Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:59

Graag gedaan!! Scheelt vaak zoveel stress bij het beleren. :j En dat is alleen maar fijn.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:55

Het is inderdaad een flinke uitdaging , maar hij is zo leuk alstie groot is :D

Het paard heeft vaak het idee dat hij achtervolgt wordt , als hij iets moet slepen.
Hoe reageert hij op een longeerlijn die jij in eerste instantie op de grond meesleept?
Longeerlijn met een zakje eraan , of een paar blikjes wat lekker rammelt etc.
Eerts moet jij het vasthouden , want als hij in de paniekmodus komt kan jij het in ieder geval stoppen.
Als hijzelf direct al iets achter zich aan heeft , en hij schrikt , rent , dan zit het aan hem vast...
Sorry als ik ouwe koek zit voor te kouwen , ben nog maar op pagina 4 met lezen...

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:06

Welkom Nammie, tof dat je al zoveel kennis van clickeren hebt!
Interessant wat je aan het doen bent met het trailerladen.

Net als Sabine, ga ik de filmpjes ook later kijken. :P Zag er in elk geval interessant uit.
Verder heb ik vandaag met Swa en nog iemand met haar paard 2 uur in het bos gewandeld, heerlijk!
Swa mag van mij als ik het touw lang houd en met 1 hand lopen waar hij wil, hij vind het heerlijk om eerst even rustig te slenteren en aan de grond te snuffelen en daarna weer zo ver mogelijk vooruit te draven. Hij kan ook steeds beter terugkomen als hij aan het eind van het touw is. :) Zo konden we vandaag er ook een spelletje van maken dat hij mocht grazen terwijl ik doorliep, hij blijft dan stilstaan totdat het touw strak staat en draaft dan weer snel verder. Zo grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:07

Geen probleem hoor Nammie, zijn interessante toevoegingen.. ;)
Ik weet dat hij er geen probleem van maakt als dingen achter hem komen, tegen hem komen of achter hem aan lopen/slepen .. Ben bv. al eens met de lange lijnen naar buiten geweest met een longeerzweep die ik achter mij aan mee sleepte, en die dan ook bladeren mee nam enzo.. Maakt hem allemaal niet uit. Dus ik verwacht op dat gebied weinig problemen, maar ik ga wel verschillende dingen meenemen, eens zien wat ik allemaal te voorschijn kan toveren, hoe meer verschillende geluiden, hoe beter natuurlijk :Y)

Haha, leuke manier op te wandelen swaatjuh! is voor beide partijen leuk, hij kan grasjes eten en jij hoeft geen moeite te doen om je paard mee te krijgen, of te wachten tot die eindelijk weer bij je gesukkeld is :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:20

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:20

Goede tips Nelleke. Kan ik straks ook gebruiken :) Heb de laatste dagen hier weer behoorlijk wat ideeen aangereikt gekregen. Heel erg leuk (en de reden waarom ik dit topic zo waardeer)

Swaatjuh wat leuk. Weer een idee wat ik ga gebruiken. Liet Shakira met wandelen naast mij lopen of deed het met de lange teugel, maar vond tegenlijkertijd dat ik haar zo 'in het gareel' liet lopen bij elke training, maar ja... ik vond op straat komen belangrijk, lange teugel leren belangrijk, opbouw van conditie belangrijk etc. Maar het op straat lekker ontspannen wandelen met eigen inbreng van haar en dan thuis netjes aan de hulpen werken, is eigenlijk veel beter. Blijft het ook leuker van d'r

Wel boeiend; nieuw paard en nieuw doel. Ik merk dat ik echt erg aan het aftasten ben wat de beste opbouw is; nog erg zoekende ben. Kijk wel naar veel verschillende trainers om van te leren. AK is een supergoede clickertraining, maar voor mijn gevoel teveel hoofdhouding/in gareel lopen, maar qua opbouw erg leerzaam. Nathalie Penquitt longeert weer op hele leuke wijze, maar besteed minder aandacht aan basis clicker (in het echt wellicht wel, maar niet op de dvd's ed.), ik hou ook bepaalde dingen van parelli in mijn hoofd en zo blijf je shiften totdat je je eigen weg vindt. Maar zover ben ik nog niet :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:55

Leuk dat je nathalie Penquitt noemt, ik zat gisteren in haar boek te bladeren (motivierte pferde, of pferden motivieren.. zoiets). Zijn er youtube filmpjes van het longeren?

edit: lijkt mij ook leuk om zo te gaan wandelen, maar ik vraag me af of dat met een groot paard zo verstandig is :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:59

Denk dat het heel erg aan het paard ligt (en aan de situatie) Heb zelf het idee dat sommige paarden daar goed mee om kunnen gaan, en anderen niet. Weet niet of het met de maat samenhangt. Eerder met de aard van het beestje, denk ik.

Ze heeft het longeren niet op you tube staan, maar wel een dvd daarover.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:06

liljebo schreef:
Denk dat het heel erg aan het paard ligt (en aan de situatie) Heb zelf het idee dat sommige paarden daar goed mee om kunnen gaan, en anderen niet. Weet niet of het met de maat samenhangt. Eerder met de aard van het beestje, denk ik.

Ze weet wel altijd maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden, anders gezegd, ze gaat met mij wandelen als ik dat probeer :).

liljebo schreef:
Ze heeft het longeren niet op you tube staan, maar wel een dvd daarover.

Heb je die? is het een aanrader?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:37

Ik vind het wel een mooie dvd, maar vooral met goede ideeën over de opbouw en mogelijkheden. Voor iemand als jij, die ongetwijfeld wel kan longeren, wel leuk denk ik. Ik zou hem niet adviseren als je echt de basis van het longeren nog moet leren. Er wordt wel op ingegaan, maar ik denk dat wat voorkennis wel handig is.
Het neemt ook wat veel voorkomende problemen door, maar uiteraard niet alles voorkomende problemen. Maar ik vind hem dus wel leuk en leerzaam.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:51

liljebo schreef:
Ik vind het wel een mooie dvd, maar vooral met goede ideeën over de opbouw en mogelijkheden. Voor iemand als jij, die ongetwijfeld wel kan longeren, wel leuk denk ik. Ik zou hem niet adviseren als je echt de basis van het longeren nog moet leren. Er wordt wel op ingegaan, maar ik denk dat wat voorkennis wel handig is.
Het neemt ook wat veel voorkomende problemen door, maar uiteraard niet alles voorkomende problemen. Maar ik vind hem dus wel leuk en leerzaam.

haha nee ik kan helemaal niet longeren :). Ik heb wel academische rijkunst achtig longeren geleerd waarbij je wat verder van je paard af gaat staan en ze dan in buiging om je heen laat lopen. Maar het traditionele longeren met lange zweep doe ik nooit, alleen een enkele keer in de kliniek en dan raak ik altijd in de knoop met al die lijnen en zwepen. Ik vind het ook saai en mijn paard ook, daarom heb ik er nooit aandacht aan besteed. Maar daarom werd ik juist getriggerd door jouw opmerking dat NP op leuke wijze kan longeren :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:03

gewoon longeren vind ik ook dodelijk saai.
Maar zij leert natuurlijk wel een paard de gewone basis aan in stap en draf, maar gaat al heel erg snel over in het gebruik op de hele baan, afwisselend met kleine en grote voltes en later ook cavaletti, met tempowisselingen waarbij de gebruik maakt van ontspanning. Bv als het paard ontspant in draf, de overgang naar stap. Ze laat het paard ook van hand veranderen op de cirkel en zelfs een volledige draai maken als ze zonder touw werkt.
Ze werkt overigens gewoon met halster en zonder hulpteugels. Vind ik zelf ook prettig.

Philippe Karl longeert ook op die wijze.

*edit* op de video wordt ook aandacht besteed aan longeren met dubbele lijnen. Heb ik nog niet gedaan, Moet eerst maar eens in mijn uppie het correct hanteren van de longe dan leren. :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:06

Klinkt leuk LJ, ben toch wel benieuwd :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:10

Ik vind het op zich ook leuk om te zien hoe longeren anders kan, maar ben zelf met shakira wel nog bezig met de basis, dus gewoon even op het rondje, stap, draf, heel kort.
Met Billy was ik veel verder, maar daar werkte ik natuurlijk allang mee en shakira moet heel langzaam opbouwen (advies d.a. omdat ze jaren niets heeft gedaan dan baby's krijgen)
Maar ik heb zelf het idee dat mijn eigen lichaamstaal nogal te wensen over laat, net als mijn handigheid.

Ga als ik in nl ben even in de leer bij Amable :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:37

Wow het gaat weer snel hier, helaas geen tijd om op alles te reageren maar wilde wel even zeggen dat ik ook hele leuke tips, filmpjes en inspirerende verhalen voorbij zie komen! Wil alles meteen proberen :D Gaat natuurlijk niet. :') Leuk dat je les gaat nemen bij Amable, Lj!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:43

@visitor heb je de lastste horse agility proef nog gedaan? Met die vlaggen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:52

Nee nog niet! Jij wel? Volgens mij ook nog tot halverwege de maand de tijd. Moet nog vlaggen zien te vinden. (Had beter gisteren aan kunnen denken, trouwens := ;) )

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:55

Visitor schreef:
Nee nog niet! Jij wel? Volgens mij ook nog tot halverwege de maand de tijd. Moet nog vlaggen zien te vinden. (Had beter gisteren aan kunnen denken, trouwens := ;) )

Nee ik ben niet eens lid :). Ik ben wel geïnspireerd geraakt en had laatst dus geoefend met lopen over plastic.

haha ja je moet wel mooie nederlandse vlaggen gebruiken natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:55

Leuk over dat longeren. Stond trouwens ook een heel stuk over in een ROS, ik denk de vorige of die daarvoor (zou ik even moeten zoeken). Kwam dat longeren van NP ook in voor, inderdaad heel fijn .. Is meer a la Parelli (en Philippe Karl), wel rondjes, maar niet het dodelijk saaie steeds hetzelfde .. De hele piste gebruiken, veel van hand veranderen, tempo/ganwisselingen, eens een sprongetje meenemen, wat zijwaarts tussendoor... Hele fijne manier :j Wilde toevallig vandaag met [***] wat dingen proberen, maar eens op een grasveldje. Is natuurlijk wel super moeilijk (uitdagend 8-) ) maar de piste ligt zó zwaar dat ik hem (en mezelf) daar echt geen plezier mee doe .. Dus wilde eens kijken wat er op zo'n veldje mogelijk was, heb ik meteen beloning bij de hand :Y) :))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:28

crosmuller schreef:
Nee ik ben niet eens lid :).

Oja klopt. Maar de HA-koorts is nog niet dusdanig toegeslagen dat je je aan hebt gemeld? :D Ja ik las het inderdaad van het zeiltje, fijn dat dat zo goed ging!
Trouwens, de manier van longeren die jullie beschrijven (hele bak, kleine en grote voltes, balkjes, cavaletti's), is ook de manier waarop ik van mijn (zeer traditionele) instructrice vroeger heb leren longeren. (Volgens mij doet Lammert Haanstra het zo ook? Gewoon rondjes laten rennen was 'slingeren', niet longeren ;) ) En zo doe ik het nog steeds, alleen dan niet meer bijgezet met touwtjes. En los, kan je makkelijker van hand veranderen enzo ;) (Volgens mij zijn we trouwens uit onze winterdip, misschien had ze toch wat last van de kou, laatste tijd draaft en galoppeert ze weer graag aan en maakt ook meer tempo.) Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je voor het longeren wellicht ook in de wat meer traditionele hoek inspiratie kan opdoen. De dvd/het boek van Lammert Haanstra(even de bijzet etc. wegdenken) is voor als je geïnteresseerd bent in 'longeertechniek' best nuttig denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:38

Visitor, dat is een goede tip. Ik dacht dat Haanstra echt op een rondje longeerde. Wist ook al dat hij bijzets gebruikte en daar ben ik dan niet zo weg van. Maar misschien dan toch boeiend.
Maar niet voor nu.... heb al teveel geld uitgegeven laatste tijd en moet voor een wagentje sparen.

Ik heb ook weer over HA nagedacht, maar vooralsnog moet het even wachten. Eerst goed leren samenwerken met shakira en dan kijk ik weer verder. Wil eigenlijk zoveel...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:51

Hm, nu ga ik weer twijfelen mbt Haanstra. Maar ik denk dat hij sowieso wel nuttig kan zijn voor dingen als zweep- en teugelvoering, kunnen zien hoe een paard aan de longe loopt, dat soort dingen. (Mocht je daarin geinteresseerd zijn.) Hier heb ik dat boek een tijdje geleden gewoon uit de bieb gehaald. Maar dat zal in Zweden wel lastig zijn met een Nederlandse auteur :=

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:55

Visitor schreef:
Hm, nu ga ik weer twijfelen mbt Haanstra. Maar ik denk dat hij sowieso wel nuttig kan zijn voor dingen als zweep- en teugelvoering, kunnen zien hoe een paard aan de longe loopt, dat soort dingen. (Mocht je daarin geinteresseerd zijn.) Hier heb ik dat boek een tijdje geleden gewoon uit de bieb gehaald. Maar dat zal in Zweden wel lastig zijn met een Nederlandse auteur :=

Ik heb hem eens een demo zien geven op horse event. Hij is wel kundig in wat hij doet, maar goed bijzet ed. is ook niet mijn ding.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:00

Nee, wat dat betreft is zijn manier van longeren ook niet mijn ding. Maar je kan er altijd wel iets van opsteken en dan zelf verder de toeters en bellen achterwege laten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:08

Visitor schreef:
Nee, wat dat betreft is zijn manier van longeren ook niet mijn ding. Maar je kan er altijd wel iets van opsteken en dan zelf verder de toeters en bellen achterwege laten.

dat denk ik ook.

Wbt horse agility het lijkt me leuk maar ja het is net wat teveel gedoe met die parcoursjes bouwen. Misschien als er een stalgenootje mee zou doen dat scheelt werk en dan kun je elkaar meteen filmen :).