Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:40

Hoepels? Toch? :P Haha, heb nog geen centjes teveel om me in te schrijven (is niet duur, weet ik, maarja...) mag je het parcours hier delen? Ben wel benieuwd of we het ook zouden kunnen :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:47

Alle parcoursen staan gewoon op de site! Hier http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
En dit is het starters level (instap niveau) van deze keer: http://www.thehorseagilityclub.com/wp-c ... tarter.pdf
Dat kunnen jullie wel!
Tja, ik snap het, paarden zijn al duur genoeg! (Ik had laatst een grote financiële meevaller en mocht van mezelf weer wat geld uitgeven aan paardgerelateerde 'onzin', zoals dit, (en een trailer, om te kunnen oefenen met buitenritten in het bos :x :o ) maar ook wil ik nog wat leuke clickerboeken of -dvd's aanschaffen, daar ga ik jullie denk ik later nog over bevragen :j.)
Je kan dus alle parcoursen gewoon voor de lol doen, want ze zijn openbaar. Of anders neem je het op voor de fun en laat je iemand die ook aan HA doet jou beoordelen, dan doe je toch een beetje mee, als je dat leuk vindt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:22

Het is gewoon een goed resultaat voor de eerste keer en je moet het gebruiken om van te leren. Je weet nu op welke punten ze letten en kunt daarop trainen.
Het niveau van de deelnemers bij de wedstrijden ligt gewoon erg hoog en er zijn ook mensen die net zo vaak filmen totdat het goed gaat.
Heb ik zelf nooit gedaan (mijn man was ook niet zo gek)

Tachtig punten is gewoon hartstikke netjes. En nee... jouw paard is helemaal niet dreigend of opdringerig. Maar ze zijn er wel. Dat heeft te maken met de mensen die met voedsel werken, maar eigenlijk onvoldoende inzicht daarin hebben. Dan krijg je idd gevaarlijke situaties van paarden die met de oren in de nek snakend achter de trainer aan rennen. Dat is dus waar ze voor waarschuwen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:38

Oh nu krijg ik ook zin om zoiets te doen. Maar hoe kom je aan vlaggen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:36

Dank je Liljebo en de rest, voor de complimenten. Ik ben ook tevreden hoor. Nee, vaker opnemen ga ik ook niet doen. Tenzij je misschien de weg kwijt raakt in het parcours (had ik dus al bijna) of je paard zich lostrekt ofzo (dat zie ik niet echt gebeuren, maar je weet nooit). Mijn vriend heeft daar ook echt geen zin in denk ik. En ik ook niet, eigenlijk. Fijn dat je mijn paard dat dreigen etc. in elk geval niet ziet doen (tja, misschien zie je het zelf op een gegeven moment toch niet meer).
Ja, die vlaggen cm, zat ik ook al over te denken. Bij het vorige parcours stond 'any size flag', toen heb ik een zak op een stok gestoken, maar dat is hierbij toch wat lastig. Nu wordt ook niet gespecificeerd hoe groot ze moeten zijn. Misschien een keer een middagje de stad in. Wel leuk dat je er ook zin in krijgt nu!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:37

Ga morgen even bijlezen, maar thanks voor het parcours Visitor! Denk dat we het idd voor de lol maar eens gaan proberen! :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:56

Hihi ik had net een leuke blooper. Ik dacht, hoe moeilijk kan dat zijn met die hoepel. Dus ik ging het meteen proberen. Bij poging 1 stampt ze meteen "baf" een stuk van de hoepel plat :). Maar ja ze ging er wel in dus ze had het al ongeveer door. Wel geklikt dus!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:38

Hier even een plaatje van Zig!
Door die clicker training krijg je de meest charmante foto's hahahaha
Afbeelding

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:03

Haha, mooie foto. En mooi verhaal, cm! Had je al een hoepel?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:41

liljebo schreef:
Nu heb ik haar een paar rondjes aan de longe laten stappen; gewoon om te kijken wat ze weet en kan.
Ze doet het goed maar 'trekt' naar de kant waar ze het veldje op is gelopen. Niet echt enthousiast dus.
Begrijpelijk want wellicht heeft ze niet veel longe-ervaring en de keer dat ze werd gelongeerd bij de dierenarts vanwege de keuring, werd er dus wel wat druk opgezet omdat ze in draf beoordeeld moest worden (ook toen trok ze richting uitgang)

Nu hink ik op twee benen.

Aan een kant denk ik dat ik misschien moet belonen voor ieder goed moment. Dan krijg je dus high reinforcement, wat het leuker kan maken, maar wat ook ervoor kan zorgen dat je weer meer druk moet zetten voor het wegsturen. (bij het proberen ook de clicker gebruikt, maar het lijkt wat af te leiden)
Dit om het leuker te maken.

Aan de andere kant zou ik ook gewoon standaard kunnen beginnen met per kant 2-4 rondjes stap en dan 2-4 rondjes draf en dan weer 2-4 rondjes stap (basisoefening dus) en dan dus bv overgang vanuit draf naar stap op moment van ontspanning, en dan stoppen op moment van ontspanning met beloning. (Nathalie Penquitt werkt op die manier. Ze beloont ontspanning dus met verandering van oefening/rust en beloont pas met lekkers als de oefening wordt afgesloten, uiteraard op moment van ontspanning)

Hoe zouden jullie het aanpakken?

Elk paard wat net begint met longeren en/of 'vrij longeren' trekt naar de uitgang. Dat is een natuurlijk iets. Dit kun je dus gebruiken: door in het begin als je een actieve draf wilt het paard niet van de uitgang af in draf te zetten maar als ze er naar toe gaat.

Zo te lezen kan Shakira al een beetje gelongeerd worden. Wat kent ze al?
Op de cirkel gaan?
Op de cirkel blijven?
Commando's nog niet, begrijp ik.

Dus mijn vraag is: waar wil precies je aan werken? Aan welke stap in het longeerproces?

Met longeren kun je ook naar het paard toelopen na de click. Zo leer je haar stilstaan op de hoefslag. Dan kun je kiezen of je haar daarna wegstuurt de cirkel op of dat je zelf terugloopt naar het midden. Ligt aan het paard en omstandigheden wat handig is.

Stapcommando en halt commando kun je ook aanleren 'aan de hand' in plaats van aan de longe. Evenals aandraven. Maar goed dat was de vraag niet. Ik dwaal af.

De tweede methode (2-4 rondjes laten lopen in elke gang) lijkt me voorspelbaar voor het paard en ik vraag me af of het wenselijk is.

Je zou om het interessanter te kunnen maken misschien een pion kunnen gebruiken om op te targetten. Die staat dan uiteraard in de tegenoverliggende hoek van de uitgang, zodat 'van het hek lopen' ook aangemoedigd wordt. Dit zou je later op de bok ook weer heel goed kunnen gebruiken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 06:47

Visitor schreef:
Haha, mooie foto. En mooi verhaal, cm! Had je al een hoepel?

Ja leuke foto!

Ja ik had in een dolle bui een hoepel voor de katten gekocht. Eentje kan er doorheen springen, maar ik moet hem nog niet te hoog houden. Voorlopig maar even geen horse agility voor ons. Niet vanwege de hoepel maar ik plan vaak te veel en dan lukt het allemaal net niet. Frustrerend :). Wel inspirerend en tzt lijkt het me leuk om te doen. Heb je wel iets om naar toe te werken, lijkt me heel leerzaam.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:23

CM het te veel plannen herken ik wel. Ik wil ook altijd veel te veel. Te enthousiast, vrees ik. Vandaar dat ik HA ook maar even achterwege laat. Heb het wel veel gedaan met Billy. Die probeerde altijd de hoepel te slopen. Ook leuk. :)

Visitor, leuk dat je ermee door gaat. Ik heb het zelf ook een hele tijd met veel plezier gedaan. Maar nu, zonder ander materiaal als zware stukjes boom en geen oefenring en al teveel andere dingen die ik wil, laat ik het even voor wat het is. Ik volg jou wel :)

Nena, leuke foto

HL bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Dat ze naar de kant trekt waar we het terrein zijn opgenomen, vind ik idd normaal. Niets raars aan.
Het is idd handig om haar aan te laten draven richting ingang (nou ja, is eigenlijk een open terrein, maar we gaan er op een bepaalde plek ik... zou mijn buurman eens willen vragen of ik zijn bak mag gebruiken.... een hele simpele bak, maar iig met vlakke ondergrond)

Wat ze kent, weet ik eigenlijk niet. Ik denk niet veel. Ze is onhandig aan de longe, heeft moeite met tempo e.d.(gaat bv meteen heel hard draven zonder enige balans )
Stemcommando's zal ze niet kennen nee. Daar werken we ook aan de hand aan. Alleen rennen met haar is lastig voor mij (heb wat lich. probleempjes). Vandaar dat die longe ook belangrijk is

Click en blijven staan op cirkel en click en naar binnen halen, wil ik liefst beiden aanleren, omdat het beiden een doel heeft.

De rondjes die ik noemde zijn idd voorspelbaar, maar het gaat hier puur en alleen om de absolute basis; het aanleren van longeren en zelf leren timen wanneer overgangen gemaakt moeten worden, zonder in de valkuil te vallen van een onbeleerd paard te veel rondjes te laten gaan, omdat je zelf nog wat klungelt. Let je niet op die max 2-4 rondjes in het begin, dan sta je al snel veel te lang te longeren en dat is zeker met een onbeleerd paard op dit gebied absoluut geen goed idee.
Het is dus puur ter bescherming van het paard in de aanleerfases-.
Dat saaie gaat er snel vanaf, want zodra ze het longeren onder de knie heeft, ga je de hele baan gebruiken met longeren met rechte stukken, grote voltes en kleine voltes, overgangen en cavaletti.
(en dus met dubbele longe, wat het uiteindelijke doel is ter voorbereiding van het mennen)

Ik merk wel dat ik zelf ook nog aardig roestig ben. We moeten dus samen groeien. Ik vergeet nog dingen (click bij een goede draf enthousiast, terwijl ik dan juist een overgang zou moeten maken, gebruik het terrein nog niet op de juiste manier etc, klungel nog wat met de longeerzweep, die ik dus wel gebruik voor het aanwijzen van bv schouder, als ze te veel naar binnen komt)

Aan het targetten heb ik ook gedacht, maar dat vind ik dan weer erg ten koste gaan van de 'flow' die je eigenlijk aan de longe wil creeren. Met Mennen kan dat dan weer eerder. (in het begin iig)

Ik heb op een dvd gezien hoe het 'uit willen breken' wordt voorkomen middels een constructie van een riem losjes om de hals die vervolgens richting halster loopt (hele losse verbinding, zit dus nergens vast en dwingt nergens een houding af) en de neusriem van het halser volgt. De longe wordt in het midden bevestigd, tussen hoofd en borst zeg maar. Het werkte goed op de dvd en als ik het goed begreep en zag, kwam dat omdat via de riem om de hals ook daar lichte ondersteuning wordt gegeven aan de buitenkant, waardoor het naar buitenvallen wordt tegen gegaan. Het is iig een hele zachte, niet dwingende, ondersteuning, die heel goed leek te werken. 'Wil dat ook eens proberen als ik eruit ben hoe het precies in elkaar zit.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:34

@lj ik geb zelf ook goede ervaringen met rechtrichten aan de hand (www.paardenbegrijpen.nl). Maar ik weet niet of je met een shet dan niet heel erg gebukt moet lopen. Dat is voor jou dan niet zo fijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:41

Nja, ik ken het principe van het rechtrichten wel (heb ook die cursus gedaan en ben een tijd ook van die club lid geweest :p ), maar ik denk dat het hier niet zoveel toegevoegde waarde heeft. Ze is onhandig en nog niet goed in balans, maar niet scheef. Er gaat straks ook niemand opzitten.
Ik denk dat je balans en ritme goed aan de longe kunt trainen, eigenlijk

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:45

liljebo schreef:
Nja, ik ken het principe van het rechtrichten wel (heb ook die cursus gedaan en ben een tijd ook van die club lid geweest :p ), maar ik denk dat het hier niet zoveel toegevoegde waarde heeft. Ze is onhandig en nog niet goed in balans, maar niet scheef. Er gaat straks ook niemand opzitten.
Ik denk dat je balans en ritme goed aan de longe kunt trainen, eigenlijk

Ja zal ook wel, maar ik moest er even aan denken toen je zei dat ze zo hard en uit balans draafde. Meerdere manieren om dat op te lossen natuurlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:52

Ja klopt. Maar ik denk dat straks, zeker met het werken op rechte stukken afgewisseld met grote en kleine voltes en overgangen je automatisch ook aan de balans werkt. Zeker als je dan gaat belonen voor de momenten van ontspanning. Voor nu vind ik het iig volkomen normaal dat ze die balans nog mist.

Ik wil ook die voorwaartse drang echt goed erin houden. Ik ben bang dat die met werk aan de hand gaat inboeten. Hoeft natuurlijk niet, maar dat risico is er. (voor mijn gevoel)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:04

Ja dat klopt hoor, dat wegnemen van voorwaartse drang wordt vaak gezien als een nadeel van dit soort training. En er zit een kern van waarheid in. Een vriendin van mij heeft geweldige resultaten met haar oude paard behaald met academische rijkunst. Maar ze laat hem soms ook lekker naar voren lopen bij het losrijden en neemt het stuwen dan even voor lief. Dat is niet helemaal volgens de AR theorie maar het werkt.

Ik wist trouwens dat je je hier al mee beziggehouden had, maar was nog niet helemaal wakker ;).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:40

Visitor schreef:
Alle parcoursen staan gewoon op de site! Hier http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
En dit is het starters level (instap niveau) van deze keer: http://www.thehorseagilityclub.com/wp-c ... tarter.pdf
Dat kunnen jullie wel!
Tja, ik snap het, paarden zijn al duur genoeg! (Ik had laatst een grote financiële meevaller en mocht van mezelf weer wat geld uitgeven aan paardgerelateerde 'onzin', zoals dit, (en een trailer, om te kunnen oefenen met buitenritten in het bos :x :o ) maar ook wil ik nog wat leuke clickerboeken of -dvd's aanschaffen, daar ga ik jullie denk ik later nog over bevragen :j.)
Je kan dus alle parcoursen gewoon voor de lol doen, want ze zijn openbaar. Of anders neem je het op voor de fun en laat je iemand die ook aan HA doet jou beoordelen, dan doe je toch een beetje mee, als je dat leuk vindt.

Haha, paardgerelateerde onzin, inschrijving horse agility en... een trailer :') Eens kijken of ik mijn vriend zo gek kan krijgen het parcours te filmen :D

Wat bedoelen ze hier juist mee: Back over pole, front feet only. Any method.

Paard met voorvoeten over de paal, en dan achterwaarts er terug over? Of daarna gewoon voorwaarts gaan?

Het enige wat we niet hebben zijn die vlaggen. Of toch althans geen manier om ze zo hoog te bevestigen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:02

Solleke_Noah schreef:
Visitor schreef:
Dat kunnen jullie wel!

Haha, paardgerelateerde onzin, inschrijving horse agility en... een trailer :') Eens kijken of ik mijn vriend zo gek kan krijgen het parcours te filmen :D

Wat bedoelen ze hier juist mee: Back over pole, front feet only. Any method.

Paard met voorvoeten over de paal, en dan achterwaarts er terug over? Of daarna gewoon voorwaarts gaan?

Het enige wat we niet hebben zijn die vlaggen. Of toch althans geen manier om ze zo hoog te bevestigen.

(Hihi, 'onzin' want trailer was totaal niet strikt noodzakelijk, maar leek me leuk en handig, dus heb ik een goedkoop oudje gekocht en opgeknapt.) Volgens mij klopt het wat je zegt, zo heb ik het ook begrepen, voorste voeten over de paal, dan achteruit met die voorste voeten over de paal en dan is de oefening klaar, dus of je dan nog voorwaarts over de paal gaat of omdraait ofzo maakt niet uit zou ik denken.
Cm, geen horse agility, maar wel cat agility dus :-) Ik wil ook altijd te veel tegelijk, dus ik zal niet super vaak gaan oefenen met HA denk ik, maar af en toe zo'n parcoursje lijkt me leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:51

:wave:

Heb ook nog eens tijd om langs te komen, héél veel gepraat hier +:)+
Heb het wel allemaal gelezen, maar ik weet het al niet meer zo goed, ben ook nog niet wakker denk ik 8)7 O:)

Leuk dat er mensen ook bezig zijn met HA, misschien kunnen jullie ook langskomen en reageren in het HA-topic? Dan wordt dat wat actiever :Y)
Ik heb zaterdag les gehad van Nic de Winne (Parelli-instructeur), we hadden een groepje op stal en hij heeft een introductieles gegeven (leuk om te zien, maar beetje saai voor ons, we zijn toch net geen beginners meer blijkbaar :+ ) en daarna nog even met [***] gewerkt. Wat een eye-opener!

Hij vond [***] een héél speciale pony, zei hij ook gewoon, heel leuke pony, beetje moeilijk te doorgronden en erg speciaal karakter en reacties. Stond ik daar weer :') Maar na even zoeken had hij het wel gevonden, en begon [***] echt fijn te draven in de piste, zonder een kop op onweer! Ik heb gisteren nog wat met [***] gespeeld, met die les in mijn achterhoofd, en wat een wereld van verschil! Geloof het of niet, maar als ik achterwaarts wegstapte/liep en hem vroeg om te komen kwam hij in draf met de oortjes naar voren naar mij toe! :oo Ook samen van pion naar pion draven ging gewoon! En op de cirkel ook fijne stukjes gehad (heel kort, maar cirkels zijn ook echt saai natuurlijk :P ).

Wat is nu de clue? Héél erg kleine hulpen geven en zeker niet snel in fases omhoog gaan omdat het zo'n logge, slomme pony is. En verder, als er druk gegeven wordt (string op de grond slaan bv. als fase 4) dan moet dit echt een héél stuk achter hem. Zeg maar op 180° van hem af (ziet niet uit trouwens, loopt je paard aan de andere kant van waar jij je energie op richt en staat te slaan :') ). Want alles wat dichterbij is daar reageert hij boos op, en dan draait hij naar binnen of loopt met een boos hoofd... Doe je dat op zo'n afstand dan gaat hij gewoon draven met de oortjes in neutraal/binnenoor op jou gericht. Hetzelfde met de leadrope, een 22ft gebruiken, afstand, veel afstand, niet alles vlakbij hem. En ... van hem afblijven! Het is echt geen knuffelpony, ookal ziet hij er zo uit. Nic had ook moeite om hem niet steeds te staan aaien en kriebelen als hij het goed had gedaan :') maar toch doe je hem daar echt geen plezier mee .. Gewoon staan, zeggen hoe super hij is, af en toe een snoepje erin en je hebt een heel andere pony *\o/* En niet teveel plannen maken .. kijken wat hij van dag tot dag aanbiedt en daarmee werken. Dat is nog het moeilijkste :P Oh, en zorgen dat er connectie is voordat je echt wat gaat vragen, dus echt zijn aandacht en oren op jou gericht .. Nu ging dit zowel zaterdag als gisteren vanzelf, hij was al gewoon op mij gericht :+: Maar er kunnen natuurlijk ook dagen zijn dat hij dat niet heeft, en dan moet daar eerst aan gewerkt worden.

Heel veel dus, maar het lijkt wel te werken!
Verklaart ook eerdere dingen .. waarom bv. het springen onder het zadel de ene keer wel goed ging, en een tijdje daarna totaal niet. Want die ene keer kwamen we terug uit het bos en bood hij het zowat spontaan aan, de keer daarna wilde ík springen :7 Dus het is wel allemaal te verklaren :)) Gelukkig maar dat hij buiten zo'n super pony is, we gaan ons gewoon daarop richten (zondag met 2 mensen mee naar buiten geweest, hij als vooroplooppony en hij heeft zich super gedragen :+: en in een tempo dat warmbloeden zich niet moesten inhouden!) en dan tussendoor kijken wat hij wil doen :Y) Nic zei trouwens ook dat HA zeker wel wat voor hem & ons was, maar gewoon heel rustig aan, beetje werken aan het synchroniseren met mij (vooruit, halt, stapje terug, stukje draf als het wil, terwijl ik naast zijn schouder loop) en niet teveel en te snel met alle oefeningen en hindernissen. Ook dat ging gisteren super, op mijn vingerwijzen (echt letterlijk vinger, niet eens arm uitsteken ofzo) ging hij stappen en als ik mijn adem inhield omdat ik wilde gaan halthouden stond hij al stil :+: Toch gek hoe zo'n pony toch zo'n kleine hulpen kan opmerken, en ook waardeert, en hoe snel je zelf veel te veel doet waar hij dan op afknapt en echt heel 'doods' wordt in zijn reacties...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:55

Klinkt heel leuk sabine. Altijd leuk zo'n les waar je een beetje met je eigen doen wordt geconfronteerd. Ik denk zelf ook altijd dat ik mij van heel veel dingen die ik doe/of juist niet doe, niet meer bewust ben.
Dat is altijd jammer. Dan is les wel goed. Maar ja... die mogelijkheid moet je dan ook maar net hebben.
Die nic klinkt iig als een fijne lesgever.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:58

He, ik zat net te denken, hoe zou het met Sabine gaan en dan zie ik dit! Mooie update, het gaat goed met jullie! Cobe klinkt echt als mijn paard! Vooral "Héél erg kleine hulpen geven en zeker niet snel in fases omhoog gaan omdat het zo'n logge, slomme pony is." Mijn paard reageert gewoon wat langzamer, maar uiteindelijk doet ze het dan wel. En die afstand en van hem afblijven herken ik ook. En de snoepjes natuurlijk :D Leuk dat je hebt ontdekt wat bij hem werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:11

Ik kan gedachten lezen 8-) :))

Het gekke bij [***] is dat hij het best allemaal wel weet wat je vraagt, of snel in de juiste richting denkt, maar het is net alsof er bij hem tussen zijn oren constant radartjes aan het werk zijn en dat hij steeds denkt "zou ik dit nu wel doen voor haar". Zoiets in die richting :') En dan krijg je langzame reacties, waardoor je geneigd bent om in je fases omhoog te gaan .. Als je dat niet doet, en hem even de tijd geeft, en dan heel blij bent dat hij toch een stapje voor je wil doen, dan doet hij de keer daarna met gemak & plezier meerdere stapjes voor je :Y)

Waarschijnlijk is dat ook dat ze altijd heel veel "op hem" bezig geweest zijn .. eigenlijk altijd maar onder het zadel mee bezig geweest, of proberen te longeren, en een tik op zijn kont is hem ook niet onbekend .. Nu geef ik die tik een kilometer achter zijn kont, en dat vindt hij dan een stuk leuker en aanvaard hij ook gewoon. Alleen moet je het even weten natuurlijk :')

Nic is inderdaad echt een fijne man :j Tijdens de introductieles had hij al even met [***] gewerkt, omdat we met de figure 8 bezig waren en hij liep er echt bij alsof hij alle tijd van de wereld had :') Om hem toch wat vlotter te krijgen. Alleen viel dat wat tegen, want de manier die doorgaans werkt (bij dit soort paarden, de LBI's zeg maar) werkt bij [***] helemaal niet, uiteraard :Y) :)) Maar ik vond het heel fijn dat hij daarna zei dat hij wilde uitzoeken hoe hij [***] toch meer gemotiveerd kon krijgen. Hij vond het allemaal super interessant. We hebben dan even gepraat over mogelijke dingen, maar die had ik allemaal al geprobeerd, dus dat werd niks :)) En tijdens het praten ging ineens bij Nic een lichtje branden en toen is hij gaan proberen en het bleek ook nog te werken ook. Ging echt heel fijn, en hij luistert ook echt naar wat ik zeg enzo en neemt dat mee in zijn ideeën. Sommige instructeurs hebben iets van "pff, die eigenaresse denkt dat ze het weet maar ... " en dat gevoel krijg je bij hem totaal niet.

Weet nu alleen niet wat ik vandaag ga doen .. geen plannen maken ok, maar ik moet toch ergens iets hebben? :')
Oh trouwens, gisteren toen ik merkte dat het toch allemaal wat stuntelig ging en ik voelde dat ik toch wat meer druk op hem ging zetten enzo heb ik gewoon alles eraf gegooid .. leadrope eraf, longeerzweep weg (mijn verzorgster had de stick, maar zo'n longeerzweep is toch maar onhandig, is een stuk langer dan een stick :') ), gewoon gezorgd dat ik niks meer had om druk op hem te zetten (behalve mijn eigen lichaam, maar zo spectaculair ben ik nu ook weer niet :)) ) en toen kwamen die drafmomentjes eruit <3 Mijn snoepjes gingen er toen heel snel door trouwens :') Was gewoon zo blij, en [***] ook, die stond constant te murmelen <3 <3

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:15

Geweldig Sabine zo'n eyeopener! Echt leuk dat het zo goed geholpen heeft die les.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:26

Klinkt heel goed, sabine. Een goede instructeur is een eye-opener. Ze zijn alleen ooit dun gezaaid.
Leuk dat deze het zo goed deed.