Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:27

Je kan je pony er ook aan laten wennen :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:29

Amable schreef:
Je kan je pony er ook aan laten wennen :)

Ja, dat snap ik. Maar ik bedoel voor de eerste keer,

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:31

mijn ervaring is dat er maar weinig paarden werkelijk van schrikken de eerste keer, desnoods even een touwtje eraan zodat je wat extra tijd hebt om uitleg te geven over dit nieuwe apparaatje in z'n leven. Maar op het moment dat er direct snoep op volgt is het leed vaak al snel geleden :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:32

Leonie: Je pony komt er snel genoeg achter dat het belonend werkt en niet eng is. Gewoon beginnen. Schrikken mag toch? Hij komt wel weer terug en went er vanzelf aan, ook vanwege het snoepje dat daarna volgt :). Edit: oh, Amable zegt dat ook al ;).

Iets heel anders: Ik heb afgelopen weekend mijn "YES" veranderd naar "CLICK" (met de clicker). Voor mij was het meer wennen dan voor mij paard, zeg!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:33

Amable schreef:
mijn ervaring is dat er maar weinig paarden werkelijk van schrikken de eerste keer, desnoods even een touwtje eraan zodat je wat extra tijd hebt om uitleg te geven over dit nieuwe apparaatje in z'n leven. Maar op het moment dat er direct snoep op volgt is het leed vaak al snel geleden :)

Oke. Ja het probleem is dat ik haar nog niet vast mag doen aan het halstertouw. Dus ik ben nu vooral bezig bij haar stal om haar te aaien enz. (iets wat nu al goed gaat.)
Ik zal het gewoon proberen, wie weet valt het mee :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:59

Én het viel mee. Het ging juist super goed. ik heb het gevoel dat ik in één keer héél ver naar voren ben gesprongen samen met haar.
Ik heb haar al bij het halster kunnen pakken, haar oren al kunnen aaien, en de hele nek lekker gekroelt. misschien binnenkort toch maar proberen een halstertouw eraan te hangen :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:56

Wat leuk, Leonie. Zie je? Het gaat dan ineens met sprongen vooruit!

Kyra kan inmiddels doodliggen op commando (=plat). :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:14

Hippo: Ja. Het gaat nu idd allemaal erg snel! Heerlijk gevoel is dat. Vandaag had ze haar halster om haar oor heen geschoven (zat dus nog om een oor, snappen jullie?) en ze liet het toe dat ik die weer goed omdeed, net als de ring stevig vastpakken waar je het halstertouw aandoet.
Ik kan nu al niet meer zonder die clicker. wat een fijn ding!

Wauw! Vet is dat, als je zo'n band hebt met je beessies, dat je echt zulke truucs aan kan leren!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:32

Ik heb net twee boeken van Karen Pryor besteld :) :) :).

@Amable: jeetje, wat een drama...! Ik zal mijn ogen openhouden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:31

wat is het hier stil zeg!

Ziggy heeft wat nieuws; hij kan gapen! Althans, hij doet zijn kaken van elkaar, sert zijn neusgaten, en steekt zijn tong uit. echt gapen is het nog niet, maar het lijkt erop.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:29

Cool!
Hoe heb je dat geleerd?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:55

terwijl hij likte aan mijn handen, zijn tong gepakt, en geclicked toen de beweging enigsinds op gapen leek.

wanneer ik nu zelf gaap, doet hij het ook. Ik moet hem wel eerst een keer aan mijn handen laten likken, anders snapt hij het niet (?)

Wybertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:46

Mijn tante doet het weleens. Zij en haar paard vinden het geweldig, mooi om te zien!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:37

@ Dani: zijn je boeken al binnen?

@Wybertje: welkom in dit topic maar het zou leuk zijn als je een wat uitgebreidere mening/ervaring wilt geven over clickeren.
Wat doet jouw tante met de clicker? Waarom spreekt deze trainingsmanier zo aan? Wat vindt je zo mooi aan clicker training? :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:38

Wauw! Nog maar 14 dagen geleden postte ik dat ik ging clickeren en vandaag heb ik voor het eerst echt gespeeld met haar in de 'bak'.
Vandaag heb ik haar geleerd te volgen, en we hebben al samen door de 'bak' gerent! Ze had er echt plezier in (en ik ook!)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:27

.. nou coclusie.. ik ben NIET geschikt om te clickeren op het paard... mijn paard had het HEEEEEEEEEL snel door.. was ergens wel heel grappig, maar nee, deze clickertrainer gebruikt die clicker alleen nog maar als ze met beide benen op de grond staat...

ik heb mijn paard ook nog iets *grappigs* geleerd (onbewust) telkens als ik klikte, voor iets,.. beloning , riep ik 'GOED HOOR!!'

met gevolg...

dat ik gister aan het longeren was, ik GOED HOOR!! riep omdat paard zo braaf aangelopeerde, meneer meteen VOL in de remmen, staat hij stil en me aan te kijken... ik snapte er niks van.

En vandaag in de bossen gereden , was er weer een eng vuilniszakken monster dat paard natuurlijk :roll: aanvallen en vermoorden, liep paard eindelijk verder, roep ik GOED HOOR BRAAF PAARD!!! |o staatie weer stil....

dus toen... :)* begon er een lampje te branden... klein testje gedaan..
Paard in de bak los gelaten, beetje op staan te jagen...

GOED HOOR!

en meneer stond sliding stop stil.

Dus ... geen HO meer voor mijn paard maar GOED HOOR! (logica straalt ervan af!) en je staat gegarandeerd stil.

ik heb inmiddels de boeken van Karen Pryor helemaal kapot gelezen, ze blijven goed maar wel pittig leesvoer!

@leonie: je kunt het geluid van je klicker zachter maken door er een kauwgom op te plakken. Dat *dempt* het geluid.

@e_horse: als je paard eerst leert targetten, kun je hem met een LANGE target stok leren steigeren. Teminste, zo zou ik het doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:47

HippoLogic schreef:
@ Dani: zijn je boeken al binnen?

Jaaa, mijn boeken zijn binnen! En ik raak hoe langer hoe meer enthousiaster!!! De training ligt alleen even stil, want mijn paardje staat momenteel met een hoefzweer.

P.S.: ik heb even in jouw profiel gespiekt en wij hebben beide een jonge cruzado merrie, wat leuk!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:52

Urko schreef:
@e_horse: als je paard eerst leert targetten, kun je hem met een LANGE target stok leren steigeren. Teminste, zo zou ik het doen.

Daar had ik nog niet aan gedacht! :+

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:39

@e-horse: afgekeken van de zeeleeuwen hihi, zo leren we ze om recht uit het water te springen (A)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:46

Wat doen jullie als je paard tegelijkertijd goed en slecht gedrag vertoont?
Bijvoorbeeld, je geeft het commando halt en het paard gaat stilstaan maar tegelijkertijd staan schrapen of stampen.
Voor het halthouden wil je klikken en belonen maar voor het stampen natuurlijk juist niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:53

Niet belonen, het paard staat wel stil maar doet ook iets wat niet mag. Dat moet je niet belonen. Beloon alleen als hij rustig stil staat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:10

Maak je definitie van gewenst gedrag (stilstaan) anders. Dat helpt om beter te timen of je wel of niet moet klikken.

Stilstaan betekent voor mij: vier benen aan de grond. Stilstaan en schrapen is geen klik waard, maar de eerste seconde van 'vier benen aan de grond' is [i]wel[\i] een click waard. Met deze definitie is het gemakkelijker te bepalen wanneer je wilt clicken.

@Dani: leuk hoe cruzado's best dezelfde trekjes kunnen hebben.

Wil je de inhoudsopgave van de KP boeken voor mij opschrijven en hier plaatsen? Met een inhoudsopgave kan ik redelijk goed bepalen of ik ze ook wil aanschaffen. :) thx.

Veel beterschap voor je paard. Bah wat naar, een hoefzweer. ook nogal pijnlijk. Hopelijk is het snel weer over.

Vanmorgen was mijn moeder mee naar Kyra. Ik liet haar zien dat ze in de spagaat kon en vanuit daaruit de klassieke buiging aan het leren is. En? Gaat Kyra toch ontzettend mooi buigen! Het was helemaal 'af'. Dikke jackpot, natuurlijk! :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:15

@hippologic: ik zou de boeken zowiezo aanschaffen, zij is de grondlegger van de clickertraining en de boeken zijn niet gericht op paarden maar op dieren en mensen. Zijn erg leuke boeken en je kan je kennis vergroten, zowel op het gebied van positieve als negatieve versterking. Ze legt alle 8 de trainingsmethode's super goed uit en de voorbeelden die ze gebruikt kun je toepassen op je paard (of collega (A) )

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:19

Zal ik doen, Hippologic. Maar dat wordt later vandaag of misschien zelfs morgen ;). Nu even kijken hoe het met paardje gaat. Ik zal alvast zeggen dat de boeken inderdaad de moeite waard zijn. De theorie vind ik soms wat zwaar voor mij als beginner, maar zeer leerzaam en interessant.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:21

en .. ik heb de boeken 2de hands gekocht op bol.com en ze waren zo goed als nieuw! Heb voor elk exemplaar 8 euro betaalt.

een hond en een dolfijn
stop met blaffen