Visitor schreef:Zelf heb ik toen boeken van Roberts en Hempfling gelezen en gingen we toen een paar jaar achter elkaar naar een 'Natural Horsemanship dag', weet niet of het echt zo heette, weet iemand van jullie dat misschien? Ik denk dat dat ongeveer in 1996 geweest moet zijn. Ik kan me herinneren dat Voest een soort 'zadelmakmaaksessie' deed in een rond bakje en verder clinics in een rijhal over centered riding, Ttouch, Tteam en van alles en nog wat. Aan de hand van die dingen heb ik eigenlijk altijd mijn eigen mix gemaakt van van alles. Een paar jaar terug een keer een les van Piet Nibbelink gehad met een paard van hem. Een paar jaar later dan weer een boek van Parelli gekocht en wat in gelezen.
Leuk dat je dat nog weet: dat was NH'97 en NH'98 (Natural Horsemanship Days '97 en '98 inderdaad). Ik liep toendertijd stage bij de ponyclub die dit organiseerde en heb dus actief in de organisatie gezeten. Het was erg leuk want ik deed al een heleboel grondwerk (mijn pony van toen was 120 cm dus niet echt om mee te rijden). Ik vond het heel leuk om te ontdekken dat er allerlei termen bestonden, waar ik zelf geen etiketje voor had: dominantie, uit je persoonlijke ruimte houden, wijken voor druk ed. Termen die nu heel gangbaar zijn.
Ik heb zo ook Wendy Murdoch en Sally Swift ontmoet van Centered Riding, Nelleke Deen en vele anderen. Echt allerlei NH mensen uit binnen en buitenland waren bij elkaar. Echt uniek in die tijd.
Vanaf 1999 ben ik in aanraking gekomen met Parelli en clickeren. In de loop der jaren alle boeken op NH gebied gelezen en aantal clinics gevolgd.
Edit: in 1996 was KFH op Paard 96 (heette dat zo?) en dat was mijn eerste demo over NH die ik zag en dacht:"Goh wat gaaf, dat doe ik ook met mijn pony". Hij liet een paard los in een roundpen lopen, naar zich toekomen van gangen verwisselen met zich mee lopen ed. Vast en zeker een wilde hengst geweest.

Ik weet nog dat allerlei mensen op de tribune opmerkingen maakten en er niets van snapte en ik had het gevoel dat ik de enige was die er enthousiast over was. Daarom ben ik heel lang bezig geweest bij KFH stage te lopen, maar dat lukte op het laatste moment toch niet, en toen ben ik bij de pony club gekomen die de NH dagen organiseerden.