Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:12

@Kehdra: mijn merrie is een halfjaar jonger dan jouw arabje, zie ik :)! De verkleuring van onze paardjes gaat ook ongeveer gelijk op, grappig zeg. Ja, ik ga het zeker meenemen in de opvoeding. Het wérkt namelijk echt en supersnel heb ik gemerkt.

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:21

Ik heb ook gemerkt dat er verschil is tussen je stem als bridge en een clicker.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:34

Mijn merrie heeft af en toe nog wat moeite met de balans. Met name bij het longeren. Longeren doe ik bijna altijd met dubbele lijnen en dus twee handen.
Als ze het goed doet en dus een beloning verdiend dan kan ik niet clicken.
Hier dan nog tips voor?

Ik zal maar weer eens op zoek gaan naar een clicker.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:37

het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat een clicker effectiever werkt als een woord. De voornaamste reden is idd je timing. Wij mensen zijn van oorsprong jagers, en die jagen met hun handen, wapens zijn uiteraard handgestuurd. Dus onze oog-hand reflex is enorm goed ontwikkeld. Dat zie je ook terug in alles wat we doen, kijk maar naar de moderne pc en dan vooral de spelletjes daarop, we werken altijd met een muis, toetsenbord, joystick of ander handgestuurd apparaat. Wanneer onze oog-stem reflex goed ontwikkeld was, was er wel voor gekozen om alles stemgestuurd te maken.

Daarnaast, ik wil niet stil trainen, ik wil juist heel graag tijdens de training aan mijn paard vertellen dat hij goed bezig is, super knap is, dat dat bijna precies is wat ik bedoel, dat ik het wel heel mooi vind, maar denk dat het nog een beetje mooier of beter kan enz. En als ik tijdens het "juist, goed, knap hoor, braaf, moooooi! enz ook nog eens EX moet roepen, ben ik gegarandeert te laat en is mijn beloningsmoment voorbij.

Daarom kies ik dus voor de clicker. Overigens, je krijgt vanzelf handigheid in het gebruik van de clicker hoor, je kan 'em bijna overal tegenaan leggen en nog indrukken. Dus in je hand bij de zweep, bij de pion, bij het halstertouw, maar ook bijv tegen het been van je paard aan als je die vast hebt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:52

Ik gebruik mijn stem soms als een "ga door" signaal wat ik afsluit met een click. Ook bij de jackpot gebruik ik mijn stem als ondersteuning. En sinds ik met een clicker werk zijn de resultaten van mijn training ook echt beter geworden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:56

HippoLogic schreef:
Ik gebruik mijn stem soms als een "ga door" signaal wat ik afsluit met een click. Ook bij de jackpot gebruik ik mijn stem als ondersteuning. En sinds ik met een clicker werk zijn de resultaten van mijn training ook echt beter geworden.

Zo doe ik het ook, mijn stem is een je-bent er-bijna-ga zo-door-dan-krijg-je -een-click, signaal ;)
Ik merkte met de andere pony, dat het verwarend is, dat het een ga-door signaal én een absoluut beloningssignaal is.

En inderdaad, die handigheid heb je binnen 3 trainingen.
ik kan met alles en overal wel een clicker bij hebben. (die zit dan ook áltijd in mijn jaszak, je weet maar nooit wanneer het van pas komt. )

WBT lange lijnen, een clicker heeft meestal een elastiekje eraan, hang hem dan om je pols. Op de momenten dat je hem nodig gaat hebben zou je de clicker onder je duim en tussen de lijn in kunnen doen om te clicken.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:14

De clicker is misschien duidelijker, maar met rijden erg onhandig... Of gebruikt hier verder niemand de clicker tijdens het rijden?, dat jullie dat alleen gebruiken voor het aanleren van circuskunstjes e.d.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:17

Op het moment dat je paard de manier van trainen helemaal begrijpt en door heeft kan je overstappen op nog een andere bridge zoals bijv een click met je tong, maar dan is een woord ook een optie. Maar vooral in de aanleerfase zou ik iedereen aanraden om een clicker te gebruiken, als de trainingsmethode bevestigd is en je gaat idd vanuit het zadel ermee werken, of tijdens het longeren oid dan is een clicker idd niet meer het meest handige.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:11

En hoe doe je dat dan? Dat overstappen? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb altijd liever de clicker willen gebruiken, maar ik had het gevoel dat ik mijn handen te vol had... Ik zou het wel opnieuw willen proberen, maar mijn paard is nu al gewend aan mijn "YES"?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:12

Overstappen is niet zo moeilijk, in het begin combineren en dan langzaam over nemen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:10

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:13

Amable schreef:
Overstappen is niet zo moeilijk, in het begin combineren en dan langzaam over nemen :)

Dacht ik al ja, thanks. Morgen meteen even proberen :D.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:45

Amable schreef:
Voor wie onze training graag wil volgen, hier een fototopic :)
[GVL-ITP] Spelen met een fries en Andalusier

Gaaf! Mooie paardjes heb je! Die steigerfoto is inderdaad heel goed gelukt!

Hoe heb je GO aangeleerd en in welke stapjes?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:57

zelf werk ik dagelijks met de clicker, niet met paarden, maar met honden.
Ik ben van beroep, hondentrainer.
Voor mensen die geintresseerd zijn, 19 juni geef ik een clicker workshop met paarden.
Voor meer informatie kun je een pbtje sturen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:14

HippoLogic schreef:
@ Suze: dan ken je het principe van timing en bridgen ook al, dat is handig.

@Leonie: Ook al lijkt het nu alsof je bij elke stap vooruit twee achteruit gaat, dat kan ook je eigen gevoel zijn. Soms is het een voorbode van ineens 6 stappen voorwaarts. Dieren africhten is heel dynamisch en soms onvoorspelbaar. Soms denk je "Dat leek zo gemakkelijk maar het valt vies tegen" en achteraf weet je helemaal niet waarom het nu zo moeilijk was.... Dat is de reden dat ik een trainingsdagboek bijhoud. Dan kijk ik af en toe terug en dan besef ik dat ik al erg veel geleerd heb en word ik weer hoopvol. :)

@iedereen:
ik ben op zoek naar een leuke video/dvd of leuk boek over clicker training bij paarden. Ik zoek echt iets waar oefeningen/ideeën in staan ter inspiratie en van een (ver)gevorderd niveau. Mag ook in het Engels zijn. Wie heeft een aanrader? Graag met een linkje.

barbara schoning - clickertrainng voor paarden

verder alle boeken van karen pryor, gebaseerd op hond en dolfijnen maar super boeken, beter in het engels want nederlands is echt slecht vertaald!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:33

LeonieL schreef:
Ik denk juist dat een woord wel effectief is. JUIST doordat je verschillende tonen hebt (ooit eens ergens gelezen)
Ik gebruik EKS als vervanging voor de clicker (afkorting van Exellent) en ik denk dat dat wel handig is. waar je ook bent, je hebt altijd je stem bij je. en je hebt je handen vrij. dingen die je bij de clicker niet hebt.

Maar alles heeft wel voor en nadelen denk ik.

een woord is daardoor juist NIET effectief. Je kunt braaf op 1000 verschillende manieren zeggen waardoor het voor ons MENSEN nog wel hetzelfde betekend maar voor dieren ABSOLUUT NIET hetzelfde.
Ik kan mijn clicker overal bij combineren overigs, neem vaak targetstick (wel een geimproviseerde geen echt) longeerlijn, beloning en clicker in 1 hand. Ik moet wel bekennen dat een fluit, die ik gebruikte bij de zeeleeuwen, echt heel fijn was, omdat ik dat ding in mijn mond had en 2 handen vrij had om die zware targetsticks te gebruiken. Imo. een fluit werkt ook niet zo effectief als een clicker, maar omdat de dieren een clicker onder water niet horen en een fluit wel is er geen andere oplossing.

Imo. Als ik bezig ben mijn mijn eigen hond te clickeren (dat is een cros-over) maak ik wel gebruik van woorden, omdat ik hem de eerste 8 jaar van zijn leven op die manier getraind heb. Nu begint hij de clicker te begrijpen en leert hij veel sneller dan met de klassieke trainingsmethode, simpelweg omdat hij niet meer op voer gericht is maar op de click van de clicker. Ik heb ook niet altijd mijn clicker bij als ik weg ga met de hond. Ik heb ook een armband aan mijn clicker gemaakt zodat hij om mijn pols hangt.

Ik ken iemand die zijn paard ook tijdens het rijden clickert, zij heeft de clicker op haar zadel (western-knop) vastgemaakt. Ik heb geen idee hoe ze hem dan gebruikt, maar ze heeft dit paard op deze manier bom proef gemaakt (beest verschoot eerst overal van buiten)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:40

ik zelf heb overigs stage bij de enige echte clickertrainster van Europa (karen pryor gecertificeerd) Betty Buijtels, en ze is echt super super goed. Ze had zelfs een goud vis geclickerd, helaas is het arme beestje overleden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:41

HippoLogic schreef:
@iedereen:[/b] ik ben op zoek naar een leuke video/dvd of leuk boek over clicker training bij paarden. Ik zoek echt iets waar oefeningen/ideeën in staan ter inspiratie en van een (ver)gevorderd niveau. Mag ook in het Engels zijn. Wie heeft een aanrader? Graag met een linkje.

Urko schreef:
barbara schoning - clickertrainng voor paarden

verder alle boeken van karen pryor, gebaseerd op hond en dolfijnen maar super boeken, beter in het engels want nederlands is echt slecht vertaald!

Dat boek van Barbara Schoning die heb ik hier in de kast staan. Ik zal toch eens op zoek naar de boeken van Karen Pryor. Ik bestel ze in het Engels want dat is geen probleem voor mij.

Eindelijk iemand die een boeken tip heeft! _/-\o_ :D ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:21

Urko schreef:
Ik ken iemand die zijn paard ook tijdens het rijden clickert, zij heeft de clicker op haar zadel (western-knop) vastgemaakt. Ik heb geen idee hoe ze hem dan gebruikt, maar ze heeft dit paard op deze manier bom proef gemaakt (beest verschoot eerst overal van buiten)

Ik gebruik het ook bij het rijden. Laatst nog een plastickzakkenmonster overleefd dankzij de clicker :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:51

Vandaag de clicker uit het stof gehaald.

Ze vond het wat verwarrend maar het ging aardig.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:14

Fijn dat het goed ging!

e_horse schreef:
Amable schreef:
Voor wie onze training graag wil volgen, hier een fototopic :)
[GVL-ITP] Spelen met een fries en Andalusier

Gaaf! Mooie paardjes heb je! Die steigerfoto is inderdaad heel goed gelukt!

Hoe heb je GO aangeleerd en in welke stapjes?

Hmmm, en dat vind ik dus altijd zo'n moeilijke vraag, de GO komt volgens mij vanuit het commando "stap" maar hij kon sowieso al wel van me weg lopen. Het is iets wat er eigenlijk een beetje insluipt. En Llevado heeft dat gewoon van Jauke afgekeken, zoals hij wel meer af kijkt. Dan roep ik tegen Jauke GO en wijs bij me vandaan en dan rent Jauke weg gaat Llevado er achteraan. Binnen 2 keer snapt hij de bedoeling en kent zelf dus ook het commando. Net als het steigeren. Ja, mijn veulen steigert op commando :j Heeft 'ie gewoon van Jauke afgekeken. Toen ik met Jauke aan het steigeren was zag ik ineens dat die kleine er schuin achter mee stond te doen, telkens als Jauke het commando kreeg ging hij ook omhoog. Bij de proef op de som (alleen Llevado commando en Jauke niet) stond die kleine prachtig op zijn achterbeentjes tegenover me, hmmmm, niet helemaal het moment in zijn leven waarop ik me voorgesteld had dat hij ging leren steigeren... En hij doet het nog 100 keer makkelijker als Jauke ook :roll:

Afbeelding

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:20

heb het boek wel maar eigenlijk nog nooit gedaan..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:35

Staat in Grondwerk van Inge ook hoe je steigeren aanleert?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:56

amber2202 schreef:
heb het boek wel maar eigenlijk nog nooit gedaan..

Wel boek bedoel je?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:23

vandaag tocfh maar een clicker gekocht. zo'n ding maakt nog best veel geluid voor een klik xD
hoe kan ik dat iets zachter maken (bang dat de pony in kwestie een hartverzakking krijgt xD )