Maris schreef:Methode van Philippe Karl is wel een beetje te vergelijken , geloof ik, met die van Bent. Alleen dan met minder grondwerk. Wel balans voor beweging. En vooral gericht op het loslaten van de kaak. Boek van Karl is echt een heel fijn boek, ken je dat ?
Nee, ik zal eens op zoek. Ik weet wel dat hij ook erg dure dvd's heeft. Bedankt voor de tip.
Ik las eerder in het topic over de twijfels die mensen kunnen hebben over de aanschaf van een kaptoom. Ik wilde graag een academische, maar op aanraden van een deskundige ben ik met mijn jonge, gevoelige merrie begonnen met een Weens kaptoom. Ik werk al ruim 2 jaar met deze en dat bevalt nog steeds erg goed. Ook met een Weens kaptoom kun je mijns inziens lichte en heel subtiele hulpen geven. De truc is natuurlijk dat je wel altijd consequent begint met de kleinst mogelijke hulp zodat het paard kan anticiperen op die lichte hulp. IK vond de mijne erg duur destijds, maar als ik zie hoeveel gebruik ik ervan maak en hoe mooi hij blijft en hoe goed de kwaliteit van de stikstels en het leer is, dan was dat de investering dubbel en dwars waard.
Ik heb de mijne bij Cavallo.de vandaan.