Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:47

sanne83 schreef:
Leuk om al die verhalen te horen. Voor welke paarden je wat gebruikt en wat de positieve dingen/valkuilen zijn :j

Interessant om te horen over verdringing van intrinsieke motivatie :j Dat zie je inderdaad, maar wist eigenlijk helemaal niet dat daar een term voor was. Goed om daar wat meer bewust van te zijn.

Ja zeker, alleen het is niet wetenschappelijk aangetoond en geen onderdeel van de leertheorie. Maar ik vraag me nu af of het wel een verklaring zou kunnen zijn voor bepaalde ervaringen die hier beschreven zijn.

Ik geloofde er eerder niet zo in maar stiekem misschien toch wel........ mijn katje Guppie vindt het bv leuk om te apporteren. Ik dacht even, ik ga het belonen en haar leren om andere voorwerpen te apporteren. Maar een klein stemmetje zei dat ik dan misschien de lol weg zou trainen en ik heb het niet gedaan.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:48

nimue2010 schreef:
Nou zeg, mijn hele verhaal met presentatie van de paarden verdwenen :-(

Oh balen is dat als je verhaal verdwijnt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:54

nimue, balen. maar we weten nu iig toch wel een beetje over je paarden.

Leuk dat in dit topic steeds weer nieuwe punten naar boven komen, zoals nu weer de intrinsieke motivatie. Al kletsend in dit topic word je zo heerlijk aan het denken gezet. Erg leerzaam.

en ja idd cm, ik denk dat je mogelijk enthousiasme bij zoiets als dat apporteren teniet doet als je er een oefening van gaat maken. Dan gaat het niet meer gewoon om de lol van het apporteren zelf

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:57

crosmuller schreef:
sanne83 schreef:
Leuk om al die verhalen te horen. Voor welke paarden je wat gebruikt en wat de positieve dingen/valkuilen zijn :j

Interessant om te horen over verdringing van intrinsieke motivatie :j Dat zie je inderdaad, maar wist eigenlijk helemaal niet dat daar een term voor was. Goed om daar wat meer bewust van te zijn.

Ja zeker, alleen het is niet wetenschappelijk aangetoond en geen onderdeel van de leertheorie. Maar ik vraag me nu af of het wel een verklaring zou kunnen zijn voor bepaalde ervaringen die hier beschreven zijn.

Ik geloofde er eerder niet zo in maar stiekem misschien toch wel........ mijn katje Guppie vindt het bv leuk om te apporteren. Ik dacht even, ik ga het belonen en haar leren om andere voorwerpen te apporteren. Maar een klein stemmetje zei dat ik dan misschien de lol weg zou trainen en ik heb het niet gedaan.

Je ziet het bij mensen (en kinderen) eigenlijk heel veel.
Als je iets leuk vind, dan doe je het graag. Als je er opeens salaris voor krijgt, kan je er anders tegenaan gaan kijken. Daarom zeggen ze toch dat je nooit van je hobby je beroep moet maken :+

Er is pas zo weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar gedrag eigenlijk. Daarbij heb je altijd met een individu te maken. Ik vind het interessant en lees veel over gedrag, maar ik ga me er niet volledig naar gedragen.
Ik las laatst een artikel van Inge, kan het nu niet meer vinden, waar in stond dat ook wetenschappelijk onderzoek soms aan alle kanten rammelt, omdat ook wetenschappers soms gemiddelde (of zelfs slechte) trainers zijn. Vond ik wel een grappig stukje.

Ik heb dat zelf vaak gehad met onderzoek naar biomechanica van paarden. Het onderzoek wordt dan uitgevoerd met slecht bewegende paarden en slechte ruiters, welke conclusies moet je dan trekken?

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:00

Kritisch kijken kan nooit kwaad, denk ik zo. Het is wel zo -naar mijn mening dan- dat hoe meer je je verdiept in zaken, hoe breder je kennis wordt en hoe beter je de waarde van onderzoeken en stellingen kunt inschatten.
Niet dat je dan alle wijsheid in pacht hebt (volgens mij gebeurt dat nooit), maar wel dat je betere afwegingen kunt maken.

Denk dat het goed observeren van de dieren waar je mee werkt, goede achtergrond kennis en vooral een fikse portie gezond verstand en een open blik daar wel behulpzaam bij kan zijn.

Over biomechanica verschillen ook nogal wat meningen en als je dan kijkt naar de meningen over dressuur heb je soms helemaal het gevoel te verzuipen. :+

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:04

Hmm, even bijgelezen over intrinsieke motivatie. Ik vind dit topic ook zo fijn door alles wat je ondertussen leert, heerlijk!

Wetenschappelijk onderzoek kun je bovendien redelijk manipuleren door de manier waarop je je resulaten presenteert.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:06

sanne83 schreef:
Je ziet het bij mensen (en kinderen) eigenlijk heel veel.
Als je iets leuk vind, dan doe je het graag. Als je er opeens salaris voor krijgt, kan je er anders tegenaan gaan kijken. Daarom zeggen ze toch dat je nooit van je hobby je beroep moet maken :+

Ja ik zie het bij mezelf misschien. Ik kan voor de lol wat zitten programmeren, maar als het voor een klant moet dan kan ik het leuk vinden maar soms ook niet. Maar hoe dat precies komt weet ik niet. Er zit nl ook een correctie aspect aan (boze klanten of werkgever als je je deadline niet haalt). Maar ook dat je het dan niet meer helemaal kan doen zoals je zelf goed/leuk/mooi vindt, want als het niet aan de verwachtingen van de trainer/klant/werkgever voldoet krijg je je beloning niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:07

Het probleem bij biomechanica is dat de mensen die het uitvoeren soms echt geen flauw benul hebben wat dressuur is.
Eigenlijk natuurlijk wel positief, want zo hebben ze ook geen voorkeur, maar er schort soms nogal wat aan de opzet. Er was best veel onderzoek naar hoofdhouding bijv. en het plaatje van de "wedstrijdhouding" deed echt pijn aan m'n ogen. Als ik de plaatjes niet had gezien, dan had ik daar hele andere conclusies aan verbonden.

Dat zal ook bij gedrag wel een rol spelen. Of je hebt iemand met een bepaalde voorkeur of je hebt iemand zonder voorkeur, maar met een stuk minder kunde.
Er stond laatst een onderzoekje op de voorpagina over een eng iets benaderen via R+ of R-. Dat rammelde ook aan alle kanten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:38

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:47

Interessant, de discussie over IM en EM. Oh, soms wens ik dat het maar zo simpel was: dan konden we al het ongewenste gedrag met IM gewoon goed gaan belonen om de IM te verdringen en dan de beloning te verkleinen tot het gedrag uitdooft. ;) ;)

Zonder dollen, het is wel goed dat er telkens weer andere kanten van training, motivatie, gedrag ed besproken worden. Dit is mijn favoriete topic op bokt omdat het heel leerzaam is en iedereen telkens andere facetten belicht, waardoor het topic echt 'groeit'. Leuk!

Ik ga nu CM' artikel nog even lezen.

Hier ligt de training ook even een beetje stil: ben heel rustig aan aan het oefenen met op het blok staan. De laatste paar avonden regent en waait het echter zo hard dat het een lawaai van jewelste is in de bak. Niet bevorderlijk voor de concentratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:54

Zo, ik ben ook weer bijgelezen, fijn dat oa ik aanleiding heb gegeven tot een heel interessant iets :Y)
Ik ga even kijken hoe het gaat evolueren.. vandaag kwam ik met het halster in de weide omdat ik met [***] wat wilde doen en [***] wilde echt mee, dus het heeft hem zeker niet slecht gedaan gisteren ;)

@ liljebo : jij brengt me ook altijd aan het twijfelen hé := :+
Zou het dan toch dat plekje op zijn rug zijn? Of zou het ergens anders zitten?
Hoe zat het bij jou .. waren er ook problemen met aandraven buiten? Want dat is hier dus totaal niet, buiten gaat alles vanzelf en zonder zure blikken 8-)

Verder wist ik vandaag niet wat ik zag .. Ik rij de straat van stal in (is best nog een stukje) en ik zie in de verte een witte en een kleine bruine/vos op en neer rennen .. [***] heeft een witte buurman, een nogal moeilijk paard, ook naar andere paarden toe enzo.. Was al niet enthousiast dat deze langs mij kwam staan maar staat er nu al eventjes en ging best goed. Maar nu zag ik die dus zo rennen, echt volle galop en weer terug en .. Dus ik vertrouwde het zaakje niet, even gas gegeven, auto geparkeerd en aan de auto staan kijken wat er nu eigenlijk aan de hand was. En wat denk je? Ze waren aan het spelen :+ Maar echt spelen, zoals paarden onderling kunnen spelen (bijten naar hoofd, hals, rennen, bokken, terug gaan stilstaan en weer bijten, ... ). En echt met elkaar, dus niet dat de ene de andere irriteerde ofzo, het ging heel gelijk op en ze hadden er beiden wel schik in. Was net alsof [***] iets had van "eindelijk eens eentje waar ik echt mee kan spelen, eindelijk eens een match voor mij".

En tja .. dat is dus uitzonderlijk .. heb ik hem nog nooit weten doen! Altijd bazig en irritant naar andere paarden toe, nooit zin om te spelen maar altijd gericht op eten en dat eten verdedigen (en afpakken :+ ). En galopperen dat hij deed, en gek doen! En dan vind ik het moeilijk om te denken dat hij lichamelijke problemen zou hebben :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:27

HL hier momenteel ook weinig training. Ik ben het wel met je eens over dit topic. Heel leuk, die discussies over verschillende invalshoeken.

Sabine, oeps, sorry Laat je door mij niet gek maken. Heb gewoon teveel ellende gezien hier.
Hälga verzette zich trouwens echt met aandraven en Toontje maakte een soort huppeltje. Ze deden het overigens niet buiten, hoewel hälga wel veel struikelde en toontje op bepaald moment door de knieen ging. Ze hadden/hebben beiden ook wel flink artrose.'

Leuk dat cobe zo aan het spelen was. Goed teken. Doet hem vast goed...

By the way... als iemand mee wil nadenken... heb weer zoiets raars hier...
liljebo @ [OPG] Onrust paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:35

Ik doe mijn best :P
Hier verder totaal geen struikelen, niet buiten en niet in de piste. In de piste onder het zadel wel huppeltjes, maar ik denk dat dit ergens een dingetje tussen [***] & mij is, ergens ontstaan en bevestigd geweest, want recent hebben 2 anderen even op [***] gereden (1 persoon beetje dressuurmatig en 1 iemand om wat te springen) en toen deed hij het niet .. Dus ik denk dat het aan mij ligt :+ En ik denk dat er zo wel meer patronen ontstaan zijn door de jaren heen .. Ik ga het bekijken, ga nu een keer ofzo per week eens even het "gewoon longeren" erbij nemen en dan kijk ik wel hoe het evolueert .. Ik moet echt een schema gaan maken denk ik, heb zoveel te doen met die pony :')

(verder is hij sowieso dressuurmatig heel weinig, om niet te zeggen niks .. dus ik denk dat bepaalde dingen daar ook gewoon mee samenhangen, spieren die niet voldoende getraind zijn, en dan in combinatie met pistezand wat toch anders loopt dan buiten .. In de tijd dat ik met de dubbele longe enzo bezig was vond ik hem wel beter gaan lopen, dus dat ga ik weer proberen op te bouwen en nu ook eens volhouden.. gewoon een keertje per week :Y) ).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:43

Sabine, was de één er bij de ander ingesprongen of deden ze dit met een draad/hek ertussen? Altijd leuk om te zien, inderdaad... Ik zag een paard vandaag zich lekker uitrekken en dus een prachtige buiging maken. Had ik ze nog nooit zo uit zichzelf uitgebreid zien doen. Was ook leuk.
Iemand vroeg of we hier allemaal ervaring hadden met grondwerk/NH. Ik ben op de manege al in aanraking gekomen met NH vroeger (dan NH in de brede zin, dus nie per se Parelli). Volgens mij niet volgens specifiek één methode, maar leerden we wat basistechnieken á la Hempfling, Roberts, Voest en Parelli, ik weet eigenlijk niet waar ze het vandaan hadden. Hoe je een paard aan het touw leidt, hoe je hem kan laten stoppen en uit je ruimte houden, dat hij je dan los volgt in de bak en hem los rondjes kan laten lopen en er met nekring op kan zitten. Dat noemden we toen vrijheidsdressuur maar lijkt niet op het VD wat je nu op bokt ziet.
Zelf heb ik toen boeken van Roberts en Hempfling gelezen en gingen we toen een paar jaar achter elkaar naar een 'Natural Horsemanship dag', weet niet of het echt zo heette, weet iemand van jullie dat misschien? Ik denk dat dat ongeveer in 1996 geweest moet zijn. Ik kan me herinneren dat Voest een soort 'zadelmakmaaksessie' deed in een rond bakje en verder clinics in een rijhal over centered riding, Ttouch, Tteam en van alles en nog wat. Aan de hand van die dingen heb ik eigenlijk altijd mijn eigen mix gemaakt van van alles. Een paar jaar terug een keer een les van Piet Nibbelink gehad met een paard van hem. Een paar jaar later dan weer een boek van Parelli gekocht en wat in gelezen. Ongeveer een jaar geleden de DVDs van Parelli gekeken en één les genomen. Maar ik kon het niet 'volhouden' te oefenen, de seven games echt te doen. Vind het wat saai en ik heb ook niet echt problemen die ik niet weet op te lossen dus zag er allemaal het nut niet zo van in (lekker LBI denk ik zo :=), ondanks dat ik het eindresultaat wel mooi vind als ik filmpjes e.d. zie. Inmiddels heb ik ook niet echt de behoefte meer om alle levels te doorlopen (althans niet op die manier) omdat ik zo veel mogelijk met R+ wil werken. Maar ik wil wel weer binnenkort de DVDs kijken want je leert er toch een hoop van en kan er leuke en nuttige oefeningen uit halen. Vandaar ook dat ik de afkortingen LB en RB wel ken.
Ik heb dus nooit één of andere grondwerk/nhstroming gevolgd, maar interesseer me er wel in en pik overal wat op en gebruik wat ik handig vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:01

Gewoon met de draad ertussen, gelukkig maar .. heb best wel schrik moest er iets gebeuren waardoor de ene bij de andere in de weide komt .. Alhoewel, misschien is de schrik wel ongegrond, als je ze vandaag bezig zag .. Was echt gewoon spelen, wel ruw spelen, maar ik ben dat ook niet gewend dus ik vind het al snel ruw :Y) Ben me gaan omkleden en heb het halster genomen en toen ik terug naar de weide ging waren ze alweer klaar en deed ieder weer zijn eigen ding .. Dus het was echt spelen en niet 1 of ander dominantiegevecht ofzo.. Dus is best wel leuk :Y)

Mijn eigen NH-ervaring .. Jaren terug eens een boek van Voest gelezen en wat dingen geprobeerd met mijn toemalige verzorgpaard, maar enkel vanuit een boek en zonder verder inzicht lukt dat niet zo :+ Heb het dan weer aan de kant gelegd en een hele tijd niks mee gedaan, tot ik [***] tegenkwam .. toen moest ik op een bepaald moment wel .. Ben dan grondwerklessen beginnen nemen en daar heb ik de basis geleerd (eigen ruimte en dergelijke dingen), was via iemand van Terra Natura. Ook dankzij die lessen kan ik [***] nu gewoon longeren, was eerst echt geen optie maar we zijn gewoon los begonnen met leadrope & lichaamstaal en dan ben ik steeds dingen gaan toevoegen en nu kan het gewoon in vol ornaat (dubbele longe etc.). Het gaat niet om de dingen die je eraan hangt, maar om je eigen lichaamstaal, energie & de intentie waar je mee werkt, dat heb ik toen geleerd ;) Trouwens ook erg veel gehad aan Cesar Milan, is wel een hondentrainer maar het hele kalme, assertieve-gedeelte heeft me erg hard geholpen.

Daarna op die manier verder gegaan, op zich best weinig lessen gehad maar toch vooruitgang geboekt. Ik deed heel veel op het gevoel .. Ben toen ook met VD begonnen met wisselende resultaten en we deden veel vrijspringen en schrik/obstakel-dingetjes. Op een bepaald moment van stal verhuisd en verder gegaan, vanalles gedaan, maar alles vanaf de grond wat ik heb zo'n 2 jaar niet meer op mijn pony durven rijden :P Het ging allemaal niet slecht, maar toch ontbrak er af en toe iets. Kon het alleen niet zo plaatsen. Ondertussen was [***] er ook bijgekomen en dat was weer een verhaal apart. Daar kon het heel goed mee gaan, en de dag erna kon je weer volledig de diepte in gaan .. Ik wist niet waarom, wist ook niet waarom het eerder met [***] misgelopen was (waardoor ik niet meer durfde rijden, heb best pijn gehad door de verschillende ongelukjes := ). Op een bepaald moment besloten mij toch eens in Parelli te verdiepen en er echt voor te gaan. Eerder had ik dit ook wel al eens half geprobeerd, ik vond de pakketten veel te duur en zou het wel even doen met wat youtube-filmpjes en wat teksten.. Maar dat werkt dus niet :+ Vorig jaar oktober besloten echt een pakket aan te schaffen en er echt voor te gaan .. En heb heel veel antwoorden gekregen, ik weet nu waarom het met [***] zo extreem hoog & laag ging, en waarom het met [***] misgelopen was .. Sinds Parelli ben ik véél bewuster bezig met alles. Ik volg ook niet de levels, maar heb de 7 games aangeleerd en veel achtergrondinfo tot mij genomen (vooral mbt de horsenalities) en veel dingen gekeken en van geleerd (en nog zoveel te bekijken :Y) ) tot ik dus op dit punt zit, waarbij ik Parelli combineer met clickertraining en blijf proberen om alles voor de pony's zo leuk mogelijk te maken, terwijl ze toch bijleren... :)

Heel verhaal is het al :')
Clickertraining ben ik trouwens wel al langer mee bezig, heb me daar ook in verdiept en heb materiaal aangeschaft van Alexandra Kurland, maar toch voelde het op die manier niet helemaal hoe het moest .. Dus ben ik andere dingen gaan zoeken en toen bij Parelli uitgekomen, en omdat ik de clickertraining op zich wel interessant vindt combineer ik het nu, maar dan meer vanuit mijn gevoel dan echt volgens een bepaalde methode ofzo :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:14

Ik vroeg ernaar Visitor;) Leuk om te lezen hoe het bij jullie is gegaan.
@sabine, dan heb jij ook wel een hele zoektocht gehad. Fijn dat je dan wel antwoorden vind op een gegeven moment. En leuk dat Cobe zo aan het spelen was.
Heb ook al even in jullie profielen lopen spieken, zodat je een beetje een plaatje bij de paarden hebt. Dan gaat het ook wat meer leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:22

Whaha, mijn profiel geeft dan wel toevallig een prachtig beeld :')
Moet echt dringend mijn profiel nog eens aanpassen .. Maarja, voor meer beeld moet je maar in mijn topics kijken :P :))

Bwa, zoektocht .. leerschool ;)
En [***] zorgt er wel voor dat je blijft zoeken 8-) Soms vermoeiend, maar eigenlijk is het gewoon een prachtig beest :D

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:43

Topics heb ik ook bekeken hoor;) Leerschool is ook een passend woord idd. Nou ik ga nog net even zitten, morgen 10.00 uur afgesproken bij paardje. Kan alleen nooit gelijk slapen uit de avonddienst, dan ben ik altijd nog wat *\%/*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 01:12

Visitor schreef:
Zelf heb ik toen boeken van Roberts en Hempfling gelezen en gingen we toen een paar jaar achter elkaar naar een 'Natural Horsemanship dag', weet niet of het echt zo heette, weet iemand van jullie dat misschien? Ik denk dat dat ongeveer in 1996 geweest moet zijn. Ik kan me herinneren dat Voest een soort 'zadelmakmaaksessie' deed in een rond bakje en verder clinics in een rijhal over centered riding, Ttouch, Tteam en van alles en nog wat. Aan de hand van die dingen heb ik eigenlijk altijd mijn eigen mix gemaakt van van alles. Een paar jaar terug een keer een les van Piet Nibbelink gehad met een paard van hem. Een paar jaar later dan weer een boek van Parelli gekocht en wat in gelezen.

Leuk dat je dat nog weet: dat was NH'97 en NH'98 (Natural Horsemanship Days '97 en '98 inderdaad). Ik liep toendertijd stage bij de ponyclub die dit organiseerde en heb dus actief in de organisatie gezeten. Het was erg leuk want ik deed al een heleboel grondwerk (mijn pony van toen was 120 cm dus niet echt om mee te rijden). Ik vond het heel leuk om te ontdekken dat er allerlei termen bestonden, waar ik zelf geen etiketje voor had: dominantie, uit je persoonlijke ruimte houden, wijken voor druk ed. Termen die nu heel gangbaar zijn.

Ik heb zo ook Wendy Murdoch en Sally Swift ontmoet van Centered Riding, Nelleke Deen en vele anderen. Echt allerlei NH mensen uit binnen en buitenland waren bij elkaar. Echt uniek in die tijd.

Vanaf 1999 ben ik in aanraking gekomen met Parelli en clickeren. In de loop der jaren alle boeken op NH gebied gelezen en aantal clinics gevolgd.

Edit: in 1996 was KFH op Paard 96 (heette dat zo?) en dat was mijn eerste demo over NH die ik zag en dacht:"Goh wat gaaf, dat doe ik ook met mijn pony". Hij liet een paard los in een roundpen lopen, naar zich toekomen van gangen verwisselen met zich mee lopen ed. Vast en zeker een wilde hengst geweest. ;) Ik weet nog dat allerlei mensen op de tribune opmerkingen maakten en er niets van snapte en ik had het gevoel dat ik de enige was die er enthousiast over was. Daarom ben ik heel lang bezig geweest bij KFH stage te lopen, maar dat lukte op het laatste moment toch niet, en toen ben ik bij de pony club gekomen die de NH dagen organiseerden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:49

HippoLogic schreef:
Visitor schreef:
Zelf heb ik toen boeken van Roberts en Hempfling gelezen en gingen we toen een paar jaar achter elkaar naar een 'Natural Horsemanship dag', weet niet of het echt zo heette, weet iemand van jullie dat misschien? Ik denk dat dat ongeveer in 1996 geweest moet zijn. Ik kan me herinneren dat Voest een soort 'zadelmakmaaksessie' deed in een rond bakje en verder clinics in een rijhal over centered riding, Ttouch, Tteam en van alles en nog wat. Aan de hand van die dingen heb ik eigenlijk altijd mijn eigen mix gemaakt van van alles. Een paar jaar terug een keer een les van Piet Nibbelink gehad met een paard van hem. Een paar jaar later dan weer een boek van Parelli gekocht en wat in gelezen.

Leuk dat je dat nog weet: dat was NH'97 en NH'98 (Natural Horsemanship Days '97 en '98 inderdaad). Ik liep toendertijd stage bij de ponyclub die dit organiseerde en heb dus actief in de organisatie gezeten. Het was erg leuk want ik deed al een heleboel grondwerk (mijn pony van toen was 120 cm dus niet echt om mee te rijden). Ik vond het heel leuk om te ontdekken dat er allerlei termen bestonden, waar ik zelf geen etiketje voor had: dominantie, uit je persoonlijke ruimte houden, wijken voor druk ed. Termen die nu heel gangbaar zijn.

Ik heb zo ook Wendy Murdoch en Sally Swift ontmoet van Centered Riding, Nelleke Deen en vele anderen. Echt allerlei NH mensen uit binnen en buitenland waren bij elkaar. Echt uniek in die tijd.

Vanaf 1999 ben ik in aanraking gekomen met Parelli en clickeren. In de loop der jaren alle boeken op NH gebied gelezen en aantal clinics gevolgd.

Edit: in 1996 was KFH op Paard 96 (heette dat zo?) en dat was mijn eerste demo over NH die ik zag en dacht:"Goh wat gaaf, dat doe ik ook met mijn pony". Hij liet een paard los in een roundpen lopen, naar zich toekomen van gangen verwisselen met zich mee lopen ed. Vast en zeker een wilde hengst geweest. ;) Ik weet nog dat allerlei mensen op de tribune opmerkingen maakten en er niets van snapte en ik had het gevoel dat ik de enige was die er enthousiast over was. Daarom ben ik heel lang bezig geweest bij KFH stage te lopen, maar dat lukte op het laatste moment toch niet, en toen ben ik bij de pony club gekomen die de NH dagen organiseerden.

He wat leuk dat jij daar meer van weet. Ik ben dan beide keren geweest, denk ik. Ik was toen dus 13/14 dus heel veel kan ik me niet herinneren maar wel dat ik toen ook heel enthousiast was en het erg leerzaam vond. Waarom hebben die dagen na die twee keer eigenlijk geen vervolg meer gekregen, weet jij dat? Nu heb je de equiday, maar in de tussentijd is er niet zoiets meer geweest, of wel?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:04

Je hebt een aantal jaren de nh-dagen op stal mansour gehad :j

@hippologic: ik wilde ook echt zo graag naar Hempfling :P Je kon toen alleen naar een heel obscuur telefoonnummer bellen om hem te bereiken :') Ik heb hem toen nooit in het echt gezien, alleen op video.
Achteraf blij geweest dat ik dat nooit heb gedaan :D Ik wist wel dat hij nu een beetje wappie is geworden, maar ik sprak laatst iemand die toen ('97/'98) in Spanje bij hem is geweest en dat verhaal was echt shockerend :=

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:28

Bij deze het filmpje van vanmorgen. Dit is Marena(en moi) Het was roetje koud..Het viel me mee hoe ze afgeleid was door de eigenaresse die het filmde. Normaal ben ik altijd alleen. Heb het gewoon ongeknipt gelaten. Ben benieuwd wat jullie zien.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:51

Iemand een tip hoe ik Isa leer ja-knikken? Ik clicker al een tijdje met haar en ik heb al geprobeerd wat lekkers van boven naar beneden te doen, maar ze trekt dan alleen gekke bekken :P Ook heb ik al geprobeerd net zo lang te wachten tot ze het uit zichzelf doet... geen succes. Normaal snapt ze dingen brij snel, maar ja-knikken snapt ze niet :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:35

@Visitor: ze zijn failliet gegaan.

@Sanne: er was destijds een tussenpersoon van de Hogeschool in Delft. Die heeft me heel lang aan het lijntje gehouden over een stage bijKFH. Pas toen ik aan de telefoon zei: "Mijn koffers zijn gepakt wil je nu even het adres doorgeven in Spanje" zei hij dat het niet door kon gaan (vage reden). Uit eindelijk in NL gebleven en het erg naar mijn zin gehad. Ik heb ook ernstige verhalen gehoord en ik was blij dat ik niet 3 maanden in Spanje zat, achteraf. Haha.

@Cube: leuk dat je gefilmd hebt. Marena heeft het goed door. Ik zou nog een beetje meer aan je flow werken door bv: heb je de target links dan voer je met rechts (uit je rechter zak) en hou je de target rechts dan voer je met links uit je linker zak. Het wisselen van de target (van je ene naar ja andere hand verstoort de flow). Wanneer je dat niet doet, gaat het veel soepeler. Op 3:20 stap je voor je paard achteruit, dat zou ik zelf niet doen. Marena heeft niets richting jouw zakken te zoeken. ;)

Laatste tip: laat de camera volgende keer op een hek leunen of op een statief staan, ik word altijd een beetje duizelig van een bewegende camera. :P Ik vond het daardoor moeilijk om nu het filmpje helemaal uit te kijken, vanwege de beweging.

@Ziviaantje: ik ben met Kyra begonnen met microshaping. Dus minimale beweging op en neer te belonen (denk in mm in plaats van centimeters) . Alle tips van kriebelen aan het oor, in de borst knijpen en weet ik wat voor 'tips' er de rondte doen op internet, heb ik links laten liggen. Microshaping kost wel wat tijd, geduld en je moet goed kunnen timen en kunnen inschatten wanneer het hoofd op- en neer gaat.

Mijn persoonlijk ervaring is dat ja knikken een van de moeilijkere oefeningen is om aan te leren. Het wordt vaak als makkelijk kunstje genoemd, maar dat vind ik niet. Het beginnetje is best lastig. Als het kwartje eenmaal valt en het paard heeft door waar hij voor beloond wordt, dan gaat het wel heel snel hoor.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:36

@hippologic, kan alleen filmen met de iPad, maar snap wel wat je bedoeld. De omstandigheden speelden ook niet mee, was afzien in dit weer;) Even bedenken hoe we dat een volgende keer doen.
M.b.t flow..ik snap wat je bedoeld. Op het filmpje zie ik het zelf ook goed. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat het beste op kan lossen. Ik kan nl. De target en de clicker niet in 1 hand houden(dat past gewoon niet) En ik wil rechts en links wel afwisselen, maar heb een heuptasje. Wil de beloning ook liever niet in mijn zak, het tasje is nu juist een duidelijk begin en eind voor Marena. Hebben jullie duidelijke voorbeelden hoe jullie dit aanpakken?
M.b.t het achteruit stappen van mij, ook daar heb je gelijk in, alleen hoe pak ik dit dan aan? Had ik gewoon beter kunnen wachten nadat ik was weggelopen? In de hoop dat ze bij mij was gekomen? Dus weglopen, dan mijn lijf weer naar haar toe draaien en target weer laten zien?