Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:09

Even weinig tijd om te reageren (en dus ook geen tijd om wat te doen met de pony's :+ ) maar leuk dat de pion-oefening voor inspiratie zorgt :Y) Ook een beetje in de richting wat ik laatst met het blok en het "longeren" heb gedaan, als hij goed had gelopen mocht hij daar stilstaan en kreeg hij wat .. Was inderdaad ook aan het kijken om dat uit te breiden dat ik wat zeg of wijs en hij zelf naar het blok of de pion gaat (pionnen kent hij al, maar niet in combinatie met grotere oefeningen). Nog genoeg te doen :Y) :))

Parelli zegt trouwens ook dat paarden mensen trainen ;) Of dat je het kan laten overkomen dat het paard denkt dat die jou aan het trainen is :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:54

CM, leuk idee van de pionnen. Is het ook de bedoeling dat ze later daar ook sneller naartoe mag rennen? Hou ons op de hoogte van deze ontwikkeling. :)

Ik denk dat paarden ons altijd trainen: ik heb ook geleerd dat Kyra in paniek raakt van teveel druk. Dat gebruik ik om die reden dus niet. Ook gebruik ik wel freeshaping en dat is natuurlijk bij uitstek de trainer trainen.

LIljebo: het is altijd lastig (extra) rekening met de lichamelijke beperkingen/pijn te houden van een ander mens of dier. Maar zelfs met een gezond paard is het lastig. IK vraag het me heel erg vaak af: vraag ik niet te veel of lichamelijk te moeilijke oefeningen. Soms ben ik 'bang' dat ik te lang in het voorzichtige blijf hangen. Kyra is nu immers geen wild veulentje meer, maar een getrainde vier- bijna vijfjarige.

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:04

@HL ja dat is zeker de bedoeling dat ze gaat rennen :), maar ik vond het niet verantwoord gisteren.
Of ik dat onder het zadel zo ga doen weet ik nog niet, dan vind ik dat rennen misschien wat minder geslaagd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:17

Over andere dieren gesproken. Misschien heeft nog iemand een tip? Onze kat is nogal vocaal (lees: miauwt echt de hele dag door om eten, om aandacht om naar buiten te mogen, 5 minuten later om naar binnen te mogen, 3 minuten later om naar buiten te mogen enz). IK heb haar nu geleerd op een bepaald krukje bij de deur te springen voor ik de deur opendoe naar buiten. Dan zit ze wat hoger en als ze stil is aai ik haar en doe ik snel de deur open. Heel soms (we zijn nu een week of 6-7) bezig zit ze netjes op de kruk zonder te zeuren om naar buiten te mogen en als ik dat zie laat ik haar zsm naar buiten. Maar ik word gek van het gemauw, het gaat namelijk ook 's nachts door...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:28

HippoLogic schreef:
Over andere dieren gesproken. Misschien heeft nog iemand een tip? Onze kat is nogal vocaal (lees: miauwt echt de hele dag door om eten, om aandacht om naar buiten te mogen, 5 minuten later om naar binnen te mogen, 3 minuten later om naar buiten te mogen enz). IK heb haar nu geleerd op een bepaald krukje bij de deur te springen voor ik de deur opendoe naar buiten. Dan zit ze wat hoger en als ze stil is aai ik haar en doe ik snel de deur open. Heel soms (we zijn nu een week of 6-7) bezig zit ze netjes op de kruk zonder te zeuren om naar buiten te mogen en als ik dat zie laat ik haar zsm naar buiten. Maar ik word gek van het gemauw, het gaat namelijk ook 's nachts door...

Hoi HL, ik heb wel een paar dingen die me zo te binnen schieten:

- goed bezig met het krukje!
- weet je zeker dat ze lichamelijk 100% is?
- is het een optie dat je de slaapkamerdeur open laat zodat ze bij jullie kan, voor sommige katten helpt dat tegen het miauwen, ze voelen zich dan gewoon eenzaam. Werkt niet bij elke kat.
- en dan nog een nuttig filmpje van sophia yin: http://www.youtube.com/watch?v=FSwUw9DiT6A

edit: en een katteluikje maken :)
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 26-03-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:33

Tja, enige tip: niet naar buiten laten/eten geven/aandacht geven als ze mauwt. Maar dat had je zelf misschien ook al bedacht.

(Edit: misschien is dat kattengedragstechnish (;-)) trouwens helemaal niet verantwoord hoor. Ik zie CM's reactie, die er tenslotte veel meer van weet, en die zegt namelijk iets heel anders.
Kattenluikje kwam ook in mij op. Als het mooi weer is zetten wij de voordeur ook wel gewoon op een kier want dan wil ze ook vaak elke 5 minuten weer naar binnen en dan weer naar buiten en ik wil geen kattenluikje daar en ze kan niet achterom ofzo.
Welke opleiding bij Tinley doe jij eigenlijk CM, want lijkt me echt interessant, als ik zo af en toe lees wat je daar allemaal leert over verschillende dieren!)

Mijn kat gaat stilletjes voor de deur zitten als ze eruit wil en anders, als we het niet door hebben, haar nagels 'slijpen' aan de deurmat (dat mag). Dat ritueel is zo gegroeid en eigenlijk ook wel een mooi auditief teken dat ze eruit wil. Als ze naar binnen wil, gaat ze op het trapje voor de deur zitten mauwen naar random voorbijgangers die dan aanbellen (geen voortuin, deur is direct op de stoep):D Maar meestal kijk ik gewoon na een X-aantal minuten of ze al naar binnen wil en dat werkt ook goed, dat is in de winter zo'n 5 minuten en in de zomer soms wel een half uur of een uur, haha, het is niet zo'n wilde buitenpoes... En verder is ze heel rustig, maar zij is ook ziek. Dat is wel jammer want daardoor heeft ze geen trek in eten of lekkere hapjes (ze mag ook veel niet hebben), anders had het me leuk geleken met haar te clickeren. Was ook handig geweest om het dagelijkse pil-geven-ritueel te vergemakkelijken. Maar dat doe ik nu maar door de pil zo snel mogelijk er in te stoppen en haar daarna altijd uitgebreid te aaien. Maar ook daar heeft ze niet altijd zin in.
Doe jij aan CT met je kat, HL?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:38

HippoLogic schreef:

Sommige katten zijn vocaler dan anderen, heb ook eens gelezen dat hoe meer je tegen je kat kletst en hoe meer je kat zich zeg maar op zijn gemak voelt bij jou, hoe uitgebreider zijn 'woordenschat' wordt.

De kat van mijn vriend is ook zo'n zeur, wij doen gewoon de 'negeren en verdragen' tactiek. Hij is er gewoon graag bij en krijgt graag aandacht :) 's Nachts gaat hij gewoon mee in bed (aan onze voeten, heeft hij ondertussen geleerd) anders was het ook de hele nacht klaagzang.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:00

@visitor, ik doe de opleiding trainingsdeskundige. Omdat ik niet kon kiezen tussen de katten en paarden opleiding :). Ik heb wel veel gelezen over katten en het eerste advies wat de professionals geven bij gedragsproblemen (ook bij veel miauwen) is toch "eerst naar de dierenarts". Maar ik ben zelf geen katten gedrags deskundige hoor! Ik roep ook maar een paard dingen die me te binnen schieten.

edit: en of je de kat op de slaapkamer laat moet je natuurlijk ook zelf beslissen want het is niet altijd een pretje. Mijn inmiddels overleden kater sliep op bed, maar de 2 dames die we nu in huis hebben zouden ons de hele nacht wakker houden met hun gestoei dus die blijven lekker buiten de deur :).
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 26-03-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:02

Je hebt ook wel gewoon zeurpieten onder katten :D Onze oude kat (16 jaar geworden) was op het einde nogal dement, die kon er ook wat van, maar dat had idd wel een duidelijke medische oorzaak :)

De kat van mijn vriend is gewoon een aandachtsjunkie :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:47

O gaaf zeg, dat lijkt me een mooie opleiding! Leuk ook dat je je niet hoeft te beperken tot één bepaalde diersoort!
Ik zag net de nieuwe nieuwsbrief van Inge Teblick. Staan leuke dingen in, ook een heel stuk over CT en Parelli. Als zij het opschrijft, weinig druk gebruiken en dan wachten, dan klinkt het allemaal zo makkelijk...

Oja, mijn paard begint nu de 'spagaat' door te krijgen. En vanochtend stond ze heel erg d'r gewicht van voor naar achter te plaatsen in de spagaat. Ik zat te denken, zou ik vanuit een combinatie van spagaat (als dit bevestigd is) en de oefening 'hoofd laag', verder een buiging kunnen free shapen (dus bridgen voor gewicht naar achteren verplaatsen - ik heb tenminste het idee dat dat nodig is voor de buiging - en zo verder)? Komt zomaar in me op, lijkt me leuk te proberen, iemand ervaring mee?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:13

crosmuller schreef:
Hoi HL, ik heb wel een paar dingen die me zo te binnen schieten:

- goed bezig met het krukje!
- weet je zeker dat ze lichamelijk 100% is?
- is het een optie dat je de slaapkamerdeur open laat zodat ze bij jullie kan, voor sommige katten helpt dat tegen het miauwen, ze voelen zich dan gewoon eenzaam. Werkt niet bij elke kat.
- en dan nog een nuttig filmpje van sophia yin: http://www.youtube.com/watch?v=FSwUw9DiT6A

edit: en een katteluikje maken :)

Negeer modus is trouwens een maand of 6 'aan', helpt niet. Als ze stil is geef ik haar zo veel mogelijk aandacht: even aaien, spelen, snoepje geven (1 of 2x per dag soms helemaal niet).
Ze mag 's nachts ook op bed, maar als ze erg gaat zeuren of erg in de weg gaat liggen, sluiten we haar toch op in de badkamer. Eruit mag ze pas als ze stil is voor een paar minuten. Maar ze is een volhouder hoor (uren!). R- op dit gedrag werkt niet.
Het is echt veel erger geworden sinds de andere kat weg is én wij haar om die reden 's nachts binnen houden (coyotes eten katten en er woont ook een zeearend in de buurt die ik vaak zie rondcirkelen. Die pikken ook wel eens een kat op).

Wij denken aan een soort verlatingsangst en/of aandacht tekort omdat het echt de spuigaten uitloop sinds haar broertje er niet meer is. We denken erover een kitten erbij te nemen, waar ze dan ook mee kan spelen. En die haar hopelijk ook een beetje uitput zodat ze ook gaat slapen 's nachts. Tegelijkertijd ben ik ook bang dat ik dadelijk 2 zeurpoezen in huis heb. :+

Ik heb wel gelezen over een huidziekte die miauwen (huilen) veroorzaakt, maar ze ziet er prima uit. Ze krabt zichzelf niet en toont geen andere gedragsverandering. Zijn er nog andere medische dingen waar ze van kunnen zeuren? Het lijkt echt op aandachtmauwen. Misschien heb ik het mis. Ze is geholpen en ze is 5 jaar.

We hebben ook al 2 hoge slaapplekken gecreëerd zodat ze ook echt rust heeft van ons 2jarige zoontje. Toen was een paar dagen iets beter met het gemiauw.

Kattenluik kan ik niet doen om meerdere redenen: we huren dit huis tijdelijk én ik ben erg bang dat er stinkdieren en/of wasberen naar binnen komen. Een wilde wasbeer in huis is geen pretje, maar een stinkdier ook echt niet. :r

Ik ben aan het zoeken naar een kattengedragsdeskundige hier in de buurt, maar die heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. Een die op huisbezoek komt dan. Ik kan wel een internet/telefonisch consult krijgen voor $225 USD maar dan ben ik bang dat ik toch het advies krijg van: negeren, DA bezoek of meer aandacht geven.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:02

@hl, allerlei ziektes kunnen miauwen veroorzaken. Toen mijn kat nierfalen kreeg begon hij bv snachts te miauwen. Ze voelen zich dan ellendig en willen aandacht, daarom mocht hij op bed slapen. De kat van een vriendin idem dito. Maar goed ze is pas 5 en het ligt wel voor de hand dat de transformatie naar binnenkat en verlies van een vriendje dit gedrag veroorzaken. Een tweede kat zou best de oplossing kunnen zijn. En verder zoveel mogelijk spelen, misschien je eens verdiepen in voedselverrijking. Alle maatregelen waar je kat blij van wordt zijn goed. Hoge slaapplekken zijn goed, je bent al goed bezig.

Edit sorry ik zie nu dat je haar alleen snachts binnenhoudt, maar dan nog denk ik dat je gelijk hebt en dat die veranderingen de oorzaak zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:15

Visitor schreef:
O gaaf zeg, dat lijkt me een mooie opleiding! Leuk ook dat je je niet hoeft te beperken tot één bepaalde diersoort!
Ik zag net de nieuwe nieuwsbrief van Inge Teblick. Staan leuke dingen in, ook een heel stuk over CT en Parelli. Als zij het opschrijft, weinig druk gebruiken en dan wachten, dan klinkt het allemaal zo makkelijk...

Oja, mijn paard begint nu de 'spagaat' door te krijgen. En vanochtend stond ze heel erg d'r gewicht van voor naar achter te plaatsen in de spagaat. Ik zat te denken, zou ik vanuit een combinatie van spagaat (als dit bevestigd is) en de oefening 'hoofd laag', verder een buiging kunnen free shapen (dus bridgen voor gewicht naar achteren verplaatsen - ik heb tenminste het idee dat dat nodig is voor de buiging - en zo verder)? Komt zomaar in me op, lijkt me leuk te proberen, iemand ervaring mee?

Ik geloof dat in de vrijheidsdressuur altijd vanuit de spagaat aan de buiging wordt gewerkt, dus lijkt me wel een goeie aanpak :) Wel de spagaat dan niet té extreem maken, gewoon zo dat je paard daarna z'n gewicht naar z'n achterhand kan verplaatsen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:36

Ok, thanks s_n!
HL, ik zou inderdaad een kitten erbij nemen, waar jullie al over dachten... Maar eerst een medische oorzaak uitsluiten (even bloed prikken ofzo) kan natuurlijk geen kwaad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:18

Visitor, in VD ben ik niet thuis. Misschien danielle van jauke vragen?
Ik heb mijn paarden ook de buiging willen leren, maar begon vanuit spagaat en daarna hoofd tussen voorbenen, maar vond het moeilijk om hen te laten zakken (en uiteindelijk vond ik het hoofd tussen de benen ook beetje link -al deed ik het voorzichtig en niet te ver-, dus kan goed niet de juiste manier zijn) Maar ik durf het niet met de huidige paardjes vanwege hun lichamelijke problemen.

HL, lijkt mij idd dat de veranderingen en het snachts niet buiten kunnen het probleem zijn. Onze vorige poes was ook een zeurpoes. Maakte je gek als ze niet buiten kon.
Kitten zou kunnen helpen, mits je kat sociaal is.
Is altijd afwachten.
Moe maken overdag kan ook helpen.
Kitten is een idee, maar er zijn nog meer manieren
http://catamazing.com/
http://www.youtube.com/watch?v=dRVMuBVBKgA
http://www.youtube.com/watch?v=kD-foPDs9Rg
http://www.youtube.com/watch?v=TpdeJeCCe54
http://www.youtube.com/watch?v=SXru_4OQw44
http://www.youtube.com/watch?v=7mK-BNaP1Nk

Have fun :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:38

Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik ben even goed gaan opletten: 's Nachts miauwt ze niet overmatig, maar mauwt ze soms (om je te wekken). Daarom denk ik niet aan iets lichamelijks.

Zo'n kattenwiel/looprad zou leuk zijn, maar ik denk dat je je kat dan echt binnen moet houden wil ze gemotiveerd zijn om daar gebruik van te maken. Al die kattenspeeltjes zijn nooit lang interessant voor een volwassen kat. De undercover mouse toy lijkt wel wat (blijft bewegen) maar ook hier zie je dat de kat eigenlijk na 2:30 minuten al niet meer echt geïnteresseerd is. http://www.youtube.com/watch?v=dRVMuBVBKgA

Jagen doet ze wel: ze is een vogelvanger: dus een speelgoedmuis is alleen leuk als hij in de lucht vliegt. Ligt hij stil is de interesse ook direct weg. Degene die dan door de kamer rent om de muizen telkens weer te pakken, ben ik. :+

De zon schijnt en ze zit nu al een half uur zonder mauwen naar buiten te kijken. Vandaag heb ik haar voor het eerst sinds maanden horen 'klappertanden' (hrr-hrr-hrrr) terwijl ze naar de vogels buiten zat te kijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:01

En een voerbal? :) Onze zeurkat kan zich ook best lang vermaken met een propje zilverpapier. En kattengras om aan te knabbelen!

Haha, dat klappertanden, doen onze eigen poezels hier ook altijd, ziet er zo komisch uit :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:05

Ik heb laatst een voedselpuzzel gemaakt door allemaal wc rolletjes rechtop in een doosje te plakken en in elk rolletje 1 brokje doen. Ik had de doos rechtop gezet. Een van de poezen gaat met haar pootje alle brokjes eruit vissen. De andere (waarvan ik ooit dacht dat ze een beetje dom was, maar dat was een vergissing) trekt het hele geval omver en eet de brokjes dan van de grond :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:13

Dat ga ik proberen, CM.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:17

Leuk idee met die wc rollen. Ga ik ook proberen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:35

Als ik hem plat leg vinden ze het trouwens te moeilijk, ben benieuwd wat jullie katten vinden?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:51

Haha, die wc-rollen doe ik voor de honden, al plak ik ze niet vast! Effe sparen en je kunt een doos vullen! Heel leuk om te zien hoe ze allemaal een andere aanpak hebben. Ga het ook eens voor de katten proberen! Die kennen overigens ook de clicker! Uit het niets verschijnen ze als ik met de honden click omdat ze geleerd hebben dat er lekkers aan te pas komt! Ik heb echter nooit met de katten geclickert!
HL: Heb wel eens ergens gelezen dat je 'pratende' katten krijgt, als je zelf veel met ze praat en reageert op miauwtjes e.d. Wij hebben dus ook (zucht) pratende katten - soms verschrikkelijk irritant, maar mijn eigen schuld, denk ik dan!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:44

@nimue maar ook wel leuk toch, pratende katten :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:14

Mijn kat praat ook vooral terug als wij tegen haar 'praten' (wij 'mauwen' ook en maken van die geluidjes met onze lippen :P), ik vind dat ook wel leuk. En inderdaad het geluidloos mauwen naar de vogels buiten vanuit de vensterbank, heel schattig. Mijn kat is ook meer een vogelvanger denk ik, al vangt ze nooit iets. Het meest blij is ze met propjes knisperend papier die we omhoog gooien en ze dan kan vangen of wegslaan. Vooral als ze op een poefje zit. Maar soms vindt ze ernaar kijken (hoe wij die dingen in de lucht gooien) ook al genoeg :')
Vandaag ging met paard heel lekker. Ze wilde graag draven, draafde zelfs een paar keer uit zichzelf aan (we deden cirkel met hoofd laag om mij heen), zonder dat ik daarvoor het commando had gegeven, nadat ik het eerst een paar keer met een grotere/lekkerdere beloning had beloond. :wow: Natuurlijk meteen gebridged, ook al doe ik dat normaal nooit voor iets dat ik niet gevraagd heb. Maar dit wil ik alleen maar stimuleren. Ik heb wel weer, in tegenstelling tot wat ik eerst schreef en ik van plan was, gewoon de longeerzweep mee de bak in genomen. Ik dacht: ik ga weer gewoon doen wat ik altijd deed, en wat ik aan het doen was toen het lekker ging, vóór ons 'dipje' van de afgelopen weken. Ik heb daarom nu bedacht dat ik me even niet druk ga maken om een eventuele poisoned cue, dat is ie namelijk toch allang van het jaren lang op deze manier doen, en ik heb de zweep (meestal, behalve laatst dan een keer toen ik de 'fout' in ging) niet nodig om echt veel druk uit te oefenen, hooguit wat ermee wiebelen. Ik heb meer het idee dat het in de hand houden van mijn longeerzweep bij 'onze' cue is gaan horen en het deel uitmaakt van het idee 'kom, we gaan iets doen'. Ik heb natuurlijk 10 jaar die zweep op haar achterhand gericht als cue voor 'activiteit' en zweep op de grond betekende, 'stop maar', dat is er natuurlijk ook niet zomaar uit. Dus ik laat het nu even voor wat het is, natuurlijk wel goed haar fysieke grenzen in de gaten houdend en erop lettend dat ik de druk niet te veel opvoer.
Ik heb het idee dat dit nu voor ons het beste werkt en bij haar en mij het minste frustratie oplevert, omdat het duidelijk is. Als we er echt weer lekker inzitten, ga ik wel proberen het weer zonder zweep/druk te doen, want dat vind ik toch het ultieme doel. Maar daar ben ik nu gewoon nog niet handig genoeg voor.
Ook ging ze vlotjes 9 stappen achteruit, terwijl ik op mijn plek bleef staan, voor ons echt een record, het was een maand geleden 3-4 passen (wel scheef nog, maar dat is van later zorg). Twee keer gedaan: veel wortels erin :Y) En ook ging de spagaat echt in één keer goed. Jackpot en klaar! Voor beide dingen was het de eerste keer zonder touw en op een andere locatie dan anders.
Ik gebruik de laatste tijd veel 'grotere' beloningen (meer brokjes in één keer geven wissel ik af met stukje(s) wortel en smintjes (suikervrije pepermunt was tip van HL, thanks!) en bij een 'grotere' prestatie meer brokjes/worteltjes) en daardoor boeken we veel progressie, heb ik het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:27

Val even binnen, zie dat het over katten gaat maar daar heb ik geen ervaring mee, sorry :+

Zit net de nieuwsbrief van Inge te lezen, krijgen jullie die ook?
Staat een stukje over Parelli & clickertraining :Y) Ben er nog niet door, maar wel interessant :)

Edit; nu wel helemaal doorgelezen, interessant :j
Toch wel weer eye-opener-dingetjes .. En verder moet ik eens een plan gaan bedenken 8-)

Vandaag was weer zo'n -O- - dag, maar kon me misschien net daardoor in stukken van het artikel wel vinden..
Alleen moet ik eens even gaan uitvogelen hoe ik het voor alle partijen leuker kan maken :Y)