Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:35

Ik zet liever geen foto's en filmpjes openbaar neer, maar ik zal tegen die tijd degenen die het leuk vinden per pb een link sturen.
Doe jij trouwens ook mee deze keer?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:36

Ok, snap ik wel :)

Heb even het parcours bekeken, ziet er heel goed doenbaar uit!

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:42

Ja, daarom leek het me ook wel een goeie om mee te beginnen. Als ik een wipbrug/pedestal/hoop in elkaar moet flansen komt er weer niks van. Hiervoor heb ik bijna alle ingrediënten al in huis of het is heel makkelijk te maken. Die andere dingen komen dan ook wel een keer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:54

Visitor, leuk hoor. Maar voor 15 april is wel idd erg vroeg. Normaal gesproken was het altijd pas eind van de maand.
Overigens heb ik nog nooit wipbrug of pedestal nodig gehad. Wel een gewone hoelahoep. Geen springhoep.
Die werden in ieder geval in het verleden nooit gebruikt voor de thuiswedstrijd.

Cube, de meeste beginoefeningen lijken beetje saai, maar hoofd laag is vaak erg handig. Ik heb het ook gebruikt met het verhelpen van singeldwang. Kan ook zinvol zijn als een paard erg gespannen is.

Silja kan nogal eens een dramaqueen zijn en toen ik in het verleden nog wat meer met haar werkte, gebruikte ik het wel als het waaide en ze weer overal spoken zag. Later zag ik het haar zelf doen in de wei toen ze nerveus was. Heel grappig.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:12

Heb het parcours bekeken, maar wat is dat ding bij nr.5? Is dat gewoon een mat? Ben heel benieuwd hoe je het er vanaf brengt Visitor, alvast veel succes!
Liljebo, ik heb het ook gedaan n.a.v. jullie tips qua volgorde. En dat je er spanning mee af kon laten vloeien leek me wel heel handig tzt. Ik leer het alleen wel aan door druk achter haar oren. Dit heb ik gedaan omdat ik anders bang was voor de opdringerigheid weer. Teveel gefocust op m'n hand en dat zijn we net wat kwijt nu. Weet niet meer welke site ik het heb gelezen. Maar je kon het op 2 manieren aanleren. Dus ik heb het daarom op deze manier gedaan. Straks moet ik dan proberen om het enkele seconden vol te houden en dat uit te bouwen, maar zover zijn we nog niet. Voor nu steekt ze d'r neus bijna op de grond en dat levert de click op. Trouwens wat mooi dat je dat in de wei zag. Dan helpt het dus wel, dat moet toch haast wel..

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:02

cube, ik weet niet of dit komt door het hek ertussen. Ik weet wel dat ik er op moment veel steun aan heb. Mocht risse willen bedelen, dan kan hij het in elk geval niet zodat hij mij stoort. Hij lijkt geduldiger te zijn en ook voor het aanleren van het flemen is dat hek dus echt heel handig. Anders zou hij gewoon naar mijn hand lopen en niet zijn lip optillen.
Gisteren merkte ik nog iets, toen ik stopte met flemen en begon met targetteren. Het viel me ineens op dat hij het balletje echt met zijn lip/neus aanraakt in plaats van dat hij probeert het "op te eten". Beterrrr!

Visitor, heel veel succes met je parcours! Vind het knap dat je er nog voor gaat, terwijl je nog maar eventjes te tijd hebt. Begrijp wel dat je niet zomaar je filmpje openbaar wilt zetten, maar mocht je van gedachten veranderen -> ik ben wel benieuwd!!!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:07

Leuk dat jullie allemaal meeleven en bedankt voor de succeswensen! Ik wil het filmpje wel laten zien aan de mensen uit dit topic hoor, xMyrth, dus als je wil stuur ik je als ik het filmpje heb, een linkje.
Liljebo, volgens mij ben ik gewoon laat maar was er wel een maand de tijd voor dit parcours, als ik het goed heb. Goed om te weten dat de dingen die wat ingewikkeld zijn om zelf te maken er niet (vaak) in zitten. Hopelijk lukt het me dan om een beetje op regelmatige basis mee te doen.
Cube, nr. 5 is een zeiltje. Heb ik net even mee geoefend. Gewoon zo'n groot blauw afdekzeil van de Gamma. Ze vond het wel een beetje spannend toen het zeil helemaal uitgevouwen was, ze ging er liever omheen dan helemaal op, en er werd even een keer gesnorkt, maar uiteindelijk (dankzij CT uiteraard) liep ze er vrij relaxed overheen. Maar ik sluit niet uit dat ze straks 'voor het echie', eerst 'weigert', maar dat maakt me niet zo veel uit.
Ook even geoefend met achteruit tussen twee balkjes op de grond, wow, dat ging echt fantastisch! Ik was helemaal onder de indruk. Daarom maar twee keer gedaan, veeeeel wortelstukjes erin en klaar. Had de laatste tijd wel regelmatig geoefend op achteruit gaan terwijl ik stil bleef staan, maar dit ging echt boven verwachting goed, alsof ze opeens dacht 'o ik moet weer tussen die balken uit, oké dan' en bam bam bam bam daar ging ze, vlot en recht! (Normaal wat scheef en wat minder vlot.) Toch leuk dat ik dat nu weer ontdek, door het idee van het doen van dat parcours.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:23

Cube: je kunt ook hoofd laag aanleren mbv een target of je kunt googlen op "carpet of motivation", als je nog een andere manier zoekt.

Ik gebruik 'hoofd laag' ook in spannende situaties en ook tijdens het wandelen kan ik hoofd laag vragen, zodat spanning afvloeit. Nu gebruik ik het zelfs onder het zadel. Op zich een 'saaie' oefening omdat het niet spectaculair is, maar zeer handig en wat mij betreft een basis opvoedkundige "must". Ook handig bij halsteren/ hoofdstel aandoen en nog veel meer.

Je kan ook variabel belonen: 1 op de 2x of 1 op de 3x en afwisselen. Meestal leert het paard vrij snel dat als er geen click komt hij het nog een keer moet doen om een click te krijgen en daarna zie je snel de duur verlengen. Maar dat gaat wel per halve seconde ofzo, maar verlenging is verlenging.

Myrth: leuk dat het kwartje gevallen is en een stap vooruit dat hij de target nu aanraakt ipv opeet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:38

Cube, als je werkt met druk achter het oor, kun je evt die druk later verleggen naar achteren (handig als je de cue wil geven als je erop zit) en ook leren dat het hoofd omlaag gaat als jij je hand optilt. Gaat vaak al vanzelf. Ik had het mijn paarden ook aangeleerd op een teugelhulp (werd uitgebreid omschreven op een dvd van alexandra kurland) Ook erg handig.
Alleen als een paard echt zijn voeten niet meer stil kon houden, gebruikte ik een andere tactiek, om spanning af te laten vloeien.
Welke taktiek was erg verschillend.
Silja had dat nog al eens en dan liet ik haar bv spaanse pas maken (was geen geweldige spaanse pas, maar het ging mij om de concentratie die ze dan nodig had), wijken, stapjes voorwaarts/achterwaarts afwisselend.
Maar bij meer verstijven/starheid/gewoon spanning, gebruikte ik wel weer hoofd laag.

Visitor, ik wil straks ook wel je filmpje zien. Hou goed in de gaten dat ze zoveel mogelijk een 'flow' willen zien en heel erg letten op het leidtouw, dat steeds in een boogje moet doorhangen. Ze zijn erg secuur.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:37

succes visitor! En ik wil natuurlijk ook het filmpje zien.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:29

Visitor schreef:
Leuk dat jullie allemaal meeleven en bedankt voor de succeswensen! Ik wil het filmpje wel laten zien aan de mensen uit dit topic hoor, xMyrth, dus als je wil stuur ik je als ik het filmpje heb, een linkje.
...
Had de laatste tijd wel regelmatig geoefend op achteruit gaan terwijl ik stil bleef staan, maar dit ging echt boven verwachting goed, alsof ze opeens dacht 'o ik moet weer tussen die balken uit, oké dan' en bam bam bam bam daar ging ze, vlot en recht! (Normaal wat scheef en wat minder vlot.) Toch leuk dat ik dat nu weer ontdek, door het idee van het doen van dat parcours.

Ja ik zou het heel graag willen zien =D Ben echt benieuwd.

Wat fijn dat het zo goed ging!! (:
Bam bam bam :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:02

O jongens, verwacht er maar niet te veel van. := Want ik weet dat ze erg secuur zijn, dus (hoge) punten zal ik niet scoren. Daarvoor heb ik echt te weinig geoefend. Maar het is gewoon leuk zoiets te oefenen en te doen. Vanochtend geoefend met gordijn. Duurde even voordat ze snapte dat niet alleen haar hoofd maar haar hele lijf er ook wel door kon, dat die dingen gewoon meebewegen :') Ik weet niet of het kwartje nou is gevallen, maar we zullen zien. Het was niet bepaald bam bam bam ;), niet echt een flow en het leidtouw was af en toe ook niet in een boog (ter herinnering dat we met het gordijntje bezig waren, en niet stilstaan en rondkijken vlak vóór het gordijntje :=). Dus dat wordt lachen, maar dat is ook de bedoeling.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:28

Kijk Visitor, dat is nou de juiste insteek! Doe je best, meer kun je niet en heb lol!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:40

Ja dat lijkt me ook de juiste insteek, inderdaad!!
Wanneer je echt voor een eerste plek zou gaan, ben je misschien wat te laat begonnen en zou je bij sommige oefeningen je geduld kunnen verliezen ivm tijdsdruk. Door lekker plezier te hebben en je best te doen kom je een stuk verder! toi toi toi :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:05

Maakt helemaal niet uit. visitor. Juist door het gewoon te doen, leer je het meeste. Hartstikke leuk toch. Ik ben benieuwd.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:33

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:40

Leuk filmpje, enne wat is ie wit! :D

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:02

Ja hij krijgt op zijn hoofd en hals bruine vliegen stipjes dus wie weet is dat de volgende fase!
Verder denk ik dat hij binnen een paar jaartjes wel wit zal zijn!
Het is zo'n heerlijk dier haha. Ik ben echt super trots en hij doet zoo zijn best!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:53

leuk nena. leuk paardje ook.

Valt het jullie ook wel eens op, dat de manieren van de eigen paarden eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn als je dacht?

Ik merkte dat vaak als ik naar paarden ging kijken, maar ook nu, beginnend met een nieuw paardje, merk ik dat zoveel dingen van mijn 'oudere' paarden zo vanzelfsprekend zijn, dat ik er niet eens meer van bewust was dat het allemaal getraind gedrag is.

Omdat Shakira nog zo nieuw is en nog geen regels hier kent, merk je gewoon dat ze heel erg zoekend is wat wel en niet kan. Op zich hartstikke goed, want alleen dan kun je regels uitleggen. Maar je wordt je er wel van bewust dat dingen, die je als vanzelfsprekend ziet, helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.
Heel grappig. (en leerzaam)

Nog een ander dingetje waarvan ik mij de laatste tijd erg bewust ben.... mijn oudjes mogen niet meer werken, trainen, gymnastiseren. Dat betekent andere dingen verzinnen, maar het is moeilijk te weten wat ze leuk vinden.
Zoekend en experimenterend merk ik opeens dat ik eigenlijk altijd heel erg regelnicht ben geweest bij de paarden (en nog wel ben), zelfs op als ik dat niet dacht te zijn.
Hoe sterk die behoefte is om alles te dirigeren.. mééén... Beetje confronterend. Dat wel.

Ik dacht trouwens ook altijd dat silja gewoon uit gewoonte wat moeilijk deed als ik met het halster kwam. Ze draaide zich van mij af, liep een paar pasjes weg.... geen drama.
Maar nu niets meer moet, legt ze zomaar zelf haar hoofd in het halster.
Beide grote paarden beginnen steeds meer te 'zeggen' als ze iets niet leuk vinden en je ontdekt dus dat je, ondanks goede bedoeling, toch altijd meer hebt gepusht dan waar je je zelf bewust van bent.
Merk dat ik dat nog steeds wel doe (althans de neiging heb tot), maar ik hoop dat bewustwording daarvan ervoor zorgt dat ik dat afleer.
Wel leuk... ik wilde ze naast een rots leren staan (net zoals bij opstappen, dus dat kennen ze eigenlijk al, zodat ik kan poetsen en later iets vooruit en achteruit sturen, maar Silja zag zo'n minicone (zo'n plat schaaltje met gat in) op de grond liggen en ging dat spontaan targetten. Leuk. Even gestimuleerd en opeens pakte ze het op en kon ik het zo van haar aannemen.
Haha... haar eigen idee. Zo grappig. Dat gaan we dus uitbouwen.
Eigenlijk is het heel leuk als ze eigen ideeen aanreiken, maar ik zit soms nog zo vast in 'dat en dat wil ik hen leren'. Stom eigenlijk.

Een grappige uitspraak in dat verband: Being with horses will not make you a different person. It will give you a clearer sense of who you really are.

Eigenlijk is dat een hele rake uitspraak..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:43

Zeker, Liljebo. En leuk dat Silja met eigen ideeën kwam.
Vanochtend in alle vroegte (voordat mensen in de binnenbak moesten rijden, dan is het niet handig als er overal 'enge dingen' liggen en ik daar met peerd doorheen loop) het parcours opgenomen. Was echt leuk om te doen. Met opbouwen paard vast los rond laten lopen, kon ze alles op d'r gemakje eens bekijken. Dat vond ze wel leuk geloof ik. Overal even aan snuffelen en onderzoeken. Ze ging ook lekker rollen dus ze is op de film echt een dikke kroket. :Y)
Natuurlijk ging niet alles vlekkeloos: gordijntje wilde ze liever omheen, en met de 'tijdsdruk' van 2 minuten moest ik toch af en toe wat vragen met de leadrope, dus ik zal daar wel niet of geen punten voor hebben. Rest ging best goed vond ik, zeker gezien het feit dat ik sommige dingen nog nooit geoefend had. Wel hing de leadrope niet constant door, omdat ik dus niet alles geoefend had. Maar dat vind ik zelf niet zo erg, dat komt allemaal nog wel.
Het sprongetje ging trouwens wat minder :D , dat vond madam niet echt nodig := Maar het was denk ik ook alweer een half jaar geleden dat we zoiets voor het laatst hebben gedaan.
Het was in elk geval heel leuk om eens te doen en ze deed goed mee. En gordijntje ga ik nog vaker oefenen.
Ik zal de mensen die het aan hebben gegeven, het filmpje per pb sturen als het straks is geupload. (Ik zeg het maar vast, ja: ze heeft een dikke pens, ze staat tegenwoordig op onbeperkt hooi :D Laats vroeg iemand of ze drachtig was :') Maar het is gelukkig echt een hooibuik en weinig vet, dus vind ik niet erg. Als ik dat verkeerd zie, mogen jullie dat trouwens gerust zeggen hoor! Want in het verleden is ze wel echt ongezond vet geweest.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:33

Ik vond het heel netjes hoor. Natuurlijk gaat nooit alles perfect, maar dat is normaal. Je hebt tenslotte met een levend dier te maken. Maar ik vond dat jullie het goed deden. En het buikje van je paard lijkt mij een heel gewoon hooibuikje.
Kan niet zeggen dat die van mij nu erg gestroomlijnd zijn. Haha.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:10

Haha ok nou dan heb ik dat van die buik goed gezien hopelijk. D'r holle rug versterkt het beeld ook nog eens. En dank je!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:24

Ik vond ook dat jullie het heel netjes hebben gedaan, vooral in zo'n korte tijd :D
Dankje dat ik je filmpje mocht bekijken :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:26

Ik had het nog niet aangegeven, maar zou graag het filmpje per pb ontvangen. Lijkt me leuk om te zien hoe het gegaan is.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:25

Dank je, xMyrth. Cube, heb het je gestuurd!