Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
miezelke schreef:Haha ja het kan soms zwaar zijn hevooral dan mentaal soms.
Gisteren een heeeeele fijne les gehad. Mijn eigen paard begint zo goed te gaan; hij is zo subtiel geworden in communiceren dat als ik nog maar aan galop dénk (bij het longewerk) dat hij al aanspringt. Ook gewoon correcties vragen is zo leuk; over de schouder naar buiten vallen? Met de zweep over de schouder heen hem weer naar binnen vragen. Lengtebuiging kwijt? Eventjes wijzen naar de singel (of ook denken richting schouderbinnen) en huppakee weer mooie lengtebuiging. Cirkel verkleinen? Schouderbinnen vragen door mijn schouders naar binnen te draaien. Achterbeen dat uitzwengt? Travershulpje, poef! Gewoon het nog maar anders positioneren van mijn lichaam, wat draaien met mijn schouders brengt de hulp al door.
Dan in de namiddag stond knollemans in de wei; met niet anders dan een twijgje heb ik hem in vrijheid nog wat geoefend op travers, appuyement, wijken, schouderbinnen etc.. in stap en draf. Daarna nog wat stukjes langs mij op draven, de wei door. Connectie zat top. Zo fijn, ik glim nog steeds na
miezelke schreef:Haha ja het kan soms zwaar zijn hevooral dan mentaal soms.
Gisteren een heeeeele fijne les gehad. Mijn eigen paard begint zo goed te gaan; hij is zo subtiel geworden in communiceren dat als ik nog maar aan galop dénk (bij het longewerk) dat hij al aanspringt. Ook gewoon correcties vragen is zo leuk; over de schouder naar buiten vallen? Met de zweep over de schouder heen hem weer naar binnen vragen. Lengtebuiging kwijt? Eventjes wijzen naar de singel (of ook denken richting schouderbinnen) en huppakee weer mooie lengtebuiging. Cirkel verkleinen? Schouderbinnen vragen door mijn schouders naar binnen te draaien. Achterbeen dat uitzwengt? Travershulpje, poef! Gewoon het nog maar anders positioneren van mijn lichaam, wat draaien met mijn schouders brengt de hulp al door.
Dan in de namiddag stond knollemans in de wei; met niet anders dan een twijgje heb ik hem in vrijheid nog wat geoefend op travers, appuyement, wijken, schouderbinnen etc.. in stap en draf. Daarna nog wat stukjes langs mij op draven, de wei door. Connectie zat top. Zo fijn, ik glim nog steeds na
Gizeppie schreef:Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..
Peetstap schreef:Gizeppie schreef:Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..
Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.
Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.
Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg
plutolover schreef:ik doe veel academisch grondwerk. Maar regelmatig longeer ik ook met een concorde longe. En ik merk dat hij dankzij het academische hij ook hierin veel beter in loopt dan zich vast houdt. Waarom ik dan een concord longe gebruikt? Omdat longeren via de academische manier wij nog niet heel verdiept in zijn. En ik ben hoog sensitive en dag met veel prikkels heb gehad. vind ik ook wel eens lekker om 'gewoon' te longeren ipv met mij energie nog meer erbij. (longeren is mijn haflinger niet altijd aan de stemcommando's dit omdat hij 1lastig vind de oefeningen en 2 hij weet dat ik van hem af staat dus waarom moeite doen??)
door middel van de concordlonge gebruikt hij toch meer zijn rug en zakt hij wat beter zonder te veel op de voorhand te duiken. ( de concord longe is geen 'bijzet' door strak te zetten, of echt houding te dwingen. hij kan gewoon met zijn neus eruit)
Dus ik gebruik ook niet 1 methode. Al hou ik me 'vast' aan basis methode en dat is voor mij academisch. Kwa rijden zijn we op de academische manier ook nog niet zo heel ver. Dus pak ik soms de standaard manier van rijden.
Dus als jou paard aangeeft lange lijnen fijner te vinden, dan daar lekker door mee te gaan.
mijne vind de werk aan de hand positie fijner dan de grondwerk positie. Maar ik moet eerst mijn auditie in grondwerk halen en dan kan ik overstappen op de werk aan de hand positie.
Zet ik hem aan dubbele lijnen.. dan heb ik een paard die gelijk zijn kaken op slot zet, en rug weg drukt.. terwijl ik nog niet eens begonnen ben..
Vroeger gebruikte ik wel eens de longeerhulp.. Na 2 jaar niet gebruikt te hebben was ik nieuwschierig hoe hij daar nu onder zou lopen. Wow wat een verschil was dat hij liep er heel fijn onder. Soms gebruik ik dit soort dingen om te zien of hij verbeterd is. Omdat ik het niet altijd ziet.
De longerhulp gebruik ik alleen niet meer omdat ik het te veel in de mond vind bewegen.
Peetstap schreef:Gizeppie schreef:Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..
Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.
Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.
Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg
plutolover schreef:Gizeppie: misschien past het niet bij je paard of ind vind hij het heel moeilijk. Alleen maar goed dat je naar je paard luisterd.
Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los. Met het 'tradionele rijden' duikt hij te veel op de voorhand en wordt hij te sterk. Met academisch totaal niet. Alleen kost het wat meer 'tijd' voordat hij nageeft, maar dan geeft hij wel correct na.
Maar zo is elk paard anders. Als jou paard het fijner doet met lange lijnen. En dan ind spelerwijs academisch is dat toch prima. En als hij het echt niet leuk blijft vinden zijn er gelukkig nog andere wegen die je in kan slaan. Academisch rijkunst is niet DE methode, het is EEN methode.
Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard
plutolover schreef:Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los.
Peetstap schreef:plutolover schreef:Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los.
Dit herken ik dan ook weer in longeerwerk, alleen al op gewicht van de lijnen en de weerstand van de lijn in de singelringen maakt dat de kaken op slot gaan.
Pak ik hem echter rechtstreeks uit de handen met de lange lijnen door ernaast / erachter gaat het wel goed.
eigenlijk heel fijn toch Pluto ?, dat paardje zo gevoelig is in mondje![]()
Pak ik stal genoot haar paard, die loopt juist weer heerlijk te swingen met d. longeerlijnen en verder niks eraan of erop.