Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crosmuller schreef:@hl daar zie ik dus tegenop, om met de clicker eindeloos aan activiteit te moeten werken. Het is wel de nette manier en bij longeren doe ik dat dus wel zo. Maar goed, ik zal eerlijk zijn ik had er nu even het geduld niet voor. En ik vraag me ook af of je, als je met iets heel nieuws begint zoals voor ons lange teugel, en de eerste sesies gaat alles traag, of je paard dan niet een verband legt tussen traag en deze oefening. En andersom als je vanaf het begin activiteit vraagt en zorgt dat je het ook krijgt, dat het voor je paard vanzelfsprekend wordt om actief te zijn? Een stukje klasieke conditionering zeg maar?
Als die mevrouw je reiskosten betaalt, zou ik zeggen, "doen".
Visitor schreef:Lijkt me een goede aanpak, juist, cm. Ik probeer zelf ook te kijken wat de dag brengt. En is er in de bak weinig activiteit, dan ga ik ook iets anders doen of iets in de bak wat weinig activiteit vergt. Is er wel activiteit, dan maak ik daar gebruik van en beloon ik dat uitbundig. Meer kan je niet doen, denk ik. Leuk he, als ze echt zin hebben om te wandelen? En dat ze zelfs liever nog wat rond blijven hangen/lopen/grazen dan naar huis gaan. Dat vind ik ook altijd heel leuk...
liljebo schreef:Goed opgelost cm, door blijven emmeren als het echt niet wil, doe ik ook liever niet. Als je niet kunt belonen, gaat de lol er voor beiden vanaf
Maarruh... waarom doe je geen rechtrichtoefeningen tijdens een wandeling, net voordat ze mag grazen bv?
liljebo schreef:Harde weg gaat wel met rechtrichten, denk ik toch? Of had ze artrose? Ben het even allemaal kwijt.
liljebo schreef:Anders misschien af en toe een vlak stukje zoeken en dan kleine stukjes werken, afwisselend met wandelen en grazen... ter motivatie.
liljebo schreef:Alleen goede resultaten belonen is in bepaalde situaties het beste, maar ik zou daar niet voor kiezen bij dingen die ze moeilijk vinden/absoluut niet leuk vinden/nieuw zijn. Denk dat je in die situaties dan frustraties gaat kweken, zou het niet?
liljebo schreef:Silja heeft overigens een gloeiende hekel aan rechtrichten. Eigenlijk aan alle oefeningen die in die richting gaat. Heb laatst nog eens met haar geprobeerd, maar dan heel rustig aan, veel belonen etc... maar de keer daarna vertrok ze evengoed toen ik met het halster kwam. Ze wil dat echt niet meer.
Hälga trouwens ook niet meer.
Kan natuurlijk ook minder prettig voor hen voelen nja... dan maar niet.