Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Effects

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:55

O Chantal dat klinkt erg leuk!
Dan zou het wat mij betreft wel iets zijn waarbij je ook bij anderen kan lezen en tips kan geven of gewoon reageren, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel gedacht. En ruimte voor het plaatsen van foto's.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord HL. Alleen rij ik inderdaad niet, gewoon omdat Swa te klein is. Misschien anticipeer ik iets, hoewel we het lange teugelen maar heel weinig doen, en ik het ook niet altijd in dat stukje van het weiland doe. Ik ben niet gespannen, omdat ik niet bang ben dat we in een gevaarlijke situatie belanden. Maar misschien wel te veel gefocust op dat het allemaal wat beter moet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:13

Dat motiveren blijft toch een hersenbreker, geloof ik :)

Swaatjeh, lastig. Vooral ook omdat het moeilijk is om achter de computer te zien wat je doet, hoe je het doet etc.
Kan zijn dat hij het saai vindt, maar misschien ziet hij zelf ook geen verschil in langzaam/snel of snapt hij niet dat het voor jou verschil uitmaakt?
Click je alleen bij vlot wegstappen of altijd? Of click je altijd pas veel later?
In dat laatste geval zou je kunnen beginnen te trainen op vlot wegstappen en nog niets anders. bv.
Verder zorgen voor veel afwisseling en ervoor zorgen dat hij zich niet aanwend om traag weg te stappen.

Ik ben met mijn pony net begonnen met lange teugelwerk in de bak. Wat ik zelf doe is even helpen bij het niet wegstappen op vraag, zoals ik dat ook op de weg deed.

Dit om er geen gewoonte van te maken om te blijven staan/cues te negeren.
Bij een eigen goede reactie click ik. Als ik help, click ik op dat moment niet, maar later wel als ze goed loopt.

Cm hoe moet ik mij dat dagboekje voorstellen? Meerdere dagboeken of een blog van jezelf?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:19

@swastjuh misschien wat zijgangen meenemen voor meer afwisseling? Verder is het advies van lj wel goed denk ik.
@lj ja voor meerdere mensen.
@hl grappig jouw advies was niet van toepassing op swaatjuh maar eigenlijk wel een beetje op mij en mijn rijles waar ik laatst over poste :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:49

Ah ok... op zich leuk, maar ik ben er wel eens aan begonnen, maar kwam al snel de klad in. Maar goed... toen werkte ik ook met meerdere paarden en dat is dan ook erg veel werk
Voor shakira zou het misschien toch wel leuk en boeiend zijn.
(de andere doen niet veel meer dan veel knuffelen en kriebelen... hoef ik geen dagboek van bij te houden)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:00

Ja lj dat is het risico dat iedereen het leuk vindt maar er snel de klad in komt. Anyway als er interesse is ben ik wel venieuwd naar julle ideeen over hoe het eruit moet zien. Maar dan misschien beter ergens een nieuw topic openen? Zo ja waar? Het bouwen van het dagboek wordt voor mij wel een winterprojektje denk ik, ik wil nu ook zoveel mogelijk van het zonnetje genieten :).

We gaan nu wel erg off topc en we hadden net interessante gesprekken over motivatie :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:25

Zo, heb veel gemist hier .. ga zeker nog bijlezen want het leek wel interessant, alleen trek ik het momenteel even niet, ben echt bekaf :o Sol weet het al, maar voor de anderen zit ik even hiermee: [VSW] Blind paard, de praktische kant

Ik kom binnenkort nog wel eens langs, als de eerste dagen achter de rug zijn ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:48

Leuk om te lezen dat jullie het soms wel herkennen, soms niet, het positieve gevoel over het trainen, om het zo maar even te noemen. Dat geldt voor mij dus ook.
Cm, kan me voorstellen dat dat tijdens een les niet echt fijn is. Ik moet zeggen dat mij dat er tot nu toe ook een beetje van weerhoudt om te gaan lessen. Je wil dan niet zeggen 'vandaag wordt hem niet, ik ga iets anders doen', want je hebt tenslotte een instructeur laten komen voor dat moment. Maar wat ontzettend gaaf dat je instructrice zo meedenkt op clickergebied!
HL, interessant om te lezen hoe het jullie verging! Was dat ohz of aan de hand? Inderdaad, als je vertrekt vanaf een nieuw punt, kan je weer opnieuw beginnen. Dat is althans bij ons zo. Helaas gaat/ging het bij ons niet zo snel als bij jou, maar jouw verhaal geeft wel moed. Mijn paard is natuurlijk ook al veel ouder en ik ben er 'pas' het laatste half jaar ofzo echt mee bezig. En dat dat andere paard verliefd is geworden op een geit, haha. Eigenlijk wel sneu voor paard en geit dat ze geen soortgenoten hebben...
Swaatjuh en cm, trainen jullie samen? Dat is leuk! Cm, een dagboekje, ik heb wel eens gedacht aan het maken van een soort makkelijk in te vullen logboek. Zoiets bestaat al voor 'gewone' ruiters ;-) maar ik dacht dan iets te maken waar ik ook andere dingen aan kan vinken. Maar mijn idee was dat dan op stal te leggen. Ik hou nu namelijk daar al bij wat ik heb gedaan. Alleen ik lees het eigenlijk nooit terug. Maar ik denk dat ik niet echt de moeite zou nemen om thuis dat nog op te schrijven (al dan niet in de pc of online). Alhoewel dat misschien wel goed zou zijn, vooral als het in een format is waarin je ook makkelijk terug kan lezen. Bedoel je dan een openbaar iets, waar men ook feedback op elkaars trainingsdagboek kan geven? Of meer ieder voor zich?
Sabine, wat een naar nieuws. :(:)
Ik ben vast nog een hoop vergeten, er is weer veel gezegd!
Ben trouwens don't shoot the dog aan het lezen en toen kwam ik weer op iets wat ik me vaker heb afgevraagd. Als R- het wegnemen van een aversieve stimulus is zodat het gedrag zich herhaalt, en P+ het toevoegen van een aversieve stimulus is, zodat het gedrag vermindert, is dat dan niet eigenlijk hetzelfde? Pryor lijkt zoiets ook te zeggen. Want bij R- herhaalt het bekrachtigde gedrag zich, maar dan neemt automatisch het andere gedrag dus af. Wat is het exacte verschil dan? Dat je bij R- de druk weghaalt op het exacte moment dat je krijgt wat je wil, terwijl je bij P+ de druk al weg haalt als het 'oude' gedrag stopt, ongeacht wat daarvoor in de plaats komt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:02

swaatjuh schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord HL. Alleen rij ik inderdaad niet, gewoon omdat Swa te klein is. Misschien anticipeer ik iets, hoewel we het lange teugelen maar heel weinig doen, en ik het ook niet altijd in dat stukje van het weiland doe. Ik ben niet gespannen, omdat ik niet bang ben dat we in een gevaarlijke situatie belanden. Maar misschien wel te veel gefocust op dat het allemaal wat beter moet.

Ach ja.. ik zie het. Omdat je in de eerste zin iets postte over rijden.... Ik was nog niet wakker vanmorgen. :)

Ik heb het vroeger ook wel gehad met lange teugelen en vrij longeren dat hij stil ging staan. In de hoeken werd ik gespannen en anticipeerde ik iets omdat ik wist dat mijn (eerste) pony stil ging staan. Daardoor werd het dus probleem niet opgelost, eerder groter. Omdat ik "gespannen" stond af te wachten om in te grijpen, mocht ie stilstaan, blokkeerde ik hem omdat ik te dicht naar de schouder liep. Ook met lange teugelen kwam ik dan te ver naar voren of verschoof mijn positie waardoor ik jusit het tegenovergestelde signaal gaf van doorlopen. Ik weet niet of dit bij jou ook speelt, maar misschien iets om op te letten. Vaak zijn onze lichaamssignalen onbewust, maar het paard pikt ze op.

Visitor: van het erf afgaan? Dat was aan de hand. De eerste paar keren was ze nog niet onder het zadel. Nu bij mijn laatste 2 stallen wel. Ik ging dan eerst vanaf de grond oefenen en als dat goed ging pas erop en dan was het geen probleem. De eerste 2 keren onder het zadel wel een andere ruiter mee hoor! Bij Kyra is het zo dat als ze een bepaald aantal meters van het erf af is, ze geïnteresseerd wordt in de omgeving en het teruggaan niet meer belangrijk is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:22

@visitor ik dacht toch aan een openbaar iets, anders zou je net zo goed google docs kunnen gebruiken? Ik merk dat er wel wat animo is maar niet heel veel... ik zet het idee in de ijskast. Daar bederft het niet.

Swaatjuh en ik spreken soms af bij elkaars paarden, ter lering ende inspiratie :). Het helpt wel, ze ziet soms wel dingen die me niet opvielen. Heel leerzaam.

En wat die les betreft, ik zou het toch gewoon doen hoor. Ik had hiervoor twee lessen die wel heel goed gingen. En je kan er ook voor kiezen om tijdens de les niet te clickeren natuurlijk. Vooral als je wilt rijden, zonder les sluipen er toch foutjes in, bv in je houding ofzo.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:57

Hm, als het openbaar is, doe ik sowieso niet mee. Als het in besloten kring openbaar is, misschien wel, maar dat hangt dus ook een beetje ervan af of ik me ertoe kan zetten en het vol kan houden, dat zal de ervaring dan moeten leren. Dus kan me voorstellen dat je het even in de ijskast zet. Zonde als je er veel tijd en moeite in steekt en het wordt uiteindelijk niet benut.
Leuk dat jullie soms afspreken, lijkt me echt leerzaam, ja! Jullie zitten allemaal niet bij mij in de buurt, volgens mij, helaas.
Ja, ik wil het uiteindelijk ook wel doen hoor, weer eens een lesje. Maar er speelt ook mee dat ik hier op stal geen instructeur mag laten komen, dus dan moet ik eerst makkelijk kunnen laden en mijn paard weer laten wennen aan trailerreizen enzo. Of ik moet vragen of ze een uitzondering kunnen maken op stal. Wordt aan gewerkt. Eerst er zelf weer een beetje inkomen.
En HL, dat bedoelde ik inderdaad. Klinkt goed en het is fijn dat als Kyra eenmaal van huis is, de interesse in de omgeving het 'wint' van het eigenlijk thuis willen zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:11

Ik stapte ook nooit op een paard b
voordat het ernaast goed ging.
mbt r- en r+ is vooral de toepassing. Moet je accuut gedrag afbreken dan gebruik je effectief P+ Als je het correct toepast is het maar een keer nodig. ( is trouwens moeilijk om het correctte doen) r- gebruik je om iets aan te leren.Verschillende uitgangspunten dus.

Denk trouwens wel dat ik voor mijzelf een logboekje ga aanleggen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:16

liljebo schreef:
Denk trouwens wel dat ik voor mijzelf een logboekje ga aanleggen.

Ik gebruik tegenwoordig google docs, kan ik het ook op stal met de telefoon bijhouden (mits niet teveel tekst).

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:37

HL, leuk dat je toch die les gaat geven al is het een eind reizen.
Sabine, :(:) wat een naar verhaal. Hopelijk blijft het zicht toch een heel klein beetje behouden. Weet je waar het door komt of totaal uit het niets?
Xmyrth, Denk dat jij net als ik nog heel erg in de begin fase zit, maar gewoon rustig doorgaan, dan komen we er toch wel?
Zelf vandaag weer op de nieuwe stalling geweest. Eerst gelongeerd aan de dubbele longe. Dat vergt nog veel oefenen;) Daarna geclickert, ik had 2 toeschouwers maar het ging wel aardig. Targetten gaat super, hoofd laag deed ze steeds beter bijna met hoofd op de grond, maar vandaag 'maar' tot halverwege en heel snel d'r hoofd weer omhoog. Ik heb wel geklikt, al wil ik het nog verder en ook dat ze daar uiteindelijk blijft, maar dacht dat ik beter wel een klik kon geven omdat ze wel 'iets' deed. Als laatste voetje geven. Dit had ik op de oude stal 1 keer gedaan. Maar dit gaat nog niet goed. Ik wil dat ze haar been naar voren geeft, maar mevrouw tilt hem op haha. Eens denken hoe ik dat aan ga pakken.
Nog wel een vraagje, ik ben gewent om na het trainen(dubbele longe, balkjes lopen etc.) te clickeren. Denken jullie dat een paard dan 'moe' is? Hier hadden we vanmorgen een kleine discussie over. Ik heb het idee dat je totaal iets anders aan het doen bent, hoofd versus lichaam. Maar voor de andere training heeft ze haar hoofd ook wel degelijk nodig natuurlijk en moet ze ook haar best doen wat ook het nodige denkwerk van haar vergt. Ben wel heel benieuwd hoe jullie daar over denken.
Verder hebben we een heel leuk bosje vlak bij de bak. Allemaal mooie ruiterpaden op nog geen 5 minuten lopen. Dat is wel erg leuk!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:20

Nog even wat plaatjes van vanmorgen:
Heb nu de clicker en target in 1 hand en dat gaat beter voor het 'loopje'
Afbeelding
Rek
Afbeelding
en strek...
Afbeelding
Brave Marena <3
Afbeelding

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:23

Leuke foto's cube, ziet er goed uit! Wat betreft het clickeren na de training, zo doe ik het zelf ook vaak, maar ik rij/longeer ook niet super intensief. (Of althans, ik moet zeggen, zo deed ik het vaak, want nu clicker ik ook tijdens het rijden/longeren e.d., dus dan doe ik soms nog maar even heel kort daarna wat anders.) Als je de sessies kort houdt, moet dat prima kunnen lijkt me. Ik denk dat je het vanzelf wel merkt als ze te moe is en geen interesse heeft.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:31

@cube wat een leuke fotoos. Ik heb zelf dus slechte ervaring met eerst buitenritje en dan nog even rijden met de clicker. Niet helemaal hetzelfde misschien. Maar het zal per paard/situatie verschillen lijkt me. Gewoon uitproberen dus.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:55

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 06:46

Urko schreef:
Dames,

Misschien wat voor ons?

http://www.tinleyopleidingen.nl/nl/ople ... ngsweekend

Ik kan helaas beide weekenden niet maar ken het gros van de coaches en die zijn écht goed.

...ik moet nog even bijkomen van Animal Event.....

Ik sla even over want ik heb al les van hen, maar ze zijn inderaad goed :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:34

Urko schreef:
Dames,

Misschien wat voor ons?

http://www.tinleyopleidingen.nl/nl/ople ... ngsweekend

Ik kan helaas beide weekenden niet maar ken het gros van de coaches en die zijn écht goed.

...ik moet nog even bijkomen van Animal Event.....

Lijkt me heel gaaf, maarja, tijd en geld... Ik denk dat het er voor mij nu even niet in zit.
En Animal Event, was je toeschouwer of liet je iets zien met de honden?
liljebo schreef:
mbt r- en r+ is vooral de toepassing. Moet je accuut gedrag afbreken dan gebruik je effectief P+ Als je het correct toepast is het maar een keer nodig. ( is trouwens moeilijk om het correctte doen) r- gebruik je om iets aan te leren.Verschillende uitgangspunten dus.

Ja, ik snap het verschil in uitgangspunt. Maar is het niet vooral een verschil in perspectief vanuit de trainer? Ik snap dat dit wellicht een wat theoretische en vergezochte discussie is, maar ik vraag het me oprecht af. Want P+ is niet per se iets 'heel hards' of iets wat wij als 'straf' zien of iets wat je maar één keer hoeft te doen, het is elke aversieve prikkel die het gedrag doet afnemen. R- is het wegnemen van een aversieve prikkel zodat het gedrag toeneemt. Dus als ik een aversieve prikkel wegneem waardoor gedrag toeneemt, neemt het gedrag dat er daarvóór was door die prikkel af. Volgen jullie me nog? ;) Voorbeeld, je legt je benen aan zodat het paard gaat stappen (je leert het stappen aan door het wegnemen van de aversieve prikkel maar het stilstaan neemt af door de aversieve prikkel) of je neemt de teugels aan om halt te houden (het halthouden neemt toe door het wegnemen van de aversieve stimulus van de teugels aannemen maar het stappen neemt af door het toevoegen van die aversieve stimulus). Dus vandaar dat ik mij afvroeg, kan je R- en P+ wel daadwerkelijk van elkaar onderscheiden? Het enige wat ik mij opkwam was wat ik dus zei, "Dat je bij R- de druk weghaalt op het exacte moment dat je krijgt wat je wil, terwijl je bij P+ de druk al weg haalt als het 'oude' gedrag stopt, ongeacht wat daarvoor in de plaats komt?" Dat de timing iets anders is of kan zijn dus, eigenlijk. Maar dat betekent dat het in principe altijd samen gaat. Of heb ik de definities van P+ en R- nou niet goed voor ogen? :? Pryor roept in haar boek de vraag op wat het verschil is, maar geeft eigenlijk geen antwoord. (Althans, niet in de paragraaf waar ze de vraag oproept en ze gaat daarna over op een ander onderwerp, maar ik heb het boek nog niet uit.)
Dan heb ik nog iets anders om in de groep te gooien: :D Het rijden ging vandaag erg lekker, maar het viel me op dat ze (en dat deed ze de laatste keer met rijden ook al, en toen ging het ook lekker) als ik 'yesss!' roep, niet altijd meteen stil gaat staan om de beloning in ontvangst te nemen. Soms gaat ze vanuit draf dan wel terug naar stap of halthouden, maar wil soms vanuit draf gewoon doorstappen of in stilstand even voor zich uitstaren, geen beloning pakken. Maar dan neemt ze de keer daarna wel meteen en vol enthousiasme de beloning in ontvangst. Ik denk dat het te maken kan hebben met dat ze de beloning niet (meer) lekker vindt. Maar zou het ook kunnen zijn dat ze de bridge an sich of het stilstaan of stappen op zich al als belonend ervaart? Want ze doet dit niet telkens, het (gebridgede) moment ervoor en erna kijkt ze dan weer wel wel gretig naar mijn hand met de beloning en pakt hem. En als ze hem niet in ontvangst neemt, wil ze wel vrij snel alweer verder stappen om weer 'aan de slag' te gaan en de volgende 'yesss!' te verdienen (dat is althans mijn interpretatie). Wat zijn jullie ervaringen hiermee of gedachten hierover? Ik ga natuurlijk de volgende keer een andere beloning meenemen en het afwisselen, kijken of dat verschil maakt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:38

Dat laatste heb ik ook soms met Kyra. Ik laat het zo. Ik ben wel bereid een beloning te geven, maar heeft ze geen interesse dan dring ik niet aan.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:06

@visitor, ja misschien heb je gelijk, dat p+ en r- vooral een theoretisch verschil is. Maar wel handig om het verschil te maken denk ik, dat praat/discussieert wat makkelijker denk ik. Of het verschil maakt voor het dier.. Goede vraag. Beide zijn aversieve prikkels die als het goed is gedrag A veranderen in gedrag B (want gedrag is er altijd).

Aan de andere kant, als trainer zal je p+ toch wat anders toepassen dan r-.

Bv (ik zeg niet dat ik dit zelf zo zou doen he) je longeert je paard met een zweep en longeerlijn, hij bokt en slaat naar je, je geeft hem een knal met de zweep. P+ dus. Je doorbreekt het bokken.

Ander voorbeeldje, je longeert je paard en je wilt draf. Dan geef je een drafcommando, zo niet dan zwiep je eens wat met de zweep. Je stalgenoten zullen raar opkijken als je meteen je paard slaat en stopt als hij gaat draven. Waarschijnlijk bellen ze dan de dierenbescherming.

De aversieve prikkel van p+ zal dus in de praktijk vaak groter zijn.

Wbt het belonen, ik heb dat met Myrtle in het bos dat ze soms door wil lopen na de klik. Mijn interpretatie is dan dat de intrinsieke motivatie van het lopen groter is dan de kracht van de beloning op dat moment. Het zou voor jouw paard anders kunnen zijn, dat ze blij is met de klik en naar de volgende wil. Als ze de beloning dan wel aanneemt dan vindt ze het vast nog wel lekker. Hoewel het geen kwaad kan te experimenteren met verschillende beloningen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:33

Ja cm, ik denk dat het ook zoiets is als jij zegt. Dat het vooral een praktisch verschil in toepassing is, of zal zijn, maar in theorie hoeft dat verschil er (voor het paard) volgens mij niet te zijn.
Ik denk dat het bij jou en Myrtle inderdaad zo is dat de intrinsieke motivatie voor het lopen groter is dan het willen hebben van de beloning, tenminste, wat ik zo uit jullie verhalen opmaak. Bij ons weet ik het niet. Ik ga de volgende keer weer eens wortelstukjes meenemen, kijken of ze die ook 'vergeet' aan te nemen...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:50

Oja, bijna vergeten op HL te reageren, zo heb ik het inderdaad ook gedaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:11

Visitor, ik denk dat er wel dergelijk verschil is. Als je P+ toepast, wil je iets doorbreken. Dat hoeft geen pijnlijk iets te zijn. Dat kan ook al het opsteken van een vinger zijn of een 'nee' Dat is allemaal P+. Je stopt gedrag en als je het correct doet (en dat is verdraaid moeilijk) is het slechts 1 keer nodig. Moet je het steeds herhalen, dan is het niet correct toegepast en heb je een nietszeggende cue toegevoegd.

Bij R- wil je het paard iets leren. Dat betekent dat je, op de juiste wijze R- toepast (bij voorkeur dusdanig dat het in het ergste geval net wat irriterend is) en zorg je voor secure timing, zodra ook maar de aanzet tot gewenst gedrag komt.
In je voorbeeld van het longeren van stap naar draf, voeg je druk toe die je wegneemt bij gewenst gedrag, maar daarmee leer je niet het stappen af. Dat doe je pas als het paard stapt en het opeens flink op zijn mieter krijgt. :+
Het heeft dus alles te maken met wijze van toepassing, intentie en timing.

Mbt voertjes weigeren. Zie ik hier ook met shakira... met buiten ijverig lopen. Het lijkt erop dat de click op zich voor het paard op dat moment voldoende beloning is. In de wei eet ze dan haar wortelschijfjes wel weer erg graag bij een oefening.
Ik heb ook wel eens paarden gezien, die gewoon alle beloningen uit de mond laten vallen en puur gebrand zijn op de click. Ik zou mij er niet druk om maken. Zolang je merkt dat de click zijn werking heeft, is het de keuze van het paard daarnaast nog iets lekkers aan te nemen.
Mist het echter totaal de werking, dan zou je kunnen kijken naar iets wat meer belonend is (kan bv nodig zijn bij een moeilijke oefening)

Cube, leuke foto's. Mbt je vraag ,... hangt ervanaf , denk ik. Als je leuke oefeningen na het trainen doet, denk ik dat het paard het als ontspanning ziet.
Ga je meer vragen/moeilijke dingen vragen, dan is het wellicht handig ervoor te zorgen dat het paard fit is

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:34

Liljebo: Ik click alleen nog voor vlot wegstappen, beloon hem wel met mijn stem als hij na nog een tijdje stilstaan wegstapt, omdat ik het idee heb dat hij toch iets van beloning nodig heeft omdat hij anders helemaal niet gemotiveerd is om te gaan stappen. Het even helpen, lijkt me een goed idee. Dat deed ik al inconsequent door af en toe een soort klak geluidje te maken. Daar reageert hij goed op. Maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat hij het misschien gewoon niet leuk vind en het ervaart als druk als ik dat doe. Als we in vrijheid werken vind hij eigenlijk alles geweldig, maar met een lijn er bij zit er toch die associatie met het moeten denk ik.

Sabine, succes met Boke, gelukkig dat hij toch nog een beetje lijkt te zien!

Nog heel eventjes over die site, omdat ik het een leuk idee vind. Als je eerst een account moet aanmaken om de dagboeken te kunnen lezen, is het toch al meer privé. Maar kan wel iedereen die wil zich aansluiten.

Dat Tinley trainingsweekend klinkt echt gaaf. In m'n achterhoofd voor als ik een keer geld teveel heb. :P

Leuke foto's Cube, lekker bezig! Mijn pony vind het clickeren meestal zo leuk, dat hij daar nog wel energie voor heeft. De laatste tijd probeer ik wel veel dingen te verbeteren, te veel denk ik, waardoor hij wat minder gemotiveerd is.

Morgen ga ik mijn klas (opleiding die niks met dieren te maken heeft) iets vertellen over clickertraining. Het is de bedoeling dat we allemaal onze hobby met elkaar delen. Ik ga het doen door wat filmpjes te laten zien van de toepassing bij verschillende diersoorten en we gaan elkaar clickeren. We hebben één konijn van een klasgenoot om 'in het echt' mee te oefenen en we gaan daar dan met elkaar een trainingsplan voor maken. Door de dag heen doen we een paar korte oefensessies. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan, ik heb zelf alleen nog maar met paarden geclickerd.