Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:58

Heb vandaag bijgelezen, door vakantie etc. weinig tijd gehad. Haal nu even een post van twee weken terug naar boven omdat ik er toch graag nog wat over wil zeggen :o

Dilan93 schreef:
Nu vraag ik me wel af, zijn alle paarden geschikt voor het werk aan de hand/ academische rijkunst?

Mijn paard is een draver, heeft gekoerst en heeft nog best veel moeite met de galop. Hij galoppeert wel, maar nog vrij onbeheerst en gaat vrij schuin op de volte

Ja, alle paarden zijn geschikt :j Ieder paard heeft zijn eigen sterke en zwakke punten.
Mijn draver was een ster in het werk aan de hand.

Onbeheerst en schuin door de bocht zijn een teken van gebrek aan balans. Kracht in de achethand is er waarschijnlijk wel maar die is vooral stuwend ipv dragend. Dravers zijn dan ook al heel lang gefokt op stuwend bewegen en hun bouw is daar ook naar. Met werk aan de hand kun je je paard prima leren om meer te gaan dragen.

plutolover schreef:
Dravers hebben zowizo wat moeie met galop vooral die op koers hebben gelopen. Door middel hem sterker te maken zou de galop nog steeds moeilijk voor hem zijn, maar omdat hij sterk achter is wel beter aan leren (hopelijk beschrijf ik het beetje duidelijk)

Het is wel kwestie van geduld hebben.

Voormalig koerspaarden galopperen niet slechter dan dravers die nooit gekoerst hebben, was het maar zo simpel :) In principe kan ook iedere draver in galop, het zijn soms net gewone paarden. Maar de een zal een betere galop, met meer sprong hebben dan de ander. Overigens is galop wel een gang waar nog redelijk aan gesleuteld kan worden met goede training.

Vanwege mijn vakantie zelf nog niet verder gegaan met wadh dus over eigen vorderingen niets melden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:41

fardoe schreef:
Ik dacht dat ze pas in 2019 met de online training begonnen van het werken aan de hand.
Hoe bevalt het, krijg je genoeg info?

Ow ja nee klopt, specifieke deel komt nog, maar tot nu toe vind ik het wel interessant iig. Maar ik wil graag meer dan alleen de online training. Heb inmiddels ook wat instructeurs in de buurt gevonden die vanuit deze methode werken, dus daar ga ik komend jaar ook mee aan de slag.

@Dilan93 overiges het paard uit mijn eerdere post op de foto is ook een draver

@Fardoe soms doe ik dan inderdaad mijn hand omhoog. Dit gebruik ik ook tijdens het rijden, dus hij kent die hulp en ik vind het voor hem dan logischer dan met mijn hand zo laag. In zijn geval reageert hij daar ook beter op.

fardoe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:55

Darkadia gebruik je dan een lange zweep om het achterbeen te toucheren? Ik gebruik zelf een lange dressuurzweep en als ik mijn hand laag heb kan ik precies mijn paard toucheren op de plekken waar ik de hulp wil geven door alleen mijn pols te draaien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:16

@fransje23 ja mijn draver heeft idd vooral een stuwend achterbeen. Is ook idd wel logisch gezien ze gefokt worden op snelheid. Hoop idd dat dat met de tijd en goede training meer dragend wordt :)

Dit was gisteren tijdens het longeren aan kaptoom. Hij laat zn hoofd en hals al steeds vaker zakken :)
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:05

fardoe schreef:
Darkadia gebruik je dan een lange zweep om het achterbeen te toucheren? Ik gebruik zelf een lange dressuurzweep en als ik mijn hand laag heb kan ik precies mijn paard toucheren op de plekken waar ik de hulp wil geven door alleen mijn pols te draaien.

Ik werk niet altijd met zweep, maar heb zowel gewone lange dressuurzweep als een menzweep die ik soms gebruik. Meeste doe ik op stem en eigen energie. Zweepje idd soms als aanwijsstok/verduidelijking hulp.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:39

Hoi

Ik kom even met een vraagje binnenvallen, waar kan ik instructeurs vinden? Ik zit in omgeving Steenwijk.
Ik ben wel aan het prutsen met stap en lang en laag. Maar toch zou ik er graag les in willen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:50

JoycexEnya schreef:
Hoi

Ik kom even met een vraagje binnenvallen, waar kan ik instructeurs vinden? Ik zit in omgeving Steenwijk.
Ik ben wel aan het prutsen met stap en lang en laag. Maar toch zou ik er graag les in willen.

Facebook groep paardvriendelijke instructie gezocht

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:22

Ik heb sinds deze maand les van Marisa Huigevoort. Ik heb nu 2 lessen gehad en mijn tinker pikt het erg goed op. Het aan de hand werken is mooie toevoeging aan de training die we doen. De oefeningen die we tot nu toe mee bezig zijn:

Op de volte het binnen achterbeen onder de massa vragen ( ik achteruit lopend)
Op de volte het binnen achterbeen onder de massa vragen (ik blijf in midden staan en mijn tinker loopt op de volte om mijn heen)
Op mijn lichaamstaal aan stappen en stoppen met boogje in de teugel
In stilstand zijn gewicht op de achterhand zetten/plaatsen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:37

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:08

Gave foto's :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 07:41

Fijne feestdagen iedereen!

Gisterochtend was ik al vroeg op stal en er was he-le-maal niemand (lang leve kerst) dus we hebben ons goed uitgeleefd met wadh in de bak. :D

Mijn wat flegmatieke blondie wordt dus heet van draven aan de hand, ik hoef zelf alleen iets sneller te gaan lopen en dan gaat ie al. Hij houdt nu een hele volte vol met ondertredend achterbeentje en verzamelde gang, echt heel gaaf om te voelen en te zien!

Mijn jonkie is wat aan het duwen met zijn front, dus die zet ik regelmatig (bijna) op halt om het gewicht terug naar achteren te brengen, ook achterwaarts doen we tussendoor. Heeft iemand toevallig nog een fijne oefening/tip om dit te verbeteren?

Mijn blondie heeft het ook een tijdje gehad, maar dat is 'vanzelf' beter geworden met tijd en oefenen, geloof ik...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:51

Ik denk dat ik een lesjuf gevonden heb. *\o/* *\o/*

Via via dus contact gekregen met iemand die bij me aan huis les komt geven. Zegt ze. Ik neem wel even de kaptoom en lange lijnen mee. Dan kan ik even kijken hoe hij het aan de hand doet.

Dus eerst een lesje en dan gaan we ook praten over lessen aan de hand.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:03

Super! In welke omgeving geeft jouw instructrice les?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:22

Wijslander, jouw jonkie is een hele slimme, misschien kun je op onverwachte momenten afwenden zodat hij wat meer op je moet letten en wat wisselen in tempo. Je zou ook kunnen afwisselen met voorwaarts in draf of stap na het achterwaarts.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:24

Dilan93 schreef:
Super! In welke omgeving geeft jouw instructrice les?

In Zeeuws Vlaanderen (Terneuzen)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:00

fardoe schreef:
Wijslander, jouw jonkie is een hele slimme, misschien kun je op onverwachte momenten afwenden zodat hij wat meer op je moet letten en wat wisselen in tempo. Je zou ook kunnen afwisselen met voorwaarts in draf of stap na het achterwaarts.

Dank je fardoe, hij is inderdaad erg gewiekst en loeisterk als hij zijn hals opspant. Gisteren zijn we over de hoefslag gaan stappen en iedere keer als hij over het tempo wilde gaan, een kleine volte gedraaid. Dan komt ie keurig terug en stapt weer met correcte takt, maar weer rechtuit meteen door mijn handen heen het gas erop en lateraal, aandraven gaat ook niet om die reden (we hebben een grondbalkje nodig om draf te krijgen, anders wordt het telgang).

Uiteindelijk heb ik hem flink teruggezet iedere keer als hij duwde en dan niet een paar passen, maar een paar meter. Na een keer of 4 flink achteruit hield hij zichzelf in en stapten we keurig diagonaal over de hoefslag. Dit gaan we komende weken maar goed bevestigen, want op weg naar de wei was zijn takt stukken beter en dat is nu het belangrijkste.

De kerst(b)engel:

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:24

Vreselijk al het vuurwerk in de buurt. Pony heeft een zwaar verminderde concentratieboog daardoor helaas. Maaaaaar vandaag en eergisteren hele gave stukjes aan een drie meter lijn gedaan: mooie overgangen, neusje eruit, galop opwaarts. Ik ben méér dan tevredn hiermee, met al het lawaai op de achtergrond. Echt oefeningen doen, dat mag heel even wachten tot het geknal over is...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:51

Nieuw projectje erbij opgepakt; trekpaard laten wennen aan de lange lijnen, stuur erop en reactie op stem en opdrachten.
Das doel no1 , dan verder.
Zeer Flegmatiek type...., tegenover gesteld als onze eigen.

Vergt toch effe fiks andere mindsetting van mezelf, als je gewent bent altijd reactie te krijgen op hoe klein signaal ook.
Veel positieve beloning, zeer consiquent zijn en ook niet bang zijn een hulp fiks steviger te maken, maar dan wel direct terug naar kleine hulpen.
Kan zich ook nog volledig afsluiten door gewoon stil te blijven staan, en heeft een aandachtsboog van een guppie ;-) en nog conditie van noppie..
Half bakkie draf is al een mega prestatie.

Lief en geduldige merrie, dat weer wel.
Lijnenzooi en gedoe op, over en achter haar lijf was ze zo aan gewent +:)+
Kan straks mooi bak slepen voor ons :)*

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:54

leuk projectje

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:05

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling, voor de paarden een rustige jaarwisseling en dat we veel mooie momenten met onze paarden mogen hebben in 2019.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:26

Ook van mij de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:10

@Peetstap: leuk project! Houd ons op de hoogte!

Ook vanuit hier de beste wensen!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:12

Zijn er ook mensen hier die bitloos werken aan de lange lijnen? Ik wil zelf liever geen bit gebruiken en vraag mij af of er meer mensen zijn die bijv. een sidepull gebruiken. :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:19

AnnoNiemand schreef:
Zijn er ook mensen hier die bitloos werken aan de lange lijnen? Ik wil zelf liever geen bit gebruiken en vraag mij af of er meer mensen zijn die bijv. een sidepull gebruiken. :)

Ik gebruik een kaptoom hiervoor. Geen enkel probleem. Gewoon en leren, dus geen ijzer erin. Sidepull vonden paard en ik beiden niet fijn, kaptoom wel. (Rijden doen wij overigens inmiddels wél met bit, is paardlief relaxter mee grappig genoeg)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:39

AnnoNiemand schreef:

Lange lijnen / teugel doe ik veel basis dingen en het aanleren gewoon vaak op halster.. :P
Of pak een gesloopt hoofdstel wat nog effe meekan hiervoor.
Het basis netjes rechte lijnen kunnen lopen bv komt vanuit het voorwaartse lijf, ontwikkeling hiervan zit je voorin vaak alleen maar mee te frutten.