Merci!Het voelt in ieder geval heel anders, en veel fijner aan, nu er naar streven dat het zich zo doorzet want het is best leuk
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Merci!
De roundpen wil hij bv. helemaal niks meer in doen (of de laatste keer dat ik probeerde toch niet) en ik had echt het idee dat dit kwam omdat het gewoon te klein was in zijn ogen, steeds dezelfde saaie rondjes zeg maar .. Als ik dan naar de piste ging werd het iets beter, maar nog niet zo goed als buiten natuurlijk. Hoe meer attributen in die piste hoe leuker wel trouwens .. dus ik denk echt dat het de piste zelf is
Zal het over een tijdje weten te zeggen
sanne83 schreef:[Dan denk ik toch echt dat een beetje kennis over negatieve reinforcement ook geen kwaad kan
Dank je
Heb het afgelopen vrijdag nog meegemaakt, achteraf gezien deed ik te "gewoon" .. Pony uit de weide, poetsen, opzadelen, in de piste wat rijden, balkjes draven, springen .. Dacht hem een plezier te doen met dat springen, maar dankzij het voorproces had hij na 3 sprongen iets van "en nu is het genoeg geweest voor vandaag".. En echt niks meer hé, zelfs een balk op de grond stopte hij op
En dan krijg je weer te maken met goedbedoelde adviezen enzo, maar zelfs die mensen stonden verbaasd te kijken, nu hebben ze de echte [***] eens leren kennen, als die neen zegt is het neen .. en de kunst is om hem ja te laten zeggen ipv neen
) dat dit geen invloed heeft op de dag erna .. de volgende dag kwam hij nog steeds met de oortjes naar voren op het halster af enzo .. en toen hebben we geclickerd (dat van mijn onderschrift) en zondag hebben we een buitenrit gemaakt dus nu zijn we weer hele dikke vriendjes
Ik besef ook wel dat ik extreem ben in het nadenken en het denken waarom, als je anderen ziet (paard uit de weide, poetsen, rijden, paard terug in de weide .. en plezier dat ze hebben..) dan denk ik soms "zo makkelijk wil ik het ook". Maar dat werkt zo niet meer hier, en eigenlijk wil ik het ook niet .. Als je ziet hoe vooral [***] verandert is de laatste tijd ([***] ook wel, maar die heb ik nog niet zo lang natuurlijk), tja .. dan weet ik waarom ik het doe 
Schrikt nergens van, doet gewoon zijn ding, hij is echt zo'n trektochtpony, want hij zal zich ook nooit te moe maken of dood lopen ofzo, als hij moe is stopt hij gewoon met lopen, gaat even stappen en dan merk je dat je weer verder kan
Gewoon aan een los teugeltje, niet teveel gedoe & geprul .. en dan heb je een prachtpony
Maar inderdaad, je moe maken en nergens geraken, dat vindt ie maar niks
Ga wel proberen dat iets te verbeteren, maar ik verwacht niet dat ik binnenkort een enthousiaste dressuurpony heb ofzo
[***] schreef:Ik besef ook wel dat ik extreem ben in het nadenken en het denken waarom, als je anderen ziet (paard uit de weide, poetsen, rijden, paard terug in de weide .. en plezier dat ze hebben..) dan denk ik soms "zo makkelijk wil ik het ook". Maar dat werkt zo niet meer hier, en eigenlijk wil ik het ook niet .. Als je ziet hoe vooral Cobe verandert is de laatste tijd (Boke ook wel, maar die heb ik nog niet zo lang natuurlijk), tja .. dan weet ik waarom ik het doe

) en we genieten allebei. Zou ik daar allerlei dingen gaan bij betrekken en gaan clickeren dan zou ik een heel andere pony krijgen denk ik .. Soms is gewoon doen al goed genoeg

Wat pony leuk vindt doen we gewoon, wat hij iets minder leuk vindt proberen we leuk te maken
Ik ben dus zo'n traditionele ruiter, die nu moet leren wat jullie allemaal al weten. En dat valt niet mee kan ik jullie vertellen
Ik rijd niet meer door lichamelijk ongemak wat er met rijden Iig niet beter op wordt, dus ik moest wat anders verzinnen. Ben wel ontzettend blij dat ik die kans gekregen heb, maar voel me wel een super beginneling. Ik heb me nog nooit verdiept in Parelli en al die andere dingen. Soms heb ik het gevoel dat ik me beter eerst een half jaar in een bibliotheek op kan sluiten. Maar goed, tot nu toe heb ik er wel veel lol in en leer ik hier heel veel
.
En Parelli is helemaal niet verplicht hoor, heeft op zich niks met het clickertrainen te maken. Jezelf in de bibliotheek opsluiten heb je ook niks aan, ik heb periodes heel veel gelezen maar dan zit je hoofd boordevol en uiteindelijk als je het in de praktijk moet brengen gaat het nog niet
Beste is gewoon dingen proberen die je wil, en als het niet lukt dan gaan zoeken waarom niet
Natuurlijk is een beetje theorie niet te vermijden, maar je moet echt niet alles van A tot Z beheersen.. dat gaat trouwens ook niet, er is zoveel te vinden (en vaak ook nog eens iets andere dingen.. denk je net het ene begrepen te hebben, komt iemand anders die het op een andere manier uitlegt en andere dingen erbij haalt en dan klinkt dat ook weer logisch
).liljebo schreef:CM komen alle paarden naar je toegerend als je clickt *heeft zo'n fantasiebeeld in het hoofd met in het midden jij met je paardje en op de hoefslag allemaal ernstig trainende mensen en bij de click gaan alle paardenhoofden omhoog en hollen ze naar het midden, de ruiters negerend*
.
).
Had niet het idee dat iets het echt deed, het clicken en de beloning waren duidelijk niet genoeg .. 
), maar zijn buitenoor staat naar voren

) terwijl ik schuin achter hem liep .. En het deed hem helemaal niks
Hij had echt niet iets van "ok, nu ga ik wel", zelfs dat niet .. Dus druk gebruiken hoeft niet altijd te betekenen dat je paard dingen doet omdat die van die druk af wil 
Het leek alsof hij iets had van "laat mij maar gewoon rondjes lopen aan de longe, is prima, doe ik wel even", net zoals met het wandelen enzo .. En dus het hele traject ervoor met pionnetjes en clicken en toestanden leverde gewoon helemaal niks op .. Wat moet je daar nu mee
). Klopt dat? Ik ben ook wel benieuwd naar mensen met meer angstige of voorwaartse paarden eigenlijk.
. Ik heb een angstig voorwaarts paard (een RB-ex in parelli termen). Ik vind het dus juist heerlijk dat de click een rust en stilsta momentje is
. De intrinsieke motivatie van mijn paard zorgt ervoor dat ik nooit hoef te vragen om voorwaarts. Helaas is die motivatie buiten erg groot, dus ik train eigenlijk vooral blijven nadenken buiten en stoppen.
Het verschil met mijn andere paard is zo groot, eigenlijk ziet hij alleen maar lol en nut in eten en heel hard galopperen onder het zadel
Schijnt dat veel RBI-paarden als ze het vertrouwen krijgen en vooral de tijd nogal eens veranderen in LBE-paarden. En dat lijk ik hier wel te merken ..