Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:48

Ik zelf volg nu een instructeurs opleiding bij Greetje hakvoort.

Ik ben als goed is over 2 jaar instructeur voor grondwerk/wekaandehand/en longeren

Rijden is pas later.

Nu nog een lesklantje vinden waarmee ik samen kan groeien en examen mee kan doen ;-). Daarom vraag ik ook nog niet veel kwa prijs. Afhankelijk waar diegene staat.

Ga toevallig vandaag iemand les geven. Vind het een beetje spannend. Heb wel eens les gegeven maar dat waren stalgenoten en dat voelde toch wat veiliger.

Maar ik ga hier vast van leren en heb ik toch ervaring op gedaan met les geven.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:58

plutolover schreef:
Ik zelf volg nu een instructeurs opleiding bij Greetje hakvoort.

Ik ben als goed is over 2 jaar instructeur voor grondwerk/wekaandehand/en longeren

Rijden is pas later.

Nu nog een lesklantje vinden waarmee ik samen kan groeien en examen mee kan doen ;-). Daarom vraag ik ook nog niet veel kwa prijs. Afhankelijk waar diegene staat.

Ga toevallig vandaag iemand les geven. Vind het een beetje spannend. Heb wel eens les gegeven maar dat waren stalgenoten en dat voelde toch wat veiliger.

Maar ik ga hier vast van leren en heb ik toch ervaring op gedaan met les geven.


Lesgeven is ook best een beetje spannend. Als je er helemáál geen zenuwen meer bij voelt, dan ben je denk ik wat vastgeroest: zolang je ontwikkelt, wil je je nieuwe kennis delen, en HOE deel je nieuwe kennis voor het eerst aan een klant? En hoe ga je om met je nieuwe klant? Ik vind elke nieuwe klant of elke nieuwe oefening die ik iemand leer nog steeds wel (op een gezonde, positieve manier) spannend, en ik geef al 13 jaar les ;)

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:05

plutolover schreef:
Ik zelf volg nu een instructeurs opleiding bij Greetje hakvoort.

Ik ben als goed is over 2 jaar instructeur voor grondwerk/wekaandehand/en longeren

Rijden is pas later.

Nu nog een lesklantje vinden waarmee ik samen kan groeien en examen mee kan doen ;-). Daarom vraag ik ook nog niet veel kwa prijs. Afhankelijk waar diegene staat.

Ga toevallig vandaag iemand les geven. Vind het een beetje spannend. Heb wel eens les gegeven maar dat waren stalgenoten en dat voelde toch wat veiliger.

Maar ik ga hier vast van leren en heb ik toch ervaring op gedaan met les geven.

In welke omgeving woon/werk je, als ik vragen mag?

Mocht het in de buurt zijn van west-brabant, wil ik best een lesklant zijn hoor :)

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:46

Tancreda4 schreef:
fardoe schreef:
Tancreda4 waarom is je tempo zo laag, is dat een bewuste keuze? Bij schoudervoor/ binnen moet je wel je buitenteugel gebruiken, je binnenteugel gebruik je niet.

Ik krijg dat tempo nog slecht hoger met deze oefeningen. Al was ze gisteren erg opgefokt en kon ze het wel aardig dus dat ga ik proberen uit te werken.

Ik gebruikte nu 1 teugel en dan middelste ring Kaptoom. Maar moet idd zorgen dat de buiten teugel er meer bij gaat. Vind dat erg lastig omdat ze zo snel kantelt met dr hoofd en dan helemaal makkelijk.


Ik zou zelf kijken of je ook je eigen energie wat omhoog kan krijgen.. ze trekt je goed mee in het rustige tempo :D
Rechtop en iets meer reactie op je zweepje vragen. Al is het maar een of twee passen dat ze hierop reageert.. belonen en oefening opnieuw inzetten. Ze is denk nu een beetje aan dit tempo gewend en je zult haar duidelijk moeten maken dat ze achter wel wat actiever moet zijn.

In de schouderbinnenwaarts zou je je buitenteugel kunnen aannemen in de hand waar je je zweep in hebt. Alhoewel ik ook denk dat als jij haar achter wat meer kan activeren ze voor ook wat minder over de schouder weg loopt.


Handig trouwens zo op de bakrand fimpen.. ga ik ook eens doen!

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:23

Skippy01 schreef:
ingridxxs schreef:
Dankjewel!! Ik ben zelf ook van de 'jonge garde'. Ik ben 22. Ik heb mijn instructeurs diploma en ik geef nu ook les waar ik gestald sta (paddock Paradise). Ik heb mijn diploma met bloed zweet en tranen gehaald, niet vanwege de theorie maar de irritaties tijdens het rijden en het rijexamen.. Zo tegen mijn gedachtegang in, maarja ik wilde mijn papiertje.



Herkenbaar! Toen ik mijn instructeursdiploma haalde 13 jaar geleden, moest dan van de baas bij de knhs. Prima... Als ik nu terugkijk... zou ik nóóit meer zo willen trainen ;) De theorie klopt best, maar hoe de uitvoering geïnterpreteerd wordt... {:)-:(

Er zijn inmiddels ook instructeursopleidingen die beter aansluiten bij het klassieke werk, en die werken aan de hand meenemen. Ook die moeten bij je passen natuurlijk, maar het is lang zo eenzijdig niet meer, het opleidingsaanbod :)


Ja.. Ik woon in Drenthe. Wilde heel graag bij emiel voest, maar daar moest je minimaal 2 jaar en 4000 euro verder. Nu heb ik hem in 1 jaar gehaald voor ongeveer 1000. Ik kon het dus gewoon niet betalen bij Emiel, maargoed de kennis is er nu ook gelukkig haha!!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:31

Ja dat is gek he, hoe de theorie vaak best klopt. Hoor je ze praten denk je, ja ja ja klopt ja ongeveer. En dan zie je ze rijden: nee nee nee nee

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:07

SBravour schreef:
Ja dat is gek he, hoe de theorie vaak best klopt. Hoor je ze praten denk je, ja ja ja klopt ja ongeveer. En dan zie je ze rijden: nee nee nee nee


Klopt ja! Heel opvallend is dat wel... Nou ja, we blijven gewoon positief het goede voorbeeld uitzenden, er haken steeds meer mensen aan bij paardvriendelijk werken, waarbij steeds meer mensen het belang van grondwerk / werken aan de hand óók gaan inzien. Ik heb goede hoop :D

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:03

Tancreda4 schreef:
Dit zijn wij. Travers, schoudervoor en poging renvers aan het eind. Schoudervoor is echt lastig en dit filmpje is wel goed ook voor mijzelf. De stelling vind ik teveel. Ik krijg de juiste stelling op bit niet voor elkaar dus heb hem weer aan de Kaptoom op de neus vastgemaakt. Dan kantelt ze met schoudervoor minder snel met haar hoofd / beter te corrigeren.

En alles blijft langzaam gaan. Het mee stappen in zelfde ritme is daarom ook echt lastig omdat de passen traag en groot zijn. Ondanks dat ze traag blijft gaat het haar wel steeds makkelijker af. Travers vind ze het makkelijkste.


Leuk dat je een filmpje plaatst :j

Stelling lijkt mij ook wat veel inderdaad, zo krijg je weinig lengtebuiging want ze buigt vooral in de hals.

Travers lijkt ze makkelijker te vinden maar volgens mij komt dat omdat ze ruimte heeft haar achterhand naar binnen te laten vallen. Bij de schoudervoor wordt ze begrenst door de dakrand en moet ze meer echt buigen, en dat vindt ze lastig.

Misschien een idee om zodra je klaar bent met je oefening het tempo meteen op te voeren en dan vandaar uit weer een nieuwe oefening te vragen. Het tempo en impulsverlies komt waarschijnlijk ook omdat ze het gewoon erg moeilijk vindt.

Lekker oefenen en misschien weer een keer les nemen dan komt het vast goed!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:21

Goeie tips zijn er al gegeven voor het paard van Tancreda4. Je zou ook kunnen werken aan een snellere reactie dmv halthouden en stappen en halthouden en draven. Bij het achterwaarts gaan zou je 10 meter kunnen doen en vervolgens weer vlot voorwaarts stappen.

Kelly_Taco ik heb het boek van Ellen Schuthof gekocht. Heb het nog niet binnen. Ben vooral benieuwd of er uitleg is over galop aan de hand ( de korte teugel), bij het boek van Hinrichs wordt er alleen aan galop aan de lange teugel gesproken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:31

Wijslander schreef:
Intrinzen ken ik inderdaad, maar daar waag ik me niet aan. Bepaalde bewegingen die als trucs aangeleerd worden aan verder ongetrainde paarden en het 'opjutten', dat past niet bij mij. Dat is in ieder geval wat ik ervan gezien heb en toen ben ik afgehaakt...

Ben wel begonnen met clickertraining met het jonkie, maar dan vanuit connectie en rust.


Intrinzen maakt trouwens weer wat reklame deze week (lezen ze mee hier ? :D ) https://www.intrinzen.horse/p/ProjectProprius.
Zie er best veel positieve dingen in: kan mensen in andere mindsetting brengen als ze van zichzelf in een vast stramien blijven denken en trainen.

Zie ik daarin alleen het spel element terug zonder de geleerde PR trucjes, dan doen we met elkaar
hetzelfde lol maken zonder dat er ooit training bij is geweest.
Zit van nature niet in elk karakter paard, maar als het erin zit is het een feestje om het naar boven te halen.
Paard wordt er vrolijk van en vooral trots, en dat is hoe dan ook besmettelijk :D

Citaat:
Wat eigen scheefheid betreft: oefenen en kilometers maken, dan wordt het echt beter. Ben zelf motorisch een ramp, maar inmiddels gaan beide kanten bíjna even makkelijk. :P

Nou dat geeft weer hoop als je net in de griep hebt gezeten met zere gewrichten en spieren...., beide paarden stonden me gister gewoon uit te lachen..: jij ons laten zien hoe we bewegen mogen ? :wave:

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:52

Hier een frustratie puntje. Ik krijg Stanley niet mooi op de volte. Hij buigt niet mee.. ook schouder voor lukt niet in de grondwerk positie

Met handwerk gaat het beter. Maar wil zo graag ook in de grondwerk positie.

Iemand tips..

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:53

Bedoel je met 2 teugels?
Dan denk ik dat hij niet op de buitenteugel is. Je neemt hem met de buitenteugel mee van de hoefslag af. De buitenteugel is je stuur (zeg maar).

Als je dit bedoeld hahaaa

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:51

Yeah... Vandaag eerste keer ge-lange-teugeld. Paardje stond me eerst super raar aan te kijken, een WTF momentje... Echt super grappig...
Maar toen ze het eenmaal beetje begreep was ze best enthousiast hahaha, ze deed in elk geval super haar best. Grappige ook, op de linker hand had ze veel meer moeite, of ik had vooral moeite haar aan en vooruit knopje te vinden en op rechts leek het alsof we al jaren aan het "teugelen" waren.

Ik heb een bitloos, kaakgekruist hoofdstel en een slof teugel (uit stof gehaald) gebruikt.
Ik vond onwijs leuk, en ik geloof mijn paardje ook wel.
Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5464
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:34

Oeh wat leuk mag ik hier ook aanhaken? :D Ik rij zelf western maar vind klassieke dressuur wel een basis voor iedere tak van sport. Heb les van Yacintha Feringa.
Ik heb niet echt beeldmateriaal van wat ik momenteel doe, heb mijn paard pas sinds Juli en daarvoor een ander projectje gehad met een iets lastiger paardje. Heb alleen wat stills en filmpjes van dubbele longe of volledig zonder tuigage.

Maar dit is de tinker in kwestie :).
Afbeelding

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:33

Kasmir schreef:
Oeh wat leuk mag ik hier ook aanhaken? :D Ik rij zelf western maar vind klassieke dressuur wel een basis voor iedere tak van sport. Heb les van Yacintha Feringa.
Ik heb niet echt beeldmateriaal van wat ik momenteel doe, heb mijn paard pas sinds Juli en daarvoor een ander projectje gehad met een iets lastiger paardje. Heb alleen wat stills en filmpjes van dubbele longe of volledig zonder tuigage.
Welkom natuurlijk, en istniebitje "apart" dat we mekaar ook hier weer tegenkomen :D +:)+

Gaat ie goed met je Tinkie ohz ?

Kasmir

Berichten: 5464
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:53

Peetstap schreef:
Welkom natuurlijk, en istniebitje "apart" dat we mekaar ook hier weer tegenkomen :D +:)+

Gaat ie goed met je Tinkie ohz ?


Heee! Zelfde interesses zelfde aanpak :D
Tinkie gaat goed, momenteel ohz op een laag pitje ga vanaf 2feb naar een stal verhuizen waar ik een mooie 20x60 buitenbak heb en dan het rijden weer wat meer oppakken. Nu voornamelijk aan de hand bezig, ze gaat steeds vooruit het is zo'n heerlijk lief dier. Roxy is trouwens ook al regelmatig op gestapt, ook aan de longe gestapt. Draf wordt de volgende stap maar staat nu ook even op laag pitje omdat de eigenaresse van Rox geopereerd is en daarvoor even rustig aan moest doen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:26

Plutolover, het lijkt mij goed om deze vraag op je opleiding te stellen. Je doet de opleiding juist om er van te leren. Nu je toch het handwerk en de grondwerk positie benoemd, wat is de meerwaarde van de grondwerk positie, ben ik benieuwd naar.

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:19

Nieuwe mensen, leuk! Welkom!
Ik moet echt nodig het werk aan de hand eens laten filmen.. ik heb echt alleen maar rijfilmpjes
Het rijden gaat ook zo fijn dat ik sneller geneigd ben om erop te stappen :+


Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:27

fardoe schreef:
Kelly_Taco ik heb het boek van Ellen Schuthof gekocht. Heb het nog niet binnen. Ben vooral benieuwd of er uitleg is over galop aan de hand ( de korte teugel), bij het boek van Hinrichs wordt er alleen aan galop aan de lange teugel gesproken.


Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het boek nooit heb uitgelezen dus ik durf het niet te zeggen :o

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:30

:D :D

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:52

Ziet er netjes uit Kelly :D

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:02

Vraagje; hoe lang zijn de teugels waarmee jullie adh werken?

Heb net teugels van 2,8 meter binnen, maar is dat lang genoeg? Paard is 1.57 hoog

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:12

Dilan93, met wadh gebruik ik mijn teugels waar ik ook mee rij.

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:18

fardoe schreef:
Dilan93, met wadh gebruik ik mijn teugels waar ik ook mee rij.

Ah oke, deze zijn idd evenlang als mn rij-teugels, maar dan zonder de stops (heb springteugels). En dezelfde kleur als mn hoofdstel (mooi meegenomen :') )

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:29

Dilan93 schreef:
fardoe schreef:
Dilan93, met wadh gebruik ik mijn teugels waar ik ook mee rij.

Ah oke, deze zijn idd evenlang als mn rij-teugels, maar dan zonder de stops (heb springteugels). En dezelfde kleur als mn hoofdstel (mooi meegenomen :') )


Werken aan de hand met mijn gewone teugels. Pak ik ook mijn gewone hoofdstel voor.
Aan de lange teugel heb ik wel echt speciaal lange teugels voor besteld.