urselin schreef:Mag ik vragen hoe je het aangepakt hebt met naar een echte sprong toe werken?
Vooral met een staander en balk van de grond zie ik al spanning bij mijn pony opkomen, hoe laag het ook is.
Ik moet bekennen dat ik het soms moeilijk vind om aan te passen aan haar tempo
Kyra struikelde altijd over een balkje al en liep er eigenlijk altijd omheen als ze een keus had. Ze was niet bang. Ook een sprongetje van 35 cm tikte ze altijd wel aan.
Wat je kan doen is het leuk maken in de buurt van de hindernis. Dus naar de hindernis toe gaan en daar een makkelijke, leuke oefening doen. ZO wordt het in de buurt van de hindernis al leuker.
De Horse Agility training clinic heeft mij er weer aan herinnert dat ik niet te veel recht op mijn doel af moet gaan maar soms juist met een omweg naar je doel te gaan. Kyra vindt het podium heel eng, vooral met 4 benen. Dus eerst in de buurt van het podium allerlei oefeningen gedaan: voorwaarts, nog 1 stap, 2 achterwaarts, zijwaarts, flehmen enzovoorts. Dan een keer met 1 been erop laten staan, weer eraf, weer andere oefeningen doen, weglopen en andere hindernis oefenen enzovoort.
In elk geval genoeg eromheen verzinnen dat het niet meer te anticiperen is (podium = erop). Die tactiek zou bij jou paard ook kunnen helpen. Dus dat een hindernis niet automatisch betekent: er overheen. Set up for succes: maak het bij de hindernis leuk en gemakkelijk. Vraag een oefening die ze sowieso al leuk vindt te tonen.
Wat betreft het werkelijke springen: ik ben begonnen met 1 balk en daar moest Kyra overheen stappen. Situatie wel zo gemaakt dat er overheen stappen veel gemakkelijker was dan er omheen. Er naar toe lopen was al een click waard.
Toen ze door had dat er naartoe lopen al beloond werd, kreeg ze ook meer interesse om naar een balk toe te lopen. De eerste sessies waren met lage criteria, daarna heb ik snel de criteria opgevoerd: op het moment van erover heen gaan belonen en met een laag sprongetje verder gegaan. Al vrij snel heb ik geclickt voor het doorlopen na de sprong omdat ik haar natuurlijk niet wilde leren dat springen= direct daarna stilstaan. De volgende stap was een lage dubbelsprong en toen heb ik soms voor de sprong (er naar toe) beloond en dan weer als ze over 2 sprongen ging.
Als laatste criterium ben ik gaan belonen voor elke sprong/balk die ze NIET aanraakte. Nu zeg ik 'spring' en wijs ik en weet ze dat het de bedoeling is er overheen te gaan. De springsessies heb ik ook afgewisseld met leuke oefeningen er voor en tussendoor. Ook als einde training bijvoorbeeld laten grazen. Het ging eigenlijk heel snel maar ik had ook geen eindtermijn in mijn hoofd, dat scheelt. Misschien dat je wat inspiratie hieruit haalt. Ik weet niet of dit de juiste manier voor jouw paard gaat zijn.