Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:34

urselin schreef:
Mag ik vragen hoe je het aangepakt hebt met naar een echte sprong toe werken? :)

Vooral met een staander en balk van de grond zie ik al spanning bij mijn pony opkomen, hoe laag het ook is.
Ik moet bekennen dat ik het soms moeilijk vind om aan te passen aan haar tempo :o

Kyra struikelde altijd over een balkje al en liep er eigenlijk altijd omheen als ze een keus had. Ze was niet bang. Ook een sprongetje van 35 cm tikte ze altijd wel aan.

Wat je kan doen is het leuk maken in de buurt van de hindernis. Dus naar de hindernis toe gaan en daar een makkelijke, leuke oefening doen. ZO wordt het in de buurt van de hindernis al leuker.

De Horse Agility training clinic heeft mij er weer aan herinnert dat ik niet te veel recht op mijn doel af moet gaan maar soms juist met een omweg naar je doel te gaan. Kyra vindt het podium heel eng, vooral met 4 benen. Dus eerst in de buurt van het podium allerlei oefeningen gedaan: voorwaarts, nog 1 stap, 2 achterwaarts, zijwaarts, flehmen enzovoorts. Dan een keer met 1 been erop laten staan, weer eraf, weer andere oefeningen doen, weglopen en andere hindernis oefenen enzovoort.

In elk geval genoeg eromheen verzinnen dat het niet meer te anticiperen is (podium = erop). Die tactiek zou bij jou paard ook kunnen helpen. Dus dat een hindernis niet automatisch betekent: er overheen. Set up for succes: maak het bij de hindernis leuk en gemakkelijk. Vraag een oefening die ze sowieso al leuk vindt te tonen.

Wat betreft het werkelijke springen: ik ben begonnen met 1 balk en daar moest Kyra overheen stappen. Situatie wel zo gemaakt dat er overheen stappen veel gemakkelijker was dan er omheen. Er naar toe lopen was al een click waard.

Toen ze door had dat er naartoe lopen al beloond werd, kreeg ze ook meer interesse om naar een balk toe te lopen. De eerste sessies waren met lage criteria, daarna heb ik snel de criteria opgevoerd: op het moment van erover heen gaan belonen en met een laag sprongetje verder gegaan. Al vrij snel heb ik geclickt voor het doorlopen na de sprong omdat ik haar natuurlijk niet wilde leren dat springen= direct daarna stilstaan. De volgende stap was een lage dubbelsprong en toen heb ik soms voor de sprong (er naar toe) beloond en dan weer als ze over 2 sprongen ging.

Als laatste criterium ben ik gaan belonen voor elke sprong/balk die ze NIET aanraakte. Nu zeg ik 'spring' en wijs ik en weet ze dat het de bedoeling is er overheen te gaan. De springsessies heb ik ook afgewisseld met leuke oefeningen er voor en tussendoor. Ook als einde training bijvoorbeeld laten grazen. Het ging eigenlijk heel snel maar ik had ook geen eindtermijn in mijn hoofd, dat scheelt. Misschien dat je wat inspiratie hieruit haalt. Ik weet niet of dit de juiste manier voor jouw paard gaat zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:03

JMkaaay schreef:
Wel zou ik hier toch even een vraagje willen stellen: Als ik Deejay meeneem naar de poetsplaats wil hij álles aanraken. Die nieuwsgierigheid vind ik prachtig, maar het is niet de bedoeling dat hij van alles op de grond gaat stoten. Er liggen ontzettend veel emmers en spullen van anderen. Ik wil ook niet als een gek aan zijn hoofd gaan trekken als hij zoiets doet... Ideeën over hoe ik er op dat moment mee om moet gaan?

Als ik goed begrijp, train je momenteel niet? Misschien is het dat gemakkelijker om voor nu de gemakkelijkste weg te kiezen en ergens te poetsen waar hij niet alles om kan gooien (of spulletjes buiten bereik zetten)
Dat voorkomt frustratie en in ieder geval het onbewust afremmen van zijn nieuwsgierigheid, die je (zoals ik hier lees) wil behouden.

Een andere optie is hem trainen om zijn neus bij een target te houden, dat je daar ophangt, maar dat vergt dus weer veel tijd en veel training en persoonlijk zie ik daarvan vooral het nut in als je te maken hebt met bv een agressief paard. Ik vind het wat van de ontspanning weg nemen, die eigenlijk gepaard zou moeten en kunnen gaan met lekker poetsen

Zelfs poets ik de paarden gewoon los in de wei. Ze hebben geleerd om gewoon te blijven staan en vinden het ook lekker.
Heel ontspannend, omdat niets moet en ze pijnlijke punten (die hebben mijn dames nog wel eens) goed kunnen aangeven

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:09

xMyrth schreef:
Ohh op moment ben ik eventjes gefrustreerd. Les nemen is niet echt een optie en ik weet dat ik ook geduld moet hebben, maar het lijkt wel alsof er geen vooruitgang in zit...

Ben nu bezig met targetteren en leidoefeningen.
Bij het targetteren ben ik nu op een ount dat hij vrijwel meteen de target aanraakt als ik hem laat zien.
Ik probeer het nu op commando te leren, maar daar heeft Risse het geduld niet voor lijkt het. Of hij begrijpt het niet. In elk geval weet ik niet hoe ik het verder moet aanpakken. Nu zeg ik net voordat hij zijn target aanraakt het woord touch. Hij raakt de bal aan en ik click en beloon...
Dit vanachter een hek omdat hij soms kan drammen. Achter het hek gaat beter.

Verder ben ik nu ook begonnen met leidoefeningen. Dit gaat redelijk goed voor een eerste x, maar soms haalt hij me in. Dan draai ik 90 graden een andere richting op. Hij houd halt wanneer ik me omdraai en naar hem to loop. Ik houd dan mijn hand op en zeg hoo.

Echter, wanneer ik hem een aai wil geven loopt hij met me achteruit. Hij wil lijkt het wel met zijn neus bij mijn hand kunnen blijven, aangezien daar de snoepjes vandaan komen...

What to dooooo

Zzzzeeeennnnnnnnnnn :D
Geen zorgen. Hier zijn we allemaal doorheen gegaan/gaan we allemaal doorheen.
Belangrijkste is je nergens druk over te maken.

Ik vind het heel erg moeilijk om achter de computer te zien waar het probleem precies zit, dus het blijft erg gokken. Een stemcommando leer je aan door eerst te 'shapen' tot een gedrag en in het begin op het moment van uitvoering van het gedrag het commando te geven. Dan weet je altijd dat gedrag en commando samen geeft.
Als je zeker bent van het gedrag, ga je idd het commando naar voren schuiven.
De bedoeling daarvan is, dat je niet straks een commando geeft zonder dat het voor het paard exact duidelijk is wat de bedoeling is, want dan leer je het een commando te negeren. Niet omdat het dan niet wil luisteren, maar omdat het geen verband ziet en dus geen waarde eraan hecht.

Met het leiden kan het zijn dat hij het optillen van de hand als cue voor achterwaarts ziet (is een gok hoor)
Waarom kies je voor het erheen lopen? (wekt vaak het achteruit willen op?)
Je loopt ernaast, als ik het goed begrijp?
Wat doet je paard als je stopt?

Het is altijd wel handig om te filmen als je echt gerichte tips wilt.
Dan zien we hier wat beter wat je precies doet/wat er gebeurt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:10

cube schreef:
Zo wat is er weer veel gepraat! Ben even erg druk geweest en nu min of meer bijgelezen. Vorige week beginnetje gemaakt met hoofd laag. Morgen hier mee verder. En aankomende zaterdag les in de dubbele longe. Daar heb ik nou zo'n zin in. Had het al eens gedaan, maar echt bedreven ben ik er niet in. Dus nu heb ik samen met de eigenaresse een les. Heel benieuwd hoe dat gaat.

Leuk! Dubbele longe lijkt mij wel leuk om te leren (en niet zo gemakkelijk :o )

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:57

liljebo schreef:
Als ik goed begrijp, train je momenteel niet? Misschien is het dat gemakkelijker om voor nu de gemakkelijkste weg te kiezen en ergens te poetsen waar hij niet alles om kan gooien (of spulletjes buiten bereik zetten)
Dat voorkomt frustratie en in ieder geval het onbewust afremmen van zijn nieuwsgierigheid, die je (zoals ik hier lees) wil behouden.

Een andere optie is hem trainen om zijn neus bij een target te houden, dat je daar ophangt, maar dat vergt dus weer veel tijd en veel training en persoonlijk zie ik daarvan vooral het nut in als je te maken hebt met bv een agressief paard. Ik vind het wat van de ontspanning weg nemen, die eigenlijk gepaard zou moeten en kunnen gaan met lekker poetsen

Zelfs poets ik de paarden gewoon los in de wei. Ze hebben geleerd om gewoon te blijven staan en vinden het ook lekker.
Heel ontspannend, omdat niets moet en ze pijnlijke punten (die hebben mijn dames nog wel eens) goed kunnen aangeven

Het liefst zou ik hem ook buiten poetsen maar dat is niet toegestaan bij ons op stal. Het mag alleen op de poetsplaats, omdat anders het terrein vol ligt met wintervacht denk ik.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:29

JMkaaay schreef:
liljebo schreef:

Het liefst zou ik hem ook buiten poetsen maar dat is niet toegestaan bij ons op stal. Het mag alleen op de poetsplaats, omdat anders het terrein vol ligt met wintervacht denk ik.

je kan evt ook belonen voor stilstaan en recht voor zich uit kijken? Eerst voor een seconde en dan de duur uitbreiden.

xMyrth

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:04

ik gebruik het boek vrijheidsdressuur van miriam nieuwe weme. hierin staat haar theorie uitgelegd en die probeer ik te volgen. zij zegt dat je het paard eerst moet leren dat een target aanraken een beloning verdient. op het moment van aanraken click en beloon ik dus. er zit nog geen commando aan vast. nu risse door heeft dat hij na het aanraken van het balletje een beloning krijgt ga ik er een commando aan koppelen. op het moment dat hij het balletje aanraakt zeg ik "touch". dit heb ik zo gedaan en nu zeg ik "touch" net vóór hij het balletje aanraakt. doe ik dit nou juist goed of niet? of hoe moet ik het dan doen? op deze manier staat het in elk geval uitgelegd door Miriam.

wat betreft het leiden...
ik loop ervoor, twee meter ongeveer. hij moet mij volgen, maar wanneer hij de andere kant op loopt of me "afsnijd" of iets dergelijks, draai ik 90 graden en loop ik een andere kant op, zodat hij me toch meer moet volgen. Dit heb ik ook geleerd van het boek. wanneer hij moet stoppen moet ik me omdraaien en "ho" zeggen. Ook moet ik dan naar hem toelopen omdat hij anders doorloopt tot hij bij me staat. in het boek staat ook uitgelegd dat je je omdraait en meteen naar het paard toeloopt wanneer hij niet op commando stilstaat. Achteruitlopen heb ik hem nog niet aangeleerd, maar ik zal anders mijn hand niet meer omhoog doen.
Gisteren heb ik ook een stukje naast hem gelopen met een los touw. Hij loopt dan braaf met me mee, maar volgens mij is dat meer omdat zijn neus dan dichterbij de snoepjes zijn...

Het achteruitlopen doet risse niet alleen met de leidoefeningen, maar ook met targetteren. hij wil gewoon per se met zijn mond bij mijn hand kunnen omdat daar de snoepjes vandaan komen. vandaar dat hij met mijn hand mee achteruit loopt, of met zijn hoofd omhoog gaat als ik bv zijn voorhoofd wil aaien.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:59

HippoLogic: Bedankt voor je tips, iets om over na te denken :j
Zeker het stuk over met een omweg het doel te bereiken en om leuke dingen in de buurt van de hindernis te doen!
Ik denk dat mijn pony op die manier wel de spanning van de hindernis kan loslaten en het gaat koppelen met iets positiefs.

Vandaag meteen een staander en balk in de bak gezet, pionnen erbij (die vindt ze geweldig) en wat oefeningen gevraagd (Spaanse pas, nog zoiets waar ze dolenthousiast in is nu).
Ze is wel geïnteresseerd in de balk, maar in de staander niet. Ik heb deze keer ook niet gevraagd om over de balk te stappen, maar gewoon in de buurt oefeningen te vragen.
Moet zeggen dat ze tijdens die oefeningen wel vrij relaxed was en niet in de gespannen staat die ze normaal is bij een hindernis :)

Verder zat ik gisteren na te denken over rijden. Mijn pony staat nu vier jaar qua rijden met pensioen, omdat ze mentaal last bleef houden van haar rugklachten. Het bleef altijd terugkomen dat ze gewoonweg geen plezier had in rijden (zichtbaar) en ik heb jaren geprobeerd het positief te maken, leuke dingen te doen. En nu dacht ik, waarom niet met clickeren proberen?

Ik had vanmiddag een opstapkrukje in de bak gezet, eerst laten wennen aan het krukje, het aanraken, naast haar gezet gezet, ik óp het krukje en tot slot ben ik erop gaan zitten. Ze deed het keurig netjes, al zag ik wel dat ze wat gespannen was.
Na een paar keer clicken zakte de spanning wat en mocht ze aan stappen van mij. Van twee pasjes naar een rondje in de bak, ze deed het keurig netjes :)

xMyrth: Ik kan alleen even vanuit mijn eigen ervaring kijken, ik introduceer nieuwe kunstjes altijd gelijk met een commando erbij, zodat ik later niet de oefening nog moet koppelen aan een commando. Misschien zou je het (verbaal) commando kunnen zeggen net vóórdat je een target aanreikt? Het is me nu niet duidelijk of je eerst een target aanbiedt en dan 'touch' zegt of eerst 'touch' en dan target aanbieden.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:55

urselin, dat ga ik vanaf nu ook doen. meteen met commando erbij. opzich is het een fijn boek maar er zijn natuurlijk dingen die je op je eigen manier moet doen. ik denk dat met commando er van begin af aan bij, de oefening ook voor risse een stuk duidelijker wordt. anders begrijpt hij het net, en dan komt er weer verandering. ik vraag me alleen af hoe ik hem dadelijk ga leren dat hij de target alleen moet aanraken als ik het commando geef.
wat jij bedoelt is "touch" zeggen en vervolgens meteen een target aanreiken. daar heb ik nog niet aan gedacht. ik reik inderdaad eerst een target aan en zeg "touch" net vóór het moment dat risse het balletje aanraakt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:14

Gisteren heb ik weer getraind na een pauze van 2 weken. Gewoon even wat grondwerk gevraagd, naast het podium. Halt, 1 stap, halt 1 stap achterwaarts geoefend en toen weer op het podium gevraagd. Ze kon inmiddels al: 2 voorbenen op het podium, er overheen lopen (dus ook met de achterbenen erop) en er overheen lopen en dat ik clickte voor de achterbenen erop. Maar dan waren de voorbenen er dus weer af. Dit is het stadium waar ik de vorige trainingen echt ben blijven hangen. Na een pauze gaat het meestal vele malen beter.

Gister dus begonnen met wat simpele oefeningen naast het blok: 1 stap per keer. Dat is namelijk handig voor op het blok. Daarna 2 voorbenen erop gevraagd en weer halthouden. So far, so good. Maar dan... 1 stapje gevraagd en weer halthouden. Ze stond nu met beide voorbenen aan rand van het blok, zodat de achterbenen er ook bij zouden kunnen komen staan. De eerste twee pogingen lukte niet: ze deed wat ze de vorige keren ook deed: er overheen lopen en halthouden als de achterbenen er op staan. Ik heb nu tijdens het lopen de beloning gegeven (goeie tip uit dit topic!) en daarna niet meer voor dit beloond.

Even weer wat anders tussendoor geoefend en toen nog een keer naar het podium. Weer stap voor stap haar erop gevraagd en de berggeit (= achterbenen naar voren vragen) toen ze alleen met de voorbenen er op stond. En met heel veel rust mm's gevraagd en met stem beloond voor goede pogingen. Ineens had ze door dat 4 benen ook gingen passen. :) Op het blok heb ik geloof ik wel 10x geclickt. Ze stond heel rustig, netjes te wachten op wat er komen ging. Niet al te lang gewacht, want ik vond het heel erg belangrijk dat ik haar er ook af zou vragen. Dat deed ze ook netjes en als beloning heb ik haar laten liggen en laten rollen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:28

Kaay, jammer dat je nergens anders kunt poetsen. Dan is idd trainen op stilstaan een optie (of met de neus op target, maar dat vind ik persoonlijk wat veel vergen van een paard)

Myrth, ik vind het erg moeilijk om iets zinnigs te zeggen. Ken wel het boek waar je het over hebt, maar ik vind het zelf niet het beste boek. Het is wel aardig, maar beperkt. (voor mijn gevoel dan)
Heb je een bepaalde reden waarom je paard achter je moet lopen (de meeste kiezen daar niet voor, omdat het paard op je kan springen als het schrikt) en waarom je er bij ho heen moet lopen.
Lijkt mij persoonlijk wat onpraktisch in dagelijks gebruik.
Ik vind het zelf handiger als ze met het hoofd ongeveer bij mijn schouder lopen en gewoon stoppen op het klein beetje heffen van de hand of als ik zelf stop.
Hoewel silja een voorkeur heeft van ietsje verder naar voren lopen. Vind ik op zich helemaal geen probleem. Ze luistert goed en daar gaat het om

Ursulin, klinkt goed. Maar een vraagje... je zegt dat je paard steeds weer rugklachten krijgt met rijden? Is het dan wel verstandig om het toch weer te proberen?
Houdt er rekening mee dat een paard de eigen grenzen kan overschrijden met clickeren. Het is de verantwoordelijkheid van eigenaar/ruiter om zich daarvan bewust te zijn en het tegen zichzelf te beschermen.

HL: Knappe kyra. (nou ja, ook knap getraind natuurlijk)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:53

In mijn vorige post schrijf ik dat ze mentaal er last van bleef houden ;)
Anders was ik er never nooit meer opgestapt.

Wat goed Hippologic, zet je vaker een pauze in?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:12

liljebo ja misschien beperkt, maar ik vind het wel heel duidelijk uitgelegd. ofja het klinkt allemaal heel logisch. toch kijk ik voortaan ook even op bokt hoe anderen hun paard iets aanleren, misschien dat ik daar nog meer aan heb! de reden waarom risse achter mij moet lopen is als volgt: volgens miriam zijn er 3 leidposities. de eerste is dat het paard achter je aanloopt, vervolgens naast / net achter het oog en de derde leidpositie is naast de schouder. volgens miriam begin je voor het paard, vandaar dat ik dat gedaan heb. maar volgens jou kan ik gewoon naast het paard lopen? kan ik de eerste leidpositie overslaan en is het helemaal niet zo belangrijk? :):) in het boek staat dat het handig is als het paard de leidposities kent en accepteert aangezien je deze nodig hebt voor het aanleren van bijvoorbeeld achterwaarts lopen (aangezien je paard heeft leren halthouden bij de leidoefeningen). Ook staat er dat de oefening parkeren noodzakelijk is voor het aanleren van de meeste kunstjes, hoe denken jullie hierover?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:13

Wat knap HL. xMyrthe, kun je anders eens een filmpje maken idd? N.a.v. het commentaar op mijn filmpje laatst besloten om een 2e clicker te kopen. 1 tape ik aan de target vast en de andere kan ik dan voor andere zaken gebruiken. Juist door het filmpje en de opmerkingen zie ik nu ook dat mijn (euh, hoe heet het ook alweer) loop? niet echt vloeiend was/is.-->word aan gewerkt;)
Btw xMyrth, ik heb hetzelfde boek liggen! Maar leer wel heel veel in dit topic.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:29

Wat jij zegt over je click - beloning, daar heb ik volgens mij ook wel last van ;)
Ik click en dan wil ik een stukje wortel pakken uit mijn buidelzakje, maar dan krijg ik hem net even niet goed te pakken en dan duurt het alweer even... zucht.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken. Moet even kijken of ik mijn camera ergens op kan zetten waar risse er niet bij kan, anders ligt hij op de grond haha. Ik lees ook altijd mee in dit topic, maar er zijn mensen die gewoon een stuk verder zijn dan ik (dat is ook niet zo moeilijk) dus dan weet ik niet wat ik moet reageren aangezien ik zelf een leek ben. Dan zeg ik beter niks hahaha xD

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:35

Dan praat je maar tegen mij, net zo'n leek haha

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:58

Iedereen dank je wel. :)
urselin schreef:

Ja zeker! :j
Sowieso 1x per jaar een paar weken achter elkaar (vakantie, dus helemaal echt niet trainen) en tussendoor voor bepaalde oefeningen. Ook wel eens speciaal als ik vastloop met een oefening. Bijvoorbeeld voor mezelf om in die tijd info te zoeken over een andere aanpak, en in de aanleer fase om het 'gewoon' een paar dagen te laten rusten/bezinken.

Ik heb echt alleen maar zeer positieve ervaringen met pauzes dus ik gebruik het regelmatig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:00

urselin schreef:
In mijn vorige post schrijf ik dat ze mentaal er last van bleef houden ;)
Anders was ik er never nooit meer opgestapt.

Ohhhhhhh ik heb weer eens slecht gelezen :o Sorry :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:04

Ik ben net terug van Kyra. Nog eens het podium geoefend.

De batterij van mijn camera was bijna leeg, dus heb ik ervoor gekozen hem niet ergens neer te zetten en te laten draaien tot Kyra op het podium stond maar even te wachten tot ze zover was zodat ik snel een filmpje kon maken. Lekker wiebelig beeld dus, excuses. De herrie op de achtergrond is een ander paard wat gereden wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:09

Myrth.. ik zelf zie daar niet de meerwaarde van. Ik bedoel... ik kan al die dingen (nou ja, geen kunsten want die doe ik niet) prima vanuit een naast positie. (of schuin erachter... dat doe ik ook wel eens, behalve bij trulsa... die vindt dat echt niet leuk) Ze hebben geleerd op mij te letten en stoppen op handsignaar of als ik stop en achterwaarts kan ik door zelf achterwaarts te gaan of een halve draai te maken en mijn hand iets omhoog te houden. Parkeren is ook geen enkel probleem (gebruik ik best veel omdat ik het in de wei borstel en dan moeten ze gewoon op de plek blijven staan... ze staan dan dus gewoon los tussen de andere paarden)

Maar dat is puur mijn persoonlijke mening. Die is voor ieder anders.
Ik denk dat je zelf vooral bij oefeningen moet afvragen of jij daar het nut van inzien/het handig vindt en waarom wel/niet.

Overigens denk ik dat het merendeel van de mensen hier nog heel erg lerende zijn.
Ik denk ook dat iedereen, beginner net zo goed als mensen die wat meer gevorderd zijn, goede ideeën kan hebben. Vaak is het een kwestie van creatief/out of the box denken, als iemand een vraag stelt of ergens over wil discussieren en dan kan lekker meebrainstormen heel leerzaam zijn.
Zelf leer ik ook veel van gestelde vragen want het dwingt tot nadenken en daar leer je dan weer van; net als van evt discussies die ontstaan.

*edit* HL, wat leuk. Ze lijkt volkomen op haar gemak op de blok. Top

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:20

Ik doe even lui:
liljebo schreef:
Overigens denk ik dat het merendeel van de mensen hier nog heel erg lerende zijn.
Ik denk ook dat iedereen, beginner net zo goed als mensen die wat meer gevorderd zijn, goede ideeën kan hebben. Vaak is het een kwestie van creatief/out of the box denken, als iemand een vraag stelt of ergens over wil discussieren en dan kan lekker meebrainstormen heel leerzaam zijn.
Zelf leer ik ook veel van gestelde vragen want het dwingt tot nadenken en daar leer je dan weer van; net als van evt discussies die ontstaan.

Idem! :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:46

Durf het trouwens bijna niet te zeggen.....

Maar ik, over de datum zijnde penny, heb een pony gekocht.
Een echte penny-pony.

Tja.... ik was al best heel erg lang aan het kijken voor een paardje waar ik iets mee kon doen (allang voor de dood van billy) en echt alle mogelijke opties bekeken, van ardenner tot shet en in allerlei leeftijden. (maar wel binnen een bepaald budget)
Ik merkte echter eigenlijk dat ik niet meer echt op wilde stappen. Een impressiefractuur van lang geleden, bij een val met paard, zorgt voor chronische rugpijn en daarmee wordt mijn angst voor het opstappen groter ipv kleiner. Dacht eerst dat ik er nog overheen kon komen en soms leek het ook even zo, maar bij het minste geringste kwam het met volle kracht terug.
Dat was niet leuk meer.

Uiteindelijk ben ik voor een shet gevallen van ruim een meter, niet eens stamboek en eigenlijk ook niet knap.
Maar een heel erg leuk karakter. Vriendelijk, nieuwsgierig, stabiel, mensgericht.
Compleet uit conditie, dat wel. Drie jaar in de fok gelopen, niets mee gedaan.

Gisteren in de kliniek laten keuren (ongebruikelijk, maar ik wilde echt een bruikbare pony dus die investering was het mij waard) en helemaal goed en gezond gekeurd.

Nu wil ik straks gaan mennen, maar moet dus eerst sparen voor een wagentje (dat moet dan dus wel een fijn wagentje worden, vederlicht, sterk en geschikt voor mijn rug)
Dus tijd genoeg om op te bouwen.

Heb nu dus ook weer een projektje dat hier dus wel regelmatig zal opduiken.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:16

Ziet er goed uit HL, ze lijkt idd relaxt te staan.
Liljebo, dat vraagt om een foto! Gefeliciteerd meet je aankoop! Is het een hij of een zij en heeft het ook een naam? Leuk een nieuw project. Ik snap je beweegredenen heel goed. Ook ik ben gestopt met rijden vanwege lichamelijk ongemak en dat is soms voor mij iig nog steeds hard slikken. Leuke is dat ik altijd heb gezegd dat ik dan wel een shet wou doen, dan weet ik tenminste zeker dat ik er niet op kan. En wat doe ik nu? Een haflinger...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:15

haha... ik ging eigenlijk voor een ardenner :+. Maar goed... ik maak nog foto's, maar ze komt steeds heel dicht bij me staan, dus dat is lastig. Ik ben blijkbaar de veilige haven in een nog spannende omgeving.
Als ik weg ga, begint ze te hinniken/roepen. Voel mij gewoon schuldig als ik naar binnen ga.
Maar dat zal wel minder worden als ze zich goed in de kudde thuis voelt. Al vind ik het wel leuk dat ze mij allemaal nog wel graag zien komen.
Het is een zij en ze heet ... niet lachen ... shakira. Oorspronkelijk polly, maar de kinderen van de vorige eigenaar doopten haar om tot shakira, toen een paspoort werd aangevraagd.
Persoonlijk vond ik polly beter passen maar ja...
(iedereen lacht mij een beetje uit vanwege de keuze voor een shet met de naam shakira ^) )

Weet je... als ik echt nog heel eventjes op een paard wil zitten, mag ik heus Hälga's rug wel even lenen. Het is voor mij voldoende om heel eventjes te zitten en vanaf de rug te knuffelen, zo nu en dan. Of gewoon het idee te hebben dat dat kan, als ik graag wil. (met stappen is ze weer meteen minder comfortabel door haar artrose. Wil ik ook niet, want dan gaat ze struikelen en heeft dus last)
Laatst bijgewerkt door liljebo op 04-04-13 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:41

Shakira, fantastisch haha..heb gelijk dat liedje in m'n hoofd en zie een filmpje van een shet op dat liedje gemonteerd haha..Dus ze is lekker aan het wennen. Komt vast gauw goed, even d'r plekje vinden. Nou we zien haar binnenkort wel langs komen dan:)