Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kionasuppie schreef:Ik wil me ook graag melden! Ik doe ook aan aan de hand werken omdat mijn pony vroeger moeilijk boog en dat gaat nu een stuk beter! Alleen ik heb geen kaptoom dus doe het met een bitloos hoofdstel vinden jullie dat dat ook kan?
Caeruleus schreef:Monique kwam mij niet over als de Bodt (heb ik ook les in gehad), maar ze heeft er wel (nuttige) dingen uitgehaald. Het is in ieder geval niet ala Marijke de Jong, dat vond ik juist prettig want ik kan me lang niet overal in vinden bij de Academische tak.
kionasuppie schreef:Ik wil me ook graag melden! Ik doe ook aan aan de hand werken omdat mijn pony vroeger moeilijk boog en dat gaat nu een stuk beter! Alleen ik heb geen kaptoom dus doe het met een bitloos hoofdstel vinden jullie dat dat ook kan?
Maris schreef:Caeruleus schreef:Monique kwam mij niet over als de Bodt (heb ik ook les in gehad), maar ze heeft er wel (nuttige) dingen uitgehaald. Het is in ieder geval niet ala Marijke de Jong, dat vond ik juist prettig want ik kan me lang niet overal in vinden bij de Academische tak.
Waar kan jij je niet in vinden wat betrefd de AR ?
ik heb namelijk ook een beetje twijfels....Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.
Maris schreef:kionasuppie schreef:Ik wil me ook graag melden! Ik doe ook aan aan de hand werken omdat mijn pony vroeger moeilijk boog en dat gaat nu een stuk beter! Alleen ik heb geen kaptoom dus doe het met een bitloos hoofdstel vinden jullie dat dat ook kan?
Mijn lesgeefster vind dat dat totaal niet kan...... ik oefende wel eens met een halster, amar daar is ze fel op tegen. Ze vindt dat de hulpen dan totaal anders en verkeerd binnen komen bij een paard.
ZusJacobs schreef:Ja klopt wel hoor, bij een gewoon stalhalster ontstaat gewoon meer ruis dan bij een kaptoom of goed bitloos hoofdstel.
Ik train zelf wel echt volgens AR, maar beken ook dat het tempo wat ik gebruik toch wat hoger ligt dan dat mijn instructrice graag ziet. Ik vind het best oké om soms wat meer terug te krijgen, maar bij paarden die al weinig drang hebben om voorwaarts te gaan moet je dat niet teveel wegnemen, ik werk liever vooruit dan teveel terug. Maar dat verschilt wel een beetje per paard.