Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:49

Maris schreef:
Methode van Philippe Karl is wel een beetje te vergelijken , geloof ik, met die van Bent. Alleen dan met minder grondwerk. Wel balans voor beweging. En vooral gericht op het loslaten van de kaak. Boek van Karl is echt een heel fijn boek, ken je dat ?

Nee, ik zal eens op zoek. Ik weet wel dat hij ook erg dure dvd's heeft. Bedankt voor de tip.

Ik las eerder in het topic over de twijfels die mensen kunnen hebben over de aanschaf van een kaptoom. Ik wilde graag een academische, maar op aanraden van een deskundige ben ik met mijn jonge, gevoelige merrie begonnen met een Weens kaptoom. Ik werk al ruim 2 jaar met deze en dat bevalt nog steeds erg goed. Ook met een Weens kaptoom kun je mijns inziens lichte en heel subtiele hulpen geven. De truc is natuurlijk dat je wel altijd consequent begint met de kleinst mogelijke hulp zodat het paard kan anticiperen op die lichte hulp. IK vond de mijne erg duur destijds, maar als ik zie hoeveel gebruik ik ervan maak en hoe mooi hij blijft en hoe goed de kwaliteit van de stikstels en het leer is, dan was dat de investering dubbel en dwars waard.

Ik heb de mijne bij Cavallo.de vandaan.
Afbeelding

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:24

garny95 schreef:
NeverGiveUp schreef:
Is stug bindweefsel bij de SI op te lossen uiteindelijk? :)
En is dat gekomen door verkeerde training, of jarenlang vastgezeten? Ben benieuwd, ook hoe jou training is aangezien het wel een beetje te vergelijken is denk ik.

dat stug bindweefsel is net zoiets als kraakbeen, ze heeft ook een vernauwing in het neurologisch systeem daar, ik vermoed dat het een trauma is van een bevalling, haar bekken staat ook in de uiterste stand, er wordt niet meer mee gefokt, ik heb haar gekregen om te kijken in hoeverre ze zou verbeteren met deze manier van trainen, we hadden natuurlijk gehoopt dat er meer verbetering zou zijn maar ik vind het zelf heel lastig om de grens op te zoeken van kunnen, wat goed is en wat pijnlijk is.

Snap ik ja, lastig hoor! En jammer dat er niet meer verbetering in zit.

Mooie kaptoom ik weet helemaal niet wat ik heb. Gewoon met 3 ringetjes op de neus en een bobtke erobser hihi.

MarliesV

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:09

*kruip even uit het meeleeshoekje*

Werken jullie vanaf de grond allemaal met een kaptoom? Onze eerste kennismaking met de methode van Marijke de Jong wordt 22 maart. Dit is een hele dag zowel theorie als praktijk. Ik heb geen kaptoom en vraag me dus af of ik die daarvoor moet aanschaffen of niet. Wat is wijsheid hè.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:30

Persoonlijk zou ik geen kaptoom aanschaffen voor een introductie-clinic. Los van de kosten zie ik daar geen meerwaarde in. Je paard zal de hulpen niet snappen en je bent zelf eerst veel meer bezig met je eigen houding, hoe hulpen geven, etc. Als ik mensen help met voor het eerst aan de hand werken bij een beleerd (!) paard, doen we dat ook altijd op hoofdstel. De paarden hebben het altijd vlot door want de teugelhulpen lijken erg op rijden en de 'ruiter' kan dan rustig wennen aan het meelopen.

Mocht het al wenselijk zijn voor de clinic, bijvoorbeeld omdat het kwartje vlot valt of je het vaker hebt gedaan, kan je altijd een kaptoom lenen van iemand daar om dan (onder begeleiding) die hulpen te bevestigen. Als dat bevalt kan je er dan nog een aanschaffen :) Ik weet niet of je al vaker aan de hand hebt gewerkt, maar het is niet voor iedereen en zelf vind ik het zonde om voor 1 clinic 100e extra uit te geven.

Jullie hebben lastige uitdagingen staan zeg. Goed dat jullie er zo bewust mee bezig zijn! Ik denk dat het zeker helpt, dankzij al het ahdw heeft mijn knappe kerel het ook veel langer uitgehouden. Dat weet ik zeker. Het is alleen helaas geen wondermiddel, soms kan je gewoon niet tegen de fysieke problemen opboksen... Ik hoop dat jullie ons op de hoogte kunnen houden! Ben heel benieuwd hoe ze verbeteren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:06

Ik heb vandaag les gehad. De instructrice was blij verrast dat mijn paardje het al zo goed deed :D We zijn dus op de goede weg! We hebben wat tips en oefeningen gekregen zodat we weer verder kunnen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:12

No_No schreef:
Ik heb vandaag les gehad. De instructrice was blij verrast dat mijn paardje het al zo goed deed :D We zijn dus op de goede weg! We hebben wat tips en oefeningen gekregen zodat we weer verder kunnen.

Leuk hoor! :D Altijd fijn om te horen! :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:13

Ha wat leuk, mensen die mijn 'taal' spreken, ik wil hier ook graag meepraten, is dat ok?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:37

Caira schreef:
Ha wat leuk, mensen die mijn 'taal' spreken, ik wil hier ook graag meepraten, is dat ok?

Natuurlijk! <<)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:49

Caira schreef:

Het is ook weer een apart slag mens, haha :')

Weet iemand een leuke lesgeefster in de buurt van Amersfoort toevallig? :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:37

MarliesV schreef:
*kruip even uit het meeleeshoekje*

Werken jullie vanaf de grond allemaal met een kaptoom? Onze eerste kennismaking met de methode van Marijke de Jong wordt 22 maart. Dit is een hele dag zowel theorie als praktijk. Ik heb geen kaptoom en vraag me dus af of ik die daarvoor moet aanschaffen of niet. Wat is wijsheid hè.

Ik zou inderdaad ook niet direct een kaptoom aan gaan schaffen voor een introductie. Er is vast wel de mogelijkheid om iets lenen en wellicht heeft Marijke zelf ook wel wat te leen.
Wel onwijs gaaf dat je naar een clinic gaat! Word dat je eerste kennismaking met het werken aan de hand?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:49

Dames, bedankt voor jullie duidelijke antwoorden. Was het eigenlijk ook niet gelijk van plan en het stuk over miscommunicatie klinkt meer dan logisch.

Ijssnuiver, wordt inderdaad mijn eerste echte kennismaking. Werk wel wat met haar aan de hand maar op minimale basis en meer vanuit het ruitergevoel zeg maar. Wil na de clinic (mooi startpunt) gaan lessen bij 1 van haar nieuwe instructrices uit Rijssen.

No No wat super dat je les zo lekker ging!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:54

Marlies V. Mag ik eens bij jouw les komen kijken wanneer je begonnen bent. Mijn instructrice is (tijdelijk) gestopt met lesgeven. Ik weet niet zeker of ik nog kan lessen binnenkort ivm pensioen paard, maar ik wil graag weten hoe jouw instrutrice het aanpakt. Eventueel mijn les/ stalgenootjes ook.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:56

Ook ik kom me graag melden om ervaringen te delen. Met mijn 4,5 jarige paard doe ik veel grondwerk. Zowel werken aan de hand als longeren met een enkele longe en kaptoom en lange teugelen. In het begin werd ik bont en blauw gebeten tijdens het werken aan de hand bij alleen al het vragen van het lopen van rechte lijnen. (zijn uiting van 'help-het-is-moeilijk') inmiddels bijt hij nog sporadisch en geeft hij steeds meer inzet. We werken in stap en draf op de volte en nemen in stap ook de schouderbinnenwaarts en het wijken mee.

Ik heb les van Monique de Rijk en ben vorig jaar samen met haar aan de opleiding van mijn paard begonnen. Ik heb door deze manier van opleiden enorm inzicht gekregen in hoe het paardenlijf in elkaar zit en hoe je op de juiste manier het paard zijn lijf leert gebruiken.

Ik vind het vooral leuk om te merken dat zowel het werken aan de hand als het longeren, het lange teugelen een duidelijke bijdrage hebben in zijn ontwikkeling. Bij het werken aan de hand werken kan ik veel invloed hebben op de juiste beenzetting en hoofdhouding, van het lange teugelen groeit hij psychisch enorm ( altijd 200% inzet) en kunnen we fijn gymen en aan de longe heeft hij het stofzuigen geleerd (bloedfanatiek is ie daarin!) en dus eigenlijk zijn lange rugspier ontspannen. dat stond namelijk niet in zijn woordenboek bij wijze van spreken :P
de grootste vooruitgang is wel zijn draf. Ik riep altijd gekscherend dat ie niet kon draven. Ik neem mijn woorden terug. Inmiddels kan hij wel degelijk draven :)

Leuk ook om andermans verhalen te lezen. Dat geeft weer inspiratie!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:57

TinePine, tuurlijk mag dat! Ik stuur je ff een pb, dat praat wat makkelijker!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:59

zasread: grappig dat je spreekt over het opleiden van je paard. Denk dat je zelf ook enorm veel geleerd hebt en nog steeds bijleerd. Dat geldt wel voor mezelf in ieder geval!
Leuk zo veel positieve ervaringen te horen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:01

Ik heb vandaag weer eens aan de hand gewerkt Was erg benieuwd hoe mijn paard het zou doen aangezien ze toch wat in de lappenmand zat. Was eigenlijk een test om te kijken waar ze vast zou zitten en andere knelpunten zouden zijn. Ben erg blij met het feit dat na een korte "discussie" de sbw en travers goed gingen, kon ook op de lange zijde eenvoudig switchen tussen stukjes sbw en stukjes travers. Achterwaarts ging beheerst en uit zichzelf ook redelijk rechtuit.

Pfff, was erg bang dat ze aan het gevecht en met de val toch een ernstigere blessure dan wat kneuzingen op gelopen zou hebben maar het lijkt nu mee te vallen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:02

@zasread, dat bijten herken ik wel! Mijn merrie doet dat op moment dat ik tegenstrijdige hulpen geef. Dan gaat ze bijten om aan te geven dat ik even bij mezelf moet kijken. Inmiddels een stuk verminderd, maar in het begin toen ik echt nog handig moest worden was ik ook wel eens blauw :o .
Wat gaaf dat je zoveel verbetering hebt bij je paard!

Waar zit Monique de rijk? Ik ben ook wat zoekende naar instructie, maar is schijnbaar toch lastig hier in het Noorden.

@Fransje: Fijn dat er geen ernstige blessures lijken te zijn! Kun je weer ene beetje aan het werk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:28

Ik vind het nu prettig om weer te werken aan te hand en het zo rustig op te bouwen. Heb voor de oefeningen lekker lost gestapt langs de weg en haar daarna lang en laag later stappen. Wil dit tot de chiropractor/DA komt volhouden i.c.m met lange rechte lijnen rijden buiten. Niet teveel op de volte enzo.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:32

TinePine schreef:
zasread: grappig dat je spreekt over het opleiden van je paard. Denk dat je zelf ook enorm veel geleerd hebt en nog steeds bijleerd. Dat geldt wel voor mezelf in ieder geval!
Leuk zo veel positieve ervaringen te horen!

Klopt helemaal wat je zegt, eigenlijk had ik het anders moeten verwoorden. ik word zelf opgeleid/ leidt mezelf op om mijn paard zo goed mogelijk op te leiden. In het jaar dat ik nu op deze manier bezig ben heb ik ontzettend veel geleerd en ik blijf nog steeds leren. Ik voel me net een spons. Probeer veel in mij op te nemen, te signaleren en vragen te stellen om zo steeds meer inzicht te krijgen en mijn paard nog beter te kunnen begeleiden.
Laatst bijgewerkt door zasread op 28-12-12 00:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:33

Lijkt me een mooie start weer Fransje. En je paard zal goed genoeg aangeven wanneer die toe is aan meer!

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:01

Een happend paard lijkt me niet echt fijn werken, gelukkig dat het opgelost is. Ze zijn in ieder geval wel duidelijk in 'je doet het fout', haha!

Lijkt mij ook een hele mooie herstart Fransje, lekker ontspannen zonder belasting op de rug.

Monique de Rijk heb ik vroeger ook les van gehad, dat waren wel fijne lessen maar wij in Leeuwarden waren eigenlijk te ver. Voor twee mensen kon ze het toen niet meer in haar schema passen, misschien moet ik toch maar weer eens contact opnemen :)* Monique's site is: http://www.atletischerijkunst.nl maar momenteel ligt die plat. Uit mijn hoofd zit ze ergens op de grens Drenthe-Duitsland?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:22

Monique zit meer richting antoine de Bodt toch, qua lessen etc ??? ( niet dat dat uitmaakt hoor )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:32

Ik heb dit boek, Working horses in hand in de engelse uitgave dat is best leerzaam en duidelijk. :j Gaat van longeren met 1 en de dubbele longe en werken aan de lange lijnen en gewone teugels. Hele duidelijke basisuitleg met foto's. Heb het gisteren ook maar weer eens te voorschijn gehaald.

Meer mensen bekend met dit boek?

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:37

Monique kwam mij niet over als de Bodt (heb ik ook les in gehad), maar ze heeft er wel (nuttige) dingen uitgehaald. Het is in ieder geval niet ala Marijke de Jong, dat vond ik juist prettig want ik kan me lang niet overal in vinden bij de Academische tak.

Interessant boek, die kende ik nog niet. Amazon heeft wat plaatjes uit de binnenkant: http://www.amazon.com/Horse-Training-Ha ... 1570764093
Goeie tip, ik denk dat ik deze eens ga bestellen!

Waaaaattt, bol.com ligt er uit {:)-: Morgen maar bestellen dan ;)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:16

Hoe het op mij overkomt is dat Monique zich heeft laten inspireren door verschillende trainingswijzes waaronder inderdaad de academische rijkunst en Antione de Bodt.