Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:38

O wat eng zeg, cm, koliek! Gelukkig gaat het nu beter. Ik ben met mijn paard ook bezig met een zandkuurtje, voor de zekerheid.
Liljebo, ik zou toch belonen voor dat ene stapje, mits ze de click goed snapt. (Dat het dus voor dat stapje is en niet voor het stilstaan daarvóór.) Ik doe het ook zo met mijn paard dat staakt als we van stal af willen en dat werkt goed. Wel tijdig de criteria verhogen en meer stapjes verlangen natuurlijk. En kijken of ze het commando voor aanstappen in normale situaties waar jij erachter loopt, wel snapt.
Swaatjuh, ik zou inderdaad eerst zorgen dat hij het idee van de clicker goed snapt voordat je er onder het zadel mee aan de slag gaat.
Sabine, leuk dat Cobe enthousiast is. Balen van het hoestje. Mijn paard 'piepte' (maar niet echt een piep, meer alsof er een rochel dwars zat) laatst ook een beetje met draven en hoorde het laatst ook toen ze stond te eten. Als het aanhoudt, moet ik misschien de da maar eens laten kijken wat het is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:46

CM wat akelig met koliek. Silja heeft ook een paar keer koliek gehad. Ze is daar nogal gevoelig voor (kan het zelfs van stress krijgen) Ik weet hoe ellendig dat het is. Heb dan nog het geluk dat ze aan huis lopen.

Over mijn vraag.... lekkere uitdaging he :p Mijn ervaring is dus (met shetten) dat het heel snel gebeurd dat stoppen lonend wordt, als ze daarna voor de eerste stapjes worden beloond. Jouw ervaring is dus anders, visitor. Leuk. Maar je zegt wel een belangrijk punt en dat is het beter trainen van het op cue zetten van het wegstappen.
Denk dat ik toch maar moet werken aan goed clicker installeren en goed de cues installeren, en tot die tijd gewoon even voor mee lopen als ze stopt.

Soms denk ik wel eens.... we maken het onszelf niet gemakkelijk he :p

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:00

liljebo schreef:
CM wat akelig met koliek. Silja heeft ook een paar keer koliek gehad. Ze is daar nogal gevoelig voor (kan het zelfs van stress krijgen) Ik weet hoe ellendig dat het is. Heb dan nog het geluk dat ze aan huis lopen.

Over mijn vraag.... lekkere uitdaging he :p Mijn ervaring is dus (met shetten) dat het heel snel gebeurd dat stoppen lonend wordt, als ze daarna voor de eerste stapjes worden beloond. Jouw ervaring is dus anders, visitor. Leuk. Maar je zegt wel een belangrijk punt en dat is het beter trainen van het op cue zetten van het wegstappen.
Denk dat ik toch maar moet werken aan goed clicker installeren en goed de cues installeren, en tot die tijd gewoon even voor mee lopen als ze stopt.

Soms denk ik wel eens.... we maken het onszelf niet gemakkelijk he :p

@visitor volgens mij gaat het er dan niet om dat ze de klik niet snapt maar dat ze het te goed snapt :). Ik heb een keer dit voorbeeld gehoord: hondje springt tegen het bezoek op en eigenaar gaat dit afleren met de oefening zit. Voor het zitten krijgt de hond een klik en een snoepje. Het hondje is niet van gisteren en denkt, hee als ik tegen bezoek opspring vraagt het baasje altijd zit, en dat is makkelijk en ik krijg er een snoepje voor! Meer tegen het bezoek opspringen dus :).

Ik heb dit altijd in mijn achterhoofd als ik met Myrtle loop en ze wil niet mee, dan vraag ik volg en dan komt ze. Ik ben dan bang dat ik bovenstaand probleem erin train, maar eerlijk gezegd is het nog nooit gebeurd. Ik denk dat dit verschijnsel niet altijd optreedt, het hang denk ik af van hoe snel je dier leert en hoe vaak en consequent je dit toepast.

Verder sluit ik me zeker aan bij je advies om het thuis beter op cue te krijgen.

@LJ ja altijd eng koliek, er is toch altijd een risico dat het slecht afloopt. Gelukkig loopt het vaker wel goed af dan niet.

En ja niet makkelijk, maar wel leuk toch :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:10

CM ik heb het idd in de praktijk gezien, dat ze de stap voor de uiteindelijke stap ook meenemen als zijnde lonend. Shetten lijken daar zeer goed in te zijn, maar ik zie het ook bij de honden.
Na een boswandeling moeten ze het laatste stukje bij mij lopen, opdat ze niet de weg oprennen. Nu komt hier nauwelijks verkeer, maar je weet maar nooit.
Toen ik beloonde bij het snel bij mij lopen, werden het jojo's. Wegrennen, komen, wegrennen, komen.
Nu beloon ik alleen de hond die dus langer naast mij loopt en blijft lopen. Bij het blijven lopen krijgen ze vaak dan nog heel snel een extra beloning om de continuiteit erin te houden.
Dat werkt wel beter.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:21

Wat een slimmeriken LJ :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:02

Moeilijke vraag LJ.
Ik zou inderdaad ook het idee hebben dat die van mij express zou gaan stilstaan, om daarna een beloning te krijgen voor 1 stapje. Ben nu bezig met het gewoon wegstappen als ik naast hem sta (dus hij moet eerst vertrekken) en dan heb ik dat idee al .. dat hij het ineens allemaal niet weet, voornamelijk als ik de stapjes wil verhogen en hij dus niet meer meteen na dat eerste stapje wat krijgt :+

Denk dat ik zelf zou werken dat het wegstappen op commando echt goed op commando staat, en al vanzelfsprekend is. En dan buiten zou ik dat gewoon vragen en niet belonen (eventueel wel met stem). Maar dat is weer mijn Parelli-kant denk ik, sommige dingen moeten gewoon kunnen, zonder dat elk stapje (soms letterlijk) beloond wordt :Y) ;)

Brr CM, koliek is altijd eng := Gelukkig gaat het nu weer goed.
Zit ik me al zorgen te maken om wat hoesten :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:06

Nou dat vind ik niet gek sabine, Myrtle hoest ook soms en daar maakte ik me ook zorgen over hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:09

Ja ok, maar koliek is toch een andere categorie zeg maar ;)
Het stomme vind ik dat je op zo'n momenten beseft hoe weinig ervaring je eigenlijk hebt, en iedereen roept maar vanalles, wat dan niet altijd overeen komt met het gevoel en dan weet je het helemaal niet meer :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:17

[***] schreef:
Ja ok, maar koliek is toch een andere categorie zeg maar ;)
Het stomme vind ik dat je op zo'n momenten beseft hoe weinig ervaring je eigenlijk hebt, en iedereen roept maar vanalles, wat dan niet altijd overeen komt met het gevoel en dan weet je het helemaal niet meer :+

Bedoel je met het hoesten Sabine? Ik luister alleen naar de dierenarts en mezelf (en mijn paard voor zover mogelijk).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:21

Eng van die koliek, gelukkig gaat het beter met Myrtle :)

Sabine: hou het toch maar goed in de gaten, het gaat gelukkig regenen de volgende dagen, maar kan ook allergische reactie op pollen in combi met het droge hooi zijn.

Ennuh, 'maar' hoesten, hier een COPD paard, dat wil je echt niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:25

@ CM : Bv. ja .. Ik ben er 99.9% zeker van dat het door het hooi komt, zou het liefst gewoon meteen weer naar voordroog gaan ... Maarja, heb nog een hele baal hooi liggen .. En dan zeggen ze dat het misschien toch gewoon toeval is, misschien de warmte een beetje, misschien toevallig wat verkouden ... (maar hij heeft nooit last van de warmte gehad in het verleden, en verkouden heb ik hem ook nooit gezien). Maarja, we gaan het na het weekend zien, kijken wat het nat hooi doet ...

@ Sol : pff, laat het maar uit .. ben juist al zo blij dat hij tot nu toe om de 1 of andere reden nog geen last heeft van zijn ZE .. dus een allergie gaan we even niet aan meedoen :Y) :')

En op zich valt het al bij al wel mee, toen ik gisteren terug kwam van de buitenrit en hem op de poetsplaats zette kwam er een ander paardje (nieuw pensionpaardje) bij staan die allerlei allergieën heeft, en die was pas echt benauwd.. als je daar [***] langs zette merkte je niet eens wat (ik wel, maar ik ken hem ook natuurlijk) ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:28

Het was ook wel erg warm gisteren, hier stonden ze ook allemaal in de schuilstallen te puffen :) Voor de zekerheid zou ik idd je hooi blijven natmaken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:29

Ik vind het heel normaal hoor, sabine, dat je je zorgen maakt. Hoesten is ook niet fijn. Zelf houdt kijk ik (nav advies dat ik ooit krijg) wel altijd even naar de temperatuur en hartslag. Dat is soms al erg waardevol gebleken en dat geeft een indicatie voor de ernst. Bovendien vraagt de d.a. hier altijd of ze koorts hebben. Verder ga ik af op eigen gevoel en luister ik naar de d.a.

Sabine, ik moet eerlijk bekennen dat ik buiten ook wel eens twijfel of je dan echt volop moet gaan clickeren. Met een buitenrit deed ik dat ook niet. Dus of dat echt je parellikant is of meer gewoon nuchter denken ... ik heb hetzelfde dilemma hoor.
Verder bij jou beetje hetzelfde idee, merk ik... dus het risico dat ze met stapje na click de stop meenemen als zijnde lonend.

Verder cues goed installeren. Denk dat de moeilijke momentjes gisteren te wijten waren aan wat verwarring voor beiden.... hebben nog een lange weg te gaan :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:34

liljebo schreef:
Ik vind het heel normaal hoor, sabine, dat je je zorgen maakt. Hoesten is ook niet fijn. Zelf houdt kijk ik (nav advies dat ik ooit krijg) wel altijd even naar de temperatuur en hartslag. Dat is soms al erg waardevol gebleken en dat geeft een indicatie voor de ernst. Bovendien vraagt de d.a. hier altijd of ze koorts hebben. Verder ga ik af op eigen gevoel en luister ik naar de d.a.

Goed advies! Ik vind het zelf alleen supermoeilijk om de hartslag goed te meten, heb het wel eens geprobeerd. Ik raak toch wat in de war van de bijgeluiden.

liljebo schreef:
Sabine, ik moet eerlijk bekennen dat ik buiten ook wel eens twijfel of je dan echt volop moet gaan clickeren. Met een buitenrit deed ik dat ook niet. Dus of dat echt je parellikant is of meer gewoon nuchter denken ... ik heb hetzelfde dilemma hoor.

Ik ook, ik gebruik bij het buitenrijden ook druk verhogen. Ik ben anders toch bang dat ik het gas of de rem stuk maak...
Ik zou het liever wel helemaal clickerend doen maar heb er denk ik de ervaring niet voor. Of ik durf het ook niet helemaal aan. Ik merk ook wel als ze erg enthousiast wordt met lopen dat ze soms niet stopt voor de klik. Ik denk dan dat het lopen op dat moment belonender is dan het snoepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:36

Hoe meet je de hartslag dan eigenlijk? Want bij [***] is in het verleden gebleken dat die een heel moeilijk vindbaar hart heeft :+ Op de endurance- & TRECwedstrijden duurde het altijd een tijdje voor ze zijn hartslag gevonden hadden :') Ik dacht dat je ook ergens onder de kaak kon voelen, maar ben daar niet meer zeker van? Verder moet ik eens dringend een thermometer gaan aanschaffen :o :o :o

Mbt training heb ik voor mezelf uitgemaakt dat sommige dingen gewoon moeten kunnen, zonder clicker (of zonder stick :Y) ). Gewoon de dagdagelijkse dingen zeg maar, en veilig naar buiten kunnen valt daar ook onder. Ik krijg graag reactie als ik vraag om te stoppen of dergelijke, en ik heb ook maar weinig met grasduiken. Dus dat doen we gewoon niet, en niet dat hij wel wil proberen en als hij het dan toch niet doet dat hij een clickje en beloning krijgt, want dan zou hij niks anders doen dan proberen schat ik zo :7

Maar daarnaast blijf ik wel clickeren, voor de dingen in de piste, voor de spelletjes, voor de niet-noodzakelijke dingen zeg maar :Y)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:42

Ik zou daar heel simpel mee omgaan, niet lopen is een goed gerichte tik, zorgen dat je hand ruimte heeft zodat ze niet tegen je hand aan lopen. Maar aan niet mee doen zitten ook consequenties vast, tis niet zo "of je doet met mij mee, of je doet iets voor jezelf" nee bij mij is het "of je doet leuk met me mee, of niet leuk" Uiteraard wel pas nadat ik zeker weet dat het dier de cue goed begrijpt en weet wat er van hem verwacht wordt. Dat past niet helemaal in de clicker gedachte, maar met zelfbelonend gedrag is het verdomd lastig om een beloning te vinden die groter is dan dat waar ze zichzelf mee belonen, en stil staan bij een paard is natuurlijk zelf belonend.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:55

Woei, er is opeens veel gepost, maar ik kom nog even terug op Cm en Lj, ik begrijp wat jullie bedoelen, maar ik heb zelf met mijn paard die ervaring gelukkig niet gehad. Je moet er wel voor waken natuurlijk. Ik denk dat het helpt als je inderdaad ook beloont voor het blijven doorlopen en het zetten van meer passen. Dus ook belonen voor het doorlopen als het al goed gaat en niet slechts nadat er stil is gestaan. Zo doe ik het tenminste 'buiten'. Maar goed, dat zit je wel een soort van 'vast' aan het clicken buiten, en dat wil je misschien niet.
Als het geen angst is, kan inderdaad een tikje ook best prima zijn, zoals Amable zegt. Als je het niet erg vindt om af te wijken van je clickerprincipes ;-) Maar dat werkt bij mijn paard bij het voorbeeld dat ik noemde, het weg gaan van stal onder het zadel, absoluut niet, het probleem zit bij haar zo diep dat ze op zo'n moment compleet zou doorslaan, ze is echt heel erg steegs/barn sour, hoe je het wil noemen. Bovendien wil ik haar niet straffen als ze bang is. Bij mij zit de oplossing dus in geduld, geduld, geduld en de hemel in prijzen (met voer belonen) als het goed gaat. Maar dat is wel een andere situatie dan die van Lj en Sjakie (;-)) die naar een paard kijkt, misschien. Mijn ervaring dient vooral ter illustratie dat m.i. bridgen voor een goede pas op zo'n moment best wel kan werken. Ik heb het idee dat mijn paard in elk geval echt goed snapt wat de bedoeling is en er juist steeds meer stappen (en vlotter) van in de goede richting gaat zetten. Dus ik zou het idee niet meteen afschrijven.
Edit: Sabine, je kan gewoon zo'n thermometer voor mensen die in 5 (ofzo) sec de temperatuur bepaalt gebruiken, die kan je gemakkelijk bij de drogist kopen. Maar misschien wist je dat al. Hartslag wil ik ook eens bij gaan houden, maar vergeet het steeds.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:03

In jouw situatie zou ik ook nooit voor een tik kiezen Visitor, bij jou is het angst, heel anders dan de situatie bij Lj. Daar werkt belonen voor iedere pas vooruit absoluut heel erg goed, net als veel rust momenten in bouwen, ook heel belangrijk met dat soort paarden. Zorgen dat ze erbij blijven, in het hier en nu, veel jojo-en (dus 1 stap naar voren, 2 naar achteren, 2 naar voren, 1 naar achteren enz) en de grens telkens een stukje oprekken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:04

Visitor schreef:
Woei, er is opeens veel gepost, maar ik kom nog even terug op Cm en Lj, ik begrijp wat jullie bedoelen, maar ik heb zelf met mijn paard die ervaring gelukkig niet gehad. Je moet er wel voor waken natuurlijk. Ik denk dat het helpt als je inderdaad ook beloont voor het blijven doorlopen en het zetten van meer passen. Dus ook belonen voor het doorlopen als het al goed gaat en niet slechts nadat er stil is gestaan. Zo doe ik het tenminste 'buiten'. Maar goed, dat zit je wel een soort van 'vast' aan het clicken buiten, en dat wil je misschien niet.
Als het geen angst is, kan inderdaad een tikje ook best prima zijn, zoals Amable zegt. Als je het niet erg vindt om af te wijken van je clickerprincipes ;-) Maar dat werkt bij mijn paard bij het voorbeeld dat ik noemde, het weg gaan van stal onder het zadel, absoluut niet, het probleem zit bij haar zo diep dat ze op zo'n moment compleet zou doorslaan, ze is echt heel erg steegs/barn sour, hoe je het wil noemen. Bovendien wil ik haar niet straffen als ze bang is. Bij mij zit de oplossing dus in geduld, geduld, geduld en de hemel in prijzen (met voer belonen) als het goed gaat. Maar dat is wel een andere situatie dan die van Lj en Sjakie (;-)) die naar een paard kijkt, misschien. Mijn ervaring dient vooral ter illustratie dat m.i. bridgen voor een goede pas op zo'n moment best wel kan werken. Ik heb het idee dat mijn paard in elk geval echt goed snapt wat de bedoeling is en er juist steeds meer stappen (en vlotter) van in de goede richting gaat zetten. Dus ik zou het idee niet meteen afschrijven.
Edit: Sabine, je kan gewoon zo'n thermometer voor mensen die in 5 (ofzo) sec de temperatuur bepaalt gebruiken, die kan je gemakkelijk bij de drogist kopen. Maar misschien wist je dat al. Hartslag wil ik ook eens bij gaan houden, maar vergeet het steeds.

Nee dat zou bij jouw paard zeker geen oplossing zijn, een tik. Ik ben benieuwd of je wel vooruitgang ziet nu je dit met de clicker aanpakt?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:00

Heel verhaal getypt, druk ik het per ongeluk weg :-(
Korte samenvatting, want geen zin het opnieuw te typen (misschien later): ja, veel vooruitgang gezien, maar we zijn er nog laaaaaaaang niet hoor! En nu na de winter, een tijd niet geoefend met buiten onder het zadel, kan ik zo goed als opnieuw beginnen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:12

Visitor schreef:
Heel verhaal getypt, druk ik het per ongeluk weg :-(
Korte samenvatting, want geen zin het opnieuw te typen (misschien later): ja, veel vooruitgang gezien, maar we zijn er nog laaaaaaaang niet hoor! En nu na de winter, een tijd niet geoefend met buiten onder het zadel, kan ik zo goed als opnieuw beginnen.

Het gaat vast wel veel sneller nu :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:42

Ik ga wel met je mee, Amable. Ik twijfelde zelf op dat moment ook. Het begon netjes met de lange teugel... ze liep goed aan en op een moment dat ze het top deed clickte ik. Als ze dan naar mij toe draaide om de beloning te ontvangen, werd het daarna even beetje rommelig voordat ze weer liep, doordat ze wel meer beloning wilde haha. Soms leek ze de click ook niet te horen.
Het kwam op mij over dat het wat verwarrend werkte.
Bij de stop met het paard, aarzelde ik dus. Maakte op zich niet uit... door af te tasten, leer je elkaar ook kennen en het was nu bepaald geen levensbedreigende situatie.
Bovendien denk ik wel dat paarden graag helderheid hebben.
Overigens ben ik daar dan wel weer heel helder in met wandelen. Stop is stop en dan ook nu.
Maar dat dralen, vond ik later geen goed idee. Ik denk dat ook... beter even doorzetten ... Ik denk ook dat anders de uitdaging van het naar buiten gaan wat verloren gaat; ook voor haar. Want zij tast haar grenzen uiteraard ook af. Logisch. Je ziet ook clickertrainers daar heel verschillend mee omgaan. De een doet het wel, de ander valt toch weer terug op R- (ook niets mee mis, denk ik dan, mits je het correct toepast) Aan een kant wil ik wel graag alles met de clicker doen, maar ik denk dat ik daar niet goed genoeg voor ben. Dan wordt het al snel een slaapverwekkende toestand, waarbij paard in slaap valt/zich dood verveelt.
Gaat er iets mis tijdens het lange teugelwerk, dan kan dat doorgaans aan mij liggen. Maar in dit geval stond ze lekker te staren naar een collega. Was natuurlijk gezellig. :+

Verder nog flink aan de cues werken, denk ik dan.
We moeten natuurlijk ook nog echt op elkaar ingespeeld raken.

Nou ja... straks eens longeren... kijken hoe dat gaat...

Visitor, jouw situatie is een hele andere situatie. Bij angst zou ik dat ook niet doen. Silja was tamelijk hysterisch als ze alleen moest wandelen. Dat bouwde ik ook echt letterlijk stap voor stap op. Bleven we allebei veiliger bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:24

Even snel kleine update .. [***] was al een pak vrolijker, het is nu wel iets frisser natuurlijk, maar toch .. Heb hem niet horen hoesten, hij keek weer happy, was heel blij dat het hooi kwam en ging zelfs weer achter [***] aan .. Nooit zo'n leuk zicht, maar nu vond ik het toch wel fijn, want dat deed hij de voorbije dagen echt niet (1 dag kwam hij naar me toe draven maar was dan echt buiten adem, en dus deed hij dat daarna ook maar niet meer :+ ). Dus ja, misschien toeval, maar het was toch fijn, kan ik met een geruster hart gaan werken .. De rest is voor morgenvoormiddag :Y)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:30

Pfff wat posten jullie snel en veel..
Hele lappen tekst. Dat kan ik niet allemaal bijlezen hoor!

Sabine. Goed te horen dat het weer beter gaat met je paardje! Dat hoesten is maar niks. Snap best dat je je daar zorgen om maakt.

Ik heb vanmiddag samen met een stalgenootje een schriktraining parcours in elkaar gebouwd en ben gaan clickeren. Er was eigenlijk niks aan want het zeil was niet eng en eigenlijk wel eetbaar volgends mijn rare paard dus daar zit al een grote scheur in.
Meneer vond alles wel mooi, maar vooral de aardappelzak aan het zweepje!!

Dat moest natuurlijk even gefilmd worden!
(Het beeld bibbert wel een beetje en het is donker, maar wat wil je van een oude telefoon)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:41

Welkom terug Swaatjuh .

liljebo schreef:
Maar goed... een ander punt... we kwamen voorbij paarden. Op zich nooit een probleem met haar, maar een paard kwam naar haar kijken en zij wilde naar dat paard kijken :+ Ze bleef dus staan en liep niet verder. Nu kan ik naar voren gaan en haar meenemen en dat is geen probleem. Maar van achteren/vanuit achterhand kreeg ik haar niet in beweging.
Nu kan ik geduld hebben (veeeeeeeeeel geduld) en dan al of niet wat irriterend zijn, maar dan leert ze wellicht het stilstaan aan (baasje wacht toch wel tot ik genegen ben te lopen)
Je kunt met een tik werken, maar shetjes en koudbloedjes kennende, maakt dat meestal weinig indruk
Ik kan naar voren lopen en meenemen, maar of ze daar iets van leert?
Ik kan meteen bij een stapje belonen, maar dan beloon ik dus voor die stap na het stilstaan en train daarmee dus ook het stilstaan (dat is lonend, want van daaruit krijgt ze voor de eerste stap weer een snoepje)

Hoe zouden jullie het oplossen?
:)

Moeilijk punt. Ligt een beetje aan het paard en ook een beetje aan de persoon en de stituatie (kan het gevaarlijk zijn om daar stil te staan?). Zelf zou ik het niet echt weten en ik zou het dus over een andere boeg gooien, bv carpet of motivation training doen op een plek, net voorbij het weiland. Dan is de aandacht misschien daar, als ze dat na een paar keer weet. Omlopen of die plek even vermijden tot de click er beter in zit, zijn andere mogelijkheden. Of, afleiden met een andere oefening, dan staat ze misschien wel stil maar heeft ze ook aandacht voor jou nodig. Als compromis, voor tijdelijk. Misschien gaat juist beter als je juist even laat kennismaken, dan heeft ze dat paard gezien en is het interessante er af?

Kyra gaat namelijk stilstaan uit onzekerheid en als ze een tijdje stil heeft gestaan loopt ze vanzelf weer. Maar dat is meer in de context van het erf af. En niet om bij een ander paard te gaan buurten.

@Nenaa: leuk filmpje: hij is lekker enthousiast. Ik zou wel wat oppassen met Ziggy's enthousiasme (op 0:12, 0:43 en 1:41) op 0:24 weet je het mooi om te zetten in een verzameld galopje.