Haha, heb nog geen centjes teveel om me in te schrijven (is niet duur, weet ik, maarja...) mag je het parcours hier delen? Ben wel benieuwd of we het ook zouden kunnen 
                                                         Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
 Haha, heb nog geen centjes teveel om me in te schrijven (is niet duur, weet ik, maarja...) mag je het parcours hier delen? Ben wel benieuwd of we het ook zouden kunnen 

) maar ook wil ik nog wat leuke clickerboeken of -dvd's aanschaffen, daar ga ik jullie denk ik later nog over bevragen 
.) 

. Maar ja ze ging er wel in dus ze had het al ongeveer door. Wel geklikt dus!                                                         
                                                         liljebo schreef:Nu heb ik haar een paar rondjes aan de longe laten stappen; gewoon om te kijken wat ze weet en kan.
Ze doet het goed maar 'trekt' naar de kant waar ze het veldje op is gelopen. Niet echt enthousiast dus.
Begrijpelijk want wellicht heeft ze niet veel longe-ervaring en de keer dat ze werd gelongeerd bij de dierenarts vanwege de keuring, werd er dus wel wat druk opgezet omdat ze in draf beoordeeld moest worden (ook toen trok ze richting uitgang)
Nu hink ik op twee benen.
Aan een kant denk ik dat ik misschien moet belonen voor ieder goed moment. Dan krijg je dus high reinforcement, wat het leuker kan maken, maar wat ook ervoor kan zorgen dat je weer meer druk moet zetten voor het wegsturen. (bij het proberen ook de clicker gebruikt, maar het lijkt wat af te leiden)
Dit om het leuker te maken.
Aan de andere kant zou ik ook gewoon standaard kunnen beginnen met per kant 2-4 rondjes stap en dan 2-4 rondjes draf en dan weer 2-4 rondjes stap (basisoefening dus) en dan dus bv overgang vanuit draf naar stap op moment van ontspanning, en dan stoppen op moment van ontspanning met beloning. (Nathalie Penquitt werkt op die manier. Ze beloont ontspanning dus met verandering van oefening/rust en beloont pas met lekkers als de oefening wordt afgesloten, uiteraard op moment van ontspanning)
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Visitor schreef:Haha, mooie foto. En mooi verhaal, cm! Had je al een hoepel?
. Wel inspirerend en tzt lijkt het me leuk om te doen. Heb je wel iets om naar toe te werken, lijkt me heel leerzaam.                                                         

liljebo schreef:Nja, ik ken het principe van het rechtrichten wel (heb ook die cursus gedaan en ben een tijd ook van die club lid geweest :p ), maar ik denk dat het hier niet zoveel toegevoegde waarde heeft. Ze is onhandig en nog niet goed in balans, maar niet scheef. Er gaat straks ook niemand opzitten.
Ik denk dat je balans en ritme goed aan de longe kunt trainen, eigenlijk
.                                                         Visitor schreef:Alle parcoursen staan gewoon op de site! Hier http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
En dit is het starters level (instap niveau) van deze keer: http://www.thehorseagilityclub.com/wp-c ... tarter.pdf
Dat kunnen jullie wel!
Tja, ik snap het, paarden zijn al duur genoeg! (Ik had laatst een grote financiële meevaller en mocht van mezelf weer wat geld uitgeven aan paardgerelateerde 'onzin', zoals dit, (en een trailer, om te kunnen oefenen met buitenritten in het bos![]()
) maar ook wil ik nog wat leuke clickerboeken of -dvd's aanschaffen, daar ga ik jullie denk ik later nog over bevragen
.)
Je kan dus alle parcoursen gewoon voor de lol doen, want ze zijn openbaar. Of anders neem je het op voor de fun en laat je iemand die ook aan HA doet jou beoordelen, dan doe je toch een beetje mee, als je dat leuk vindt.
 Eens kijken of ik mijn vriend zo gek kan krijgen het parcours te filmen 
Solleke_Noah schreef:Visitor schreef:Alle parcoursen staan gewoon op de site! Hier http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
En dit is het starters level (instap niveau) van deze keer: http://www.thehorseagilityclub.com/wp-c ... tarter.pdf
Dat kunnen jullie wel!
Tja, ik snap het, paarden zijn al duur genoeg! (Ik had laatst een grote financiële meevaller en mocht van mezelf weer wat geld uitgeven aan paardgerelateerde 'onzin', zoals dit, (en een trailer, om te kunnen oefenen met buitenritten in het bos![]()
.)
Je kan dus alle parcoursen gewoon voor de lol doen, want ze zijn openbaar. Of anders neem je het op voor de fun en laat je iemand die ook aan HA doet jou beoordelen, dan doe je toch een beetje mee, als je dat leuk vindt.
Haha, paardgerelateerde onzin, inschrijving horse agility en... een trailerEens kijken of ik mijn vriend zo gek kan krijgen het parcours te filmen
Wat bedoelen ze hier juist mee: Back over pole, front feet only. Any method.
Paard met voorvoeten over de paal, en dan achterwaarts er terug over? Of daarna gewoon voorwaarts gaan?
Het enige wat we niet hebben zijn die vlaggen. Of toch althans geen manier om ze zo hoog te bevestigen.
 Ik wil ook altijd te veel tegelijk, dus ik zal niet super vaak gaan oefenen met HA denk ik, maar af en toe zo'n parcoursje lijkt me leuk.                                                         

) en daarna nog even met [***] gewerkt. Wat een eye-opener! 
 Maar na even zoeken had hij het wel gevonden, en begon [***] echt fijn te draven in de piste, zonder een kop op onweer! Ik heb gisteren nog wat met [***] gespeeld, met die les in mijn achterhoofd, en wat een wereld van verschil! Geloof het of niet, maar als ik achterwaarts wegstapte/liep en hem vroeg om te komen kwam hij in draf met de oortjes naar voren naar mij toe!  
 Ook samen van pion naar pion draven ging gewoon! En op de cirkel ook fijne stukjes gehad (heel kort, maar cirkels zijn ook echt saai natuurlijk 
 ).
 ). Want alles wat dichterbij is daar reageert hij boos op, en dan draait hij naar binnen of loopt met een boos hoofd... Doe je dat op zo'n afstand dan gaat hij gewoon draven met de oortjes in neutraal/binnenoor op jou gericht. Hetzelfde met de leadrope, een 22ft gebruiken, afstand, veel afstand, niet alles vlakbij hem. En ... van hem afblijven! Het is echt geen knuffelpony, ookal ziet hij er zo uit. Nic had ook moeite om hem niet steeds te staan aaien en kriebelen als hij het goed had gedaan  
 maar toch doe je hem daar echt geen plezier mee .. Gewoon staan, zeggen hoe super hij is, af en toe een snoepje erin en je hebt een heel andere pony  
 En niet teveel plannen maken .. kijken wat hij van dag tot dag aanbiedt en daarmee werken. Dat is nog het moeilijkste 
 Oh, en zorgen dat er connectie is voordat je echt wat gaat vragen, dus echt zijn aandacht en oren op jou gericht .. Nu ging dit zowel zaterdag als gisteren vanzelf, hij was al gewoon op mij gericht  
 Maar er kunnen natuurlijk ook dagen zijn dat hij dat niet heeft, en dan moet daar eerst aan gewerkt worden. 
 Dus het is wel allemaal te verklaren 
 Gelukkig maar dat hij buiten zo'n super pony is, we gaan ons gewoon daarop richten (zondag met 2 mensen mee naar buiten geweest, hij als vooroplooppony en hij heeft zich super gedragen  
 en in een tempo dat warmbloeden zich niet moesten inhouden!) en dan tussendoor kijken wat hij wil doen  
 Nic zei trouwens ook dat HA zeker wel wat voor hem & ons was, maar gewoon heel rustig aan, beetje werken aan het synchroniseren met mij (vooruit, halt, stapje terug, stukje draf als het wil, terwijl ik naast zijn schouder loop) en niet teveel en te snel met alle oefeningen en hindernissen. Ook dat ging gisteren super, op mijn vingerwijzen (echt letterlijk vinger, niet eens arm uitsteken ofzo) ging hij stappen en als ik mijn adem inhield omdat ik wilde gaan halthouden stond hij al stil  
 Toch gek hoe zo'n pony toch zo'n kleine hulpen kan opmerken, en ook waardeert, en hoe snel je zelf veel te veel doet waar hij dan op afknapt en echt heel 'doods' wordt in zijn reacties...                                                         
  Leuk dat je hebt ontdekt wat bij hem werkt!                                                         

En dan krijg je langzame reacties, waardoor je geneigd bent om in je fases omhoog te gaan .. Als je dat niet doet, en hem even de tijd geeft, en dan heel blij bent dat hij toch een stapje voor je wil doen, dan doet hij de keer daarna met gemak & plezier meerdere stapjes voor je 

Tijdens de introductieles had hij al even met [***] gewerkt, omdat we met de figure 8 bezig waren en hij liep er echt bij alsof hij alle tijd van de wereld had  
 Om hem toch wat vlotter te krijgen. Alleen viel dat wat tegen, want de manier die doorgaans werkt (bij dit soort paarden, de LBI's zeg maar) werkt bij [***] helemaal niet, uiteraard 

Maar ik vond het heel fijn dat hij daarna zei dat hij wilde uitzoeken hoe hij [***] toch meer gemotiveerd kon krijgen. Hij vond het allemaal super interessant. We hebben dan even gepraat over mogelijke dingen, maar die had ik allemaal al geprobeerd, dus dat werd niks 
 En tijdens het praten ging ineens bij Nic een lichtje branden en toen is hij gaan proberen en het bleek ook nog te werken ook. Ging echt heel fijn, en hij luistert ook echt naar wat ik zeg enzo en neemt dat mee in zijn ideeën. Sommige instructeurs hebben iets van "pff, die eigenaresse denkt dat ze het weet maar ... " en dat gevoel krijg je bij hem totaal niet. 

), gewoon gezorgd dat ik niks meer had om druk op hem te zetten (behalve mijn eigen lichaam, maar zo spectaculair ben ik nu ook weer niet 
 ) en toen kwamen die drafmomentjes eruit  
 Mijn snoepjes gingen er toen heel snel door trouwens  
 Was gewoon zo blij, en [***] ook, die stond constant te murmelen