Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 00:52

@visitor: ik gaf demo's met asielhonden voor Stichting Dutch Cell Dogs.. volop geclickert dus!

[BB] Dierenwelzijnsprijs 2013

Even een topic over mijn weekendje animal event!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:07

Swaatjuh leuk. Het is erg leerzaam om andere dieren te trainen

Urko.. ah ja... dat weekend. Voor mij helaas niet haalbaar, al zou ik het graag willen. Ik kan niet halsoverkop naar nederland en het is ook te duur (reis, verblijf, cursus) voor mij. Misschien ooit.
Hoewel ik ook graag naar het chickencamp van bailey wil :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:41

Die cursus ziet er idd erg tof uit, jammer dat het helemaal in leek, bij Drachten is! Ik wil dan wel met paard, maar het is me dan echt te ver rijden voor een weekendje. Hopen dat ze zoiets ook nog een keer wat centraler in nederland doen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:52

@ amable: ik zal een mail naar Tinley doen, kunnen ze aan ander weekend plannen, en wij carpoolen. Woonen 15 min uit elkaar.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:07

Goed idee :j En carpoolen is ook wel zo gezellig :D En natuurlijk iets centraler, want 3 uur reizen blijft met paarden gewoon net even te lang.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:17

En ik wil alleen mijn hondje mee nemen en mijn parkiet, neemt niet zoveel plek in.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:20

@urko hee ik heb jou gezien op animal event met de dalmatier! Geweldig waar jullie mee bezig zijn.
@swaatjuh veel succes vandaag met de demo.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:26

crosmuller schreef:
@urko hee ik heb jou gezien op animal event met de dalmatier! Geweldig waar jullie mee bezig zijn.

Dat vind ik leuk om te horen. Welke dag was je er? Dag 1 was ze echt een ramp, blaffen, gefrustreerd, bang. Kon maar 1-8ste van de ring gebruiken, en dag 3 de hele ring en zelfs het event terrein oplopen. Echt een geweldige hond.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:59

Urko schreef:
crosmuller schreef:

Dat vind ik leuk om te horen. Welke dag was je er? Dag 1 was ze echt een ramp, blaffen, gefrustreerd, bang. Kon maar 1-8ste van de ring gebruiken, en dag 3 de hele ring en zelfs het event terrein oplopen. Echt een geweldige hond.

Dag 3 :)

Ik heb niet lang gekeken hoor, vind het wel super wat jullie doen. Maar was wat meer gefocust op paarden dingen en de vriendin die ik bij me had is van de konijnen. Ik zag op dat moment in elk geval geen probleemgedrag of trainingsfouten ;).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:44

Leuk om te horen Crosmuller. Dag 3 deed ze het ook echt super! Ben nog steeds super trots op haar, 5 keer getraind en zo'n mega vooruitgang. Er is ook zoveel te zien om AE. Ik kwam ook echt ogen te kort. Ben nog naar de professional dag geweest, was erg interresant. Heb even bij de demo van Amable staan kijken, was super gaaf.

Voor de rest de hele dag geflyert, mensen aangesproken en donatie proberen te werven, want we hebben het heel hard nodig omdat we asielhonden willen blijven trainen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:19

Amable schreef:
Goed idee :j En carpoolen is ook wel zo gezellig :D En natuurlijk iets centraler, want 3 uur reizen blijft met paarden gewoon net even te lang.

Dan meld ik me ook. :j

*Even een sprong uit meeleesmodus.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:35

Ik zou er ook graag heen gaan, maar het is voor mij echt lastig om snel even naar nederland te komen. En dan ook een pittig prijskaartje eraan (voor mij incl reis en verblijf)
Vind het wel jammer.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:56

Misschien kunnen we ooit samen Liljebo, dan haal ik je op - rij volgens mij op weg naar NL ongeveer bij je langs :-)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:07

@amable @Vie: heb al reactie terug van Tinley, ze houden ons op de hoogte.

Ben benieuwd want ik wil erg graag een keer mee doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:44

Tof :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 01:29

Zo, alles begint hier stilaan min of meer in de plooi te vallen dus heb even bijgelezen. Hele interessante dingen zijn voorbijgekomen, gek eigenlijk hoe het steeds over dingen gaat waar ik op dat moment ook over nadenk of mee bezig ben.. Het hele R- & P+ ga ik even laten voorbij gaan, dat drong nu niet meer door :')

Maar verder merk ik hier ook dat ik steeds vaker gewoon het met positieve bezig ben, soms blijf ik wel eens hangen in de dingen die minder gaan, maar dat heeft weinig zin natuurlijk, vooruit kom je er niet mee 8-) Het dagboek-idee is op zich leuk, alleen merk ik dat ik er zelf (te) weinig mee doe. Heb een dagboekje op het NH-forum maar daar heb ik de laatste tijd echt weinig in geschreven :=

Met [***] ben ik naast het hele [***]-gebeuren weer 2x aan de slag gegaan, de eerste keer was echt een ramp, hij wilde niks en was alleen maar boos .. heerlijk zo'n beest wat duidelijk laat merken dat hij er niet van gediend is als je met een andere pony bezig bent :z Maar de sessie daarna ging het alweer een stuk beter, liep hij enthousiast mee te denken en regelmatig op 5 benen (waarover ik ook nog steeds niet weet wat ik ervan vind .. ontspanning ok, maar heb soms toch het idee dat er een soort opwinding bij komt kijken, en dat vind ik dan weer minder .. kan het alleen allemaal niet goed plaatsen.. ). Ben met heel simpele basic-dingen bezig geweest, stappen, halthouden, achterwaarts, links/rechts, tussen 2 balken in parkeren, tussen 2 balken doorlopen en al dan niet achteruit terug. Allemaal op zo weinig mogelijk hulpen.. Ging best goed! Hij werd best fanatiek en ging echt op zoek naar wat op dat moment de beloning opleverde. Tussendoor nog wat wijken van de achterhand gedaan, en ook gewoon het niks doen geclickerd, soms mag hij ook wel eens gewoon staan, niet elke beweging van mij moet 3 bewegingen van hem uitlokken :') Toen het super ging kon ik het toch niet laten om vanuit een vlotte stap een overgang naar draf te proberen, maar dat was teveel gevraagd, toen was hij boos en ging niks meer 8-) Voorlopig maar even vanalles in stap oefenen, daar zitten ook mogelijkheden genoeg.. En dat draven doen we buiten wel :Y)

Verder heb ik besloten om met [***] 'actief' te gaan clickeren, ik heb het idee dat hij nog wel wilt, vooral als er snoepjes bij komen kijken :P Dus ik ga hem dat ook geven, moet alleen nog even uitzoeken welke oefeningen interessant en leuk zijn :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 06:55

Typich he, dat we altijd net even door willen gaan, als we zouden moeten stoppen. Ik ken die verleiding erg goed. Maar hij heeft het die tweede sessie toch goed gedaan en de volgende keer weet je dat je eerder moet stoppen. En ach... een dag off, met of zonder reden, hebben we allemaal wel eens.

Denk dat het goed is om met Boke te clickeren. Bij het zoeken naar oefeningen zou je kunnen kijken wat nuttig voor hem/zijn verzorging is en wat hij van nature graag doet.
Probeer dat nu ook uit te zoeken met mijn dames op leeftijd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:39

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:59

Solleke_Noah schreef:
Las dit net op de voorpagina, los van of het onderzoek een pilootexp was of niet, ondersteund wel het idee achter clickertraining/voedselbeloning. [VN] Gaat liefde ook bij een paard door de maag?

ja ik had het gelezen, geen grote verassing lijkt me :). Ik heb een paar reacties gelezen, ik denk dat mensen het niet zo'n prettig idee vinden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:02

Nee he, dat idee had ik ook. Terwijl het idd niet zo'n grote verrassing is... de liefde van mijn manege-oudje heb ik zeker weten ook gekocht met snoepjes in eerste instantie..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:09

Kon niet laten om te reageren... is toch eigenlijk ook oud nieuws? Prof diertrainers weten dat allang.
In de clickertraining (de serieuze trainers) zie je die hechting bij alle diersoorten en ook in dierentuinen en dergelijken is allang aangetoond dat het werken met voer zorgt voor een meer welwillende houding van een dier tov de trainer. Een geval wat ik heb gelezen ging over een olifant met grondige haat t.o.v. mensen. Gevaarlijke situatie dus. Het dier werd met clickertraining getraind, waarbij het niet alleen hanteerbaar werd via spijlen e.d. voor oa medisch onderzoek e.d., maar ook een compleet andere houding naar de trainers toe kreeg.

Maar idd... mensen willen dat niet weten. Ze houden zich hardnekkig vast aan het 'hij moet dat voor mij doen, niet voor het snoep' , willen niet weten dat liefde nu eenmaal door de maag gaat omdat dat te simpel klinkt (en dus niet lekker romantisch en dromerig) en geven voedselbeloning de schuld van ongewenst gedrag (geef je snoep of anders ...) in plaats van te beseffen dat ze simpelweg trainingsfouten maken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:13

ik vind het juist wel prettig voedsel als beloning ipv kriebels. Mijn trainings osje werkt dus wel voor kriebels. Dan kan ik hem dus niet knuffelen tot hij het gewenste gedrag vertoont. Reuze moeilijk :).

edit: kriebelen tijdens het trainen als het gewenste gedrag niet vertoond wordt is natuurlijk meestal geen goed idee omdat het toch een (kleine) beloning kan zijn, dus dat leer ik nu wel mooi af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:54

Die van mij houdt dan juist totaal weer niet van kriebels, tenzij híj aangeeft dat het nu kriebeltijd is :Y)
Nog even onderzoek (en bijbehorende reacties :P ) lezen, maar een verrassing is het natuurlijk niet.

@ liljebo : blijf toch nog steeds met die verleiding worstelen := :j Dan gaat het zo super en dan denk ik "ach, dit ook nog eens proberen" en dan is alles om zeep :+ Ik heb dan ook nog eens zo'n leuke pony die op zo'n moment zegt "en nu is het goed geweest". Anderen zullen op dat moment niet meewerken maar als je dan iets leuks vraagt (om het goed te maken) dan doen ze weer gretig mee .. Hij niet .. wilde hem daarna nog even met zijn tonnetje laten voetballen, iets wat hij normaal gezien super vindt en echt fanatiek in wordt .. dat was na 2x even duwen ook alweer voorbij :+ Heb hem toen zijn eigen ding maar even laten doen, alles opgeruimd en het even bekeken en toen met de handtarget weer bij mij gevraagd, beloond en afgesloten :) Komen nog dagen genoeg :Y)

Ben vannacht trouwens opnieuw begonnen met de DVD's van AK te kijken.. zie ze ineens in een heel ander daglicht. Wat komt er veel in terug wat je ook bij Parelli hebt! Ik had echt iets van "ey, dit kunnen we al, super, dit kunnen we gaan uitbouwen". Eigenlijk komt heel veel op hetzelfde neer, alleen dat je bij AK (of clickertraining in het algemeen?) enkel werkt met fase 1 om het zo te zeggen, en dan wacht tot je kan belonen. Eigenlijk gek dat ik dat nooit zo gezien heb :+ En als ik dan het paardje om haar heen zie circlen in een (naar mijn mening te trage, onactieve, maar kom :P ) draf terwijl zij in het midden niks staat te doen dan denk ik: dit gaan we ook kunnen op termijn 8-) De circling game is het saaiste spelletje ooit, maar ik durf wedden als ik het leuker maak door middel van voer dat het allemaal een stuk beter gaat gaan :Y) Ik kan er weer helemaal tegen, zit boordevol plannen :):) Parelli schuif ik niet aan de kant hoor, maar voor dingen in de piste ga ik het echt wel over een andere boeg gooien, want de piste is ZO saai dat je met Parelli al heel wat in je mars moet hebben om iets uit [***] te krijgen, zonder dat hij zich als een kwade donder gaat gedragen :+

Met [***] moet ik het even bekijken, inderdaad verzorgingsdingen, maar wil niet alleen dat doen, wil ook leuke dingen doen voor hem.. maar moet nog even uitvinden wat die leuke dingen zijn :Y) Zou ik trouwens wel met de voeten aan de gang blijven? Het bekappen? Eerste reactie in mezelf toen ik hoorde dat hij zou goed als blind was en ik naar zijn hoeven keek was van "daar komt dan helemaal niks van ..". Maar is dat wel zo? Daarna gaf hij me ineens spontaan een voetje <3 dus misschien niet geheel hopeloos? Al denk ik wel dat ik een snelcursus bekappen ga moeten volgen, het aan iemand anders overlaten is in deze situatie helemaal niks meer denk ik :=

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:07

@sabine weet je zeker dat je te lang doorgeoefend hebt dan, toen hij niet meer met de ton wou spelen? Soms hebben ze ook gewoon minder zin door andere oorzaken denk ik. Het ligt niet altijd aan de trainer ;).

Op zich kun je de verzorgingsdingen ook leuk maken voor Boke door de clicker te gebruiken toch? of anders ga je hem eens masseren, dat vind die van mij altijd heeeeel erg leuk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:12

sabine, voetjes zou ik zeker mee werken. Juist nu. Maar pak het stapje voor stapje aan en zet het op hele hoge beloning, zodat het leuk voor hem wordt. Wellicht kun je hem later trainen om ook anderen aan zijn voetjes te laten.

Altijd moeilijk te zeggen waarom cobe er de brui aan gaf. Maakt niet uit. oliebol happens en wij zijn maar mensen en zij maar paarden. Gewoon weer verder. :)
En natuurlijk moet je niets aan de kant gooien. Iedere keer als je je in een traininsmethode verdiept, haal je er toch weer dingen uit die je kunt gebruiken. Je wordt er altijd wijzer van.
En dvd's (allerlei) bekijk ik altijd vaker, want als je zelf weer verder bent, bekijk je alles weer in een nieuw licht.