Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
.
Sol weet het al, maar voor de anderen zit ik even hiermee: [VSW] Blind paard, de praktische kant
maar ik dacht dan iets te maken waar ik ook andere dingen aan kan vinken. Maar mijn idee was dat dan op stal te leggen. Ik hou nu namelijk daar al bij wat ik heb gedaan. Alleen ik lees het eigenlijk nooit terug. Maar ik denk dat ik niet echt de moeite zou nemen om thuis dat nog op te schrijven (al dan niet in de pc of online). Alhoewel dat misschien wel goed zou zijn, vooral als het in een format is waarin je ook makkelijk terug kan lezen. Bedoel je dan een openbaar iets, waar men ook feedback op elkaars trainingsdagboek kan geven? Of meer ieder voor zich?
swaatjuh schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord HL. Alleen rij ik inderdaad niet, gewoon omdat Swa te klein is. Misschien anticipeer ik iets, hoewel we het lange teugelen maar heel weinig doen, en ik het ook niet altijd in dat stukje van het weiland doe. Ik ben niet gespannen, omdat ik niet bang ben dat we in een gevaarlijke situatie belanden. Maar misschien wel te veel gefocust op dat het allemaal wat beter moet.
. Het helpt wel, ze ziet soms wel dingen die me niet opvielen. Heel leerzaam.
wat een naar verhaal. Hopelijk blijft het zicht toch een heel klein beetje behouden. Weet je waar het door komt of totaal uit het niets?Urko schreef:Dames,
Misschien wat voor ons?
http://www.tinleyopleidingen.nl/nl/ople ... ngsweekend
Ik kan helaas beide weekenden niet maar ken het gros van de coaches en die zijn écht goed.
...ik moet nog even bijkomen van Animal Event.....
Urko schreef:Dames,
Misschien wat voor ons?
http://www.tinleyopleidingen.nl/nl/ople ... ngsweekend
Ik kan helaas beide weekenden niet maar ken het gros van de coaches en die zijn écht goed.
...ik moet nog even bijkomen van Animal Event.....
liljebo schreef:mbt r- en r+ is vooral de toepassing. Moet je accuut gedrag afbreken dan gebruik je effectief P+ Als je het correct toepast is het maar een keer nodig. ( is trouwens moeilijk om het correctte doen) r- gebruik je om iets aan te leren.Verschillende uitgangspunten dus.
Voorbeeld, je legt je benen aan zodat het paard gaat stappen (je leert het stappen aan door het wegnemen van de aversieve prikkel maar het stilstaan neemt af door de aversieve prikkel) of je neemt de teugels aan om halt te houden (het halthouden neemt toe door het wegnemen van de aversieve stimulus van de teugels aannemen maar het stappen neemt af door het toevoegen van die aversieve stimulus). Dus vandaar dat ik mij afvroeg, kan je R- en P+ wel daadwerkelijk van elkaar onderscheiden? Het enige wat ik mij opkwam was wat ik dus zei, "Dat je bij R- de druk weghaalt op het exacte moment dat je krijgt wat je wil, terwijl je bij P+ de druk al weg haalt als het 'oude' gedrag stopt, ongeacht wat daarvoor in de plaats komt?" Dat de timing iets anders is of kan zijn dus, eigenlijk. Maar dat betekent dat het in principe altijd samen gaat. Of heb ik de definities van P+ en R- nou niet goed voor ogen?
Pryor roept in haar boek de vraag op wat het verschil is, maar geeft eigenlijk geen antwoord. (Althans, niet in de paragraaf waar ze de vraag oproept en ze gaat daarna over op een ander onderwerp, maar ik heb het boek nog niet uit.)
Het rijden ging vandaag erg lekker, maar het viel me op dat ze (en dat deed ze de laatste keer met rijden ook al, en toen ging het ook lekker) als ik 'yesss!' roep, niet altijd meteen stil gaat staan om de beloning in ontvangst te nemen. Soms gaat ze vanuit draf dan wel terug naar stap of halthouden, maar wil soms vanuit draf gewoon doorstappen of in stilstand even voor zich uitstaren, geen beloning pakken. Maar dan neemt ze de keer daarna wel meteen en vol enthousiasme de beloning in ontvangst. Ik denk dat het te maken kan hebben met dat ze de beloning niet (meer) lekker vindt. Maar zou het ook kunnen zijn dat ze de bridge an sich of het stilstaan of stappen op zich al als belonend ervaart? Want ze doet dit niet telkens, het (gebridgede) moment ervoor en erna kijkt ze dan weer wel wel gretig naar mijn hand met de beloning en pakt hem. En als ze hem niet in ontvangst neemt, wil ze wel vrij snel alweer verder stappen om weer 'aan de slag' te gaan en de volgende 'yesss!' te verdienen (dat is althans mijn interpretatie). Wat zijn jullie ervaringen hiermee of gedachten hierover? Ik ga natuurlijk de volgende keer een andere beloning meenemen en het afwisselen, kijken of dat verschil maakt.