Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

En hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we een nieuw kunnen 

zal er straks wel even naar googlen haha.
dacht al zoiets haha. Dan doe ik een beetje lange lijnen en dressuur aan de lange teugel door elkaar
ik ben voornamelijk dressuur aan de lange teugel aan het doen maar tussendoor ook stemhulpen etc aan het geven die ze moet kennen voor het mennen, aangezien ze voor de sulky komt als ik m'n tuigje binnenheb. Zijgangen etc doe ik nu nog niet veel met der, af en toe wat sb, voornamelijk ontspanning, verzameling, stelling etc 
is ook makkelijker uit te leggen dan dressuur aan de lange teugel aan mensen die niets met paarden hebben. Dan moet je het dressuur gedeelte ook nog eens uitleggen 
) met [***]
Eens zien of mijn touwhalster meer stuur geeft dan mijn sidepull .. en dat test ik toch liever eerst op de grond uit 

heb er nu pony teugels aanzitten geloof ik maar zit te denken om 'n slof te halen, die schijnen fijn in de hand te liggen en kwa lengte goed te zijn. Anders ga ik de leidsels van mijn tuigje (die ik als het goed is morgen binnenkrijg) denk ik maar gebruiken.

Jammer genoeg zijn die van mij iets groter
Eentje is 1.45m en de andere zit ergens rond de 1.55m
net een nieuw tuigje gekocht dus anders gebruik ik gewoon de leidsels 
maar dat is natuurlijk maar net wat je zelf leuk/fijn vind! Ik vind het knap
zou het zelf met m'n bijrijdhafje (1.45/1.50) nooit doen.
Ik ben zelf geen fanatiek ruiter en ik wil ze toch dressuurmatig trainen .. Een mens moet wat hé
Maar [***] is voor mezelf eigenlijk ook wel te groot hoor, [***] is echt de grens. Maarja, kon [***] maar moeilijk laten staan omdat hij eigenlijk te groot is, arm ding
Heb laatst wel een opstapje moeten gebruiken toen ik er eens op wilde gaan zitten

En ik haal er veel voldoening uit, ik vind het prachtig om ze te zien lopen, te zien hoe ze hun lichaam gebruiken & bewegen & reageren op wat ik vraag. Dus dat blijf ik er zeker inhouden, ookal zit ik er ondertussen wel weer op.

Maar alles klopte als een bus, [***] kan het allemaal wel, hij vindt alleen nergens een reden om het ook te doen. En als ik ga wachten tot hij het wil doen om mij te plezieren dan ben ik nog 5 jaar bezig, en ik wil gewoon fijn kunnen rijden & werken, zonder met pijn af te stappen. We gaan nu even door een moeilijke periode moeten, echt hard werken, maar dat zou vrij snel moeten lukken (aangezien het er wel allemaal in zit) en dan kunnen we fijn met een los contact dressuurmatig rijden. Nu bitloos gaat dit niet, hij gaat erin hangen en hij trekt zich nergens niks van aan en het enige gevolg wat dat heeft is nekpijn om U tegen te zeggen (bij mij, niet bij hem
). Vandaar ook dat het lange teugelen niet helemaal leuk gaat, hij gaat gewoon echt in je handen hangen en ik kan dat niet, hij moet leren loslaten, heeft hij jaren & jaren niet gedaan, is niet mijn schuld maar ik ga het wel verhelpen. Even moeilijk maar dan gaat het wel beter zijn, zowel voor mij als voor hem, want die slechte rug komt er ook niet door niks ...
want dat is natuurlijk nooit de bedoeling. Succes ermee!
Wil de DA er wel nog eens naar laten kijken maar het enige wat er eventueel zit is z'n rug, maar dit enkel volgens de osteopaat. Ik zeg niet dat er niks is, maar ik zie van hem geen reactie en zij ziet dat wel. Verder ziet, voelt, merkt niemand wat aan hem (er hebben ondertussen al verschillende mensen naar gekeken en mee bezig geweest), behalve zij. En ze geeft zelf aan dat het maar héééééél beperkt is, en dat dit met trainen in principe moet opgelost kunnen worden. Verder loopt [***] al jaren & jaren hetzelfde en reageert ook al jaren hetzelfde. Hij is ook nooit echt getraind geweest (dressuurmatig dan). Ik denk dus echt dat het een combinatie is van geen (rug)training, geen zin en tijd te krijgen om te klooien...
). En daarna heb ik nog wat dingen moeten doen waardoor het duidelijk was dat ik door zijn bouw, zijn jarenlange manier van lopen en het bitloze er echt niks mee gedaan zou krijgen. Hij moet terug leren om na te geven, dat heeft hij nog nooit moeten doen, hij liep altijd maar een eind weg en deed z'n eigen ding, star in de hoofd/halshouding en een rug die niet gebruikt werd. Schiet niet op natuurlijk ... Dus ik ga er gewoon weer een bitje in doen, daar zou hij beter op moeten reageren en dan veel trainen, werken, werken, werken. Als ik wat vraag reactie en als er geen reactie komt, of hij gaat klooien (willen gaan bokken of .. ) dan gewoon voorwaarts. Alles los & lopen, en na eventjes proberen we wel weer eens opnieuw .. Dat is een beetje het plan qua rijden (en longeren enzo zal ik ook wel blijven doen, evenals grondwerk, maar mijn houding gaat gewoon in alles veranderen ... als ik wat vraag wil ik reactie, punt. En ik vraag het in het begin wel lief hoor
).
En verder ga ik ook vanaf de grond heel anders met hem om gaan... ik verval ook daar te snel in "het is wel goed, hij heeft z'n best gedaan", terwijl hij eigenlijk nog niks heeft gedaan. Gisteren toen ik op een moment stopte met rijden en we er nog over aan het praten waren brak het zweet hem uit, toen dacht ik ook weer "aah, kijk nu wat ik nu weer gedaan heb", maar dat zweten was na 5 minuten ook weer weg .. Hij heeft een conditie om U tegen te zeggen, hij kan echt wel wat werken
Het is wat moeilijk om uit te leggen via internet, maar ik snap mezelf wel, dus dat is al goed

Maarja, met zo'n dingen zit ik te twijfelen, moet ik nu doorrijden of moet ik hem eerst in stap voor elkaar of ... En als dan iemand langs de kant zegt "doorrijden!" dan doe ik dat, en dan raakt het opgelost. Ik denk & twijfel veel te veel.. vroeger deed ik dat niet en toen ging alles veel beter
Dus ik ga nu terug naar die tijd gaan, gewoon doen. Natuurlijk weet ik wel wat ik absoluut niet wil enzo, ik ga hem echt niet martelen. Maar ik ga wel weer gewoon werken met hem, écht werken
Paarden grijpen de kansen die ze krijgen, dus moet je die simpelweg niet geven
Zoveel mogelijk naar voor oplossen iniedergeval mocht er toch eens iets misgaan.
Hij wordt wel wekelijks bijgereden door een meisje, maar ja, de pony kan de Z-oefeningen wel maar het meisje rijdt nog maar een jaartje haha
dat twijfelen en denken heb ik ook, en dat ga ik hopelijk ook kunnen oplossen met hulp en les haha.