Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Verderop iets leuks doen is wel een goeie. Hoewel verderop thuis is en ze daar altijd even mag grazen, dus in feite is dat er wel al. Ter plekke iets vragen kan ook, maar dan zou ik dus iets moeten vragen wat niet zo motiverend is dat ze wordt beloond voor het stilstaan. Dan denk je dus aan een moeilijkere oefening en vraag ik mij of eventjes een tikje (let op!) niet minder vervelend is. Of halfslachtig gedoe met zweepje reageert ze niet, maar op een klein flikje wel (meer schrikeffect, want het komt echt nauwelijks aan haar) Dat gebruik ik eerlijk gezegd ook als ze gaat grazen als we aan het werk zijn. Het is natuurlijk wel een shet en die maken per definitie zeer snel gebruik van de gelegenheid. Ik weet uit ervaring dat je daar niet mee moet willen aanklooien, want dan wordt het een neverending story.Citaat:CM ik heb het idd in de praktijk gezien, dat ze de stap voor de uiteindelijke stap ook meenemen als zijnde lonend. Shetten lijken daar zeer goed in te zijn, maar ik zie het ook bij de honden.
.
.
.... noemde ook al dat neena het nu juist verkeerd om opvat. Maar goed... jouw probleem... ik gebruik om die reden geen cones om te targetten. ik vind het risico van verwarring dan te groot. Maar ik denk in jouw geval dat het echt een kwestie is van consequent negeren als het ongevraagd gebeurd , maar wel dus regelmatig (bv na een goed uitgevoerde oefening) het targetten van de cue als secundair reinforcement gebruiken, omdat ze het blijkbaar graag doet. liljebo schreef:cm we posten net gelijk........ noemde ook al dat neena het nu juist verkeerd om opvat. Maar goed... jouw probleem... ik gebruik om die reden geen cones om te targetten. ik vind het risico van verwarring dan te groot. Maar ik denk in jouw geval dat het echt een kwestie is van consequent negeren als het ongevraagd gebeurd , maar wel dus regelmatig (bv na een goed uitgevoerde oefening) het targetten van de cue als secundair reinforcement gebruiken, omdat ze het blijkbaar graag doet.
.
. Dat moet dan toch goedkomen denk ik zo.
Maar ik neem aan dat je vraagt naar het negeren van de pion zonder commando? Mijn eerste gedachte is dat ze dus tijdens het volgen te weinig aandacht voor je heeft, te weinig mogelijkheid ziet voor beloning en dus op zoek gaat naar wel een beloning. En dan is niet geschoten natuurlijk altijd mis. Wellicht vind ze ook te weinig uitdaging in het volgen, vindt ze het saai of ziet niet helemaal wat je van haar wilt. Ga dat dus spannender maken, stukjes draven, ineens afwenden, stil staan, achterwaarts enz. en natuurlijk veel belonen. 
). Uiteindelijk wil ik daar een zelfbelonende oefening waarbij mijn paard als een dolle door de bak stuift met haar voetbal. Nou ja dat zal wel nooit lukken met Myrtle, het is niet haar ding denk ik, maar een trainer mag soms ook dagdromen
. crosmuller schreef:@lj leuk dat het beter ging, eigenlijk heb je haar nu meer "opgezet voor succes" dus?
Komt omdat je nu echt over alles nadenkt. Eerder zou je zeggen: die pony is gewoon eigenwijs. Was makkelijker dan de fout bij jezelf zoeken he.