Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:55

Haha, ok, 'gewoon Cobe', nu snap ik het weer. Tja, konden ze maar praten he... Ik denk altijd maar dat ik soms ook een dag heb waarin ik actief ben en van alles wil doen en soms ook een (tijdstip op de) dag waarop ik geen stap wil zetten. Zal voor een paard ook wel zo zijn, om welke reden dan ook...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 07:10

@nammie wat vervelend dat je paard ziek is. Ik kan helaas niks informatiefs bijdragen aan je topic, maar veel sterkte.

@sabine fijn dat het lekker gaat en dat het nieuwe zadel goed past. Verder sluit ik me aan bij visitor, ze kunnen soms ook hun goede en slechte dagen hebben net als wij.

@hl ik ben benieuwd naar je trainingsplannen, ga je die met ons delen :)? En je hebt gelijk hoor, soms een keer zonder de clicker rijden moet kunnen. Als ze lekker in haar vel zit en het rijden gaat goed zou je op een gegeven moment misschien ook intrinsieke motivatie moeten krijgen.

Ik weet niet of het door het lekkere weer komt maar ik heb de laatste tijd erg veel inspiratie en zin om nieuwe dingen te proberen. Maar dat komt natuurlijk ook door jullie bedenk ik nu. Ik heb in elk geval van swaatjuh de lange teugel dvd van piet bakker geleend en gisteren de eerste stap op het lange teugelpad gezet. Het leek me voor myrtle wel leuk om uiteindelijk een keer met de lange teugel naar buiten te gaan, voor de afwisseling.

Ik had er goed over nagedacht en uiteindelijk besloten om er behalve de teugels en de clicker ook een zweepje bij te pakken. Op de dvd leren ze de paarden voorwaarts gaan door ze (zachtjes) op de achterhand te tikken.

Ik was wel in tweestrijd want ik streef naar zo weinig mogelijk druk gebruiken. Aan de andere kant had ik niet zo'n zin om heel lang bezig te zijn met de clicker om activiteit te krijgen. Ik had er dus eerlijk gezegd het geduld niet voor. Maar daarnaast moet myrtle lekker veel bewegen om niet te dik te worden en soepel blijven. dus als ik teveel blijf hangen in het pure r+ waarbij het niet altijd lukt haar te motiveren doe ik haar op een ander vlak (lichamelijk) te kort. Dat dilemma blijft me erg bezig houden bij alles wat ik met haar doe.

Maar goed, dat was de gedachtengang. En nu wat er echt gebeurde. Ze snapte meteen wat de bedoeling was en liep lekker door. Ik heb nog geen lange teugel dus ik gebruikt twee longeerlijnen van emiel voest. Dat was erg onhandig want je hebt dan wel erg veel touw in je handen. Omdat ze toch actief was heb ik het zweepje toen maar op de grond laten vallen :). Het sturen lukte nog niet zo, dat stukje van de dvd moet ik nog eens bekijken. Maar ik was zo trots op haar! Ze vond het ook echt leuk. Ze heeft in een ver verleden trouwens een paar keer voor de kar gelopen dus vandaar dat ze het snel begreep misschien.

Uiteindelijk is het een erg korte trainingsessie geworden, dus vandaag maar weer een buitenritje om de calorietjes te verbranden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:06

CM, ik denk dat je een zweepje ook gewoon als cue kunt gebruiken. AK werkt met zweepje op een paard dat bepaalde lich. plekken met tape heeft gemerkt en laat daarmee zien hoe een licht tikje met de zweep op de diverse 'tape' plekje een cue kunnen zijn voor verschillend gedrag (een voorwaarts'knop', een achterhand wijken 'knop', een schouderlift'knop' etc)

Fijn dat het zo leuk ging.
Ik ben ook erg gemotiveerd nu.
Combi door mooier weer, nieuw gezond paardje en natuurlijk dit topic, denk ik.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:46

Ja je hebt gelijk Lj op de dvd gebruikten ze het zweepje ook heel zachtjes. Maar goed hij zat me dus ook wat in de weg. Toch maar echte lange teugel aanschaffen. Wat leuk dat je zo'n schik hebt met je nieuwe pony, het is je gegund :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:49

Volgens mij hebben de mensen vaak een aversie op de zweep op zich, omdat daar doorgaans hele negatieve dingen mee gedaan worden .. Maar het kan ook gewoon op een positieve manier gebruikt worden, als hulpmiddel, zonder dat je je paard pijn doet ofzo ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:39

Je kan van tassenband en een musketon (of andere) haak heel makkelijk en goedkoop zelf lange teugels in elkaar draaien. (Of had ik dat al eens gezegd?)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:49

IK heb in het begin met lange teugelen ook een zweepje gebruikt als voorwaarts cue, maar dat is nooit echt een fijne cue geworden. Daarna heb ik met stem en clicker eindeloos (voor mijn gevoel) gewerkt aan meer actief. Dit in combinatie met rechtrichten/gymnastische oefeningen en nu is Kyra wel lekker actief aan de lange teugel.

CM ik gebruik een slofteugel als lange teugel. Soms zijn die niet lang genoeg voor een groot paard. Maar het is kant en klaar en er zit een gesp in het midden die los kan (veiligheid).

Ik heb een aanvraag gekregen om een clicker clinic te geven in noord British Columbia (lees: 1500 km verderop). Harstikke leuk en gaaf, maar tjonge tjonge wat een eind weg. Van de andere kant: deze mevrouw zit echt verlegen om een clicker trainer.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 06:27

Ik denk dat piet bakker het zweepje ook gebruikt omdat veel paarden niet begrijpen dat ze naar voren moeten terwijl hun begeleider bij hun schouder staat. Dan is een zacht tikje natuurlijk wel een duidelijke cue. Hij verbindt er wel meteen een stem commando aan. Myrtle kent al het academische rijkunst aan de hand werken dus ze snapte wel meteen dat ze naar voren moest.

@hl daar zie ik dus tegenop, om met de clicker eindeloos aan activiteit te moeten werken. Het is wel de nette manier en bij longeren doe ik dat dus wel zo. Maar goed, ik zal eerlijk zijn ik had er nu even het geduld niet voor. En ik vraag me ook af of je, als je met iets heel nieuws begint zoals voor ons lange teugel, en de eerste sesies gaat alles traag, of je paard dan niet een verband legt tussen traag en deze oefening. En andersom als je vanaf het begin activiteit vraagt en zorgt dat je het ook krijgt, dat het voor je paard vanzelfsprekend wordt om actief te zijn? Een stukje klasieke conditionering zeg maar?

Als die mevrouw je reiskosten betaalt, zou ik zeggen, "doen" :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:45

Ik heb als lange teugel een te lange touwteugel met clipjes aan. :) Ook niet bepaald de officiele teugels.

MBt zweep. Lange teugel (werk in uitvoering, loop meestal langs schouder, maar help voor even wanneer nodig) doe ik nu alleen op straat en dan is shakira goed voorwaarts.
In de bak werk ik vooralsnog vooral aan cues.
Maar met longeren gebruik ik dan weer wel een zweep. Ik kan alleen op gras longeren en als ik dan alleen met clicker wil werken, denk ik dat het een heeeeeeeeeeeeeeeeel rustige training wordt (lees:training gras eten) Dat is natuurlijk belonend gedrag, dus daar zet ik wel wat druk.
Probeer wel motiverend te werken door veel afwisseling en vaak te belonen.
Onderweg met lange teugel probeert ze ook wel te grazen en dat mag dan ook niet. Doet ze het netjes, dan mag ze even grazen.
Is dus een prima beloning, maar dat kan in het nadeel werken als ze zichzelf kan belonen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:08

crosmuller schreef:
@hl daar zie ik dus tegenop, om met de clicker eindeloos aan activiteit te moeten werken. Het is wel de nette manier en bij longeren doe ik dat dus wel zo. Maar goed, ik zal eerlijk zijn ik had er nu even het geduld niet voor. En ik vraag me ook af of je, als je met iets heel nieuws begint zoals voor ons lange teugel, en de eerste sesies gaat alles traag, of je paard dan niet een verband legt tussen traag en deze oefening. En andersom als je vanaf het begin activiteit vraagt en zorgt dat je het ook krijgt, dat het voor je paard vanzelfsprekend wordt om actief te zijn? Een stukje klasieke conditionering zeg maar?

Als die mevrouw je reiskosten betaalt, zou ik zeggen, "doen" :).

Kyra is heel lang best lang traag geweest voor mijn gevoel. Iedereen zei dat het goed zou komen en dat was ook zo. Kracht en souplesse krijg je nu eenmaal niet in een paar weken. Ik train ook telkens korte sessies, meestal 10-20 minuten. Dus niet echt heel lang. PB vertelde ook dat als je je paard in een tempo laat lopen dat je die activiteit wel krijgt. In het begin dus veel op de hoefslag blijven en rekening houden dat het tempo altijd terugvalt in de bochten. Ik had een te hoog verwachtingspatroon in het begin.

Ook onder het zadel begonnen we super traag, maar dat is ook goed gekomen. Ik heb de activiteit zowel met R- als met R+ gestimuleerd, achteraf denk ik dat R+ toch het beste resultaat heeft. Ik vind R- om een paard aan het lopen te krijgen als je erop zit of er achter loopt niet fijn. Meestal heeft het een kort durend resultaat en wordt je als trainer erg verleid om de R- vaker en vaker te gebruiken. Tenminste zo ervoer ik het. En tussen de periodes met R- zit je gespannen te wachten op ongewenst gedrag wat helemaal niet zo leuk en geweldig is om 'te wachten' op een positief resultaat zodat je kan belonen, wat mij een beter gevoel geeft.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:52

@hl ja ik snap je en ik denk er ook meestal zo over, dit keer wilde ik het toch eens anders proberen maar het bleek uiteindelijk niet nodig. Ik heb ook ooit een stem commando met de clicker aangeleerd voor "ietsje sneller graag" en daar reageerde ze nu ook goed op.

Ik was net op animal event en heb de show van danielle gezien, heel leuk :).

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:21

ik zou ook naar animal event gaan... helaas ging het op het laatste moment niet meer door :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:30

Op zich geloof ik ook vast dat je meer activiteit het best puur met clicker beloont. Maar als de mogelijkheid voor grazen er is en paard daar gebruik van maakt, ontkom je denk ik niet helemaal aan het voorkomen van, omdat het paard zichzelf anders beloont.
Zou met longeren dan niet verder komen dan een graassessie. Die wortelschijfjes wegen daar niet tegen op :+

In een zandpaddock is het anders en op straat met lange teugel, voorkom ik alleen dat ze graast, lukt meestal wel, maar soms is ze net iets sneller dan ik :+ ) maar werk ik dus niet met zweep of stick of zo. Dan beloon ik ook gewoon voor het lekker voorwaarts gaan.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:55

Ja dat lijkt me een hele uitdaging op het gras! Ik ga de laatste tijd ook weer veel wandelen met Myrtle en oefenen met grazen op commando. En er is wel vooruitgang maar soms gaat ze toch nog wel eens grazen terwijl ik het niet wil. Mijn trainingshetje joly wil helemaal nog niet trainen op gras. Maar ik heb nog niet veel met haar gedaan en ze staat meestal in een paddock (met hooi). Dus wel begrijpelijk.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:25

HL, heel gaaf dat je gevraagd bent voor een CTclinic! Ik zou ook zeggen, mits er een vergoeding is, doen! (Ik neem tenminste aan dat je Kyra daarvoor niet die hele 1500 km hoeft mee te slepen, maar alleen jezelf.)
Wel interessant dat het thema activiteit steeds terugkomt hier. Ik had vanaf 1 maart door verhuizing van mijn paard, toen weer dik been van mijn paard en daarna drukte van mezelf zo'n 1,5-2 maanden niet gereden, of ja, twee keer om even te wennen aan de bakken op de nieuwe stal. Nu weer een keer of twee, drie 'echt' gereden en ik weet niet of het nou de pauze is geweest, het oefenen op de grond waar ik de draf heel sterk heb beloond, of het 24/7 buiten of het mooiere weer waardoor ze wat soepeler is, maar de activiteit is bij ons weer terug, zowel ohz als op de grond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:35

Ik heb mijzelf maar eens gefilmd met longeren. Liefst wil ik dat idd zonder druk doen, maar dat is dus nog echt geen optie. Dan gaat ze gewoon staan grazen. Dat is tenslotte meer belonend dan een schijfje wortel.
Maar ik wil aandacht en reacties op hoog reinforcement zetten, waardoor het wellicht leuker voor haar wordt.
Moet er ook bij zeggen dat het hooi momenteel op is en het gras wel groeit, maar nog niet helemaal zoals het moet en dat betekent gewoon dat ze veel moeten rondlopen om de kost bij elkaar te scharrelen (wei is gelukkig erg groot, dus ze vinden het wel... ze moeten er alleen meer moeite voor doen en het is geen 'vetpot' ) Dat speelt ongetwijfeld mee.

Was aardig aan het klungelen met longeren... nog echt zoekende. Eerder met de longeerzweep en longeertouw gewerkt, maar dat vond ik onhandig (gebruik de clicker ook nog omdat dat geluid altijd opvalt en dus heel duidelijk is bij zoiets). Nu gebruik ik de parelli stick, maar goed... het ging niet naar wens (was te veel met materiaal bezig en te weinig met lichaamstaal en de goede momenten bij haar eruit pikken... was rommelig) en toen gooide ik de stick aan de kant. Gebruikte het longeertouw voor aanmoediging, maar dat beviel ook niet, want je kunt niet echt ergens op wijze. Touw losgeknoopt, stick weer gepakt en los gelongeerd. Dat ging eigenlijk nog het beste, met dien verstande dat ik nog veel aan mijzelf moet werken, omdat ik niet altijd even duidelijk ben en soms niet alert genoeg reageer op een goed moment.

Gebruik soms bv buiten ook wel eens een tongklak ipv click, maar merk dat het klakken erin zit ter aansporing en daarmee zorgde ik bij het longeren een paar keer voor verwarring. Was mij gelukkig wel bewust van mijn eigen fout.

Ga dadelijk dus maar eens mijzelf bekijken (en mij diep schamen, vrees ik)

Visitor, misschien is het wel een combi van grondwerk en de pauze (dus even afstand van andere manier van werken) leuk dat het zo goed ging

En oh ja hl... doen, die clinic. Gave uitdaging toch?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:16

@visitor wat leuk dat het goed gaat!

@HL we lopen allemaal wel eens te prutsen toch, volgende keer beter. Ik vind zelf longeren zonder lijn ook altijd het makkelijkst :).

Tja activiteit, gisteren hadden we er weer een gebrek aan. Ik had iets leuks verzonnen vond ik zelf. Een pion in het midden en dan op de volte aan de hand werken, bij goed ondertreden en activiteit pion targetten als beloning. Helaas, ze was niet vooruit te branden, of beter gezegd te klikken. Ik heb haar niet veel kunnen belonen en ik raakte zelf wat gefrustreerd dus het werd er voor beide niet leuker op. Ik ben maar gestopt en gaan wandelen, dat vond ze dus wel leuk! Waarschijnlijk omdat ik haar tegenwoordig onderweg hier en daar laat grazen. Ze liep lekker door en op weg terug naar stal werd ze zelfs wat traag. Ik vind het zelf ook heerlijk om wat met haar te wandelen in de zon, stukje rennen tussendoor, even een graaspauze. Ze krijgt toch beweging op die manier. Ik hoop alleen niet dat ik het trage in de bak hiermee beloond heb maar ik denk het haast niet, zeker voor een keertje moet het wel kunnen vind ik. En uiteindelijk toch een goed gevoel overgehouden aan de training omdat we uiteindelijk allebei lol hadden en ik iets ontdekt heb wat ze echt leuk vindt. Eerder bleef ik maar dooremmeren als het bakwerk niet lekker ging, met weinig resultaat.

edit 25 mei krijgen we les van inge, eens lijken of zij nog wat tips heeft over hoe om te gaan met de motivatie schommelingen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:19

Lijkt me een goede aanpak, juist, cm. Ik probeer zelf ook te kijken wat de dag brengt. En is er in de bak weinig activiteit, dan ga ik ook iets anders doen of iets in de bak wat weinig activiteit vergt. Is er wel activiteit, dan maak ik daar gebruik van en beloon ik dat uitbundig. Meer kan je niet doen, denk ik. Leuk he, als ze echt zin hebben om te wandelen? En dat ze zelfs liever nog wat rond blijven hangen/lopen/grazen dan naar huis gaan. Dat vind ik ook altijd heel leuk...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:26

Visitor schreef:
Lijkt me een goede aanpak, juist, cm. Ik probeer zelf ook te kijken wat de dag brengt. En is er in de bak weinig activiteit, dan ga ik ook iets anders doen of iets in de bak wat weinig activiteit vergt. Is er wel activiteit, dan maak ik daar gebruik van en beloon ik dat uitbundig. Meer kan je niet doen, denk ik. Leuk he, als ze echt zin hebben om te wandelen? En dat ze zelfs liever nog wat rond blijven hangen/lopen/grazen dan naar huis gaan. Dat vind ik ook altijd heel leuk...

Ja heel leuk inderdaad. Het geeft wel een gevoel van gezellig samenzijn, al zal het voor het paard vooral het gras zijn wat het leuk maakt. En volgens Pavlov gaat ze mij dan ook weer leuker vinden omdat ze me associeert met gras ;).

Ja ik denk ook dat het een goede aanpak is, ik had wel graag een sprankje activiteit gezien zodat ik daarmee kon eindigen maar het zat er niet in. Vanavond heb ik rijles met mijn instructrice die dan weer gaat clickeren, ik ga eerst een klein rondje naar buiten om haar op te warmen. Kijken of dat scheelt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:37

Goed opgelost cm, door blijven emmeren als het echt niet wil, doe ik ook liever niet. Als je niet kunt belonen, gaat de lol er voor beiden vanaf

Maarruh... waarom doe je geen rechtrichtoefeningen tijdens een wandeling, net voordat ze mag grazen bv?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:43

liljebo schreef:
Goed opgelost cm, door blijven emmeren als het echt niet wil, doe ik ook liever niet. Als je niet kunt belonen, gaat de lol er voor beiden vanaf

Maarruh... waarom doe je geen rechtrichtoefeningen tijdens een wandeling, net voordat ze mag grazen bv?

Goede vraag :)

De route is gedeeltelijk betonnen pad en voor een groot deel een hobbelig pad, dus dat vind ik niet zo geschikt.

Wbt het emmeren, mijn neiging in het verleden was om mindere prestaties te gaan belonen, maar dat probeer ik nu serieus af te leren.

Edit: misschien eens een nieuwe route uitzoeken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:48

Harde weg gaat wel met rechtrichten, denk ik toch? Of had ze artrose? Ben het even allemaal kwijt.
Anders misschien af en toe een vlak stukje zoeken en dan kleine stukjes werken, afwisselend met wandelen en grazen... ter motivatie.

Alleen goede resultaten belonen is in bepaalde situaties het beste, maar ik zou daar niet voor kiezen bij dingen die ze moeilijk vinden/absoluut niet leuk vinden/nieuw zijn. Denk dat je in die situaties dan frustraties gaat kweken, zou het niet?

Silja heeft overigens een gloeiende hekel aan rechtrichten. Eigenlijk aan alle oefeningen die in die richting gaat. Heb laatst nog eens met haar geprobeerd, maar dan heel rustig aan, veel belonen etc... maar de keer daarna vertrok ze evengoed toen ik met het halster kwam. Ze wil dat echt niet meer.
Hälga trouwens ook niet meer.
Kan natuurlijk ook minder prettig voor hen voelen nja... dan maar niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:08

liljebo schreef:
Harde weg gaat wel met rechtrichten, denk ik toch? Of had ze artrose? Ben het even allemaal kwijt.

ze heeft spat, dus ja artrose.

liljebo schreef:
Anders misschien af en toe een vlak stukje zoeken en dan kleine stukjes werken, afwisselend met wandelen en grazen... ter motivatie.

dat is wel een goed idee hoor, ga ik eens wat mee experimenteren

liljebo schreef:
Alleen goede resultaten belonen is in bepaalde situaties het beste, maar ik zou daar niet voor kiezen bij dingen die ze moeilijk vinden/absoluut niet leuk vinden/nieuw zijn. Denk dat je in die situaties dan frustraties gaat kweken, zou het niet?

Bij nieuwe dingen ben ik het met je eens, bij dingen die ze niet leuk of moeilijk vinden .... tja... laat ik het zo zeggen ik deed dat en bereikte er geen goede resultaten mee. Ik denk dat het slimmer is om inderdaad, zoals visitor ook zegt, gebruik te maken van de actieve dagen en dan maar iets anders te doen op de mindere dagen. Daarmee voorkom je ook frustratie, maar je beloont ook niet de trage reacties.

liljebo schreef:
Silja heeft overigens een gloeiende hekel aan rechtrichten. Eigenlijk aan alle oefeningen die in die richting gaat. Heb laatst nog eens met haar geprobeerd, maar dan heel rustig aan, veel belonen etc... maar de keer daarna vertrok ze evengoed toen ik met het halster kwam. Ze wil dat echt niet meer.
Hälga trouwens ook niet meer.
Kan natuurlijk ook minder prettig voor hen voelen nja... dan maar niet.

Ja dat speelt bij Myrtle ook mee natuurlijk, hoewel wij in een fase zitten dat beweging en training wel voor verbetering zou moeten zorgen. Dwz dat is het advies van de dierenarts en de fysio. En merk ik zelf ook wel hoor ik kan het makkelijk checken met hoeven krabben. Voor een buitenrit gaat het rechtsachterbeen optillen minder soepel dan erna.

Zodra ik een handige lange teugel heb wil ik dat eens op gaan pakken. Daarmee kun je makkelijker stukken rechtdoor afwisselen met rechtricht stukjes denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:27

Nja idd met spat is trainen op harde niet aan te raden. Maar idd stukjes onderweg gaat wel.
Dat je langzaam niet traint, snap ik inderdaad ook. Dat werkt averechts.
Het fijnste is waarschijnlijk als je creatief kunt zijn en bv idd onderweg of zo af en toe kunt werken aan rechtrichten, afgewisseld met grazen, zodat het leuker voor d'r is.
Soms weegt de beloning anders niet op tegen de aversie

Lange teugelwerk kan ook leuke afwisseling zijn. Kunst is het motiverend houden.

Bij sil valt een echte verbetering niet te verwachten volgens de kliniek. Bij hälga trouwens ook niet.
Die heeft teveel artrose en gewoon pijn als ze niet op haar eigen manier kan bewegen.
Daarom dat ik daar dan ook makkelijker in ben. Als ze het echt niet willen, doe ik het niet.
De kans dat ik er iets mee win, is ongeveer nihil.

Overigens is het met artrose gebruikelijk dat het beter gaat, als ze warm gedraaid zijn. Maar in beweging houden indien mogelijk is altijd het beste.
Hier is het hooguit in de wei stappen, voor mijn krakkemikkige dames.
Maar die zijn stukken slechter dan jouw mirthe denk ik zo

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:37

Ik denk het ook LJ dat het met Myrtle beter gaat dat met jouw dames (helaas voor jou en je paarden). Ik waardeer je input en adviezen altijd heel erg omdat je ervaring hebt met krakkemikkige paarden.