Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:58

Ja het is echt uitvogelen ieder zo zijn eigen manier.
Maar wat betreft het hoog houd is niet dat ik mijn armen echt om hoog houd. Jonas is ongeveer 1.55 Cobe is net iets kleiner toch? Dus misschien valt het wel mee.

Hier een plaatje als voorbeeld.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:00

Dat valt inderdaad wel mee :j
Zo heb ik trouwens ook gelopen, maar dan heb ik het probleem dat als er iets gebeurd met het buitenleidsel (doordat ik wat verkeerd doe, of [***] een rare beweging maakt), dat mijn leidsel ineens over de schoft naar binnen schuift (gaan dan dus echt op de manen, bij wijze van achter z'n oren, zitten) en dan ben ik mijn stuur kwijt :+ Maar dat is misschien die handigheid die nog moet komen .. dus we proberen nog even verder :Y)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:02

Ja dat is echt handigheid :j bent natuurlijk ook pas net begonnen. Tijdens het werken moet ik ook regelmatig even de leidsel weer terug leggen. Maar eerder was ik idd ook iedere keer mijn stuur kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:06

Officieel ben ik er heul lang geleden al mee begonnen, maar ik lijk nooit iets vol te houden :') [***] heeft natuurlijk ook veel afwisseling nodig en dan blijkt iets toch leuk te gaan en dan ga ik daar weer mee bezig en wordt de rest weer vergeten, en als ik dan weer vast zit dan kom ik weer bij dat ene uit :') Maar ik wil er toch wel echt werk van maken om hem dressuurmatig beter te krijgen, voor zolang hij wil meewerken :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:09

ik ben vandaag maar eens begonnen met lopen in de menpositie. Ik denk dat dit een beetje tussen dubbele lijnen en lange teugelen in zit ???

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:51

Interessant dit allemaal!

Ikzelf heb mn zweep omhoog gericht, is echt persoonlijke voorkeur, ik kan het wel omlaag, en soms doe ik dat ook als ik echt even de achterbenen wil toucheren. Maar verder volstaat het bij Umpire ook om met stem of een klein tikje op de achterhand aanwijzingen te geven. De teugels heb ik ook over de rug lopen, soms ga ik iets verder naar achter en heb ik ze meer langszij vast. Maar dat is maar heel af en toe, doorgaans lopen ze gewoon over de rug. Doe dat overigens ook bij grote paarden, al is dat in het begin echt even heel handig en snel zijn, anders draaien ze nog wel eens om :Y) een kleinere pony kun je dan net wat makkelijker corrigeren.
Moet echt nodig eens foto's laten maken, ben zelf ook wel benieuwd hoe het er onderhand uitziet van een afstandje (geen spiegels oid tot mn beschikking helaas). Dinsdag zelf weer les, hoop dat het beter gaat dan vorige week, toen was ie nogal ehh onstuimig :=

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:57

Is echt leuk om te lezen hoe iedereen het doet zet jezelf ook weer aan het denken over eigen werkwijze.

Zelf heb ik bij Jonas mijn zweep omhoog maar gebruik hem eigenlijk niet. Hij reageerd er nogal heftig op in negatieve zin. Maar met Rocky (shet) die ik af en toe doe heb ik hem laag die heeft hem echt nodig als begrenzing voor het vragen van stelling.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:03

Hier ook weer van plan het lange teugelen weer op te gaan pakken.
Vooral om mijn 'jonkie ' (is nu 5 :+ ) het sturen wat beter aan te leren voor het verder inrijden en om wat rijtechnische probleempjes op te lossen/verbeteren en omdat het leuk is natuurlijk.
Voornamelijk altijd bezig geweest in stap,behalve met mijn shetlander.
De rest kan ik simpelweg zo moeilijk bijhouden qau conditie :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:26

Ik heb ook de zweep omhoog (weet eigenlijk niet in welke hand) en de teugels aan één kant, dus de buitenteugel achter de schoft over de rug. Gaat prima vind ik. In het begin ging de buitentuigel nog wel eens over de hals inderdaad, maar nu geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:13

Fijn om te lezen dat er nog dat probleem hebben gehad, geeft mij weer hoop :Y) :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:24

Joh, ik zit nog steeds soms te kl*ten met de leidsels als ik een schouderbinnen wil en hij liever op de volte gaat.. Aan de ene kant kun je ze makkelijker opsluiten dan wanneer je erop zit, aan de andere kant, als je ze niet weet snel te corrigeren zijn ze er ook zo tussenuit.. :+ Lekker gaan oefenen, komt helemaal goed met coobje!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:46

Vooral die achterhand is soms moeilijk te bedwingen :D haha die van mij piept er nu ook steeds tussenuit. Dan kun je wel merken dat je 4 maanden hebt stilgelegen in je training :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:59

Jullie geven een mens echt goede hoop :P
Maar ach, dat maakt het natuurlijk net interessant :Y) Zeker met zo'n pony als [***], zal nog wel geweldige momenten gaan opleveren gok ik zo :')

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:20

Vandaag Tornado ook weer aan de Lange Teugel gehad.
Voor ons beide een opfrisser dus vooral bezig geweest met gas, rem en stuur.
Ging ontzettend goed en in de wendingen ging het ondertreden ook super. En dat terwijl ik daar helemaal niet mee bezig was.
Heb mijn zweep nu ook naar beneden wijzend gehouden en ik moet zeggen dat dat voor mij beter werkt.
Mijn teugels (slofteugel maat Full) zijn nog redelijk nieuw en totaal niet soepel. Zo irritant!! Heb mijn teugels graag lekker soepel.
Al met al weer zeer tevreden!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:29

Poeh, als je echt achter je paard loopt is rechtuit niet eens zo gemakkelijk ...... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:04

Ik vind het makkelijker achter mijn paard dan ernaast :+

Klinkt goed Shettepret! Zo zie je maar dat als het er éénmaal in zit dat het vaak wel snel goed gaat, ookal is het even geleden :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:27

Hier vandaag ook weer heerlijk even aan de lange teugel gewerkt. Jonas was erg vrolijk en had er helemaal zin in. Dus we hebben lekker uitgebreid los gestapt en lekker stelling oefenen en omstellen met achtjes enz. Ging al snel erg lekker. Daarna wat op gepakt en kort wat zij gangen gedaan. Jonas vind dat zo leuk doet helemaal extra zijn best. Daarna beetje kracht training en lekker veel over gangen gedaan. Stap-draf, draf-halt-draf enz. op een gegeven moment had ik het gevoel dat die ging op steigen. Ging echt super lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:30

Klinkt goed!
Hier even niks, wil zoveel doen en kan echt niet alles tegelijk :)) Vandaag heb ik heel even geclickerd met de pony's, weer even opfrissen en wat kleine dingetjes gedaan (oa mijn commando voor achterwaarts aangepast bv., gewoon eventjes tussendoor :+ had een wat handiger commando nodig :)) ). Morgen staat iets HA-achtigs op het programma, al moet ik nog even kijken wat ik ga doen en donderdag wil ik nog eens met [***] rijden, wil eens zien of ik [***] als handpaard mee kan nemen, lijkt me echt super leuk :D Dus dat ga ik eens in de piste oefenen. De rest van de week weet ik nog niet wat ik ga doen, moet werken van 14u tot 22u, misschien dat ik 's morgens wel langsga en dan wat doe maar dat weet ik nu nog niet :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:57

[***] schreef:
Ik vind het makkelijker achter mijn paard dan ernaast :+

Oei, dan heb ik voorlopig nog wel wat te oefenen alleen in menpositie ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:24

:D

ik heb vanavond toch gewoon maar lekker gemend ipv geteugeld, had vanavond hulp en langeteugelen kan ik ook alleen...
missschien morgen even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:26

Maris, zal misschien iets persoonlijks zijn hoor, misschien gaat het bij jou juist beter ernaast dan erachter, dat kan natuurlijk zomaar ;)

@ Nouvel, echt gemend of droog gemend? Wat heb je zoals gedaan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:43

Shettepret schreef:
Vandaag Tornado ook weer aan de Lange Teugel gehad.
Voor ons beide een opfrisser dus vooral bezig geweest met gas, rem en stuur.
Ging ontzettend goed en in de wendingen ging het ondertreden ook super. En dat terwijl ik daar helemaal niet mee bezig was.
Heb mijn zweep nu ook naar beneden wijzend gehouden en ik moet zeggen dat dat voor mij beter werkt.
Mijn teugels (slofteugel maat Full) zijn nog redelijk nieuw en totaal niet soepel. Zo irritant!! Heb mijn teugels graag lekker soepel.
Al met al weer zeer tevreden!!

Wat leuk dat het zo goed ging met dootje!! Ik moet nog steeds een keertje langs komen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:23

[***] schreef:
Maris, zal misschien iets persoonlijks zijn hoor, misschien gaat het bij jou juist beter ernaast dan erachter, dat kan natuurlijk zomaar ;)

@ Nouvel, echt gemend of droog gemend? Wat heb je zoals gedaan?

echt gemend, lui he... :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:44

Heerlijk toch! Naar buiten of in de bak wezen werken?

Ik zou nu ook graag gaan mennen maar helaas niemand die mee kan nu..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:35

stukje over de weg en toen was gedressuurd op een veldje in de buurt en daarna nog wat op een veldje met wat bomen rondgeslingerd... 8-)
ja da's lastig als je geen hulp hebt... -O-

vandaag wel de lange teugels weer uit het stof gehaald! :D
half uurtje gelangeteugeld, sommige dingen was eventjes opfrissen, maar 't was niet slecht...