Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:38

Visitor schreef:
HL, heel gaaf dat je gevraagd bent voor een CTclinic! Ik zou ook zeggen, mits er een vergoeding is, doen! (Ik neem tenminste aan dat je Kyra daarvoor niet die hele 1500 km hoeft mee te slepen, maar alleen jezelf.)
Wel interessant dat het thema activiteit steeds terugkomt hier. Ik had vanaf 1 maart door verhuizing van mijn paard, toen weer dik been van mijn paard en daarna drukte van mezelf zo'n 1,5-2 maanden niet gereden, of ja, twee keer om even te wennen aan de bakken op de nieuwe stal. Nu weer een keer of twee, drie 'echt' gereden en ik weet niet of het nou de pauze is geweest, het oefenen op de grond waar ik de draf heel sterk heb beloond, of het 24/7 buiten of het mooiere weer waardoor ze wat soepeler is, maar de activiteit is bij ons weer terug, zowel ohz als op de grond.

Die mevrouw komt eerst nog even voor werk mijn kant op dus ik heb haar uitgenodigd een (clicker) training van Kyra bij te wonen, aangezien ik geen les mag geven op onze stal. Hopelijk gaat de clinic in augustus ook echt door. Ze was al hoogstverbaasd dat ik interesse had die kant op te komen, voor veel mensen uit het 'lower mainland' is 'up north' toch veel te ver. Het is slechts 1 uur en 40 minuutjes met het vliegtuig. Zij vond het vergoeden van ticket en overnachting ook geen probleem. Ze wil nog een filmpje opsturen van haar 'herd bound' paard en ik heb maar gelijk gezegd dat als ze die beoordeeld wil zien dat prima is, tegen vergoeding. ;) Ik ben met een filmpje van 5 minuutjes al snel een uur bezig.

Anyway, ik wilde even reageren op het thema activiteit.Voor mij geld dat dit een van de moeilijkste thema's was (is) omdat ik echt geleerd heb: been, zweep en als ie niet wil luisteren sla je het been geven maar over. Ik vond het heel moeilijk om zelf alternatieven (in R+) te verzinnen, hoewel continu R- vaak tot afstomping leidt.

Ik was 'gewend' om 'activiteit' te zien als: 'doorgaan tot ik zeg dat je langzamer mag'. En enkele actieve passen belonen (en daarbij ook nog eens stilstaan) leek mij geheel niet effectief, in elk geval niet op korte termijn. :+ Omdat ik met die manier geen ervaring had, vond ik het erg moeilijk daarin te geloven.
Maar ja het gaat juist om wat je op de lange termijn bereikt (die afstomping of juist toch activiteit).

Kyra was natuurlijk heel jong toen ik begon met lange teugelen en onder het zadel heb ik haar zelf beleerd. Ik werkte dus met een groen paard dat nog in de groei was, slap (geen werkspieren) en had een 'plaatje' van activiteit in mijn hoofd dat niet overeen kwam (realistisch) was met de activiteit die ik in haar situatie mocht verwachten. Gelukkig had ik genoeg ervaren personen om mij heen die mij konden overtuigen van geduld hebben en dat het 'vanzelf' wel zou komen. Met vanzelf wordt in deze context bedoeld: na voldoende en goede training. ;)

crosmuller schreef:
@HL we lopen allemaal wel eens te prutsen toch, volgende keer beter. Ik vind zelf longeren zonder lijn ook altijd het makkelijkst :).

Nee hoor, ik loop noooit te prutsen hoor! :D
Ik denk dat je reageert op LJ ipv HL, omdat het over het longeren gaat

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:56

Haja sorry hl ik bedoelde @lj, ik weet dat jij nooit prutst ;).

Wbt de activiteit ja je hebt gelijk en je weet dat ik ook meestal alles het liefst met R+ oplos, maar ik was even ongeduldig. Maar gelukkig heb ik jou en LJ om me op het rechte pad te houden ;). En uiteindelijk Myrtle zelf ook want ze liet me zelf zien dat ik het zweepje wel weg kon gooien die dag :). De situate is wel anders want ik ben geen jong paard aan het opleiden die steeds sterker en actiever gaat worden. Ik ben onderhoud aan het plegen en ik ben soms bang dat ik te weinig doe en dat ze dan scheef wordt en te dik. Ik maak me soms misschien wat teveel zorgen :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:31

Dat je je zorgen maakt dat je te weinig doet, geeft aan dat je dus voortdurend kritisch naar je eigen training(smethoden) kijkt. Dat is een pluspunt.
Ik heb dat ook, doe ik niet te veel (of te weinig). Gék word ik er af en toe van, pfff. Van de andere kant: het heeft me gebracht waar ik nu ben en daar ben ik heel tevreden over. Want ik vroeg me vroeger namelijk voortdurend af of 'het niet anders kon' (lees: minder dwang en meer 'overleg met het paard).

Ik las laatst op FB een omschrijving van Natural FRIENDmanship ipv Natuaral Horsemanship.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:06

Hihi krijg HL de schuld van het prutsen.

Het blijft gewoon moeilijk om te 'zien' wat realistisch is in je vraag. Had ik in het begin met shakira ook met lange teugel, toen ik dat stil staan noemde. Ik begrijp nu dat ik teveel wilde en help wat meer. Met haar (nog gebrek aan conditie en spieren) click ik vooral de momenten dat ze lekker actief voorwaarts loopt. Op die manier probeer ik dat te stimuleren

Met de longe op gras gebruik ik dus wel nog wat druk, maar ik zie al op het filmpje dat mijn timing nog niet goed is en dat ik teveel doe. Werk aan de winkel dus. Merk wel dat los longeren fijner gaat, omdat ik mij dan meer kan concentreren op wat ik doe en mijn fouten beter herken in de reacties van het paard.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:54

Weet je wat ook grappig is? Ik zat hier gisterochtend te vertellen dat het met de activiteit zo goed ging, nou gistermiddag was daar niets meer van te merken. :D Maar ik was dat eigenlijk meteen alweer vergeten en kan daar ook niet echt mee zitten. Dus misschien is het ook vooral mijn perceptie dat we in een dipje zaten qua activiteit laatst en dat we daar nu weer uit zijn. Begrijpen jullie wat ik bedoel? Ik denk dat je als je met CT bezig bent, ook vooral de goede momenten onthoudt, omdat je die beloont. En dat het dan qua activiteit een keer wat minder ging (en je dus wat anders ging doen of een wat kortere sessie of de kleine momenten die wel actief waren beloont) 'vergeet' je dan eigenlijk een beetje. (En misschien was ik een tijdje terug een beetje uit die modus en in de 'ze moet lopen want anders wordt ze te dik' modus, waardoor ik het idee had dat het minder goed ging.) Herkennen jullie dat? Dat maakt het werken of zijn met je paard ook veel leuker, vind ik, omdat je eigenlijk onbewust altijd op zoek bent naar iets wat je kan belonen, in plaats van te denken, dit ging niet goed, dat ging niet goed... (Ook al zie je natuurlijk nog steeds verbeterpunten, daar niet van.) Het resultaat is voor mij over het algemeen ook wat minder belangrijk geworden dan de weg ernaar toe, ten opzichte van vroeger. (Misschien is dat ook omdat ik me erbij heb neergelegd dat mijn paard fysiek niet alles kan en ik daarom het meer per dag bekijk, hoor, en zou dat bij een geheel gezond paard anders zijn.) Is dat bij jullie ook zo?
Edit: HL, wat leuk trouwens dat die vrouw er ook zo gemotiveerd voor is dat ze dat er allemaal voor over heeft. (Of ze heeft gewoon geld over, dat kan natuurlijk ook ;) ) Hoe dan ook klinkt het als een hele gave uitdaging! Ga je haar ook specifiek helpen met het probleem van haar herd bound paard? Als dat zo is, hoop ik dat je ons daar verslag van doet, vanwege mijn eigen paard heb ik nogal interesse gekregen in dat onderwerp :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:10

Visitor schreef:
Weet je wat ook grappig is? Ik zat hier gisterochtend te vertellen dat het met de activiteit zo goed ging, nou gistermiddag was daar niets meer van te merken. :D Maar ik was dat eigenlijk meteen alweer vergeten en kan daar ook niet echt mee zitten. Dus misschien is het ook vooral mijn perceptie dat we in een dipje zaten qua activiteit laatst en dat we daar nu weer uit zijn. Begrijpen jullie wat ik bedoel? Ik denk dat je als je met CT bezig bent, ook vooral de goede momenten onthoudt, omdat je die beloont. En dat het dan qua activiteit een keer wat minder ging (en je dus wat anders ging doen of een wat kortere sessie of de kleine momenten die wel actief waren beloont) 'vergeet' je dan eigenlijk een beetje. (En misschien was ik een tijdje terug een beetje uit die modus en in de 'ze moet lopen want anders wordt ze te dik' modus, waardoor ik het idee had dat het minder goed ging.) Herkennen jullie dat? Dat maakt het werken of zijn met je paard ook veel leuker, vind ik, omdat je eigenlijk onbewust altijd op zoek bent naar iets wat je kan belonen, in plaats van te denken, dit ging niet goed, dat ging niet goed... (Ook al zie je natuurlijk nog steeds verbeterpunten, daar niet van.) Het resultaat is voor mij over het algemeen ook wat minder belangrijk geworden dan de weg ernaar toe, ten opzichte van vroeger. (Misschien is dat ook omdat ik me erbij heb neergelegd dat mijn paard fysiek niet alles kan en ik daarom het meer per dag bekijk, hoor, en zou dat bij een geheel gezond paard anders zijn.) Is dat bij jullie ook zo?
Edit: HL, wat leuk trouwens dat die vrouw er ook zo gemotiveerd voor is dat ze dat er allemaal voor over heeft. (Of ze heeft gewoon geld over, dat kan natuurlijk ook ;) ) Hoe dan ook klinkt het als een hele gave uitdaging! Ga je haar ook specifiek helpen met het probleem van haar herd bound paard? Als dat zo is, hoop ik dat je ons daar verslag van doet, vanwege mijn eigen paard heb ik nogal interesse gekregen in dat onderwerp :')

Kruip even van onder mijn meeleessteen :)

Heel herkenbaar Visitor. Denk dat het ook wel te maken heeft met je ambitie, ben je gericht op plezier met je paard, of zijn er ook bepaalde doelen die je bijna koste wat het kost wilt bereiken. Ik kan gewoon amper teleurgesteld zijn in mijn paard, want hij doet gewoon altijd zijn best, sommige dingen gaan wat minder goed, maar er zit altijd wel iéts tussen wat hij wel gewoon goed doet en dat blijft hangen en daar ben ik trots op :)

Herken ook wel je gevoel van je paard die fysiek wat minder is, bij mijn oudje is elk teken van interesse of zelf nadenken (in de clickertraining) bijna een reden voor een vreugdedansje :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:16

@visitor, interessant! Ehm mijn antwoord is, soms wel soms niet. Ik had gisteren les (ik rijden, instructrice clickeren) en het ging eerlijk gezegd een beetje niet zo goed. Ik had een buitenrit gemaakt van een half uur om Myrtle goed los te rijden en om de activiteit van het buitenrijden mee te nemen naar het bakwerk. In theorie leuk maar het werkte voor ons niet. We wilden wegstappen met het achterbeen eronder maar ze bleef gewoon stilstaan. En als ze wel reageerde was het supertraag. Toen hebben we stap-draf overgang geprobeerd om haar weer wakker te schudden en eigenlijk ging dat heel prima dus toen zijn we daarna maar gestopt. En aan de soepele overgangen kon ik wel voelen dat het fysiek opwarmen geholpen had.

Ik heb eerlijk gezegd wel wat gemengde gevoelens over de sessie. Ik ben blij met de stap/draf en het was leerzaam, maar de momenten dat je paard als een koppig ezeltje blijft staan en geen stap wil verzetten zijn moeilijk te negeren :). Ik heb nog overlegd met mijn instructrice daarna en we hadden wel een paar verbeterpuntjes voor onszelf voor volgende keer. Ik geef soms toch stiekem wat meer been bij geen reactie en ben over het algemeen wat rommelig in mijn hulpen, daar kan ik zelf buiten de les wel eens aan gaan werken. Verder hadden we binnen de les veel overlegsessies waarbij Myrtle stilstaat en in slaap sukkelt, dat doen we niet meer volgende keer plannen we van tevoren wat en hoe we het gaan doen. En beginnen met buitenritje beter niet meer doen. Ik vind het nog steeds geweldig hoe mijn instructrice meedenkt en me ook wijst op mijn clickerfouten terwijl het niet haar ding is.

Maar visitor, ik denk dat het heel goed is dat je meer focust op wat er goed gaat. Positief denken is volgens mij een eigenschap van een goede trainer. Ik doe dat zelf nog niet altijd, maar wel steeds meer merk ik.

Ik had nog iets leuks meegemaakt. Een vriendin die niet clickert had Myrtle meegenomen voor een ritje. Het viel haar op dat ze in de omgang attenter was geworden en minder lomp. Niet dat ze over je heen liep vroeger maar een beetje lomp was ze wel (niet snel opzij gaan ed.). Dat vond ik erg leuk om te horen. Ook omdat het wel weer laat zien dat dat lompe gedrag dus geen dominantie probleem is maar een trainingsprobleem. Ik weet dat de meningen daarover verschillen maar dat is mijn mening dus. Verder had mijn vriendin tijdens de buitenrit geklikt voor mooie overgangen (er hangt een clicker aan het zadel). Ook superleuk :). Wie weet waar dat bij haar weer toe gaat leiden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:23

CM: een ideetje, mag Myrtle nog een klein beetje springen en vindt ze dat leuk? Mijn paard wordt tijdens de dressuurles (wat hij absoluut niet zo leuk vindt) blij en actief als hij tussendoor een klein kruisje mag nemen. Daarna gaan we weer verder met dressuuroef, maar hij is dan meteen een pak actiever. Misschien een idee om haar zo op een positieve manier wat wakker te schudden? Helpt natuurlijk niet als ze een hekel heeft aan springen :D of door haar gezondheid niet meer mag springen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:28

Ze mag het niet meer s_n, maar wel een leuk idee :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:31

Vreesde ik al :) Hier helpt het wel goed, moet paard eerder tegenhouden of hij zou in galop op een hindernisje afspurten en daarna heb ik ook minimale aansporing nodig om in draf of galop te gaan.

Het lijkt me erg moeilijk een paard met clickertraining te rijden, denk dat je per ongeluk snel teveel doet. Toch zeker als je een typische manege-achtergrond hebt zoals ik :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:26

Ff via tel dus vergeef mij fouten. Ik herken het wel visitor. je gaat niet alleen meer focussen op de goede dingen maar wordt ook creatiever. Momenteel werk ik dus met shakky :) en gaan we veel naar buiten. Ik combineer dat graag met lange teugel omdat ik straks longreining en mennen met haar wil doen. In het begin schreef ik dus een keer hier over het stilsyaandilema. Nu ben ik daar gemakkelijker in.Ik heb besloten dat ze echt in een leerproces zit maar dat ze niet moet leren om niet te reageren op een cue. Dus ik loop veel bij haar schouder maar maak er geen punt van om bij aarzeling even voor mee te helpen.Ook bij een cue voor wat meer tempo ennog geen reactie help ik voor even mee. Ze kent hhet immers nog niet en zo hoef ik geen druk te zetten,maar leert ze wel dat een cue iets betekent. De goede momenten waarop ze lekker doormarcheert , verkeer en gedoe negeert of goed reageert op een cue beloon ik. Daardoor tellen de momenten waarop ik even help voor mijn gevoel nauwelijks omdat mijn focus ligt op de dingen die goed gaan. Ikvind eigenlijk ook dst ze al enorm veel heeft geleerd in korte tijd. Wat het verschil tussen een gezond paard en een krukje beyteft...dat is voor mij motivatie bij zowel paard als mij omdat ik echt naar een doel kan werken. Hälga bv werd snel boos en gefrustreerd en Silja kon ik nauwelijks motiveren. Al helemaal niet met rijden. Buiten was nog leuk voordat ze meer last kreeg, maar .in mijn oefenring of op de wei kon ik alles uit de kast halen zonder noemenswaarfig resultaat en dat was erg frustrerend. Bleek dus later echt aan d'r lijf te liggen. Nu het mag geeft ze ook overduidelijk aan dat d
Ergelijke oefeningen niets voor haar zijn. snoepjes verdienen met petjes jatten is leuk maar de rest hoeft voor haar niet.Shakira is echter altijd overal voor te vinden. Leuk.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:31

Wat leuk LJ dat het trainen lekker gaat, ik zou me inderdaad niet druk maken over dat helpen. Dat geeft toch niks. Ik denk dat het wel slim is, als je te lang afwacht als ze stilstaat "oefen je het verkeerde gedrag" (die uitdrukking heb ik van een zeezoogdieren trainster).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:43

Het risico met het oefenen van ongewenst gedrag wordt door veel trainers aangehaald. Bailey waarschuwd daar ook voor,maar ook trainers ( en gedragsbiologen)zoals bv mclean. dat wordt erg onderschat.Net als het leren negeren van een cue door teveel afwachten. Vandaar ook mijn huidige tactiek. Ikvertrouw erop dat met het belonen van gewenste reacties het helpen steeds minder hoeft

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:46

liljebo schreef:
Het risico met het oefenen van ongewenst gedrag wordt door veel trainers aangehaald. Bailey waarschuwd daar ook voor,maar ook trainers ( en gedragsbiologen)zoals bv mclean. dat wordt erg onderschat.Net als het leren negeren van een cue door teveel afwachten. Vandaar ook mijn huidige tactiek. Ikvertrouw erop dat met het belonen van gewenste reacties het helpen steeds minder hoeft

Dat denk ik ook, en het helpen is waarschijnlijk niet belonend dus zal ze niet meer gaan stilstaan. En het is niet vervelend dus blijft ze de training en jou leuk vinden, perfect!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:34

Ik had al een topic geopend over wie er allemaal clicker training doet onder het zadel, maar ik had niet goed gekeken dat er in deze topic dus ook mensen zijn die dit onder het zadel doen. Ik ga vanavond proberen te beginnen hiermee. Onze merrie is 4 jaar en is al wel onder het zadel maar in de bak ziet ze vaak genoeg kans om zelf te bepalen welke richting ze op wil en een volte maken eindigt nog wel eens regelmatig in het ineens de andere kant op gaan. Omdat ze bekend is met clickertraning op de grond en ze dit heel erg goed oppakt, ga ik het eens proberen onder het zadel. Op de grond is ze dan enorm gefocussed en ik hoop dat ik het dan onder het zadel ook leuker ga maken voor haar.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:37

Magica schreef:
Ik had al een topic geopend over wie er allemaal clicker training doet onder het zadel, maar ik had niet goed gekeken dat er in deze topic dus ook mensen zijn die dit onder het zadel doen. Ik ga vanavond proberen te beginnen hiermee. Onze merrie is 4 jaar en is al wel onder het zadel maar in de bak ziet ze vaak genoeg kans om zelf te bepalen welke richting ze op wil en een volte maken eindigt nog wel eens regelmatig in het ineens de andere kant op gaan. Omdat ze bekend is met clickertraning op de grond en ze dit heel erg goed oppakt, ga ik het eens proberen onder het zadel. Op de grond is ze dan enorm gefocussed en ik hoop dat ik het dan onder het zadel ook leuker ga maken voor haar.

Welkom :). Goed idee om het eens met de clicker te proberen. Het uitbreken op de volte doet ze dat links of rechtsom of op beide handen?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:43

Dit uitbreken doet ze op beide handen. Het is óf dat ze het moeilijk vind óf dat ze er geen zin in heeft. En ik denk dat laatste. We hebben ook al onze eerste les gehad in het rechtrichten aan de hand en volgens mijn instructrice is ze niet extreem scheef. Eigenlijk meer gewoon gemiddeld. Ja, ik bedacht me van de week ineens: waarom niet eens proberen te clickeren onder het zadel.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:30

Magica schreef:
Dit uitbreken doet ze op beide handen. Het is óf dat ze het moeilijk vind óf dat ze er geen zin in heeft. En ik denk dat laatste. We hebben ook al onze eerste les gehad in het rechtrichten aan de hand en volgens mijn instructrice is ze niet extreem scheef. Eigenlijk meer gewoon gemiddeld. Ja, ik bedacht me van de week ineens: waarom niet eens proberen te clickeren onder het zadel.

Goed idee, ik ben benieuwd hoe het gegaan is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:59

Hoi Magica :) Misschien is je paard niet scheef, maar wat stijf waardoor het lastiger voor d'r is? Souplesse en kracht moet immers ook worden opgebouwd en dat heeft tijd nodig. Hoe dan ook kan clicken helpen in motivatie om het goed te doen, opdat je paard het gevoel krijgt wat het is wat je van haar verlangt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:53

Welkom Magica.

CM leuk om van een ander te horen dat je paard in het positieve is veranderd. Dat is een groot compliment.

Visitor schreef:

Dipjes herken ik. :j

Soms heb ik de beste resultaten als ik mijn verwachtingen los laat. Meestal heb ik wel een duidelijk (klein) trainingsdoel, soms laat ik het los en zie wat er gebeurd. Vaak helpt me dat ook zeer goede resultaten te krijgen. Of ik dan niets verwacht en daardoor anders ben in mijn doen en laten of dat ik gewoon elke vooruitgang dan extra waardeer dat weet ik niet. Zo kreeg ik laatst (eindelijk) een galopje in de binnenbak. Anderhalve hoefslag rond zonder eruit te vallen. Direct afgestapt en de jackpot gegeven en daarna aan de hand uitgestapt.

De keer daarop ging het weer zo goed. Ik verwachtte niets, want meestal gaat het de 2e keer minder. En nu heb ik op 2 handen 2 hoefslagen gegaloppeerd. Ze is nu sterk genoeg om dat vol te houden. En direct de sessie weer ge-eindigd met afstappen en uitstappen en lekker laten rollen.

Wat mij helpt is een trainingsdagboek bijhouden. Ik heb het al vaker genoemd. Daarin kan ik dan precies lezen hoe ver we vorig jaar waren of vorige maand. Je geheugen is een vreemd iets wat dat betreft. En overleg hebben met je trainingsmaatje. Die heeft ook een ander perspectief en kan je zeggen of en hoe je vooruitgang boekt.

-----
Haar herd bound paard staat alleen. Hij is verlieft geworden op een geit. Meeste mensen daar zijn grootgrondbezitters en als ze 1 paard kopen, hebben ze ook 'gewoon' 1 paard. Stal/wei aan huis. Geen andere paarden dus en ook geen stalgenoten om van te leren of om te helpen. Daar ligt al een gedeelte van haar probleem. DIt paard heeft ze nieuw en komt volgens mij ook van een plek waar ie alleen stond.

Kyra was ook erg herd bound. Ze wilde niet eens UIT zicht, dus om de stal heen lopen, laat staan de oprit af was niet echt mogelijk (rennen, schrikkerig, continu mesten en acute diaree, echt heel zielig). Dagelijks geoefend, veel geclickt voor letterlijk elke stap verder weg van de rest. Laten rusten en na een paar dagen weer oefenen. Terug naar het begin, gelet op kleine dingen (mesten, diarree) en proberen de kleinste signalen van onrust op te merken en die grens opzoeken en niet erover willen gaan. Moeilijk hoor.) Oprit af lopen en laten grazen daar, dan weer 3 stappen terug en 4 heen. Grazen enz.

Na een tijdje was de oprit geen probleem meer, buiten het eerste stuk ook niet. En ineens was het alsof het kwartje viel en was alleen op stap gaan helemaal niet eng meer. Daarnaast ben ik ook veel met andere paarden gaan wandelen, om haar aan verkeer te laten wennen.

Op de nieuwe stal moest ik weer van voren af aan beginnen (tot mijn verbazing, want dat verwachtte ik niet). Dat was toen ik naar manege Nieboer verhuisde. Daar wilde ze ook echt niet het terrein af in het begin. Dus dat heb ik ook weer opgebouwd. Zelfs in Canada op mijn 2 stallen heb ik weer hetzelfde gehad. Maar het is steeds sneller te overwinnen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:50

wow, al een tijdje niet meer hier geweest... heb het superdruk op school.
clickeren staat nu op een laag pitje (helaas). heb vaak het gevoel dat ik het nét niet goed doe enzo.

ik ga binnenkort met Risse naar de ruiterclub, dus ik ben vooral bezig met conditie-training.
gisteren voor het eerst gelongeerd :) het is een slimmerd dus ik moet hem goed aanpakken, maar hij heeft hard gewerkt. Longeer-dingen, daar zal ik jullie niet mee lastigvallen! Daar is natuurlijk een ander topic voor :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:08

Welkom Magica! Leuk dat je de clicker ook bij het rijden gaat gebruiken, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Het gaat wel weer precies over dingen waar ik ook tegenaan loop. :) Gebrek aan activiteit en een dipje.

Vorige week in bijzijn van crosmuller met Swa aan de lange teugel gewerkt en waar ik dacht dat hij het niet snapte of bang was van de bosjes, dacht zij eerder dat hij zich verveelde en het juist wel heel goed snapte. Dat was wel een eye-opener voor mij, hoewel hij volgens mij wel gespannen was aan één kant van de paddock. Hij uit dat denk ik op een vrij introverte manier (stilstaan en in de verte staren in plaats van wegspringen). Toen hebben we geprobeerd om een paar punten langs de hoefslag te zetten waar ik dan een overgang ging maken (halt-stap-draf). Als één rondje goed zou gaan, meteen stoppen. Aan het begin van het tweede rondje, wist Swa al dat we weer hetzelfde gingen doen en ging het ook vrij goed, dus toen zijn we gestopt.

Van de week probeerde ik ongeveer hetzelfde te herhalen, maar nu ging het niet zo lekker. Swa reageert vooral op de stap-cue heel wisselend, soms vlot en soms niet. Ik weet nu niet hoe ik het moet aanpakken. Als hij het saai vind en daarom niet reageert, moet ik wat strenger worden en/of het spannender maken, of het maar even laten rusten en met andere dingen aan de slag gaan?

Voor mezelf concludeerde ik sowieso dat ik duidelijker aan het begin van een sessie moet bedenken wat ik wil bereiken. Swa is altijd heel enthousiast met clickeren, maar de laatste tijd probeer ik veel oefeningen beter op commando te zetten, waarbij ik waarschijnlijk te veel te gelijk doe en wat te hoge doelen zet. Na de voor mijn gevoel mislukte lange teugel sessie, ben ik nog even met één oefening, het zijwaarts gaan, aan de gang gegaan. Ik denk dat het zou helpen als ik iets langer op één oefening focus, want hierbij hadden we na een paar keer proberen weer verbetering. Waarschijnlijk doe ik te veel verschillende oefeningen door elkaar, die ik ook nog allemaal wat verbeterd wil zien. Denken jullie dat dat verwarrend voor hem kan werken?

Ik heb nu dus bedacht dat ik voor een oefensessie 5 oefeningen bedenk waar ik mee ga werken en dat ik er even geen andere dingen bij doe. Dan probeer ik die te verbeteren en gaat het goed, dan zijn we klaar. En ik moet eigenlijk een beter trainingsdagboek bijhouden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:26

@swaatjuh ik ga niet reageren want we hadden al uitgebreid gedachten uitgewisseld, dus ik ben wel benieuwd wat anderen vinden.

Maar je bracht me op een idee. Zijn er hier mensen die behoefte hebben aan een online trainingsdagboekje? Evt zou ik zoiets kunnen maken, maar als er geen interesse is vind ik het zonde van mijn tijd. Sorry beetje offtopic ;).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:53

swaatjuh schreef:
Van de week probeerde ik ongeveer hetzelfde te herhalen, maar nu ging het niet zo lekker. Swa reageert vooral op de stap-cue heel wisselend, soms vlot en soms niet. Ik weet nu niet hoe ik het moet aanpakken. Als hij het saai vind en daarom niet reageert, moet ik wat strenger worden en/of het spannender maken, of het maar even laten rusten en met andere dingen aan de slag gaan?

Prtobeer bij jezelf na te gaan of jij spanning creert. Als het een paar keer niet goed gaat, kun jij dan nog ontspannen rijden? Of hou je je adem in tijdens een overgang, anticipeer je alvast en geeft de hulpen iets duidelijker (lees: meer spanning). Gewoon ter overdenking. Ik geef centered riding lessen en vaak, nee altijd heeft het met de ruiter te maken. Als het slecht(er) gaat komt dat meestal omdat de ruiter "beter zijn best doet". Beter je best doen creert overmatige spanning. Heb je een gespannen kaak dan heb je automatisch in de rest van je lichaam ook meer (te veel) spanning wat de communicatie van de (zit)hulpen verstoort. Paard raakt in de war en reageert niet meer gewenst. Ruiter doet meer zijn best.... Dat is wat we namelijk met de paplepel ingegoten krijgen: als het niet lukt heb je niet genoeg je best gedaan.

Hoe zou je jezelf in zo'n situatie clicken? Juist: piepkleine stapjes en piepkleine verbeteringen zou je belonen. Wees lief voor jezelf als je spanning opmerkt.

CM online trainingsdagboek lijkt me leuk. In wat voor format zou je dit willen doen?

Zelf maak ik van een 5 jarenplan, een jaarplan, 12 maandenplan. Wat ik in week 1 of 4 doe is niet belangrijk, dat laat ik 'vrij' ik kijk regelmatige naar mijn maand doel en neem dan wat mee. Ik heb ook verschillende onderdelen in mijn maandplanning: grondwerk (vroeger meer schriktraining, nu meer gericht op HA), gymnastiek vanaf de grond (rechtrichten), rijden, algemene omgang (vooral vroeger belangrijk: paard wassen, groundtying), op stap (zoals trailer training, training op lokatie)

Ik doe het in word en maak een tabel. :) Niet het handigst geloof ik...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:59

@HL swaatjuh rijdt niet, ze werkt met de lange teugel (o.a.). Format moet ik nog over nadenken. In elk geval een website waar je op inlogt, soort blog achtig iets. Ideeen zijn welkom.