Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:CM wat akelig met koliek. Silja heeft ook een paar keer koliek gehad. Ze is daar nogal gevoelig voor (kan het zelfs van stress krijgen) Ik weet hoe ellendig dat het is. Heb dan nog het geluk dat ze aan huis lopen.
Over mijn vraag.... lekkere uitdaging he :p Mijn ervaring is dus (met shetten) dat het heel snel gebeurd dat stoppen lonend wordt, als ze daarna voor de eerste stapjes worden beloond. Jouw ervaring is dus anders, visitor. Leuk. Maar je zegt wel een belangrijk punt en dat is het beter trainen van het op cue zetten van het wegstappen.
Denk dat ik toch maar moet werken aan goed clicker installeren en goed de cues installeren, en tot die tijd gewoon even voor mee lopen als ze stopt.
Soms denk ik wel eens.... we maken het onszelf niet gemakkelijk he :p
[***] schreef:Ja ok, maar koliek is toch een andere categorie zeg maar
Het stomme vind ik dat je op zo'n momenten beseft hoe weinig ervaring je eigenlijk hebt, en iedereen roept maar vanalles, wat dan niet altijd overeen komt met het gevoel en dan weet je het helemaal niet meer
liljebo schreef:Ik vind het heel normaal hoor, sabine, dat je je zorgen maakt. Hoesten is ook niet fijn. Zelf houdt kijk ik (nav advies dat ik ooit krijg) wel altijd even naar de temperatuur en hartslag. Dat is soms al erg waardevol gebleken en dat geeft een indicatie voor de ernst. Bovendien vraagt de d.a. hier altijd of ze koorts hebben. Verder ga ik af op eigen gevoel en luister ik naar de d.a.
liljebo schreef:Sabine, ik moet eerlijk bekennen dat ik buiten ook wel eens twijfel of je dan echt volop moet gaan clickeren. Met een buitenrit deed ik dat ook niet. Dus of dat echt je parellikant is of meer gewoon nuchter denken ... ik heb hetzelfde dilemma hoor.
Visitor schreef:Woei, er is opeens veel gepost, maar ik kom nog even terug op Cm en Lj, ik begrijp wat jullie bedoelen, maar ik heb zelf met mijn paard die ervaring gelukkig niet gehad. Je moet er wel voor waken natuurlijk. Ik denk dat het helpt als je inderdaad ook beloont voor het blijven doorlopen en het zetten van meer passen. Dus ook belonen voor het doorlopen als het al goed gaat en niet slechts nadat er stil is gestaan. Zo doe ik het tenminste 'buiten'. Maar goed, dat zit je wel een soort van 'vast' aan het clicken buiten, en dat wil je misschien niet.
Als het geen angst is, kan inderdaad een tikje ook best prima zijn, zoals Amable zegt. Als je het niet erg vindt om af te wijken van je clickerprincipesMaar dat werkt bij mijn paard bij het voorbeeld dat ik noemde, het weg gaan van stal onder het zadel, absoluut niet, het probleem zit bij haar zo diep dat ze op zo'n moment compleet zou doorslaan, ze is echt heel erg steegs/barn sour, hoe je het wil noemen. Bovendien wil ik haar niet straffen als ze bang is. Bij mij zit de oplossing dus in geduld, geduld, geduld en de hemel in prijzen (met voer belonen) als het goed gaat. Maar dat is wel een andere situatie dan die van Lj en Sjakie (;-)) die naar een paard kijkt, misschien. Mijn ervaring dient vooral ter illustratie dat m.i. bridgen voor een goede pas op zo'n moment best wel kan werken. Ik heb het idee dat mijn paard in elk geval echt goed snapt wat de bedoeling is en er juist steeds meer stappen (en vlotter) van in de goede richting gaat zetten. Dus ik zou het idee niet meteen afschrijven.
Edit: Sabine, je kan gewoon zo'n thermometer voor mensen die in 5 (ofzo) sec de temperatuur bepaalt gebruiken, die kan je gemakkelijk bij de drogist kopen. Maar misschien wist je dat al. Hartslag wil ik ook eens bij gaan houden, maar vergeet het steeds.
Visitor schreef:Heel verhaal getypt, druk ik het per ongeluk weg :-(
Korte samenvatting, want geen zin het opnieuw te typen (misschien later): ja, veel vooruitgang gezien, maar we zijn er nog laaaaaaaang niet hoor! En nu na de winter, een tijd niet geoefend met buiten onder het zadel, kan ik zo goed als opnieuw beginnen.
liljebo schreef:Maar goed... een ander punt... we kwamen voorbij paarden. Op zich nooit een probleem met haar, maar een paard kwam naar haar kijken en zij wilde naar dat paard kijkenZe bleef dus staan en liep niet verder. Nu kan ik naar voren gaan en haar meenemen en dat is geen probleem. Maar van achteren/vanuit achterhand kreeg ik haar niet in beweging.
Nu kan ik geduld hebben (veeeeeeeeeel geduld) en dan al of niet wat irriterend zijn, maar dan leert ze wellicht het stilstaan aan (baasje wacht toch wel tot ik genegen ben te lopen)
Je kunt met een tik werken, maar shetjes en koudbloedjes kennende, maakt dat meestal weinig indruk
Ik kan naar voren lopen en meenemen, maar of ze daar iets van leert?
Ik kan meteen bij een stapje belonen, maar dan beloon ik dus voor die stap na het stilstaan en train daarmee dus ook het stilstaan (dat is lonend, want van daaruit krijgt ze voor de eerste stap weer een snoepje)
Hoe zouden jullie het oplossen?