Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:22

Ok :D Dan kan ik me moeilijk voorstellen dat longeren op gras niet lukt op die manier, maar het zal er vanaf hangen hoe vaak de paarden op het gras staan, of het gras al dan niet aantrekkelijk is :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:29

Nou, longeren op gras lukt me wel, maar dat is dus omdat er wel de dreiging is van de druk die gaat komen van het touw of de zweep, als ze zou gaan eten. Dus zonder druk zou me dat niet lukken. En als ik tijdens het longeren gras als beloning zou gebruiken al helemaal niet. Edit: dus volgens mij een gevalletje, van in theorie moet het kunnen, maar in de praktijk lukt het me nog niet echt. Maar ik ben geloof ik even de draad kwijt, misschien ging het jou daar helemaal niet om?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:33

Visitor schreef:
Nou, longeren op gras lukt me wel, maar dat is dus omdat er wel de dreiging is van de druk die gaat komen van het touw of de zweep, als ze zou gaan eten. Dus zonder druk zou me dat niet lukken. En als ik tijdens het longeren gras als beloning zou gebruiken al helemaal niet. Edit: dus volgens mij een gevalletje, van in theorie moet het kunnen, maar in de praktijk lukt het me nog niet echt. Maar ik ben geloof ik even de draad kwijt, misschien ging het jou daar helemaal niet om?

Nee, dat bedoelde ik idd. Ik denk dat als je gras als beloning gebruikt tijdens longeren, je altijd een bepaalde vorm van druk (al is het maar met je lijf/arm) zal nodig hebben om je paard uit het gras te halen en weer terug aan het werk te zetten. Tenzij een zeer goed getraind dier natuurlijk :D En dat is de mijne niet :')

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:42

Dank jullie voor de reacties nog ... Ik blijf het er toch moeilijk mee hebben :+ Ik vind het echt 10x niks, ook omdat [***] al niet zo'n makkelijke man is (is echt nog hengst tussen zijn oren) heb ik toch altijd het idee dat het kan escaleren .. Is nog niet gebeurd, maar ben ook nog niet zó intensief met clickeren bezig geweest natuurlijk. Ik merk de laatste keren wel dat hij héél enthousiast wordt van het clickeren en het zoeken naar wat ik wil, echt meer dan daarvoor, en ik denk dat daar mijn angst ook zit ..

Maar ik bekijk het nog wel even, misschien als we wat meer naar de actie-dingen toegaan dat het vanzelf verdwijnt. Verder ben ik me wel bewust dat het gewoon de natuur is, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier happy rondrijdt op een paard met 5 benen tussen andere paarden en mensen .. :+

Nu even de rest lezen, is weer veel bijgekomen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:07

Zo, weer bijgelezen :)

Sterkte Nammie :(:)
Hopelijk slaat de medicatie aan.

Hier kan wel gelongeerd worden op gras (in zekere zin, als het niet te lang achter elkaar is en hij niet teveel moeite moet doen, cirkels zijn saai ;) ) maar niet zonder druk. Of ja, heb het eigenlijk nog niet geprobeerd, maar lijkt me momenteel niet haalbaar. Lees wel weer een aversie tegen druk, waar blijft dat toch vandaan komen? Inderdaad, als je naar je paard kijkt heb je al een vorm van druk, voor sommige paarden is dat zoveel druk dat ze niet bij je willen blijven en gaan lopen ... Dus druk heb je altijd als je iets met je paarden doet, zelfs als je vanop een afstand in de weide naar ze staat te kijken :Y) Dus druk op zich lijkt me niet het probleem, wel het soort druk dat er gebeurd wordt en op welke manier, toch? ;)

Wel heb ik gemerkt als ze regelmatig even mogen grazen dat het wel veel voor de pony doet :j En ook hoe sneller dat het hoofd weer omhoog gaat als je het regelmatig een moment naar beneden laat gaan .. Maar het blijft altijd een risico dat ze zichzelf gaan bedienen, alleen als je dat als een spelletje ziet is het allemaal niet zo'n ramp, was je gewoon te traag zoals LJ zegt :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:58

Het uit het gras halen, is in feite ook druk-
Ik zie ook nog niet hoe het helemaal zonder kan. Je zou het ook motivatie kunnen noemen. Klinkt vriendelijker :)
Maar zonder druk op gras longeren... nee, gaat mij ook niet lukken. Ik streef wel naar gebruik van zo weinig mogelijk druk (ben daar soms nog onhandig in, in de praktijk) en het belonen van de goede momenten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:17

liljebo schreef:
Het uit het gras halen, is in feite ook druk-
Ik zie ook nog niet hoe het helemaal zonder kan. Je zou het ook motivatie kunnen noemen. Klinkt vriendelijker :)
Maar zonder druk op gras longeren... nee, gaat mij ook niet lukken. Ik streef wel naar gebruik van zo weinig mogelijk druk (ben daar soms nog onhandig in, in de praktijk) en het belonen van de goede momenten.

Ik weet niet waar de uitdrukking "zonder druk longeren" er in is geslopen, ik zei zelf geloof ik longeren zonder zweep, stick of touwgezwiep.

@nammie wat rot, sterkte dan maar :(.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:38

Dank jullie wel allemaal.
Andere paardjes zijn echt even van slag geweest.
Heb ze beide nog even naar Maike gebracht en nu is het rustig...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:23

crosmuller schreef:
Amable schreef:
Gras is zo mega zelfbelonend, ik denk eigenlijk dat je daar zonder druk nooit een paard zover krijgt dat hij het gras echt links laat liggen. Tenzij je natuurlijk een heel wakker paard hebt dat juist uit de stal komt en dus heel veel behoefte aan bewegen heeft, maar dan is bewegen natuurlijk ook weer zelfbelonend.

ja maar, ja maar

Sharon zegt dat het wel kan http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Waarom lukt het mij dan niet! Sorry, beetje frustratie bij de trainer vandaag ;)
in elke geval ben ik niet de enige die dit een moeilijke (zo niet onmogelijke?) oefening vindt.

Set it up for succes. Het is lente! :Y)

Longeren op gras zou ik aan het eind van de zomer oefenen, als het gras minder interessant is omdat ze a) al de hele dag op gras staan, b) het lekkere lentegras op is.

Ik heb inmiddels de 3 pagina's na bovenstaande post ook gelezen. Viel in herhaling sorry. :+

Longeren op gras is ook een kwestie van goed kijken naar wat je zelf al (er in) hebt getraind. Ik beloon vaak voor hoofd laag tijdens longeren. Tja dat zal op gras erg goed gaan. Ik wil ook niet zo'n paard dat in draf ook kan grazen (been there, done that...). Dat is onhandig.

Er zijn een heleboel factoren die meespelen in een succesvolle opzet. Ik zou zelf bv op een bepaald stuk beginnen waar ze NOOIT mogen eten. Desnoods voor de click aan de rand of laten grazen, maar niet op dat stukje waar je werkt. Zo maak je gebruik van de context. Heel korte sessies houden.

Nammie schreef:
Het clickeren ligt hier plat.
De nieuwe ruin heeft inderdaad ppid en is vandaag gestart met prascent.
Nu hopen dat zijn aanvallen stoppen.

Maike is vanmorgen rustig heen gegaan. Heb het er een poosje terug over gehad , vandaar dat ik het hier toch even vermeld. Mijn clickervent is niet meer. Het is goed zo....

Sterkte. Wat naar dat Maike er niet meer is. Y;(

Hopelijk slaat de pracent aan voor je ruin.
--------
Ik kruip weer in de meeleesmodus en ga dozen inpakken. eind mei verhuis ik. En ik heb een clicker demo voor te bereiden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:35

@hl je valt niet in Herhaling het zijn goede tips. Suces met de demo!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:23

HL blijf je wel in vancouver? Succes met de demo.

Heb net een interessante lange teugel wandeling met shakira achter de rug. Het waaide best wel behoorlijk en ze was... uhm... levendig. :+

Heb afgewisseld lange teugel (bij schouder lopen) met op de moeilijkste stukken 'why would you leave me oefening van AK en Point of contact van haar als het ff heel spannend was. (bv toen een heleboel dingen om haar heen rammelden en klapperden zoals vlaggen, stofzuiger, tractor, dingen die door de wind werden weggeblazen etc.
Moet zeggen dat het handig is dat ik steeds meer pijlen in mijn rugzak krijg
Af en toe trapte ik nog in de valkuil van te strak vast willen houden en dat resulteerde per definitie in een boze shakira. Terecht. Ze wil zich niet gevangen voelen in een dergelijke situatie.
Leerpunt voor mij.
Een aanzet tot maf doen heb ik meteen duidelijk afgekapt. Nee, dus. Geen ongewenst gedrag trainen.
Voor de rest ging het eigenlijk best goed, ondanks dat er aardig muziek in zat en hier en daar spannende stukken kwamen. Toch ook een aardig stuk mooi lange teugel kunnen doen en aardig kunnen clicken. Voordeel was wel dat ze steeds mooier ging lopen, omdat er flink wat impuls achter zat,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:29

Fijn dat het zo goed ging, ondanks de wind enzo. Als je al een idee hebt wat je in een bepaalde situatie kan doen ben je al heel ver vind ik :Y) :j

Ik heb vandaag de ontdekking van de eeuw gedaan, actief stilstaan is zelfs voor [***] super moeilijk :+ Had van AK nog wat bekeken en ook een stukje over "ground manners" en daar ga ik de eerste tijd (oa) mee aan de slag. Ik ging me vandaag richten op het gewoon naast je stilstaan, met het hoofd voor de borst en de oortjes naar voren indien ik zover zou geraken. Was enorm moe en had geen zin om na te denken dus dan zijn zo'n dingen altijd wel interessant om te doen, laat [***] maar denken :Y) :))

Moet zeggen dat er veel meer "mugging" bij kwam kijken dan ik in eerste instantie had verwacht, dus ergens zitten er toch gaten in de basis blijkbaar. Hij heeft me zelfs een keer of 3 gebeten :oo (niet echt doorbijten maar ik reageerde niet op zijn lippen die zochten en dus moest hij proberen of de tanden wel succes hadden denk ik 8)7 ). Verder kon hij ineens heel mooi een rondje om mij heen lopen terwijl ik stil stond :') (en toen bedacht ik me ineens dat ik hem ook teveel ruimte gaf). Voetjes geven kwam voorbij, voet uitslaan kwam voorbij, flemen kwam voorbij, hij kon het blijkbaar moeilijk geloven dat hij gewoon moest stilstaan :+ Maar er kwam wel vooruitgang in en heel fijn kunnen afsluiten (met een paar keer met de oortjes naar voren! terwijl hij toch actief aan het denken was.. dus niet dat hij ergens naar staarde ofzo).

Dus ik weet wat me te doen staat.. de basis een stuk beter in orde .. 8-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:09

Leuk om te horen dat je wel lekker impuls had en dat het steeds beter gaat met Shakira. Ben je al gewend aan haar naam of hoor je nog de hele tijd liedjes. :P

Sabine, ja stilstaan is een oefening. En een vak apart. Heb ik ook ondervonden.

Ik heb vandaag met een ander paard geclickerd. Heel erg leuk om te doen.We zijn bezig geweest met microshaping: het gewicht op de achterhand zetten (zonder de benen op te tillen/naar achter te stappen). Was wel moeilijk om de cue te doseren: te weinig: ik kreeg geen reactie, te veel was een stap achterwaarts. Wat ik niet wilde. Dit paard reageert fantastisch op lichaamstaal.

Verder liep dit paard de hele tijd naar de omheining om tussendoor even te luchtzuigen. Ik vraag me af of mensen daar ervaring mee hebben. Als je dit paard aan de lijn houdt, kun je hem natuurlijk tegenhouden, maar dat is 'voorkomen van' en niet 'trainen'. Ik heb voorgesteld vast te stellen hoe vaak hij dit doet en er een cue aan vast te knopen: "nu mag je even gaan luchtzuigen". Doel is op den duur de training steeds langer te laten worden voor hij even mag relaxen. Daarnaast ook de oefeningen misschien op hoger reinforcement zetten. Hoewel ik (wij) daar onze twijfels over hebben. Het eten/kauwen roept het luchtzuiggedrag immers toch op. Maagtabletjes misschien? Iemand nog andere suggesties?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:56

Sabine, stilstaan is idd vaak lastig voor een paard. Ik moet eerlijk zeggen dat het hier een van de eerste dingen is, die ik doe. Ik ben nl erg lui en gemakzuchtig en als ik een paard in de wei moet verzorgen, vind ik het heel handig als ik hem/haar kan parkeren (wil daarbij ook geen uitval naar andere paarden zien, noch andere paarden die ons lastig vallen) en gewoon kan verzorgen ter plekke zonder dat ik met halsters moet slepen (zooooo zwaar) , vast moet binden (veel te veel werk) enz. :+
Maar je bent heel goed bezig, want juist door dit soort dingen, leer je weer heel veel bij. Je snapt volgens mij zijn gedrag al veel beter en dat is goed. Bovendien heb je goed kunnen afsluiten. Top

HL IK geloof niet dat ik ooit echt aan die naam wen. Noem haar vaker Kyra. Sorry... is dus dezelfde naam als jouw paard, maar het bekt lekkerder dan Shakira (en ik hoor minder liedjes)

Over het luchtzuigen... weet je iets over de oorsprong en over dat wat ze er nu aan doen (is toch per definitie een stressverschijnsel. Luchtzuigen ontstaat puur door stress, veelal door de manier waarop een paard wordt gehouden (stereotype gedrag) Het maakt hormonen vrij waardoor het paard zich meer relaxt gaat voelen. Allereerst zal iets aan de oorzaak moeten worden gedaan (ik vind tenminste dat je dergelijk gedrag zeer serieus moet nemen)indien mogelijk. Is dat al gebeurd, dan kan het inderdaad verslavend gedrag zijn, maar wel middels positieve prikkels/alternatieven teruggedrongen worden. Clickertraining maakt dopanina vrij en kan op den duur helpen.

Ik denk dat ik het persoonlijk zoveel mogelijk zou negeren (buiten dus de maatregelen die moeten worden genomen) en dus wel gebruik maken van meer active oefeningen, waarbij je dus ook hoog reinforcement kunt gebruiken, omdat het kan helpen als er tijdens de training dopanine vrij komt, waardoor het stressgedrag kan afnemen.
Over die maagproblemen, is men het nog niet over eens. Die blijken eerder samen te hangen met de stress die in de eerste plaats het luchtzuigen veroorzaakt. Er is tevens vaak een verband tussen het niet altijd ter beschikking hebben van ruwvoer en maagproblemen en luchtzuigen. Veelal worden verkeerde verbanden gelegd.
Met maagtabletten zou ik persoonlijk echt niet in de weer gaan

24/7 weidegang met soortgenoten
Altijd beschikking over gras/ruwvoer
Zo weinig mogelijk tot geen krachtvoer
Regelmatige korte trainingssessies op high reinforcement afgewisseld met andere prikkels die het paard tot onderzoek/activiteit aansporen

Zo zou ik het doen-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:36

Als het paard al een maagzweer heeft (en daarom luchtzuigt) kunnen maagtabletten wel zijn nut hebben. Die zweer moet immers eerst aangepakt worden.

Hier ook een luchtzuiger, die bij 24/7 buiten, continu ruwvoer, geen krachtvoer (bepaalde periode maanden niks gehad) toch bleef zuigen. Een pak minder dan ervoor, maar het is nooit helemaal verdwenen. 'k Heb hem wel dingen voor z'n maag gegeven, maar heb de indruk dat het bij hem een ingesleten gewoonte is geworden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:53

Solleke_Noah schreef:
Als het paard al een maagzweer heeft (en daarom luchtzuigt) kunnen maagtabletten wel zijn nut hebben. Die zweer moet immers eerst aangepakt worden.

Hier ook een luchtzuiger, die bij 24/7 buiten, continu ruwvoer, geen krachtvoer (bepaalde periode maanden niks gehad) toch bleef zuigen. Een pak minder dan ervoor, maar het is nooit helemaal verdwenen. 'k Heb hem wel dingen voor z'n maag gegeven, maar heb de indruk dat het bij hem een ingesleten gewoonte is geworden.

Als er idd een zweer is, moet die idd worden behandeld. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik trok die conclusie niet?

Klopt dat het idd een verslaving wordt. Noemde ik ook. Maar desalnietemin is het aanpakken van de oorzaak een eerste vereiste, lijkt mij. Daarna kan het helpen als je prikkels aanbied en dopamine vrijkomt.

Of het overgaat is de vraag, maar je kunt het iid reduceren, lijkt mij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:48

liljebo schreef:
Solleke_Noah schreef:

Als er idd een zweer is, moet die idd worden behandeld. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik trok die conclusie niet?

Klopt dat het idd een verslaving wordt. Noemde ik ook. Maar desalnietemin is het aanpakken van de oorzaak een eerste vereiste, lijkt mij. Daarna kan het helpen als je prikkels aanbied en dopamine vrijkomt.

Of het overgaat is de vraag, maar je kunt het iid reduceren, lijkt mij.

Neenee, maar ik wou maar gewoon aangeven dat maagpillen niet per definitie niet werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:10

Goh, lijkt me moeilijk te werken met een luchtzuiger... Inderdaad eerst alles uitsluiten waardoor het luchtzuigen zou kunnen ontstaan denk ik, als dat allemaal in orde is en hij doet het nog (zo zijn er ook) dan zou ik het niet meteen weten eigenlijk.. Heb er geen ervaring mee.. Zoveel mogelijk de aandacht bij jou houden zou ik dan sowieso aan werken, dat hij ook in vrijheid op jou gefocussed is en liever bij jou is dan weg te lopen om te gaan luchtzuigen..

Hier gaat het verhaaltje maar verder, gisteren met [***] gaan buitenrijden maar toen werd me heel duidelijk dat hij echt wel een headshaker is, ben er nog niet uit of het door de pollen komt of dat hij gewoon algemeen gevoelig is voor beestjes en dat hij dat vooral bij zijn neus vervelend vindt maarja, wat het ook is.. kan er ook nog wel bij 8-) Stom eigenlijk dat ik dat niet eerder door heb gehad, maar misschien heb ik het wel willen verdringen ofzo, wie weet .. Eigenlijk wist ik het wel al langer, maar nu is het allemaal wel heel duidelijk. Achja. Maar kijken voor een netje denk ik, kijken of dat verlichting geeft voor hem.. Ben er nog niet uit of ik de DA ga laten langskomen om een allergie-test of dergelijke af te nemen, misschien dat ik er binnenkort eens naar vraag als hij nog eens voor [***] komt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:14

Bij dit paard is het (waarschijnlijk) een gewoonte, geen maagzweer. Doet het alleen tijdens het eten. Heeft continue ruwvoer, staat wel alleen in een paddock (ieder zijn eigen postzegel, dat is hier helaas heel gewoon).

Citaat:
Regelmatige korte trainingssessies op high reinforcement afgewisseld met andere prikkels die het paard tot onderzoek/activiteit aansporen

Is wel een goede tip: nog meer onderzoek/activiteit. Maar hij gaat heel snel naar het hek.

Mijn vraag was eigenlijk of mensen ervaring hebben met zulk gedrag op cue te zetten.

Mijn pony zoog lucht tijdens het eten en op de poetsplaats. Op de poetsplaats vooral om aandacht/uit verveling. Als ik bv stond te kletsen. Toen ik dit gedrag ging negeren (dus geen negatieve aandacht of positieve aandacht/hem gaan aaien tijdens het kletsen met een stalgenoot gaf) werd het minder. Ook uit consequent uit zicht lopen hielp dit gedrag op de poetsplaats aanzienlijk te verminderen. Daarom dacht ik dat er misschien ook manieren zijn om tijdens een training dit gedrag te verminderen.

Er wordt al veel en lang (paar jaar) met hem geclickerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:55

Dus je bedoelt dat hij op commando mag gaan luchtzuigen?
Of bedoel je een commando eraan verbinden en dit commando dan nooit meer geven? Ik weet dat er mensen zijn die dit met steigeren bv. gedaan hebben, het steigeren op commando zetten en dan dit niet meer geven, en dan steigert het paard niet meer .. In theorie zou het werken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:12

HL, het is natuurlijk goed mogelijk dat de postzegel en gebrek aan sociale bezigheden met soortgenoten een rol heeft gespeeld met het ontwikkelen van dit gedrag. Luchtzuigen is nu eenmaal stereotype gedrag dat ontstaat vanuit stress.

Hoe het ook zij... ik denk niet dat het een goed idee is om het zuigen op cue te zetten. Het is, zoals gezegd stereotype en verslavend gedrag en geenszins te vergelijken met gedrag als steigeren.
Om het op cue te zetten zou je al moeten beginnen met het belonen van het zuigen, wat het dubbel zo aantrekkelijk maakt dan het als is (er komen tenslotte hormonen vrij die ervoor zorgen dat het paard zich goed voelt ondanks onderliggende problemen, zoals je ook bij drugs ziet)

Daarna de cue niet meer geven, zal derhalve ook niet werken, gezien de voldoening van het luchtzuigen voor dat paard belangrijker zal zijn dan wortelschijfjes die het al dan niet krijgt.

Het is zoiets als het belonen van een alcoholist als hij een borrel neemt , iedere keer als je zegt, neem er een. Die gaat ook echt niet stoppen als je dat niet meer zegt; zal het desnoods stiekem doen.

Persoonlijk zeg ik: gooi dat dier in een kudde op een stuk grond. Ik denk dat je een ander paard krijgt.
Helaas zijn daar weinig eigenaars voor te vinden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:33

Zoals ik schreef: het is helemaal niet mijn doel om het luchtzuigen 'af te leren', hoor. Ik ben enkel op zoek naar manieren om dit enigszins te verminderen (tijdens de training) dat hij zo vaak naar de omheining loopt tijdens de training. ;)

Ik heb geen enkele illusie dat je dit gedrag kunt laten uitdoven door het simpelweg op cue te zetten en dan niet meer de cue te geven. ;) Ik weet wat stereotiep gedrag is en dat het altijd wordt veroorzaakt doordat het dier zijn natuurlijke gedragscala niet kan uitvoeren/gestrest is.

Ik heb het eigenlijk ook niet over een 'cue' maar meer over een 'nu mag je' (pauze) signaal, wat uiteindelijk misschien ook als cue zal gaan fungeren. Ik zat er juist aan te denken dit gedrag omdat het zelfbelonend is, juist niet (extra) te bekrachtigen. Maar het 'nu mag je naar het hek' als signaal aan te leren en het luchtzuigen zelf de beloning te laten zijn. Meer de 'cue' als toestaan van gedrag te gebruiken dan als commando. Misschien dat het op hetzelfde neerkomt?

Maar feit is: het gedrag is er. Het hoeft (kan) niet worden afgeleerd. Vraag is dus: hoe en of het 'gereguleerd' zou kunnen worden. Ik denk van wel. Ik ben alleen niet zeker van op welke manier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:01

Ah ok, het gaat dus alleen om het reguleren tijdens training?
In dat geval zou je toestemming wel aan een cue kunnen verbinden, lijkt mij, mits het paard tussendoor niet de kans krijgt om het te doen, buiten de cue om.
Vrees dat je dan niet echt aan halster en touw ontkomt.

Je kunt in het begin natuurlijk vaak toestemming geven, maar zonder touw blijft het risico dat het paard toch zelf erheen gaat en daarmee zichzelf voor dat gedrag beloont.

Maar je zou het kunnen proberen met touw en halster dus en dan eerst kijken hoe vaak en wanneer die behoefte er is, het verbinden van toestemming/cue daarop aanpassen en dan tussenpozen langzaam verlengen.

Weet ook niet of het werkt, maar het is het proberen waard, lijkt me-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:04

Zo had ik het ook in gedachten. En tja dat een touw en halster in het begin nodig kan zijn, had ik ook bedacht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:09

Ja idd.... anders heb je kans dat het paard het ongewenste gedrag gaat trainen. Ik ben benieuwd hoe het gaat. (misschien leuk om eens een filmpje van te maken, bv nu en over een tijd? ) Zou zeker iets toevoegen, denk ik-