Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:19

@ CM : geen idee .. het leek wel zo in ieder geval, alsof ik het fijne moment verpest had en hij nu helemaal niks meer wilde doen :+ Maar was misschien ook maar gewoon een momentje :j Maakt ook niet uit, volgende keer weer een nieuwe kans :Y)

Verzorgingsdingen kunnen inderdaad leuk worden door de clicker, is ook de bedoeling :j Maar bedoelde dat ik ook gewoon leuke dingen met hem wilde doen, wat spelletjes ofzo .. Zoals dat anderen targetten met hun paard ofzo, al zal targetten er hier niet meer in zitten :+ Alhoewel, misschien vind ik wel wat uit.. targetten geheel heruitgevonden 8-) :))

@ liljebo : ok, dan doen we ook voetjeswerk :j
Inderdaad, wat er gebeurde en waarom maakt weinig/niet uit, het gebeurde gewoon en zoals gezegd: volgende keer hebben we weer een nieuwe kans :Y)

En voor alle (of vele :P ) dingen is wel iets goeds te zeggen qua trainen :j Het combineren is soms lastig, maar heb het idee dat ik daar steeds beter mijn weg in begin te vinden.. Zo is de algemene omgang en het buitenrijden enzo zeg maar eerder Parelli, want dat gaat gewoon prima en hoeft geen extra motivatie (eerder buiten wat afremming :)) ) dus dan aanvaard hij ook als dat via de Parelli-weg gebeurd. Probeer je datzelfde in de piste dan krijg je een boze, nukkige pony die het wel doet, maar echt ^) en dat wil ik niet. Ik wil dat wat hij doet hij doet omdat het leuk is, omdat hij er ook wat aan heeft .. dus dat gaan we uitbouwen :) Pas op, via Parelli kan het ook best wel met hem hoor, Nic kreeg laatst hele fijne momenten, maar ik ben Nic niet dus ik zoek het liever via een weg die ik ook kan :Y) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:41

Aaah, ik wil ook zo'n speeltuin! http://www.extremetrailpark.nl/home/
Denk dat [***] dat héérlijk zou vinden! Die is wel in voor dat soort dingen :j Buiten zoekt hij ook niet altijd de makkelijkste weg :+ :)) (en heb eens een TREC-wedstrijd met hem gedaan en ik had echt mega-veel punten op het hindernissenparcours :D Is ook zo'n beetje dit soort dingen, in combinatie met wat HA-oefeningetjes .. ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:07

Ben even wat aan het rondstruinen op internet, kwam toevallig dit tegen, is al ouder en heel erg negatief gekleurd, maar er staat wel een stukje in over het "probleem" dat ik heb met [***], en blijkbaar is dit veel voorkomend bij dingen als clickertraining (ik merk het ook alleen dan en ik vind het best vervelend :o ). Ik blijf me er zorgen om maken ... Heeft iemand weet van artikels ergens met meer uitleg daarrond? (ga zelf ook nog even op zoek, maar moest iemand toevallig iets uit het hoofd weten is dat altijd handig natuurlijk).

http://www.kristineoakhurst.com/2008/04 ... ing-level/

Edit; nog even aanvulling .. ik denk dat ik dat 'probleem' enkel heb bij clickertraining omdat dit (momenteel) op een laag tempo gebeurd en hij het gewoon echt leuk vindt. Dat merk ik wel aan hem, éénmaal opgewarmd komt er heel veel boven, zeker als ik op een bepaald iets wacht en hij dat moet zoeken .. Dus hij vindt het leuk, maar raakt tegelijk ook opgewonden qua gedrag. Hij moet en zal vinden wat de beloning oplevert. Samen met die opgewondenheid voor het vinden van het juiste voor de beloning komt dan mijn "angst" voor de rest ... En het ziet er ook gewoon niet uit :+ Als er mensen staan te kijken schaam ik me dood, laat staan op foto's en filmpjes ...

Zit nu wel te denken om daar actief mee aan de slag te gaan, zou dat ook niet te clickeren vallen? Gewoon heel simpel: ookal doet hij wat ik wil, als hij een extra been heeft komt er geen click.. enkel clicken zonder extra been.. Als je paarden kan leren hun oren naar voren te houden, of hun hals te buigen (mooi staan bij AK), dan moet het ook wel te leren zijn om hun ding binnen te houden, niet? :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:26

Ik ben afgehaakt na nadat ik al zoveel misvattingen in het eerste gedeelte heb gelezen. :n
Citaat:
This horse isn’t following a person; this horse is CHASING a person for FOOD.

:')

[VN] Gaat liefde ook bij een paard door de maag?
Edit: ik heb het stuk toch met gekromde tenen gelezen.
Wat is je probleem, Sabine? Dat je paard uit schacht tijdens de clicker training.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:33

Ja, ik weet het, het is echt geen goed artikel :+
Maar ik doelde meer op dat 5-benen-gedeelte .. dat komt daar ook in voren als "het is een clickertraining-ding" en dat is mijn gevoel ook .. Zelf heb ik dat probleem alleen bij clickertraining, en bij vele anderen zie je het ook .. Bij 'gewone' manieren heb je dat niet (standaard dressuur, springen, of Parelli of wat dan ook). Of dat lijkt mij toch zo .. Dus ik zoek ergens een verklaring waarom, want ik vind het zelf eigenlijk wel een probleem.. Dus ik had gehoopt daar misschien een antwoord te vinden (ben nog de reacties aan het doornemen), maar misschien dat iemand hier ook meer info heeft? Ik weet dat het al vaker naar voren is gekomen, maar kan me niet herinneren dat er echt artikels ofzo over voorbij gekomen zijn. Vandaar :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:36

Ik vind het meer een VD iets dan clicker training. Misschien doordat er te weinig activiteit in de oefeningen zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:40

Zou kunnen, al ben ik totaal niet met VD bezig (maar wel met simpele volgoefeningen enzo, dus ergens ook wel weer :j :+ ). Weinig activiteit speelt zeker mee :j Maar dan vraag ik me af waarom hij het niet doet als ik simpele Parelli games doe, gewoon friendly, of een pasje achterhand/voorhand omzetten.. Is ook weinig activiteit, heeft hij ook totaal geen moeite mee .. Maar dan heb ik het nog niet gemerkt. Haal de clicker en snoepjes boven en het maakt niet uit wat ik vraag (bij wijze van) of ik heb prijs :+ (ook dus als ik gewoon wil dat hij stilstaat en ik hem wat aai, of hem een pasje voorhand/achterhand wijken vraag).

Edit; denk dat het misschien met mijn eigen houding te maken heeft .. clickeren is leuk, is spelen .. Parelli zou dat ook moeten zijn maar blijft toch een serieuzere ondertoon hebben .. Ik denk dat ik anders in de piste sta met mijn stick in mijn hand dan zonder (vandaar ook dat ik express zonder werk, en soms ook gewoon compleet in vrijheid). Dus clickeren is op alle gebieden veel leuker voor [***] ...

En toch ga ik proberen er vanaf te geraken :Y) :)) (ik vind het echt niks :o )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-13 01:50, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:49

Ik heb even goed gegoogled maar niemand schijnt het te weten. Iedereen 'denkt' er wat van. Volgens mij is het uitschachten al voorbij gekomen in dit topic, een tijd terug. Tja het is een natuurlijk iets. Hij bespringt je toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:51

Neen, dat laatste gelukkig niet .. maar samen met zijn algemene opgewonden gedrag zit er ergens wel een soort angst dat het misschien ooit eens kan escaleren. Ik denk het niet, maar in mijn achterhoofd blijft toch steeds zoiets spelen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:48

Eerlijk gezegd denk ik dat je behoorlijk wat frustratie gaat kweken als je gaat clickeren voor het niet uitschachten omdat het onbewust gebeurt itt de oren.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik ook die drukte daaromtrent niet. Het is een natuurlijk verschijnsel. Het is de mens met zijn morele opvattingen en het 'giechelgehalte' van alles wat met sex te maken heeft, die daar een punt van maakt. Maar het slaat nergens op.
Voor het dier is het gewoon een van de fysieke reacties, die niet echt onder controle staan. Niets abnormaals of raars aan. Dat maken de mensen ervan.
(bij mannen is het krijgen van een ... (moet netjes blijven hier op bokt) ook niet controleerbaar. Het gebeurt gewoon. )

Dat het bij het clickeren gebeurt, klopt. Maar ik zie het heus bij meer trainingen, zonder clicker. Het zal een vorm van positieve opwinding zijn, zoals een man uhhmmmm dat ook kan krijgen bij het zien van een mooie auto :+ (voorop gezien dat hij autogek is)

persoonlijk zou ik niet in dat hele opgelegde morale gebeuren meegaan en mijn paard gewoon trainen, zonder er aandacht aan te besteden'
Als hij je niet bespringt, is er helemaal niets aan de hand.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:01

Eerlijk gezegd snap ik ook echt niet waar je je druk over maakt. Ik heb ook wel eens een hengst gereden die tijdens het rijden uitschachte, dus het komt heus ook buiten de clickertraining voor. Maar buiten dat, ben blij dat paarden dat ding niet altijd buiten hebben hangen zoals mensen. Jauke laat het 5de been bij sommige oefeningen ook wel eens hangen, zie dat vaak ook als uitgelezen moment om even te kijken hoe schoon of vies die is en er evt wat rommel af te plukken.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:16

Onze ruin schacht ook uit op momenten van ultieme ontspanning - volgens mij. Er is dan helemaal geen sprake van enige sexuele opwinding - ik denk dus eigenlijk ook dat je dat van elkaar moet los koppelen.
Je kunt overigens ook blij zijn dat hij het doet - uit hygiëne-oogpunt verdwijnt er dan ook nog wel wat troep.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:21

@sabine het lijkt me ook niet erg dat hij dat doet, maar dat je je een beetje geneert voor je stalgenoten begrijp ik wel. Inge Teblick is trouwens filmpjes en foto's aan het verzamelen om meer te weten te komen over het uitschachten, dus je kan haar een filmpje sturen als je wilt.

Ik ben met Myrtle bezig met wandelen en grazen op commando. Het ging heel goed ! Op een gegeven moment ging ze nog maar incidenteel zelf grazen en kon ik haar vrij makkelijk uit het gras halen. Helaas.. gisteren nam ik haar mee voor een wandeling en ging er een vriendin mee waarmee ik aan het kletsen was. Ik lette dus niet op en om de haverklap dook ze het gras in. En eruit komen op een lichte hulp lukte ook niet meer. Stom van me nu zijn we 10 stappen terug in de training. Ik herlas laatst nog eens dit artikel:

http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Er staat een stukje over longeren op gras, dat het paard als beloning mag grazen en dan gaan ze weer verder met longeren. Ik vraag me toch af hoe ze dat doet. Myrtle zou dan toch zoiets hebben van "ehm waarom wacht ik eigenlijk op de klik, ik kan ook nu grazen ipv dat stomme longeren". Zou mijn paard dan toch te slim zijn voor mij? Is er hier iemand die dit kan, longeren op gras met grazen als beloning? En dan zonder zweep of stick of zwiepende touwtjes?

edit: er zat een duidelijk omslagpunt in de wandeling. Ze was heel braaf en op een gegeven moment stond ze opeens stil en wilde niet meer verder. Ze trok haar eigenwijze hoofd en dook toen het gras in. Het was best komisch, het was net alsof ze een beetje beledigd was dat ze na dat lange stuk lopen geen een klik of grasje had gekregen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:28

Tja, die schaamte voor stalgenoten snap ik dan weer niet helemaal. Het is, zoals gezegd, een natuurlijk verschijnsel. Daar moet je niet aan willen dokteren. Als stalgenoten daarom giechelen, kun je dat takkelen met een spitse opmerking met humor. Als er geen punt van wordt gemaakt, is het dat op den duur ook niet meer.

Cm ik kan dat ook niet met shakira. In het gras duiken is nu eenmaal meer belonend dan een click met wortelschijfje, waar je dan ook nog iets voor moet doen.

Uitzondering kan zijn als het paard 24/7 in de wei staat en je longeert op die plek, waar het altijd staat, want dat gras staat altijd ter beschikking en in dat geval kan een spelletje met click weer wel lonend zijn.
Maar bij nieuw, vers, lekkerder gras.... nee.... niet met mijn shet iig.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:34

liljebo schreef:
Tja, die schaamte voor stalgenoten snap ik dan weer niet helemaal. Het is, zoals gezegd, een natuurlijk verschijnsel. Daar moet je niet aan willen dokteren. Als stalgenoten daarom giechelen, kun je dat takkelen met een spitse opmerking met humor. Als er geen punt van wordt gemaakt, is het dat op den duur ook niet meer.

Cm ik kan dat ook niet met shakira. In het gras duiken is nu eenmaal meer belonend dan een click met wortelschijfje, waar je dan ook nog iets voor moet doen.

Uitzondering kan zijn als het paard 24/7 in de wei staat en je longeert op die plek, waar het altijd staat, want dat gras staat altijd ter beschikking en in dat geval kan een spelletje met click weer wel lonend zijn.
Maar bij nieuw, vers, lekkerder gras.... nee.... niet met mijn shet iig.

Zou het ook aan het type paard liggen, dat het met shetten en koudbloedige types moeilijker is :). Het gras ziet er op het moment ook wel heel lekker uit moet ik zeggen.

Je zegt dat het met Shakira niet lukt, met een van je andere paarden wel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:00

De andere paarden longeer ik niet :). Maar ik heb zo'n vermoeden dat het hetzelfde verhaal ook op de andere paarden van toepassing is. Het zijn natuurlijk wel koudbloedpaarden en shetten hè. Een beetje zichzelf respecterende koudbloed of shet laat geen fris groen polletje gras aan zijn lot over, nietwaar. :Y)

*edit* ziet chantal zelf het gras induiken voor een smakelijke hap :=

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:14

Gras is zo mega zelfbelonend, ik denk eigenlijk dat je daar zonder druk nooit een paard zover krijgt dat hij het gras echt links laat liggen. Tenzij je natuurlijk een heel wakker paard hebt dat juist uit de stal komt en dus heel veel behoefte aan bewegen heeft, maar dan is bewegen natuurlijk ook weer zelfbelonend.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:23

Amable schreef:
Gras is zo mega zelfbelonend, ik denk eigenlijk dat je daar zonder druk nooit een paard zover krijgt dat hij het gras echt links laat liggen. Tenzij je natuurlijk een heel wakker paard hebt dat juist uit de stal komt en dus heel veel behoefte aan bewegen heeft, maar dan is bewegen natuurlijk ook weer zelfbelonend.

ja maar, ja maar

Sharon zegt dat het wel kan http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Waarom lukt het mij dan niet! Sorry, beetje frustratie bij de trainer vandaag ;)
in elke geval ben ik niet de enige die dit een moeilijke (zo niet onmogelijke?) oefening vindt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:26

Sabine, ik zou me er ook echt niet druk om maken! Is puur natuur ;) Het lijkt me wel interessant te weten waarom het gebeurt en waarom het vooral inderdaad bij vd-/clicker-achtige dingen gebeurt. Maar inderdaad, ik zie het ook wel eens bij een ruin die een lekkere poetsbeurt krijgt. Ik zou het niet als iets negatiefs zien en zeker niet proberen om het 'eruit' te clicken, want ik denk niet dat hij er veel aan kan doen of dat het iets is wat je als 'slecht' moet zien.
Je moet je ook niet schamen tegenover stalgenoten etc. hoor. Die hebben als het goed is ook wel eens een paardenpiemel van dichtbij gezien. Tenminste, ik vind dat dat ook bij de dagelijks omgang hoort om hem af en toe schoon te maken of in elk geval te kijken of dat nodig is. Wij leerden eerlijk gezegd gewoon op de manege dat uiers, schedes en piemels er ook bij hoorden en die werden ook gecontroleerd bij poetswedstrijden enzo :D (nou had ik ook wel een super manege, niet een manege in de traditionele zin). En als kijkers aan de kant daar kinderachtig over gaan doen, zegt dat meer over hen dan over jou en Cobe hoor.
Cm, oh zoiets had ik gister ook! Ik wilde wat HA doen, en dat moest op een veldje (nouja moest niet maar daar lagen alle balken enzo en anders moest ik honderden meters slepen ermee). Mensen kwamen kijken en vragen wat ik aan het doen was, ondertussen liet ik 'r maar eten. Tja, daarna, toen ik wilde beginnen, was het hek natuurlijk van de dam. Al mijn consequentie van de laatste tijd (eh jaren) de prullenbak in :Y) (De HA ging dan ook wel wat gepaard met 'tight ropes' :o Maar toch maar ingestuurd...) Longeren met gras als beloning zonder zwiepende touwen en zwepen enzo gaat ons ook echt never nooit lukken. Longeren op gras zonder beloning moet ik al af en toe toch met de zweep wat druk opvoeren. Daarom werk ik eigenlijk niet meer op gras. Lopen langs/over gras is dan minder een probleem, omdat ik er dan naast loop en ze weet dat dat niet zomaar mag en ik haar op commando laat grazen. (Dus in theorie zou dat aan de longe ook moeten kunnen, maar toch zie ik dat nog niet snel gebeuren.)
Ik zal dat stuk van Sharon lezen, maar ik denk echt dat het voor mij en mijn paard onmogelijk is. Tenminste, als je geen druk wil gebruiken.

Edit: dat stuk heb ik eerder al eens gelezen. Ik denk dat het daar misschien iets mooier wordt voorgedaan dan het in werkelijkheid is. Althans, bij die van mij is echt wel iets van druk nodig om haar weer door te laten lopen als ze eenmaal aan het eten is. Maar op een gegeven moment wordt dat steeds minder, als ze doorkrijgen dat er later wel weer een nieuw beloningsmomentje met gras komt. Ik bedenk me net dat ik onder het zadel en als we wandelen wel gras laat eten als beloning, maar dan oefen ik wel beetje druk uit om d'r kop weer uit het gras te krijgen :) Maar ik moet wel zeggen dat dat, hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. Ze krijgen dan wel echt door dat het even eten en weer door is, zonder dat je hoeft te trekken en rukken. Dus tja, in theorie moet dat aan de longe kunnen. Maar op één of andere manier denk ik dat door de afstand ik toch meer druk nodig ga hebben dan en dat wil ik niet.
Edit2: oh die Sharon kent echt mijn grasetende tank nog niet, haha, als ze schrijft dat het meestal voldoende is om resoluut weg te lopen door de 'graaslijn' heen. Die denkt dan: 'prima, ga maar, ik blijf hier wel eten.' En dat terwijl ze tegenwoordig 24/7 gras tot haar beschikking heeft... :')
Edit3: en mijn paard is dus een warmbloed, net als die van jou. Ik vind mijn paard soms net een grote shetlander.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 15-05-13 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:43

crosmuller schreef:
Amable schreef:

ja maar, ja maar

Sharon zegt dat het wel kan http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Waarom lukt het mij dan niet! Sorry, beetje frustratie bij de trainer vandaag ;)
in elke geval ben ik niet de enige die dit een moeilijke (zo niet onmogelijke?) oefening vindt.

Laat ze het ook zien? ;)

Ik denk dat dat echt alleen werkt bij een looplustig paard die ook plezier aan het bewegen beleeft. Een paard dat liever stil staat dan loopt ga je m.i. zonder druk niet van zijn plaats krijgen als hij met zijn neus in het gras staat. Pas als hij zoals LJ zegt daar al langere tijd staat zodat hij al zoveel gras als hij wilt heeft kunnen eten ben je weer in beeld met je schijfjes wortel :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:13

@amable nee ze laat het niet zien, filmpje is kwijt zegt ze. Dat geloven we nu niet meer natuurlijk ;).
Visitor schreef:
Althans, bij die van mij is echt wel iets van druk nodig om haar weer door te laten lopen als ze eenmaal aan het eten is. Maar op een gegeven moment wordt dat steeds minder, als ze doorkrijgen dat er later wel weer een nieuw beloningsmomentje met gras komt. Ik bedenk me net dat ik onder het zadel en als we wandelen wel gras laat eten als beloning, maar dan oefen ik wel beetje druk uit om d'r kop weer uit het gras te krijgen :) Maar ik moet wel zeggen dat dat, hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat.

Ja dat is mijn ervaring ook dat het juist wel beter ging om haar uit het gras te houden! Onder het zadel durf ik nog niet aan. Maar goed leermoment voor de trainer is dus om niet teveel te kletsen met andere mensen.

Wat ik wel jammer vind, ik wilde met de lange teugel naar buiten op een gegeven moment. Maar ik zie nu even niet voor me hoe ik haar dan uit het gras hou zonder zweepje mee te nemen?

En ja visitor ik heb ook een warmbloed, maar ja een gelder, toch een beetje koudbloedige warmbloed he ;).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:20

Visitor schreef:
Edit2: oh die Sharon kent echt mijn grasetende tank nog niet, haha, als ze schrijft dat het meestal voldoende is om resoluut weg te lopen door de 'graaslijn' heen. Die denkt dan: 'prima, ga maar, ik blijf hier wel eten.' En dat terwijl ze tegenwoordig 24/7 gras tot haar beschikking heeft... :')

Haha ja dat door de graaslijn lopen kan ik ook wel schudden, ze gaat ook vaak met haar hoofd half onder draden staan eten zodat ik er niet doorheen kan al zou ik het willen. Myrtle heeft 8 uur weidegang per dag (ik zou meer willen maar de stalling waar dat kan heeft weer andere nadelen, deze pensionstal is verder supergoed).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:26

Oja, die van mij is een Oldenburger, dus zit ook nogal wat koudbloed in, misschien is dat het := Mijn paard had tot voor kort ook 'maar' 8 u weidegang en nu dus non-stop, maar denk maar niet dat dat wat uitmaakt. Het gras is toch altijd groener met de baas aan de andere kant van het lijntje. Bovendien, tussen het uit de wei vol sappig gras halen en het dan met mij weer ergens op het gras terecht komen zit toch altijd zeker minstens 10 minuten waarin ze dan niet heeft kunnen eten, dus tja dat is voor mijn paard wel echt honger lijden. :') Edit: inderdaad, wijze les, minder kletsen en meer focus op het paard.
Met betrekking tot de lange teugel, misschien eerst dat stuk aan de hand goed kunnen lopen zonder in-het-gras-duik-acties en dan steeds iets verder achter haar gaan lopen?
Edit: wat je zegt over dat omslagpunt trouwens, dat las ik nu pas. Best begrijpelijk van je paard natuurlijk. Dat had ik gister ook een beetje, maar dan andersom. Ik begon eerst met tussen de vlaggen doorlopen, vond ze spannend dus daar even mee bezig geweest, even voet(en) in de hoepel, ging allemaal leuk. Toen ging ik dus een tijd kletsen met diverse mensen en mocht ze eten, daarna wilde nog een keer de hoepel proberen, maar ik wilde nu niet meer belonen voor één voet in/op de hoepel maar alleen voor twee voeten. Toen werd de hoepel niet meer leuk, want de hoepel betekende dus niet gras eten en maar sporadisch een bridge en brokje, terwijl naast de hoepel zoveel lekker gras stond, gewoon om te pakken. Vanaf toen kwamen we in de overal-doorheen-stampen-en-ik-wil-terug-naar-de-hoek-waar-ik-zo-lekker-kon-eten-modus. Dat had ik dus echt niet slim aangepakt. Toen ben ik maar weer elke poging in de goede richting (meelopen alleen al) gaan belonen en toen ging het weer wat beter. Maar het klopt dus denk ik wat Amable zegt, tegen gras kan voor sommige paarden gewoon niets/weinig op.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 15-05-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:32

Visitor schreef:
Oja, die van mij is een Oldenburger, dus zit ook nogal wat koudbloed in, misschien is dat het := Mijn paard had tot voor kort ook 'maar' 8 u weidegang en nu dus non-stop, maar denk maar niet dat dat wat uitmaakt. Het gras is toch altijd groener met de baas aan de andere kant van het lijntje. Bovendien, tussen het uit de wei vol sappig gras halen en het dan met mij weer ergens op het gras terecht komen zit toch altijd zeker minstens 10 minuten waarin ze dan niet heeft kunnen eten, dus tja dat is voor mijn paard wel echt honger lijden. :')
Met betrekking tot de lange teugel, misschien eerst dat stuk aan de hand goed kunnen lopen zonder in-het-gras-duik-acties en dan steeds iets verder achter haar gaan lopen?

Dat is misschien wel een goed idee. Ik ga het ook eens bij Inge neerleggen deze vraag. 25 mei hebben we les!

De vraag is nu, ligt het aan onze koudbloedige warmbloeden, of kletsen wij teveel ;).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:37

Het ligt natuurlijk aan ons. Maar soms is het wel fijn je paard een beetje de schuld te kunnen geven. :o
Heb je les van Inge? Wat gaaf! In het echie of Skype? Als het live is, hoe heb je dat aangepakt, betaal je een onmenselijk bedrag aan reiskosten of heb je e.e.a. kunnen combineren met anderen?