Veel RBI-paarden worden niet RBI geboren, maar RBI gemaakt
En manèges zijn doorgaans niet de plaatsen waar paarden de kans krijgen zichzelf te zijn, en zich te gedragen zoals ze zijn en zich goed voelen .. Doorgaans moeten ze op de manèges vanalles, en er is weinig ruimte om te laten merken als ze zich niet goed voelen bij iets. RBI-paarden zijn kort gezegd bang (geworden) teruggetrokken paarden .. dus kan me wel voorstellen dat er overeenkomsten te vinden zijn
maar herken heel goed wat je zegt, dat elk eigen initiatief in maneges direct gesmoord wordt. En laat eigen initiatief nu zo belangrijk zijn in clickertraining... (denk ik toch
ben niet zo onderlegt in de theorie maar zie in de praktijk wel dat het werkt).
). Dus het klinkt wel RBI zoals je het omschrijft
. Kan ook zo op stem bepaalde pony's naar het midden laten afdraaien, of allemaal tegelijk. Idem met in draf of galop zetten. Dan staan alle pony's in het midden op een rij, spreekt hij één pony aan, loopt pony één ronde galop op de hoefslag en gaat dan weer keurig op z'n plaats staan. Je zou het bijna niet geloven als je het niet zelf gezien had! Ik moet altijd aan die manege denken als ik over robotpaarden spreek