Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:17

Gister een hele enge plasticzak-monster overleefd dankzij clickeren! ;-)
Bij het buitenrijden kwamen we 2 plastic zakken tegen die bij een paaltje stonden te wachten tot ze opgehaald werden. Harlie ging in de standbeeld stand en wilde het liefst omkeren. Ik liet hem eerst kijken en moedigde daarna rustig aan door te lopen. Hup, stapje achteruit.. Nog wat aanmoediging en warempel! een klein stapje in de goede richting: 'Yes!'
Harlie snoepje en stond weer stil te kijken. Weer wat aanmoediging en weer een stapje 'Yes!' snoepje (nou ja, 1 bixje deed het ook wel).
Uiteindelijk is hij er in een paar stappen voorbij gelopen en wilde weer verder gaan. Ik ben omgekeerd en wilde er naar toe lopen. Maar Harlie liep er recht op af en wilde het aanraken: 'Yes!!' dat leverder een paar extra brokjes op :-)
Super!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:19

Pareltje2 schreef:
hallo allemaal,

Zilfstar heeft me een link naar dit topic gegeven. Ik ben geinteresseeerd in clickertraining, het klinkt leuk en afwisselend. Maar we zijn nu ook bezig met grondwerken en ik vraag me af, of paarden daarvan in de war raken, als je het alletwee gaat doen? Hebben jullie hier ervaring mee?

Er zijn mensen die de Parelli-oefeningen aanleren met voerbeloningen en ook met clickeren. Inge Teblick doet ook veel met voerbeloningen, grondwerk en clickeren.
Als je het voor jezelf duidelijk hebt hoe je het gaat doen, dan is het niet verwarrend voor je paard.

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:45

Hallo! ik ben ook bezig met clickertraining, grondwerk enzo.
Nou wil het mij toch niet lukken hem te laten halthouden en dat
ik om hem heen kan lopen? iemand ideeën hoe ik dit kan bereiken?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:23

Die van mij weet dat ho ook echt ho is. Dramt ze wel een keer door dan steek ik mijn hand op en staat ze meteen stil.

Er ligt nu weer 20 cm sneeuw dus niet echt weer om wat te doen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:59

Ik ben er ook weer...

Ik twijfelde erg om verder te gaan met clickertraining, omdat ik maar bleef steken bij het aanraken van een kegeltje op commando (kon het wel zowat de hele piste doorgooien, maar wist even helemaal niet hoe ik verder moest).

Daarna was ik op een aantal filmpjes op youtube terecht gekomen en door twee filmpjes (http://www.youtube.com/watch?v=1I2obWng4wU en http://www.youtube.com/watch?v=ljbdborv ... re=related ) heb ik toch de knoop doorgehakt en ben verder gegaan met clickeren...

Gisteren ging ik ook werken aan 'head down' en ik schrok echt van hoe snel hij het door had... Ik was begonnen aan de leadrope en toen het in stap goed ging en hij het in draf redelijk beet had, zijn we onder het zadel verder gegaan, vooral in stap dan en ik genoot van elk moment!
Bij het draven stuitte ik op het probleem dat hij zijn oren in zijn nek legde, wat uitdagend huppelde en niet wilde aandraven, maar dat was na een paar clicks voor het aandraven snel over, want mijn arabiertje is echt een snoepkous ;)

Vermits ik na een val in de zomer en een gebroken voet als souvenir, toch nog steeds wat bang ben om te rijden, was ik blij dat ik mij zo op mijn gemak voelde op zijn rug. En dat deed mij wel even nadenken... Dus... Een grote voorraad worteltjes en een fijn paard om mee te werken ;) Wie zou daar niet van genieten?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:37

Jammer ik kan de filmpjes niet bekijken.Ze zijn niet beschikbaar in mijn land

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:54

Ik gebruik clickertraining bij mijn shetruintje van bijna 3. Hij leert opmerkelijk snel en doet alles ook met veel plezier. Ik ben er zeer tevreden over!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:15

Ik heb vandaag weer met de clicker op de grond gewerkt met mijn paard (stap en rustige draf gaat head down goed, in snelle draf begint het ook te komen, over galop hoeven we nog niet te spreken ;) ) en de stalbaas lachte dat ik bezig was zoals ze met een hond bezig zijn... Hij vroeg dan ook of ik mijn paard ook ging leren zitten, waarop ik zei: "Ja, en liggen ook."

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:49

@ e_horse: Heel leuk om te lezen hoe je de clicker onderweg met buitenrijden hebt ingezet. Zelf merk ik ook dat mijn paard meer en meer clicker-minded wordt.

@Leonie: leuke foto. Zelf gebruik ik de 'helicoptertechniek' om een paard dat bij het hek staat weg te jagen. Met de leadrope zwiep ik het touw voor me in het rond en loop rustig maar vastberaden naar de plek waar ik wil zijn of waar ik ruimte nodig heb (het hek). Het paard kan kiezen: hij loopt weg of hij maakt genoeg ruimte of hij laat het touw tegen zijn hoofd komen. Ik ga niet minder hard zwaaien naarmate ik dichterbij kom. Dat is wel je eerste neiging 'want het is zielig'. ;) Maar het paard heeft het hele land om te staan waar hij wil, behalve dat plekje waar ik wil staan. Gaan ze vanzelf weg.

Je kunt ze ook de yo-yo game aanleren van Parelli, dan kun je ze op een vingerbeweging (en later zonder touw) wegsturen. Maar dan moet je wel het geduld hebben alle games aan te leren!

@Maximexxx: Je wilt een heel rondje om je paard heen lopen, terwijl hij stil staat? Deel het doelgedrag dan op in kleine stapjes die je met de clicker beloont. Bv, halt, touw laten vieren/loslaten/over de hals gooien of geen touw aan het halster ;) en clicken als hij 3 tellen stil staat. Jij blijft natuurlijk ook stil staan. Pas als hij onbeweeglijk met 4 benen aan de grond blijft dan click je.

Volgende stap kan zijn: halthouden, touw laten vieren/loslaten/over de hals gooien, paard blijft stilstaan en jij loopt een stap naar zijn schouder (ik weet niet waar jij staat bij het halthouden). Je blijft zelf stilstaan en clickt direct al je paard stil is blijven staan. Herhaal dit een paar keer. Click echt alleen als hij met 4 benen aan de grond staat en click niet als hij al bewogen heeft.

Telkens loop je een stapje verder naar achter en je clickt als hij stil blijft staan. Je mag hem natuurlijk ook aaien als je om hem heen loopt. Je focus is dat hij met 4 benen aan de grond blijft staan. Zo ga je elke keer (dit kan wel een paar trainingen duren want je stopt als hij het goed doet) een stap verder tot je helemaal om hem heen kan lopen en dan click je pas als je rond bent.

Let op je eigen lichaamstaal en hou je energie laag.

Het is handig om er gelijk een commando aan vast te knopen.

Wanneer dit niet lukt dan bind je je paard ergens vast en ga je dit alles eerst aangebonden oefenen. Hij moet stilstaan wanneer je om hem heen loopt en je beloont wanneer hij onbeweeglijk blijft stil staan. Daarna begin je weer bij 'af' als je het los probeert. Zo krijgt je paard heel snel in de gaten dat hij voor het geparkeerd staan beloond wordt. Zo zou ik het aanpakken maar er zijn vast nog meer manieren.

@hotchocolat: welkom

@Bijke: wat goed dat je toch de clicker er weer hebt bij gepakt. Het is inderdaad ongelooflijk hoe snel paarden leren als je timing en het lezen van de lichaamstaal (voorspelbaaarheid van je paard) goed is.

Zelf heb ik van de week 2 x trailerladen geoefend. Nu liep ze in een keer op de trailer. Eenmaal binnen is ze nog zenuwachtig, maar niet zo bang dat ze gaat mesten. De tweede keer was ze al wat vertrouwder. Volgende keer, als het goed gaat en ze heeft vertrouwen dan ga ik de stang erachter doen, daarna de klep dicht, dan een stukje rijden enz. Je kunt aan haar ogen wel zien dat ze hier nog niet helemaal vertrouwd is met de trailer.

Afbeelding

Hebben jullie nog een leuke dvd/boeken tip?
Dat boek van Ben Hart, heeft iemand die? Kan je de index voor mij opschrijven zodat ik een idee krijg wat er wordt behandeld in dit boek?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:56

Gister is het gelukt om met afstand haar te laten buigen.

Afbeelding

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:19

Gaaf! Ziet er goed uit. Wat een sneeuw daar!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:21

Ja nog steeds. Het mag nu wel voorjaar worden maar het is nog hadstikke koud. -10 vanmorgen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:34

@Hotchocolat: wat is jouw cue voor het buigen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:12

Ik gebruik geen klicker maar het woordje braaf als beloning.

Het woord wat ik gebruik is buig.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:36

Wat een leuke en inspirerende verhalen om te lezen! En hotchocolat wat een leuke foto.

Mijn paardje vindt het ook echt leuk om te clickeren. Het is echt een leuke manier om te werken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:37

hotchocolat schreef:
Ik gebruik geen klicker maar het woordje braaf als beloning.

Het woord wat ik gebruik is buig.

Zit je dan wel in het juiste topic? of gebruik jij 'braaf' als vervanging van een click?
Hoe zit dat dan met timing?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:39

Ik gebruik braaf als vervanging. Ik ben de clicker iedere keer kwijt en met clicker heb ik het gevoel dat ik te langzaam ben met belonen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:43

Hier nog een clickertrainer!! Paard , hond, vogel en ben nu zelfs begonnen met 1 van mijn konijnen en afgelopen maand heb ik stage gelopen in een dolfinarium en daar heb ik met zeeleeuwen geclickert (ofja, gefloten, maar dat werkt het zelfde!)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:44

hotchocolat schreef:
Ik gebruik braaf als vervanging. Ik ben de clicker iedere keer kwijt en met clicker heb ik het gevoel dat ik te langzaam ben met belonen.

een woord kan nooit zo effectief zijn als de clicker simpel weg omdat je braaf op 1000 manieren kunt zeggen. De click is altijd hetzelfde en dus een betere markeerder. Imo de clicker is niet de beloning, dat is het voer/activiteit/aanraking die erna komt. De clicker is een markeerder die het gedrag aanstreept.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:52

jeej, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. al die termen ook!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:40

Ik snap wat je zegt Urko ;) en ben het daar helemaal mee eens.
Met al die dieren welke jij al getrained heb, mag je jezelf ook wel geoefend clickeraar noemen zeker? :+ Gaaf hoor zeeleeuwen trainen!

@ hotchocolade absoluut geen aanval naar jou hoor, gewoon mijn mening ventileren) : Als je eens een mindere dag op het werk hebt gehad, dan kan het zijn dat jou 'braaf' een stuk minder enthousiast is als de dag ervoor, toen je een goede dag hebt gehad. Terwijl je paard het wel precies net zo goed doet, verwar je je paard hiermee, want de dag ervoor kreeg hij er immers een veel grotere 'braaf' voor?
Naar mijn idee kan je met een woord/stem 'click', dus nooit neutraal belonen, en daarnaast veel minder goed timen, voordat je een woord uitspreekt, moet je eerst ademhalen, uitspreken enz. Hier gaat zeker een proces van een halve seconde aan vooraf, die halve seconden kan nét het verschil maken tussen een perfecte en een redelijke timing.

Ik heb op stal gister nog een paard geclickerd.
Deze pony laat zich niet vangen, niet uit de bak, en niet uit het weiland.
Echter is er ook niemand die écht iets met de pony doet, contact met de pony maken zeg maar. Er wordt op gereden maar dat was het wel.

Gister even bezig geweest met deze pony in de bak. Ik heb haar op stal al kusjes geven aangeleerd, dus dat heb ik gebruikt om contact te leggen in de bak, dat ging prima.
Daarna 5 minuten verder, had ik de pony zover, dat ze los achter me aandraafde.
Echter toen ik de training wilde afsluiten, en ik het halstertouw op had gehaald, zag ik dat de pony weer van me weg wilde lopen.
Gelukkig was ze behoorlijk enthousiast geworden van het voorgaande clickeren, dat ze niet kon wegblijven toen ik haar bij me riep.
Daarna heb ik haar laten targetten op haar halstertouw (waarvoor ze dus wegliep). Ik zag dat ze het er moeilijk mee had, en ze heeft eerst twee rondjes gelopen (ze stond immers nog steeds los), voordat te het touw toucheerde. nog 5 minuten verder, toucheerde ze ook het 'vervelende' touw zonder morren.

Vandaag alles nog even in het kort herhaald ( 2x kusje, 2x volgen in draf (los), en 3/4x het touw toucheren), een korte sessie, maar het valt echt op hoe deze pony opknapt van wat leuke spelletjes, die ook nog eens nuttig zijn.
Hoe leuk is het immers dat deze pony, die zich door niemand liet vangen, nu achter mij aan komt draven in alle vrijheid?

Ik vond het leuk om te merken dat ik het dus ook met andere paarden kan, en dat het er niet per definitie aan ligt dat mijn eigen paard snel leert.
Boost voor mijn zelfvertrouwen dus :))

Overigens beloon ik deze merrie variabel, soms met stem, soms met clicker. Ik begon namelijk spontaan, en had toen niet echt de mogelijk om te clicken. langzamer hand wil ik mijn stem ervangen door de clicker, dat vind ik toch prettiger werken. :j
Ik denk dat het daarmee duidelijker is voor het paard. Ik heb nu het idee dat het nogal verwarrend is, omdat ik nogal babbel met haar wanneer ik bezig ben... :+

Met mijn eigen paard ben ik het liggen aan het verbeteren.
Soms duurt het wat lang voordat hij gaat liggen, maar vandaag lag hij ongeveer 15 seconden nadat ik het gevraagd had.
het gaat dus al beter :j :))

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:46

Ik denk juist dat een woord wel effectief is. JUIST doordat je verschillende tonen hebt (ooit eens ergens gelezen)
Ik gebruik EKS als vervanging voor de clicker (afkorting van Exellent) en ik denk dat dat wel handig is. waar je ook bent, je hebt altijd je stem bij je. en je hebt je handen vrij. dingen die je bij de clicker niet hebt.

Maar alles heeft wel voor en nadelen denk ik.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:49

Je bent dan variabel aan het belonen, en daar is in mijn ogen niet direct iets mis mee, maar volgens mij kan je beter een clicker gebruiken wanneer je iets NIEUWS aanleert. Met bekende dingen kan variabel belonen best een push zijn voor het paard om het nog beter te doen zodat hij een enthousiastere 'braaf' van je krijgt....
Met een clicker zou je in zo'n geval langer kunnen wachten met clicken.

Mijn mening is dat je met een clicker dus neutraler beloont (het is altijd even goed), maar vooral ook beter kan timen...
als ik naar mijn training kijk, kan een halve seconde al een heel verschil maken...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:57

Ik ben begonnen met de 7 basics met mijn 2 jarige, ze kan 'targetten', 'hoofd laag' en 'beleefdheid' inmiddels. En oh ja, het begin van achterwaarts sinds afgelopen maandag :+. Ik ben zeker van plan hier verder mee te gaan. Niet zozeer om truukjes aan te leren, maar meer als trainingsmethode. Enge dingen aanraken bijv. Het plan is bijv. om mijn twentertje van het voorjaar op deze manier vertrouwd te maken met de waterslang (je weet nooit waar dat eens goed voor is :) ).

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus geen idee of ik zomaar ergens kom binnenvallen, sorry dan :+. Oké en nu eerst lezen anders ga ik vast dingen zeggen die hier alláng aan bod zijn geweest.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:07

Hi Dani; Wat leuk dat jij ook de clicker in je opcoeding meeneemt! Kan je inderdaad later nog een goed van pas komen :j