Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:13

Zou het een heel raar zicht zijn als ik met pony & pion richting grasveld vertrek? :')
Ben even aan het bedenken hoe ik het (visueel) interessant kan maken voor ponybeest, ipv gewoon op een open grasvlakte te werken... Dacht dan aan een pion als eindpunt, dat hij bij de pion mag stilstaan en even grazen als beloning. Of zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:17

[***] schreef:
Zou het een heel raar zicht zijn als ik met pony & pion richting grasveld vertrek? :')
Ben even aan het bedenken hoe ik het (visueel) interessant kan maken voor ponybeest, ipv gewoon op een open grasvlakte te werken... Dacht dan aan een pion als eindpunt, dat hij bij de pion mag stilstaan en even grazen als beloning. Of zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen?

Lijkt me een prima plan :)

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:20

Zit alleen praktisch te denken .. Want het zou maar steeds heel toevallig zijn dat hij goed zijn best doet bij de pion .. Kan ik gewoon met clicken werken en dan ipv hem zelf een snoepje te geven hem naar de pion brengen (of laten gaan) en daar laten grazen? Of zou dat niet werken/te moeilijk zijn?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:22

Ja, cm, het is inderdaad een hoop gedoe, dat maakt ook dat ik nog niet echt wat heb gedaan sinds de vorige keer.
Vast een raar gezicht, maar dat zijn ze inmiddels toch wel gewend van jou? ;) Poeh lastig. Vind het wel een goed idee van je, een pion. (Al had ik met mijn paard de afspraak: longeren op het veld = niet eten, was anders bang dat er geen stoppen aan is. Maar is al een tijd geleden dat ik dat heb gedaan en misschien moet ik het ook eens proberen met gras als beloning tussendoor.) Ander idee: 2 pionnen? Sprongetje? :D Tip: handschoenen. Die van mij wil nog wel eens opeens wegracen of bokken op een open veld, en als je de longe vast hebt, is dat niet fijn.
Zie nu je laatste post, dat zou best eens kunnen werken, maar hangt er denk ik ook vanaf hoe ver weg de pion is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:28

de tijd tussen klik en grazen mag niet te lang zijn natuurlijk. Volgens mij is het dan OF alleen klikken als je in de buurt van de pion bent, OF een oefening maken van naar de pion lopen en daar dan weer voor belonen met grazen. Dan beloon je de prestaties tijdens het longeren met de oefening "naar de pion" en dat beloon je met grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:41

Ja, dat laatste bedoelde ik eigenlijk, een soort loop, waarbij hij naar de pion mag als hij het goed doet en bij die pion is er dan het grazen ..

Ik weet ook niet wat het gaat geven hoor, maar ik vind het wel een uitdaging om eens te proberen, en aangezien de piste toch veel te zwaar is ... Kan alleen niet mijn halve hebben & houden gaan meenemen, dan moet ik van [***] een pakezel maken :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:50

Sabine, volgens mij doen we allemaal rare dingen en zijn de omstanders daar al aan gewend :+ Klinkt best als een goed idee. Gewoon proberen. Als het niet gaat, weet je dat ook alweer, toch? Ik experimenteer ook wel eens iets. Soms met leuk resultaat, soms wordt het puinhoop. Weet ik dat ook alweer. :)

CM en visitor... dat parcours opbouwen is ook hetgeen waar ik altijd de minste zin in heb. Weet dus ook niet of ik het weer ga doen. eerst maar eens wat basis inbouwen.

Heb ook nog een beetje geexperimenteerd met meer vrijheid met wandelen, maar bij Shakira is het toch beetje oppassen. Ze voelt zich al heel snel 'The Man... uh Women' Ze is hier al de baas over trulsa en hälga (jaja, na wat kloppartijen heeft ze ook Hälga overwonnen) jaagt de honden de wei uit en kijkt af en toe of ik ook onder de indruk ben. Tutje. Vooruit laten lopen is bij haar geen goed idee, net zo min als zelf laten grazen. Ik laat haar wel vrij met lopen zodat ze stukje achter mij kan lopen, rondgapen, weer bijdraven en af en toe, als ze iets keurigs doet, click ik wel eens, maar als ze gewoon lekker aan het rommelen is, is dat ook prima. Af en toe stoppen we dan wel en krijgt ze toestemming om te grazen.
Is ook niet het type paard waar ik chasing the tiger mee zou doen.
Met regeltjes is het een heel braaf en willig paardje. Maar ze heeft wel echt duidelijkheid nodig.
Morgen weer eens longeren.

Overigens heb ik haanstra wel op filmpjes gezien op you tube. Blijf zelf liever bij penquit. Maar goed... thats me. Ligt meer in mijn route.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:40

Klinkt leuk Sabine.
Je kunt de pion ook gewoon als targetpunt gebruiken. Hij kan al targetten neem ik aan?[ben inmiddels op pagina 21 , maar kan het allemaal ook niet meer onthouden...]
Dan zou je hem los kunnen klikken , en hem naar de target laten lopen , en als beloning kunnen laten grazen.
Vind het alleen niet helemaal eerlijk als je de pion later toch dan weer in de bak gaat gebruiken ;)

Hier ook een paard wat gewoon alles mag als ik met hem naar buiten ga. Vroeger toen hij best nog wel wat dribbelig was liep hij continu rondjes om mij heen , en ik liep dan gewoon rechtdoor.
Hij trok mij nooit het touw uit de handen , zodra hij voelde dat het einde van het touw naderde , trok hij een sprintje om me weer bij te benen. En hij liep mij nooit in de weg , ik kon gewoon doorlopen.
Dit heb ik hem nooit bewust aangeleerd , deed hij gewoon uit zich zelf.
Ook liet ik hem vaak los , hij kwam toch wel als ik hem riep. Volgens mij heb ik daar ook nog wel een oud filmpje van...ff zoeken!
Helaas is hij op , en wordt binnenkort naar de eeuwige paardenwei gebracht.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:55

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:14

Wat een leuke filmpjes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:43

Hihi maike is echt heel grappig. Ik ging ook vaak met twee paarden wandelen. Hälga en sil kon ik niet loslaten (sil was nogal bang), maar met de kleintjes liet ik wel eens billy los.
Maar toen deze ziek was, was hij soms erg traag. Ik dacht slim te zijn en billy aan het touw mee te nemen en Trulsa los te lateny lopen.
Ging een poosje goed totdat trulsa midden in het bos omdraaide en de weg naar huis begon (we waren nota bene halverwege een blok om)
Moest ik met billy erachteraan hollen.
Kan verder niets gebeuren want we wonen aan een stil weggetje meteen aan het bos, maar dat was toch niet echt de bedoeling :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:54

Leuke filmpjes! Ik heb Myrtle ook wel eens los laten lopen op een veilig stuk tussen de wei en de stal. Dat gaat dan 3 keer goed en de 4e keer denkt ze "ik kan nu ook hard heen en weer galopperen" en daar sta je dan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:19

Even kort melden: het ging fantastisch! :):)

Had besloten om de 4 pionnen mee te nemen, als ik dan toch voor schut ga lopen dan meteen maar goed O:) Was wel blij dat ik de stofwolk rond de bak kon ontlopen .. die ligt echt wel héél droog nu .. tijd voor regen :Y) [***] opgepikt, pionnen & stick opgepikt en op weg naar het grasveld. Daar hem om te beginnen even laten grazen (eerst zijn dingen 8-) ) en de pionnen uitgezet, bedoeling was dat ik hen kon gebruiken om hem te helpen op een cirkel te lopen. Ben begonnen met hem van pion naar pion te laten gaan, daar halthouden, clicken en hem naar de grasjes gebracht (hoofd laag vragen).

Nuja, om een lang verhaal kort te maken .. hij heeft gedraafd, hij heeft gegaloppeerd, hij heeft cirkels gelopen, we hebben rechte stukken gelopen, hij is achteruit gegaan, zijwaarts, hij heeft de pionnen gesprongen ( :Y) ) en hij is een zandberg op gelopen (die lag daar toevallig, moest ik gewoon proberen). Hij werd op het einde zelfs heel fanatiek en ging zelf galopperen. Het was gewoon echt SUPERLEUK! *\o/*

De pionnen hadden we al snel niet meer nodig, na de click ging ik op mijn hurken zitten en klopte met mijn hand op de grond en dat was voor hem het signaal dat hij even mocht grazen. Soms kort, soms wat langer, soms meteen alweer als hij zijn hoofd omhoog had gedaan, soms moest hij er 1 of 2 dingetjes voor doen.. Ondanks het gras werd hij echt oplettend naar mij toe, en dat was echt super fijn om te merken! Natuurlijk heeft hij af en toe wat grasjes gestolen, maar het was allemaal een spel, en hij deed ZO goed mee!

Super ook dat ik nu weet dat het niet willen draven niet aan lichamelijke problemen ligt, het ligt gewoon echt puur aan de piste .. :Y) En hij heeft maar 1x gehoest! :D

Dus ja, ik stuiter nog even verder *\o/* Nu even teruglezen :Y) :')

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:24

Wat leuk! +:)+

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:53

Super Sabine!
Ik heb wel een beetje :oo , sorry
Je bent veel verder dan ik dacht! echt super gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:07

Thanks beiden! :D

Zo ver ben ik nog niet hoor Nammie .. ben vooral heel erg zoekende :') En ik probeer samen met ponybeest lol te hebben, dat is het voornaamste :Y)

Heb gezien dat het over wandelen ging.. hier gaat wandelen volgens bepaalde regels, ik durf niet anders. Positie waarin ik loop kan variëren, maar ik houd altijd de controle. En er wordt niet gegeten tenzij ik dat zeg. Geen idee wat pony zou doen als ik hem "vrij" zou laten, durf het niet eens te proberen .. denk dat hij bij de eerste de beste pluk gras zegt "zo, hier gaan we eens kamperen" :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 06:46

Wat leuk sabine. Je gaat tegenwoordig als een trein. Geweldig.
Het wandelen zonder regels zal met cobe, zoals ik hem inschat, idd dezelfde problemen opleveren als met mijn onderdeur.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:51

Haha misschien moet ik nog even wat dingetjes bij mijn wandel-verhaal melden. Ik heb Swa al 9,5 jaar en vooral vroeger ging ik wel twee keer per week een rondje wandelen. Tot anderhalf jaar terug moest hij altijd netjes achter mij lopen. Mede door het clickeren kreeg ik op een gegeven moment het idee dat ik voldoende controle had, ook als hij voor me uit zou lopen en dat hij wel wat meer vrijheid mocht. Daarbij mag hij niet grazen, alleen om me heen lopen (behalve voor me langs van kant wisselen). Tijdens die wandeling van dinsdag heeft hij van de 2 uur misschien 4 minuten mogen grazen terwijl we aan het wandelen waren. Grazen staat op commando en als ik wil dat hij weer stopt, laat ik hem altijd even stilstaan en stap ik daarna weer verder, waarna hij niet meer mag eten. En het is echt niet zo dat dit altijd netjes gaat, dinsdag ging het wel zo, maar soms reageert hij trager. Ik heb ook jaren geoefend met wanneer hij wel en wanneer hij niet mocht eten en het netjes meelopen zonder naar gras te duiken (was niet met clicker overigens).

Grappig dat Lammert Haanstra wordt genoemd. Toevallig op Koninginnedag op de vrijmarkt voor één euro zijn dvd gekocht. Ik ben niet echt in hem geïnteresseerd, maar ik verzamel gewoon alles van paarden. :D Even snel de dvd doorgekeken en mijn ding was het ook niet echt, komt vooral door de bijzet. Maar eigenlijk moet ik hem ook een keer gewoon kijken, er valt vast wel een hoop van te leren. Nathalie Penquitt's methode klinkt leuk. Ik longeer heel af en toe, en dan probeer ik het op de academische manier, met de clicker. Maar ik vind dat een stuk leuker dan Swa heb ik het idee. Misschien dat die afwisseling zou helpen. Ik wordt nu wel nieuwsgierig naar die dvd!

Weer heel leuk om bij te lezen. :) Sorry daarom wordt dit ook zo'n lap tekst. :') Nammie, wat een geweldige filmpjes met Maike! Sneu dat hij op is.. Gelukkig heb je die filmpjes als herinnering.

Sabine, inderdaad een goed idee van die pion! Uhh, nu denk ik ineens terug aan de tijd dat ik Swa op gras longeerde, moeilijk! Daar heeft hij ook dravend van leren eten. :P Maar toen clickerde ik ook nog niet. Fijn dat het zo lekker ging met het longeren, je hebt me wel geïnspireerd, wie weet kan ik er ooit ook wat mee doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:57

Leuk swaatjuh dat het wandelen nu zo goed gaat, zo ver als jij ben ik er niet mee maar ik heb ook wel het gevoel dat het beter gaat door het clickeren. Voor het clickeren kon Myrtle wel eens wat lomp doen en ik kon niet met haar rennen zonder dat ze me in ging halen. Nu loopt ze braaf iets schuin achter me in stap en draf. Grazen op commando ben ik mee bezig, is werk in uitvoering zal ik maar zeggen :). Ik ben ook geïnspireerd door alle longeerverhalen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:59

Aaahhhh... maar dat verklaart veel hihi. Overigens konden tommy en billy hier wel gewoon lopen waar ze wilden met wandelen, zelfs als ik hen allebei meenam. Regelmatig liepen ze zelfs gewoon los. Maar eerlijk is eerlijk... daar zat ook al jaren training in. De meid met de heupen heb ik nog maar net. :+

Ik heb er helemaal overheen gelezen dat maike op is. Wat ontzettend sneu. Zo'n leuk paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:03

Volgens mij gaan alle dieren beter luisteren met clickeren. Ik clicker ook met de honden. Momenteel niet zoveel als ik zou willen, maar dat is ook werk in uitvoering,
Nu luisteren ze op zich goed als ze los meelopen in het bos, maar ik moet geen andere hond tegen komen. Dat gebeurt ook vrijwel nooit.
Behalve vanmorgen. Buurvrouw was in het bos met hondje aan het lijntje (jachthond) , reu notabene (ik heb twee best dominante reuen en een beetje geflipt teefje, die geen honden kan uitstaan)
k zag haar over het pad aankomen en de honden zagen haar ook. Ze waren een heel eind van mij af.
Dus ik riep en liep achteruit en ... en.... en .... ze kwamen. (ben er nog verbaasd over.)
Stukje teruggelopen (klein stukje gerend om het spannend te maken en de aandacht te houden)en ander pad ingeslagen en ze renden zomaar mee. Kon hen op zijpad riempje omdoen (voor zekerheid) en heb hen daarna overladen met snoepjes :Y)
Stond ik toch echt van te kijken, want zo ging het vroeger niet...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:16

Ja super he , zo makkelijk als die honden dan komen.

Mijn hond is bijna geheel doof , en zijn zicht is ook niet al te best.
Dat begint gevaarlijke situaties op te leveren. Hij gaat in het zand liggen , wat het gangpad van de paarden is , en hij hoort ze niet meer aankomen. Ook met uitlaten[ze lopen altijd los] kan ik hem niet meer bereiken als er een auto aan komt.
Zou het zinvol zijn om een trainingsband met afstandsbediening te kopen? Eentje die trilt als bridge?
Ze zal dan nog wel moeten zoeken waar ze de beloning kan vinden...maar ik heb het idee als ik haar met de trilling ingeclickerd heb , dat dat mischien wel gaat lukken...
Wat denken jullie?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:18

Je kan het allicht proberen nammie, waarom niet. Ik neem aan dat die trilling niet heel vervelend is voor de hond ?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:22

Och die Maike...
Lichamelijk kon hij niet veel kunstjes aan , maar wat vond hij clickeren leuk.
Ik heb geprobeerd om hem links/rechts discriminatie aan te leren , maar dat was een brug te ver voor ons.
Hij gromde en murmelde altijd met clickeren , en hield hele gesprekken met mij...ik denk dat ik dat er onbewust in geclickert heb.
Bedankt voor het meeleven. Het is goed zo , hij mag gaan....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:26

crosmuller schreef:
Je kan het allicht proberen nammie, waarom niet. Ik neem aan dat die trilling niet heel vervelend is voor de hond ?

Dat weet ik dus niet , die banden staan wel te koop onder het kopje correctiebanden... Je hebt ze met geur/trilling/ schok/ en een geurloos windje....
Ik zou zoon winkel gewoon eens moeten bellen en vragen.
De goedkoopste was 30 euro , en had 120 meter bereik...
Ik ga der maar gewoon achteraan , lijkt mij ook wel het proberen waard.