzelfde mee zodat paard 1 even een mentale break had. We werkten van achter een hek. Zo hebben we beide paarden 3 sessies gegeven.

Paard 1 werd pas bij sessie 3 enthousiast en het andere paard bij sessie 2. Het was heel leuk want op een gegeven moment dacht paard 1: ik kan ook direct naar haar hand, nee? dan de jaszak. Nee? Oke dan de hoepel aanraken. Dit ritueel was heel duidelijk en na 4 x ging ze van hand naar hoepel en sloeg ze het snuffelen aan mijn zak over (ze probeerde echt mijn jaszak aan te wijzen met haar neus, maar kon er niet bij) en daarna ging ze targetten. Voor het publiek was dit heel duidelijk, vooral ook omdat het door Stephanie benadrukt werd. Dit was geen ongehoorzaamheid maar een vraag van het paard. En daarom wordt dit niet afgestraft en een paar minuten later kon het paard goed targetten.

Ik was de paarden aan het clickeren en Stephanie vertelde wat er gebeurde en waar het publiek op moest letten.

Aan het einde van de sessie haalden we paard 2 vanachter de barrière weg en wilde ook in de hoepel stappen. Paard 1 had genoeg gedaan.

Paard 2 was erg leuk: die ging zo'n veulen (moeder)hinnikje doen als je haar wat lekkers gaf.
-----
Nu weer in de meeleesmodus. Ik moet eigenlijk dozen inpakken en schoonmaken. Donderdag verhuizen we.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:52

Urko, lijkt me heel leuk! Hangt bij mij wel af van de kosten en van wanneer het is. Ik zou zonder paard komen en ben verder nog niet heel ervaren.
Cm, gelukkig (nog) niets ernstigs; dik been dat niet over wil gaan. Vandaag was laatste spuit AB, ze deed het telkens heel braaf, de 5 dagen dat ik het heb gedaan!
HL, dat klinkt als een supergeslaagde demo! Zo kan je het publiek ook echt laten zien hoe ze het zelf kunnen aanpakken en dat werken met voer niet per se schooiers oplevert.
(Ik reageer ff snel dus sorry als ik mensen oversla)