. Ik wou dat ik een filmpje gemaakt had. Ze begon meteen op het zeil te stampen en eraan te sleuren. Haar eroverheen laten lopen was daarna een koud kunstje. En dat terwijl ze chasing the tiger zo eng vond. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)

.liljebo schreef:Ja, dat laatste wil ik ook meenemen. Maar het is de vraag of ik zover geraak.... ik laat de paarden volledig op vrijwilligheidsbasis meedoen en ze hebben vaak gewoon geen zin. En als ze een training wat minder vinden, komen ze de keer erop niet opdagen (ik ga ervan uit dat ze zelf komen als ze willen trainen) Het is dus puur om mijzelf te trainen in het inbrengen van systeem/opbouw omdat ik te vaak 'maar wat doe' . De paarden zijn erg beperkt in wat ze doen, mogen ook niet echt trainen, maar ik hoop dat ze zelf aangeven wat ze wel of niet kunnen/goed voor hen is. De vraag is of ze dat ook doen. Je ziet nogal eens dieren kunsten uitvoeren die niet goed voor hen zijn.
of zou je dat kunnen ondervangen door hun volledig de vrijheid te geven/dus geen moment te pushen, iets te willen.? (gezien ik toch geen 'doel' heb met hen, zou dat geen probleem opleveren dit keer)
. liljebo schreef:haha ik overbezorgd??? Hoe kom je erbij.... haha. Nou ja, ik heb momenteel weinig tijd, maar het is dus wel de bedoeling om hen in te zetten om mijzelf te trainen. Ik gebruik mijn arme dames dus gewoon voor eigen doel. gnagnagna,
.
. Dus deze zomer gaan we lekker genieten van het bos en de hei. Ik probeer nu om de dag buitenrit, en de andere dag wandelen en clickertraining. Als het lukt, ik moet ook werken ed.
andere paard was even als voorbeeld van het verticale evenwicht en die mocht van de veearts ook nog gewoon gereden worden. Als dan niet aangepast natuurlijk.
).
Het aansingelen kan volgens mij best iets van aangeleerde hulpeloosheid zijn, dat ze weten dat er vanaf een bepaald moment toch niks meer aan te doen is en het dan maar over zich heen laten komen ... Ik zie er wel wat in
Waarom sommige paarden dat niet hebben heeft volgens mij vooral met karakter te maken, sommige paarden stoppen niet voordat ze zichzelf/mens verwonden (en zelfs dan.. ).
). Ik heb gisteren trouwens de lange lijnen nog eens van onder het stof gehaald, mijn longeersingel was gemaakt en dus dat nog maar eens geprobeerd. Was zeker meer dan een half jaar geleden, maar hij liep alsof het gisteren was
Is echt een menpony aan verloren gegaan, het gaat zo'n stuk beter achter hem dan voor of naast hem
Ook een stukje naar buiten geweest en viel me op hoe recht hij eigenlijk liep, had ik niet verwacht .. Onder het zadel lijkt/voelt hij rechtsgebogen, maar zo merkte ik daar eigenlijk niks van .. Denk dat ik het probleem ben
Dus dat moet ik nog even bekijken .. Onderweg kwamen we trouwens zo'n afsluiting tegen (zo'n houten balk) die aan 1 kant op de grond lag. Ik zag [***] kijken en besloot dat hij mocht gaan.. volle draf met de oortjes naar voren op die sprong af, springen met zo'n kracht dat ik bijna op mijn gezicht lag en daarna was ik hem bijna kwijt. Maar een lol dat hij had!
Verder maakt het een wereld van verschil als ik hem meeneem in de piste, hem daar losklik en hem even zijn eigen ding laat doen (rollen, de boel eens verkennen, ... ). Gisteren ging hij grasjes eten en toen dacht ik "ik ga nooit zijn aandacht krijgen" .. Ben gewoon even wat gaan prullen en rondhangen en toen kwam hij ineens kijken en was niet meer bij me weg te slaan, toen was het tijd om te beginnen, en hij deed super mee!

Bij een mens kan je zeggen "we gaan nu even dit doen en dan mag jij dat doen", maar denk niet dat [***] zó slim is
Dus dat ben ik nog aan het zoeken...
Maar het is er nog niet van gekomen, iets houdt er mij tegen zeg maar.. Misschien toch maar gewoon eens de stap zetten, op stal zijn er 2 mensen die alleen maar mennen, dus het kan eigenlijk niet idealer
Alleen zou dan waarschijnlijk voor de zekerheid eerst de band erachter moeten, en dit dan in de piste, en de piste is zo al niet zijn ding en die ligt momenteel ook loodzwaar en kurkdroog .. dus hij zou er helemaal niet happy van worden en dan verpest dat misschien meteen alles..
). 
)

). Dus ja, dat wil ik liever voorkomen.. moest [***] schrikken en gaan dan toch liever niet buiten de piste
(alhoewel ik ook weer niet kan zeggen of & hoe ver hij echt zou gaan
).
Misschien kan ik nog een stukje voorbereiding zelf doen (lopen met het tuig bv., veronderstel dat hij daar geen problemen op gaat geven, maar is toch altijd handig om even apart te doen
) en hem laten kennis maken met de band enzo .. En dan inderdaad met een paar mensen dat zo opbouwen. Vind ik een hele goede, dank je! Ga het eens op stal overleggen