Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:21

Het zou op zich best kunnen :j
Veel RBI-paarden worden niet RBI geboren, maar RBI gemaakt ;) En manèges zijn doorgaans niet de plaatsen waar paarden de kans krijgen zichzelf te zijn, en zich te gedragen zoals ze zijn en zich goed voelen .. Doorgaans moeten ze op de manèges vanalles, en er is weinig ruimte om te laten merken als ze zich niet goed voelen bij iets. RBI-paarden zijn kort gezegd bang (geworden) teruggetrokken paarden .. dus kan me wel voorstellen dat er overeenkomsten te vinden zijn :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:26

Ik weet niet exact wat de afkortingen inhouden :o maar herken heel goed wat je zegt, dat elk eigen initiatief in maneges direct gesmoord wordt. En laat eigen initiatief nu zo belangrijk zijn in clickertraining... (denk ik toch :) ben niet zo onderlegt in de theorie maar zie in de praktijk wel dat het werkt).

Hier een vb van hoe de clicker mijn paard (de jonge) beïnvloedt, dit was aan het begin van een les horse agility, bedoeling was dat hij op mijn tempo mee liep, in draf, stap, heeeel trage stap enz enz. Zoals je op de eerste foto ziet is hij té enthousiast. De tweede foto is na een aantal keer heen en weer gelopen te hebben, waarbij de goede momenten (telkens korte stukjes) beloond werden via de clicker. Van zodra hij snapt wat ik eigenlijk vraag, wordt hij veel relaxter.

Afbeelding

Afbeelding

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:32

Over het algemeen is ze LBI: meestal relaxed, beweegt in principe niet graag, eet wel graag en wordt ook heel gemotiveerd van voerbeloningen. Men noemt haar 'dominant' en dat is ze ook wel in de groep, eist het eten, drinken en de mensen op. Met (pogingen tot) buitenrijden is ze soms ook RB, ik denk meestal RBI, stilstaan, maar als het te veel wordt bokken, steigeren en omdraaien omdat ze naar huis wil (hoort dat bij BRI of RBE?). En daarin gebruik ik CT ook, omdat het voer dus enorm motiveert, met daarbij het nodige geduld en de tijd.
Maar over het algemeen dus een totaaaaal ander verhaal dan jouw paard, inderdaad. Leuk om van iedereen te lezen wat voor soort paard ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:36

RBI-paarden zijn de paarden die lijken te ontploffen .. ze lijken gewoon stil te staan en ineens is het *bam* Zoals [***] bv. met zijn hoeven of de hoefsmid .. hij lijkt geen problemen te hebben, geeft zijn voet maar als het hem teveel wordt (en je mist eerdere signalen, wat veel gebeurd want ze zijn best klein ;) ) dan heb je ineens een trap te pakken .. bliksemsnel, uit het niets .. Dat zijn RBI-paarden .. Paarden die ineens beginnen, ineens rodeo en waarvan mensen zeggen "dit zag ik niet aankomen" of "wat is er net gebeurd" (vaak als ze op de grond liggen :Y) ). Dus het klinkt wel RBI zoals je het omschrijft ;)

Filmpje dat ik nogal eens als voorbeeld gebruik:

(sorry voor het eventuele offtopic, weet niet of het zo gezien wordt, maar vind het wel interessant om op te reageren, is toch een beetje mijn ding natuurlijk ;) ).

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:48

Nou hippologic, het is hier op zijn Nederlands gezegd takkeweer;) Geen lente te bekennen en het weekend word al niet beter. Nou ja, komt vanzelf. Ik heb geen idee wat die afkortingen betekenen, maar ik verzorg Marena nu sinds Januari. Doe haar in principe 1x per week. Ik hoop haar binnenkort op video voor te kunnen stellen;) Qua karakter kan ik er nog niet heel veel over zeggen. Daarvoor ben ik denk ik ook nog te kort bezig met haar. Ze heeft Iig tot nu toe geen enorme uitbarstingen laten zien en volgens mij is ze best wel slim. Let wel goed op me en laat ook wel merken als het 'klaar' is. Of ze heel gevoelig is weet ik niet zo. Lijkt soms wel zo en soms ook weer niet. Al met al moeten we elkaar nog wat beter leren kennen:)
Sabine, waarom staat ze nou met dat touw te zwaaien? Weet je dat? Wel een goed voorbeeldfilmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:02

Dat met dat touw zwaaien doet ze om terug tot het paard te kunnen doordringen, paard heeft namelijk totaal geen aandacht voor haar, heeft geen idee dat er nog een mensje staat .. En een rondspringend paard wat op je landt is niet zo aangenaam natuurlijk. Via Parelli leer je signalen aan je paard te geven door oa het touw, het paard kent dit dan ook en reageert daar ook op. En dat is wel fijn in dit soort situaties :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:13

Dacht al dat dat bij Parelli hoorde..Tja zo'n stil bommetje is niet fijn. Volgens mij hebben veel van jullie wel al veel met grondwerk/Parelli gedaan of zit ik daar mis mee? Jullie lijken zo onderlegt Iig. Zelf probeer ik wel goed naar lichaamstaal te kijken, maar het is zeker een zoektocht cq leerproces. Wel fijn dat je hier goed geholpen word en er zo leerzaam gereageerd wordt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:43

nenaavdw schreef:
In feite ben ik dus vrij in het geven van les in clicker training.

"paardrij /grondwerk instructeur" is gewoon een vrij beroep, dat wil zeggen dat je geen enkele ervaring of kennis hoeft te hebben om les te geven. In tegenstelling tot bv 'arts' dat een beschermd beroep is en alleen mensen met bevoegdheid mogen uitoefenen.

In de hondenwereld zijn wel diploma's in clickeren te halen, een paar pagina's geleden kwam dat nog ter sprake. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:21

crosmuller schreef:
[
Maar ik clicker wel eens met het jonge paard van een vriendin en gisteren ontsnapte dat paard van de poetsplaats en stond ze opeens achter me met een enthousiast koppie. Dus het leek een klein beetje op je fantasiebeeld, niet helemaal.

@Lj wat je net zei over het wandelen met trulsa, ik denk dat je interpretatie wel klopt. Ik kan me er iets bij voorstellen. Ik heb er bij myrtle geen last van ik heb net lekker met haar gewandeld, ze was lekker voorwaarts en vrolijk. Ik kan tussendoor best klikken voor netjes naast me lopen zonder dat ze chagrijnig of gefrustreerd raakt. Maar kan me wel voorstellen dat het bij een ander paard zo kan werken.

Haha geweldig he, die paarden. Ze weten het wel.

Dat verschil met wandelen merk ik ook wel. De grote paarden kon ik nl ook goed clickeren en bij dramaqueen silja werkte dat zelfs erg goed.
Alleen bij de kleintjes werkte het averechts. Zou het in de maat zitten? :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:27

[***] schreef:
Viel me op dat het boos zijn vooral bij het aandraven zelf is, als hij een paar passen verder is verandert zijn houding al voor een stuk. ')

Dit heeft dus naar mijn ervaring een lichamelijke oorzaak. Zowel de fysio als d.a. noemden dat hier ook.
Juist dat aandraven is voor een paard met bv artrose heel moeilijk.

Hälga had dat heel sterk. Draafde ze eenmaal, dan was niets aan de hand. Maar het aandraven hé .... Zag dat ook soms met silja, maar altijd bij toontje (had ook artrose)
Bij billy weer niet. Die had weinig energie maar op dat moment geen pijn in zijn botten.
Iets om in je achterhoofd te houden dus.

Het idee met de blok is goed. Is in feite secundaire reinforcement en dat werkt gewoon goed

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:29

nenaavdw schreef:
In feite ben ik dus vrij in het geven van les in clicker training.

Helaas wel. En dat bedoel ik niet naar jou toe, maar ivm de wildgroei van zogenaamde clickertrainers die les gaan geven terwijl ze gewoon niet voldoende kennis in huis hebben; noch van clickertraining (en dan bedoel ik dus echt een zeer gedegen kennis van leertheorieren en de wetenschap die erachter zit) en biomechanica etc met alle gevolgen van dien.
Het zorgt er ook voor dat clickertraining een slechte naam krijgt.
Een enorme doorn in het oog van veel serieuze trainers/paardenmensen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:38

Sanne, ik deed parelli maar ben overgegaan op clickertraining toen ik een zwaar getraumatiseerd paard hier had staan, dat zich bij de minste druk als een autist overal vanaf sloot. Eerste keer dat ik iets dusdanig ernstig meemaakte.
Ze bleek later ook bij vorige eigenaars (ze wisselde gemiddeld 1 keer per jaar van eigenaar) erg agressief kon worden. Heeft ook mensen echt aangevallen.
Dat wist ik natuurlijk niet toen ze hier kwam, maar ik had goddank wel door wat er met haar gebeurde; dat ze niet heel rustig was zoals sommigen dachten.
De achtergrond lag in al jaren ernstige lichamelijke aandoeningen en mensen die er evengoed een zadel op gooiden en mee sprongen, terwijl ze niet eens galop aankon.
Middels clickertraining werd ze heel fijn hanteerbaar. Helaas is ze nooit helemaal goed geworden. Ze heeft hier een jaar gelopen, was toen ook een prettig paard in de omgang, maar de lichamelijke klachten waren ernstig en zorgden ervoor dat ze op bepaald moment echt doordraaide.

Mijn andere paarden zijn voornamelijk kneuzen en daar gebruik ik het als motivatie en voor het accepteren van medische handelingen.
Billy was zeer levendig en ondernemend. Heb hem alles aangeleerd met de clicker; agility, droog mennen, kleine kunstjes etc etc. Helaas kwam vorig jaar zijn ziekte aan de oppervlakte en dat is dus niet meer goed gekomen.

Trulsa is een bejaarde eigenwijze minitank en bij haar was het ideaal om haar op haar oude dag nog wat dingetjes te leren (was van een oude dame, die er nooit iets mee had gedaan... pony was dus nauwelijks gehanteerd... maar niet bang. Dat absoluut niet)

Ik denk overigens dat niet alleen bij manegepaarden initiatief de kop in wordt gedrukt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:42

Liljebo: hoe oud is Trulsa eigenlijk? :) Dacht altijd dat ze de leeftijd van Billy had.

En je hebt gelijk, zeker niet enkel bij manegepaarden. Maar manegepaarden moeten altijd dat robotachtige hebben, draait net wat gemakkelijker mee in het bedrijf. Moet wel zeggen dat manegepaarden toch ook op hun manier 'rebelleren', ze kennen de truuken en sommige paarden vinden het manegeleven oprecht leuk. 't Zal ook hier weer van karakter tot karakter afhangen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:57

SN, dat weet geen mens. Aan de tanden te zien, zou ze een jaar of 18 kunnen zijn, maar ze is al erg grijs.

over manegepaarden ... ik vind eigenlijk best vaak dat het 'robotachtige' door paardeneigenaars wordt nagestreefd. Maar manegepaarden zijn idd vaak aardig bij de pinken met het verzinnen van truukjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:04

Ik ken een manege, speciaal voor kleine kinderen (4-8 jaar). Ze hebben ook alleen maar a en b-pony's. Diertjes worden daar goed verzorgd en komen vaak op de wei, dus geen slecht woord over de manege! Maar zo'n les bekijken is echt komisch. De pony's lopen achter elkaar in een bepaalde volgorde. Ze kennen die volgorde ook, en de lesgever in het midden kan een pony eruit halen naar het midden toe, dan weer loslaten (met kind erop he) en dan zeggen: *naam pony*, terug in de rij, en als pony naar de foute plaats toeloopt, zegt 'ie iets als: nee, achter *naam pony* en die pony's doen het nog ook :') . Kan ook zo op stem bepaalde pony's naar het midden laten afdraaien, of allemaal tegelijk. Idem met in draf of galop zetten. Dan staan alle pony's in het midden op een rij, spreekt hij één pony aan, loopt pony één ronde galop op de hoefslag en gaat dan weer keurig op z'n plaats staan. Je zou het bijna niet geloven als je het niet zelf gezien had! Ik moet altijd aan die manege denken als ik over robotpaarden spreek :)

pony's negeren de hulpen van de kindjes, in hoeverre ze dat al kunnen, natuurlijk ook compleet, ze reageren enkel op wat de lesgever zegt

Sorry voor het offtopic gaan :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:49

Haha, ik vind dat wel grappig. Heb dergelijke taferelen wel meer gezien.
Paarden leren trouwens snel. Ik had in nl een paardje op leeftijd. Een gouden paardje. Mijn kinderen waren nog klein en leerden op dat paard rijden. (hij was ook echt heel voorzichtig met de kinderen) De jongste kwam niet eens echt met zijn voetjes onder het zadel uit. Die reed de les dan ook vaak op een kleinere pony en 'leende' mijn paard (e-pony eigenlijk) als ik tussendoor met hen naar de manege ging (paard stond op pensionstalling daar. -met de kinderen erbij kwam ik zelf niet aan rijden toe, omdat zij altijd op het paard wilden -
De oudste wilde echt alleen op ons eigen paard rijden, maar was ook nog best jong.
In de beginnersles oefenden ze de galop door een voor een aan te galoperen en achter aan de stappende paarden weer aan te sluiten.
Toen mijn zoon aan de beurt was, galoppeerde het paard keurig aan ( hij wist wat de bedoeling was) en sloot achteraan aan. Maar onderweg verloor mijn zoon een van de eerste keren de stijgbeugel en hij gleed in het begin van het paard af. Het paard had niets in de gaten. Het galoppeerde keurig zijn rondje en sloot netjes achteraan weer aan in de rij. Daarna keek het om en leek zowaar verbaasd dat zijn ruitertje was verdwenen.

Bij een behendigheidswedstrijdje waarbij ze eerst op het paard moesten slaommen, daarna bij een tafeltje afstappen, glaasje met water vullen en met paard aan de hand moesten terugrennen, vergat mijn zoontje het paard bij de tafel en rende ijverig met zijn bekertje naar de finish. Publiek stond lachend aan de kant te roepen: je paard; je vergeet je paard.
Zoontje snel teruggerend... paard stond keurig te wachten bij de tafel en volgde alle verrichtingen met belangstelling .... paard gepakt en met paard teruggerend,
Zo grappig ook... zo'n klein ventje met verhoudingsgewijs groot paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:04

Haha ik zie het zo voor me :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:05

@cube ik heb nooit aan parelli gedaan. Ik heb met een teen in de NH wereld gestaan, een keer een emiel voest cursus en wat gelezen. Ik heb er niet zo veel meer mee nu, maar ik vind het toch nuttig om gedaan te hebben. Vooral als je van jezelf niet super assertief bent is het wel goed om eens te leren om je ruimte claimen zal ik maar zeggen. Het geeft me wel iets om op terug te vallen als ik een probleempje heb dat ik niet meteen met belonen op kan lossen. (Bv je haalt je eigen paard uit de wei en een andere loopt opdringerig om je heen).

@sanne ik heb geen verstand van horsenalities, maar als ik Myrtle moet omschrijven, ik heb een gouden paard! Ze denkt na en raakt zelden in paniek (1 keer meegemaakt in 6 jaar), maar daarnaast is ze wel lekker voorwaarts. Ideaal dus :). Ze laat ook duidelijk merken als ze iets niet leuk vindt, maar binnen de grenzen van het toelaatbare. En ja in de bak kan ze traag zijn, en het lukt me dan niet altijd om haar te motiveren (verschilt enorm van de ene dag op de andere, en ik weet niet precies waarom). Maar om haar lui te noemen zou niet eerlijk zijn. Ze moet namelijk altijd opwarmen, dat heeft ze altijd al gehad. Als je bv serieus gaat dressuren (wat ik nooit meer doe) met veel draf en galop is ze eerst traag en vervolgens wordt ze loperig. Daarnaast heeft ze nu ook lichamelijke problemen (spat). Buiten is ze nog steeds voorwaarts, ik heb vroeger klasse 1 endurance gereden. Ze heeft niet de bouw om zo'n wedstrijd te winnen (het is een gelder) maar ze kachelde altijd lekker door in een stevige draf. En ik kon haar geen groter plezier doen dan haar een ander paard in laten halen.

Ik ben niet met haar gaan clickeren om een of ander probleem op te lossen, maar omdat ik tijdens de Tinley cursus leerde over leertheorie en clickertraining. Ik werd er toen erg enthousiast over en besloot het toe te passen op mijn eigen dieren. Ik vind dat alle dieren in principe zo vriendelijk mogelijk getraind zouden moeten worden (zolang het ook veilig is) en dat betekent voor mij dus clickertraining.

@sabine en @LJ jullie hebben me heel hard aan het denken gezet met het verhaal van wandelen met trulsa en Cobe die liever gewoon gelongeerd wilde worden ipv met de clicker. Ik had laatst een discussie met iemand over intrinsieke motivatie, het ging over kindjes opvoeden. Hij beweerde dat belonen heel slecht was omdat je dan de intrinsieke motivatie verstoort. Ik was het er niet mee eens maar er zijn meer mensen die er zo over denken. (Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Intrinsiek ... _motivatie kopje "Verdringing van intrinsieke motivatie".) Op zich speelt conditioneren altijd een rol, of je er nu bewust mee bezig bent of niet. Maar wellicht zit er een kern van waarheid in de intrinsieke motivatie theorie denk ik nu. Trulsa had intrinsieke motivatie om te wandelen en Cobe om lekker te draven en op dat moment zaten ze misschien niet te wachten op een klik, zoiets?? Hopelijk zijn mijn gedachtenkronkels nog te volgen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:17

CM, ik heb idd het idee dat intrinsieke motivatie de beste motivatie is die er bestaat, en dat je die niet kunt (en moet willen) verdringen door clicker, maar waarvan je gebruik moet maken. Er zit dus wel een kern van waarheid in, denk ik, hoewel op dat vlak mensen ook weer doordraven en R+ als slecht zien.
Dat is m.i. kortzichtig. Het is, lijkt mij, een kwestie van begrijpen wat het paard (of ander dier of kind) graag doet en de wat moeilijkere dingen/negatievere dingen/dingen waar geen IM bij aanwezig is middels R+ trainen, om voor die motivatie te zorgen.
Het gaat immers om de aanmaak van dopamine en die wordt m.i. bij intrinsieke motivatie ook aangemaakt.
(*denkt daar ook nu pas, schrijvend en lezend, over na*)

overigens maakt Alexandra Kurland daar in zekere zin ook gebruik van. Zo zag ik een dvd hoe ze de motivatie voor het staan op de mat heel erg omhoog schroeft middels hoge reinforcement en later het staan op die mat gebruikt als beloning, bv bij longeren @liberty . Als het paard het goed deed, mocht het op de mat gaan staan en werd daarvoor beloond.

Bij honden maken ze ook gebruik van die I.M. door bv als beloning met een balletje te laten spelen.
Ze zullen dan het spel op zich niet belonen, omdat dat al belonend op zich is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:26

@LJ ja dat doordraven dat is dan ook weer geen goed plan, en zoals alexandra kurland tijdens de clinic zei (niet letterlijk), conditioneren is als zwaartekracht, het is er altijd.

Ik heb een vriendin die op een vrije basisschool zat vroeger, volgens haar ging (of eigenlijk moest) daar ook alles met intrinsieke motivatie. Ze was er niet over te spreken :). Ik heb er verder geen verstand van hoor, ik zat op een gangbare basisschool. Dus niet dat iemand denkt dat ik hier een heel schoolsysteem zit te bekritiseren :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:37

Ik denk dat het, zoals altijd, gaat om het zoeken van een balans, zonder door te draven in het een of het ander.
In die zin vind ik het ook zinvol dat ik mij in andere NH manieren heb verdiept. (niet alleen parelli hoor, hoewel ik daar absoluut ook veel van heb geleerd)
Het kan verdraaid handig zijn om goed thuis te zijn in meerdere manieren van trainen, zodat je een hele gereedschapskist voor handen hebt.
Alleen als je op meer vlakken thuis bent, kun je een bewuste keuze maken, vind ik.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:10

liljebo schreef:
Het kan verdraaid handig zijn om goed thuis te zijn in meerdere manieren van trainen, zodat je een hele gereedschapskist voor handen hebt.
Alleen als je op meer vlakken thuis bent, kun je een bewuste keuze maken, vind ik.

Daar kan ik me wel in vinden, maar ik denk wel Iig voor mezelf dat je vooral ook zelf na moet blijven denken. Niet alles maar klakkeloos aan nemen. Ik heb veel 'hypes' voorbij zien komen in de jaren. Allemaal een bontje onder het zadel, allemaal een fysio laten komen. Ik ben soms wat te nuchter denk ik. Zo was de homeopathische DA ook opeens 'in' Komt die vrouw bij een paard wat echt wel dingen had dat zeker, maar ging ze met een pendel boven de schoft draaien en vanaf daar verder over de rug en kon zo zien wat het paard nodig had. Dat ging er bij mij niet in. En met bepaalde manieren van rijden heb ik dat ook. Als ik het zelf totaal niet logisch vind, knap ik altijd wat af. Ik volg meer mijn gevoel altijd. Sta dus wel open voor alles, maar het moet wel kloppen en logisch zijn in mijn hoofd. En wat dat betreft ben ik dan wel en theoriemens/leergierig daarin, aan een stukje heb ik niks, ik wil dan ook weten hoe het zit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:29

Maar zo bedoel ik dat dus ook. Naarmate dat je jezelf in meerdere dingen verdiept (inderdaad met de wil om exact te weten hoe het nu eigenlijk zit), breidt je je kennis uit en ben je ook in staat om de dingen beter af te wegen en keuzes te maken, ipv achter de meute aan te rennen bij de zoveelste hype.
Dat lijkt mij op zich ook wel een gezonde instelling.
Ik ben ook nuchter hoor... ik heb bv veel geleerd door mij in div vormen van NH te verdiepen, maar schuif zonder enige problemen een heleboel stellingen over dominantie en respect e.d. aan de kant, omdat een groot deel van die stellingen onjuist zijn.
Ik zie graag alles goed onderbouwt en heb (net als veel mensen die met clicker werken) veel interesse in wetenschappelijke onderzoeken en achtergronden.
Naarmate ik meer leer, schuif ik ook gemakkelijker allerlei prachtige verhalen van trainers die weer het wiel denken uit te vinden en daar een mooi verhaal onderstreept met vertraagde droomachtige videootjes bij verzinnen, gemakkelijk aan de kant.
Ik hou van nuchterheid, logische verklaringen en gezond verstand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:40

Leuk om al die verhalen te horen. Voor welke paarden je wat gebruikt en wat de positieve dingen/valkuilen zijn :j

Interessant om te horen over verdringing van intrinsieke motivatie :j Dat zie je inderdaad, maar wist eigenlijk helemaal niet dat daar een term voor was. Goed om daar wat meer bewust van te zijn.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:45

Nou zeg, mijn hele verhaal met presentatie van de paarden verdwenen :-(
Dan maar even het belangrijkste:
Mijn oudste merrie (18 jr, ex-springpaard) heeft duidelijke trekjes van conditioned fear! Ik clicker af en toe met haar maar ons pad gaat dus duidelijk niet over rozen.
Haar oudste dochter, nu 6 jr en mijn rijpaard; kat uit de boom-kijker, maar niet angstig. Ons grootste aandachtspunt is motivatie. Niet als we eenmaal bezig zijn, maar motivatie überhaupt. Geef ik haar een 'eigen stem', werken we echt niet zo veel als ik eigenlijk zou willen.
Dan de jongste dochter, 3 jaar nu. Sterk karakter, totaal niet bang en leuk clicker-paard! Veel meer hebben we vanwege haar leeftijd ook nog niet gedaan.