Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:04

Vandaag schriktraining gedaan met zo'n groot plastic zeil. Nou, appeltje eitje :). Ik wou dat ik een filmpje gemaakt had. Ze begon meteen op het zeil te stampen en eraan te sleuren. Haar eroverheen laten lopen was daarna een koud kunstje. En dat terwijl ze chasing the tiger zo eng vond.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 07:24

Ik ook HL. :)

CM, grappig, zoals ze je kunnen verrassen. Knap paardje.

Een paar overdenkingen van mijn kant in het algemeen
(levert meteen weer discussiestof op :) )

Ik heb een tijd geleden eens gepost op bokt met de vraag waarom sommige paarden wel heel negatief reageren met het aanpakken van de singel en het losjes vast maken, maar niet meer met het aansingelen. Hälga is zo'n paard. Nu heeft ze tegenwoordig nooit meer een singel om, maar ze heeft dat altijd min of meer gehad. Deels was het eruit te trainen, maar nooit helemaal. De oorzaak, denk ik nu, was lichamelijk. Maar ik vond het vreemd dat ze met aansingelen niet reageerde en dat bleken dus heel wat meer paarden te zijn.
Nu heb ik daar een theorie bij bedacht... Zou het kunnen dat het een vorm van aangeleerde hulpeloosheid is? Dus dat het paard aangeeft dat het een probleem is op het moment dat je wil gaan aansingelen, maar het opgeeft als de singel eenmaal zit?
En waarom het ene paard dan wel, terwijl het andere blijft flippen met aansingelen?
Niet echt clicker gerelateerd, maar wel gedrag en dat is toch met elkaar verbonden, denk ik

Overdenking 2 :)
Ik wil binnenkort weer serieus met de honden gaan clickeren (is een beetje versloft) gewoon weer van het begin en vindt het voor de 'flow' handig om met filmpjes te werken. Hoef ik zelf niet het wiel uit te vinden. Een dame op you tube heeft goede filmpjes, dus heb ik haar opgezocht en kwam meteen onderstaand filmpje tegen.
Toen dacht ik... verrek.. dat gaat precies over een punt dat ik al vaak op bokt heb genoemd, maar dan met betrekking op honden. Je ziet veel (jonge) meisjes de meest spectaculaire stunts uithalen met de (vaak onvoldoende getrainde) pony en ik zet daar vaak vraagtekens bij omwille van de gezondheid van het dier. Ik geloof dat ze mij vaak een oude zeur vinden.
Dit gaat daarover en ook over facetten waar je niet altijd bij stil staat (ik ook niet)
http://www.youtube.com/user/kikopup

Overdenking 3 :)
Nou ja, eigenlijk meer een idee. Ik wil mn de oude garde vanaf het begin helemaal volgens de Alexandra Kurland methode trainen. Ik verwacht niet ver te komen, vanwege hun beperking en omdat ik hun deelname helemaal vrijwillig laat zijn. (hebben ze geen zin, hoeven ze niets te doen), maar gewoon om mijzelf te trainen. (que dressuur is het in houding lopen niet mijn ding, maar het is meer een experiment)
Vraag mij alleen af in hoeverre ze zelf aangeven als iets lichamelijk lastiger is/of ik het risico loop teveel te vragen voorop gesteld dus dat ze echt zelf alles kunnen aangeven.
(kan zijn dat we niet verder komen dan de absolute basis. Dat is dan ook ok)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 07:38

Interessante overdenkingen, waar ik ook niet echt antwoord op heb. Kikopup filmpjes zijn erg interessant in elk geval, die kijk ik ook wel eens. Ik wil wel even inhaken op overdenking 3. Ik ben ook geen fan van het in de houding lopen van ak, maar goed, los daarvan is ze natuurlijk een toptrainer. Maar waarom niet je kennis van het rechtrichten combineren met je clickerervaring? Dus niet die focus op de hoofdhouding, maar eers het binnenachterbeen er wat onder vragen, een beetje stelling, zoiets? Niet dat het heel makkelijk is anders had ik jullie hier allang een filmpje gepresenteerd met geweldige resultaten :).

Edit wat betreft het zelf aangeven, blijft lastig. Met myrtle gaat dat vrij makkelijk want als ze echt geen zin heeft dan doet ze ook niet veel voor een klik heb ik gemerkt. Ik weet niet hoe jouw paarden daarin zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:06

Ja, dat laatste wil ik ook meenemen. Maar het is de vraag of ik zover geraak.... ik laat de paarden volledig op vrijwilligheidsbasis meedoen en ze hebben vaak gewoon geen zin. En als ze een training wat minder vinden, komen ze de keer erop niet opdagen (ik ga ervan uit dat ze zelf komen als ze willen trainen) Het is dus puur om mijzelf te trainen in het inbrengen van systeem/opbouw omdat ik te vaak 'maar wat doe' . De paarden zijn erg beperkt in wat ze doen, mogen ook niet echt trainen, maar ik hoop dat ze zelf aangeven wat ze wel of niet kunnen/goed voor hen is. De vraag is of ze dat ook doen. Je ziet nogal eens dieren kunsten uitvoeren die niet goed voor hen zijn.
of zou je dat kunnen ondervangen door hun volledig de vrijheid te geven/dus geen moment te pushen, iets te willen.? (gezien ik toch geen 'doel' heb met hen, zou dat geen probleem opleveren dit keer)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:11

liljebo schreef:
Ja, dat laatste wil ik ook meenemen. Maar het is de vraag of ik zover geraak.... ik laat de paarden volledig op vrijwilligheidsbasis meedoen en ze hebben vaak gewoon geen zin. En als ze een training wat minder vinden, komen ze de keer erop niet opdagen (ik ga ervan uit dat ze zelf komen als ze willen trainen) Het is dus puur om mijzelf te trainen in het inbrengen van systeem/opbouw omdat ik te vaak 'maar wat doe' . De paarden zijn erg beperkt in wat ze doen, mogen ook niet echt trainen, maar ik hoop dat ze zelf aangeven wat ze wel of niet kunnen/goed voor hen is. De vraag is of ze dat ook doen. Je ziet nogal eens dieren kunsten uitvoeren die niet goed voor hen zijn.
of zou je dat kunnen ondervangen door hun volledig de vrijheid te geven/dus geen moment te pushen, iets te willen.? (gezien ik toch geen 'doel' heb met hen, zou dat geen probleem opleveren dit keer)

Ik denk dat je je teveel zorgen maakt. Ten eerste je bent al supervoorzichtig, ten tweede je zegt zelf al dat ze niet komen als ze geen zin hebben. Dus ik zou zeggen ga lekker aan de slag met de dames :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:14

haha ik overbezorgd??? Hoe kom je erbij.... haha. Nou ja, ik heb momenteel weinig tijd, maar het is dus wel de bedoeling om hen in te zetten om mijzelf te trainen. Ik gebruik mijn arme dames dus gewoon voor eigen doel. gnagnagna,

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:22

liljebo schreef:
haha ik overbezorgd??? Hoe kom je erbij.... haha. Nou ja, ik heb momenteel weinig tijd, maar het is dus wel de bedoeling om hen in te zetten om mijzelf te trainen. Ik gebruik mijn arme dames dus gewoon voor eigen doel. gnagnagna,

Dat mag best, aangezien ze het zelf waarschijnlijk ook leuk vinden en zo niet weg mogen lopen :).

Ik twijfel zelf altijd heel erg over het buitenrijden, of ik niet teveel vraag van myrtle. Uiteindelijk vorige zomer zo weinig met haar gedaan dat ze te dik werd en daardoor extra last kreeg van de artrose :(. Dus deze zomer gaan we lekker genieten van het bos en de hei. Ik probeer nu om de dag buitenrit, en de andere dag wandelen en clickertraining. Als het lukt, ik moet ook werken ed.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:27

Zo ik kom ook even zwaaien.

Sandra wat een mooie overdenkingen. En dat filmpje vind ik echt heel erg goed. Er zijn zoveel mensen en idd kinderen die daar niet bij stil staan en de pony's alles laten doen binnen no time. Neem alleen al de klassieke buiging. Velen leren deze in enkele minuten aan en dan ook nog eens heel erg diep. Dit is een lichamelijk erg goed maar vooral ook erg zware oefeningen. Het heeft mij mij en Jonas een jaar geduurd voordat hij hem zo kon als dat die nu kan. En als ik het een poos niet doe kan ik niet verwachten dat die hem perfect uitvoert.

Wat betreft het aansingelen dat is iets wat ik me ook al een afgevraagd heb en ik nooit een antwoord op heb gevonden.

en wat leuk dat je de dames weer wat wilt gaan trainen. Zoals de meesten het hier wel eens zijn ben ik ook geen fan van het in een houding lopen maar ik vind wat crosmuller zegt wel een goede om meer het recht richten erbij te pakken. Hierop zou ik nog een aanvulling willen geven ook in het kader van je voorzichtige training. Als je direct al begint vanuit het achterbeen wat natuurlijk wel je doel is vraag je ook direct behoorlijk wat. Je kan ook beginnen met in stilstand een stuk gewichtsverplaatsing. En dan niet van voor naar achteren als is dat ook een goed maar een zware. Maar van links naar rechts. Ieder paard staat meer op een kant dan de andere kant. Verticaal gezien, als je uitvind op welk been ze meer staan kan je gaan oefenen om gewicht te krijgen op het andere been. Eerst in stilstand en daarna bv in stap hierdoor worden ze rechter en komen mee rop achter zonder dat je direct aan achter begint te werken. Misschien maakt dit de training makkelijker en leuker voor de paarden en het is nog goed voor het lijf ook.

En of we te veel doen of vragen van onze paarden vind ik altijd een heel moeilijk vraagstuk. en een vraag die ik mezelf ook regelmatig stel in het werk met Jonas. Een antwoord heb ik vaak niet.

Verder heeft het clickeren hier een beetje stil gelegen erg druk en ook lekker aan het rijden met Jonas. Laatst wel het een en ander opgenomen en daar zal ik nog een filmpje van maken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:36

@Nelleke Interessante oefening die gewichtsverplaatsing! Van voor naar achteren zit al in ons repertoire maar links/rechts kan natuurlijk ook.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:48

Ja is een oefening die eigenlijk niet heel bekent is maar wel heel belangrijk. Zeker bij geblesseerde paarden is juist het scheef staan vaak nog erge verstoord dan normaal en als je ze uit dit patroon haald geeft dit behoorlijk verlichting in het lopen. Met deze theorie in de praktijk heb ik samen met een vriendin haar paard met atrose weer zodanig goed kunnen krijgen die in staat zou zijn een M proef weer te lopen. En dat terwijl we ook wel gedacht hebben haar te moeten laten gaan. Die had door de jaren heen zichzelf zo erg een loopje aangeleerd en zo vast gelopen (Nooit wat aan te zien) dat ze op een gegeven moment het niet meer niet kon tonen. Het heeft bijna 1.5 geduurd maar toen ging het weer steeds beter en nu weer een happy paard echt een spring in het veld. Natuurlijk wel met haar beperkingen waar we rekening mee moeten houden. Geen harde bodem, kortebochtjes enz.

Het is ook echt zo dat wanneer je met een paard stapt en hem helpt het gewicht te verdelen ze door ontspanning het hoofd naar beneden brengen zonder dat je daar dus echt om vraagt.

Nouja kortom ik ben heel blij dat ik destijds deze theorie heb leren kennen en nu kan toepassen.

Kijk in dit filmpje is het een beetje uitgelegd is in de praktijk soms wel verdomde lastig maar je kan er heel simpel in halthouden wel mee beginnen.

http://www.youtube.com/watch?v=ecTMmtG3CFU

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:15

Interessant om mee te nemen, Nelleke. Dat is dan dus meer wat sommigen een schouderlift noemen. Daar werkt AK overigens ook mee. Dat wel. Dus dat is iets om mee te nemen.
Met silja mag ik niet echt teveel focussen op het achterbeen, omdat juist in die knie het probleem zit. Ze heeft botwoekering in haar knie achter, waar pezen lopen. Ga ik haar stimuleren om het been meer onder te brengen op correcte wijze, dan kan het zijn dat ze haar pezen beschadigt. Dan is het dus einde verhaal voor haar. Dat is dus wel iets waar ik erg alert op moet zijn.

Bij hälga is het vooral ernstig artrose en ze raakt snel gefrustreerd omdat ze iets niet kan. Het rechtrichten heb ik in het verleden ook met haar gedaan en dat vond ze vreselijk. Maar ik denk dat ik 'kleiner' moet werken en idd vooral op het strekken van de rug, want dat is iets wat ze in het begin helemaal niet deed. (vermoed ook artrose in de rug bij haar), maar echt dus werken met minimale dingetjes en altijd kort houden.

Rijden ga ik overigens absoluut niet meer doen. Heb ook alles verkocht. Ze zijn gewoon beiden niet geschikt om te rijden. Maakt mij ook niet uit. Ik hoef ook nergens te komen. Ik wil alleen zelf beter worden in trainen en dan is het goed met meerdere dieren/paarden te werken. Leerzaam dus. En natuurlijk moet het niet schadelijk zijn voor de paarden. Winnen we er iets mee, dan is dat mooi meegenomen. Maar geen eis, gezien ze beiden eigenlijk allang door de d.a. zijn afgeschreven. (bij silja vroegen ze of ik haar in de kliniek wilde laten om er een eind aan te maken, toen haar probleem duidelijk werd en bij Hälga heb ik tijdens dagen dat het minder met haar ging ook wel te horen gekregen dat ik over inslapen moest nadenken)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:27

Geen idee Sandra of het de schouderlift is. Daar ben ik niet bekent mee.

En ik bedoel deze oefeningen ook echt puur en alleen voor op de grond hoor :j andere paard was even als voorbeeld van het verticale evenwicht en die mocht van de veearts ook nog gewoon gereden worden. Als dan niet aangepast natuurlijk.

Maar als ik het zo voor silja en Halga lees is het een leuke laagdrempelige oefening en wat ik al zei dan beginnen aan de achterhand vind ik heel veel voor een paard met blessure. Maar dat zeg je zelf ook al aan.

Maargoed het is een ideetje zonder direct mega veel te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:28

Interessante dingen om te lezen (kijken doe ik later :Y) ).
Die overdenkingen zijn ook interessant :j Het aansingelen kan volgens mij best iets van aangeleerde hulpeloosheid zijn, dat ze weten dat er vanaf een bepaald moment toch niks meer aan te doen is en het dan maar over zich heen laten komen ... Ik zie er wel wat in :j Waarom sommige paarden dat niet hebben heeft volgens mij vooral met karakter te maken, sommige paarden stoppen niet voordat ze zichzelf/mens verwonden (en zelfs dan.. ).

Leuk dat er ook weer wat meer dressuurachtige dingen voorbij komen, stiekem wil ik daar nog steeds mee aan de gang (alleen raak ik in de praktijk nooit zo ver :o ). Ik heb gisteren trouwens de lange lijnen nog eens van onder het stof gehaald, mijn longeersingel was gemaakt en dus dat nog maar eens geprobeerd. Was zeker meer dan een half jaar geleden, maar hij liep alsof het gisteren was _/-\o_ Is echt een menpony aan verloren gegaan, het gaat zo'n stuk beter achter hem dan voor of naast hem :') Ook een stukje naar buiten geweest en viel me op hoe recht hij eigenlijk liep, had ik niet verwacht .. Onder het zadel lijkt/voelt hij rechtsgebogen, maar zo merkte ik daar eigenlijk niks van .. Denk dat ik het probleem ben :o Dus dat moet ik nog even bekijken .. Onderweg kwamen we trouwens zo'n afsluiting tegen (zo'n houten balk) die aan 1 kant op de grond lag. Ik zag [***] kijken en besloot dat hij mocht gaan.. volle draf met de oortjes naar voren op die sprong af, springen met zo'n kracht dat ik bijna op mijn gezicht lag en daarna was ik hem bijna kwijt. Maar een lol dat hij had! _O-

Verder ga ik nog even nadenken.. ik merk dat hij super fanatiek is als we dingen doen die hij wil doen .. Ik vind het ook prima om met zijn ideeën mee te gaan, is ook echt fijn, alleen kom ik dan zelden aan mijn ideeën dus daar moet ik nog iets op vinden :+ Verder maakt het een wereld van verschil als ik hem meeneem in de piste, hem daar losklik en hem even zijn eigen ding laat doen (rollen, de boel eens verkennen, ... ). Gisteren ging hij grasjes eten en toen dacht ik "ik ga nooit zijn aandacht krijgen" .. Ben gewoon even wat gaan prullen en rondhangen en toen kwam hij ineens kijken en was niet meer bij me weg te slaan, toen was het tijd om te beginnen, en hij deed super mee! :+:

Dus ja, het blijft een ingewikkelde pony, maar ik heb het idee dat ik steeds meer & meer te weten kom over hem .. nog 5000 bladzijden te gaan waarschijnlijk :Y) :))

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:32

Ik meld me ook even hier.

Liljebo; je overpeinzing over het singel verhaal , das moeilijk omdat je het hele verhaal niet opschrijft. Hoe is het ontstaan , waneer , waardoor etc. Als ik kijk naar mijn eigen paard[waar ik de hele geschiedenis van ken] , die werd beleerd in de winter periode.
Ze stond samen met andere paarden op een verhard stuk , wat glad wordt als er sneeuw ligt. Er werd ook nog wel eens wat gedonderjaagd in de groep.
Op een dag was ik met haar bezig , legde het zadel op. Ze begon onrustig te staan , wou niet goed stil staan.
Ik wil aansingelen en ze begint te trappen met haar voorbeen. Oeps singelnijd!
Maar dit is nieuw , dit kan niet want we hebben haar alles rustig aangeleerd. Er waren nog meer signalen die mij deed besluiten een osteopaat erbij te halen , en wat bleek...ze was mogelijk met haar voorbenen in spreidstand uitgegleden en haar borstspier was goed verrekt. De osteopaat kreeg nog een schop tegen haar hand toen ze haar hand op de singelplek legde , en na de behandeling wat het over!!!
aansingelen gaat zonder problemen , ze blijft keurig stilstaan en alles weer oké!
Juist met clickeren is het zo belangrijk om alle signalen van je paard op te vangen. En ik vind dat nou juist ook het mooie van clickeren , want het heeft mij ontzetten goed leren kijken naar mijn paard.
Mijn andere paard die ik op 12 jarige leeftijd gekregen heb;weglopen als ik met een zadel aan kwam zetten
[signaal!] niet stil blijven staan tijdens het zadel op de rug leggen [signaal!] het rammelen van de gespen van de singel deed hem naar voren lopen [signaal!] etc! Volgens de vorige eigenaar was er niks met dit paard aan de hand. Ik weet wel beter... Ze deed dressuur met dit paard. Dit paard accepteert ''zonder protest'' een ruiter op zijn zere rug [slofteugel/sporen en een bit] dat heb ik zelf gezien.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is , dat je ten alle tijden alle signalen van een paard moet zien op te pikken , en daar ook dan wat mee doet. Op die manier voorkom je aangeleerde hulpeloosheid. Dit sluit ook zeer mooi aan bij het filmpje in je 2 de overpeinzing! Kikopup geeft aan dat je erg moet oppassen met het gebruik van het woordje nee , omdat je op die manier toch druk legt , en het dier iets laat doen waarvan het dier zelf vind dat het niet prettig is.
Hoe staat het paard erbij als het is aangesingeld? Dit paard zucht en laat zijn hoofd tot op de grond zakken[totale overgave lijkt het wel , paard is 180cm en dat ziet er erg zielig uit , zoon machtig groot paard zo zijn hoofd naar de grond zien brengen , en die uitdrukking in zijn ogen erbij.....]

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:20

Nammie, volgens mij kennen we je nog niet? Of heb ik dat gemist? Anders is het leuk als je je even voorstelt.
Ook heel leuk dat nog een clickeraar meekletst. Leerzaam.

Over de singeldrang bij mijn paard... ik kreeg haar met die singeldrang (en artrose) Hoe het is ontstaan is feitelijk niet moeilijk te raden. Ik kreeg haar met haar eigen uitrusting; een zadel dat veel en veel te smal was voor haar, scheef, bijna op d'r nek lag en gevuld leek met stenen. Onvoorstelbaar dat mensen zoiets op een paardenrug durfden te leggen.
Maar goed... heb dus lang gezocht naar iets wat wel goed lag en dat bleek moeilijk, omdat ze zo scheef was als een hoepel. Als ze gewoon stond, was het evengoed net een komma. Ze struikelde ook erg veel en ik hoopte daar met de juiste oefeningen en goed zadel (het werd de chris iberica, waarbij ik haar voor het eerst de rug zag strekken... durfde ze eerder niet)b verbetering in te krijgen. Ohz deed ik alleen stappen en buiten af en toe een heel kort drafje.
Helaas bleek het onderliggende probleem zeer ernstige artrose. Heb nog geprobeerd om haar in beweging te houden met alleen leeg mennen, maar op het harde lopen ging niet voor haar.
Vandaar pensioen.
Waar de artrose precies zit, weet ik niet. Maar problemen in de rug en omgeving is wel erg aannemelijk.
Ze laat overigens niet haar hoofd hangen, maar staat er meer stoïcijns bij. Maar dat doet ze altijd, ook met pijn. Het is zo'n paard dat aan de buitenkant niet in te schatten is. Gezien ze mensen met zo'n onmogelijk zadel liet opstappen, mag je aannemen dat het ook gewoon haar natuur is om alles maar over zich heen te laten komen.

Dat wat je noemt over het 'nee' zeggen is idd boeiend. Met het leeg mennen met hälga merkte ik dat ze opeens niet meer mee wilde. Geen grote dingen, maar ze liep weg als ik met het hoofdstel kwam. Daarop heb ik haar laten onderzoeken en ontdekte ik dus dat lopen op het harde pijnlijk voor haar was.
Silja liep vroeger ook weg met iets om doen en we dachten altijd dat ze 'gewoon zo was' omdat ze verder optimistisch en vrolijk was. Maar ze bleek dus ook een ernstig lichamelijk probleem te hebben en nu ze niet meer wordt gereden en niets meer hoeft te doen wat ze niet wilt,. legt ze zo haar hoofd in het halster als ze iets wil doen.
Ongemerkt push je als eigenaar stiekem toch vaak een beetje, zelfs als je dat niet wil

Sabine, dressuur is ook boeiend, vooral als je je af gaat vragen wat het voor je paard kan doen.
Dat cobe scheef loopt ohz kan inderdaad aan jou liggen, als je zelf ietsje scheef zit. Dat voel je zelf nl niet (ik had hetzelfde probleem, net als heel erg veel mensen)
Dat cobe anders is als hij zelf dingen mag aangeven, sluit ook erg aan bij mijn eigen verhaal.
maar idd... kan mij voorstellen dat jij ook wel eens iets wilt. Misschien compromis sluiten?
Is het niets om met cobe ook te mennen? Lijkt hij wel ideaal voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:04

Ben zoekende hoe je een compromis kan sluiten .. Want ze zeggen dat wel altijd, maar hoe leg je dat aan je paard uit? :+ Bij een mens kan je zeggen "we gaan nu even dit doen en dan mag jij dat doen", maar denk niet dat [***] zó slim is :') Dus dat ben ik nog aan het zoeken...

Zit al een tijdje te denken om te kijken wat hij voor de wagen doet :j Maar het is er nog niet van gekomen, iets houdt er mij tegen zeg maar.. Misschien toch maar gewoon eens de stap zetten, op stal zijn er 2 mensen die alleen maar mennen, dus het kan eigenlijk niet idealer :Y) Alleen zou dan waarschijnlijk voor de zekerheid eerst de band erachter moeten, en dit dan in de piste, en de piste is zo al niet zijn ding en die ligt momenteel ook loodzwaar en kurkdroog .. dus hij zou er helemaal niet happy van worden en dan verpest dat misschien meteen alles..

Ik heb verder niet meteen het idee dat hij scheef loopt, maar ik heb bv. het probleem dat mijn zadel wel eens naar links wil wegzakken.. dus toch ergens een scheefheid. Alleen weet ik dus niet wat of hoe ... Wel heb ik ontdekt als ik langs rechts opstap, dat ik dan zelden dat probleem heb.. Dus nu sukkel ik er elke keer langs rechts op (vandaag ook weer heel charmant opgestegen, het blijft toch altijd wat tegenstrijdig voor je gevoel, en als je paard dan net op het moment dat je omhoog gaat een stapje naar voren zet .. tja .. :') ).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:59

mmm , wat willen jullie weten?
Ben van het vrouwelijk geslacht , 44 jaar.
Heb 3 paarden,
Heb een aantal jaar geleden les gehad van Conrad van Pruysen [als je dat zo schrijft].
Heb met een van mijn paarden erg veel geCT. Helaas verkocht vanwege haar gedrag naar mijn andere paard.
Daarna een poos niets gedaan met paarden. Sinds kort in bezit van een 12jr kwpn ruin met een paar probleempjes , zowel in de omgang ,training, als lichamelijk.
bv trailerladen.
Dat soort dingen vind ik geweldig om te trainen met CT ,vooral freeshapen gebruik ik bij poisened cue's.

Ben door Conrad erg basic opgeleid volgens de ''Bob Baley'' manier , maar veel is er al weggezakt , en ik dreig geregeld tegen problemen aan te lopen waardoor ik weer stop.

Nee zeggen is bij mijn manier van CT dus erg uit den boze. Ik ga volledig uit van de wil van het paard en de kracht van de beloning. Wil het paard niet? dan heeft hij het probleem van geen beloning krijgen , en das al straf op zich.
Als grootste straf die ik kan geven is , het ''spel'' stoppen zonder dat ik het stop teken geef en wegloop , om vervolgens 30 sec later weer terug te komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:12

Nja, is best lastig sabine, dat weet ik. Maar misschien kun je de band gewoon op rondom de stalling erachter hangen? Hoeft toch niet pers'e in de bak, als hij dat niet leuk vindt? Veel menners hier op bokt werken overigens niet met een band
Ik weet zelf nog niet zo goed hoe ik het straks wil aanpakken. Eerst maar eens goed leeg mennen onder de knie hebbn.

Nammie, welkom. Leuk om iets meer over je te weten. Bob Bailey ken ik wel ja. Heb er zelf geen les van gehad, maar veel van gelezen en een dvd van (en kan mensen die wel naar zijn chickencamp zijn geweest) Ik had er ook wel heen willen gaan, maar het was mij werkelijk te duur.
Inderdaad werken de paarden hier nu ook op vrijwillig-basis, maar ik moet zeggen dat ik heus nee kan zeggen. Maar nooit bij iets aanleren. Wel op moment van de noodzaak van het stoppen van gevaarlijk gedrag.
Zo is om mij heen vechten als ik met voer kom een zeer grote 'nee' van mij. Grazen onder het werk buiten is ook een nee, maar wat subtieler. Grazen is nl zelfbelonend gedrag.
Daar staat tegenover dat ik in het overige; bij training wel dergelijk kijk naar het paard. Maar dat heb je ook wel gelezen, denk ik. Ik probeer de subtiele signalen op te vangen en daar iets mee te doen. (of juist niets :) )

Mbt tot problemen waar je tegen aan loopt... in dit topic proberen we elkaar dus te helpen met dat soort dingen, dus dan ben je hier wel op de plek :)

Wel leuk, zo'n nieuw project. :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:49

Mijn laatste alinea was meer het ideaalbeeld dan dat ik daadwerkelijk zo ook altijd bezig ben met paarden...
Maar ik besef wel erg goed dat als er iets gebeurd wat ik niet wil , ik het niet getraind heb , zoals met hoofd in gras duiken tijdens wandelen. Ik heb niet meer zoveel geduld als voorheen om dat er op de ct manier uit te krijgen , dus kies ik ook voor de snelle oplossing van nee gebruiken , en de nodige andere ''onprettige'' signalen.

Nieuw paard , met trailer hier gekomen , moet binnenkort weer in trailer te vervoeren zijn om foto's te laten maken , en mogelijk nog wat andere dingen.
Tja , waar begin je mee...nou je zet de trailer in de bak , vraagt het paard vanuit de wei om te komen voor een spelletje[das mijn startsignaal] en vervolgens heeft het paard al lang in de gaten dat er wat met die trailer gaat gebeuren , en weigert vervolgens om ook nog maar 1 stap richting de trailer te zetten. ''Lokken'' met handtarget werkt ook niet.
Daar gaan je goede bedoelingen...oke , stapje terug dan maar. Voorlopig eerst de trailer in de bak laten staan , en er helemaal niks mee doen in de hoop dat het paard uit zichzelf de bak weer in wil lopen...en je ondertussen afvragen hoe ze dit paard ooit op een trailer hebben gekregen om te vervoeren naar wedstrijden ed...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:00

Dat wordt wel een uitdaging, nammie. Denk dat je niet wilt weten hoe ze het dier op de trailer hebben gekregen. Daar zie ik ooit wel minder fraaie taferelen van.

lastig is het wel. Misschien eerst in de omgeving van de trailer hele andere dingen gaan trainen (als je hem kunt laten staan), zodat het zien van de trailer niet betekent dat hij daarop moet. Eerste stap lijkt mij dat hij ontspant, zelfs als ergens in zijn omgeving zo'n trailer staat. De link trailer/erop moeten op iedere mogelijke manier, moet worden losgekoppeld. Zal geen makkelijke opgave worden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:51

Ik heb geen haast , maar wil hem tzt wel kunnen vervoeren...
Gelukkig kan ik de trailer gewoon in de bak laten staan , tenzij het verschrikkelijk gaat regenen , want dan krijg ik hem er niet meer uit.
''Helaas'' wordt hij vrijwel elke dag getraind in de bak hihi
Hij is met alles zo extreem als ik hem in vrijheid train.
Ik wil graag dat een paard zelf een paar passen richting mij loopt , zeer bewust , zijn hoofd in een halster steekt , dus ik hield hem het halster voor , binnen no time stond hij achterin de bak.
Een borstel is al aanleiding om weg te lopen...
De eerste keer dat ik met een zadel de stal in kwam , stond hij binnen 0,5 sec 60 meter verderop.
Ik kan hem inmiddels losstaand borstelen , en hij mag weglopen als hij wil , maar blijft nu meestal gewoon staan.
Zadel op zijn rug leggen , geen probleem , hij blijft braaf staan.
Och , het ''arme'' beest wou elke keer de neusriem van de sidepull in zijn mond nemen...nee poep , je krijgt geen bit meer in , je bent nu echt dressuur paard af!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:54

Leuk is dat, he, die veranderingen. Gewoon los stil staan met borstelen, halsteren etc leer ik hen ook als eerste. Mijn nieuwe pony kent het ook al; had al heel snel de routine door. Lekker gemakkelijk als je hen even in de wei allemaal een borstelbeurt wilt geven. Geen gedoe met apart zetten, vast zetten etc. Ook heel handig als je later medische handelingen moet verrichten. Een goed uitgangspunt.
Maar niet voor iedereen vanzelfsprekend
Je ziet overal paarden weglopen voor alles en nog wat en het wordt als 'normaal' gezien. Hier ook paarden die ook de neusriem in de mond willen pakken in het begin. Ook hier niet nodig.
Doe zelf alles bitloos. :)

Ben niet anti of zo, maar vind eigenlijk dat je pas met bit moet rijden, als dat iets is wat je echt wil, als je een onafhankelijke zit hebt en topcontrole over je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:11

Klinkt inderdaad als een uitdaging Nammie. Herkenbare dingen ook. Eigenlijk toch spijtig dat als je het bekijkt, er veel van "dat soort" paarden rondloopt ...

Band buiten de bak slepen zou kunnen, maar dan moet het wel meteen goed gaan. En je weet toch nooit hoe een paard reageert als die voor het eerst wat moet trekken. Laatste paard dat ik gezien heb ging in de piste super met band en toen wilde ze een rondje buiten gaan stappen, de band komt op het erf, maakt een schurend geluid en paard in blinde paniek weg (gewoon rechtdoor, door alle weiden uit := ). Dus ja, dat wil ik liever voorkomen.. moest [***] schrikken en gaan dan toch liever niet buiten de piste :Y) (alhoewel ik ook weer niet kan zeggen of & hoe ver hij echt zou gaan :+ ).

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:43

Sabine dat is heel makkelijk te ondervangen.. Ik heb ondertussen heel wat Pony's beleerd voor de kar en ik laat ze ook altijd eerst even wat slepen maar wel met wat voorbereiding en daar door nooit problemen gehad.

Ik leer ze eerst het sturen dat kan Cobe natuurlijk al dan vraag ik iemand die de strengen vast wil houden en er mee wil bewegen en op een gegeven moment ook tegendruk geven. Als die goed gaat vraag ik die twee de partij het sleep voorwerp zelf te slepen. Eerst zodat paard het kan zien en daarna steeds meer naar achteren als je dit op verschillen de ondergronden doet zullen ze daar tijdens het trekken niet meer van schrikken. En met de kar doe ik hetzelfde voor ze ervoor gaan. En dat hoeft echt geen kilometers gewoon even laten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:47

Dank je, dat is inderdaad wel wat :j Misschien kan ik nog een stukje voorbereiding zelf doen (lopen met het tuig bv., veronderstel dat hij daar geen problemen op gaat geven, maar is toch altijd handig om even apart te doen ;) ) en hem laten kennis maken met de band enzo .. En dan inderdaad met een paar mensen dat zo opbouwen. Vind ik een hele goede, dank je! Ga het eens op stal overleggen ;)