nimue2010 schreef:M.b.t. de scheiding; dat ben ik in de hondenwereld wel tegengekomen. BIjv. een hondenschool waar je een aparte cursus 'clickertraining' volgt, terwijl een andere hondenschool alle 'gewone' cursussen aanbiedt met behulp van de clicker. De wereld van paarden+clickeren ken ik niet voldoende om daar iets over te zeggen... Zit met het zelfde euvel als Liljebo; dit land is veel te groot en het aanbod te minimaal...
Is dit niet gewoon een marketing strategie? Er zijn mensen die zo bevooroordeeld zijn dat ze nooit iets met "clicker training" willen doen, dus voor hun is een "gewone" cursus met clicker niet zo intimiderend.
Citaat:
Ik vind overigs dat er nogal een verschil zit in trainen met een clicker of daadwerkelijk clickertraining, wat vinden jullie daarvan? Ik loop daar enorm veel tegen aan op dit moment...
Waar zit het verschil voor jou precies?
Klinkt mij in de oren als die uitspraak "Je hebt mensen met paarden, en je hebt paardenmensen". (
) Die meestal wordt gebezigd in de context "je hebt mensen die er écht wat van weten, en de mensen die maar wat doen, en zichzelf wat heel wat vinden". Waarbij dat laatste altijd denigrerend is bedoeld, en het eerste altijd op hunzelf slaat. Maar zo zijn we allemaal toch begonnen.
Ik wel hoor: ik dacht het vroeger allemaal echt te weten, als tiener.
Ik hoop niet dat "je hebt mensen die met een clicker trainen en je hebt clicker trainers" een zelfde gevleugelde uitspraak wordt (is). Of gaat het hier om een heel ander verschil? Ik weet het niet, ik heb nooit van dat verschil gehoord, dus ik zeg gewoon wat mijn associatie is.
Ik persoonlijk vind clicker training/trainen met de clicker 'a way of life' omdat het een trainingsmethode is. Die je dus door je gehele opvoeding van je paard kan doortrekken. Ik vind het nu altijd een beetje raar klinken als mensen zeggen "ik ga even clickeren en daarna ga ik [rijden of vul iets anders in]", want dat klinkt mij altijd in de oren als "ik ga nu mijn paard wat leren en daarna ga ik {vul in} waarbij hij "niets" hoeft te leren of waarbij je ineens een andere aanpak hanteert (bv R-).
Imo ben je altijd aan het trainen. Zodra je in zicht bent en het paard kijkt naar je dan leert hij al iets (over jou of van jou). Maar goed, zo ben ik zelf wel begonnen lang geleden: ik ga even clickeren en daarna longeren/wandelen/mennen of: vandaag ga ik clickeren en morgen {....}. Het uit het weiland halen en verzorgen is ook een (deel) van de training, waarbij ik R+ toepas.
Gisteren was onze clicker training demo. Verbazingwekkend genoeg lustte beide paarden geen Golden Delicious appels. Ook de brokjes die ik bij me had, werden uitgespuugd.
Gelukkig had mijn co-trainer wortels en de eigenaresse haalde de favo-snoepjes voor het paard op. We deden een korte intro van onszelf, clickertraining en horse agility en daarna met paard 1 aan de slag (targetten en op een nette manier eten aannemen), toen paard 2. Daar deden we hetzelfde mee zodat paard 1 even een mentale break had. We werkten van achter een hek. Zo hebben we beide paarden 3 sessies gegeven.
Paard 1 werd pas bij sessie 3 enthousiast en het andere paard bij sessie 2. Het was heel leuk want op een gegeven moment dacht paard 1: ik kan ook direct naar haar hand, nee? dan de jaszak. Nee? Oke dan de hoepel aanraken. Dit ritueel was heel duidelijk en na 4 x ging ze van hand naar hoepel en sloeg ze het snuffelen aan mijn zak over (ze probeerde echt mijn jaszak aan te wijzen met haar neus, maar kon er niet bij) en daarna ging ze targetten. Voor het publiek was dit heel duidelijk, vooral ook omdat het door Stephanie benadrukt werd. Dit was geen ongehoorzaamheid maar een vraag van het paard. En daarom wordt dit niet afgestraft en een paar minuten later kon het paard goed targetten.
Ik was de paarden aan het clickeren en Stephanie vertelde wat er gebeurde en waar het publiek op moest letten.
Aan het einde van de sessie haalden we paard 2 vanachter de barrière weg en wilde ook in de hoepel stappen. Paard 1 had genoeg gedaan.
Paard 2 was erg leuk: die ging zo'n veulen (moeder)hinnikje doen als je haar wat lekkers gaf.
-----
Nu weer in de meeleesmodus. Ik moet eigenlijk dozen inpakken en schoonmaken. Donderdag verhuizen we.