Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:10

Klinkt goed hl!

Bedankt voor de link. De alpaca is nog wat schuw, de handtarget doet hij al goed nu. Het is echt een enorm lief dier.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:49

HL: lijkt mij een hele leuke kat.
Cm leuk om met zoveel dieren te trainen. ook leerzaam en ideaal inderdaad bij verzorging.
Alpaca's vind ik erg leuk. Ik wilde destijds wel een koppel in de wei, maar ze zijn aardig duur.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:16

Ik werk ook met de clicker. Eerst helemaal niet en was toen begonnen met vrijheidsdressuur alleen mijn pony was erg onbeleefd , bedelen om eten ect. Toen ben ik begonnen met de clicker en de basis daarin aangeleerd en nu met vrijheidsdressuur werkt de clicker echt perfect.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:42

Welkom Sammert.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:00

@lj ja ze zijn leuk alpacas, het trainen gaat nu langzaam omdat hij ons nog wat eng vindt. Maar als dat over is gaat hij vast als een speer :).

@sammert wat een leuk paard in je profiel

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:09

Uitslag van de horse agility is binnen, 80 punten (van de 100), dat is eigenlijk wel meer dan ik had verwacht. Volgens mij krijg ik ook nog een soort protocol met commentaar, ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd naar filmpjes van de apalca's en andere beesten, mochten die er komen, Cm! En hoe gaat het met de kat, HL? En Sjakie, Lb? En bij de rest?
Leuk Sammert, dat je pony het goed oppikt!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:26

Visitor schreef:
Uitslag van de horse agility is binnen, 80 punten (van de 100), dat is eigenlijk wel meer dan ik had verwacht. Volgens mij krijg ik ook nog een soort protocol met commentaar, ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd naar filmpjes van de apalca's en andere beesten, mochten die er komen, Cm! En hoe gaat het met de kat, HL? En Sjakie, Lb? En bij de rest?
Leuk Sammert, dat je pony het goed oppikt!

Gefeliciteerd!!!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:55

Gefeliciteerd Visitor! Wat goed!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:03

Knap visitor. Je krijgt idd nog een omschrijving binnen van de puntentelling. Dat is altijd erg fijn. Maar er waren ook veel hindernissen die jullie keurig namen.

Ik ben momenteel veel aan het wandelen met shakira. Hoewel ze geen nerveus type is, vond ze in het begin auto's toch nog beetje spannend. Ze heeft de laatste jaren midden in het bos gestaan.
Maar auto's is al geen probleem meer en ze raakt steeds meer aan alles gewend. Ik clicker alleen voor bijzondere dingen, zoals netjes voorbij de flippende dekhengst van de buurman
(kan hälga nog een punt aan zuigen)

Nu wil ik ook gaan longeren. Deels voor souplesse op te bouwen en deels om de stemcommando's erin te krijgen en overgangen te oefenen. Erachteraan rennen met lange teugel kan ik niet. Nu kan ik wel wat longreining doen (ben ik ook van plan) maar dan is de draf verzameld. Ik wil haar ook in een stevige draf kunnen zetten, omdat ik dat straks ook voor de wagen kan gebruiken.
De bedoeling is eerst een goede basis leggen met longeren en daarna met dubbele teugel, als voorbereiding van het mennen (en evt lange teugelwerk)

Nu heb ik haar een paar rondjes aan de longe laten stappen; gewoon om te kijken wat ze weet en kan.
Ze doet het goed maar 'trekt' naar de kant waar ze het veldje op is gelopen. Niet echt enthousiast dus.
Begrijpelijk want wellicht heeft ze niet veel longe-ervaring en de keer dat ze werd gelongeerd bij de dierenarts vanwege de keuring, werd er dus wel wat druk opgezet omdat ze in draf beoordeeld moest worden (ook toen trok ze richting uitgang)

Nu hink ik op twee benen.

Aan een kant denk ik dat ik misschien moet belonen voor ieder goed moment. Dan krijg je dus high reinforcement, wat het leuker kan maken, maar wat ook ervoor kan zorgen dat je weer meer druk moet zetten voor het wegsturen. (bij het proberen ook de clicker gebruikt, maar het lijkt wat af te leiden)
Dit om het leuker te maken.

Aan de andere kant zou ik ook gewoon standaard kunnen beginnen met per kant 2-4 rondjes stap en dan 2-4 rondjes draf en dan weer 2-4 rondjes stap (basisoefening dus) en dan dus bv overgang vanuit draf naar stap op moment van ontspanning, en dan stoppen op moment van ontspanning met beloning. (Nathalie Penquitt werkt op die manier. Ze beloont ontspanning dus met verandering van oefening/rust en beloont pas met lekkers als de oefening wordt afgesloten, uiteraard op moment van ontspanning)

Hoe zouden jullie het aanpakken?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:06

Tja, een lastige, Liljebo. Het kan allebei goed werken, denk ik. Ik denk dat het met druk zetten voor wegsturen nog wel eens mee kan vallen, als je bridged op het moment dat ze juist ver van je weg in een actieve, maar ontspannen draf of stap (of wat je ook maar precies wil zien) is. Als je haar dan probeert aan te leren dat ze dáár stil blijft staan om de beloning in ontvangst te nemen, kan jij daarna weer naar je positie in het midden lopen en weer verder gaan. Maar dat vergt dus wel ook wat andere dingen die je dan aan moet leren, zoals stil blijven staan op de cirkel na de bridge en ook daar stil blijven staan als jij weer naar het midden loopt en ook vertrekken op de cirkel vanuit die positie. Misschien is dat wat veel ineens, maar misschien pikt ze het ook zo op. Dat van overgang naar stap maken op een goed moment, deed ik 'vroeger' ook, en werkt ook heel goed. Maar bij sommige paarden gaat toch niets boven een voerbeloning ;)
Wel fijn dat het wandelen en wennen aan auto's in elk geval zo goed gaat!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:39

Ik zou haar gewoon naar je toe laten komen voor de beloning. Ze leert vanzelf wel dat je de klik verdient door op de volte te draven. Als je begint met de handtarget leer je ze toch ook dat de beloning niet komt door in je zak te duiken, maar wel als je de hand aanraakt. Is dit niet hetzelfde idee? En, hoe vaker weer wegsturen, hoe vaker je dat geoefend hebt :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:03

CM het naar mij toe laten komen, deed ik ook wel. Maar ik vond het wat afleiden. Ze kent targetten en we hebben gewerkt met parkeren en achterwaarts. Ze weet dat duiken in de zakken niets oplevert.

Het is alleen het dilemma ... ga ik nu echt voor ieder momentje van ontspanning clicken/naar mij toe laten komen. (of dus zoals visitor zegt bij een actieve stap/draf ) (je merkt dat ze dan erg gefixeerd wordt op het naar mij toekomen en minder bezig is met de volte ... hoewel ik maar heel even heb 'proef gedraaid' )

Of ga ik gewoon zeggen... nou ja... je weet wel dat je door moet lopen en ik werk gewoon de rondes af en negeer een beetje haar drang om 'eruit' te lopen, beloon bij een drafje voor ontspanning met stapje en bij de stap (2e keer dus) voor ontspanning door click.

Evt extra belonen op het moment dat ze superontspannen voorbij het punt loopt waar ze een 'eruit' wil?

Belonen kan ik evt afwisselend doen met naar mij toe laten komen en op de cirkel. Wordt even kwestie van handigheid aankweken en daarmee goede timing.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:49

LJ: wil ze er echt uit of wil ze eruit omdat ze het moeilijk vindt om goed op een cirkel te lopen? Als er niet veel met haar gedaan is kan dat laatste ook het geval zijn en zou ik geloof ik veel belonen voor goede momenten, al onderbreekt dat de 'flow' van het longeerwerk

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:17

Wauw, gefeliciteerd visitor! (:

liljebo, ik kan je helaas niet echt helpen. ik heb nog nooit echt gelongeerd en het ook nooit geleerd. wel zou ik kiezen voor één theorie denk ik. anders is het erg verwarrend.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:26

Ik was wel laatste hoor :') (Van de 16). Maar toch bedankt en ik ben tevreden. Inmiddels ook het commentaar gehad en daar kan ik me in vinden, wat tight ropes hier en daar en foutjes die ik zelf ook al had gezien. Eén ding heb ik zelf stom gedaan: ik liep voor haar uit over het zeiltje, maar dat moest eigenlijk samen, dus daar mis ik een punt op. Er was ook nog wat algemeen commentaar, dat sommige mensen (ik dus ;)) hun paard achter zich van kant lieten wisselen, ik vind dat zelf geen punt, maar ga ik volgende keer op letten. Ook algemene opmerking voor iedereen dat mensen met voedselbeloning mogen werken maar dat je paard niet moet gaan bedelen of dreigen, ik heb het idee, en ik hoop in elk geval, dat dat niet op ons sloeg.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:47

Visitor schreef:
Ik was wel laatste hoor :') (Van de 16). Maar toch bedankt en ik ben tevreden. Inmiddels ook het commentaar gehad en daar kan ik me in vinden, wat tight ropes hier en daar en foutjes die ik zelf ook al had gezien. Eén ding heb ik zelf stom gedaan: ik liep voor haar uit over het zeiltje, maar dat moest eigenlijk samen, dus daar mis ik een punt op. Er was ook nog wat algemeen commentaar, dat sommige mensen (ik dus ;)) hun paard achter zich van kant lieten wisselen, ik vind dat zelf geen punt, maar ga ik volgende keer op letten. Ook algemene opmerking voor iedereen dat mensen met voedselbeloning mogen werken maar dat je paard niet moet gaan bedelen of dreigen, ik heb het idee, en ik hoop in elk geval, dat dat niet op ons sloeg.

Oh jee dan is het niks voor ons, Myrtle wisselt zelf af en toe van kant achter me. Ik heb dat onbedoeld aangeleerd door tussen haar en het "enge" te gaan lopen als ze iets engs ziet. Op een gegeven moment ging ze zelf aan de veilige kant lopen als er wat was.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:53

crosmuller schreef:
Visitor schreef:

Oh jee dan is het niks voor ons, Myrtle wisselt zelf af en toe van kant achter me. Ik heb dat onbedoeld aangeleerd door tussen haar en het "enge" te gaan lopen als ze iets engs ziet. Op een gegeven moment ging ze zelf aan de veilige kant lopen als er wat was.

nou visitor, ik vind het evengoed ontzettend knap dat je nog zo hoog hebt gescoord. en dat in zo'n korte tijd om te oefenen :)

crossmuller, misschien is dat dus iets om flink te oefenen? haha. ik denk trouwens telkens keer dat je het over mij hebt als je myrtle typt (a) wups.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:02

crosmuller schreef:

Volgens mij zijn hier trouwens geen punten voor afgetrokken. Ik vind het ook niets uitmaken, ze moet lekker zelf weten waar ze loopt, zolang ze maar braaf meeloopt, of tenzij ik specifiek één kant vraag.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:23

xMyrth schreef:
nou visitor, ik vind het evengoed ontzettend knap dat je nog zo hoog hebt gescoord. en dat in zo'n korte tijd om te oefenen :)

crossmuller, misschien is dat dus iets om flink te oefenen? haha. ik denk trouwens telkens keer dat je het over mij hebt als je myrtle typt (a) wups.

zeker heel knap, 80 punten dat is een 8 toch :)

Ach flink oefenen, ik zit er niet zo mee. Ik doe ook (nog?) niet aan horse agility. Haha dat zou mooi zijn als ik het over jou had :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:21

Mooie punten Visitor!

Wel raar over dat van kant wisselen, tijdens onze horse agility les (dus echt van een instructeur erin) was dat geen punt zeiden ze..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:22

Ze schreef dat het alleen op initiatief van de mens mag gebeuren, niet op initiatief van het paard. Misschien dat dat bij jullie anders was, op jullie initiatief?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:25

Nee, niet echt. Het was tijdens volgoefeningen, we mochten niet nr ons paard kijken en ervan uitgaan dat ze ons volgen, links of rechts maakte dan niet uit, zolang paard ons volgde (dus ook stop-start, bochten etc) en het touw altijd slap hing.

Ik heb zelf de neiging ze wel altijd langs rechts te laten volgen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:27

Bij mij was het wel zo dat ik daardoor ook echt mijn touw moest omwisselen van rechts naar links. Terwijl bij jou, als ik het goed begrijp, je paard verder achter je liep en je je touw dan gewoon kon laten.
Ze schreef letterlijk dit: "The other thing I notice was that some of you allow the horse to change sides by going behind you, therefore wrapping you up in the leadrope. Please note: YOU can change sides but the horse must not choose to do so."

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:30

Ja, klopt! Het was dus niet de bedoeling dat je je touw van hand wisselde, je paard moest als een soort schaduw achter je aan blijven gaan. Dat zal dan het verschil zijn geweest :)

Hihi, nu heb ik ook zin gekregen om mee te doen :D Wanneer krijg je het volgende parcours?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:39

Voor het starter level staat het volgende parcours er nu al op! Ik heb gisteravond even snel ernaar gekeken en onthouden dat ik hulahoops (hoe heten die dingen, van die hoepels) moet kopen en vlaggen moet regelen. Ook weer een toegankelijk parcours, dus! Leuk, doe maar mee, dan doe ik ook weer mee :D