Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nammie schreef:Och die Maike...
Lichamelijk kon hij niet veel kunstjes aan , maar wat vond hij clickeren leuk.
Ik heb geprobeerd om hem links/rechts discriminatie aan te leren , maar dat was een brug te ver voor ons.
Hij gromde en murmelde altijd met clickeren , en hield hele gesprekken met mij...ik denk dat ik dat er onbewust in geclickert heb.
.
Die gaat gewoon bij de eerste beste pluk gras staan vreten en gaat niet meer mee
Ik vind het best wel bijzonder hoe gefocussed ze op eten (m.n. gras en paardenbloemen enzo) blijft, ondanks dat ze nu al twee maanden 24/7 hooi én gras mag eten (en ook eet). Ze staan nu op een nieuwe, wat vollere, wei, dus ze staat ook de komende dagen (weken?) op het 'strenge schema', ben bang dat ze zich anders bevangen vreet. Dat wil zeggen elke dag minstens een uur flink wandelen of iets anders (bijv. eventjes rijden/los longeren/lange teugelen/etc. aangevuld met wandelen). Ook goed voor mijn eigen conditie
Daardoor wel wat minder tijd voor de 'kleine' clickerdingen, zoals de berggeit waarmee ik wilde beginnen... 
Dat heb ik gisteren ook gemerkt. In het begin ging het wat moeilijk maar toen het kwartje echt gevallen was werd hij héél oplettend naar mij toe, kon hem makkelijk uit het gras halen en had dan meteen zijn aandacht. Had ik eigenlijk niet verwacht, dacht dat het steeds een "gevecht" zou zijn om hem uit het gras te houden en hem iets te laten doen, maar dat viel echt reuzegoed mee! En het is wel makkelijk, je beloning op de grond, is er altijd, raakt niet op

Zeker wel inspiratie opgedaan
Bv. het point to point heb ik van daar, en chase the tiger ook. Moet nog eens kijken wat er tegenwoordig voor interessants op te vinden is... vond het vooral moeilijk dat het allemaal in het engels is, niet dat mijn engels zo slecht is, maar nederlands is toch net wat makkelijker
Het geeft allemaal meer een "zoek het zelf uit"-gevoel, wat op zich niet slecht is, maar soms is het toch handig om te kunnen beginnen met een stappenplan of iets te hebben om op terug te vallen .. Ze hebben wel basisoefeningen, maar dat zijn allemaal aparte kunstjes zal ik het maar noemen. Niet zoals een basis bij bv. Parelli die draait om veiligheid en waar je altijd op kan terugvallen. En dat is dan wat minder vind ik..
. 

). In het bos liep hij nog beter dan een trein, hij liep al zo super de laatste tijd, nu liep hij nog ruimer & beter .. wist echt niet dat hij zo kon stappen
Dus ik stoor me er ook niet echt aan. Maar we kunnen wel proberen het nog wat meer on topic te houden, zou zonde zijn als je daardoor afhaakt Hl! 
Nammie schreef:Ach , was ook wel een beetje offtopic , en ik ga nog een keer....Sorry , maar moet het echt even kwijt.
Mijn nieuwe paard heeft mogelijk cushing , 10 jarige kwpn ruin van 180 cm met aanvallen. Heb net de labuitslagen binnen. Het trailerladen trainen laten we maar even achterwege , want zoon aanval in mijn 2 paards trailer , overleeft mijn nieuwe trailer niet.
Ben uit het lood geslagen , en weet nog niet zo goed wat ik moet doen.
Ik zal niet het hele verhaal posten , hoe kan ik een linkje plaatsen voor diegene die nieuwsgierig zijn en wel mijn andere topic willen lezen?

) dus dacht ik dat het dan de piste zelf was, de (zware/stoffige) ondergrond. Maar gisteren was ik even mijn andere zadel aan het uittesten voordat ik het bos in ging, dus wilde toch even draven (moest hij er in het bos ineens vandoor gaan ofzo
) en ik vroeg dat aan hem en tja, hij ging als een trein, zonder nijdig hoofd, zonder iets.