Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:57

Ook heerlijk dat je gewoon veldjes met bomen hebt!! Hier alleen weg en dan bos met veel smalle paadjes en dikke wortels.. Heb alleen een bakje van 15 bij 30, net te doen voor de shetlander(s) maar niet ideaal..

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:45

Hoi!
Dacht dat dit al een oud topic was aangezien de startdatum maar blijkt nog een redelijk recent topic te zijn, dus mag ik me hier ook melden? :)
Heb sinds een maandje ongeveer mijn merrie van 80cm hoog en 6 jaar oud weer opgepakt aan de lange teugel, was een tijdje geleden alweer maar ze pakt het heel netjes op!
Eerst weer lekker een conditie opgebouwd en een paar kilo'tjes eraf en inmiddels zijn we weer flink aan het dressuren, en met hoe het nu gaat ben ik zeer tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:50

Poeh ja, het is best al een oud topic ... Had ik niet eens gezien :')
Maar het is wel nog actief :j En hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we een nieuw kunnen :Y)

Mag lange lijnen werk hier eigenlijk ook besproken worden? Want daar is geen apart topic voor :+
En ik probeer hen aan de lange lijnen toch ook wel wat dressuurmatig te laten lopen, alleen loop ik er dan (een stukje) achter in plaats van ernaast .. Weet niet of dat teveel verschil is om erover te mogen praten? :P

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:04

Als ik heel eerlijk moet zijn wist ik niet eens dat er verschil is tussen dressuur aan de lange teugel en lange lijnen :+ zal er straks wel even naar googlen haha.
Als er weinig verschil tussen zit lijkt het me dat daar hier vast ookwel over gepraat mag worden, maar dat weet ik niet want ik ben de topicstarter niet. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:09

Bwa, lange lijnen is op zich bedoeld als voorbereiding op het mennen. Je loopt dan achter je paard en het gaat voornamelijk om reageren, de gangen & sturen. Bij dressuur aan de lang teugel loop je naast je paard en werk je echt dressuurmatig (dus zijgangen en dergelijke). Beetje andere insteek dus, maar aangezien ik vaak vanalles door elkaar doe ... Mijn dubbele longe is ook nooit standaard dubbele longe, ik doe daar ook heel de piste mee en doe dan een combinatie van dubbele longe & lange lijnen :))

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:15

Oh zo O:) dacht al zoiets haha. Dan doe ik een beetje lange lijnen en dressuur aan de lange teugel door elkaar :P ik ben voornamelijk dressuur aan de lange teugel aan het doen maar tussendoor ook stemhulpen etc aan het geven die ze moet kennen voor het mennen, aangezien ze voor de sulky komt als ik m'n tuigje binnenheb. Zijgangen etc doe ik nu nog niet veel met der, af en toe wat sb, voornamelijk ontspanning, verzameling, stelling etc :)
Galopwissels kan ze wel haha, alleen maar handig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:39

Ach eeh ik noem lange teugelen altijd lange lijnen, vind lange teugelen (of werken aan de lange teugel zo raar klinken. Maaruh, of je nou er achter loopt of ernaast, of je het nou doet met singel of zonder, met leidsels of met echt lange teugels. Volgens mij begrijpen we elkaar wel en ligt het niet ver van elkaar af qua werken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:03

Ik noem het ook altijd gewoon lange lijnen :j is ook makkelijker uit te leggen dan dressuur aan de lange teugel aan mensen die niets met paarden hebben. Dan moet je het dressuur gedeelte ook nog eens uitleggen :P

Ik doe het trouwens zonder schoftje/longeersingel, vind dat niet fijn werken. Enkel hoofdstelletje en teugels, maar heb er nu niet de meest handige teugels voor, niet fijn iig. Wat voor leidsels/teugels gebruiken jullie? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:05

Ok, dan ga ik hopelijk morgen weer lange teugelen/lange lijnen (met longeersingel :+ ) met [***] :Y) Eens zien of mijn touwhalster meer stuur geeft dan mijn sidepull .. en dat test ik toch liever eerst op de grond uit :P

Ik gebruik nu touwen van http://www.touwhalsters.nl, als ik lange teugel dan gebruik ik er 1 en voor lange lijnen gebruik ik 2 touwen. Elk touw is 6 meter. Heb verder geen ervaring met andere dingen dus zou niet weten of er dingen fijner werken of niet :))

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:07

Met wat voor grootte pony/paard langelijn je? :)
Ik met een mini van 80cm dus zal geen 6 meter touw nodig hebben :)) heb er nu pony teugels aanzitten geloof ik maar zit te denken om 'n slof te halen, die schijnen fijn in de hand te liggen en kwa lengte goed te zijn. Anders ga ik de leidsels van mijn tuigje (die ik als het goed is morgen binnenkrijg) denk ik maar gebruiken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:11

Haha neen, dat zou een béétje lang zijn denk ik :j :))
Heb inderdaad gehoord dat een slofteugel voor een kleine pony (shetmaat zeg maar) ideaal zou zijn :j Jammer genoeg zijn die van mij iets groter :+ Eentje is 1.45m en de andere zit ergens rond de 1.55m ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:46

Heb jij enig idee in welke prijsklasse een slof ligt? :o net een nieuw tuigje gekocht dus anders gebruik ik gewoon de leidsels :P
Leuke maatjes! Al vind ik het persoonlijk niks met wat grotere :o maar dat is natuurlijk maar net wat je zelf leuk/fijn vind! Ik vind het knap :) zou het zelf met m'n bijrijdhafje (1.45/1.50) nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:07

Ik heb weinig keuze :P Ik ben zelf geen fanatiek ruiter en ik wil ze toch dressuurmatig trainen .. Een mens moet wat hé :Y) Maar [***] is voor mezelf eigenlijk ook wel te groot hoor, [***] is echt de grens. Maarja, kon [***] maar moeilijk laten staan omdat hij eigenlijk te groot is, arm ding :)) Heb laatst wel een opstapje moeten gebruiken toen ik er eens op wilde gaan zitten :')

Geen idee van de prijs qua slofteugels, geeft google je geen antwoord? :Y)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:15

Ook leuk! Mag ik vragen waarom je ze liever 'aan de hand' dressuurmatig traint dan onder de man? :)
En ik heb geen idee, ik zal zo eens googlen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:33

Ik ben ermee begonnen toen ik niet meer durfde rijden.. Op zich een goede reden hé :Y) :)) En ik haal er veel voldoening uit, ik vind het prachtig om ze te zien lopen, te zien hoe ze hun lichaam gebruiken & bewegen & reageren op wat ik vraag. Dus dat blijf ik er zeker inhouden, ookal zit ik er ondertussen wel weer op.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:41

Ik gebruik ook gewoon slofteugels als lange teugel lekker in de hand en een goede lengte voor ons. Mijn paard is 1.50 mtr maar ik loop heel dicht bij mijn paard. Prijs nog geen 10 euro !
Wat ook hele fijne teugels zijn , die van de barokshop. Lekkere dunne teugels en liggen fijn in de hand.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:52

Nog geen 10 euro? Dan is het zeker wel te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:59

Ok, uiteraard vandaag helemaal niks lange teugel/lange lijnen gedaan .. Gebeurt altijd als ik plannen maak, ik ga daarmee stoppen 8-) :))
Wat er wel is gebeurd is een echte eye-opener .. Heeft ook wel met lange teugelen enzo te maken. Met [***] kan ik gewoon niet fijn gaan werken op de manier waarop ik bezig ben. Heb vandaag 'les' gehad van iemand op stal, geen makkelijk persoon maar hij had wel 100% gelijk in mijn ogen. Ik kan alles wel zo vriendelijk mogelijk willen, maar met [***] gaat dat op dit moment gewoon niet. Hem bitloos rijden help ik alleen maar mezelf mee om zeep .. dat heb ik vandaag nog eens mogen ervaren .. Ga weer 3 dagen amper kunnen lopen -O- Maar alles klopte als een bus, [***] kan het allemaal wel, hij vindt alleen nergens een reden om het ook te doen. En als ik ga wachten tot hij het wil doen om mij te plezieren dan ben ik nog 5 jaar bezig, en ik wil gewoon fijn kunnen rijden & werken, zonder met pijn af te stappen. We gaan nu even door een moeilijke periode moeten, echt hard werken, maar dat zou vrij snel moeten lukken (aangezien het er wel allemaal in zit) en dan kunnen we fijn met een los contact dressuurmatig rijden. Nu bitloos gaat dit niet, hij gaat erin hangen en hij trekt zich nergens niks van aan en het enige gevolg wat dat heeft is nekpijn om U tegen te zeggen (bij mij, niet bij hem 8-) ). Vandaar ook dat het lange teugelen niet helemaal leuk gaat, hij gaat gewoon echt in je handen hangen en ik kan dat niet, hij moet leren loslaten, heeft hij jaren & jaren niet gedaan, is niet mijn schuld maar ik ga het wel verhelpen. Even moeilijk maar dan gaat het wel beter zijn, zowel voor mij als voor hem, want die slechte rug komt er ook niet door niks ...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:09

Zo weet je iniedergeval wel waar je aan toe bent en waar je aan wilt werken. Klinkt me wel heel bekend als ik eerlijk moet zijn.. mijn bijrijdhafje doet ongeveer ook zoiets, maar niet heel erg. Haar rijd ik trouwens ook gewoon met bit. Hoop iniedergeval voor jou dat je snel of iniedergeval fijne vooruitgang boekt en dat je dan zonder pijn eraf komt :(:) want dat is natuurlijk nooit de bedoeling. Succes ermee!

Ik heb nog wel even gelangelijnd vandaag, was niet veel dressuurmatigs aan dus vandaar langelijnen. Ben even met der naar buiten geweest en gewoon even de benen laten strekken en er meer een wandeling van gemaakt. Morgen longeer ik der denk ik weer met een bijzetje en de dag daarna maar weer wat langeteugelen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:12

Maar Sabine, weet je dan zeker dat alles lichamelijk in orde is? Zo ja, werken die knol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:20

:j Wil de DA er wel nog eens naar laten kijken maar het enige wat er eventueel zit is z'n rug, maar dit enkel volgens de osteopaat. Ik zeg niet dat er niks is, maar ik zie van hem geen reactie en zij ziet dat wel. Verder ziet, voelt, merkt niemand wat aan hem (er hebben ondertussen al verschillende mensen naar gekeken en mee bezig geweest), behalve zij. En ze geeft zelf aan dat het maar héééééél beperkt is, en dat dit met trainen in principe moet opgelost kunnen worden. Verder loopt [***] al jaren & jaren hetzelfde en reageert ook al jaren hetzelfde. Hij is ook nooit echt getraind geweest (dressuurmatig dan). Ik denk dus echt dat het een combinatie is van geen (rug)training, geen zin en tijd te krijgen om te klooien...

Ik ga trouwens ook geen rare dingen met hem doen hoor, ik ben vandaag moeten beginnen met hem voorwaarts, als hij niet reageerde gewoon nog harder. Teugels helemaal los, enkel voorwaarts (en erg hard voorwaarts, wist niet dat hij zo hard kon, zegt ook al genoeg.. :+ ). En daarna heb ik nog wat dingen moeten doen waardoor het duidelijk was dat ik door zijn bouw, zijn jarenlange manier van lopen en het bitloze er echt niks mee gedaan zou krijgen. Hij moet terug leren om na te geven, dat heeft hij nog nooit moeten doen, hij liep altijd maar een eind weg en deed z'n eigen ding, star in de hoofd/halshouding en een rug die niet gebruikt werd. Schiet niet op natuurlijk ... Dus ik ga er gewoon weer een bitje in doen, daar zou hij beter op moeten reageren en dan veel trainen, werken, werken, werken. Als ik wat vraag reactie en als er geen reactie komt, of hij gaat klooien (willen gaan bokken of .. ) dan gewoon voorwaarts. Alles los & lopen, en na eventjes proberen we wel weer eens opnieuw .. Dat is een beetje het plan qua rijden (en longeren enzo zal ik ook wel blijven doen, evenals grondwerk, maar mijn houding gaat gewoon in alles veranderen ... als ik wat vraag wil ik reactie, punt. En ik vraag het in het begin wel lief hoor :Y) ).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:31

Heb je dit dan nooit eerder geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:01

Ach, ik heb zoveel geprobeerd, maar als je zelf maar wat aanklooit schiet het ook niet op. En blijkbaar verval ik toch heel snel in het veel te lief zijn en hij maakt daar gebruik van. Verder heb ik op een bepaald punt gezegd "nooit nog een bit", maar bitloos is op dit moment ook geen optie. Ja, als ik niks van hem zou willen en hem gewoon zou willen laten doen, maar dat is ook niet de bedoeling want hij gaat zo hangen en dergelijke dat ik er gewoon pijn van krijg. Hij moet echt leren op zichzelf lopen en dat ik bij wijze van spreken maar gewoon moet zitten. Maarja, begin daar maar eens mee met een 16-jarige die een nek heeft ontwikkeld om U tegen te zeggen en die deze ook gebruikt .. Ik heb daar de kennis niet voor om het alleen te doen, dus als ik nu hulp en tips krijg dan komt het wel goed ;) En verder ga ik ook vanaf de grond heel anders met hem om gaan... ik verval ook daar te snel in "het is wel goed, hij heeft z'n best gedaan", terwijl hij eigenlijk nog niks heeft gedaan. Gisteren toen ik op een moment stopte met rijden en we er nog over aan het praten waren brak het zweet hem uit, toen dacht ik ook weer "aah, kijk nu wat ik nu weer gedaan heb", maar dat zweten was na 5 minuten ook weer weg .. Hij heeft een conditie om U tegen te zeggen, hij kan echt wel wat werken :+ Het is wat moeilijk om uit te leggen via internet, maar ik snap mezelf wel, dus dat is al goed :Y) :))

Edit; een voorbeeldje .. Tijdje terug dit topic gehad:
[RT-P] Pony probeert onder doordraven uit te komen
Heb het ook bij de verzorgster op film gezet maar die filmpjes heb ik nooit geplaatst, buiten deed hij het niet, ik dacht dat het aan de piste lag.

Gisteren ook weer .. zodra ik ging draven begon hij te huppelen .. wat ik toen moest doen was teugels volledig los en galopperen, en serieus doorgalopperen. Niks vragen, gewoon los vanvoor & galopperen. Na een tijdje ben ik nog eens gaan draven, en toen ging dat ineens wel prachtig goed, helemaal geen problemen meer, terwijl dit toch echt nog dezelfde piste en dergelijke was :+ Maarja, met zo'n dingen zit ik te twijfelen, moet ik nu doorrijden of moet ik hem eerst in stap voor elkaar of ... En als dan iemand langs de kant zegt "doorrijden!" dan doe ik dat, en dan raakt het opgelost. Ik denk & twijfel veel te veel.. vroeger deed ik dat niet en toen ging alles veel beter :+ Dus ik ga nu terug naar die tijd gaan, gewoon doen. Natuurlijk weet ik wel wat ik absoluut niet wil enzo, ik ga hem echt niet martelen. Maar ik ga wel weer gewoon werken met hem, écht werken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:18

Je moet niet zoveel denken :D Paarden grijpen de kansen die ze krijgen, dus moet je die simpelweg niet geven :j Zoveel mogelijk naar voor oplossen iniedergeval mocht er toch eens iets misgaan.

Ik denk dat ik [***] vandaag weer eens aan het werk ga zetten. Is echt al lang geleden :o Hij wordt wel wekelijks bijgereden door een meisje, maar ja, de pony kan de Z-oefeningen wel maar het meisje rijdt nog maar een jaartje haha :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:19

Komt vast goed Sabine. :j dat twijfelen en denken heb ik ook, en dat ga ik hopelijk ook kunnen oplossen met hulp en les haha.

Gaaf Bizzybijtje, wat kan Rosso allemaal kwa Z-oefeningen? :)