Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:18

Ik wil me ook graag melden! Ik doe ook aan aan de hand werken omdat mijn pony vroeger moeilijk boog en dat gaat nu een stuk beter! Alleen ik heb geen kaptoom dus doe het met een bitloos hoofdstel vinden jullie dat dat ook kan?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:31

kionasuppie schreef:
Ik wil me ook graag melden! Ik doe ook aan aan de hand werken omdat mijn pony vroeger moeilijk boog en dat gaat nu een stuk beter! Alleen ik heb geen kaptoom dus doe het met een bitloos hoofdstel vinden jullie dat dat ook kan?

Als dat voor jou en je paard werkt, lijkt mij dat prima!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:38

Caeruleus schreef:
Monique kwam mij niet over als de Bodt (heb ik ook les in gehad), maar ze heeft er wel (nuttige) dingen uitgehaald. Het is in ieder geval niet ala Marijke de Jong, dat vond ik juist prettig want ik kan me lang niet overal in vinden bij de Academische tak.

Waar kan jij je niet in vinden wat betrefd de AR ?
ik heb namelijk ook een beetje twijfels.... :o Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:39

kionasuppie schreef:

Mijn lesgeefster vind dat dat totaal niet kan...... ik oefende wel eens met een halster, amar daar is ze fel op tegen. Ze vindt dat de hulpen dan totaal anders en verkeerd binnen komen bij een paard.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:41

Maris schreef:
Caeruleus schreef:
Monique kwam mij niet over als de Bodt (heb ik ook les in gehad), maar ze heeft er wel (nuttige) dingen uitgehaald. Het is in ieder geval niet ala Marijke de Jong, dat vond ik juist prettig want ik kan me lang niet overal in vinden bij de Academische tak.

Waar kan jij je niet in vinden wat betrefd de AR ?
ik heb namelijk ook een beetje twijfels.... :o Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.

Afwisseling is ook heel goed! Als we met z'n allen alleen nog maar handwerk zouden doen, was er toch niks meer aan? Ik merk dat veel afwisseling ook goed doet voor lichaam en geest, voor zowel de paarden als bij de mensen.
Dat voorkomt ook dat je gaat vastzitten in patronen en misschien wat te gefocust aan slag gaat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:41

Maris schreef:
kionasuppie schreef:

Mijn lesgeefster vind dat dat totaal niet kan...... ik oefende wel eens met een halster, amar daar is ze fel op tegen. Ze vindt dat de hulpen dan totaal anders en verkeerd binnen komen bij een paard.

Ja klopt wel hoor, bij een gewoon stalhalster ontstaat gewoon meer ruis dan bij een kaptoom of goed bitloos hoofdstel.

Ik train zelf wel echt volgens AR, maar beken ook dat het tempo wat ik gebruik toch wat hoger ligt dan dat mijn instructrice graag ziet. Ik vind het best oké om soms wat meer terug te krijgen, maar bij paarden die al weinig drang hebben om voorwaarts te gaan moet je dat niet teveel wegnemen, ik werk liever vooruit dan teveel terug. Maar dat verschilt wel een beetje per paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:44

ZusJacobs schreef:
Ja klopt wel hoor, bij een gewoon stalhalster ontstaat gewoon meer ruis dan bij een kaptoom of goed bitloos hoofdstel.

Ik train zelf wel echt volgens AR, maar beken ook dat het tempo wat ik gebruik toch wat hoger ligt dan dat mijn instructrice graag ziet. Ik vind het best oké om soms wat meer terug te krijgen, maar bij paarden die al weinig drang hebben om voorwaarts te gaan moet je dat niet teveel wegnemen, ik werk liever vooruit dan teveel terug. Maar dat verschilt wel een beetje per paard.

Lesgeester vond ook dat de hulpen bovenop de neus beter aankomen dan onder de neus.

Misschien ben ik ook te ongeduldig hoor qua tempo. Paard moet eerst leren om meer te dragen. en dus telkens weer terug in tempo of zelfs halthouden en weer verder. Maar ik merk dat hij dan soms helemaal niet meer wil lopen. En das niet de bedoeling natuurlijk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:48

Ik werk ook liever iets meer voorwaarts, dan meer terug. Helemaal omdat ik dan bij Calypso de energie voel gaan stromen en dat ze dan pas echt lekker kan gaan bewegen. Wat ik wel doe is bij het aanleren van nieuwe oefeningen, even een paar tandjes terug qua tempo. Op die manier hebben zowel paard als ik(als ik bij Calypso iets nieuws aanleer, is dat ook vaak bij mezelf. Omdat dit gewoon mijn leerpaard is.) even wat meer tijd om na te denken wat er moet gebeuren. En ik merk dat na een aantal keer herhalen, het tempo als vanzelf weer terug gaat naar "normaal".

Ik doe ook wel werken aan de hand met mijn freestylehalster, maar ook die hulpen zijn veel duidelijker dan met een stalhalster. Dat geeft gewoon ruis, die zul je een stuk minder hebben bij bitloos hoofdstel(als dat goed past uiteraard!). Zelf vind ik het wel prettig om af te wisselen tussen verschillende optomingen of juist een keer zonder iets te werken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:53

Ja inderdaad. Eergister was ik aan het werk, en daar was iemand aan het werk met zijn paard, bezig met de levade, het zag er erg leuk uit (paard wilde ondanks de tikken van de zweep graag voor hem werken) maar hij bleef maar terug werken. Niet zozeer met zijn hand, maar al zijn energie was naar achter inplaats van naar voren. Allemaal leuk en aardig, maar echt mooi was het niet (er stond nog iemand bij die niet zoveel zag, en die vond het prachtig!), ik zie ze dan liever naar voren komen dan naar achter..

Ik doe bij nieuwe oefeningen ook altijd rustig aan, vaak zelfs vanuit stilstand instarten (dus stil staan, kont/schouders verzetten en dan doorgaan in stap).

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:57

Stalhalster vind ik ook drama om mee te werken. Heel handig om gewoon mee te wandelen, maar meer ook niet. Of het dan een bitloos hoofdstel, kaptoom of bithoofdstel is maakt me minder uit, maar net wat je zelf prettiger vind :)

Het tempo is ook een van mijn 'klachten' met AR, zeker met een flegmatiek paard (ik had een schoolvoorbeeld staan :D) moet je niet zo langzaam werken. Ik snap het idee wel, langzaam is opletten waar de benen heen gaan, meer gaan zitten, etc, maar dat werkt lang niet altijd zo. Bij een vlot type, zoals Rianne bijvoorbeeld heeft, kan het wel weer heel nuttig zijn.

Daarnaast vind ik dat bij, wat ik gezien heb, de AR veel te veel met buiging wordt gewerkt. Bij de clinics en filmpjes zie je zelden een paard recht uit lopen. Er wordt wel goed gewisseld van kant, maar persoonlijk vind ik dat bij rechtstellen je ook rechtuit moet gaan.
Overigens zitten er ook zeker goeie dingen in de AR, en daar maak ik graag gebruik van :j Maar ik heb altijd geleerd dat je verder moet kijken dan je neus lang is. Lees, kijk en voel mee met een methode, pak datgene wat bij jouw en je paard past en ga daarna weer je eigen weg.

Veel afwisseling is ook heel belangrijk, elke dag hetzelfde is na een week niet leuk meer, wat het ook is. Je kan ook wel veel afwisselen in adhw zelf, maar even lekker naar buiten, grondwerken, of iets anders doen is ook gezond. Je wil tenslotte niet alleen het lichaam trainen maar ook (vooral?) het hoofd. Ik heb liever een paard wat mentaal sterk is en graag werkt maar lichamelijk weinig kan, dan andersom! Daar worden ze zo mooi van <3

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:00

Ik wil me hier ook graag melden :)

Werk denk nu zo'n 2 jaar aan de hand met mijn PRE ruin.
Hij kent behoorlijk wat.
Sowieso alle zijgangen in stap en een aantal in draf.
We zijn nu rustig begonnen met de galop en de piaffe.

Ik gebruik een combi van hoofdstel met halster.
Kan ik daarna ook heel makkelijk rijden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:01

Ja precies, ook de oefeningen "terug" moeten een voorwaartse oefeningen hebben. Een goed uitgevoerde levade vind ik heel mooi om te zien, maar dan moet dit echt een gevolg zijn van volledige draagkracht achter en niet doordat de trainer terugwerkt(met hand en/of energie).
Wel is het spelen met je eigen energie heel handig. Bij mijn jonge pony, breng ik bewust mijn energie erg terug. Hij is van zichzelf al mega onrustig en energiek en doe daar een beetje onbalans bij, plaatje compleet voor een rennende pony door de baan :') .
Als ik bij hem mijn energie wat laag hou en mijn zwaartepunt terugbreng, is het voor hem ook net iets makkelijker om daarin mee te gaan.

Ik doe dat inderdaad ook wel bij nieuwe oefeningen, paard in de juiste "houding" zetten en dan 1 of 2 passen vragen en weer even stil zetten, als beloning. Maar ook om even te laten bezinken.

@Caeruleus: dat is ook mijn ervaring van verschillende "methodes". Ik vind verschillende trainingsmethodes altijd super interessant om me in te verdiepen en er zit altijd wel weer iets tussen wat je kunt gebruiken bij de paarden. En zo word je gereedschapskistje steeds een beetje groter en kun je uiteindelijk een heleboel gebruiken om de paarden te helpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:13

Helemaal mee eens (wat er boven mij geschreven wordt :D )

Wat mij opvalt bij filmpjes is dat er vooral ook veel halsbuiging wordt gebruikt, mijn instructrice heeft mij dus geleerd dat het hoofd nooit uit de schouders moet wijken (dus het is altijd in verlenging met de schouders, dit omdat het anders teveel hals wordt) maar op erg veel filmpjes zie ik dit wel (ook bij haar trainingen, toch eens vragen waarom dat is of dat ik het verkeerd zie oid).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:19

Het rijden van AR doe ik vaak op mijn kingekruiste bitloze hoofdstel. Hier reed ik hem al 3 jaar op voordat ik met de kaptoom begon. Tijdens het rijden reageert hij hier veel beter op dan de kaptoom. Is voor hem duidelijker. Op de grond werk ik met de kaptoom want daar is het kingekruiste hoofdstel dan weer niet geschikt voor doordat deze dan los gaat zitten. Ieder zijn ding. overigens als je paard goed aan de lichaamshulpen, gewicht en beenhulpen staat moet je de oefeningen kunnne uitvoeren met elk ´hulpmiddel´. Dus ik heb ook nog wat werk te verzetten :-)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:20

Zus mijn paard komt tijdens de trainingen ook wel eens met te veel buiging, maar dit probeer je wel te corrigeren. Elke seconden moet je bijsturen. Maar soms heb ik liever eerst bijvoorbeeld het been op de juiste plaats om dat je kunnen belonen en vervolgens ga je verfijnen. Heb je misschien een voorbeeld filmpje?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:37

Ik heb niet lang gezocht hoor :P Vanaf 30 sec ong. een wit paardje (leuk beestje en ze rijd vriendelijk) maar ik zie constant teveel halsbuiging (voor mijn gevoel mag ze dus meer de buitenschouder erbij pakken. http://www.youtube.com/watch?v=oi90a0OQtbU

Ik snap dat je constant corrigeert, maar je vraagt immers wel zelf je paard naar binnen met je hand (vooral met het werken aan de hand zie ik het gebeuren, dit is toevallig een rijfilmpje). Ik herinner me trouwens nu dat ze dat deed (mijn instructrice) omdat je soms wat extremer moet vragen om vervolgens weer naar minder extreem te gaan. Of dat goed is zijn de meningen vast ook over verdeeld.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:41

De zwarte in dat filmpje hebben ook al erg veel buiging, maar die lopen nog niet zo erg weg over buiten. Die galop vind ik trouwens ook een mooi voorbeeld van een "AR-gang", hij valt nog niet om maar het is geen mooie 3-takt. Zo wordt het aangeleerd lijkt het, dat kan je de deelnemers ook moeilijk kwalijk nemen dan. Ze rijden allemaal wel erg vriendelijk verder inderdaad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:44

Ik had geen eens verder gekeken maar jeetje idd dat galopje is niet mooi.. Wat ik me ook afvraag, waarom er zoveel zo snel met de kandare gaan rijden? Deze bijvoorbeeld is duidelijk nog niet klaar voor een lekker galopje (gooit behoorlijk met het hoofd, wellicht als het meer voorwaarts zou gaan dat ook minder zou zijn) maar er hangt wel een kandare in.. (en zo veel meer)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:59

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:00

Het is ook niet als kritiek bedoeld op diegene hoor! :) Ik laat alleen zien wat ik zie als (te) veel halsbuiging :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:03

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:09

Wel leuk trouwens, ik ga binnenkort maar weer eens filmpjes kijken :D

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:12

Zou je het misschien eens willen navragen, als je toch les hebt? Ik ben wel benieuwd wat de theorie er achter is, dan leer ik weer wat!

Was wat op youtube aan het struinen, en toen kwam ik een filmpje tegen van mij en Zen, april vorig jaar. Dit is van dezelfde sessie als de foto's eerder (dit is het instappen, toen was de camera leeg en is Rianne over gegaan op foto's).

Zelfde verhaal dus. 13 jarige ruin met HKO 4+, cystes en artrose voor. Nu ik de film terug zie valt het me al op hoe slecht hij hier al loopt, terwijl ik hem toen heel erg goed vond.... Hoeveel pijn moet dat arme ding gehad hebben :(:) Dit is ook de laatste keer dat we nog iets gedaan hebben. Daarna ging het heel snel bergafwaarts, dikke peesklap daardoor kwam HKO terug en 2 maand later stond er alleen nog een hoopje ellende.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:20

Ik vind het rijden op de AR manier een beetje tuttig.
Rijdt ook wedstrijden en daar hoef je niet mee aan te komen in de ring op die manier.

Filmpje hierboven zou ik iets meer aan de schouder lopen, je loopt redelijk ver naar achter.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:24

Leuk filmpje en mooi paard zeg! Maar idd, hij loopt daar wel echt slecht ja!

Vind je dat trouwens niet vervelend? Op deze manier lopen? Je kunt vrij weinig met het zweepje zonder je hand van de teugels te halen.

Meeste mensen die aan AR doen rijden ook geen wedstrijden, en geven er al helemaal niks om als het truttig zou lijken.. Ik rijd liever voor mijzelf en mijn persoonlijke jury (instructrice) dan dat ik me zo nodig moet bewijzen op wedstrijd, met misschien een jury die een hele andere mening heeft voor het rijden..