Visitor schreef:HL, heel gaaf dat je gevraagd bent voor een CTclinic! Ik zou ook zeggen, mits er een vergoeding is, doen! (Ik neem tenminste aan dat je Kyra daarvoor niet die hele 1500 km hoeft mee te slepen, maar alleen jezelf.)
Wel interessant dat het thema activiteit steeds terugkomt hier. Ik had vanaf 1 maart door verhuizing van mijn paard, toen weer dik been van mijn paard en daarna drukte van mezelf zo'n 1,5-2 maanden niet gereden, of ja, twee keer om even te wennen aan de bakken op de nieuwe stal. Nu weer een keer of twee, drie 'echt' gereden en ik weet niet of het nou de pauze is geweest, het oefenen op de grond waar ik de draf heel sterk heb beloond, of het 24/7 buiten of het mooiere weer waardoor ze wat soepeler is, maar de activiteit is bij ons weer terug, zowel ohz als op de grond.
Die mevrouw komt eerst nog even voor werk mijn kant op dus ik heb haar uitgenodigd een (clicker) training van Kyra bij te wonen, aangezien ik geen les mag geven op onze stal. Hopelijk gaat de clinic in augustus ook echt door. Ze was al hoogstverbaasd dat ik interesse had die kant op te komen, voor veel mensen uit het 'lower mainland' is 'up north' toch veel te ver. Het is slechts 1 uur en 40 minuutjes met het vliegtuig. Zij vond het vergoeden van ticket en overnachting ook geen probleem. Ze wil nog een filmpje opsturen van haar 'herd bound' paard en ik heb maar gelijk gezegd dat als ze die beoordeeld wil zien dat prima is, tegen vergoeding.

Anyway, ik wilde even reageren op het thema activiteit.Voor mij geld dat dit een van de moeilijkste thema's was (is) omdat ik echt geleerd heb: been, zweep en als ie niet wil luisteren sla je het been geven maar over. Ik vond het heel moeilijk om zelf alternatieven (in R+) te verzinnen, hoewel continu R- vaak tot afstomping leidt.
Ik was 'gewend' om 'activiteit' te zien als: 'doorgaan tot ik zeg dat je langzamer mag'. En enkele actieve passen belonen (en daarbij ook nog eens stilstaan) leek mij geheel niet effectief, in elk geval niet op korte termijn.

Maar ja het gaat juist om wat je op de lange termijn bereikt (die afstomping of juist toch activiteit).
Kyra was natuurlijk heel jong toen ik begon met lange teugelen en onder het zadel heb ik haar zelf beleerd. Ik werkte dus met een groen paard dat nog in de groei was, slap (geen werkspieren) en had een 'plaatje' van activiteit in mijn hoofd dat niet overeen kwam (realistisch) was met de activiteit die ik in haar situatie mocht verwachten. Gelukkig had ik genoeg ervaren personen om mij heen die mij konden overtuigen van geduld hebben en dat het 'vanzelf' wel zou komen. Met vanzelf wordt in deze context bedoeld: na voldoende en goede training.

crosmuller schreef:@HL we lopen allemaal wel eens te prutsen toch, volgende keer beter. Ik vind zelf longeren zonder lijn ook altijd het makkelijkst.
Nee hoor, ik loop noooit te prutsen hoor!

Ik denk dat je reageert op LJ ipv HL, omdat het over het longeren gaat