Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:58

Sessie 2 was zo mogelijk nog geweldiger dan gisteren! *\o/* :+:
Heb wel weer met het clicken gewerkt, wil dat er toch wel inhouden voor de duidelijkheid wanneer er voedsel komt. Maar verder reageert hij ook echt super op stemaanmoedigingen/beloningen, die vindt hij ook leuk.

Ben de piste ingegaan en heb de leadrope losgeklikt, kon hij even op zijn gemakje rollen (scoor je ook punten mee bij hem :Y) :)) ). Daarna zijn we gaan wandelen, heel fijn, heel licht. Beetje halthouden, beetje draaien, gewoon los (en de piste was nog open). Hij wilde even met het zeil spelen dus dat hebben we even gedaan. Toen kwam een ander paard de piste in dus 22ft leadrope even vastgeklikt. Het ging meteen een stuk minder. Ik kan echt niet met dat ding overweg :') Naja, beetje verder gesukkeld maar had het idee dat we het beiden maar vervelend vonden :+ Dus toen heb ik wat gedaan ... de leadrope losgeklikt ... met een ander paard in de piste! Zweep lag ook al ergens op de grond (ik struikelde er de hele tijd over _O- ) en dus volledig in vrijheid gingen we verder. En hij heeft super meegedaan! Helemaal aandacht voor mij, alles probeerde hij, het draven naar mij toe werkte nog steeds. Wat een pony! Op een bepaald moment tonnetje uitgehaald, kon hij even voetballen, ook daar stortte hij zich vol overgave op. Jaja, [***] heeft vandaag punten gescoord, zowel bij mij als bij de persoon die aan het rijden was, die vond het echt geweldig allemaal. Ik snap nog steeds niet dat hij ZO super meewerkte, maar ik zweef nog even verder :Y) :D

Nog een grappig momentje, als hij naar me toe kwam draven kreeg hij natuurlijk een click en een snoepje. Dus ik had dit een paar keer gedaan (tussendoor nog wat andere dingetjes) en op een bepaald moment vraag ik hem naar me toe en hij komt vol enthousiasme aan, en een paar passen voor mij begint hij al te likken .. echt zo van "snoepje gaat bijna komen :9 " Zo grappig :') En ook weer héél veel gemurmel gehad <3 (ook een héél ontspannen pony, dat blijf ik toch minder vinden dat je dat zo duidelijk ziet :o :)) )

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:57

super sabine... wat het toch veel kan uitmaken als je de 'sleutel' van je paard vindt. Je hebt duidelijk veel aan de les gehad. Top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:40

:j Het heeft bijna 7 jaar geduurd, met ups en downs, maar ik denk dat we nu echt vertrokken zijn, en het alleen maar leuker kan worden .. Ook als je ziet hoe hij met rijden buiten verandert is, het is niet meer de slome pony die altijd achteraan bengelt, hij stapt vlot (na een stukje opwarmen, maar daar zit net de clue denk ik, om hem niet vanaf moment 1 te willen pushen.. ) en trekt makkelijk de kop voor warmbloeden enzo.. Oortjes erop, vrolijk bekkie en gaan met die banaan... Ik vind het toch wel speciaal :Y)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:06

Leuk hoor! +:)+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:03

Visitor schreef:
Voor het starter level staat het volgende parcours er nu al op! Ik heb gisteravond even snel ernaar gekeken en onthouden dat ik hulahoops (hoe heten die dingen, van die hoepels) moet kopen en vlaggen moet regelen. Ook weer een toegankelijk parcours, dus! Leuk, doe maar mee, dan doe ik ook weer mee :D

Misschien kun je een normale vlaggestok op een hindernispaal plakken/binden/solderen?

Moet je ook lid zijn om een keer mee te doen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:24

Ja, zoiets zal het worden. Ja, je moet lid zijn om mee te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:33

*vind ik leuk knop* voor sabine :)

Met twee stormachtige paarden weer het gemak van kleine paardjes ervaren. Ik moest trulsa insmeren met anti-luis (ze heeft luisjes) en ik wilde met Shakira iets doen. Simpele clickeroefening tussendoor leek mij wel leuk als afwisseling op het wandelen en het beginnetje met longeren. Maar ja... stormachtige wind, regen en andere zooi.
Gisteren ook zelf een aanval van lamheid... daar doe je dan weer niets aan.
Maar vandaag eerst troel in de garage geparkeerd om met anti-luis in te peperen en met Shakira in de garage de matoefening gedaan. Lekker uit de wind en regen,. :) Met grote paarden lukt dat dan weer niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:37

Visitor schreef:

Ik zit het toch te overwegen :)

Ik heb via de dierenarts een mailtje gekregen over een paard die een nieuwe eigenaar zoekt. Hij is erg wantrouwig (maar wel lief) dus het zal niet eenvoudig zijn. Als iemand interesse heeft of evt het berichtje verder wil verspreiden pb me dan.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:44

crosmuller schreef:
Visitor schreef:

Ik zit het toch te overwegen :)

Leuk! Gelukkig is het niet zo duur als de knhs :)
Handig, die kleintjes die in de garage passen, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:29

Haha ja, die kleintjes hebben inderdaad ook voordelen :Y)

Denk niet dat ik zo meteen iemand weet crosmuller. Wel spijtig dat zo'n paardje een nieuwe eigenaar moet. Heb je daar meer info over, waarom enzo? (als je dat mag delen natuurlijk ;) ). Misschien is het toch wel leuk om te weten wat voor paardje het is .. denk niet dat ik kan helpen maar moest ik toevallig iets opvangen is het misschien toch handig om alvast wat info te hebben :)

Voor echt officieel mee te doen met HA moet je inderdaad lid zijn, maar je kan natuurlijk wel gewoon het parcours voor jezelf oefenen en filmen voor het plezier en om te kijken hoe het gaat enzo ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:01

@sabine ik heb info maar mag ik dat zomaar posten op bokt? Aangezien het niet mijn paard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:04

Weet ik niet .. Heeft de persoon zelf niks openbaar staan? Dan is misschien pb wel handiger :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:57

[***] schreef:
Weet ik niet .. Heeft de persoon zelf niks openbaar staan? Dan is misschien pb wel handiger :j

Precies, ik heb je een pb verstuurd :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:37

Ik kan je helaas ook niet helpen met dat paardje. Hier zal niemand in nl een paardje kopen. Altijd lastig. De markt ligt erg op zijn kont en dit soort paarden zijn toch altijd wat moeilijker te plaatsen. Maar ik hoop dat het lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:42

Het zal inderdaad moeilijk zijn om iemand zo'n paard te laten kopen .. maar ik weet niet of dat de bedoeling is? Misschien wil de eigenaar gewoon dat het paard een betere baas krijgt en hoeft hij er de hoofdprijs niet voor .. Je moet geluk hebben, maar het kan in deze tijd nog dat je je paard weggeeft aan de juiste persoon ;)

Net hetzelfde als die advertentie die ik op de markt zag, iemand die een verzorgster zocht op minstens M-niveau om een jong paard door te rijden dat niks anders deed dan steigeren en wegvluchten .. Er werd dan geen vergoeding voor gevraagd :+ Ze mogen blij zijn als ze iemand vinden die zijn leven wil riskeren tegen een vergoeding ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:56

@lj ja ik snap het je zit wat ver weg.

@sabine nee de prijs is erg laag, het is de eigenaar erom te doen een goed huis te vinden. Ik kan me zelf ook geen twee paarden permitteren. Pensionstalling is duur en myrtle wordt er niet goedkoper op nu ze ouder wordt en wat kwaaltjes krijgt. Ik ken het paard niet persoonlijk, ik kan ook beter maar niet gaan kijken denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:45

Herkenbaar cm. Ik moet ook niet naar zulke paarden gaan kijken. Ik kan ook een paard krijgen, wat de benen niet wil optillen voor het kappen van de hoeven. Al heel lang niet. Traumaatje.
Op zich nog tot daar aan toe en te trainen, maar het paard is ook al twee keer bevangen geweest en loopt al heel erg lang op niet onderhouden hoeven door dat probleem.
De verleiding is er dan wel, maar opnieuw met een paard met aanleg voor bevangenheid beginnen, kan ik beter niet doen. Mijn eigen paarden hebben al kapitalen gekost en ik weet van billy wat bevangenheid aan ellende met zich mee neemt. Ik denk dat ik mijn portie wel heb gehad en niet elk paard moet willen redden. Maar het is soms lastig.

Sabine, lekker ja.... mag iemand anders zijn nek breken. Zou ik dus never nooit niet intrappen. Maar goed... een lefgozertje met ijzeren zit misschien wel. Hoewel ik mij bij zoiets altijd afvraag hoe dat komt. Verknoeid bij het inrijden? Lichamelijk probleem? Er zit ongetwijfeld een oorzaak aan en die zouden ze beter kunnen opsporen.

Hier heerlijk weer vandaag. Wilde klooien met de paardjes, maar drie hadden weinig interesse, dus die heb ik lekker met rust gelaten. Shakira was er wel voor in. Stuk met haar gewandeld, waarbij ik nu merk dat haar energie flink omhoog komt. Begint muziek in te zitten en ze is nu ook duidelijk haar grenzen aan het verkennen. Goed teken. Ze lijkt zich prima te voelen.
Op de terugweg met touw wat rommelig lang teugeltje gebrouwen en wat lange teugel geprobeerd in de stap. In het begin snapte ze het nog even niet, omdat ze eerst naast mij had moeten lopen en paar keer opnieuw die plek moest innemen als ze mij voorbij wilde rennen en nu moest ze dus opeens deels voor mij lopen (ik liep bij de achterhand) FF wennen dus dat ik zo'n raar baasje ben dat het ene moment wil dat ze naast mij loopt en het andere moment voor mij uit :+ Maar ze had het snel door en met bevestiging van de click (zo ja... zo is het goed) ging het al snel best heel aardig.
Leuk paardje is het toch :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:44

Wat leuk lj dat het zo goed gaat met haar, en ze leert snel zo te horen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:58

Haha, baasje doet gekke dingen, maar ze pikt het supersnel op zo te lezen, super! Ga je nog veel plezier mee hebben ;)

Ik zou ook liefst alle paarden een thuis geven hoor, vooral de afdankertjes .. Maarja, daarmee haal je jezelf ook wel heel wat op de hals, en dus moet ik tegen mezelf ook heel veel neen zeggen .. Heb er toch 2 die ik een goede thuis kan bieden (waarvan 1 afdankertje) dus dan vertel ik mezelf dat maar :Y) Maar tegelijk blijf ik toch advertenties kijken enzo, dan denk ik "moest er iemand mij toevallig vertellen dat die naar een bepaald paard op zoek is" .. Wie weet kan ik zo ook nog wel paarden helpen, al ben ik die mensen nog niet zo vaak tegengekomen :')

[***] heeft het ook weer super gedaan vandaag! Geen piste of clicker, gewoon een fijne buitenrit met een vrolijke pony. Ik had echt zo het idee van "[***] ontdekt de wereld", het is net of hij nu pas naar de omgeving enzo kijkt, echt kijkt. Precies alsof hij altijd met een soort waas op automatische piloot heeft gelopen en nu echt de wereld in kijkt, en dan regelmatig wat ziet wat hij toch eens goed moet bekijken :') Hij is veel oplettender en schrikt ook wat meer, maar tegelijk is hij ook enorm voorwaarts en wil hij lopen. Dus ik kan er wel mee leven, voor mij is het een stuk minder vermoeiend als je gewoon met een los teugeltje kan zitten en je pony puur op stem doet wat jij wil :Y) :)) En daarnaast is het nog steeds mogelijk om hem op eender welk moment midden op het pad stil te zetten, zweep tussen je knie en het zadel in, teugels daarover, je ander been omhoog en je veter binden, dus wat wil een mens nog meer 8-) :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:45

Lang geleden postte ik ook wel eens in dit topic. Maar ik had er al een paar maanden niet meer in gelezen, dus de afgelopen week heb ik (gemotiveerd door crosmuller) 50 pagina's doorgelezen. Erg leuk, zeker ook dat er een paar nieuwe mensen zijn bijgekomen waarvan ik de vooruitgang mooi kon lezen zo.

Ik had dus een beetje een winterstop, weinig gelezen en weinig getraind. Zelfs het boek Denkwerk heb ik nog maar een stukje van gelezen, het ligt er al sinds december! :o
Ik train vooral met mijn 14-jarige shetlander. We doen meestal dressuuroefeningen in vrijheid en wat vrijheidsdressuur. Sinds een half jaar gebruik ik de clicker ook bij longeren en fietsen. Een leuke nieuwe uitdaging. Door dit topic en door de online magazines van Inge Teblick ben ik wel uitgedaagd om wat specifieker te trainen en oefeningen beter af te werken. We zijn erg goed in nieuwe dingen uitvinden, maar het goed afwerken is moeilijk!

Daarnaast mag ik met iemands tinker trainen, wat ik deze week weer opgepakt heb. Het is een schat van een paard wat alle normale dingen kent. Ik heb de clicker bij hem geïntroduceerd en ben daarna met leidoefeningen, wijken voor lichte druk en een soort van longeren begonnen. Mijn lange termijn doel is wel om met hem te gaan rijden. Als hij moet werken, is hij niet zo gemotiveerd, liever lui dan moe (hij heeft ook niet zo'n enorme conditie). Ik hoop dat ik hem met de clicker kan motiveren om bewegen leuker te gaan vinden en dat dit hopelijk ook invloed heeft op het werk wat de eigenaresse met hem doet. Wat vinden jullie wat hij op de grond met clicker zou moeten kennen voordat ik rijdend ga clickeren? Hij snapt prima wat de clicker betekend, maar hij is nog wel wat minder zoekend naar wat een click oplevert dan mijn shetlander (maar die kan ook vijf verschillende dingen uit de kast halen als hij niet helemaal snapt wat je bedoeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:56

Leuk dat je er weer bent swaatjuh! En dat je ook uit de winterstop bent geraakt :Y)

Hier hetzelfde probleem hoor ... nieuwe dingen beginnen is super, maar ergens echt iets van maken.. :o Pony vindt het al snel saai, en gaat dan ook echt zelf andere dingen doen .. Dus ja, we doen vanalles wat, maar niks echt goed :+ :))

Hier paar dagen terug nog even bezig geweest, oa met voetballen (met tonnetje) en nog een stukje apporteren. Hij wilde zijn mond graag gebruiken :Y) Ook tussendoor bezig geweest met het verplaatsen van voor- en achterhand op intentie, zonder stick of dergelijke (dan merk je meteen hoeveel je toch aan die stick hebt, maar het ging al snel best goed vond ik). Op een bepaald moment heb ik het wel afgekapt, ik kon niks meer doen qua beweging of hij begon vanalles te doen, wilde ik hem op zijn hals aaien, ging hij allerlei richtingen uit. Begon zelfs met zijn voorbenen te gooien 8)7 Proberen deed hij in ieder geval wel, maar het was een beetje té .. het is ook nooit goed :')

Maar verder zitten we even met een probleem, [***] is de laatste dagen best benauwd en hoest ook veel. Vandaag wilde ik gaan buitenrijden en hij wilde ook echt wel, hij stapte vlot en luisterde super, maar in draf bleef hij er bijna in := Hij hoest wel vaker eens een keertje of 2 bij de eerste draf, maar nu kwam hij er gewoon niet meer uit, en ook na even stappen weer gewoon opnieuw. Hij stond ook maar een beetje te staan op de poetsplaats dus ik had het wel al verwacht, ritje maar afgebroken en weer naar stal. Vrees dat hij beetje last heeft van het droge hooi :( Zo stom, heb ik eindelijk eens mooie pakken droog hooi gevonden .. krijg je dit weer ... Heb het vandaag nat gemaakt en ga even kijken wat dat dit weekend doet. Maar denk dat ik na deze baal dan maar weer op voordroog & stro overstap ..

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:14

Dankje Sabine!
Haha dat voetballen met een tonnetje is hilarisch. Ik heb mijn pony geleerd om zo'n play-roll te duwen.

Bij mijn pony is het niet echt het probleem dat we er niks van maken, maar de precieze afwerking van de oefening is moeilijk. Bijvoorbeeld gapen, het commando is dat ik ook mijn mond open. Ik beloonde op een gegeven moment voor een mooie gaap waarbij zijn tanden en tandvlees zichtbaar waren. Maar voordat we daar kwamen, had hij al wat gapen gedaan die niet goed genoeg waren en wat gek gekauw. Nu herhaalt zich dat steeds. Ik ben dus bang dat ik onbewust een soort loop erin getraind heb. Van crosmuller kreeg ik de tip om steeds opnieuw te beginnen, dus het even negeren en weer opnieuw vragen. Swa is zo gemotiveerd dat dat wel zal gaan werken.

Wat ik verder doe als hij van alles gaat doen, is even rustig naast hem staan, niet op hem reageren. Of een tijdje rustig op een plek aaien totdat hij ontspannen stil staat.

Wat vervelend dat Cobe aan het hoesten is! Hopelijk komt het door het hooi en is het geen bronchitis ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:22

Het is zo'n heel droge kuch-hoest, hij heeft verder ook geen snot of dergelijke, dus iets van verkoudheid denk ik niet. Het is ook begonnen bij de nieuwe baal hooi, die een stuk stoffiger is dan de vorige.. Ik weet dat hij zelf de voorkeur heeft voor nat spul, dus waarschijnlijk kan hij er gewoon niet tegen, heeft zich dat met de vorige baal opgebouwd en komt het er nu uit .. Ik ga het weekend even aankijken, als het door het stof is zou het moeten beteren nu ik het nat maak .. Denk ik :+

Dat gewoon aaien tot hij ontspant was ik een poging tot aan het doen, maar toen begon hij met zijn voorbenen te gooien omdat ik bij zijn schouder in de buurt zat. Ik ben ooit, in een ver verleden ( :') ) eens bezig geweest met de jambette, maar enkel op zweepcommando. Maar blijkbaar vindt hij dat zo'n stoer iets dat hij alles aangrijpt om dat te kunnen uitvoeren... Ik ben er om die reden helemaal niet meer mee bezig, maar misschien moet ik het gewoon eens proberen echt af te werken, dat het echt super op een duidelijk commando staat en hij het enkel dan doet .. Misschien helpt dat ook om te motiveren, dat hij leert dat we ergens naartoe werken met al dat geks wat ik doe :Y)

Dat van dat gapen herken ik ook wel, niet specifiek gapen, dat kent hij niet, maar er zijn zo dingetjes waar altijd bepaalde dingen vooraf gebeuren, en daar heb ik me ook al van afgevraagd of ik dat er niet zelf ingetraind heb :+ Het blijft toch moeilijk allemaal ...

[***] kan trouwens ook achterwaarts flemen, dat had ik nog niet verteld denk ik .. Heeft hij even zelf verzonnen :') Ik vroeg achterwaarts (gewoon los vanop afstand met vingertje), hij ging flemen (is ook een vingertjes-commando, wel heel anders maar hij fleemt graag dus tja..) en ik bleef gewoon achterwaarts vragen, dus ging hij maar al flemend achteruit :') Ik schoot natuurlijk in de lach, dus ik denk dat ik een nieuwe loop heb getraind :o _O- Het hoeft namelijk niet altijd een click & snoepje te zijn, als baasje blij is vind [***] dat ook leuk :D :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 07:35

Swaatjuh leuk dat je weer mee komt doen. Het probleem afwerking herken ik wel. Ik vind dat ook lastig en blijf vaak ergens hangen. Eigen fout, dat weet ik. Wordt aan gewerkt. Maar het is best lastig. In theorie weet ik wel wat ik moet doen, maar de praktijk is wel eens anders.
Leuk dat je nu ook met een tinker mag werken.
Ik zou overigens ervoor zorgen dat de clicker bij grondwerk echt goed zit, voordat je hem met rijden gaat gebruiken.
Ik merkte zelf gisteren met mijn pony dat hij nog onvoldoende zat, toen ik met haar aan de lange teugel de straat opging. Het ging op zich best goed, maar na een click bleef ze zich omdraaien en soms reageerde ze niet op de click. Als ik er dan goed over nadenk, moet ik de conclusie trekken dat het gewoon nog niet goed genoeg 'zit'... dus puur dat verband dat de click betekent: goed zo, en dat ze er echt iets voor moet doen. Ze weet het ergens wel, maar ik denk dat ze op hetzelfde punt zit als jouw paard, swaatjuh... het verband is nog niet sterk genoeg.
Nu loop ik erachter en jij gaat er dan opzitten, maar het principe is hetzelfde denk ik. Als ze niet snappen dat click het juiste moment vangt en dat daarna omdraaien niet gaat werken, levert dat problemen op (nou ja problemen is een groot woord, maar het werkt minder handig)
Al schrijvend denk ik... misschien leert ze het ook al testend. Maar dat kan dan beter met gewoon grondwerk, om te voorkomen dat ze minder handig gedrag gaat trainen.

Sabine met een overijverige cobe. Wel fijn dat het verder erg goed gaat. Het hoesten is minder fijn. Hooi nat maken is een goede. Je kunt evt, als je het niet vertrouwd, ook een keer temperaturen. Ook een goede tip die ik ooit kreeg is regelmatig hartslag meten. Geeft een goede indicatie over de gezondheid.
Verder uiteraard voorlopig even rustig aan doen, maar dat hoef ik jou niet te zeggen.

Ben gisteren dus met mijn spookje de weg opgegaan met lange teugel en op zich ging dat voor een eerste keer niet slecht. Hier en daar even wat misverstandjes, maar dat is niet zo vreemd.
Nu geef ik wel een klein tikje als ze het gras induikt. Misschien niet erg clickerachtig, maar het is een shet en mijn jaren met shetten en koudbloeden heeft mij geleerd dat dit supersnel een patroon wordt en dat ze er heel erg handig in zijn, zodra ze de kans krijgen. Dus eigenlijk wil ik die kans niet geven.

Maar goed... een ander punt... we kwamen voorbij paarden. Op zich nooit een probleem met haar, maar een paard kwam naar haar kijken en zij wilde naar dat paard kijken :+ Ze bleef dus staan en liep niet verder. Nu kan ik naar voren gaan en haar meenemen en dat is geen probleem. Maar van achteren/vanuit achterhand kreeg ik haar niet in beweging.
Nu kan ik geduld hebben (veeeeeeeeeel geduld) en dan al of niet wat irriterend zijn, maar dan leert ze wellicht het stilstaan aan (baasje wacht toch wel tot ik genegen ben te lopen)
Je kunt met een tik werken, maar shetjes en koudbloedjes kennende, maakt dat meestal weinig indruk
Ik kan naar voren lopen en meenemen, maar of ze daar iets van leert?
Ik kan meteen bij een stapje belonen, maar dan beloon ik dus voor die stap na het stilstaan en train daarmee dus ook het stilstaan (dat is lonend, want van daaruit krijgt ze voor de eerste stap weer een snoepje)

Hoe zouden jullie het oplossen?
:)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:01

@lj lastig! Ik weet niet of het altijd zo is dat het belonen van een stap na stilstaan een beloning is voor het stilstaan. Maar het risico zit erin, vooral bij een slim dier en het is wel een shet .. Misschien dat je er 1 keer mee wegkomt. Ik zou dat toch proberen, of gewoon ervoor gaan lopen en meenemen. Niet een mooie oplossing maar je voorkomt wel dat ze beloond wordt (met een interactie met een ander paard) voor het niet wegstappen.

Welkom terug swaatjuh, leuk dat je het clickeren met de tinker ook weer oppakt :).

@sabine. Balen van het hoesten, hopelijk is het snel over.

Eergisteren even grote schrik hier, koliek :(. Gelukkig knapte ze met een pijnstiller, een darmontspanner en wat wandelen weer op. de volgende ochtend was ze weer de oude. Ik ben zo vaak heen en weer naar stal geweest het lijken wel 4 dagen ipv twee. Er zat wat zand in de mest dus ze krijgt nu een zandkuurtje en parafine olie. Het clickeren komt weer van pas. Ik had haar ooit geleerd om een spuit zelf aan te pakken zodat ik haar vitamines kon geven. Dat is niet gelukt, ik kon haar wel water geven met de spuit, maar de vitamines roken zo vies dat ze niet mee wou doen. Maar de olie is geurloos dus dat gaat goed, grote hand biksjes erachteraan (anders laat ze het weer uit haar mond lopen) en klaar.

Het moet wel mogelijk zijn om zo vieze medicijnen toe te dienen. Ken ramirez doet dat met zeezoogdieren. Maar wat ik begrepen heb gebruikt hij een heel ingewikkeld trainingsplan waarbij het dier eerst went aan allerlei smaakjes. Nou ja iets te ingewikkeld voor mij, ik gooi de vitamines maar door de slobber :).