Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:41

Visitor schreef:
Het ligt natuurlijk aan ons. Maar soms is het wel fijn je paard een beetje de schuld te kunnen geven. :o
Heb je les van Inge? Wat gaaf! In het echie of Skype? Als het live is, hoe heb je dat aangepakt, betaal je een onmenselijk bedrag aan reiskosten of heb je e.e.a. kunnen combineren met anderen?

Live! ze doet een tochtje midden-nederland en we delen de reiskosten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:42

Hahaha... heerlijk, die grasetende monsters.

Maar eigenlijk is het simpel. Onderzoek toonde reeds lang geleden aan dat de beloning ertoe doet. Vandaar ook soms de keuze voor andere beloning (die aantrekkelijker is) en jackpots. Hoe groter de waarde van de beloning, hoe meer een dier ervoor doet (heeft zeker ook betrekking op andere dieren)

Als heerlijk sappig gras de ultieme beloning is, is het dus volkomen logisch dat het paard het meest zal doen om die beloning te krijgen. En dat betekent soms gewoon lekker een duik in het gras en je niet teveel aantrekken van die springert naast je met zijn clickertje en onnozele wortelschijfjes.

Mbt het lange teugelen... ik zou zeggen... werk eens een tijd met shetlanders. Je wordt heel snel in het 'voor zijn' Denk ook dat je het echt daarvan moet hebben; dus voorkomen dat het paard zichzelf beloond met een duik in het gras, want dan wordt het dus beloond.
Niet meer kletsen dus en zorgen dat je rap wordt; de aanzet tot een duik herkent en het voorkomt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:43

O wat leuk zeg, cm! Mochten jullie dat nog een keer doen, heb ik wellicht ook wel interesse om aan te sluiten (hangt er een beetje vanaf hoe ruim je midden-Nederland neemt, of dat gaat).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:48

Visitor schreef:
O wat leuk zeg, cm! Mochten jullie dat nog een keer doen, heb ik wellicht ook wel interesse om aan te sluiten (hangt er een beetje vanaf hoe ruim je midden-Nederland neemt, of dat gaat).

je kan misschien nog meedoen, stuur Inge een mailtje zou ik zeggen

@LJ tja sharon gebruikt gras als beloning, geen worteltje, maar ja wat houdt je paard tegen om zelf de beloning te pakken? Maar klopt LJ niet kletsen en goed opletten. Alleen Myrtle leert ook dat ze steeds sneller moet duiken om mij voor te zijn merk ik.

@swaatjuh mag ik je shetlander lenen ;).

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:50

Ik heb helaas die dag allemaal al andere afspraken staan :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:52

crosmuller schreef:
@LJ tja sharon gebruikt gras als beloning, geen worteltje, maar ja wat houdt je paard tegen om zelf de beloning te pakken? .

Ja dat begreep ik al, maar idd.... zelf pakken betekent gewoon geen andere inspanning leveren dan je baasje negeren. En dat is toch niet zo moeilijk? :D

En ja... ze zijn heel snel. Goede timingoefening voor ons. Moet zeggen dat ik er vaak wel goed in slaag, maar ook nog wel eens de mist in ga hoor. Je hebt aardig wat concentratie nodig en dat lukt niet altijd perfect.

*edit* Het helpt mij om het als een spel te zien: wie is sneller. Als ik sneller ben is dat een punt voor mij. Als zij sneller is, een punt voor haar en dan kan ik daarmee wel lachen. Betekent gewoon dat ik dus beter moet opletten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:02

liljebo schreef:
crosmuller schreef:
@LJ tja sharon gebruikt gras als beloning, geen worteltje, maar ja wat houdt je paard tegen om zelf de beloning te pakken? .

Ja dat begreep ik al, maar idd.... zelf pakken betekent gewoon geen andere inspanning leveren dan je baasje negeren. En dat is toch niet zo moeilijk? :D

En ja... ze zijn heel snel. Goede timingoefening voor ons. Moet zeggen dat ik er vaak wel goed in slaag, maar ook nog wel eens de mist in ga hoor. Je hebt aardig wat concentratie nodig en dat lukt niet altijd perfect.

*edit* Het helpt mij om het als een spel te zien: wie is sneller. Als ik sneller ben is dat een punt voor mij. Als zij sneller is, een punt voor haar en dan kan ik daarmee wel lachen. Betekent gewoon dat ik dus beter moet opletten.

Goeie tip!

@visitor afzeggen die afspraken !

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:08

Haha, kon dat maar. Het zijn ook niet zozeer afspraken als wel verplichtingen. :(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:11

Ik vind clickertraining ook boeiend maar was er na een tijd mee gestopt omdat ze zo opdringerig werd naar voeding toe.
Ik heb het ondertussen weer opgenomen en ben aan't wandelen met haar, op de terugweg wordt ze meestal heel nerveus en kan ze niet snel genoeg naar huis. Dan laat ik haar grazen als ik het wil en als ze mooi naast me loopt?

Doe ik dat goed?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:15

Iana, dat lijkt me wel, dan beloon je immers wat je graag van je paard wil zien. Zelf koppel ik nog een stemcommando aan het grazen, zodat ze niet meteen als je stopt naar het gras duikt, maar pas als jij het zegt. Jammer dat je met clickertraining bent gestopt omdat ze opdringerig werd. Over het algemeen valt dat goed op te lossen hoor. Daar kan je in dit topic ook wel e.e.a. over teruglezen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:17

iana schreef:
Ik vind clickertraining ook boeiend maar was er na een tijd mee gestopt omdat ze zo opdringerig werd naar voeding toe.
Ik heb het ondertussen weer opgenomen en ben aan't wandelen met haar, op de terugweg wordt ze meestal heel nerveus en kan ze niet snel genoeg naar huis. Dan laat ik haar grazen als ik het wil en als ze mooi naast me loopt?

Doe ik dat goed?

Ja je doet het goed, je beloont haar dan voor goed gedrag.

Wbt het opdringerige, wat super goed helpt is altijd (altijd!) met gestrekte arm voeren, zodat je paard een stapje naar achter moet doen.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:28

Hier volbloederige warmbloeden; longeren op gras zonder allerlei tierelantijnen gaat me echt niet zo maar lukken hoor! Geloof wel dat ik het er bij eentje misschien in zou kunnen krijgen, maar daar gaat dan wel een leerproces met enige druk aan vooraf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:00

Hoe longeren jullie eigenlijk zonder druk? Of heeft iemand er een filmpje van? Ik kan wel longeren zonder de zweep achter mijn paard te slaan ( ;) ) maar als je tijdens het longeren in de zogenaamde 'driehoek' staat dan geef je toch automatisch druk met je lijf?

Hier paarden 24/7 op het gras, we hebben helaas geen piste dus al de vrijheidsdressuur/clickertraining gebeurt op gras. Dat gaat eigenlijk vrij gemakkelijk, waarschijnlijk omdat een wortel/koekje de zeldzaamheid is tov altijd gras en ze daar dus hun best voor doen. Maar ik zie niet goed in hoe ik moet longeren zonder de druk van je eigen lichaam te gebruiken :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:28

Het clickeren ligt hier plat.
De nieuwe ruin heeft inderdaad ppid en is vandaag gestart met prascent.
Nu hopen dat zijn aanvallen stoppen.

Maike is vanmorgen rustig heen gegaan. Heb het er een poosje terug over gehad , vandaar dat ik het hier toch even vermeld. Mijn clickervent is niet meer. Het is goed zo....

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:34

Sterkte Nammie! :(:)
S_N, google eens op 'free lunging clicker' ofzo, dan vind je een filmpje wat hier ook eerder is gepost waar het wordt aangeleerd dmv targetten. (Ik kan me niet vinden in alles op het filmpje, maar het gaat om het principe van achter target aan rondjes lopen.)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:34

crosmuller schreef:
iana schreef:

Doe ik dat goed?

Ja je doet het goed, je beloont haar dan voor goed gedrag.

Wbt het opdringerige, wat super goed helpt is altijd (altijd!) met gestrekte arm voeren, zodat je paard een stapje naar achter moet doen.

o goed idee!! Ze moest altijd eerst mijn linker hant aanraken en krijgt ze uit de re hand een snoepje...naar het schijnt beloon ik haar alleen voor het aanraken, was dus ni goed bezig...begrijp ik nu :o
Fijn dan doe ik het toch juist met het gra...ik ga me toch wat verder verdiepen hierin! Thanks

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:36

Sterkte nammie. Ik had het eea meegekregen. Lijkt mij inderdaad het beste voor je clickerventje. Ik hoop dat de prascent goed aanslaat bij je nieuwe ruin. Naar om dat allemaal mee te maken. Ik weet helaas hoe dat voelt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:48

Sterkte Nammie!

Thanks Visitor, ga even googlen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:55

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:04

Dat filmpje bedoelde ik inderdaad. Hm, tja, misschien ook wel. Het hangt er ook vanaf wat je als 'druk' beschouwt. Wanneer is iets een cue en wanneer is het druk? Als je je paard dmv volgen van een target om je heen leert draven en jij draait mee (je laat de zweep en de lijn achterwege en je gaat uit van een groen paard, dat ook nooit op die manier is gelongeerd), is het meedraaien dan druk uitoefenen? Dat lijkt me dan eerder een cue.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:06

Visitor schreef:
Dat filmpje bedoelde ik inderdaad. Hm, tja, misschien ook wel. Het hangt er ook vanaf wat je als 'druk' beschouwt. Wanneer is iets een cue en wanneer is het druk? Als je je paard dmv volgen van een target om je heen leert draven en jij draait mee (je laat de zweep en de lijn achterwege en je gaat uit van een groen paard, dat ook nooit op die manier is gelongeerd), is het meedraaien dan druk uitoefenen? Dat lijkt me dan eerder een cue.

Ik vind er ook niets mis mee! Maar dan kan ik wel zeggen dat mijn paard op 'cues' op gras kan longeren. Compleet zonder druk/cues, dat kan ik me moeilijk voorstellen. Wel op commando eventueel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:07

Nu heeft mijn paard dat natuurlijk wel geleerd door druk 6 jaar geleden, het is geen groen paard meer.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:10

Maar ik zie een cue als een commando en niet als druk. Maar een cue kán wel bestaan uit druk, bedenk ik me nu. Dat even daargelaten, je zegt dat je je wel kan voorstellen op commando te longeren op gras. Dat is dan toch zonder druk? Dus als je dat aanleert zonder druk, bijvoorbeeld door het volgen van een target en dat dan op commando zet? Of bedoel je zoiets niet? Maar goed, dat is de theorie. De praktijk lijkt mij inderdaad lastig omdat het gras lonkt ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:15

Jep, kan me voorstellen dat je het aanleert, op gras of niet, dus puur hoe je bv gaan liggen (ik noem maar iets) aanleert via clickertraining, uitgaan van eigen initiatief paard (bij rollen clicken etc). En dan éénmaal de commando's er goed inzitten, je dus zonder cue/druk werkt maar enkel op commando's.

Maar, eerlijk, daar zie ik het nut niet meteen van in. Longeren kan op minimale druk (of cues, als je dat liever zo noemt) en hoeft niet met zwepen etc. Maar zoiets aanleren begint meestal groot (sterke hulpen) en kan je daarna afbouwen naar een minimale beweging (licht aan de hulpen maken). Ik zou dus gewoon longeren op de traditionele manier (dat doe ik ook) en dan de goeie longeermomenten bv belonen via de clicker.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:20

Inderdaad, zo doe ik het ook.