Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:28

Wat dat betreft is het misschien vergelijkbaar met gras, met 'the carpet of motivation', als het zulk zelfbelonend gedrag is? Ik heb geen ervaring met luchtzuigers, maar het klinkt wel als iets wat je dan zou moeten kunnen reguleren. Interessant inderdaad. :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 04:46

Ik denk het verschil met gras is dat het paard dat 'wil' eten. "Hmm, lekker daar ga ik naar toe" en dat luchtzuigen meer een lichamelijke drang (verslaving) is. Misschien dat dit in training helemaal niets uitmaakt hoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:56

Misschien niet nee. Maar het lijkt mij wel boeiend om dat uit te proberen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:30

Ja dat is misschien wel een verschil. Maar anderzijds, een paard denkt daar natuurlijk niet zo over na en in die zin is gras 'willen' eten misschien net zo'n lichamelijke drang... Ik vind het in elk geval ook boeiend en hoop dat je ons op de hoogte houdt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:55

Ik hoop ook dat ik over een tijdje een update hierover kan melden.

Verder ben ik met Kyra bezig met microshaping: gewicht van voorhand overzetten op de achterhand. Best lastig omdat ze geen stap naar achter mag zetten. De cue moet super licht want ze is al heel goed op lichaamstaal.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:59

Vandaag mijn paard met antibiotica ingespoten in de hals, dankzij vanochtend al even 'droog' geoefend te hebben en gebridged voor relaxed zijn en stilstaan tijdens 'het ritueel', ging dat heel makkelijk en in m'n eentje. Naar voorbeeld van Liljebo en dankzij haar tips. Morgen weer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:53

Wat goed. Blijf vooral een hoog reinforcement gebruiken. Hoe lang moet hij/zij ingespoten worden?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:05

2 dagen maar, vandaag en morgen nog. Maar vond het toch de moeite waard om het goed aan te pakken.
Gister was het door de dierenarts gedaan en toen moest ik haar vasthouden en ging ze al lopen draaien en proberen de dierenarts te bijten etc. Omdat de da daarvoor natuurlijk ook al dingen had lopen doen die ze niet leuk vond, dus ze was er een beetje klaar mee (temperaturen, nog ander spuitje erin, aan haar dikke been voelen, etc. en een week geleden ook al wat dingen die ze niet leuk vond, zoals luisteren naar hart en longen :') en enten) De dierenarts (ze kent mijn paard goed) zei, laat iemand haar wel goed vasthouden want ze is niet altijd de makkelijkste met die dingen. En dat is ook wel zo, maar vooral dan als je met twee man erbij staat en als ze weet dat er wat staat te gebeuren of men niet doortastend is. Aan de andere kant is ze juist ook wel weer makkelijk met enten en dat soort dingen als het gewoon snel gebeurt en er niet te veel gedoe van gemaakt wordt. In het verleden (10 jaar geleden ofzo) heb ik ook eens in de borst moeten spuiten een dag of 10, en dat ging eerst super makkelijk maar werd met de dag moeilijker omdat ze de bui dan zag hangen. Toen was het gewoon nog sterke vent haar vast laten houden en hop snel die spuit erin, maar ik dacht, ik heb nu de kennis om het anders te doen (of althans kan aan die kennis komen, Liljebo even gepbt :) ), dus ga ik die maar eens gebruiken :D
Ze stond wel vast hoor en ook nog niet doodstil, maar het was geen gevecht en kon het gewoon rustig en alleen (oja, dat was eigenwijsheid van mij, tegen advies van Lj in :o ) doen zonder dat het stress bij haar opleverde (naar mijn idee dan).
Inderdaad hoog reïnforcement, volgens mij vond ze het wel makkelijk verdiend zo, al die stukken appel en wortel :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:33

@visitor goed bezig :)

Het gaat de goede kant op met de lange teugel! Ik heb er een aangeschaft van equiplay. Ik heb het advies van HL opgevolgd en meer opgezet voor succes. Dus in de binnenbak trainen waar geen grasjes groeien. Als ze de neiging heeft van de hoefslag af te gaan of stil te staan om te snuffelen dan ga ik wat meer bij haar schouder lopen zodat ik haar makkelijker mee kan nemen. Verder veel geklikt voor vlotte stap. Met resultaat! Laatst een klein drafje gekregen en vandaag eerste pasjes schouder buitenwaarts. Allemaal zonder zweepje :).

Nu maar een keer iemand vragen om me wat technische tips te geven. Ik kan nog steeds niet sturen. Wil wel eens de hoefslag af :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:12

Visitor: je hebt gelijk. Ook al is het 'maar' twee dagen. Dit is een heel goede kans om een positive ervaring vast te leggen in het geheugen. Hopelijk heb je het nooit meer nodig, maar je weet het niet. Ook is het een kans om te oefenen in een "nu moet je" situatie.

CM, boek een les anders, desnoods met iemand anders zijn paard.

Zo, ik heb gisteren weer eens gereden en het ging erg fijn: aan de hand opgewarmd met wat laterale gangen, erop en overgangen geoefend en dat ging erg goed . Stap-draf ging oke maar draf-stap ging echt heel erg goed. Ik had de clicker erbij en telkens de laatste goede uitvoering geclickt. Toen nog een galopje: linkerhand ging erg goed en rechtsom sprong ze een paar keer verkeerd maar uiteindelijk wel goed. Als beloning een click en afgestapt. Daarna rustig aan de hand uitgestapt. Dat vind ik zelf ook een prettige cooldown: even een paar rondjes lekker wandelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:17

Fijn visitor, dat het zo goed ging.
Ik merk zelf ook dat je steeds sneller naar de clicker grijpt als je met zoiets te maken krijgt. Handig hoor.

HL. klinkt goed

Ik heb eergisteren een lange wandeling gemaakt met shakira, lekker ontspannen bewegen zonder iets te moeten en gisteren met de hele club geclickerd. Met Sil was niet veel aan te vangen. Die was gestresst. In de wei al. Zag dat ze iedere keer paniekte als Hälga drie stappen van haar af zette (bij wijze van spreken dan). Ze wilde echter wel in de oefenring (ze stonden met zijn allen te dringen... mafkezen), ff getarget met haar en dat deed ze wel, maar ik kreeg geen kontact (weet niet of jullie dat herkennen: wel doen wat verwacht, maar geen kontact krijgen?) Het heel heel kort gehouden en haar daarna uit de ring geleid met een neckrope en toen liep ze heel mooi naast mij. Hoewel ik eigenlijk helemaal geen gym meer met haar doe, toch voor de leuk gewoon even inbuigen op de cirkel gedaan met alleen neckrope. En toen kreeg ik wel contact (misschien omdat ze toen weer bij de andere paarden was of omdat dat haar op dat moment lag?). Leuk leuk. Heb het wel maar kort gehouden.
Met Hälga links/recht geoefend. Probeer hen op stemcue links en rechts aan te leren, omdat ik straks wil kijken of ik met Shakyra ooit puur op stem kan mennen. Bij sledehonden kan dat tenslotte ook. Hälga hoeft het niet te leren, maar ik gebruik haar om uit te vogelen hoe ik een paard dat het beste kan leren en om mijzelf te trainen. Ze vindt het een geweldig leuke oefening. Hartstikke blije kop :)
Bij trulsa merkte ik dat ze bij veel de oortjes zo in haar nek ligt, dus met haar oortjes voor geoefend. Het leek alsof ze het door had aan het eind van de sessie, maar ik ben niet helemaal zeker.
Shakira ook li/re geoefend. Vindt ze ook heel leuk. Daarna voorbereiding lange teugel geoefend. Merkte dat ze snel gefrustreerd raakt in de ring en heb nu in de hoeken targets gezet. Maar daar werd ze weer te druk van en dat ging ook beetje gepaard met frustratie en oortjes in nek. Nu dus gewerkt met high reinforcement tussendoor, op de momenten dat ze goed liep met de oortjes naar voren. Had er even werk mee, maar het hielp wel. Denk dat ik dit even blijf doen totdat het goed zit en dan pas in reinforcement terugzet. Ze moet het leuk gaan vinden.
Heb trouwens het gevoel dat ze vooral moeite heeft met druk op de neus. Ik werk met een halster , maar heb geen contact teugel. Ik probeer echter wel eens te sturen (of even in te houden) en dat schijnt haar te irriteren. Zie haar ook wel eens wat slaan met haar hoofd.
Voor mij een extra reden om te werken zoals ik nu doe (dus zorgen dat ze het leuk vind en meer 'gecontroleerd' werkt)en vooralmet stemcue te werken, maar ook eens verder te kijken wat ik om haar hoofd doe. Ik krijg deze week een kruislings hoofdstel, dat dus beter de druk verdeelt. Hoop dat dat beter werkt. Anders maar alleen een borsttuigje net als sledehonden? :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:23

Leuk liljebo, had je de indruk dat ze links/rechts al begrepen/oppikten? Zo van die trekpaarden die boomstammen het bos uit slepen gebruiken geloof ik ook een woordje voor links/rechts :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:34

stuurboord en bakboord :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:59

Ik geloof dat het vroeger op het land ook zo werd gedaan. Ze hadden dan alleen een signaaltouwtje.
Hoewel er dan dus ook ooit signalen werden gegeven in de trant van 1 rukje is links en paar korte rukjes is rechts... iets in die richting. Maar het komt op hetzelfde neer, dus het moet mogelijk zijn

Ik heb nu pas twee sessies gedaan. Ik werk met twee prikpaaltjes met daarop een washandje, wat ze moeten targetten (ik beloon in het midden-uitgangspunt)
Ik wisselde bij de eerste sessie het washandje om de cue 'uit te leggen'
Ben nu pas begonnen met washandje op allebei de paaltjes, halverwege de tweede sessie.
Tuurlijk heb je dan nog wel te maken met error, maar ik heb het idee dat ze het wel beginnen te begrijpen en dat het voor hen ook echt een spelletje is. Ik merk iig niets van frustratie als de click uitblijft bij een verkeerde keuze, dus dat is een goed uitgangspunt om te leren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:51

Nou, ik ben nu helemaal blij dat ik het zo heb aangepakt, want ze moet nog wat meer dagen AB omdat er geen verbetering is.
Trouwens, dat microshapen lijkt me echt lastig HL! Maar wel gaaf als het lukt.
En Cm, wat goed dat je zo veel activiteit kreeg. Maar kunnen sturen is best handig ja. ;) Waarom lukt dat niet eigenlijk? Is toch vergelijkbaar met onder het zadel?
En Lj, wat slim bedacht van die washandjes. Echt gaaf als ze dat gaan snappen en je dat ook met het mennen zou kunnen gebruiken!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:13

@visitor waarom krijgt je paard AB, toch niks ernstigs?

@lj ik ben heel benieuwd naar het vervolg van je washandjes experiment

Wbt het sturen, ik denk er te moeilijk over en moet het gewoon gaan doen denk ik.

Ik had gisteren les van inge, het was heel leuk en nuttig! We hebben de activiteit en motivatie bij Myrtle lekker omhoog gekregen door veel afwisseling in de oefeningen, en de pion targetten als beloning te gebruiken. En ook nog met de lange teugel geoefend en ook begonnen met wat door de bak te sturen. Het ging best aardig, nog een beetje heen en weer zwalkend hier en daar. Ze vond dat myrtle best lekker doorliep aan de lange teugel, ik was blij om dat te horen want daar heb ik veel aandacht aan besteed en zoals jullie weten veel over getwijfeld hoe dat aan te pakken :).

Heel wat pagina's geleden had ik het erover dat de oefening achterwaarts maar bleef steken bij 2 stapjes. Ik heb uiteindelijk besloten om het er bij te laten zitten. Ik had de oefening gisteren aan inge laten zien en ze vond het ook een goed plan om er verder maar geen big deal van te maken. Myrtle heeft blijkbaar haar redenen om het geen fijne oefening te vinden, en het zou maar zo aan de spat kunnen liggen. Dus voor ons geen 10 meter achterwaarts. 2 passen is genoeg om haar uit mijn ruimte te sturen en ze is toch braaf dus het is wel best zo.

Om even aan te geven hoe braaf, toen ik haar gisteren uit de wei haalde en al met haar naar het hek liep werden er 2 paarden in de aangrenzende wei gelaten. Die renden in volle galop langs en vervolgens ging myrtles kudde om ons heen rennen. En ze bleef gewoon bij me staan, enigzins opgewonden maar ze stond stil. ( stom ik had moeten klikken).

Swaatjuh had de les voor me gefilmd en ik zag op de video nog iets grappigs. We waren bezig met de oefening school halt, of een betere omschrijving is wat gewicht op de achterhand nemen. School halt is te ambitieus voor myrtle. Ik vraag die oefening door de leadrope zachtjes naar achter te bewegen. Inge vond dat de schoft ook wat omhoog mocht komen daar en stelde voor dat eens met een halsring te proberen. Toen ging ik naast myrtle staan met mijn hand bij haar schoft om me even voor te stellen hoe dat dan zou moeten en daar gaat ze heel mooi op de achterhand ! En ik vergeet te klikken. Ik zeg wel "braaf" dus ik heb het ook niet helemaal ontmoedigd. Hoop ik!

Al met al heel blij met de sessie :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:58

Klinkt goed crossmuller. Het is inderdaad handig om te kijken wat je paard aangeeft wel/niet leuk te vinden :j Je kan wel willen dat je paard zo 10m achterwaarts loopt omdat andere paarden dat ook doen (ik heb dat ook met zoveel dingen := ) maarja, als je paard dat niet ziet zitten en het is niet echt nodig dan moet je dat ook kunnen loslaten :j Zeker als je er al een tijdje mee bezig bent en er zit geen vooruitgang (of achteruitgang :P ) in :j

Leuk over dat links/rechts aanleren, hier ben ik daar ook een tijdje mee bezig geweest en gebruik het nu ook nog tijdens het rijden enzo, maar ik weet niet of hij het echt begrijpt, heb toch vaak iets meer hulp nodig dan enkel de stem zeg maar. Wil er wel nog wat meer aandacht aan besteden :)

Hier zit ik met een vraagje .. hoe voorkom je grasduiken? :+ Ik heb met mezelf afgesproken dat [***] tijdens het 'werk' niet mag grazen, tenzij op bepaalde plaatsen op mijn aangeven. Als ik op de grond loop gaat dat best netjes, als ik erop zit is dat een ander verhaal. Iemand een idee om te voorkomen? Want straffen (als in 'iets onaangenaams toevoegen', als in 'eerst streng toespreken en dan een tik met de zweep indien negeren') werkt niet .. Enige wat ik daarmee bereik is dat hij snel nog 2 extra happen neemt en dan in volle draf vertrekt met een kop erop waar je U tegen zegt (niet boos, in tegendeel, oortjes naar voren en gewoon gaan :+ ). Met als gevolg dat ik er gisteren bijna langs lag omdat ik zonder beugels aan het stappen was en uit reactie "neen" zei en hij al ging :')

Dus ik zoek iets om het te voorkomen .. eerder dan om het af te straffen als het gebeurd, want dan is het toch al te laat .. En het werkt ook niet, want 20 meter verder doet hij net hetzelfde opnieuw :+ Hij duikt trouwens niet alleen, zijwaarts meesnaaien gaat ook, evenals hetgeen dat boven je hangt .. Dus iemand enig idee? :') Het niet eten van gras clickeren is niet meteen een optie, aangezien die snoepjes echt niet opwegen tegen het gras zelf :+ Alhoewel ik het idee had als ik met mijn stem zei hoe geweldig dat hij was dat hij het gras met rust liet dat hij dat wel leuk vond .. maar dat was misschien ook wel toeval en ik kan maar moeilijk de hele tijd tegen hem praten op die manier, er is overal gras := :')

Ideeën welkom :Y) Ook wat via de grond kan gestart en opgebouwd worden enzo, ik heb de komende tijd toch vrij beperkte tijd & ruimte bij de paarden dus wilde hiervan gebruik maken om het clickeren weer op te pakken, korte sessies .. Ga vandaag ook even brainstormen over doelen en wat ik wil oefenen enzo :)

Edit; zou het bv. kunnen werken als ik echt tijd steek in het "hoofd laag" en dat ik dit dan de eerste keren (erlangs en erop) regelmatig gebruik en dan afbouw? En dat we dus uiteindelijk een hele rit kunnen doen zonder "hoofd laag"? (want dat is toch wel zo'n beetje de bedoeling, niks is zo vervelend als je een buitenrit begeleid en je paard duikt de hele tijd het gras in := ). Of zou dat te simpel gedacht zijn? :+

Moet sowieso echt wel aan de basis gaan werken, daar ga ik de komende tijd echt mijn tijd & energie insteken .. Heb al die dingen wel eens gedaan (hoofd laag enzo) maar om de 1 of andere reden is alles zo .. tja .. niet duidelijk? Eigenlijk zit de basis er totaal niet in, bv. het respect hebben, het niet constant aan je zitten en dergelijke. Daar moet echt aan gewerkt worden, en dat is mijn eerste doel .. En dan nemen we de rest er ook maar meteen bij :Y) Ik ga echt met de basis aan de slag, voor eens & altijd duidelijkheid over hoe het werkt om snoepjes te krijgen... Of dat hoop ik toch te bekomen, ergens heb ik zo'n gevoel dat [***] zo'n pony is die al-tijd blijft proberen... := :+

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:48

Ik lees nog steeds mee , ondanks dat het echte werk hier op zijn gat ligt...
Jullie zijn zo goed bezig allemaal!! echt leuk om te lezen!

Ik heb altijd begrepen dat je nooit moet trekken aan het hoofd , maar dat je wel mag blokken.
Begrijp je het verschil?
Je zou met 2 teugels kunnen rijden , een op maat gemaakt , kort en vast aan je zadel , die het hoofd blokt op het moment dat hij bijna bij de grond is , en een voor jezelf om te sturen.
Dan kun je het gras pikken totaal negeren , want doordat hij zijn hoofd naar beneden brengt , blokt hij zichzelf als het ware.
Dit is wel een Quick fix , maar voorkomt dat je zelf gaat lopen trekken aan het paardenhoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:51

Dank je :) Het verschil snap ik :j
Het blocken op zich werkt redelijk, ben ik gisteren ook mee bezig geweest. Als ik met mijn handen hoog ga zeg maar dan blockt hij zichzelf ook als hij naar beneden gaat. Dat werkt wel :j Gelukkig reageert hij ondertussen op de druk van het halster :Y) Maar dan moet ik wel echt op tijd zijn, want net een seconde te laat en hij gaat er toch doorheen .. En verder werkt het natuurlijk alleen voor grasjes op de grond, het lost de zijkanten & de bovenhangende dingen niet op (maar dat doet het "hoofd laag" natuurlijk ook niet := ).

Met 1 teugel kort aan het zadel en de andere dan niet (toch?), dat snap ik weer niet zo goed..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:53

uhhh , hoe leg ik dat uit....
een teugel van normale lengte , daar kan hij mee bij de grond komen , behalve als je er een knoop in legt , want dan blokt hij zichzelf op zijn hals met die teugel .
Om te voorkomen dat de knoop naar voren glijd over de hals , bind je het uiteinde vast aan je zadel [ bokriempje of misschien wel een westernknop oid]
En daarnaast heb je de gewone teugel waar je alles mee doet wat je normaal ook doet...
Ik hoop dat je het snapt

Hihi , ik zie al dat paardenhoofd voor me , zo van verrek! ze heeft me door....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:57

En misschien dat je als hij zichzelf heeft geblokt op deze manier , en hij komt weer omhoog met zijn hoofd , dat je dan juist moet clicken voor een beloning... Hoe denken de anderen daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:20

Oh, dus met 2 teugels werken! Ik snap :j
Dus gewoon mijn eigen teugel en dan nog een teugel waar ik zelf actief niks mee doe, maar die wel inwerkt als hij wat doet .. Kan best nog wel eens werken :j Denk dat hij iets gaat hebben van "huh, hoe doe je dat nou" :')

Het is natuurlijk wel symptoombestrijding maar misschien voor in het begin wel interessant :j
Alleen gaat dat dus niet werken voor zijwaartse bewegingen vrees ik (of bovenhoofdse := :') ). Daar nog ideeën voor? :')

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:27

uhh , niet alles tegelijk willen trainen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:31

:+ Dus het blaadjes meesnaaien voorlopig maar even negeren dan? :Y)
(het grasduiken is natuurlijk wel het meest vervelende :j voor de nek/schouders en omdat hij dan echt gaat stilstaan .. bij blaadjes meenemen blijft hij meestal nog iets of wat doorlopen, tenzij het blaadje niet meteen lost := :') ).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:49

@Sabine Onder het zadel duikt myrtle gelukkg niet het gras in maar ze eet wel blaadjes op smalle ruiterpaadjes. Ze loopt gewoon door dus ik zit er niet zo mee.

Ik moest een beetje glimlachen (sorry) om je verhaal, niet leuk natuurlijk dat je er bijna afviel. Maar het lijkt erop dat je heel succesvol "nee" als drafcommando geinstalleerd hebt ;).

Als je nog last hebt van opdringerig gedrag met voedsel moet je echt terug naar de basis. Dus handtarget en belonen. Gaat dat goed of gaat het daar al mis?