Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:26

Oeww, Luzernebrok klinkt ook erg interessant! _/-\o_
Nooit aan gedacht. En ik zie net dat Havens Luzernebrok ook maar 6 mm groot is, dus dat is al kleiner dan mijn grasbrok. Maar hoeft dat dan niet geweekt te worden?

Mocht jouw paard ook wat dikker moeten, dan zijn dit misschien nog optie:
- Horsefood Lijnzaad kant&klaar
- Lijnzaad kant & klaar en Mais-lijnzaadbrok van http://www.j2lexclusive.com
Ik heb ze net een mailtje gestuurd met de vraag hoe groot die brokken zijn, dus ik ben benieuwd.

Ik keek net even op ITMHB, maar ik vind die brok vrij groot (1 cm diameter) en het heeft 16% suikers+zetmeel plus vitamines/minderalen zoals Selenium en ijzer waar een paard al snel teveel kan hebben. Het zal door alle suikers wel lekker zijn, maar ik vind het niet zo gezond, vooral niet als je toch 100+ gram/training voert. Ook erg raar dat ze geen ingredientenlijst geven, want ze noemen wel de leuke extra's (munt enz) maar niet de drager die ervoor zorg dat het zetmeelgehalte zo hoog is. Er zullen dus behoorlijk wat granen in zitten, maar welke?

@ Fabster: Metazoa heb ik ook een tijdje gevoerd aan de pony's en dat ging ook goed als beloningsbrokje voor hun (dan voerde ik ze 's avonds gewoon wat minder), maar [***] krijgt al een goede vitaminebrok dus dan wil ik liever geen overdosis vitamines voeren door nog een vitaminebrok als beloningsvoer te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:33

Ohja, denk dat ik er daarom niks meer mee gedaan heb, de suikers oa :j
Luzernebrok hoeft niet geweekt, ik had hier het huismerk van de aveve, leek eigenlijk enorm op de grasbrok van Hartog, qua formaat echt handig :j

Mijn pony hoeft niet dikker, in tegendeel :+ Er kan bijna een halve pony vanaf en dan is het nog ok _O- En daarnaast grasallergie (suikers) en blijkbaar ook gevoelig op eiwitten (en stofallergie maar dat is met brok niet zo'n groot probleem). Dus de opties zijn beetje beperkt :+

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:02

Weet je toevallig ook hoe groot de korrels zijn qua diameter/lengte van Aveve Luzernebrok? Ik vind het namelijk toch een beetje griezelig om het droog te voren, dus hoe kleiner hoe beter...

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:12

In ieder geval wel klein :j Anders moet je eens even zoeken op de brokken van Hartog (gras of luzerne), misschien staat daar iets van grootte bij, zijn zowat hetzelfde ;) Heb net het laatste beetje aan mijn andere pony gevoerd, anders had ik een foto voor je gemaakt :)

VogeltjeM

Berichten: 3767
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:32

Ik heb ook luzernebrok als beloning maar weet even niet uit mijn hoofd welk merk.. het zijn gewoon bikskorrels iig en ze hoeven niet geweekt te worden :)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 22:33

xyzutu2 schreef:
Nee, echt zoals ik schreef; dat ze de clicker bij het 'werk' helemaal weg liet en dan alleen nog los voer gaf. Heel aparte gedachtensprong.

Watapatjaaaa 8)7

Suikerloze saaie beloning, hmmm...

Ik heb wel gehoord van selderij stengels, komkommer en andere groentes. Kyra moet er niets van hebben.
Ik heb laatst droge zoute crackers gevoerd, maar dat werd niet gewaardeerd door Kyra. Ik heb niet geclickt, maar gewoon aangeboden. De eerste verdween nog net, maar de tweede werd niet eens aangenomen. Nouja crackers groeien ook niet aan bomen, dus voor mijn in-het-wild-geboren-paard niet gek dat ze het niet wil.

Ik heb laatst een handje geweekte bietenpulp gegapt en gewoon in mijn snoepzakje gekletst. Dat was wel lekker (voor-mijn-in-het-wild-geboren-prinsesje) en een groot succes. Daarna het snoepzakje (een stuk afgeknipte broekspijp aan de onderzijde dicht genaaid en 2 gaten erin om een riem doorheen te halen) binnenstebuiten laten drogen.

Een van de clickertrainers op internet ontdekte dat zachtgeworden cheerios (soort gepofte ontbijtgranen) een groot succes was bij haar paard. Misschien kun je cornflakes oid proberen. Ja er zit suiker in, maar je kunt overwegen dit als jackpot te geven.

Onze pony's vroeger waren dol op gedroogd brood (op de verwarming leggen). Kun je prima in stukjes snijden en dan drogen. Verder weet ik het niet, mijn Kyra is vreselijk kieskeurig. Die prefereert biks boven muesli.

Hier kun je alfalfa pellets kopen (is dat luzerne), dat vindt Kyra lekker, maar ik vind ze wat groot.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:39

Rozenbottels. Vinden sommigen hier ook lekker, maar ik wel veel werk. Wel weer goed voor de vitC. Maar niet het hele jaar te doen. Nu zitten de struiken hier vol.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 22:42

Oja rozenbottels heb ik vaker gehoord. Volgens mij kun je die ook in de natuurwinkel kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:44

HippoLogic schreef:
xyzutu2 schreef:
Nee, echt zoals ik schreef; dat ze de clicker bij het 'werk' helemaal weg liet en dan alleen nog los voer gaf. Heel aparte gedachtensprong.

Watapatjaaaa 8)7


Yep. En ze liet echt bewust de click weg met als reden dat ze niet wilde dat het paard van die beloningen zou leren, want dan zou hij het voor het voer doen en niet voor haar.
Ik werd er zelfs een beetje verdrietig van: dan wéét je dat je zo'n mooi middel in handen hebt om paarden zo snel en positief mogelijk te laten leren (want ze deed de vd wél met clicker), en dan hou je ze bij het rijden/gymnasticeren bewust 'dom' omdat dat prettiger is voor jouw ego...
Op een gegeven moment weet je dan ook niet meer wat je nog moet zeggen. :(

[***] leeft op dit moment ook compleet suikerloos (grasbrok, vitaminekorrel, akelige poedertjes, gras en hooi) dus ik vermoed dat hij daardoor helemaal verliefd wordt van elke korrel suiker die hij maar kan krijgen. Dus als je de hele dag alleen maar saai voer krijgt en je dan opeens een handje suikerbrokjes kunt verdienen met wat kunstjes, dan is mijn zuurverdiende trainingsrust meteen weer verdwenen... ~~}>

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:05

Stukjes wortel (misschien niet gunstig ivm suiker), stukjes komkommer (onhandig nattig) en luzernebrok (misschien geen succes als gras brok geen succes is) gebruik ik allemaal, of handje muesli of biks, afhankelijk van in elke fase ze zit qua wat ze lust (ivm medicijnen)
Komkommer dus misschien beste optie voor jou?

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:12

Bedankt voor het meedenken! :) Ik begon ook al bang te worden voor de komkommer (zo heerlijk nat en slijmerig in je voerzakje...) maar ik herinnerde me ineens dat ik vroeger Metazoa HP23 heb gevoerd aan [***] & [***] en dat waren hele kleine brokjes. Dus dan ben ik ook niet bang meer voor verstopping.
En net zag ik dat ze daar ook een proefverpakking van hebben dus ik denk dat ik het gewoon maar eens probeer. En dan hopen dat hij het niet te lekker vindt. ;)

Effects

Berichten: 562
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:54


Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:22

Er staan bij dat die niet meer leverbaar is? Maar misschien kijk ik verkeerd.
Het jammere aan deze beloning (net als veel andere snoepjes) is dat ze als 'gezonde extra' verkocht worden en dus weer volgestopt worden met extra vitamines en mineralen - terwijl een paar die al uit zijn normale voer zou moeten halen. Ik zag bij de Metazoa snoepjes dat deze ook niet gegeven mogen worden aan paarden die al een vitamine/mineralenbrok krijgen.

Ik heb nu een proefemmer Metazoa luzernebrokjes besteld (die waren in mijn herinnering erg klein), en kleine lijnzaadbrokjes van Horsefood/Van Gorp. Ik ben heel benieuwd naar wat het beest ervan vindt, desnoods meng ik ze door elkaar als dat ze nog onaantrekkelijker maakt. ;)

moonfish13
Berichten: 18261
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:39

Wat is het probleem dat het niet gegeven mag worden aan paarden die dat al krijgen?
Dan geef je zijn dagelijkse voer toch met clickeren?
Ik geef ook gewoon zijn dagelijkse portie krachtvoer met clickeren, dan krijgt hij niks meer als hij normaal zou krijgen.
Een enkele keer haal ik er wortels voor maar thats it.
Hij krijgt nu een kwart schep, de ene helft biks de andere muesli.
Toen hij op stal ging deels kreeg hij met voertijd geen brok, dat ging prima.
Ze wennen er snel genoeg aan, nu staat hij in een loopstal en heeft dus geen voerbak meer, nu krijgt hij het na het werk op de poetsplaats.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:47

Even teruglezen. ;)
[***]'s dagelijkse voer bestaat uit 150 gram vitaminebrok en grasbrok die ik na zijn slokdarmverstopping alleen nog geweekt durf te voeren. Ik zie mezelf geen handjes slobber uitdelen als beloning ;) en die vitaminebrok is zo'n klein beetje dat we dan nog maar 10 minuten zouden kunnen trainen.
Vandaar dat ik op zoek was naar suikerloze, niet al te lekkere beloningen die in combi met zijn vitaminebrok niet voor een overdosis van vitaminen/mineralen kan zorgen.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:56

Ik gebruik kleine stukjes gedroogd brood. Lekker goedkoop en paard vindt het lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:49

Hoop dat je wat vindt xyzutu2 ;)
Hier heb ik gisteren gewerkt met een combinatie van spelt & vazuintjes .. die laatste zijn een stuk handiger maar ga toch proberen om voor het grootste gedeelte spelt te gebruiken. Moet alleen nog een handiger zakje of potje vinden (wat ook aan het zadel kan) want nu liggen de veldwegen vol spelt :')

Maar de sessie zelf was wel LEUK! Mijn doel was gewoon even stukje naar buiten en proberen pony's aandacht bij mij te houden, ipv hem te laten uitchecken zoals meestal gebeurd (loopt dan op automatische piloot zeg maar) en tegelijk werken aan "we eten geen gras onderweg" en het ging echt GOED! In het begin even zoeken maar op een bepaald moment was er de klik bij beiden en toen ging het als een trein, vrolijke pony (met ineens een heel ander tempo dan normaal!) en geen gras eten. Heeft een keer of 2 geprobeerd maar reageerde dan heel fijn op mijn 'neen'. Ging echt super, zo wil ik nog wel ritjes :j Op het einde kwam er nog een 'monster' uit de velden (dacht eerst een tractor maar bleek dan gewoon een bestelbus met een serieus tempo) maar pony verrok geen spier. Denk dat 90% van onze "tractor/geluiden-maar-niks-kunnen-zien"-problemen tussen mijn oren zit en niet zozeer bij de pony, zeker niet als hij wel gewoon erbij is met dat koppie. Als hij uiteraard uitgecheckt is is het maar heel normaal dat hij schrikt als er ineens wat voor/achter/naast hem opduikt ... dus werkpuntje voor mezelf :Y) Net zoals focus op het pad houden en niet naar de grote plukken gras gaan staren, want dan denkt pony natuurlijk "oh, daar moeten we zijn" .. :')

Effects

Berichten: 562
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:25

Leuk Sabine!
Maaikevdk, dat ga ik eens proberen kleine stukjes gedroogd brood. Ik gok zo dat dat wel in de smaak valt bij mijn pony. :) Ik gebruik standaard stukjes appel en soms een paardensnoepje als een soort jackpot. Maar zo kan ik ook eens wat meer afwisselen.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:44

Joepie, I'm in! *\o/*
In het Connection Training forum/membergedeelte dus. Het forum is vrij klein maar vragen lijken wel direct door de 3 oprichters beantwoord te worden, maar voor de rest is het grooooooot! Heel veel video's (inclusief de How to train your horse to do anything dvd), blogs en teksten, en terugluister van inmiddels zo'n 20 question&answer recordings (en de optie om zelf live mee te doen), en dat is dus allemaal ook voor Connected Membership-leden.

Omdat dat het goedkoopste pakketje was, was ik eigenlijk bang dat je er niet zoveel voor zou krijgen, maar dit is ook al heel erg uitgebreid dus ik vind het een aanrader.
Ik moet alleen nog wel erg wennen aan de navigatie bij alle onderdelen en het forum, maar dat went vast wel. Nu alleen nog de tijd vinden om alles te lezen, bekijken en luisteren... 8-)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 16:38

Hoeveel is dat? 20 pond?

Leuk Sabine.

Ik heb gisteren zonder zadel en hoofdstel gereden. Het was even geduld hebben voor Kyra zich voor het opstapblok positioneerde. Dan is 5 minuutjes erg lang... En toen ik er eenmaal op zat liep je zowaar ook nog een hoefslag rond. Soms gaat ze een soort van pirouetjes draaien op de plaats als ik zonder hoofdstel erop zit. Dit was dus wel heel leuk. Veel geclickt voor rechtdoor gaan. Ze heeft zelfs 1 x van hand veranderd. O, o wat was het moeilijk om eraf te stappen nu het nog super goed ging! :D Maar 2 hoefslagen rond is zoveel meer dat 2 piroutjes op de plaats.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:23

Ik dacht 27 pond of 37 euro?

En super dat het rijden zonder tuig lukte, ik kan me voorstellen dat je er dan niet meer af wilt. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:52

Oh, wat leuk! Ik wilde mij vanavond gaan aanmelden (maar dan inclusief de starters-cursus) en het klinkt dus echt als de moeite. Top :D

Wel niet zo'n leuke namiddag gehad, wilde nog eens leuk ritje met [***] doen maar [***] dacht daar anders over. Die bleek weinig gegeten te hebben (ze hadden hem wel hooi zien eten vanmorgen maar er lag nog echt véél in zijn bak & krachtvoer was maar half op), stond in zijn stalletje en toen ik hem ging aaien had ik al geen thermometer nodig ... Gemeten en 40.6°C :( Dus DA meteen gebeld. [***] heeft een heel zware luchtweginfectie/keelontsteking. Bovenaan zat het goed fout, klieren heel opgezwollen etc. Vandaar het niet willen eten. Paar spuiten erin (koortsremmer & antibiotica enzo). Gelukkig reageert hij daar blijkbaar heel erg snel op, want voor de DA goed & wel weg was stond hij alweer stro te knabbelen .. Heb dan wat stro bijgegooid (moest hij nog willen gaan liggen want dat had hij daarvoor ook gedaan) en wat hooi in de stal en daar is hij van gaan eten (denk dat hij niet naar buiten wilde om hooi te eten omdat het koeler was in de stal). Na 2u koorts nog eens gemeten en stond hij al op 38.7°C gelukkig. Dus hopelijk is het ergste voorbij, staleigenaresse houdt hem voor mij in de gaten/meet vanavond nog zijn temperatuur, ik had beloofd van thuis te zijn dus vandaar... Maar indien nodig ben ik zo weer op stal natuurlijk..


Leuk dat je zo tuigloos kon rondrijden HippoLogic! Kan me voorstellen dat 2 rondjes geweldig moet voelen :j En dat het moeilijk is om dan te stoppen :Y) :))

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:29

Heftig! [***] zat vorige week ook nog aan de antibiotica en dat zijn nare spuiten, maar dan ben je toch blij dat we in een tijdperk leven waarin ze al bestaan...

Het forum is daar trouwens wel errug rustig en ik verdwaal continu omdat ze alles al wel in subfora en subsubfora hebben verdeeld, maar het is wel erg leuk om alle oude posts te lezen, filmpjes te bekijken enz. Je merkt echt dat je in een omgeving zit waar door iedereen vanuit de clicker gedacht wordt zodat dat niet meer 'verdedigd' hoeft te worden, maar waar tegelijkertijd meerdere visies naast elkaar mogen bestaan over hoe dingen te clickertrainen in theorie en praktijk (en dat miste ik volledig bij ITMHB).

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:41

Zeker wel :j Verbaas mij ook steeds wat voor rustig paard het ook is, hoeveel vertrouwen hij toch in de mens (gekregen) heeft .. DA kon gewoon alles zonder problemen, en ook die naald erin en dingen inspuiten ging gewoon alsof we dat elke dag doen. En ok, hij was natuurlijk ziek, maar zelfs een ziek paard zal vechten/vluchten als ze echt bang zijn (en hij doet het ook braaf bij inenten :P ). Hoop gewoon dat alles volgens plan verloopt, dan zou morgen de koorts moeten weg zijn (en blijven) en zou hij gewoon weer moeten kunnen eten. Dan nog een weekje poeder onder zijn eten en dan zou het opgelost moeten zijn :)

Klinkt super! Ik ga mij er zo toch ook maar eens aan wagen .. Heb uitgerekend als ik dat pakket nu koop (zit korting op) dat ik dan minder per maand betaal voor alles dan voor mijn lidmaatschap van Parelli. En dat laatste twijfel ik toch al een tijd over wat ik daarmee moet :+

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:59

Als je ook het Connected Membership wilt (dus forumtoegang & zo), dan zou ik ze meteen samen bestellen want als het goed is krijg je dan via je Connected Membership direct korting op de cursus die je wilt. Dat scheelt toch al meteen een paar tientjes!

Wel handig dat je toch al van Parelli af wilde; voor jou is dit abonnement dus geen uitgave maar een besparing! :D ;)