Wow er is een hoop gepost!
Bedankt voor jullie reacties op m'n verhaal met de tinker, maar wat verstaan jullie onder 'dat de clicker met grondwerk echt goed zit'?
Is het een onderbuikgevoel dat hij het goed genoeg snapt of een x aantal oefeningen dat hij kent of een combinatie?
CM: Wat ontzettend vervelend dat Myrtle koliek heeft gekregen! Gelukkig gaat het weer wat beter.
Citaat:
CM ik heb het idd in de praktijk gezien, dat ze de stap voor de uiteindelijke stap ook meenemen als zijnde lonend. Shetten lijken daar zeer goed in te zijn, maar ik zie het ook bij de honden.
Haha dit is dus zo herkenbaar bij mijn shetlander!
Misschien kan ik nog wat nieuwe input geven voor je probleem LJ. Swa staat ook erg graag stil bij paarden in de omgeving. Zijn vroegere gedrag was dat hij soms wel doorliep bij paarden, maar ook wel dat we draafden en hij ineens een noodstop maakte of heel erg langzaam begon te gaan. Ik heb besloten dat hij zo lang mag stilstaan als hij zelf wil, ik zorg altijd dat ik hem voor ben, dus dat ik hem een commando geef om stil te staan op het moment dat ik denk dat hij zou willen stil staan. Aan het begin heb ik gewacht totdat hij zelf duidelijk weer wilde gaan lopen en hem dan met mijn stem beloond. Nu op wat kleinere signalen. Hij lijkt minder interesse te krijgen in andere paarden, vooral degene waar we al behoorlijk wat keer zijn langs geweest. Heel af en toe laat ik hem nu ook bewust doorlopen als hij interesse in andere paarden lijkt te hebben en dat accepteert hij makkelijker tegenwoordig. Geen idee of dit leertechnisch een sterk verhaal is, het werkt voor ons.
nenaavdw: Ik ga met de anderen mee. Heerlijk enthousiast paard heb je, maar ik schrok van de bokken richting jou. Op video zal het er waarschijnlijk uit zien alsof het dichter bij jou in de buurt is dan in het echt, maar toch.. Ik zou hem niet te ver uitdagen of het anders weglaten. Die energie die hij heeft kun je ook leuk gebruiken voor andere oefeningen (galop naast je ofzo). Mijn shet kent ook chase the tiger, ik heb het geluk dat hij er nooit bij bokt, anders zou ik eerlijk gezegd nog niet weten hoe ik dat dan oplos.