Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visitor schreef:Nou, longeren op gras lukt me wel, maar dat is dus omdat er wel de dreiging is van de druk die gaat komen van het touw of de zweep, als ze zou gaan eten. Dus zonder druk zou me dat niet lukken. En als ik tijdens het longeren gras als beloning zou gebruiken al helemaal niet. Edit: dus volgens mij een gevalletje, van in theorie moet het kunnen, maar in de praktijk lukt het me nog niet echt. Maar ik ben geloof ik even de draad kwijt, misschien ging het jou daar helemaal niet om?
liljebo schreef:Het uit het gras halen, is in feite ook druk-
Ik zie ook nog niet hoe het helemaal zonder kan. Je zou het ook motivatie kunnen noemen. Klinkt vriendelijker![]()
Maar zonder druk op gras longeren... nee, gaat mij ook niet lukken. Ik streef wel naar gebruik van zo weinig mogelijk druk (ben daar soms nog onhandig in, in de praktijk) en het belonen van de goede momenten.
crosmuller schreef:Amable schreef:Gras is zo mega zelfbelonend, ik denk eigenlijk dat je daar zonder druk nooit een paard zover krijgt dat hij het gras echt links laat liggen. Tenzij je natuurlijk een heel wakker paard hebt dat juist uit de stal komt en dus heel veel behoefte aan bewegen heeft, maar dan is bewegen natuurlijk ook weer zelfbelonend.
ja maar, ja maar
Sharon zegt dat het wel kan http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/
Waarom lukt het mij dan niet! Sorry, beetje frustratie bij de trainer vandaag
in elke geval ben ik niet de enige die dit een moeilijke (zo niet onmogelijke?) oefening vindt.
Nammie schreef:Het clickeren ligt hier plat.
De nieuwe ruin heeft inderdaad ppid en is vandaag gestart met prascent.
Nu hopen dat zijn aanvallen stoppen.
Maike is vanmorgen rustig heen gegaan. Heb het er een poosje terug over gehad , vandaar dat ik het hier toch even vermeld. Mijn clickervent is niet meer. Het is goed zo....
Solleke_Noah schreef:Als het paard al een maagzweer heeft (en daarom luchtzuigt) kunnen maagtabletten wel zijn nut hebben. Die zweer moet immers eerst aangepakt worden.
Hier ook een luchtzuiger, die bij 24/7 buiten, continu ruwvoer, geen krachtvoer (bepaalde periode maanden niks gehad) toch bleef zuigen. Een pak minder dan ervoor, maar het is nooit helemaal verdwenen. 'k Heb hem wel dingen voor z'n maag gegeven, maar heb de indruk dat het bij hem een ingesleten gewoonte is geworden.
liljebo schreef:Solleke_Noah schreef:Als het paard al een maagzweer heeft (en daarom luchtzuigt) kunnen maagtabletten wel zijn nut hebben. Die zweer moet immers eerst aangepakt worden.
Hier ook een luchtzuiger, die bij 24/7 buiten, continu ruwvoer, geen krachtvoer (bepaalde periode maanden niks gehad) toch bleef zuigen. Een pak minder dan ervoor, maar het is nooit helemaal verdwenen. 'k Heb hem wel dingen voor z'n maag gegeven, maar heb de indruk dat het bij hem een ingesleten gewoonte is geworden.
Als er idd een zweer is, moet die idd worden behandeld. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik trok die conclusie niet?
Klopt dat het idd een verslaving wordt. Noemde ik ook. Maar desalnietemin is het aanpakken van de oorzaak een eerste vereiste, lijkt mij. Daarna kan het helpen als je prikkels aanbied en dopamine vrijkomt.
Of het overgaat is de vraag, maar je kunt het iid reduceren, lijkt mij.
Citaat:Regelmatige korte trainingssessies op high reinforcement afgewisseld met andere prikkels die het paard tot onderzoek/activiteit aansporen