Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gewoon lekker door oefenen 

je merkt inderdaad dat Jambette een hele energieke oefening is, ze toont gelijk een stuk drukker als ze zo met der benen aan het zwaaien is!
dus je moet zelf de rust erin brengen, heet gestamp met de beentjes negeren en doorvragen voor een rustige jambette. Gaan ze echt flippen in de oefening, dus stampen stampen stampen dan moet je ff afleiding zoeken, of als ze echt doorgaan een tik geven van 'klaar nu' en opnieuw beginnen
maar die rust staat echt op nummer 1 voor een jambette
De tinker van gisteren bleef ook doorgooien met zn been, dus lekker genegeerd, afgeleid en opnieuw gevraagd, daarna deed hij hem in alle rust en begon hij hem zelfs al wat langer op te tillen, juist door die rust, gaan ze hem langzamer en rustiger uitoefenen dus kun je ook het hooghouden van het been oefenen
VisibreTeam schreef:Ahhhh DAT KEN IK!
ik heb daar al met meerdere paarden problemen mee gehad, het is het willen doordrammen van KIJK IK KAN HET TOCH IK KAN HET TOCH!
Klinkt banketstaaf, maar blijft ze doorgaan, een keer een opdonder geven van nu is het klaar. Daarna gewoon doorgaan alsof er niks gebeurd is, elke jambette zonder commando volledig negeren en gaat het echt door blijven drammen achteruit zetten of wegsturen. Het is dominant bedel gedrag, dat moet je flink aanpakken
De achterbenen achter het balkje is dus het doorgaan met terug zetten zodra ze er overheen stappen, krijgen ze vanzelf door
ik vind het echt een sport om zoveel mogelijk paarden met elkaar te vergelijken wat de meest voorkomende houding per oefening is, en of er een link te leggen is met de bouw, karakter en manier van aanleren
Als ik hem eens beloon met een snoepje ergens voor, gewoon tijdens het poetsen. Wil hij alleen maar meer meer meer. En wat gaat hij dan doen, vrolijk de jambette
Bij hem werkt het negeren wel, dan geeft hij het wel op..
En van daaruit ga je dus de voorbenen naar voor vragen en telkens als de achterbenen erover komen in zn achteruit
Nu snap ik het hélémaal

of misschien zijn er dingen waar hij overheen kan springen? Ik heb het ook wel eens een paard aan kunnen leren vanuit het springen over een balkje, alleen de voorkant eroverheen laten springen 

) ik negeer dit gewoon en dan houdt hij op den duur wel op, maar het is wel vervelend. Over de spagaat, ik heb het Pumbaa ook geprobeerd te leren met een balkje, maar voor ons helaas geen succes. Hij kent het nu volledig op commando en heb het aangeleerd door de jambette om en om te vragen totdat hij in spagaat staat en uitbundig belonen. Nu hoef ik alleen maar voor hem te staan en op de gond te tikken en hij gaat in de spagaat (foto 1). Ik plak er het stemcommando 'spagaat' aan, maar dat kan ik net zo goed weglaten, hij reageert heel erg op lichaamstaal (staat nog heel erg dicht bij de natuur
)

Leuk 
(en eigenlijk is dat altijd zo).