Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nenaavdw

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:53

haha ja klopt! Als hij enthousiast word wil hij wel eens een sprongetje of een bokje maken. Dit doet hij wel bewust bij mij uit de buurt. Ik laat hem ook bewust een paar keer stoppen om hem een beetje te kalmeren haha.
hij heeft na het fimpje ook nog een tijd met die zak staan zwaaien en er op staan stampen! Nieuw speelgoed! Watnou Jolly ball? Een zweep met een zak is veel leuker

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:30

HL... ik stel alleen moeilijke vragen... :+
Nou ja het is eigenlijk geen probleem, behalve wat ik er zelf van maak. Op zich is het helemaal niet gevaarlijk (alles behalve) en kan ik haar prima meenemen als ik dat wil. Het is gewoon echt het dilemma van een clickernerd. :) Verderop iets leuks doen is wel een goeie. Hoewel verderop thuis is en ze daar altijd even mag grazen, dus in feite is dat er wel al. Ter plekke iets vragen kan ook, maar dan zou ik dus iets moeten vragen wat niet zo motiverend is dat ze wordt beloond voor het stilstaan. Dan denk je dus aan een moeilijkere oefening en vraag ik mij of eventjes een tikje (let op!) niet minder vervelend is. Of halfslachtig gedoe met zweepje reageert ze niet, maar op een klein flikje wel (meer schrikeffect, want het komt echt nauwelijks aan haar) Dat gebruik ik eerlijk gezegd ook als ze gaat grazen als we aan het werk zijn. Het is natuurlijk wel een shet en die maken per definitie zeer snel gebruik van de gelegenheid. Ik weet uit ervaring dat je daar niet mee moet willen aanklooien, want dan wordt het een neverending story.
Kennis laten maken is geen goed idee. Beide paarden zijn echte 'bitches' en dat betekend ongetwijfeld matten door de draad heen.

Overigens is onzekerheid een ander verhaal. Dat maakten we ook mee en dan maak ik daar geen punt van en ga gewoon even naast haar lopen. Misschien moet ik dat ook doen met zoiets, totdat de cues door en door zitten. Dan kan evt even een flikje dienst doen. Denk idd dat ik dat niet te ver moet gaan zoeken. Die neiging heb ik soms als die-hard clickerfanaat. Maar misschien moet je het ook gewoon niet moeilijker maken dan het is.

Als ze onzeker zijn of iets nieuws moeten leren, is dat natuurlijk een hele andere situatie. Dat los je dan niet met een flikje op, maar met geduld en beloning. Sil kon uit onzekerheid wortelschieten. Zou ik haar hebben gepushed, dan zou ze zijn geexplodeerd of enorm pissig zijn geworden (spreekt uit ervaring)

Nena... ik zal heel eerlijk zijn. Mijn keuze zou dit spel op dit moment met dit paard niet zijn. Ik wil zelf absoluut dergelijk heftig gedrag om mij heen niet stimuleren. Ik wil ook absoluut geen gebok in mijn buurt. Een paard op adrenaline, kan zomaar net even te ver gaan. Niet de fout van het paard, maar wel van de trainer.
Silja kan ook zo reageren op chasing the tiger, dus doe ik het niet met haar. Ik kies met haar bewust 'rustigere' spelletjes.

Ik wil hoe dan ook geen gebok in mijn omgeving. Ook niet als er nog voldoende afstand is . Als de paarden met elkaar gaan etteren, dienen ze ook uit mijn buurt te blijven. Dan kan ik heel erg on-clicker-achtig reageren, als ze het niet doen. Geen geklooi, oren in de nek en gebok in mijn omgeving. Punt. Dat ga ik dan ook in geen geval stimuleren.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:51

Wow er is een hoop gepost!

Bedankt voor jullie reacties op m'n verhaal met de tinker, maar wat verstaan jullie onder 'dat de clicker met grondwerk echt goed zit'?
Is het een onderbuikgevoel dat hij het goed genoeg snapt of een x aantal oefeningen dat hij kent of een combinatie?

CM: Wat ontzettend vervelend dat Myrtle koliek heeft gekregen! Gelukkig gaat het weer wat beter.

Citaat:
CM ik heb het idd in de praktijk gezien, dat ze de stap voor de uiteindelijke stap ook meenemen als zijnde lonend. Shetten lijken daar zeer goed in te zijn, maar ik zie het ook bij de honden.

Haha dit is dus zo herkenbaar bij mijn shetlander!

Misschien kan ik nog wat nieuwe input geven voor je probleem LJ. Swa staat ook erg graag stil bij paarden in de omgeving. Zijn vroegere gedrag was dat hij soms wel doorliep bij paarden, maar ook wel dat we draafden en hij ineens een noodstop maakte of heel erg langzaam begon te gaan. Ik heb besloten dat hij zo lang mag stilstaan als hij zelf wil, ik zorg altijd dat ik hem voor ben, dus dat ik hem een commando geef om stil te staan op het moment dat ik denk dat hij zou willen stil staan. Aan het begin heb ik gewacht totdat hij zelf duidelijk weer wilde gaan lopen en hem dan met mijn stem beloond. Nu op wat kleinere signalen. Hij lijkt minder interesse te krijgen in andere paarden, vooral degene waar we al behoorlijk wat keer zijn langs geweest. Heel af en toe laat ik hem nu ook bewust doorlopen als hij interesse in andere paarden lijkt te hebben en dat accepteert hij makkelijker tegenwoordig. Geen idee of dit leertechnisch een sterk verhaal is, het werkt voor ons.

nenaavdw: Ik ga met de anderen mee. Heerlijk enthousiast paard heb je, maar ik schrok van de bokken richting jou. Op video zal het er waarschijnlijk uit zien alsof het dichter bij jou in de buurt is dan in het echt, maar toch.. Ik zou hem niet te ver uitdagen of het anders weglaten. Die energie die hij heeft kun je ook leuk gebruiken voor andere oefeningen (galop naast je ofzo). Mijn shet kent ook chase the tiger, ik heb het geluk dat hij er nooit bij bokt, anders zou ik eerlijk gezegd nog niet weten hoe ik dat dan oplos.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:44

Ik was wat aan het googlen en kwam toevallig deze discussie tegen. http://sports.groups.yahoo.com/group/th ... sage/14180 Gaat een beetje over wat jij eerder besprak, Liljebo, het clicken misschien niet bij het buiten wandelen/rijden te doen, als dat gewoon goed gaat. En ook een beetje over een paard wat langzamer lijkt te gaan zodat hij dan vervolgens sneller kan gaan een een click verdienen (lijkt het). Ik heb alleen de eerste post en niet de rest van de discussie gelezen, maar wellicht interessant.
Edit: nu nog wat posts gelezen en het gaat daarin precies om het punt wat we bespraken, dat het paard het verkeerde gedrag bewust doet, omdat daarna een cue voor het goede gedrag en een click zal volgen. Interessant en echt iets om op te letten! Ik ga er nu nog meer op letten.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 27-04-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:47

Ik probeer idd ook wel eenshem naast mij te laten stappen en draven. Zodra hij gaat draven word hij nig enthousiaster en gaat in mijn jas bijten en met zijn voorbenen gooien. Ik vind dit gevaarlijker omdat hij dan dichterbij mij is. Ik zal binnekort eens kijken hoe het gaat als ik een longeerzweep gebruik. Deze is langer zodat hij automatisch meer afstand houd van mij en het meer trainen met snelheid, zodat hij het ook in stap doet en in een rustig drafje.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook erg enthousiast was, dus hem daar ook wel in heb gestimuleerd

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:14

Ik vind je oplossing voor het stilstaan probleem wel goed klinken swaatjuh, maar ik kan niet beoordelen of het wat voor lj is natuurlijk. Myrtle is weer helemaal de oude hoor. Net lekker met haar geclickertraind, ze had er zin in :).

@neena, een langere zweep is slim, maar let er ook op dat je rustig gedrag beloont en onstuimige acties niet! En jouw eigen enthousiasme kan al een beloning zijn voor je paard dus hou daar rekening mee.
Jouw paard reageert anders op chasing the tiger dan de mijne, myrtle stond aan de grond genageld te snurken :).

Edit interessante link visitor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:37

Swaatjuh, bedankt voor de input. Op zich heb ik haar wel met wandelen laten staan, maar ik wil graag met voorbereiding van mennen echt zelf bepalen hoe en wat, omdat niet iedere situatie stilstaan veilig is. Maar goed... zal het iig meenemen bij overdenkingen.

Visitor, ja, dat is altijd een ding om alert op te zijn; dat je ongewild ook gedrag vooraf kunt trainen. Gebeurt al heel erg snel. Zal je link straks even lezen op mijn gemak.

Neena, op zich vind ik het niet zo verwonderlijk dat je paard met naast je draven gevaarlijk gedrag vertoont. Door met dit soort spelletjes door te gaan, terwijl hij voor mijn gevoel echt veel te heftig wordt, stimuleer je dat en persoonlijk vind ik dat nooit een goed idee. Dat kan gewoon hartstikke link worden. Persoonlijk zou ik juist met dit paard rustige oefeningen doen, trainen op behoorlijk gedrag bij je in de buurt, dus geen oren in de nek, gebok, gesnake etc. Met een lange zweep kun je hem op afstand houden, maar leer je geen ander gedrag om je heen op.
Nogmaals... ik zou chasing the tiger met dit paard echt achterwege laten en al helemaal niet heftig gedrag stimuleren, maar terug naar af en trainen op rustig en beheerst gedrag naast je. Druk doen, bokken etc kan hij in de wei doen, als hij daar met soortgenoten speelt.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:48

Haha ja want soms eten de zak (iod) eet ook wel eens paarden als tussendoortje.
Zig vind (bijna) alles wat beweegt leuk. Zo is hij ook helemaal gek op de kat! Die krijgt regelmatig een dikke wervelwind warme adem of een enorme lik over haar hoofd van Zig!
Ook vind hij het opjagen van eenden en dergelijke wel mooi dus ik ben benieuwd of hij dat ook met een koe zou kunnen haha.

liljebo: Zig is met het grondwerk en het clickeren wel heel erg stabiel en rustig. Er zijn geen problemen met naast mij lopen op het erf of de weg.
Hij heeft geduld en respect voor mij, maar is ook nog jong en soms enthousiast. Het is ook absoluut niet gemeen of als protesteren bedoeld.
Ik weet wel dat ik hem af en toe meer moet temperen en dan een paar stappen terug kan doen en een rondje rustig stappen. Maar naar mijn mening is het fout om zijn enthousiastme HELEMAAL af te straffen, want hij is blij en heeft het naar zijn zin. Bij het compleet afstraffen daarvan, straf je ook zijn blijheid af en dat is niet de bedoeling. Wel heb je zeker gelijk over dat het gebok (bij mij in de buurt) gewoon niet moet kunnen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:51

Ik wil iets heel anders in de groep gooien. Ik heb best moeite om het targetten van een pion op cue te zetten. Myrtle ziet de aanwezigheid van de pion als de cue. Ik heb hier wat meer aandacht aan besteed de laatste tijd en het gaat wel beter. Ik sta naast haar en zeg "zoek" en dan stapt ze naar de pion en target. Ze deed dit eerst ook als ik geen cue gaf maar dat ging vandaag goed. Ze wachtte al op mijn cue. Maar als ik bv de oefening volg doe (achter mij aanlopen) en we komen in de buurt van een pion dan gaat ze er toch even heen om hem te targeten.

Doe ik iets fout of is het ook wel normaal dat dit even duurt?

Edit: neena er is wel een wereld van verschil tussen afstraffen en "niet belonen".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:53

Maar nu begrijp je mij hartstikke verkeerd. Ik noem nergens dat je moet afstraffen. (dan zou ik niet in dit topic zitten).... Net als de rest in dit topic werk ik op basis van beloning. Daarom noemde ik het teruggaan naar de basis en van daaruit opbouwen en belonen voor rustig gedrag (in begin met high reinforcement) Het moet voor hem lonend zijn om zich netjes te gedragen om je heen. op dit moment is het voor hem juist belonend om flink met de oren in de nek te snaken en te bokken, en dat wil je niet. Dus begin je bij het begin (opzetten voor succes) en beloon je iedere keer netjes gedrag. Wel een kwestie van zeer goed timen dus.

Vandaar dat ik ook noemde dat de longeerzweep niet de oplossing is

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:55

cm we posten net gelijk.... :).... noemde ook al dat neena het nu juist verkeerd om opvat. Maar goed... jouw probleem... ik gebruik om die reden geen cones om te targetten. ik vind het risico van verwarring dan te groot. Maar ik denk in jouw geval dat het echt een kwestie is van consequent negeren als het ongevraagd gebeurd , maar wel dus regelmatig (bv na een goed uitgevoerde oefening) het targetten van de cue als secundair reinforcement gebruiken, omdat ze het blijkbaar graag doet.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:01

Ik geloof dat ik het begrijp haha.
Het was btw ook de eerste keer dat ik dit deed en dus ook geen idee wat ik er van moest verwachten.
maar ik ga er zeker op letten. Ik vind dit wel een leuk spelletje voor hem om te doen omdat hij zelf helemaal niet zo van het spelen houd. Maar ik ga er zeker aan werken dat het meer beheerst gaat. Door mijn enthousiasme heb ik hem natuurlijk ook opgejut waardoor hij ook meer springerig word.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:06

liljebo schreef:
cm we posten net gelijk.... :).... noemde ook al dat neena het nu juist verkeerd om opvat. Maar goed... jouw probleem... ik gebruik om die reden geen cones om te targetten. ik vind het risico van verwarring dan te groot. Maar ik denk in jouw geval dat het echt een kwestie is van consequent negeren als het ongevraagd gebeurd , maar wel dus regelmatig (bv na een goed uitgevoerde oefening) het targetten van de cue als secundair reinforcement gebruiken, omdat ze het blijkbaar graag doet.

Hmm ik negeer het eigenlijk al meer dan een jaar :).

Hoewel ik nu dus wel verbetering zie nu ik er wat aandacht aan besteed. Eerst stonden we bij de pion en dan was het target klik eten, target klik eten.. Nu bouw ik wat korte pauzes in zodat ze echt even moet wachten op de cue.

De oefening als reinforcer had ik al eens gedaan, maar het is goed dat je het zegt. Nu denk ik er weer wat sneller aan om het te gebruiken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:38

Stond in 'Denkwerk' hier niet iets over, cm? Ja, er staat natuurlijk zeker wat in over stimuluscontrole, maar ik meen me ook te herinneren echt een klein plan van aanpak. Ik heb het boek uitgeleend dus kan het niet nakijken. Dat je voor het krijgen van stimuluscontrole inderdaad af en toe rust in moet bouwen zodat ze echt moet wachten op de cue, zoals je al doet. Maar ik meen me ook iets te herinneren dat je dan tussendoor ook clickt voor het niets doen als er geen cue kwam (of er was een cue voor het niets doen ofzo, ik weet het niet meer precies). In ieder geval herinner ik me wel een specifiek stuk over dit 'probleem', misschien heb je daar wat aan. Lijkt mij ook een lastig iets.
Ik moet zeggen dat ik daar zelf ook wel meer aandacht aan mag besteden. Bij mij is de bal de cue geworden in plaats van 'tik', voor het ertegenaan schoppen (vandaag nog heel leuk en actief (!) gevoetbald, trouwens), en is de zweep andersom vasthouden de cue geworden voor targetten in plaats van 'touch', geloof ik. Dus ook voor mij een goed idee om daar eens aan te gaan werken. (Ook al heb ik er nooit last van bij andere oefeningen, omdat de bal nooit zomaar in de buurt ligt en ik de zweep dan andersom vast heb.) Als ik het boek terug heb, ga ik het meteen opzoeken.
Volgens mij is stimuluscontrole sowieso wel een van de moeilijkste dingen. Ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om een snelle reactie op een cue te krijgen. (Zit denk ik ook wel in de aard van het beestje hoor). En om altijd (of overgrote deel van de tijd) reactie te krijgen op een cue. En om het gedrag niet ongevraagd te laten gebeuren. (Als ze het ff niet weet doet ze de dingen die we recentelijk geoefend hebben, zoals nu spagaat of achterwaarts, eerst was dat touch en/of hoofd laag.)
Swaatjuh, ik denk niet direct aan het kennen van bepaalde oefeningen, maar het is wel handig om een paar oefeningen aangeleerd te hebben, waarbij je merkt dat hij het principe van de clicker goed snapt, dat wil zeggen dat de click het moment markeert waarop hij iets goed doet, en dat een beloning volgt, waarop hij het gemarkeerde gedrag (later) gaat herhalen. En dat hij wel al een beetje aan het zoeken is naar hoe hij een beloning kan verdienen. Maar anderzijds, als hij al beleerd is onder het zadel en hij snapt op de grond goed wat de clicker betekent, tja, waarom dan niet gewoon meteen onder het zadel ermee aan de slag?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:54

Hm 1 jaar is wel lang ja. Visitor noemt wel een punt. Deed AK niet ook zoiets (het 'mooi' staan tussendoor als tja... hoe heet het ook alweer? nou ja, tussendoor gedrag, wat ze iig ook beloonde.
Maar wellicht is dit ook iets waar Amable meer over kan vertellen, want zij werkt natuurlijk keiveel met stimuluscontrol. Ik vind dat overigens ook altijd best lastig.

Heb vandaag weer lange teugel op straat gedaan en de conclusie getrokken dat ik de vorige keer beetje heb geklooid in mijn overpeinzingen, wat haar niet echt help duidelijkheid krijgen. Daarnaast ook gewoon stapje teveel genomen met meteen bij achterhand lopen. Ze was wel 'leeg' gemend, maar met bit en tuig en zo en dat is toch anders. Bovendien weet ik helemaal niet hoe ze het deed.
Ben dus gewoon bij het begin begonnen, naast de schouder. En bij aarzeling (dus ook als ze onzeker was) gewoon meteen even voor geholpen, zonder dralen., opdat ze leert om gewoon door te lopen, zonder dat je meteen moet 'optreden' e.d. gezien ze echt nog in het leerproces zit. Sporadisch op ontspanningsmoment geclickt (als ze al langer ontspannen liep) en het omdraaien daarna gewoon genegeerd en haar weer 'op het spoor' gezet, omdat het eigenlijk logisch is dat ze dat gewoon even moet uitproberen en leren. Na een wat moeilijk begin ging het al snel heel goed. Merkte ook later dat ze beter op mijn cue ging reageren als ze weer even aarzelde. Denk dus dat dat voor haar wel de goede aanpak is. Ze is natuurlijk ook nog maar kort hier en we moeten elkaar echt even aftasten en leren kennen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:24

Ik zie de reactie van amable over stimulus controle graag tegemoet als ze meeleest. Ik zal het ook eens nazoeken in het denkwerk boek, goede tip! Misschien komt inge hier binnenkort ook langs om les te geven, dat zal ook wel helpen :). Dat moet dan toch goedkomen denk ik zo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:31

CM, je zou bij de pion ook een aantal andere oefeningen kunnen vragen. Dan gaat pion niet automatisch oefening A (targetten) betekenen, maar er kan ook oefening B, C, D, X gevraagd worden. Misschien dat hij dan gaat wachten op een (welk) commando er komen gaat.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:44

Oef, ik ben altijd slecht in de wetenschappelijke termen en jullie typen zulke lappen tekst dat ik momenteel vooral scan :o Maar ik neem aan dat je vraagt naar het negeren van de pion zonder commando? Mijn eerste gedachte is dat ze dus tijdens het volgen te weinig aandacht voor je heeft, te weinig mogelijkheid ziet voor beloning en dus op zoek gaat naar wel een beloning. En dan is niet geschoten natuurlijk altijd mis. Wellicht vind ze ook te weinig uitdaging in het volgen, vindt ze het saai of ziet niet helemaal wat je van haar wilt. Ga dat dus spannender maken, stukjes draven, ineens afwenden, stil staan, achterwaarts enz. en natuurlijk veel belonen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:20

Thanks amable en hl, beide nuttig om eens te proberen.

Er begon me zelf ook nog iets te dagen, ze moet inmiddels een halve hoefslag volgen voor ik klik (tenzij er binnen die halve hoefslag iets bijzonders gebeurt of door mij gevraagd wordt). Als ze naar de pion afdwaalt draai ik vaak om en presenteer de handtarget. Die komt ze dan aantikken. Ik zit het afdwalen
waarschijnlijk al die tijd te belonen met een simpele oefening. Hoe dom kan je zijn dat je dat zelf niet doorhebt }:0

@lj leuk dat het beter ging, eigenlijk heb je haar nu meer "opgezet voor succes" dus?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:06

@visitor ik zet zelf het aantikken van de voetbal bewust niet op cue, omdat je dan misschien de flow onderbreekt als je paard enthousiast wordt (niet dat ik het al meegemaakt heb :) ). Uiteindelijk wil ik daar een zelfbelonende oefening waarbij mijn paard als een dolle door de bak stuift met haar voetbal. Nou ja dat zal wel nooit lukken met Myrtle, het is niet haar ding denk ik, maar een trainer mag soms ook dagdromen :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:36

Ja cm, daar zat ik ook over te denken, dat ik de cue bij de voetbal misschien laat voor wat het is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:32

crosmuller schreef:
@lj leuk dat het beter ging, eigenlijk heb je haar nu meer "opgezet voor succes" dus?

Jep.
Je gaat er soms zo vanuit dat dingen vanzelfsprekend zijn, dat je ooit zomaar een stapje te ver gaat. Ik weet tenslotte niet hoe ze het 'leeg' mennen voorheen deed (en andere omgeving en andere eigenaar is ook anders) en ik weet ook niet anders als dat ze is beleerd voor de kar, maar het nooit meer heeft gedaan.
Geen idee hoe dat toen ging.

Verder is het bij haar een kwestie van rustig blijven en zeer consequent zijn. Moet altijd al, maar ik heb altijd het gevoel dat het bij een shet extra aantikt.

Ach ja, we moeten elkaar ook gewoon leren kennen... het is echt aftasten nu voor allebei en dan maakt het niet uit als er foutjes worden gemaakt, toch?
Leren we ook weer van.

Kom er tegenwoordig pas achter hoe weinig ik eigenlijk weet :+ Komt omdat je nu echt over alles nadenkt. Eerder zou je zeggen: die pony is gewoon eigenwijs. Was makkelijker dan de fout bij jezelf zoeken he.
Maar ja... dat kan nu niet meer.

Bij voetballen zou ik ook gewoon de bal de cue laten zijn. Tenminste als je een paard wilt hebben dat enthousiast achter de bal aan rent en daarbij dus al een intrinsieke motivatie krijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:07

Het lijkt me ook zo leuk om weer met een ander paard opnieuw te gaan clickeren. Ik heb zoveel geleerd toen ik Kyra net had. Net of je in een stroomversnelling kwa leren zit. Kan heel erg motiverend zijn. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:05

Is ook leuk. Vooral omdat zij graag van alles wil doen. De oude dames hebben nogal eens geen zin en veel is niet mogelijk. Billy daarentegen vroeger wel altijd, maar die werd dus ziek.
Toch leuk om nu ook weer een paard te hebben die er zin in heeft en ook gewoon gezond is, dus alles kan doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:12

Ik ben zo blij voor je!