Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:22

Ja het lijkt me voor hem wel leuker, maar ik weet niet of het verwarrend is.
Heb het gevoel dat we met targetteren nog in t beginstadium zitten... Ik ben nu bezig met het woord 'touch' te zeggen op het moment dat hij t target aanraakt :)

Soms dan tikt hij t target een aantal keer aan. Dan komt er een click en beloning.
Maar dan ineens kijkt hij de andere kant op en heb ik het gevoel dat hij niet weet dat hij t target aan moet raken voor de beloning. Moet ik dan t target weer voor zijn neus houden, of juist heel stil blijven staan totdat hij zelf de target een keer aantikt? Andere tips zijn ook welkom!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:39

xMyrth schreef:
Ja het lijkt me voor hem wel leuker, maar ik weet niet of het verwarrend is.
Heb het gevoel dat we met targetteren nog in t beginstadium zitten... Ik ben nu bezig met het woord 'touch' te zeggen op het moment dat hij t target aanraakt :)

Soms dan tikt hij t target een aantal keer aan. Dan komt er een click en beloning.
Maar dan ineens kijkt hij de andere kant op en heb ik het gevoel dat hij niet weet dat hij t target aan moet raken voor de beloning. Moet ik dan t target weer voor zijn neus houden, of juist heel stil blijven staan totdat hij zelf de target een keer aantikt? Andere tips zijn ook welkom!

Probeer na 1 keer aanraken te klikken, je zegt dat hij hem een paar keer aanraakt. Als hij hem niet aanraakt de target weghalen (bv achter je rug) en na een tijdje opnieuw presenteren.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:00

Sorry ik was niet duidelijk.
Hij tikt hem een keer aan en dan click ik :) en dat een paar keer.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:33

Wat geeft je paard aan m.b.t. één oefening doen?

De mijne loopt letterlijk weg als ze het niet meer interessant of juist te inspannend vindt, dus ik wissel oefeningen wel af :j
Trouwens veel ideeën opgedaan door dit topic :) en nuttige tips gehad van een medestudent die clickert met haar honden (om interesse naar objecten op te wekken bij mijn pony).

Voor een pony met flink trauma aan hinderissen vandaag héél veel vooruitgang geboekt :)
Nooit opgekomen om clickeren daarvoor te gebruiken tot dit topic!
Gedrag wat ze 'normaal' laat zien bij hindernissen in een bak: oren in de nek, hard rennen, hoog springen, wegrennen, rug wegdrukken.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:39

Je filmpjes op youtube staan op privé, kunnen we dus niet zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:42

Ursulin, klinkt goed, maar ik kan je filmpjes niet zien. Staat dat ze privé zijn.
Myrth, ik persoonlijk kies ook voor een beetje afwisseling. Achteruit is een goede combi omdat het wel erg belangrijk is (zeker als je paard neigt naar het tegenovergestelde.)
Mbt targetten, zou ik hem weghalen, even wachten en dan opnieuw aanbieden. Het is wel de bedoeling dat hij leert om gewoon meteen te reageren en niet na een half uur of zo.

Mbt R-/P+ denk ik dat het vooral het effect is, wat bepalend is. R- leert iets, P+ leert iets af,
Maar om het juist te kunnen gebruiken, moet je gewoon weten wat je doet, waarom, je timing goed zijn, en je moet effectief zijn.
Verder zal het ook zoals bij alles de ontvanger zijn die bepaald hoe iets wordt gezien, lijkt mij.
¨
Sabina mbt de dolfijnen... moet erbij zeggen dat R- niet werd gebruikt om een kunstje te leren.
Een voorbeeld van het gebruik van R- was bijvoorbeeld dat een dolfijn naar aan ander bad moest. (bv omdat in het hoofdbad een van de dolfijnen getraind moest worden maar daarbij behoorlijk werd geklierd door een andere dolfijn. Dan werd de 'bully' naar een ander bad gedirigeerd.) Soms was het gemakkelijk om een dolfijn dat aan te leren, maar het kwam ook voor dat een dolfijn het gewoon niet deed.
Dan werd gebruik gemaakt van een net, waarmee het langzaam naar de sluis werd gedreven. Wilde de dolfijn de verkeerde kant uit, kwam het het net tegen. Deed hij niets, dan schoof het net langzaam zijn kant uit. Zwom hij de goede kant uit, dan deed het net niets.
Ook hier kwam het erg nauw met de timing, opdat goed gedrag daadwerkelijk werd beloond,
Soortgelijke taktiek werd meer toegepast, maar wel daar waar het ging om iets wat geleerd *moest* worden ivm veiligheid of om medische reden.
Dus niet om hoger te leren springen of zo . Bij kunstjes wordt uitsluitend R+ gebruikt omdat ze het enthousiasme willen en moeten houden.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:43

Oh dat is heel slim van me :+
Doen ze het nu wel?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:53

Liljebo, dankjewel.
Dus eigenlijk zodra hij target aanraakt hem even weghalen en belonen.
Vervolgens weer opnieuw aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:04

Dank je liljebo, ik snap het :j
Daar ben ik zelf ook wel heel erg mee bezig, de gewone omgang is eigenlijk puur Parelli, ook buiten wandelen en dergelijke. Dit is omdat ik vind dat het veilig moet blijven, het kan leuk zijn, maar ik moet altijd een veiligheidsnet hebben en heb liever niet dat de pony denkt "laat ik dit of dat eens proberen". Pas op, dat mag wel hoor, maar als ik dan zeg "nu even niet" heb ik graag dat ze het meteen laten.. Gisteren nog een fijn voorbeeld van gehad, [***] wilde zelf een bepaald pad in, kende het pad niet maar hij mocht wel eens gaan kijken. Even verder moest hij over een boomstam en daarna wilde hij naar rechts, maar dat was echt wel héél smal (hij kon er wel door, maar mijn knieën waarschijnlijk niet :+ ) dus zodra ik dat door kreeg wilde ik dat hij stopte en dat deed hij echt meteen, à la seconde. Zo trots op hem! Dit zou "vroeger" niet waar geweest zijn, dan zou hij gewoon doorstappen, met alle gevolgen van dien .. Dus mijn knieën zijn wel dankbaar dat het nu zo kan, in het verleden hebben ze genoeg afgezien :Y) :))

Vandaag was het ook weer super, we zijn naar de piste geweest en hebben daar helemaal niks gedaan 8-) [***] gewoon los, ik ben in het midden op een blok gaan zitten en ik heb het allemaal eens goed bekeken. [***] ging eerst uitgebreid rollen, daarna eens kijken bij het paard dat in de weide vlak naast de bak staat en daarna samen met dat paard grasjes eten. Naar vreemde paarden toe is [***] ook echt wel verandert, ik weet niet wat er met die pony is, maar hij gedraagt zich zo anders de laatste tijd! De hele tijd oortjes naar voren en dat paard mocht echt naast zijn neus grasjes pakken, dit zou "vroeger" niet waar geweest zijn hoor, dan was het al oorlog zodra een ander paard nog maar naar een grasje keek ... Toen hij klaar was met de hele kant kwam hij eens kijken wat ik aan het doen was <3 Onderweg nog even afgeleid omdat er een ander paard langs kwam, maar toch zette hij zijn lijn naar mij toe voort <3 Dus toen hij bij mij kwam een tongklik, waarbij hij meteen begon te murmelen <3 <3 Nog een beetje in de piste geslenterd enzo, hem nog wat snoepjes laten verdienen, terug richting weide waar ik hem heb laten grazen voor de weide en even een borstel erover heb gehaald en toen terug de weide in. Daar heeft hij me nog verbaasd, door op een vingerwijzing (gewoon wijzen, niet eens bewegen) en intentie zeker 10 meter achteruit te gaan, heuveltje van de uitloop op, over de rand van de uitloop tot op de stenen. Beest is echt 8)7 af en toe, welk paard doet dat nu .. en ook echt met een pretkop hé :')

Het was echt fijn, gewoon beetje samen doen, maar niks verwachten, en dan krijg je natuurlijk het meeste <3

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:14

[***] schreef:
Hoe denken jullie trouwens over hetgeen uit het artikel dat je beter kan concentreren op 1 ding en dat afwerken, ipv veel dingen tegelijk willen doen? Ik snap de gedachtegang wel, maar hoe hou je het interessant voor je paard als je steeds met hetzelfde bezig bent? Of zou dat uiteindelijk ook belonend werken, dat ze weten wat van hun verwacht wordt en ze daar wat mee kunnen verdienen? Bij Boke is dat sowieso, maar dat is omdat hij bangig is. Of Cobe dat zo leuk vindt?

Ik weet niet over welk artikel je spreekt, maar persoonlijk hou ik trainingssessies erg kort. Soms heb ik meerdere sessies op een dag. Met pauze er tussen.

De trainingen op zich, zijn nu langer dan 4 jaar geleden, gewoon omdat ik ook veel dingen kan vragen die ze al kent. Dus ik kan beginnen met wat nieuws (of een criterium verhogen), dan misschien een korte pauze daarna wat bekende oefeningen en dan pauze en afsluiten met weer wat anders.

Helemaal in het begin, toen ik Kyra nog moest temmen (letterlijk!) werkte ik echt maar aan 1 ding (targetten van het halster). Telkens heel kort. Hooguit 5 minuten, dan liet ik haar rusten. Ik ging uit zicht om haar bij te laten komen of aan de andere kant van de schuur staan praten met mensen zodat ze me wel kon observeren en mijn stem kon horen. Ik gebruikte een kookwekker om de sessies kort te houden en er ging echt enorm veel biks doorheen! Hoge reinforcment. ;) Volgende stap was overal laten aanraken.

Ik train eigenlijk nooit 2 geheel nieuwe dingen op 1 dag.

@Nimue: Grappig ding die manners minder. Nooit gezien. Leuk.

liljebo schreef:
Ik zie zelf ook niet zo veel verschil in het verhogen naar fase 4 of 'als je niet doet wat ik vraag, krijg je een tik´

Bij verhogen naar fase 4 ben je consequent bezig de druk te verhogen en word je voorspelbaar, 'als je niet doet wat ik vraag krijg je een tik' komt vaak voort uit frustratie (trainer weet niet waarom het paard 'het' vandaag niet doet/zijn geduld is op) en hij reageert af door het paard te slaan (in de hoop dat 'die stomme rotknol het dan wel leert').
Dat is een beetje hoe ik die 2 dingen onderscheid. :)

Het opvoeren van druk goed gebruiken icm een click is veel te moeilijk voor de meeste trainers. Het draait allemaal om timing. Telkens (100%) met je juiste timing belonen is voor mij al moeilijk genoeg, laat staan dat ik ook standby moet staan om te reageren met druk OF een click. Dan moet ik op elk moment klaar zijn om eerst een beslissing maken: 'druk opvoeren' OF 'clicken en belonen'. De kans dat je druk opvoert op een verkeerd moment of click op een verkeerd moment wordt veel groter. Ik denk dit de kans op een poisened cue vergroot.

En dan bedoel ik met druk ook druk opvoeren/fases. Ik heb het hier niet over 'aanwijzingen' van druk (lichte druk).

nimue2010 schreef:
Deze hele discussie hierboven is een soort van reflectie van mijn worsteling op het moment. Hoeveel 'eis' ik van mijn paarden en in hoeverre vind ik dat nog ethisch? Ik vind dat echt heel erg moeilijk. Het makkelijkste is natuurlijk door te gaan zoals ik altijd gedaan heb, dan kan ik lekker rijden en 'mijn' ding doen. Maar inmiddels heb ik zoveel geleerd dat dat ik dat niet meer acceptabel vind. (Nu moeten jullie niet denken dat ik een enorme bullie ben/was, maar ik vroeg toch wel om werk op mijn voorwaarden). Het is heel erg lastig - waarschijnlijk sla ik nu door en hoop ik dat ik een soort werkbare balans kan vinden...

Ik vraag me dit ook voortdurend af: ik wil ook 'gewoon mijn ding' doen met Kyra. En soms vraag ik me ook af of ze het allemaal 'echt leuk' vindt of het 'gewoon doet'? Ik vraag me ook wel eens af of dat uitmaakt als ze het de ene dag wat minder leuk vindt dan de andere dag. Kunnen paarden rijden echt leuk vinden?

Maargoed ik ben laatst ook 2x voor niets naar Kyra gegaan: ze wilde niet uit het weiland komen. Tja dan niet. :')

Citaat:
R-: je neemt een prikkel weg die aversief is voor je paard, waardoor het gedrag zich in het vervolg zal herhalen. Voorbeeld: je legt je benen aan en op het moment dat je paard aanstapt, haal je je benen eraf. Het eraf halen van je benen is R-, wegnemen van van iets onaangenaams, en gedrag zal zich in het vervolg herhalen: je paard weet, als ik aanstap, gaan de benen weg.
P+: je voegt een prikkel toe die onaangenaam is voor je paard, waardoor het gedrag in het vervolg zal verminderen. Je kan hetzelfde voorbeeld gebruiken: het stilstaan zal verminderen omdat daar benen op zullen volgen, maar dit voorbeeld is wellicht minder geschikt.

Ik zou willen zeggen:
P+: je voegt een prikkel toe die onaangenaam is voor je paard, waardoor het gedrag in het vervolg zal verminderen. Je kan hetzelfde voorbeeld gebruiken: als je paard stapt geef je een zithulp (je beweegt niet meer mee met het paard en wordt zwaar en moeilijker te dragen) en evt verhoog je de teugeldruk om het stappen te laten stoppen.

xMyrth schreef:
ik ben nu bezig met Risse, nog steeds met targetteren en ik neem er ook wel de tijd voor.
maar ik weet niet of het voor hem gaat vervelen als we telkens hetzelfde oefenen.

wat is volgens jullie het beste? targetteren eerst echt goed aangeleerd krijgen?
of ook beginnen met een nieuwe oefening, zodat er wat afwisseling is?
targetteren doen we op moment van achter het hek, zodat hij niet drammerig wordt.

Als hij het snapt (en dat doet hij als hij 4 van de 5x de target aanraakt) kun je verder, anders wordt het een vreselijk saai iets. Met 'verder' gaan bedoel ik dan kun je het targetten gaan 'toepassen', bv op groundtying, duur verlengen, target volgen of iets anders leuks mee doen.

cube schreef:
M.b.t het achteruit stappen van mij, ook daar heb je gelijk in, alleen hoe pak ik dit dan aan? Had ik gewoon beter kunnen wachten nadat ik was weggelopen? In de hoop dat ze bij mij was gekomen? Dus weglopen, dan mijn lijf weer naar haar toe draaien en target weer laten zien?

Hé volgens mij had je daar toch een target stick in je hand? Ik zou die inzetten. :)*
Dus hem naar achter laten stappen door de target op een lastige plek te presenteren (beetje tussen de voorbenen misschien) in elk geval ver van je lichaam af, of weglopen en negeren. Maar alleen als je zeker weet dat hij het jammer vindt als je stopt, anders is het een R+. :P

-----
De poes is nu een paar nachten naar buiten gegaan en dan is ze overdag toch lief. <3 Ook zeurt ze 's nachts niet aan de deur. Misschien dat het R- bij de poes toch ook wel een beetje helpt**. Hoewel ik meestal het gevoel heb dat R- totaal niet effectief is.
**)Bij aanhouden zeuren 's nachts wordt ze in de badkamer gezet met voer en kattebak. Maar misschien is ze gewoon aan het jagen en staat ze daarom niet bij de deur of zit ze bij iemand anders te zeuren, haha.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:00

O, dat is een veel beter voorbeeld inderdaad, HL!
Leuke filmpjes Urselin, duidelijk vooruitgang dus.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:16

Als het goed is zou de tik (P+) ook niet vanuit frustratie mogen komen.
Ik denk dat frustratie altijd een slechte raadgever is.
Ik blijf een beetje bij R- /R+ om iets aan aan te leren/ P+/P- om iets af te leren, als uitleg,.

Mbt het leuk vinden... dat probleem heb ik momenteel dus niet, omdat mijn paarden dus eigenlijk niets mogen doen en ik mij dus puur beperkt tot wat ze leuk vinden. Hebben ze geen zin... ook prima.
We moeten niets meer. Kan ook wel handig zijn.
Vandaag begonnen met trulsa te leren om netje naast mij te staan als ik op een emmertje zit en haar borstel en desgewenst even stapje voorwaarts te doen, als ik bv beter aan d'r achterkant moet kunnen en dan omdraaien als ik de andere kant moet hebben.
Borstelen voor luilakken dus. :) Ze vond het geen probleem want ze vindt het borstelen op zich al heerlijk. Nou ja, eigenlijk is ze gek op iedere vorm van aandacht. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:38

Ik vind dit eigenlijk wel weer een goede blog... gaat in op het verlangen dat het paard zich onderwerpt van sommige trainers. In dit geval is vooral clinton de pineut.
Misschien komt het ook omdat ik hem een vreselijke trainer vindt :o

http://epona.tv/blog/2013/march/resigned-to-the-fact

Voor mij een extra motivatie om zorgvuldig met manier van werken om te gaan.(en dus te kiezen voor een max aan R+)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:44

Visitor schreef:
Leuke filmpjes Urselin, duidelijk vooruitgang dus.

Dankjewel, zeker vooruitgang :j
Ik hoop haar te leren dat werken met balken en hindernissen ook positief kan zijn.

Vandaag uitgebreid met tussen twee balken door lopen en over twee balken achter elkaar lopen.
Ze pakt het heel snel op, maar ik merk aan haar dat het veel moeite kost (mentaal).
Dus ik hou het bij korte sessies en niet te veel andere oefeningen doen :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:01

Hartstikke goed, Urselin! Je kunt het voor haar makkelijker maken door de balken eerst ver uit elkaar te leggen en steeds dichter naar elkaar toe te schuiven als je merkt dat ze er geen problemen meer mee heeft. Maar dat weet je natuurlijk wel :-)

LJ: OMG, het arme paard! Maar goed, zou ook nooit een van mijn dieren toevertrouwen aan iemand die roept dat er 'doden' kunnen vallen bij zijn trainingen. Toen mijn toen 5-jarige opeens ging bokken, kreeg ik het advies haar maar eens goed aan te pakken - dat was immers de puberteit. Ik heb haar goed na laten kijken en toen bleek gewoon dat ze aan een kant in de buurt van van haar bekken helemaal vast zat.
Stel je voor dat ik haar had 'aangepakt'. :-(

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:28

Op die manier heb ik het inderdaad aangepakt :j
Eerste keren moesten de balken wel 1,5m van elkaar liggen, anders was ze veel te gespannen.
Op het einde lagen de balken nog geen meter van elkaar (en geen spanning!) :)

Jeetje, maar goed dat je haar toen hebt laten nakijken! Kun je voorstellen wat er gebeurd zou zijn als je niet naar je gevoel had geluisterd, maar naar die anderen.. :\
Mijn pony is altijd als 'onhandelbaar' en 'moeilijk' bestempeld, ze bleek erge rugklachten te hebben (kwam ik jaren later achter) en heel veel tijd en begrip.
Ik heb haar nu bijna 14 jaar en ze is totaal een andere pony geworden :j
Helaas wel met vervroegd pensioen, de knop ging niet om dat het rijden geen pijn meer doet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:35

Vreselijk verhaal, liljebo. Ik snap echt niet dat mensen hun paarden naar een 'trainer' brengen die zelf al zegt dat er zelfs doden kunnen vallen, brrr. Maargoed, het was een Fries en daar is nogal wat inteelt. Een gescheurde aorta of hartfalen komen redelijk veel voor in dit ras. Maar evengoed.... Net als wat jij zegt, Nimue: luister naar je intuitie. Ik geloof niet in 'puberteit' (lees: met opzet ongehoorzaam zijn/tegen de trainer). ;)

Ursulin: ik heb Kyra ook met behulp van de clicker 'uit kunnen leggen' dat springen ook leuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:54

Poeh, serieus artikel. Ben er nog niet volledig door maar toch ... ik had het eigenlijk echt niet verwacht. Ik ken hem niet echt ofzo, maar dacht altijd dat het een soort afkooksel was van Parelli (omdat hij ook met een stick etc. werkt) en zo ook omschreven wordt. Maar dit is toch andere koek .. dit is meer cowboy van vroeger achtige toestanden (had ook even de eerste reactie gelezen op het bericht, als je die regels ziet dan gaat mijn paard al niet naar zo'n stal := ). Spijtig dat dit nog steeds voorkomt, had ergens toch de hoop dat er stilaan verandering aan het komen was, maar het blijft toch nog allemaal beperkt .. Nuja, enige wat je kan proberen is het zelf zo goed mogelijk te doen voor je eigen paarden, ik probeer af en toe wel voor andere paarden maar zelfs daar krijg ik al de deksel op mijn neus := :+

Edit; ondertussen wel alles gelezen, inclusief zijn statement .. :r
Paarden kunnen altijd sterven, maar dan zo reageren ... en het filmpje vind ik nu ook niet bepaald promotie ... hij is DE man die het wel eens even zal oplossen .. juist ja :wave:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 06:59

Ursulin, keek nu pas je filmpje (kon er maar 1 openen) Heel goed. Goede tactiek ook.

Mbt probleemgedrag.... ik heb de laatste jaren niet alleen probleemgevallen aan huis gehad, maar ook ondertussen wel meer dan 100 paarden gezien, denk ik, op onze zoektochten naar paarden.
Heel veel probleemgedrag gezien dat werd opgelost middels doorpakken, scherp bit etc. Maar in heel veel gevallen kon ik zelfs als niet-specialist zo aanwijzen waar de problemen zaten (lichamelijk)
Mensen denken al heel snel dat het dwarsheid is e.d. Onbegrijpelijk eigenlijk

Wat de blog betreft... Ja, natuurlijk kunnen paarden altijd en overal doodgaan en dit kan gewoon botte pech zijn geweest.
Maar ik zou nooit of te nimmer een paard ergens heen brengen waar van te voren werd gezegd dat dit risico bestond.
(nou ja ik zou mijn paard dus niet wegbrengen. punt.)

Maar daarnaast vind ik het een vreselijke macho (hij heeft tal van filmpjes op you tube staan en menig op bokt loopt ermee weg, maar ik vind geen van de filmpjes prettig om te zien) en vind ik zijn trainingsmethode op zijn zachts gezegd discutabel. Het gaat idd bij hem puur om het onderwerpen van het paard en dat heeft niets met NH te maken, maar des te meer met het breken van paarden.
En ja... dan lopen paarden inderdaad stress-risico's.
Dat hij het onder de NH vlag verkoopt, levert hem een fiks aantal nalopertjes op :r

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:23

Dankjewel liljebo!

HippoLogic schreef:
Ursulin: ik heb Kyra ook met behulp van de clicker 'uit kunnen leggen' dat springen ook leuk is.

Wat leuk!
Mag ik vragen hoe je het aangepakt hebt met naar een echte sprong toe werken? :)

Vooral met een staander en balk van de grond zie ik al spanning bij mijn pony opkomen, hoe laag het ook is.
Ik moet bekennen dat ik het soms moeilijk vind om aan te passen aan haar tempo :o

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:35

liljebo schreef:
Ik vind dit eigenlijk wel weer een goede blog... gaat in op het verlangen dat het paard zich onderwerpt van sommige trainers. In dit geval is vooral clinton de pineut.
Misschien komt het ook omdat ik hem een vreselijke trainer vindt :o

http://epona.tv/blog/2013/march/resigned-to-the-fact

Voor mij een extra motivatie om zorgvuldig met manier van werken om te gaan.(en dus te kiezen voor een max aan R+)

Ik zag het al op facebook voorbij komen :\
Ik wist wel dat hij een agressief typje tegen paarden was, maar dat filmpje |o en die reactie _-:(
Ik ken hem verder niet goed, maar ik had al begrepen dat er bijv. bij the Road to the horse heel veel commentaar op Clinton is binnengekomen, enorm veel mensen die het echt niet ok vonden wat hij deed :(

Wat is Epona toch een heerlijk kanaal, goede stukken schrijven ze altijd :D :j

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:22

Ik deel ook constant Epona artikels op Facebook.. Ik vind de sarcastische manier van schrijven echt heerlijk.

Pff ik ben even gepauzeerd met clickeren omdat ik heel onregelmatig tijd heb voor mijn paard. Ik hou van routine en planning dus zo nu en dan tussendoor even een oefening op pakken vind ik voor mezelf niet prettig, en dat merkt Deejay. Hij is net 5 geworden en staat heerlijk 24/7 te grazen in de wei dus ik denk niet dat hij me erg mist. Als ik nu naar hem toe ga, ga ik gewoon bij hem in de wei zitten, of hem poetsen. Ik ga straks 2 maanden op stage zonder hem, daarna ben ik een maand thuis om weer met hem het een en ander op te pakken, en daarna gaat hij een paar maanden met me mee naar Ylvie Fros voor een dikke portie ervaring!

Wel zou ik hier toch even een vraagje willen stellen: Als ik Deejay meeneem naar de poetsplaats wil hij álles aanraken. Die nieuwsgierigheid vind ik prachtig, maar het is niet de bedoeling dat hij van alles op de grond gaat stoten. Er liggen ontzettend veel emmers en spullen van anderen. Ik wil ook niet als een gek aan zijn hoofd gaan trekken als hij zoiets doet... Ideeën over hoe ik er op dat moment mee om moet gaan?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:32

Zo wat is er weer veel gepraat! Ben even erg druk geweest en nu min of meer bijgelezen. Vorige week beginnetje gemaakt met hoofd laag. Morgen hier mee verder. En aankomende zaterdag les in de dubbele longe. Daar heb ik nou zo'n zin in. Had het al eens gedaan, maar echt bedreven ben ik er niet in. Dus nu heb ik samen met de eigenaresse een les. Heel benieuwd hoe dat gaat.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:49

Ohh op moment ben ik eventjes gefrustreerd. Les nemen is niet echt een optie en ik weet dat ik ook geduld moet hebben, maar het lijkt wel alsof er geen vooruitgang in zit...

Ben nu bezig met targetteren en leidoefeningen.
Bij het targetteren ben ik nu op een ount dat hij vrijwel meteen de target aanraakt als ik hem laat zien.
Ik probeer het nu op commando te leren, maar daar heeft Risse het geduld niet voor lijkt het. Of hij begrijpt het niet. In elk geval weet ik niet hoe ik het verder moet aanpakken. Nu zeg ik net voordat hij zijn target aanraakt het woord touch. Hij raakt de bal aan en ik click en beloon...
Dit vanachter een hek omdat hij soms kan drammen. Achter het hek gaat beter.

Verder ben ik nu ook begonnen met leidoefeningen. Dit gaat redelijk goed voor een eerste x, maar soms haalt hij me in. Dan draai ik 90 graden een andere richting op. Hij houd halt wanneer ik me omdraai en naar hem to loop. Ik houd dan mijn hand op en zeg hoo.

Echter, wanneer ik hem een aai wil geven loopt hij met me achteruit. Hij wil lijkt het wel met zijn neus bij mijn hand kunnen blijven, aangezien daar de snoepjes vandaan komen...

What to dooooo

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:05

Lastig xmyrth, maar hoe ben je begonnen met aanleren? Zoals ik het lees is de verbinding aanraken(dus je paard moet er iets voor doen), click er nog niet echt? Je schrijft dat je net voor hij de target aanraakt touch zegt. Maar het is nmm de bedoeling dat als je dat zegt, dus het commando zegt hij dan wat moet gaan doen. Ik gebruik het woord zoek en ben daar meteen mee begonnen. Eerst heb ik geclickert en gelijk voertje gegeven. Zoals je denk ik wel weet ook snel vanachter het hek, omdat ze erg opdringerig werd. Toen ze ze dit naar mijn idee combineerde click, lekkers. De target erbij gepakt en commando Zoek gezegd en eerst bijna de target tegen haar neus gehouden. Ze pakte dit snel op en heeft nu ook goed in de gaten dat ze eerst wat moet doen en dat er niks komt als er geen click is geweest. En ze moet dus ook eerst wat doen voor die click. Zoals jij het beschrijft geef je pas een commando als ze er al bijna is. Ik begin natuurlijk ook nog maar net, maar misschien heb je toch wat aan mijn verhaal:)