kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:53

Ik gebruik hem hooguit 1x per week, schuurplekjes heb ik dan ook nog niet ontdekt. Mijn paard heeft wel een vrij gevoelige huid hiervoor, maar het materiaal is gewoon onwijs zacht. Ik gebruik hem ook maar 10 minuten hoor die ene keer per week dus ja schuren zal het dan niet snel doen..

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:59

Schuurplekjes kunnen ze echt alleen krijgen als ie te strak zit..
Omdat hij constant beweegt, kan hij niet schuren. Gaat niet steeds over dezelfde plek heen :)

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:24

Nouvel schreef:
eerst maar eens kijken waar ik 'm vandaan kan halen of dat ik het eerst eens met halstertouwen of een slof zal proberen...

Als je paard snel last heeft van schuurplekken zou ik je een slof afraden. Was hier geen succes. En zonder de ring in het midden gaat ie niet zo lekker door de oksels. Je kunt 'm bij Epplejeck nu ook krijgen, lijkt dezelfde te zijn als de duitse.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 06:35

bedankt voor jullie tips, ik zal eens kijken op de site!

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 06:49

Ik heb ook een tijd op deze manier gelongeerd toen mijn paard na een trailer ongeluk last had van zijn rug en nek. Hij knapte er heel erg van op. en het belangrijkste was dat hij zich vaak opkropt aan de voorkant bij het longeren en je daarmee buiten spel zet, met deze wijze van longeren had ik daar geen last van en dit werkte dus veel positiever.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:01

klinkt allemaal goed!

welke maat zou ik moeten hebben voor mijn inmiddels vrij forse lusitano-merrie van 1.58?
(zie evt foto's topic onderschrift)

en kun je bij epplejack ook via de site bestellen?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:08

Ligt eraan waar je hem wilt halen.. het blijkt dat de maten nogal verschillen..
Ik heb hem uit duitsland en heb maat pony, voo rmijn merrie van 1.56

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:25

Anike schreef:
Ligt eraan waar je hem wilt halen.. het blijkt dat de maten nogal verschillen..
Ik heb hem uit duitsland en heb maat pony, voo rmijn merrie van 1.56

Als je hem bij kraemer besteld dan vallen ze klein. Maten staan al ergens in het topic.

Even opgezocht pagina 7

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:03

Nouvel schreef:
klinkt allemaal goed!

welke maat zou ik moeten hebben voor mijn inmiddels vrij forse lusitano-merrie van 1.58?
(zie evt foto's topic onderschrift)

en kun je bij epplejack ook via de site bestellen?

Ik zou voor een full gaan ;)

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:23

ik zou graag wat meer bespiering krijgen in de rug van mijn paardje, maar hij heeft een hele tijd vast gezete op zijn rug

ik denk dat dit een goede aanvulling zou zijn, niet??

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:12

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:19

Ik kom me ook even melden, ben twee weken geleden terug gekomen van een kliniek met mijn schimmel + rugblessure.
Kreeg het advies om met dit touwtje te longeren.
Heb mij eerst gered met twee halstertouwen en het hoofdstel. Laat ik het zo zeggen, ik was niet tevreden de eerste week.

Nu heb ik het echte touwtje gehaald bij de nieuwe Epplejeck in Groningen. De eerste twee dagen ging meneer nogsteeds
in het touwtje hangen en werd ik er niet veel vrolijker van :( Daarna ben ik weer over gegaan op de kaptoom en mijn pessoa.
Hiermee 3 dagen gelongeerd en ik zag weer wat verbetering. Hij kreeg wat meer vertrouwen in ontspannen aan de longeerlijn.
(wie weet ook minder last van zijn rug natuurlijk) Gisteren heb ik de pessoa in de kast gelaten en het touwtje weer gepakt, wel aan
de kaptoom. En eindelijk ontspant meneer <3 ! Vandaag ging het ook weer super!
Mijn andere paardje, de bruine, die deed het direct heel goed op het touwtje, maar goed deze heeft ook geen rugblessure en is
veel minder stresserig.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:29

Hmm ik heb het bij m'n verzorgpony geprobeerd maar als hij z'n hals naar beneden brengt blijven die touwtjes onder z'n zwilwratten hangen en ik ben bang dat ie ze er af trekt.
Heb samen met de staleigenaresse/instructrice en z'n bazinnetje wat uitgeprobeerd en we hebben nu een constructie die wel wat werkt, maar waarbij ik alsnog een singel nodig heb.
Ik gebruik overigens 2 dunne touwen, waar je ook touwhalsters van kan knopen. Volgens mij een soort zeil-touw??
Ik weet niet of het 'echte' touw het zelfde probleem gaat geven, dat het te veel gaat hangen als hij laag komt en dan blijft haken. Want als hij dan echt met z'n neus laag komt kan hij er ook in stappen denk ik?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:50

Misschien heb je ze dan te lang Bzoem? Bij mij is het niet mogelijk dat ze er in stappen lijkt het. Het touw, die je bij epplejeck koopt bijv, is niet net zo als dat soort zeil-touw. Veel dikker en zachter over op rug en tussen benen en uiteinde is wel weer van dat dunne touw.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:51

@Bzoem: ik heb er geen probleem mee gehad dat hij bleef hangen of zo laag kwam dat hij er in kwam de staan maar dat hangt er ook van af hoe lang je hem hebt natuurlijk.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:58

Gisteren mijn grote paard ermee gelongeerd ook met kaptoom en hij liep als een zonnetje, hij heeft nog nooit met longeren zo lekker over zijn rug gelopen.

Ben helemaal tevreden :j

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:15

zag de set dinsdag liggen bij epple jack in Drachten maar alleen nog maar in maat pony..

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:14

farahmunda schreef:
Ik kom me ook even melden, ben twee weken geleden terug gekomen van een kliniek met mijn schimmel + rugblessure.
Kreeg het advies om met dit touwtje te longeren.
Heb mij eerst gered met twee halstertouwen en het hoofdstel. Laat ik het zo zeggen, ik was niet tevreden de eerste week.

Nu heb ik het echte touwtje gehaald bij de nieuwe Epplejeck in Groningen. De eerste twee dagen ging meneer nogsteeds
in het touwtje hangen en werd ik er niet veel vrolijker van :( Daarna ben ik weer over gegaan op de kaptoom en mijn pessoa.
Hiermee 3 dagen gelongeerd en ik zag weer wat verbetering. Hij kreeg wat meer vertrouwen in ontspannen aan de longeerlijn.
(wie weet ook minder last van zijn rug natuurlijk) Gisteren heb ik de pessoa in de kast gelaten en het touwtje weer gepakt, wel aan
de kaptoom. En eindelijk ontspant meneer <3 ! Vandaag ging het ook weer super!
Mijn andere paardje, de bruine, die deed het direct heel goed op het touwtje, maar goed deze heeft ook geen rugblessure en is
veel minder stresserig.

Misschien een stomme vraag, maar waar maak je hem dan vast op de kaptoom?(longeer eigenlijk met hoofdstel of halster, maar wil misschien overstappen naar kaptoom..)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:21

Ik heb alles even door gelezen :Y), het is mij ook aangeraden met mijn jonge merrie.
Wou er zelf eerst wat meer overweten, maar ben wel redelijk overtuigd om het aan te schaffen.
:D

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:11

Ik zie het niet zitten, ik longeer mijn merrie altijd met een longeersingel en dan wel bijgezet met touw op de manier zoals dit touw, maar dan touw aan de zij ringen van de longeersingel dan naar bit, dan terug door ring boven de zij ring van longeersingel dan over de rug door longeersingelzijring naar bit en dan weer terug naar singel. Niet te strak natuurlijk maar wel dat ze voorwaart neerwaarts moet lopen.

Ik vind dat touw over de rug als ze dan schrikken dan komt er druk op het touw op rug en waar ik bang voor ben is dat ze daar van gaat panieken. ALs ze met de longeersingel schrikt komt er veel minder druk op haar rug maar meer op de singel.

Pessoa is ook voor mijn merrie niet weggelegd, die doet dan niks anders dan bokken tegen dat stukje achter d'r kont terwijl ze als ze ingespannen staat ze nergens om geeft, typisch.

Mij lijkt dat door de ellebogen de paarden steeds rukjes in hun mond krijgen en dat ze teveel òp` de kop gaan lopen. Vind wel dat je echt wel moet weten wat je doet met dit touw.....maar dat vind ik zowiezo als je een paard longeert.....

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:54

Als je een paard hebt wat snel gaat paniekeren lijkt het mij ook geen geschikte teugel voor je paard, zoals al eerder aangegeven in dit topic. Echter blijkt nav dit topic in de praktijk dat veel paarden er gewoon onwijs fijn mee lopen, en meer met de neus naar beneden/naar voren dan 'op de kop'. Dat is iig mijn ervaring :) Het is maar net hoe je de teugel afstelt. Met een touwtje, dubbele longe of met de pessoa kan je paard ook op de kop gaan lopen, maar dan heb je hem gewoon echt te strak staan.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:26

Idd deniece :j

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:11

Ik zit eigenlijk de hele tijd al mee te lezen en ik heb het ook eens geprobeerd en ik moet zeggen dat het voor hem een goede manier van ''bijzetten'' is.
Ik heb een leadrope genomen en aan het halster gedaan en tussen de benen even aan elkaar gedaan met een touwtje.
Toen hem gewoon los in de roundpen rondjes laten lopen net zoals ik normaal met freestylen doe.
Hij vond het zelf ook prettig dat kon ik aan zijn manier van lopen en de geluidjes merken die hij maakte.
Ik had een filmpje gemaakt, maar helaas krijg ik het niet voor elkaar om hem te uploaden.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:59

Jammer mnkortleve, was wel benieuwd naar je filmpje :D

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:50

Claudiam33, ik ben het niet met je eens. Net wat er wordt aangegeven in t topic, 9van de 10 lopen juist heel fijn! Mijn merrie is dan erg makkelijk met longeren, maar ook de moeilijke die niks gewent zijn vinden dit fijn.
Rukjes in de mond krijg je alleen als hij te strak zit!