Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:19

Leuk dat je ook mee komt kletsen Garny! Zo leren we allemaal weer van elkaar :D .
Jammer dat je voor mij erg uit de richting bent, had me leuk geleken om eens langs te komen. Ik vind het altijd erg prettig om eens een keer met een paard van een andere te kunnen werken, waar ik niet een hele voorgeschiedenis mee heb en dus tegen allemaal discussiepunten aan loop :') .

4catootje5

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:22

ik heb de traver ook geleerd met het reflex alleen laat hem nu maar even bij wat het is om dat ze gewoon niet lekker loopt. (zo even erik laarakker mailen!)

ijssnuiver ik heb het geluk dat ik op mijn stage regelmatig met andere paardjes even mag voelen. en had een keer een dag alleen curses op de paarden basis (andere cursisten konden niet meer en werden verplaatst naar volgende week, maar ik kon niet op die vrijdag omdat ik al vrij van school had gekregen voor die andere dus had ik eerst alleen les op vrijdag en de volgende week samen met de andere op zaterdag) maar toen mocht ik ook even met een van haar paarden oefenen dat was echt zo leuk ! die deed gewoon zo een traver en allemaal andere dingen die ik nog niet eens kende !
heb nog veel met cato te oefenen....

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:52

Jammer dat jullie allemaal zo'n last hebben van het weer zeg, ik ben zo blij met de bak op onze nieuwe stal! Daar zitten tapijtsnippers in, we hebben zelfs met die sneeuw gewoon door kunnen werken :D

Travers, dat deed ik in het begin ook deels met 'het knopje' maar dat voelde inderdaad toch niet helemaal correct om de een of andere reden. Lopen jullie dan ook achterstevoren mee? Dat doe ik altijd wel in het begin, eerst gewoon rechtuit met lichte stelling want de meeste paarden vinden het heul raar dat je opeens andersom staat. Van daar uit vraag ik dan, begrenzend van voor, de achterhand de zweep te volgen door zachtjes te tikken tegen de billen (zijkant). Mijn KWPNer snapte het op een gegeven moment prima, die ging al in travers als ik half omdraaide en de zweep naar achter stak.

@IJssnuiver: waar sta je zelf t.o. het hoofd? Je zou kunnen proberen een stukje dichter naar de achterhand te gaan staan (dikke kans dat het maar 5 cm is). Als je het hoofd 'blokkeert' krijg je al snel dat ze naar buiten draaien. Anders kan je ook kijken wat je teugelvoering doet, soms ben je onbewust net te sterk of onrustig met je buitenhand en krijg je ook buitenstelling. Daarnaast kan het, zeker bij een jong/ongetraind paard, ook onbalans en/of krachtgebrek zijn. Persoonlijk zou ik zodra je buitenstelling krijgt gelijk ophouden met de travers en eerst weer de juiste stelling en buiging vragen. Als dat er is, gewoon weer opnieuw travers inzetten. Dit is misschien wel een leuke om te filmen, camera op de bakrand en proberen. Dan kan je zelf zien wat er gebeurt zonder dat je een paard in je handen hebt :)

@Garny Welkom, wat leuk dat je ook je paard goed kan houden met adhw!

Het is zeker mooi om eens te proberen op een paard dat het allemaal snapt, maar ook juist andersom (als je zelf al wat verder bent). Je leert er zo veel van :j

Gister heb ik voor het eerst Mo aan de hand gewerkt! :D Sinds hij er staat zijn we rustig begonnen hem te laten wennen aan de kaptoom (alleen om, daarna kort de lijn er aan) en dat ging eigenlijk wel heel goed. Eerst begonnen met nageven aan de hand, rustig vragen hoofd omlaag en na 2x viel het kwartje gewoon al! Heel fijn in de buiging ook, lekker afwisselend gevraagd laag, opzij, laag en opzij. Wat leert dat beest snel zeg <3
Toen duidelijk was dat hij snapte "vragen=nageven" zijn we een stukje gaan lopen. Het meelopen naast me ging prima, zo lang ik niet te ver naar achter ging staan, maar nageven en lopen tegelijk leverde eerst nog wat vraagtekens op. Gelukkig is hij errug slim ;) en na een paar keer viel ook dat kwartje. Na 10 min afgesloten want ik vond het echt al super goed! Helaas geen foto's, maar hij gaf me echt het gevoel alsof hij dit dagelijks deed. Terwijl hij alleen nog maar gelongeerd is en wat in het tuig op de baan gelopen heeft.

Wat een energie krijg je daar van, als het zo lekker gaat :D De rest van de dag met een big smile gelopen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:59

ik loop bij alles achteruit met werk aan de hand. :+ Mijn lesgeefster wil dat zo. Maar het is wel reuze vermoeiend !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:47

@Caeruleus: ik loop eigenlijk bij de schouder. Met Calypso zijn we nu inmiddels al lang genoeg bezig en kan prima de travers en heeft daar ook kracht en balans genoeg voor. Onder het zadel is het ook geen probleem en buigt ze netjes de goede kant om, het is dus echt iets in mijn eigen houding. Ik weet van mezelf dat ik snel de neiging heb om wat terug te werken met mijn hand, het is inmiddels echt al voor 90% verbeterd tov 2 jaar geleden, maar het zal voor mij altijd een aandachtspuntje blijven(ik heb "vroeger" helaas altijd op die manier leren rijden). Het is ook iets waar ik altijd heel goed op probeer te letten, maar het kan er uiteraard een keer doorheen slippen.
Met Whisper ben ik pas sinds augustus bezig en die kwam echt 0, volledig onbeleerd en jong dier. 5 jaar toen en dus een mooie leeftijd om lekker mee aan de slag te gaan. Bij hem sta ik echt nog volledig voor hem om af en toe even mezelf te kunnen oprichten om hem te kunnen remmen als hij doorvalt naar voren(door zijn uitgebreide basis rondom het grondwerk, zal hij uit respect voor mij dan altijd een stap terug doen. En met die stap terug is direct zijn gewicht weer terug). Hij heeft dus ook nog geen kracht om de travers perfect uit te oefenen. Maar ik vind het wel een belangrijke oefening om zijn kracht te verbeteren(samen met de rest uiteraard), dus ik neem hem wel mee en ik merk ook dat het iedere dag een stukje beter gaat. Bij hem doe ik de travers echt heel slowmotion, zodat hij ook de tijd heeft om te bedenken en te ervaren waar zijn benen heen moeten :) . De reden dat hij buitenstelling aanneemt is omdat hij in de travers direct op de binnenschouder valt. We doen dat nu dus echt stapje voor stapje en hele korte stukjes. Dat pakt hij goed op en dan zitten er ook super nette stukken tussen.
Filmen is inderdaad een idee, ik zal eens kijken of dat lukt.

Gaaf is dat he, als paarden dat zo heerlijk makkelijk oppakken :D !

Pff Maris dat lijkt me niks. Ik loop ook wel eens achterstevoren mee op de volte, omdat ik vind dat ze ook moeten leren dat ik daar loop en dat het opzich niets veranderd aan de oefeningen. En soms bij paarden die extreem over de binnenschouder vallen, dan loop ik aan de voorkant mee en laat ik ze juist wegvallen over de buitenschouder. Ik ga dan voor ze lopen om te voorkomen dat ze nog eens extra aan mij gaan plakken, omdat ze al zo naar binnen vallen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:12

Hier aan het beging alleen achteruit met de travers, met mijn pony die dus al wat verder is loop wil ik in alle houdingen alle oefeningen kunnen vragen (oke, niet dat ik op mijn handen ga lopen oid.. :') ) maar dus ook achteruit sb e.d. Ik loop trouwens wel meer bij het hoofd (tussen schouders en hoofd in).

Wat ik namelijk kreeg was dat als ik omdraaide ze haar kont naar binnen liet vallen, en dan zie je dus het verschil tussen een kunstje en daadwerkelijk jouw hulpen opvolgen. Sinds ik dat dus veranderd heb is ze veel makkelijker te schakelen in de oefeningen, zo kreeg ik haar nooit in draf rechtsom in travers, automatisch ging ze dan in renvers. En toen ik dat achteruit lopen dus heb veranderd kan ze dat dus ook gewoon (maar dus ook wanneer ik gewoon vooruit loop).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:13

Daar loop ik met Calypso ook een beetje tegenaan, omdraaien is achterhand naar binnen.. Ook op de voltes ed, ben nu wel bezig om de travers gewoon rechtuit lopend te vragen, maar dat vraagt nog wel oefening. Maar wellicht dat ik dan het hoofd wel minder/niet blokkeer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:14

[quote="ijssnuiver ]
Pff Maris dat lijkt me niks. Ik loop ook wel eens achterstevoren mee op de volte, omdat ik vind dat ze ook moeten leren dat ik daar loop en dat het opzich niets veranderd aan de oefeningen. En soms bij paarden die extreem over de binnenschouder vallen, dan loop ik aan de voorkant mee en laat ik ze juist wegvallen over de buitenschouder. Ik ga dan voor ze lopen om te voorkomen dat ze nog eens extra aan mij gaan plakken, omdat ze al zo naar binnen vallen.[/quote]

Ik zie mezelf ook nog niet achteruitlopen in draf :+ :))

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:24

Theoretisch gezien moet je dan gewoon hetzelfde tempo kunnen blijven lopen. Maar mijn ervaring is dat, dat een kwestie is van training en tijd en dat je in het begin toch even een stapje harder moet wandelen ;) .
Met wat voor reden wil je instructeur dit maris?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:32

Als je vooruit loopt ga je toch ook niet mee rennen in draf? Gewoon flinke stappen maken :P

Net eventjes geglibberd in de wei, ging wel leuk eigenlijk (al konden we niet meer dan heel sloom stappen haha). Weer sinds lange tijd renvers erbij gepakt, doordat ze die zo misbruikte (ze ging dus in haar eigen renvers houding lopen bij sb en travers in draf, en dan kreeg ik haar dus niet meer terug, heel hard werd ze.. en de renvers linksom vond ze eigenlijk nog wel te lastig) heb ik hem er even tussen uit gelaten. En ze deed hem vandaag écht netjes, mooi op eigen benen, en gewoon doorstappen en makkelijk terug te krijgen naar een andere oefening. Lekker gewerkt dus ondanks dat het een grote glijbaan was (doe mij maar harde grond en sneeuw, kunnen we iig gewoon draven..)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:34

Ik meld me hier ook graag!

Heb lichamelijk ook een erg moeilijk paard... Kwa bouw én opleiding die hij altijd gehad heeft.
Rijtechnisch al zolang bezig maar nu echt helemaal opnieuw begonnen.
Aan de kaptoom, lijntje eraan, zweep en puur in een héél rustig tempo stappen en draven.
Hak niet voorbij zijn achterkant zeg maar, bekken kantelen en lengtebuiging vragen, constant.
Vasthouden en loslaten.
We hebben het geprobeerd ohz, het leek steeds beter te gaan, maar het kostte hem gewoon véél en véél teveel moeite.
Hij hield het niet vol en ging overal compenseren.
De dierenarts zei dat zelfs de beste ruiter hem niet kan laten ondertreden enz. Omdat hij dat lichamelijk niet kán. En dan zit er ook nog eens iemand op die rugspier die hij strak houd. Hij kantelt zijn bekken verkeerd door bepaalde kenmerken in zijn bouw, en het is 10x zo moeilijk voor hem om het goed te doen (En dus zijn lange rugspier op te rekken) als een ander paard.

Zo zijn we eigenlijk precies bezig. Alleen zit het paard in het filmpje al makkelijker in zijn lijf, meer balans en soepeler in de spieren.
Blade vind het allemaal nog erg moeilijk in draf maar doet heel erg zijn best.

Het gaat over het algemeen erg goed, deed gelukkig al veel grondwerk met hem dus kan hem nu al redelijk trainen vanaf te grond. Net zolang tot hij in goede lengtebuiging, en voorwaarts neerwaarts kan lopen in elke gang en overgang. Dan pas ga ik er weer op. En ik weet dat we het kunnen!

Loop wel tegen dingen aan, lijkt me leuk om hier ook vragen kwijt te kunnen, en tips te kunnen vragen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:46

Nevergiveup, ik ga je graag volgen met de ontwikkelingen van jouw paard en je vorderingen. Ik vind het heel interessant dat jouw paard deze problemen heeft. Ik heb namelijk een paard die haar bekken helemaal niet kan kantelen door stug bindweefsel bij haar SI, ik ben nu drie jaar met haar bezig en in het begin maakte we grote sprongen en nu gaat het enorm langzaam en beetje bij beetje. De prognose is niet echt positief maar we zijn nog niet klaar samen. De oefeningen met het wadh kent ze maar we hebben weinig tot geen kwaliteit, onze vorderingen zijn voornamelijk gekomen door het lange teugelwerk en longeren. Heb jij ook les en van wie als ik vragen mag ?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:00

Ik vind het zo moeilijk om uit te leggen waarom ik nu een tijd niet rijd en eerst mijn paard ga leren om zijn lichaam goed te gebruiken.
Want hoe meer we dressuurmatig te werk gingen, hoe gavere stukken er tussen zaten, maar hoe minder leuk hij het ging vinden omdat het zó moeilijk voor hem was. En ik er naderhand veel te veel aan moest gaan werken... -O-
DA erbij gehaald omdat hij vage klachten ging vertonen (Zakken door linksvoor bijv., logisch)

Ik heb dus een hypermobiel paard dat ongelooflijk goed overal kan compenseren :j
DA zei dat ik hij zijn bouw erg tegen zich heeft en ik dit nooit rijtechnisch op had kunnen lossen. We waren dus wel goed bezig maar het ging gewoon niet. :))
Ik heb dus een super dierenarts die na de 1e week langs kwam en over 2 weken weer. Hele fijne begeleiding dus. Verder helpt mijn 'lesjuf' me super, en heb ik ooit één les handwerken gehad toen ik les kreeg van Sincerita. Daar heb ik ook wat aan. Maar misschien ga ik meer nodig hebben, dan ga ik wel even rondkijken voor Amersfoort. Voor nu puur even oprekken die spieren lukt wel, maar dressuuroefeningen worden moeilijker. (Als iemand wat weet of in de buurt woont?)

Maar goed, dat is op te lossen. Sorry voor mijn lange verhaal...

Is stug bindweefsel bij de SI op te lossen uiteindelijk? :)
En is dat gekomen door verkeerde training, of jarenlang vastgezeten? Ben benieuwd, ook hoe jou training is aangezien het wel een beetje te vergelijken is denk ik.

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:11

Ik gebruik een kaptoom en rijden doe ik op een kingekruisd bitloos hoofdstel. Gaat super.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:26

ijssnuiver schreef:
Daar loop ik met Calypso ook een beetje tegenaan, omdraaien is achterhand naar binnen.. Ook op de voltes ed, ben nu wel bezig om de travers gewoon rechtuit lopend te vragen, maar dat vraagt nog wel oefening. Maar wellicht dat ik dan het hoofd wel minder/niet blokkeer.

Is bij mijn paard inderdaad ook zo, en dan eigenlijk geen travers meer maar achterhand veel teveel naar binnen. Ben toen ipv achterwaarts zijwaarts met haar mee gaan lopen te begrenzing. Ik werk wel altijd met de "travers-knop", hand op die plek is voldoende. Zweepje gebruik ik nooit omdat ze daarvan in paniek raakt.

Ik ga van week weer eens voorzichtig beginnen en kijken wat ze aan kan. Vorige week heeft mijn paard gevochten en ze is niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen. Ergste kneuzingen lijken nu af te zakken en tot de chiropractor komt ga ik maar rustig aan het werk.

Filmpje van die Bent-clinic vind ik niet zo inspirerend. Ben zelf ook een beetje voorbij het Bent-station, ga nu meer voor Anja Beran. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:30

Dat is ook maar de basis toch, puur lvo. :)
Iedereen gaat op den duur verder lijkt mij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 07:43

Hallo, mag ik me ook melden in dit leuke leerzame topic?
Ik werk op verschillende manieren aan de hand met mijn paard Kyra: lange teugelen en ook rechtrichten volgens AR. Jammer genoeg zijn hier geen instructeurs in die richting. Wel Phillipe Karl, heeft iemand ervaring in wat hij doet vanaf de grond?

Met Kyra doe ik een paar maal per week rechtrichten aan de hand, sowieso altijd voor het rijden. Ze is 4 jaar en net onder het zadel. Ik werk op de volte, rechte stukken, schouderbinnenwaarts, wijken en nu zijn we eigenlijk wel toe aan de draf als ik het zo lees. Dit topic geeft inspiratie. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:13

Ik werk ook adh , lange teugel en dubbel longe. De combinatie van deze heeft mijn paard echt op de rit gekregen .
Ze heeft een zware blessure gehad en nu gaat ze goed. Als het weer meewerkt iig.
Heb les van John Erb en ben zeer tevreden over de combinatie .

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:52

Mag ik mij ook melden hier?
Sinds september van dit jaar ben ik begonnen met werken aan de hand en longeren met kaptoom, volgens de methode van Marijke de Jong.

Mijn merrie is 5 jaar, hoop meegemaakt en staakte eigenlijk alleen maar onder het zadel. Voornaamste oorzaak bleek haar ongelijke voeten te zijn. Ze heeft een steil voetje en een plat voetje. Hierdoor zijn ook haar schouders ongelijk en heeft ze moeite met de wendingen. In iedere hoek stond ze dan ook stil en wilde ze niet meer verder lopen. Keihard in haar achteruit tegen de muur aan, steigeren en bokken deed ze dan. In september liep ze helemaal vast en werd ze kreupel aan haar steile voetje. Ze zat vast in haar bovenlijn en liep scheef naar rechts. Osteopaat erbij gehaald en die heeft haar weer los gemaakt en geadviseerd mij te gaan verdiepen in de klassieke dressuur en te gaan rechtrichten. Ze heeft toen ook aangepaste ijzers (hoofcare breakover) gekregen zodat ze makkelijker door de wendingen kan.

Toen begonnen met longeren met kaptoom, lengtebuiging vragen en later ook aan de hand gaan werken, vooral voltes, ubertreten en schoudervoor, nu begin van de schouderbinnenwaarts. Ze pakte dat heel goed op, ze werd losser, ontspande veel meer en je zag ook haar bespiering veranderen. Ze werd ronder in de bovenlijn. Heel mooi om dit zo te zien veranderen. Na 2 maanden rustig aan weer onder het zadel begonnen en dat gaat al veel beter. Staken doet ze niet meer, ze loopt zonder problemen door de hoeken en we kunnen zelfs een ronde volte rijden. Longeren met kaptoom en werken aan de hand doen we zeker nog 3 keer in de week en blijven we ook doen omdat dit voor mijn paard een hele goede manier is om op een ontspannen manier los te worden. Onder het zadel wordt het dan ook veel makkelijker.

We hebben inmiddels 1 keer les gehad, maar de locatie was helaas niet zo geschikt dus dat is maar bij 1 keer gebleven. Nu gaan we vanaf februari lessen bij een andere instructrice van Marijke de Jong. Ik verheug me er nu al op om nog veel meer te leren over de klassieke dressuur en het rechtrichten, zowel aan de hand als onder het zadel. En hier in dit topic hoop ik nog meer inspiratie op te doen :).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:48

Dat klinkt als een behoorlijke uitdaging, nevergiveup! En ik maar denken dat mijn paard lastig in dr lijf zat..
Ben je wel van plan om ooit nog met hem te gaan rijden, of is dit echt afhankelijk van hoe hij zich gaat ontwikkelen?

Wat leuk dat er nog steeds mensen bijkomen die ook werken aan de hand met de paarden!

@Fransje: vervelend zeg, dat je paard heeft gevochten! Hopen dat je nu weer een beetje aan de slag kunt dan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:50

Leuk al die mensen! En nog leuker om alle (positieve) verhalen te lezen over werken adh!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:13

NeverGiveUp schreef:

Denk dat de AR, Bent, inderdaad een mooie opstap is voor het verdere werk aan de hand. :j

Ik heb geen ervaring met Phillipe Karl, ken zijn naam maar verder.. :o

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:32

fransje23 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Denk dat de AR, Bent, inderdaad een mooie opstap is voor het verdere werk aan de hand. :j

Ik heb geen ervaring met Phillipe Karl, ken zijn naam maar verder.. :o

:j Ja dat denk ik ook. Het is bij ons ook puur nog de vwnwe beweging. (Dat gaat ook met lengtebuiging natuurlijk, maar die oefeningen kan hij lichamelijk gewoon nog niet uitvoeren omdat hij dan weer gaan compenseren ergens om het toch te kunnen)

ijssnuiver schreef:
Dat klinkt als een behoorlijke uitdaging, nevergiveup! En ik maar denken dat mijn paard lastig in dr lijf zat..
Ben je wel van plan om ooit nog met hem te gaan rijden, of is dit echt afhankelijk van hoe hij zich gaat ontwikkelen?

Wat leuk dat er nog steeds mensen bijkomen die ook werken aan de hand met de paarden!

@Fransje: vervelend zeg, dat je paard heeft gevochten! Hopen dat je nu weer een beetje aan de slag kunt dan.

Ik ga zeker weer rijden :j
DA zei dat ik een geweldig paard kan gaan krijgen, en hij was na de eerste week al hartstikke positief! Terwijl ik wel een hele nuchtere eerlijke da heb hihi.
Nu 2 weken hard werken hoop dat hij dan weer tevreden is. Als ik hem gewoon heel goed bijhoud en blijf zien dat hij niet weer verkeerd gaan kantelen en compenseren.

Wat apart sjors, ongelijke voeten! Nog nooit gehoord. Dat vanuit zoiets 'kleins' zulke grote problemen kunnen ontstaan he.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:47

Methode van Philippe Karl is wel een beetje te vergelijken , geloof ik, met die van Bent. Alleen dan met minder grondwerk. Wel balans voor beweging. En vooral gericht op het loslaten van de kaak. Boek van Karl is echt een heel fijn boek, ken je dat ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:58

NeverGiveUp schreef:
Is stug bindweefsel bij de SI op te lossen uiteindelijk? :)
En is dat gekomen door verkeerde training, of jarenlang vastgezeten? Ben benieuwd, ook hoe jou training is aangezien het wel een beetje te vergelijken is denk ik.

dat stug bindweefsel is net zoiets als kraakbeen, ze heeft ook een vernauwing in het neurologisch systeem daar, ik vermoed dat het een trauma is van een bevalling, haar bekken staat ook in de uiterste stand, er wordt niet meer mee gefokt, ik heb haar gekregen om te kijken in hoeverre ze zou verbeteren met deze manier van trainen, we hadden natuurlijk gehoopt dat er meer verbetering zou zijn maar ik vind het zelf heel lastig om de grens op te zoeken van kunnen, wat goed is en wat pijnlijk is.