Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:32

Klinkt als een goed idee nammie. Misschien kun je de band ergens uit proberen. Veel banden werken ook met een waarschuwing. Soms is dat een geluid, en daar heb je niets aan. Maar als ze waarschuwing uit een lichte trilling bestaat, is dat prima. Mits je de strafstand kunt uitschakelen.

Arme maike, ja. Maar als ik dat zo lees, heeft het paard een heel erg goed leven gehad. En als het dan op is ... tja... dan blijft soms geen keuze meer.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:35

Nammie schreef:
Och die Maike...
Lichamelijk kon hij niet veel kunstjes aan , maar wat vond hij clickeren leuk.
Ik heb geprobeerd om hem links/rechts discriminatie aan te leren , maar dat was een brug te ver voor ons.
Hij gromde en murmelde altijd met clickeren , en hield hele gesprekken met mij...ik denk dat ik dat er onbewust in geclickert heb.
.

Wat schattig :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:46

Heey allemaal, wilde even laten weten dat ik nog wel mee lees. Verzorgpony moest helaas ineens verhuizen, dus was even druk en ben zelf heel veel aan het werk geweest. Maar goed, ik ben inmiddels begonnen met hoofd laag en m.i. valt dat kwartje. Ze houdt steeds haar neus tot op de grond, alleen moet ik het nu uitbouwen naar meerder seconden daar zien te houden. En ik heb een beginnetje gemaakt met voetje geven. Dat ging nog niet zo goed. Nu moet ze eerst even wennen op haar nieuwe plek en heb ik nog niks kunnen doen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:26

Even iets anders tussendoor, kent iemand van jullie het AND forum? (http://www.artofnaturaldressage.com/forum/index.php) Liep er tegenaan en volgens mij wordt daar ook veel met CT gewerkt, misschien interessant om me eens in te verdiepen en misschien ook interessant voor anderen hier?
Nammie, sterkte gewenst.
Cube, Pony verhuisd, maar je kan haar nog wel blijven verzorgen? Gelukkig!
Swaatjuh, aha, hij mag niet zomaar eten. Ik dacht al, dat zou met die van mij nooit lukken anders :Y) Die gaat gewoon bij de eerste beste pluk gras staan vreten en gaat niet meer mee :D Ik vind het best wel bijzonder hoe gefocussed ze op eten (m.n. gras en paardenbloemen enzo) blijft, ondanks dat ze nu al twee maanden 24/7 hooi én gras mag eten (en ook eet). Ze staan nu op een nieuwe, wat vollere, wei, dus ze staat ook de komende dagen (weken?) op het 'strenge schema', ben bang dat ze zich anders bevangen vreet. Dat wil zeggen elke dag minstens een uur flink wandelen of iets anders (bijv. eventjes rijden/los longeren/lange teugelen/etc. aangevuld met wandelen). Ook goed voor mijn eigen conditie :) Daardoor wel wat minder tijd voor de 'kleine' clickerdingen, zoals de berggeit waarmee ik wilde beginnen...

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:36

Wat gaan jullie hard!
Dat is wel een uitdaging Nammie, dat je hond blind en bijna doof is. Ik ben benieuwd of zo'n trilband kan helpen. Wat een lief verhaal over Maike. :)

Gelukkig dat je nog steeds naar je verzorgpony kan cube! Lekker bezig zo te lezen, hopelijk voelt je vzpony zich snel op haar plek.

Visitor; ik ben lid van het AND forum. Ik heb er heel veel van geleerd, vooral hoe ik interessanter kan zijn voor Swa en hoe ik hem kan motiveren. Ik moet er eigenlijk vaker op kijken.. (Ik heet daar missRivendel, als je ingelogd bent, kun je mijn dagboekje zien, houdt hem alleen niet zo goed bij.)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:40

O, leuk Swaatjuh, misschien meld ik me ook maar eens aan dan!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:50

Visitor, ik heb daar ook een tijd opgezeten. Best leuk, maar ik heb niet met ieders visie evenveel. Soms ook wel mijn vraagtekens bij filmpjes waar door anderen heel enthousiast op wordt gereageerd. Heb mij een beetje teruggetrokken, omdat ik geen zeurmiep wil zijn.
Ik probeer met shakira ook veel te werken, maar bouw nog rustig op. Advies van de kliniek waar ze werd gekeurd. Haar lijf is in erbarmelijke conditie door jaren alleen maar ingezet te zijn voor de fok.
Maar ook hier dus wandelen, beginnetje longeren etc. Ook goed voor mij, ja. :)

Cube, druk gehad dus. Pony zal idd even moeten wennen, hoewel je kleine oefeningetjes zoals targetten, achteruit, hoofdlaag, parkeren etc best al snel kan doen. Kan soms helpen voor een paard om sneller te 'aarden' omdat ze dan weer in de gewone routine komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:57

Leuke reacties nog .. Laat het [***] maar niet lezen dat hij ook al dravend kan eten, dat heeft hij momenteel nog niet door maar is hij wel voor in staat, dus het is gewoon een kwestie van tijd :')

Clickeren doet veel goeds :j Dat heb ik gisteren ook gemerkt. In het begin ging het wat moeilijk maar toen het kwartje echt gevallen was werd hij héél oplettend naar mij toe, kon hem makkelijk uit het gras halen en had dan meteen zijn aandacht. Had ik eigenlijk niet verwacht, dacht dat het steeds een "gevecht" zou zijn om hem uit het gras te houden en hem iets te laten doen, maar dat viel echt reuzegoed mee! En het is wel makkelijk, je beloning op de grond, is er altijd, raakt niet op :Y) :))

Super dat het met de honden zo goed lukte LJ! Zal vast een superleuk gevoel geweest zijn :j
Verder heb ik heel weinig verstand van hondentraining en allerlei hulpmiddelen, dus daar kan ik niks over kwijt, sorry :)

Zelf ben ik ook lid van het AND forum (alleen veel te lang niet meer geweest). Heb ook een aantal lessen gehad van Josepha (de oprichtster). Maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik ervan vindt :+ Zeker wel inspiratie opgedaan :j Bv. het point to point heb ik van daar, en chase the tiger ook. Moet nog eens kijken wat er tegenwoordig voor interessants op te vinden is... vond het vooral moeilijk dat het allemaal in het engels is, niet dat mijn engels zo slecht is, maar nederlands is toch net wat makkelijker :Y)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:19

Leuk, Sabine, dat je daar inspiratie hebt gevonden en ook les hebt gehad van één van hen! Ik weet ook (nog) niet wat ik ervan moet vinden, maar rondkijken en inspiratie opdoen is altijd interessant, vind ik. Nu nog even de tijd vinden, want er staat veeeeel informatie op dat forum...

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:09

Ja het nadeel van het AND forum is wel dat iedereen heel vrij wordt gelaten, er is de visie van de oprichters, maar er wordt je verder niks voorgelegd of verboden. Daardoor zijn er nogal verschillende benaderingen van hoe mensen met hun paard omgaan en trainen. Ik heb vooral veel gehad aan het groundwork exercises gedeelte. Maar ook uit andere topics kun je soms net kleine dingetjes halen die je verder kunnen helpen. En de rest dan maar naast je neerleggen, als voorbeeld van hoe je het niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:13

Hmmja, ik vond het ook moeilijk om te plaatsen allemaal .. Zelfs na de lessen, had wel wat meer een idee wat ik aan het doen was, maar ben er nog steeds niet uit of ik het goed vind of niet via die manier :+ Het geeft allemaal meer een "zoek het zelf uit"-gevoel, wat op zich niet slecht is, maar soms is het toch handig om te kunnen beginnen met een stappenplan of iets te hebben om op terug te vallen .. Ze hebben wel basisoefeningen, maar dat zijn allemaal aparte kunstjes zal ik het maar noemen. Niet zoals een basis bij bv. Parelli die draait om veiligheid en waar je altijd op kan terugvallen. En dat is dan wat minder vind ik..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:21

Ik ben daar ook wel eens geweest, volgens mij uiteindelijk niet veel mee gedaan omdat ik het dressuurmatig/biomechanisch gezien niet helemaal denderend vond. Niet dat ik nu zo goed weet hoe het wel moet, of het zelf heel goed kan, maar ja je moet toch kritisch kijken waar je naar toe wilt werken he :).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:11

Bedankt voor het meeleven allemaal.

Nog even over de trillingsband , die bestaan niet alleen met trilling .
Maar dat maakt niet uit , als ik maar zorg dat het knopje maar goed staat ~~}>
Ik had gemaild naar een winkel die ze verkoopt , en had al mail terug.
Het trillen is vergelijkbaar met de trilfunctie van je gsm.
Kan me niet voorstellen dat mijn hond daar van schrikt , maar je weet maar nooit.
Nou , gewoon proberen dus!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:14

Hahahaha , ik leg net mijn gsm op mijn hond en bel hem met gsm van man , Geen reactie helemaal niks!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:13

Oei, dan is zo'n trilband misschien toch niet zo handig :P

Hier geen clickerdingen gedaan vandaag, wilde even mijn andere zadel op hem passen en toen vroeg een nieuw stalgenootje of ik nog het bos in ging, dus hebben we een rondje bos gedaan. Zadel ligt volgens mij super, hij wilde zelfs zonder problemen voor me draven in de piste! (hij ging ook de hele tijd op de hindernissen af die daar stonden, maar dat vond ik niet zo'n strak plan met een nieuw, onwennig zadel :') ). In het bos liep hij nog beter dan een trein, hij liep al zo super de laatste tijd, nu liep hij nog ruimer & beter .. wist echt niet dat hij zo kon stappen :oo

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:55

Ik heb al een tijdje niet echt meer getraind. Ik ben zelf uit de running. en ben bezig een planning te maken voor Kyra's training. De laatste paar keer heb ik speciaal niet met clicker gereden. Ik ben zelf soms een beetje afhankelijk van dat ding. En zonder gaat natuurlijk ook super goed. Dan ben ik niet te snel geneigd om voor reeds aangeleerde dingen te clicken.

Ik lees wel mee maar het gaat best vaak off topic. Wat soms best jammer vind. Niet dat ik het niet leuk vind jullie verhalen te lezen, maar dit topic is redelijk zuiver (lees: we blijven heel erg goed on topic) wat het erg fijn maakt voor nieuwe mensen die zich inlezen hier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:50

HL, niet ziek hoop ik?

Je hebt aan een kant wel gelijk mbt het inlezen, maar de vraag blijft een beetje wat precies off topic is. Voorbeelden zoals de hond van nammie, AND etc betreft wel allemaal training/omgaan met training. Zo nu en dan wordt even een zijsprongetje gemaakt, maar eigenlijk vind ik dat erg meevallen en niet storend. Maar goed... dat is mijn idee. Anderen denken er wellicht anders over.

Toch eventjes zeggen dat ik het leuk vind voor sabine dat ze een fijn zadel heeft gevonden. :o

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:52

Ik had eigenlijk niet eens in de gaten dat we off topic gingen :o Dus ik stoor me er ook niet echt aan. Maar we kunnen wel proberen het nog wat meer on topic te houden, zou zonde zijn als je daardoor afhaakt Hl!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:55

Ach , was ook wel een beetje offtopic , en ik ga nog een keer....Sorry , maar moet het echt even kwijt.
Mijn nieuwe paard heeft mogelijk cushing , 10 jarige kwpn ruin van 180 cm met aanvallen. Heb net de labuitslagen binnen. Het trailerladen trainen laten we maar even achterwege , want zoon aanval in mijn 2 paards trailer , overleeft mijn nieuwe trailer niet.
Ben uit het lood geslagen , en weet nog niet zo goed wat ik moet doen.
Ik zal niet het hele verhaal posten , hoe kan ik een linkje plaatsen voor diegene die nieuwsgierig zijn en wel mijn andere topic willen lezen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:07

Nammie schreef:
Ach , was ook wel een beetje offtopic , en ik ga nog een keer....Sorry , maar moet het echt even kwijt.
Mijn nieuwe paard heeft mogelijk cushing , 10 jarige kwpn ruin van 180 cm met aanvallen. Heb net de labuitslagen binnen. Het trailerladen trainen laten we maar even achterwege , want zoon aanval in mijn 2 paards trailer , overleeft mijn nieuwe trailer niet.
Ben uit het lood geslagen , en weet nog niet zo goed wat ik moet doen.
Ik zal niet het hele verhaal posten , hoe kan ik een linkje plaatsen voor diegene die nieuwsgierig zijn en wel mijn andere topic willen lezen?

Even de link boven in de balk selecteren en kopieren

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:17

Thanks
ff proberen....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:06

Weet ook niet goed wat ik moet mbt het off-topic .. Ik vertel af en toe wel eens iets wat niets met clickeren te maken heeft, maarja, het gaat wel altijd over de clicker-pony en we kennen elkaar hier nogal goed en tja .. ik vind andere updates ook altijd wel leuk .. Probeer het wel altijd kort te houden. Ik vind het zo raar als ik hier alleen de clickermomenten zou vertellen, net alsof er voor de rest niks gebeurd. En het houdt allemaal verband met elkaar .. tijdje terug nog bezig geweest over een paard te motiveren om te draven (met clicker) in de piste, nu kwam ik tot de ontdekking dat hij best wel kan & wil draven (ook in de piste) .. wil ik dan toch even delen..

Weet niet goed waar het offtopic op slaat, dus vandaar even mijn uitleg, voor het geval het op mijn verslagjes moest slaan :Y)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:10

Welk paard bedoel je? Niet één van je eigen pony's? Leuk dat hij toch wel wil en kan draven, heb je hem met de clicker weten te motiveren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:17

Neen sorry, bedoelde gewoon [***] hoor :')
En tja, ik weet het verder nog altijd niet .. Eerst dacht ik dat hij gewoon niet wilde draven in de piste omdat het steeds op dezelfde plek was, maar op het grasveld ging hij echt super (wel met clickeren :Y) ) dus dacht ik dat het dan de piste zelf was, de (zware/stoffige) ondergrond. Maar gisteren was ik even mijn andere zadel aan het uittesten voordat ik het bos in ging, dus wilde toch even draven (moest hij er in het bos ineens vandoor gaan ofzo :P ) en ik vroeg dat aan hem en tja, hij ging als een trein, zonder nijdig hoofd, zonder iets.

Dus ik weet helemaal niet wat het probleem is dat hij soms zo moeilijk doet met draven :')
Misschien heeft het toch eerder met de druk te maken .. dat ik op die momenten te dicht bij hem loop ofzo, of teveel wil, of .. Of misschien vraag ik hem doorgaans om te draven als hij met het verkeerde been uit de stal is gestapt, kan ook nog :Y) :')