Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:02

Wat leuk Liljebo :D Hopelijk met Shakira (hihi, terug omdopen tot Polly? :P ) veel meer geluk! Ik ben ook wel benieuwd naar een foto :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:18

Gefeliciteerd Liljebo!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:25

LJ: Gefeliciteerd met Shakira; dat roept associaties op met een beeldige pony met wiebelende heupen :-) Hoop dat jullie veel plezier zullen hebben!
Hippologic: gweldig zoals Kyra op het blok staat!!! Hoe groot is dat ongeveer als ik mag vragen (hoog en breed?). Hier staat iedereen inmiddels op een stevig pallet, maar dat is toch net een maatje lager en wat groter in de lengte...
En dan de beginners: ik ben ook maar een vreselijke amateur hoor! Maar het is leuk om te lezen en te leren! Het boek grondwerk heb ik enige jaren terug gefrustreerd weggegooid, omdat mijn toenmalige merrie totaal niet gevoelig was voor die eerste oefeningen "wijken met druk". Later begreep ik pas dat dat voortkomt uit mijn tteam-achtergrond :-) en heb ik het boek weer opgepakt ter inspiratie.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:46

Ik lees nog altijd mee en ik moet zeggen wat een reuze intressante onderwerpen worden hier besproken!

Maar vanuit mijn meeleesstand wil ik je heel erg feliciteren met je nieuwe aankoop Sandra!! Op dat je nog een mooi tijd met haar kan beleven!. En een dikke meter is ze? Jij bent niet zo groot toch mis kan je af en toe wel een rondje op haar rijden.

Ik zal van het weekend weer eens even een uitgebreidde update geven van Jonas. Die doet het erg goed maar heb ook nog wel wat leuke trainingsvraagje waar we ons hoofd eens over kunnen breken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:54

Hier ook een berichtje uit de meeleesmodus. :)
Gefeliciteerd met je aankoop Sandra!

Hier een stille periode achter de rug, maar we zijn weer in gang geschoten. Tapi staat terug op haar oude stekkie. Nu ik ook niet meer (intensief) zal kunnen rijden, was de stal waar we stonden wel een dure luxe... Tapi staat helemaal happy, dan is baasje ook happy. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:26

Bedankt allemaal. Ik vind het ook allemaal spannend. Ben net een kindje. hihi.
Nelleke, oh jee nee... geen denken aan. Ik ben 1.74 en ruim 70 kilo. Ik hoor echt niet op een shet hoor.... ik zou mijzelf de grond in schamen als ik het zou proberen. Ik loop er netjes naast of achter. Goed voor mijn eigen spekjes.

Vie, fijn dat de nieuwe stal bevalt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:41

Hoi ben even te druk om op alles te reageren, maar gefeliciteerd met de nieuw aanwinst LJ! Haha ik vind Polly en Shakira allebei best penny namen :). Ik ben benieuwd naar de fotos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:49

Jeej LJ, gefeliciteerd!
Een shetter, leuk! :D Laat de foto's maar komen :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:08

Gefeliciteerd Liljebo, met je gezonde, nieuwsgierige aanwinst. Is ze ook 3 of is ze ouder?
Welke kleur is ze?

edit:
Citaat:
Shakira

Origin: Arabic
Meaning: Thankful
Bron: babynames.com

Prachtige naam!

nimue2010: ik weet niet precies hoe groot het is. Ik heb wel de bouwtekening. Kan ik je wel mailen als je je e-mail pb't.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:19

Geweldig! Je hebt een pb!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:17

liljebo schreef:
Bedankt allemaal. Ik vind het ook allemaal spannend. Ben net een kindje. hihi.
Nelleke, oh jee nee... geen denken aan. Ik ben 1.74 en ruim 70 kilo. Ik hoor echt niet op een shet hoor.... ik zou mijzelf de grond in schamen als ik het zou proberen. Ik loop er netjes naast of achter. Goed voor mijn eigen spekjes.

Ooh nee dat is niet echt eerlijk dan. Ik schatte je altijd wat kleiner. :o Sorry :P Maar goed zoals je zelf ook al zegt en ik ook altijd vind je hoeft niet te rijden om plezier te hebben met pony. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:12

Ik ben ook wel benieuwd naar het bouwplan van je blok Hippologic :) (daar ging het toch om he? :') )

Door al jullie enthousiaste trainingsverhalen, ben ik vandaag de basis van horse agility gaan oefenen (met clicker) met Sol, mijn oudje. En wat ik totaal niet had verwacht, hij vond het leuk! Mijn sloompie volgde braaf in stap en draf, hij was zo knap :+:

We wilden eerst met target beginnen, maar Sol is niet zo nieuwsgierig dus de target (een bal) interesseerde hem niet. Dan maar begonnen met achteruit, eerst geclickt voor één voetje achteruit, en het kwartje viel zo snel, na vijf minuten was een vingerwijzing genoeg voor zeker drie stappen achteruit. 'k Had nooit verwacht dat hij het zo leuk zou vinden en het zo snel zou snappen. Voor volgende oefensessie gaan we verder bouwen aan achteruit, en een beginnetje maken met hoofd laag. Ik ben echt blij dat hij zo snel alles oppikte en zo duidelijk enthousiast was :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:29

Hmmm ja shakira en polly zijn inderdaad pennynamen. Kan niet he, voor mijn leeftijd. Zal ik haar black beauty noemen :)

HL ze is ruim een meter, denk 1.05 of zo en zwart. Naam heeft idd een mooie betekenis, maar het is zo vervelend dat ik nu doorlopend shakiraliedjes in mijn kop heb. Mag van mijn man de naam niet hardop zeggen, want dan heeft hij dat ook :+
Ze wordt dit jaar 9. Toch een bewuste keuze. Ik heb heel wat jonkies bekeken, maar vind ze eigenlijk niet hier passen, bij die gezapige dames. Denk dat de dames dan geirriteerd raken en zo'n gup zich dood verveelt.

Nelleke, ik vind eigenlijk ook dat je met een shet net zoveel kunt als met ieder paard, behalve erop zitten. Maar ja... rijden zocht ik toch al steeds minder.
Voordeel is dat zo'n kleintje toch makkelijk hanteerbaar is en altijd wel erbij past

Foto's komen binnenkort

Bedankt allemaal

Ze heeft vandaag al de eerste clickerles gehad :+

Ik ben nu bezig met de anderen om de beurt te borstelen (is nu wel nodig) en ik doe dat los in de wei, een voor een. Ze leren netjes stil te staan, evt te draaien of anders te gaan staan (laat ik ff de borstel targetten tot ze op de goede plek staan) en keurig op de beurt te wachten.
Eigenlijk had ik nog niets met haar willen doen, omdat ze er nog maar net is, maar ze vond het allemaal erg boeiend, dus waarom niet?
Is natuurlijk een makkelijker beginoefening. Ze wordt graag geborsteld en heeft last van kriebelende haartjes ivm het verharen, dus stil staan is dan niet moeilijk. En verhip... kreeg ze dan ook nog een click en snoepje voor.
Ze probeerde tussendoor zelf wel eens naar de snoepjes te reiken (ze kreeg bij de vorige eigenaar zo snoepjes)en liep een paar keer achteruit als ik naar de zijkant liep (wilde duidelijk maken dat haar mond aan de voorkant zat, denk ik) maar ben gewoon heel secuur geweest met het letten op haar houding en het ging eigenlijk heel erg leuk.

Ach ja... zo iets kan toch nauwelijks bezwarend zijn, zelfs als ze er nog maar net zijn, toch?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:30

Geen probleem toch om al een beetje met haar bezig te zijn als ze duidelijk rustig is :)

Wat vinden je andere paarden van haar?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:38

Ze klinkt nu al leuk, haar naam moet zo blijven vind ik. Ben zelf ook al 34, maar wat geeft het. Ik vind het wel leuk, heb ook steeds liedjes in m'n hoofd. Ze moet wel soepele heupjes hebben _O-

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:40

Je kunt er altijd nog shaki (sjakie) van maken :-)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:45

Morgen ga ik weer targetteren.
Maar wat kan ik nu het beste doen, zodat risse uiteindelijk alleen op commando targetteert?
Commando geven net voor het aanbieden?
Commando geven tijdens het aanbieden?
Commando geven net voordat risse target aanraakt?
Cmmando geven tijdens het aanraken?

Het leiden laat ik denk ik zitten. Risse loopt 9 van de 10 keer rustig met me mee.
Wel is het denk ik handig om hem te leren parkeren. Ga dus even op de site rondneuzen voor handige tips.
Parkeren is handig denk ik zodat hij echt leert stil te staan. Dan kan ik tenminste naar zijn bips lopen zonder dat hij achteruit loopt. Vaak loopt hij niet met me mee wanneer ik ik hem tegenhoud aan het halster... Nadat hij kan parkeren ga ik hem op commando achteruit leren lopen, misschien.

Wil hem graag leren flemen ook!

Edit: gefeliciteerd Sandra!!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:14

Mijn gevoel zegt, tijdens het aanbieden. Zo heb ik het zelf Iig gedaan en ze snapt het goed nu. Veel succes morgen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:31

Solleke_Noah schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar het bouwplan van je blok Hippologic :) (daar ging het toch om he? :') )

Stuur maar even een pb'tje met je e-mail dan mail ik hem je toe. Geldt ook voor anderen die evt. interesse hebben in de bouwtekening van het podium.

@Liljebo: oh, ik kan me zo voorstellen dat je direct met alle Shakira liedjes in je hoofd zit. Dan liever het muziekje van Black Beauty.
N.a.v. de discussie over intrinsieke motivatie van laatst, komt de vraag in mij op: waarom belonen voor het poetsen als ze dat ook al fijn vindt, of is het voor je gevoel meer een beetje extra shapen van de oefening (nl het stilstaan) wat je beloond met de click. Of click je om het clicken aan te leren.

Leuk dat ze 9 is, net volwassen. Is ze nog groen verder of al beleerd in een of andere tak.

Slapstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:38

Shakira voor een pony naam vind ik erg leuk gevonden. Ik moet bij haar altijd gelijk denken aan paarden, door die clip van haar van een aantal jaar geleden :P.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:07

Tadadadada the way you hips move.... sorry....

Myrth, ik denk tijdens het aanbieden en als het goed zit, naar voren schuiven. Zorg dat je de sessies heel kort houdt. De interesse moet sterk zijn, wil je het goed aan kunnen leren.
parkeren vind ik dan weer wel een heel zinvolle oefening. Ik gebruik het hartstikke veel in de praktijk. Flemen heb ik silja ooit geleerd. Kreeg daarna steeds een fleemgezicht, als ze mij zag :+

SN de anderen vinden haar wel ok. Ze wordt geaccepteerd, maar staat uiteraard onderaan de ladder. Voor vriendschap is het nog te vroeg. Maar ze loopt al met het groepje mee en dat is een goed teken.

nimue, mijn zoon heet al zo... kan trouwens toch ook niet voor een meisje. Foei. Heb nota bene een roze halster voor haar. Nou ja, was eigenlijk voor trulsa, maar het kan voor allebei. Roze met kraaltjes en blingbling. :+

HL, mijn reden voor het clickeren was tweedelig. Ze vindt poetsen fijn, maar is gewend vast te staan. Los staan in de kudde en dan gepoetst worden, is nieuw.
Maar juist omdat ze stilstaan niet heel moeilijk vindt, is het natuurlijk ook meteen de ideale oefening om bekend te maken met de clicker.
Ik had ook kunnen kiezen voor eerst click/voer zonder oefening, maar de meningen daarover lopen uiteen. Sommige trainers zweren daarbij terwijl andere adviseren om een simpele oefening daarvoor te kiezen, die eigenlijk een garantie vormt voor succes. Dat kan targetten zijn, maar ook bv stilstaan. Net wat op dat moment voor dat paard de beste tactiek lijkt.
Bij haar leek dat dus stilstaan omdat ik al met de anderen daarmee bezig was en ze aandacht fijn vond.
Het was extra leuk omdat ze bij het poetsen aan een kant eigenlijk al vanzelf bleef staan, maar achteruit liep als ik naar de andere kant liep.
Daar zat dus al meteen een klein stukje training in, zij het een zeer eenvoudig stukje training waar ze dus eigenlijk niet kon mislukken. Tevens was het een beginnetje maken aan haar neiging toch naar snoepjes te zoeken, omdat ze die voorheen altijd zomaar kreeg (en ook vaak voor beloond werd)
Dus eigenlijk een oefening om bekend te maken met de clicker op aangename wijze, waarbij de set-up voor succes goed was en meteen al bekend maken met huisregeltjes op vriendelijke wijze (dus puur door negeren ongewenst gedrag en belonen gewenst gedrag)

Slapstick klopt. Die clip ken ik ook nog wel...

tadadada the way you move your hips....
Sorry

Ik mocht vanmorgen trouwens extra vroeg op bed. Paarden liepen om het huis heen ipv erachter. Blijkbaar had ik het poortje niet goed gesloten en deden ze zich nu in de tuin tegoed aan het vogelvoer.
Heb dus mijn ochtendgym al gehad.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:27

Ik heb een beetje weinig tijd om te reageren maar het klinkt allemaal goed hier wat iedereen aan het doen is en hoe Shakira (haha) het heeft in de nieuwe groep.
Maar wat is parkeren voor een oefening? Is dat ergens stilstaan? Al dan niet op mat?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:41

Parkeren= ground tying, niet? Dus idd ergens stilstaan waar je vraagt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:28

Jep. Eigenlijk gewoon stil staan en blijven staan, zonder vastgebonden te zijn, terwijl baasje doet wat hij/zij moet doen (kan dus poetsen zijn, zadelen, even weglopen om iets te halen, tijdens medische behandeling etc etc etc) Ik vind het een erg waardevolle oefening die altijd van pas komt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:55

liljebo schreef:
Ik mocht vanmorgen trouwens extra vroeg op bed. Paarden liepen om het huis heen ipv erachter. Blijkbaar had ik het poortje niet goed gesloten en deden ze zich nu in de tuin tegoed aan het vogelvoer.
Heb dus mijn ochtendgym al gehad.

Oke, Houdini dus.... >;)

Ik snap je motivatie helemaal achter het clickeren met Your hips don't lie.

Ik begon vroeger ook altijd met 'inclickeren' (Dus click = voer en dat 10-15 x herhalen). Nu sla ik dat ook over. Gewoon omdat ik merk dat het geen meerwaarde heeft. Soms heb ik zelfs het gevoel dat een paard eerst even in de war raakt als er de volgende stap een kleine opdracht is, om ineens een click te moeten verdienen.

@SN: voor mij is 'parkeren' zonder touw los staan (of met het touw over de hals) en groundtying letterlijk 'aan de grond gebonden' zijn. Dus het touw naar beneden laten hangen zodat het paard daar (aan de grond gebonden) blijft staan. Dat is mijn persoonlijke onderscheid in elk geval. Parkeren kan idd ook op een mat. Ik geloof dat AK dat als een van de 7 basisoefeningen heeft en begint met het parkeren op de mat.

Kyra kan beide: met en zonder touw (in de bak!) stilstaan, maar leg ik de leadrope over haar rug of hals dan is het kennelijk weer iets nieuws en blijft ze minder goed of niet stilstaan. Ik werk nu met een touw over de hals omdat soms tijdens Horse Agility je paard stil moet staan, maar daar mag het touw absoluut niet op de grond komen 'vanwege veiligheidsredenen'. Wat veilig is, hangt natuurlijk voor een groot deel samen met wat je een paard leert. :)

@Myrth: ik ga met Liljebo mee.