) maar leuk dat de pion-oefening voor inspiratie zorgt
Ook een beetje in de richting wat ik laatst met het blok en het "longeren" heb gedaan, als hij goed had gelopen mocht hij daar stilstaan en kreeg hij wat .. Was inderdaad ook aan het kijken om dat uit te breiden dat ik wat zeg of wijs en hij zelf naar het blok of de pion gaat (pionnen kent hij al, maar niet in combinatie met grotere oefeningen). Nog genoeg te doen

Parelli zegt trouwens ook dat paarden mensen trainen
Of dat je het kan laten overkomen dat het paard denkt dat die jou aan het trainen is

Onze oude kat (16 jaar geworden) was op het einde nogal dement, die kon er ook wat van, maar dat had idd wel een duidelijke medische oorzaak
Natuurlijk meteen gebridged, ook al doe ik dat normaal nooit voor iets dat ik niet gevraagd heb. Maar dit wil ik alleen maar stimuleren. Ik heb wel weer, in tegenstelling tot wat ik eerst schreef en ik van plan was, gewoon de longeerzweep mee de bak in genomen. Ik dacht: ik ga weer gewoon doen wat ik altijd deed, en wat ik aan het doen was toen het lekker ging, vóór ons 'dipje' van de afgelopen weken. Ik heb daarom nu bedacht dat ik me even niet druk ga maken om een eventuele poisoned cue, dat is ie namelijk toch allang van het jaren lang op deze manier doen, en ik heb de zweep (meestal, behalve laatst dan een keer toen ik de 'fout' in ging) niet nodig om echt veel druk uit te oefenen, hooguit wat ermee wiebelen. Ik heb meer het idee dat het in de hand houden van mijn longeerzweep bij 'onze' cue is gaan horen en het deel uitmaakt van het idee 'kom, we gaan iets doen'. Ik heb natuurlijk 10 jaar die zweep op haar achterhand gericht als cue voor 'activiteit' en zweep op de grond betekende, 'stop maar', dat is er natuurlijk ook niet zomaar uit. Dus ik laat het nu even voor wat het is, natuurlijk wel goed haar fysieke grenzen in de gaten houdend en erop lettend dat ik de druk niet te veel opvoer. 
- dag, maar kon me misschien net daardoor in stukken van het artikel wel vinden..