Woei, heb even wat minder tijd en er is weer veel gezegd. Interessante discussies! Altijd leerzaam en gaat ook weer over dingen die ik me afvraag en waar ik mee worstel. Kan me goed vinden in de post van Liljebo. Ik wil er even wat uit pikken, omdat het aansluit op wat ik hiervoor schreef. Ik hoop dat ik mijn gedachten goed kan weergeven, want er loopt van alles door elkaar in mijn hoofd na het lezen van jullie posts.
liljebo schreef:Ik zie zelf ook niet zo veel verschil in het verhogen naar fase 4 of 'als je niet doet wat ik vraag, krijg je een tik´
Ik ook niet. Ik vind het 'verweer' van Parelliërs 'er komt totaal geen emotie bij een fase 4 kijken', ook altijd een beetje gel*l. Het gaat ook niet om onze emotie, maar om hoe het paard een fase 4 (of 1 of 2 of 3, of een klap voor z'n kop, of... een stimulus dus) ervaart.
Citaat:
Ik heb zelf ook wat moeite met het zien van de toegevoegde waarde van een click, als je werkt met opvoeren van fases. Het paard wijkt dan toch voor druk. Het heeft geen keuze. Als het niet reageert, gaat de druk omhoog.
Dat is dus ook waarom ik eigenlijk uiteindelijk ook zonder longeerzweep als cue mijn paard in draf wil kunnen krijgen. Waarover ik eerder schreef. Want ook al heb je in het concrete geval de 'fases' niet hoeven te verhogen, de dreiging blijft en ook in die zin is er geen keus voor het paard. Maar goed, zo ver ben ik nog niet.
Citaat:
[...] heeft de click m.i niet echt toegevoegde waarde.
Wanneer het dat wel zou hebben, is vlgs mij op het moment dat het paard meteen gaat reageren.
Dat is (ongeveer) hoe ik het aanpakte en ook nu weer aan het aanpakken ben. Het is in elk geval het idee waar ik van uit ga. Bridge voor aandraven op het stemcommando 'draf' en bridgen voor hoofd laag in draf gedurende een bepaalde tijd (momenteel alweer 2-3 rondjes, ben ik blij om
, maar niet bridgen als de draf er is gekomen door het verhogen van 'fases' (in mijn geval, zweepwiebel, tongklak, 'kom!' en heel soms grotere zweepwiebel). Wat ik dus wel doe is bridgen voor hoofd laag, ook al moest ik voor de overgang naar draf méér doen dan enkel het stemcommando geven.
Maar ik heb het idee dat dit voor ons dus op het moment het beste werkt, ook al is het wellicht niet volgens de regelen der kunst. Dus ik vind het wel leuk om te lezen dat McLean het ook zo doet en jij het met Trulsa ook zo hebt gedaan. Of althans, op vergelijkbare wijze, want uit je verhaal lijk ik op te maken dat 'jullie' op een zeker moment geheel overstappen van R- naar R+, maar ik laat het dus afhangen van of er al dan niet reactie komt.
Ik denk wel dat de cue in beide gevallen poisoned is/blijft, denk je niet? Of zou dat, als er maar vaak genoeg momenten zijn waarop je kan bridgen, vervagen?
Citaat:
Mbt het aanhouden van druk tot een reactie komt met risico van desensiliberen... tja, dat doe ik dus niet.
Ik heb dat dus ook nog nooit gedaan omdat het me niet logisch leek.