Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:37

@cube. Je kan ook een clicker op de targetstick plakken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:11

Cube, leuk filpmje, het gaat al heel goed! Zelfs als je de traget op de grond legt snapt ze het! Leuk paard ook. HL heeft al goede tips gegeven. Ik gebruik zelf een woord als bridge, dus ik zit niet met dat probleem, maar ik dacht ook aan clicker er op tapen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:17

Zo. Is ik weer na een paniekweekendje. :+
Gelukkig is de rust wedergekeerd.

Cube, ik vind dat je het goed doet. Leuk paard ook. Goede flow is best lastig. Worstel ik ook nog wel eens mee. Goede tips heb je verder al gekregen. Kan ik niets aan toevoegen.

Over NH... Ik denk dat het alweer zo'n 20 jaar geleden is, dat ik met Voest in aanraking kwam. Was bij een clinic van hem (hij was toen ook pas bezig en best opzienbarend voor die tijd)
Heb alles van hem gevolgd en mij verdiept in KFH (allicht... wel jammer dat ik de smeuiige details niet ken. Wel veel gehoord over shockerende dingen, maar dus nooit die details. Maar dat willen weten heeft geen andere reden dat sensatiezucht van mijn kant .hahahaha.)
Heb zelfs toen een demootje gegeven met mijn paard bij de open dag van de manege waar hij toen stond. Achteraf stelde het niet veel voor, maar toen was dat heel wat.
Later ook nog in een boel andere NH-ers verdiept, veel gekeken, gelezen en geleerd
Veel en veel later, toen twee shethengsten mij het vuur aan de schenen legden, in parelli gaan verdiepen. Level 1 en 2 gedaan (maar zonder examen), alle dvd's in huis gehad dus ook behaviour en liberty en die andere dvd's die op specifieke onderwerpen ingaan (ben de naam kwijt) en lid geweest van de club. Alles bij elkaar ong 2 jaar denk ik.
Verder ook lid geweest van Paarden begrijpen
en uiteindelijk lesmateriaal parelli verkocht -niet omdat het niet deugde, maar ik had het allemaal al vaak gezien en met dat geld kocht ik dan weer les materiaal van alexandra kurland,.
Heb hier ook nog van alles liggen van Philip Karl en Nathalie en Claus Penquitt.
En leer nog steeds bij. Maar goed... ik ben ook niet goed wijs... haha.

En voor de mensen die nu denken dat ik heel goed ben... vergeet het maar rustig. :))

Met rijden is mijn zelfvertrouwen overigens minder geworden. Nou ja, het was beneden nulpunt, maar ik ben later wel weer gaan rijden, maar alleen op eigen paarden (en bij een haflingerstal in de buurt, omdat ik de meid en die paarden ken)
Eea heeft te maken met het feit dat ik lang geleden mijn rug brak toen ik met paard viel en daar vooral de laatste jaren enorm veel 'plezier' van heb.
Hälga vertrouwde ik nog wel omdat het een stabiele goedzak is(en sil met de clicker in de wei ook wel), maar nu beide paarden niets meer mogen doen, heb ik definitief het zadel aan de haak gehangen.
Verlang er ook helemaal niet meer naar.

Trainingsinteresse komt waarschijnlijk ook van een achtergrond met veel diertraining.
Heb ook altijd met honden getraind: gehoorzaamheid, beetje agility en beetje breitner, speuren, pakwerk (met een koningspoedel jaja... we waren de atractie van de club)

Kortom ik experimenteer graag, doe graag verschillende dingen, maar het op dit gebied verder een gebrek aan ambitie om er meer mee te doen. Ben ik in de praktijk ook niet goed genoeg voor. Met honden zou ik trouwens nog wel aardig wat aandurven, maar mij moeten ze geen hengst met gedragsstoornis in de handen duwen. Dan ben ik weg :+ Ik doe het dus alleen voor mijzelf :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:25

Ik heb hier ook dvd's van Claus en Natalie Penquitt. Ik ben ook benieuwd naar Philippe Karl, Voest heb ik overgeslagen omdat hij zo'n beetje Parelli volgde toen hij net begon en dat deed ik al. ;) Smeuiige details over KFH heb ik ook alleen van horen zeggen en niet uit 1e hand.

Terug on topic:

Hier ligt de training ook even stil. Nouja ik ben met Kyra gaan grazen en heb nog maar even met de Carpet of Motivation gewerkt. Ik krijg haar hoofd moeilijk weer omhoog (iets met lentegras...) Ze blijft wel mooi met haar hoofd weer hoog omdat ze weet dat dat de enige manier is om weer bij het gras te komen. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:08

Ik heb gisteren iets nieuws geprobeerd, een soort variatie op de mat van alexandra kurland. Ik had wat pionnen in de bak staan en toen ging ik met myrtle wat grondoefeningen doen, volte achterwaarts travers etc. Als het goed ging kreeg ze nog geen klik, maar mocht ze een pion aanraken en dan klik en belonen.
Dus na iedere oefening hup naar de pion om haar beloning te krijgen. Het ging wat rommelig want pionnen aanraken staat niet netjes op cue (dus rende ik mee naar de pion) maar het gaf wel heel veel energie aan de hele sessie :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:12

Leuk idee CM

Ik doe momenteel ook niet veel. Silja heeft tegenwoordig vaak weinig zin en is ook zo'n zeurpiet. Als het waait is ze sjaggie tegen iedereen en alles, in een afgesloten stukje werken is geen optie, want dan raakt ze in paniek, ze wil niets doen waarbij ze moet lopen (dan vertrekt ze een volgende keer als ik met het halster kom) enz enz.
Hälga is williger, maar heeft meer beperkingen.
Troelke... tja troelke.... hihi. Troelke is gewoon een geval apart.
Ze heeft trouwens luisjes dus die moeten we eerst kwijt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:47

Leuk CM, mooi dat ze er energiek van werd! Maar ik vind het nog lastig voor te stellen hoe je het precies hebt gedaan. Ik kan allemaal variaties bedenken. Werk je dan los of aan een lijn en in stap of in draf? En als het aanraken nog niet op cue stond, hoe wist ze dan dat ze op een bepaald moment naar de pion mocht? En ging ze dan in draf op de pion af?
Lijkt mij ook wel een leuk plan, namelijk.
Jammer dat je weinig kan doen, LJ.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Visitor schreef:
Leuk CM, mooi dat ze er energiek van werd! Maar ik vind het nog lastig voor te stellen hoe je het precies hebt gedaan. Ik kan allemaal variaties bedenken. Werk je dan los of aan een lijn en in stap of in draf? En als het aanraken nog niet op cue stond, hoe wist ze dan dat ze op een bepaald moment naar de pion mocht? En ging ze dan in draf op de pion af?
Lijkt mij ook wel een leuk plan, namelijk.
Jammer dat je weinig kan doen, LJ.

Ik werkte los. Omdat de pionnen oefening niet goed op cue staat liep ze soms uit zichzelf naar een pion toe maar dat beloon ik dan niet. (Voor haar is het zien van een pion de cue). Ik deed een oefening en als het goed was zei ik "'zoek" (de cue die ik wil dat het wordt) en dan liepen we samen naar de pion. Ze stapte, maar als ik zelf harder mee had gelopen was ze wel gaan draven, maar ik vond de grond een beetje te hard. Zoals ik al zei een beetje rommelig was het wel, de schoonheidsprijs zou ik er niet voor krijgen.

Op zich ben ik ook ooit bezig geweest met de oefening vooruit sturen naar een pion, daar was ze ook wat traag mee. Dat ik meeloop verhoogt bij haar ook wel de energie dus dat was ook een reden om het zo te doen.

Maar al met al ben ik dus wel tevreden met het resultaat, al dat stilstaan tussen de dressuur oefeningetjes wordt ze toch wat sloom van. Al is de theorie dat het stilstaan als beloning voor activiteit bij een traag paard moet werken. Ik geloof wel dat dat kan werken maar als je nog niet zo ver bent met duur uitbreiden sta je echt vaak stil en dat heeft toch wat effect op....... hoe moet ik het zeggen... de stemming van je paard? En nu werden de oefeningetjes afgewisseld met een "snel naar de pion en dan een snoepje" feestje. Dan staat ze daar ook wel stil maar heeft ze eerst wel even doorgelopen.

Ik haalde de inspiratie uit de oefening van pion naar pion lopen die hier eerder besproken was.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:58

crosmuller schreef:
Al is de theorie dat het stilstaan als beloning voor activiteit bij een traag paard moet werken. Ik geloof wel dat dat kan werken maar als je nog niet zo ver bent met duur uitbreiden sta je echt vaak stil en dat heeft toch wat effect op....... hoe moet ik het zeggen... de stemming van je paard?

Ik herken dat! Klinkt goed, hoe je het hebt aangepakt. Ga ik ook eens proberen.
Gisteren heb ik een beetje onbewust ook zoiets gedaan, maar dan met balkjes lopen = bridge. Dus het werd vanzelf, oeh snel richting de balkjes (zelfs één keer zomaar in draf :wow:). Toen moest ik ook aan de oefening met de pionnen denken (en dat ik dus was vergeten dat te proberen >;)) Kan ik ook eens in gaan zetten als beloning voor andere oefeningen.
Chainen! :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:01

Visitor schreef:
crosmuller schreef:
Al is de theorie dat het stilstaan als beloning voor activiteit bij een traag paard moet werken. Ik geloof wel dat dat kan werken maar als je nog niet zo ver bent met duur uitbreiden sta je echt vaak stil en dat heeft toch wat effect op....... hoe moet ik het zeggen... de stemming van je paard?

Ik herken dat! Klinkt goed, hoe je het hebt aangepakt. Ga ik ook eens proberen.
Gisteren heb ik een beetje onbewust ook zoiets gedaan, maar dan met balkjes lopen = bridge. Dus het werd vanzelf, oeh snel richting de balkjes (zelfs één keer zomaar in draf :wow:). Toen moest ik ook aan de oefening met de pionnen denken (en dat ik dus was vergeten dat te proberen >;)) Kan ik ook eens in gaan zetten als beloning voor andere oefeningen.

edit: ja inderdaad :), alleen wat slordig chainen in mijn geval want het was niet oefening A en dan B, waarbij B goed getraind is, maar oefening C t/m Z en dan B die niet zo heel netjes nog getraind was.

Leuk dat jouw paard ook enthousiast werd!

ik dacht net, misschien werd ik zelf ook wel vrolijk van dat heen en weer gedrentel en had dat ook een effect op Myrtle en mijn perceptie van de sessie :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:09

crosmuller schreef:
Visitor schreef:

edit: ja inderdaad :), alleen wat slordig chainen in mijn geval want het was niet oefening A en dan B, waarbij B goed getraind is, maar oefening C t/m Z en dan B die niet zo heel netjes nog getraind was.

Oké, chain in wording dan ;-)
Citaat:
ik dacht net, misschien werd ik zelf ook wel vrolijk van dat heen en weer gedrentel en had dat ook een effect op Myrtle en mijn perceptie van de sessie :).

Volgens mij is dat bij ons ook wel zo.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:11

Visitor schreef:
Volgens mij is dat bij ons ook wel zo.

Onze paarden hebben ons goed getraind, 1 drafpasje en we staan te juichen ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:17

Ja, dat denk ik ook af en toe -O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:22

Dat is het grappige van clickertraining. Je kunt zo absurd blij worden van iets simpels. Haha. Maar dat is toch leuk? Het is toch hobby? Toch?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:25

Ja dat is ook het leuke er aan inderdaad!
Maar we moeten onze paarden maar geen tips laten uitwisselen, cm ('he psst, als je een paar dagen niet meer aandraaft, krijg je de keer daarna al na twee passen je beloning' ;-))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:28

Het is te hopen dat ze geen laptop of iphone hebben :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:30

@LJ ja zeker is het leuk! Maar bij de tinley opleiding wordt er nogal eens gehamerd op 'dat het dier jou ook kan gaan trainen' dus ben me er wel bewust van. Maar was hier ook een grapje hoor :). Ik denk niet echt dat dat hier het geval is.

Oh nee!!!!! daarom wilde ze een iphone. verdorie erin getrapt :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:39

Maar is het trainen niet per definitie een over en weer gebeuren? Ik denk zelf dat het dier in zekere zin net zo goed de mens traint en het lijkt mij dat je dat nooit helemaal kunt voorkomen. Maar dat je wel de goede balans zult moeten zoeken? (zodat het dus idd over en weer communicatie blijft en niet je dier je vertelt wat je moet doen :+ )

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:43

Ik vind het vooral ook grappig als mijn paard zelf doorkrijgt wanneer ze het goed doet en vindt dat het tijd is voor een beloning. Dan weet ik dat het tijd is de criteria te verhogen :D
liljebo schreef:
Het is te hopen dat ze geen laptop of iphone hebben :)

Misschien lezen ze wel mee :wow: ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:51

Ja wat ze bij tinley bedoelen is het verhogen van de criteria, een dier zal vaak proberen of de beloning ook te verdienen is met minder inspanning. Als er geen intrinsieke motivatie is in elk geval. Het is dan zaak om dat niet te belonen. Een beetje getraind worden door je dier is ook niet erg denk ik (en welk dier kan dat beter dan..... de kat :))). Maar wel goed om je er bewust van te zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:52

Ik kan je in ieder geval verzekeren dat silja mij goed heeft getraind. Als ik iets met haar oefen wat ze niet leuk vindt, dan doet ze dat op dat moment wel, maar loopt de keer daarna weg als ik met het halster of halsring kom (teken voor hen dat ik iets met hen wil doen, zodat er nooit verwarring is voor wie ik click) Doe ik iets wat d'r wel bevalt (bij voorkeur iets dat geen inspanning vergt) dan kan ik haar de keer daarna wel gewoon de halsring/halster omdoen.
Het is dat ze eigenlijk al is gepensioneerd ... :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:53

crosmuller schreef:
Ja wat ze bij tinley bedoelen is het verhogen van de criteria, een dier zal vaak proberen of de beloning ook te verdienen is met minder inspanning. Als er geen intrinsieke motivatie is in elk geval. Het is dan zaak om dat niet te belonen. Een beetje getraind worden door je dier is ook niet erg denk ik (en welk dier kan dat beter dan..... de kat :))). Maar wel goed om je er bewust van te zijn.

Ja dat klopt wel (zie silja :+ ) maar er zit wel iets in.
Bij een gezond paard (of ander dier) kun je daar niet intrappen. Is dan idd dat evenwicht zoeken, wat ik noemde.

Bij gehandicapten, zul je ze echter de kans moeten geven hun grenzen aan te geven (denk ik. ik voel immers niet wat voor hun pijn doet)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:01

liljebo schreef:
crosmuller schreef:

Ja dat klopt wel (zie silja :+ ) maar er zit wel iets in.
Bij een gezond paard (of ander dier) kun je daar niet intrappen. Is dan idd dat evenwicht zoeken, wat ik noemde.

Bij gehandicapten, zul je ze echter de kans moeten geven hun grenzen aan te geven (denk ik. ik voel immers niet wat voor hun pijn doet)

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar die overweging veroorzaakt bij mij steeds veel twijfel over hoe iets aan te pakken. Ik neig wel naar snel belonen dus mijn paard heeft geluk.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:02

Klopt LB, dat is inderdaad het lastige.
Haha CM, hier hetzelfde. Ik beloon lieve iets te vaak/te snel/te veel en dat ze mee blijft doen dan iets te weinig en ze afhaakt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:04

Ik denk dat het ook gewoon lastig is om met een paard met beperkingen te werken. Nu hebben mijn paarden dusdanige beperkingen dat ze dus echt niet meer mogen werken en dan blijft mij weinig keuze dan naar hen te luisteren.
En dat zullen ze heus wel weten en gebruiken. :+