[***] schreef:Hoe denken jullie trouwens over hetgeen uit het artikel dat je beter kan concentreren op 1 ding en dat afwerken, ipv veel dingen tegelijk willen doen? Ik snap de gedachtegang wel, maar hoe hou je het interessant voor je paard als je steeds met hetzelfde bezig bent? Of zou dat uiteindelijk ook belonend werken, dat ze weten wat van hun verwacht wordt en ze daar wat mee kunnen verdienen? Bij Boke is dat sowieso, maar dat is omdat hij bangig is. Of Cobe dat zo leuk vindt?
Ik weet niet over welk artikel je spreekt, maar persoonlijk hou ik trainingssessies erg kort. Soms heb ik meerdere sessies op een dag. Met pauze er tussen.
De trainingen op zich, zijn nu langer dan 4 jaar geleden, gewoon omdat ik ook veel dingen kan vragen die ze al kent. Dus ik kan beginnen met wat nieuws (of een criterium verhogen), dan misschien een korte pauze daarna wat bekende oefeningen en dan pauze en afsluiten met weer wat anders.
Helemaal in het begin, toen ik Kyra nog moest temmen (letterlijk!) werkte ik echt maar aan 1 ding (targetten van het halster). Telkens heel kort. Hooguit 5 minuten, dan liet ik haar rusten. Ik ging uit zicht om haar bij te laten komen of aan de andere kant van de schuur staan praten met mensen zodat ze me wel kon observeren en mijn stem kon horen. Ik gebruikte een kookwekker om de sessies kort te houden en er ging echt enorm veel biks doorheen! Hoge reinforcment.
Volgende stap was overal laten aanraken.
Ik train eigenlijk nooit 2 geheel nieuwe dingen op 1 dag.
@Nimue: Grappig ding die manners minder. Nooit gezien. Leuk.
liljebo schreef:Ik zie zelf ook niet zo veel verschil in het verhogen naar fase 4 of 'als je niet doet wat ik vraag, krijg je een tik´
Bij verhogen naar fase 4 ben je consequent bezig de druk te verhogen en word je voorspelbaar, 'als je niet doet wat ik vraag krijg je een tik' komt vaak voort uit frustratie (trainer weet niet waarom het paard 'het' vandaag niet doet/zijn geduld is op) en hij reageert af door het paard te slaan (in de hoop dat 'die stomme rotknol het dan wel leert').
Dat is een beetje hoe ik die 2 dingen onderscheid. 
Het opvoeren van druk goed gebruiken icm een click is veel te moeilijk voor de meeste trainers. Het draait allemaal om timing. Telkens (100%) met je juiste timing belonen is voor mij al moeilijk genoeg, laat staan dat ik ook standby moet staan om te reageren met druk OF een click. Dan moet ik op elk moment klaar zijn om eerst een beslissing maken: 'druk opvoeren' OF 'clicken en belonen'. De kans dat je druk opvoert op een verkeerd moment of click op een verkeerd moment wordt veel groter. Ik denk dit de kans op een poisened cue vergroot.
En dan bedoel ik met druk ook druk opvoeren/fases. Ik heb het hier niet over 'aanwijzingen' van druk (lichte druk).
nimue2010 schreef:Deze hele discussie hierboven is een soort van reflectie van mijn worsteling op het moment. Hoeveel 'eis' ik van mijn paarden en in hoeverre vind ik dat nog ethisch? Ik vind dat echt heel erg moeilijk. Het makkelijkste is natuurlijk door te gaan zoals ik altijd gedaan heb, dan kan ik lekker rijden en 'mijn' ding doen. Maar inmiddels heb ik zoveel geleerd dat dat ik dat niet meer acceptabel vind. (Nu moeten jullie niet denken dat ik een enorme bullie ben/was, maar ik vroeg toch wel om werk op mijn voorwaarden). Het is heel erg lastig - waarschijnlijk sla ik nu door en hoop ik dat ik een soort werkbare balans kan vinden...
Ik vraag me dit ook voortdurend af: ik wil ook 'gewoon mijn ding' doen met Kyra. En soms vraag ik me ook af of ze het allemaal 'echt leuk' vindt of het 'gewoon doet'? Ik vraag me ook wel eens af of dat uitmaakt als ze het de ene dag wat minder leuk vindt dan de andere dag. Kunnen paarden rijden echt leuk vinden?
Maargoed ik ben laatst ook 2x voor niets naar Kyra gegaan: ze wilde niet uit het weiland komen. Tja dan niet.
Citaat:
R-: je neemt een prikkel weg die aversief is voor je paard, waardoor het gedrag zich in het vervolg zal herhalen. Voorbeeld: je legt je benen aan en op het moment dat je paard aanstapt, haal je je benen eraf. Het eraf halen van je benen is R-, wegnemen van van iets onaangenaams, en gedrag zal zich in het vervolg herhalen: je paard weet, als ik aanstap, gaan de benen weg.
P+: je voegt een prikkel toe die onaangenaam is voor je paard, waardoor het gedrag in het vervolg zal verminderen. Je kan hetzelfde voorbeeld gebruiken: het stilstaan zal verminderen omdat daar benen op zullen volgen, maar dit voorbeeld is wellicht minder geschikt.
Ik zou willen zeggen:
P+: je voegt een prikkel toe die onaangenaam is voor je paard, waardoor het gedrag in het vervolg zal verminderen. Je kan hetzelfde voorbeeld gebruiken: als je paard stapt geef je een zithulp (je beweegt niet meer mee met het paard en wordt zwaar en moeilijker te dragen) en evt verhoog je de teugeldruk om het stappen te laten stoppen.
xMyrth schreef:ik ben nu bezig met Risse, nog steeds met targetteren en ik neem er ook wel de tijd voor.
maar ik weet niet of het voor hem gaat vervelen als we telkens hetzelfde oefenen.
wat is volgens jullie het beste? targetteren eerst echt goed aangeleerd krijgen?
of ook beginnen met een nieuwe oefening, zodat er wat afwisseling is?
targetteren doen we op moment van achter het hek, zodat hij niet drammerig wordt.
Als hij het snapt (en dat doet hij als hij 4 van de 5x de target aanraakt) kun je verder, anders wordt het een vreselijk saai iets. Met 'verder' gaan bedoel ik dan kun je het targetten gaan 'toepassen', bv op groundtying, duur verlengen, target volgen of iets anders leuks mee doen.
cube schreef:M.b.t het achteruit stappen van mij, ook daar heb je gelijk in, alleen hoe pak ik dit dan aan? Had ik gewoon beter kunnen wachten nadat ik was weggelopen? In de hoop dat ze bij mij was gekomen? Dus weglopen, dan mijn lijf weer naar haar toe draaien en target weer laten zien?
Hé volgens mij had je daar toch een target stick in je hand? Ik zou die inzetten.
Dus hem naar achter laten stappen door de target op een lastige plek te presenteren (beetje tussen de voorbenen misschien) in elk geval ver van je lichaam af, of weglopen en negeren. Maar alleen als je zeker weet dat hij het jammer vindt als je stopt, anders is het een R+.
-----
De poes is nu een paar nachten naar buiten gegaan en dan is ze overdag toch lief.
Ook zeurt ze 's nachts niet aan de deur. Misschien dat het R- bij de poes toch ook wel een beetje helpt**. Hoewel ik meestal het gevoel heb dat R- totaal niet effectief is.
**)Bij aanhouden zeuren 's nachts wordt ze in de badkamer gezet met voer en kattebak. Maar misschien is ze gewoon aan het jagen en staat ze daarom niet bij de deur of zit ze bij iemand anders te zeuren, haha.