Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:52

Ja, Houdini en Hälga is de dader. Zag haar vanmiddag met het poortje rommelen en kort daarna liep ze door de tuin, regelrecht naar het vogelvoer. Fijn hoor, slimme paarden.
Weet je wat het ergste is ? Als ik dan naar haar toeloop en zeg: potverdorie wat doe je nu weer, dan kijkt ze mij zo aandoenlijk aan dat ik weer moet lachen. Kan je toch niet boos op worden...

Ik deed eerst ook aan het inclickeren maar heb ook het gevoel dat dit handiger is. :)
tada.....tadadadadada.... o baby when you move like this ...
Sorry.... kan het maar niet laten. Het spookt steeds in mijn kop rond.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:22

Haha, nou dan maar een touwtje om het hek? Moet maar eens doornemen wat ik onder parkeren ga verstaan dan. Op een matje lijkt me wel heel duidelijk, maar het is wel handiger als ze met het touwtje over de hals kan blijven staan.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:32

Woaaah dat flemen is toch moeilijker dan ik dacht.
Van de labello ging risse lopen, dus dat was geen succes.
Eerst met mijn vinger over zijn neus gefriemeld, maar dat werkte ook niet echt dus vervolgens maar een drol gepakt xD toen ging zijn lip wel omhoog! Drol en clicker had ik in de linkerhand.
Wanneer ik de drol liet ruiken en hij moest flemen had ik ook met mijn rechterhand een vinger opgestoken en fleem gezegd. Alleen soms was de vinger die omhoogstak toch interessanter :')

Dit vergt nog een hoop oefening, hihi.
Stiekem hoopte ik op snel resultaat! Op youtube en op bokt staan veel verhalen waarbij paarden het in 10 minuten doorhebben. Misschien doe ik iets fout ;p

Parkeren ging wel redelijk goed!!
Hij word er minder opdringerig van, goooooooood boy <3
Of hij heeft gewoon nu pas door dat na de click iets lekkers komt haha.

*\%/* shakira, shakiraaaaaaaa!
hips don't lie

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:47

@Myrth, het flehmen heeft bij mij echt ontzettend lang geduurd. Maar ik heb ook geen labello of andere dingen op haar neus willen smeren. Ik heb echt de minste of geringste lip beweging beloond. Ik heb het hele proces wel ergens in het topic omschreven. Elk paard heeft weer andere dingen die ze snel aanleren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:49

Bedankt voor het bouwplan Hippologic :)

Flehmen heb ik geleerd met Noah zn anti-eczeem spul. Sponsje dat ik daarvoor gebruikte even in de buurt van z'n neus houden en hij kon het zo. Is nu zo'n beetje zn favoriete kunstje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:49

:wave:

Hier ging hij flemen van een borstel met lange haren die nat was .. Ging daar gewoon mee over zijn neus terwijl ik bezig was en toen begon hij te flemen .. Dus dat was wel handig :Y)

Vandaag nog eens wat kunnen doen met hem, in de piste bezig geweest en hij heeft zelfs gedraafd! Toen we bezig waren bedacht ik ineens dat ik eens ging kijken wat "Chase The Tiger" deed.. en daar kwam hij voor in actie! Wel even bezig geweest met zijn reactie op het ding te temperen, want hij wil dat stukje plastiek echt vermoorden :+ Op zich geen ramp, maar hij springt er dan op en draait zich razendsnel om, waardoor je dus een kont jouw richting uit krijgt .. Niet dat ik verwacht dat hij zal trappen, maar je weet nooit. En sowieso, als je wat dichtbij staat en je krijgt zo'n kont tegen je aan .. hij is wel niet meer zo dik, maar toch :P Dus even gewerkt dat hij alleen wat kreeg als hij erop sprong en recht bleef staan. Ging best goed :Y) En daarna dus wat actie .. zelfs over een sprongetje! Moest wel zelf springen, want toen ik daarna er langsdoor ging en het plastiek erover liet gaan ging hij er ook langsdoor .. Ik moet dus ook in actie komen blijkbaar :Y)

Weet alleen niet goed hoe ik het verder moet .. Zo komt hij dus wel in actie, dus ik denk dat achter een target aan ook wel een optie is. Maar dan loopt hij dus ergens achteraan, met dito blik .. Jagen vindt hij wel wat, het ziet alleen niet zo leuk uit := Moet ik even over denken .. Dingen als enkel belonen als hij lief kijkt is geen optie, hij zal al lang gestopt zijn met proberen voordat het zover is vrees ik :+ Of gewoon aanvaarden dat hij boos kijkt? Hij heeft verder wel gewoon respect, stopt meteen als ik stop en dan gaan die oren ook meteen naar voren, dus het is echt op het ding zelf en tijdens het lopen .. Op het einde ook wat met hem gewerkt met in draf naar me toe komen, terwijl ik achteruit liep. Dan kijkt hij dus ook zo boos, maar zodra ik stop gaan die oren naar voren .. Dus ik weet niet goed wat ik ermee moet ...

Ook nog een leuk dingetje, zijn nieuwe mensen op stal en de verzorgster was vandaag met een paardje bezig (had nog iemand bij haar om te helpen) en toen ik naar de poetsplaats ging kwamen ze even praten. Ze vroegen hoelang ik al aan NH deed want het was zo geweldig wat ik deed. En ik stond net zo te klooien :') _O- Wel plezier gehad, dat wel! En [***] is zelfs nog ontsnapt :+ Toen ik de piste open deed dacht ik dat hij rechts van mij stond, maar hij stond links (en de leadrope lag buiten de piste) en toen zag hij zijn kans en was hij weg :+ Niet ver hoor, 3 meter verder stond een trailer waar hooi in lag, dus hij ging even zichzelf trailerladen en belonen :Y) :))

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:36

Vanmorgen de les in dubbele lijn gehad. Erg leerzaam. Zijn met name bezig geweest met recht stellen. Genoeg oefenmateriaal voor komende weken:
Afbeelding

Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:59

Ja ik heb ook wel geduld hoor. Het is fijn om bezig te zijn!
Wel weet ik niet zo goed hoe ik dat moet doen met mijn vinger opsteken.
Ben bang dat hij het niet ziet en wanneer hij het wel ziet gaat meteen zijn aandacht er naartoe.
But we keeeeeep on tryyying!!

Sabine, dat boos kijken herken ik. Ik weet ook niet wat ik eraan moet doen. Misschien moeten we aanvaarden dat sommige paarden van nature de oortjes naar achteren hebben? Ik verwacht ook niet dat risse iets doet, maar vind ik het niet prettig als hij zo boos kijkt... Zo van VERDORIE NOU GEEF ME DIE SNOEPJES! Etc.

Cube, dat ziet er leuk uit!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:07

Volgens mij is dat boos kijken ook concentratie. Het is mij nl. ook opgevallen tijdens clickeren. Heb het er ook wel eens over gehad icm nek draaien. Marena heeft de oortjes dan ook gelijk wel weer naar voren als je stopt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:12

Maar risse kijkt ook boos in de stal, met poetsen ofzo.
Soms kijkt hij dan even om, om te kijken wat ik aan het doen ben, hihi.
Met zadelen ook trouwens, niet te vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:16

Ik blijf het een moeilijk iets vinden .. iets zegt me dat het gewoon erbij hoort, iets maakt dat ik het helemaal niet leuk vind en dus weet ik niet wat ik ermee moet :+

Maarja, langs de andere kant, hij heeft het alleen als hij achter iets (iemand) aan loopt, en tja, hij jaagt graag (honden, ganzen, kippen, konijnen zelfs :+ ) dus of je moet verwachten dat dat eruit gaat.... In het bos met draven heeft hij dat totaal niet, in de piste onder het zadel kijkt hij wel zuur maar dan is hij gewoon boos (draven gaat ook niet goed), evenals wanneer je naast hem loopt ofzo .. Dus dat maakt het allemaal nog makkelijker, je hebt bij hem verschillende vormen van zuur kijken :+

Dat "VERDORIE NOU GEEF ME DIE SNOEPJES!"-idee heb ik totaal niet, het is echt iets wat hij doet als hij achter iets/iemand aan loopt, zodra datgene of diegene stopt gaan die oren weer naar voren en is hij blij als er een snoepje komt, maar aanvaard hij het ook als er geen beloning komt. Dus op dat gebied zit het wel goed. En toch zit het mij ergens niet lekker :Y)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:26

Haha okeee, hmmm.
Risse doet het eigenlijk bijna altijd... Achja, mijn gezicht zit boos kijkend ook het fijnst :')
Zal hij ook wel hebben

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:02

Boos kijken is lastig. Er is wel verschil tussen de oren naar achteren in concentratie en echt kwaad kijken (rimpeltje bij neus, oren plat). Dat eerste is geen probleem, dat laatste wil ik eigenlijk niet zien in een oefening. Want je traint dan ook die emotie.
Lastig is dat wel. Billy had dat heel erg en het werken daaraan was lastig, maar goed... hij bleek achteraf ook een erg ziek paardje en dat heeft zeker meegespeeld

Bij het jagen speelt de adrenaline een rol, denk ik. Maar hoe je het op moet lossen... het is best lastig. Dat weet ik maar al te goed.

Leuk filmpje... geen paard, wel R+
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... bvqSCs-FoE

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:22

@sabine, wel leuk dat hij chasing the tiger leuk vond. Ik heb dat ook laatst geprobeerd maar myrtle was erg bang voor het plastic zakje. Ik heb uiteindelijk kunnen klikken voor twee pasjes in de juiste richting. Iemand hier ervaring mee? Dat je paard het eerst eng vond en later een enthousiaste chaser werd? Ik vraag me af of het zin heeft om er tijd in te investeren als ze het niet zo leuk vindt. Ik ga het filmpje straks kijken lj.

Edit myrtle is ook een typische gelder. Wordt je bijna door een vrachtwagen van de weg gedrukt, niets aan de hand. Maar een plastic zakje, levensgevaarlijk :). Ze rent niet weg maar blijft snurkend aan de grond genageld staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:53

Haha, leuk filmpje! Kat-agiliy & Kat-dance .. waarom niet 8-)

@ crosmuller : is inderdaad wel fijn dat hij zich daarvoor geeft :j De manier waarop is misschien niet elegant, maar hij wil wel rennen, en hij rent met het neusje aan de grond! :Y) Maarja, wat ik er verder mee moet weet ik dus niet :+

Mbt die van jou .. voor mij zou het al zin hebben om ervoor te zorgen dat ze minder bang wordt van het plastic zakje 8-) Dus niet meteen naar Chase The Tiger, maar gewoon het plastic op zich, desensibiliseren .. overal mee aanraken... lukt denk ik ook niet als ze er zo bang van is? Daar zou ik sowieso voor zorgen, is altijd handig .. En dan kan je daarna nog kijken, als ze er helemaal mee vertrouwd is, of ze het wil achtervolgen voor snoepjes ;)

Het kan trouwens wel helpen om weg te lopen met een eng iets, maar dan in de zin van het desensibiliseren, en dus niet met de bedoeling dat ze het echt gaat aanraken (mag altijd wel natuurlijk, maar zal niet in het begin lukken ;) ). Dus als het echt een probleem is, ook als je haar wil aanraken enzo, kan je dat wel blijven doen. Gewoon haar mee aan een touwtje, stukje plastic langs je mee en gewoon gaan wandelen, niks verwachten, niks willen, gewoon wandelen. En dan wordt haar bang zijn in principe vanzelf wel minder als ze merkt dat er niks gebeurd ;)

@ liljebo : Hier is het dus dat laatste, maar dan wel in combinatie met dat jagen, dus inderdaad door de adrenaline. Het is gewoon een stukje [***], hij doet dat in de weide bv. ook (honden en ander klein grut wat op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is :P ). Hij is in zijn vorig leven een cutting-pony geweest denk ik :Y) :)) Maar verder heb ik er persoonlijk geen last van, zeker niet als ik er op let dat hij in het begin niet draait zodra hij het doel heeft (niet omdat hij zou trappen, maar gewoon voor de zekerheid). Dan is het gewoon stukje plastic bespringen, stoppen en oortjes naar voren (omdat ik dan ondertussen ook stop omdat ik niet verder kan want hij heeft mijn plastic :Y) :)) ).

Maarja, het ziet natuurlijk niet uit .. en op filmpjes enzo lijkt het een levensgevaarlijke pony ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:57

Sabine: hoe heb je Chase the tiger eigenlijk (in stapjes :P ) aangeleerd? Lijkt me nog wel een leuke voor Noah :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:23

Zelfde als met targetten eigenlijk .. Eerst vlak naast de neus houden zodat ze er automatisch wel eens naartoe gaan (tenzij ze echt bang zijn natuurlijk :Y) ). En dan steeds een stukje verder tot aan de grond. Als ze het dan op de grond aanraken hebben ze meestal al wel door dat het aanraken een beloning oplevert, en dan kan je het eens een beetje achteruit trekken, kijken of ze volgen, en dat steeds uitbouwen. Als je merkt dat het in stap vlot gaat kan je eens een tijdens het stappen een versnelling inzetten en dan zien wat ze daarop doen .. En dan ben je vertrokken :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:34

:)* Thanks, ga ik één van de volgende dagen eens proberen. Nodig: touwtje, zakje, ? Heb je dat aan je carrotstick gebonden, of een zweep ofzo?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:53

Ik heb het ook wel vaker gedaan, maar doe het niet meer met silja. Zij wil idd ook het ding vermorzelen en wordt te heftig. (oren in de nek, nijdige kop, snaken, etc...) Denk dat als ik met haar doordrijf, dat het link wordt.

Met billy ging het wel goed. Die had wel zijn oortjes naar achteren, maar werd lang niet zo fel als sil.
Ik leerde het hen ook aan als targettingen. Ging wel snel.
Ik had daartoe een zakje aan het uiteinde van de longeerzweep hangen.
Trouwens... vergeten te zeggen... maar grappig dat cobe zichzelf deed laden. Hihi.
En toch ook een compliment dat de mensen je leuk bezig vinden met je pony.

Cube... ziet er leuk uit. Was het een combi dubbele longe/lange teugel werk of leeg mennen?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:52

Liljebo, een combi dan. Geen leeg mennen, maar op een rechte lijn kun je beter de stelling en buiging zien als je erachter loopt en je hebt het hek als begrenzing. Vanaf die lange lijn moest ik dan de volte op. Was erg leerzaam, maar valt nog niet mee. Al ben ik zelf niet zo groot en als ze er lekker inzakt, zie ik d'r schoft alleen maar haha. Eigenlijk zou ik er schuin achter moeten lopen dan, maar eerst dit maar eens oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:10

@ liljebo : en dat viel niet te controleren bij Silja dan? Want [***] doet dus ook extreem, maar dat is meteen gedaan als ik stop .. behalve dan in het begin met die kont draaien, maar dat was ook totaal niet op mij gericht, en liet hij ook heel makkelijk "corrigeren" (hij kreeg dan gewoon niks, en dan vroeg ik hem zijn achterhand te verplaatsen zodat hij recht voor mij stond en daar kreeg hij de beloning voor .. kwartje viel snel dat de beloning sneller kwam als hij gewoon recht bleef staan :Y) ).

Haha, dat met die trailer was inderdaad echt een grappig moment. Tijdje terug ook zo mee gelachen, omdat ze daar op stal een moeilijker te laden paardje hebben, en we waren bezig over springwedstrijden (voor moest ik met [***] gaan springen :Y) ) en toen vroeg die persoon van "en hoe gaat dat met de trailer" en ik zo "bwa ..", en dan die persoon "ohja, die van jou rent er gewoon op hé" .. Tja, zoiets inderdaad :') Toch als er eten binnenin te vinden is :Y) :))

Klinkt fijn cube :j Altijd goed om afwisseling te houden, alleen rondjes is ook maar niks hé ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:42

[***] schreef:
@ crosmuller : is inderdaad wel fijn dat hij zich daarvoor geeft :j De manier waarop is misschien niet elegant, maar hij wil wel rennen, en hij rent met het neusje aan de grond! :Y) Maarja, wat ik er verder mee moet weet ik dus niet :+

Mbt die van jou .. voor mij zou het al zin hebben om ervoor te zorgen dat ze minder bang wordt van het plastic zakje 8-) Dus niet meteen naar Chase The Tiger, maar gewoon het plastic op zich, desensibiliseren .. overal mee aanraken... lukt denk ik ook niet als ze er zo bang van is? Daar zou ik sowieso voor zorgen, is altijd handig .. En dan kan je daarna nog kijken, als ze er helemaal mee vertrouwd is, of ze het wil achtervolgen voor snoepjes ;)

Het kan trouwens wel helpen om weg te lopen met een eng iets, maar dan in de zin van het desensibiliseren, en dus niet met de bedoeling dat ze het echt gaat aanraken (mag altijd wel natuurlijk, maar zal niet in het begin lukken ;) ). Dus als het echt een probleem is, ook als je haar wil aanraken enzo, kan je dat wel blijven doen. Gewoon haar mee aan een touwtje, stukje plastic langs je mee en gewoon gaan wandelen, niks verwachten, niks willen, gewoon wandelen. En dan wordt haar bang zijn in principe vanzelf wel minder als ze merkt dat er niks gebeurd ;)

Dat is wel goed advies, als ik het zakje vasthoudt in mijn hand vind ze het trouwens al niet zo eng. Maar wat ik me vooral afvroeg was of het wel zin heeft dat ik hier tijd in steek. Ik ben op zoek naar manieren om haar te activeren, en ik vraag me af of ze van "paard die bang is voor zakje" wel een "enthousiaste zakjes chaser" gaat worden.

Ik heb haar in een grijs verleden wel eens achter een dressuurzweepje laten lopen, daar werd ze wel enthousiast van maar ik vond de afstand tot mij wat klein. Dus als ik nou iets heb wat niet eng wappert kan het misschien daar mee. Maar alleen een longeerzweep lijkt me ook weer lastig, want dan is het minder duidelijk dat ze achter het uiteinde van de zweep aan moet.........

Geweldig die agility kat! Een van mij katten springt wel over mijn arm of been als ik die tegen de bank hou. Maar of ik haar zo snel door een parcours kan laten rennen betwijfel ik :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:56

Geen mogelijkheid om iets van een balletje ofzo eraan te maken? Ik heb zo'n zachte tennisbal als target (gewoon op een stokje :Y) of op mijn stick heb ik hem ook al gehad), misschien kan je zoiets ook op de 1 of andere manier aan het uiteinde van de longeerzweep maken? Lijkt me wel iets wat kan werken (al zou ik niet weten hoe je dat zou moeten doen :+ ).

Mbt het zakje zou ik er persoonlijk wel aan werken, gewoon voor het minder eng te maken. En dan merk je vanzelf wel of ze het na een tijdje ziet zitten om het zakje te volgen. Indien niet heb je tenminste wel bereikt dat ze er niet meer bang voor is ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:58

CM die kat is idd leuk. Knap getraind.

Sabine, als ik stopte, stopte silja ook meteen, maar ik vond het geen goed idee om haar zo op adrenaline te laten gaan. Silja is geen gemakkelijke tante en ik denk dat het bij haar gemakkelijk te ver gaat. Dat voorkom ik liever. Vandaar dat ik voor haar andere spelletjes bedacht.

Ik heb bijna geblunderd met Shakira. Moest ff heel snel zijn.
Ik had met Trulsa stukje gewandeld en had het voerzakje aan mijn jas hangen.
Ik liep de schuilstal in om iets te pakken en Shakira graait in een supersnelle beweging het voerzakje van mijn jas en springt ermee weg.

Ik moest supersnel zijn met het afpakken en bij elkaar rapen van de worteltjes, om te voorkomen dat ze zichzelf rijkelijk beloonde voor haar stunt. :+
Slim paardje. Belooft nog wat.
Heb nu twee keer met haar getarget en ze weet prima wat de bedoeling is.
Staan met borstelen leidde nu in het begin even tot achteruit gaan en reiken naar het voerbuideltje en dat vond ik prima, omdat ik nu pas het gevoel had dat ze echt het verband leerde stil staan=click+voertje. Dat ze experimenteert is dan prima, want zo leert ze.
Bovendien vind ik die nieuwsgierigheid en het lef om te experimenteren wel een goed teken.
Heb trouwens ook een stukje gewandeld. Ze had niet zoveel zin om weer naar huis te gaan :+
Weg van huis liep ze levendiger dan op de terugweg. haha. Dat ben ik dus niet gewend.
Ze deed het trouwens goed. In het begin eventjes wat regeltjes afgesproken omtr. halt, achterwaarts, voorwaarts en dat had ze allemaal heel snel door.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:08

[***] schreef:
Geen mogelijkheid om iets van een balletje ofzo eraan te maken? Ik heb zo'n zachte tennisbal als target (gewoon op een stokje :Y) of op mijn stick heb ik hem ook al gehad), misschien kan je zoiets ook op de 1 of andere manier aan het uiteinde van de longeerzweep maken? Lijkt me wel iets wat kan werken (al zou ik niet weten hoe je dat zou moeten doen :+ ).

Hmm een zachte tennisbal die je ergens op kan doen is altijd handig om te hebben natuurlijk :)

[***] schreef:
Mbt het zakje zou ik er persoonlijk wel aan werken, gewoon voor het minder eng te maken. En dan merk je vanzelf wel of ze het na een tijdje ziet zitten om het zakje te volgen. Indien niet heb je tenminste wel bereikt dat ze er niet meer bang voor is ;)

Ja heb je wel gelijk in hoor. Maar ja het heeft niet zo'n hoge prioriteit. Het is verder een koele kikker, dus als ze dan eens bang is voor zo'n zakje, tja.