[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:14

Mag ik een vraagje stellen, waar ik tegenaan loop bij het VD?

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:14

Jeetje, daar komt de hele paardenreeks voorbij :')
Als ik het nou gewoon alleen Moreno kon leren, zou het al heel fijn zijn :))
De spagaat die ik vandaag kreeg was ongeveer zoals het Fjordje eerste foto denk ik :j
En dan komt die foto van Vienna haha, we hebben nog een laaaaaange weg te gaan :P
Ik vraag indd ook de spaanse pas op het beeen wat het verst naar achter staat.

@ Stefii: natuurlijk, ik doe niet anders :))

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:15

Is toch een mooi begin! :D Gewoon lekker door oefenen :j

Vraag maar raak denk ik Steffie :))

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:16

Hoe krijg je trouwens de achterbenen zo precíes mooi achter het balkje?
Dat alleen al is voor ons een grote kunst :')

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:17

Ok, waar begin ik :+

een jaar geleden met VD en toen het volgen,stilstaan en jambette aangeleerd(ik noem het eigenlijk pootje geven haha).
Een jaar alleen het pootje geven herhaalt, omdat ik verder geen tijd had en me meer ben gaan orienteren op het rijden.

Nu na een jaar toch weer verdergegaan met VD, en was nog niet eens een dag bezig en liep al tegen mijn eerste probleem aan, elk nieuw commando wat je probeert aan te leren komt er een jambette tevoorschijn.
Bij alles wat ik vraag, gooit hij er een jambette doorheen in de hoop dat ze een snoepje krijgt.
Zo was ik begonnen met de oefening touch, ze touchde netjes het voorwerp aan en beloonde haar, en woppa de volgende poging was een touch en jambette tegelijktijd.

is dit er ooit nog uit te krijgen?

nee roepen, heeft geen zin ze word alleen maar bozer en bozer, en hoe bozer ze word hoe meer ze gaat schrapen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:20

Ahhhh DAT KEN IK!
ik heb daar al met meerdere paarden problemen mee gehad, het is het willen doordrammen van KIJK IK KAN HET TOCH IK KAN HET TOCH!
Klinkt banketstaaf, maar blijft ze doorgaan, een keer een opdonder geven van nu is het klaar. Daarna gewoon doorgaan alsof er niks gebeurd is, elke jambette zonder commando volledig negeren en gaat het echt door blijven drammen achteruit zetten of wegsturen. Het is dominant bedel gedrag, dat moet je flink aanpakken :)

De achterbenen achter het balkje is dus het doorgaan met terug zetten zodra ze er overheen stappen, krijgen ze vanzelf door :j

ik vind het echt een sport om zoveel mogelijk paarden met elkaar te vergelijken wat de meest voorkomende houding per oefening is, en of er een link te leggen is met de bouw, karakter en manier van aanleren :))

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:22

Dus gewoon negeren, en blijven ''afstraffen''.
Dus een touch incl. jambette is niet belonen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:26

nope, want je vroeg toch geen jambette erbij? Je hoeft dat alleen niet af te straffen maar gewoon negeren en in RUST herhalen. Heel belangrijk is de rust, de jambette is namelijk een hele energieke oefening, dus als je zelf meer rust erin brengt wil je paard makkelijker in de rust volgen. Dus zal hij de jambette steeds meer achterwege gaan laten :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:27

aha :j je merkt inderdaad dat Jambette een hele energieke oefening is, ze toont gelijk een stuk drukker als ze zo met der benen aan het zwaaien is!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:29

:j dus je moet zelf de rust erin brengen, heet gestamp met de beentjes negeren en doorvragen voor een rustige jambette. Gaan ze echt flippen in de oefening, dus stampen stampen stampen dan moet je ff afleiding zoeken, of als ze echt doorgaan een tik geven van 'klaar nu' en opnieuw beginnen :) maar die rust staat echt op nummer 1 voor een jambette :) De tinker van gisteren bleef ook doorgooien met zn been, dus lekker genegeerd, afgeleid en opnieuw gevraagd, daarna deed hij hem in alle rust en begon hij hem zelfs al wat langer op te tillen, juist door die rust, gaan ze hem langzamer en rustiger uitoefenen dus kun je ook het hooghouden van het been oefenen :)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:39

VisibreTeam schreef:
Ahhhh DAT KEN IK!
ik heb daar al met meerdere paarden problemen mee gehad, het is het willen doordrammen van KIJK IK KAN HET TOCH IK KAN HET TOCH!
Klinkt banketstaaf, maar blijft ze doorgaan, een keer een opdonder geven van nu is het klaar. Daarna gewoon doorgaan alsof er niks gebeurd is, elke jambette zonder commando volledig negeren en gaat het echt door blijven drammen achteruit zetten of wegsturen. Het is dominant bedel gedrag, dat moet je flink aanpakken :)

De achterbenen achter het balkje is dus het doorgaan met terug zetten zodra ze er overheen stappen, krijgen ze vanzelf door :j

ik vind het echt een sport om zoveel mogelijk paarden met elkaar te vergelijken wat de meest voorkomende houding per oefening is, en of er een link te leggen is met de bouw, karakter en manier van aanleren :))

Maar dus als je begint, dus je hebt nog niks gevraagd, maar ik wil dus dat balkje net voor de achterbenen van mijn paard. Zet je dan je paard voor het balkje en zet hem terug tot hij met zijn achterbenen over het balkje is? Of loop je erop af, voorbenen erover, stop zetten zodat zijn achterbenen er niet achtergaan?

Die jambette is hier ook herkenbaar :') Als ik hem eens beloon met een snoepje ergens voor, gewoon tijdens het poetsen. Wil hij alleen maar meer meer meer. En wat gaat hij dan doen, vrolijk de jambette :+ Bij hem werkt het negeren wel, dan geeft hij het wel op..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:41

Ik loop op het balkje af, zet de voorbenen er dus over en zet het paard gewoon stop voor zn achterbenen de kans krijgen om erover te komen :)) En van daaruit ga je dus de voorbenen naar voor vragen en telkens als de achterbenen erover komen in zn achteruit :)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:46

Okee thnx :D Nu snap ik het hélémaal :P
Maar ik vind het best lastig om optijd te stoppen voor zijn achterbenen erover komen,
maar tegelijkertijd ook niet het balkje té ver van zijn achterbenen af te hebben..
Maargoed, oefening baart kunst hoop ik maar :Y)

Gebruik jij de spagaat trouwens ook voor het compliment?
Ik wil hem zoo graag het compliment leren, maar dat zal nog wel even duren,
eerst andere dingen :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:47

spagaat gebruik ik meestal ook voor het compliment ja :j
geeft een stukje extra ruimte :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:47

Hmm, jullie gaan snel haha :)
Ik heb de spagaat zonder balkje aangeleert op een totaal andere manier als op de site's haha :P
Ik ben nu bezig met beginnetje van steigeren. ik leer het nu vanaf het blok, 1 been vasthouden en dan een beetje omhoog/achteruit "duwen". maar anders lukt het echt niet, maar het is zo zwaar voor mij, dus andere manieren zijn welkom? vanuit spelen iig niet :n

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:02

Hoe heb jij de spagaat aangeleerd dan als ik vragen mag? :)
Ik vind het zo leuk om te zien hoe mensen alles op hun eigen manier aanleren,
en hoe bijvoorbeeld alle paarden (voorbeeldfoto's van VisibreTeam) er anders op reageren! :D

Steigeren heb ik niet geleerd en ben ik ook niet van plan, dus ik heb geen idee, sorry..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:20

Steigeren kun je beter níét doen met beentje vasthouden. Dat kan aardig link uitpakken, benen tegen je hoofd enzo ;)

op het blok, en dan er snel af laten stappen, dan maken ze vaak al een hupsje. Of vanuit de piaffe, maar dat is natuurlijk erg hoog gegrepen :)) of misschien zijn er dingen waar hij overheen kan springen? Ik heb het ook wel eens een paard aan kunnen leren vanuit het springen over een balkje, alleen de voorkant eroverheen laten springen :')

Vanuit een dubbele jambette wil ook nog wel eens werken :j

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:53

@Visibreteam: Mooi al die foto's van de verschillende paarden :D

Pumbaa heeft ook een handje van ongewild jambette's uitdelen (altijd die jambette ;-)) ik negeer dit gewoon en dan houdt hij op den duur wel op, maar het is wel vervelend. Over de spagaat, ik heb het Pumbaa ook geprobeerd te leren met een balkje, maar voor ons helaas geen succes. Hij kent het nu volledig op commando en heb het aangeleerd door de jambette om en om te vragen totdat hij in spagaat staat en uitbundig belonen. Nu hoef ik alleen maar voor hem te staan en op de gond te tikken en hij gaat in de spagaat (foto 1). Ik plak er het stemcommando 'spagaat' aan, maar dat kan ik net zo goed weglaten, hij reageert heel erg op lichaamstaal (staat nog heel erg dicht bij de natuur :o )
Afbeelding
Hij vind de spagaat heel erg leuk en blijft vaak een hele tijd zo staan, het is zijn favoriete kunstje :D
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:55

Pumbaa zn spagaat is wel gaaf, maar eigenlijk iets te wijd :)
Bij de spagaat moet zijn voorhand wat meer verticaal onder zijn lichaam komen ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:57

Oh okay, wist ik niet..dankjewel voor de tip :D

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:01

Ik ga vandeweek spagaat beginnen..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:07

Graag gedaan :j

en succes bet eraan beginnen :D

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:12

Dankjewel :d
Ik hoop dat het lukt.
Vandaag ook begonnen met teruglopen op commando en dat lukt al aardig :)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:20

hoe hebben jullie liggen aangeleerd? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:23

Zo, wat hebben jullie een eind weggekletst :') Leuk :Y)
Ga later nog proberen bij te lezen, eerst even verslagje van vandaag ...

Vandaag heb ik met hem aan de dubbele longe gewerkt en wat deed hij het weer super! :D
Volgens mij ligt het VD-en hem gewoon niet, vindt ie dat te langdradig of saai of moeilijk of weet ik het.
Maar zo 'slecht' als hij met VD-en meewerkt, zo super werkte hij vandaag mee :D (en eigenlijk is dat altijd zo).
Hij heeft nog moeite met ontspannen in galop, zet dan z'n rug vast, kop de lucht in en echt vasthouden.
Stap & draf gaat ondertussen prima, maar de galop is dus nog een werkpuntje.
En werken hebben we vandaag gedaan, hij was er wel moe van maar hij ging met momenten echt mooi zakken <3
Bij wijze van uitstappen heb ik nog met de lange lijnen achter hem een rondje in het bos gedaan. Ging ook weer prima :D

Dus vandaag is baasje gelukkig :Y)
En ik denk dat het VD-en toch maar weer even in de kast gaat :+

En nu ga ik eerst even een plan uittekenen .. met de komst van de nieuwe ga ik een stukje weide bijhuren en wil ik van de 2 stukken 1 geheel maken, maar de pensioneigenaresse begreep niet wat ik nu eigenlijk aan het uitleggen was, dus ik heb gezegd dat ik wel een plannetje zou tekenen _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt