Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:20

:) Merci!
Het voelt in ieder geval heel anders, en veel fijner aan, nu er naar streven dat het zich zo doorzet want het is best leuk :Y) :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:48

Misschien is een binnen/buitenbak/iets met een omheining in om te werken al een fysieke barriere en gaan paarden, die toch liefst op een vlakte vertoeven daardoor alleen al langzamer. Ook een mulle ondergrond heeft natuurlijk invloed op het tempo. *mijmert verder*

Buiten het feit dat mensen (lees: in het algemeen) soms te weinig motiverend werken voor hun paard.
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 21-03-13 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:51

Ik denk dat het inderdaad ergens in die richting zit :j De roundpen wil hij bv. helemaal niks meer in doen (of de laatste keer dat ik probeerde toch niet) en ik had echt het idee dat dit kwam omdat het gewoon te klein was in zijn ogen, steeds dezelfde saaie rondjes zeg maar .. Als ik dan naar de piste ging werd het iets beter, maar nog niet zo goed als buiten natuurlijk. Hoe meer attributen in die piste hoe leuker wel trouwens .. dus ik denk echt dat het de piste zelf is :j :+ Zal het over een tijdje weten te zeggen :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:13

sanne83 schreef:
[Dan denk ik toch echt dat een beetje kennis over negatieve reinforcement ook geen kwaad kan :D

Ik denk dat je eigenlijk altijd kennis moet hebben (en liefst beetje meer dan alleen een beetje) van zowel R+, R-, P+ en P- om de verschillen te begrijpen en je bewust te zijn van wat je doet en waarom je dat doet.
Bovendien moet je ook in staat zijn om een weloverwogen keuze te maken, zeker bij R+/R-.
Ook in dolfijnentraining wordt beperkt gebruik gemaakt van R-. Niet voor het aanleren van kunsjes maar wel bv voor het aanleren om naar een ander basin te zwemmen voor bv verzorging of als met de overige dolfijnen getraind moet worden e.d. Dat soort dingen.
Dat wordt nooit genoemd, omdat je, als je vanuit R+ training werkt en daar de nadruk op ligt, er veel bewuster met R- wordt omgesprongen; weten wanneer en hoe je het gebruikt en de valkuilen kent.
Zouden ze het als onderdeel van de training noemen, dan zou het meer en minder doordacht worden gebruikt.
Het is juist het bewustzijn waar het om draait; weten wat je doet en waarom je dat doet. En natuurlijk de genoemde valkuilen kennen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:19

Dat paarden met problemen dat buiten minder laten merken, heb ik wel ervaren, maar ik denk zeker ook dat er paarden zijn die de bak gewoon dodelijk saai vinden. Je gaat tenslotte nergens naartoe he. Ik bedoel... je moe maken en dan nog nergens komen :+
Vaak zijn dat wel de ideale buitenrij paardjes.
Leuk dat het zo goed gaat, sabine.
Ik vind het altijd leuk hoe je zo bezig bent met het leuk maken voor je paarden en jezelf te verbeteren.
Even click en treat voor jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:29

:o Dank je :o
Heb gelukkig ook een pony die me met beide voeten weer op de grond zet als ik doordraaf :Y) Heb het afgelopen vrijdag nog meegemaakt, achteraf gezien deed ik te "gewoon" .. Pony uit de weide, poetsen, opzadelen, in de piste wat rijden, balkjes draven, springen .. Dacht hem een plezier te doen met dat springen, maar dankzij het voorproces had hij na 3 sprongen iets van "en nu is het genoeg geweest voor vandaag".. En echt niks meer hé, zelfs een balk op de grond stopte hij op :') En dan krijg je weer te maken met goedbedoelde adviezen enzo, maar zelfs die mensen stonden verbaasd te kijken, nu hebben ze de echte [***] eens leren kennen, als die neen zegt is het neen .. en de kunst is om hem ja te laten zeggen ipv neen 8-)

Gelukkig zitten we nu wel op een punt dat als er eens zo'n dag is (wat ik ga proberen te voorkomen :P ) dat dit geen invloed heeft op de dag erna .. de volgende dag kwam hij nog steeds met de oortjes naar voren op het halster af enzo .. en toen hebben we geclickerd (dat van mijn onderschrift) en zondag hebben we een buitenrit gemaakt dus nu zijn we weer hele dikke vriendjes :Y) :)) Ik besef ook wel dat ik extreem ben in het nadenken en het denken waarom, als je anderen ziet (paard uit de weide, poetsen, rijden, paard terug in de weide .. en plezier dat ze hebben..) dan denk ik soms "zo makkelijk wil ik het ook". Maar dat werkt zo niet meer hier, en eigenlijk wil ik het ook niet .. Als je ziet hoe vooral [***] verandert is de laatste tijd ([***] ook wel, maar die heb ik nog niet zo lang natuurlijk), tja .. dan weet ik waarom ik het doe ;)

Maar ik denk wel dat het R-gedeelte (dus Parelli) mij hier héél erg in geholpen heeft .. Daarvoor ging het allemaal niet zoals nu .. en nu combineer ik dat met de clicker, vooral in de piste ga ik nu heel veel met de clicker werken, omdat de piste dus inderdaad dodelijk saai is. Buiten heeft hij dat echt niet nodig. [***] is een ideale buitenrijpony :j Schrikt nergens van, doet gewoon zijn ding, hij is echt zo'n trektochtpony, want hij zal zich ook nooit te moe maken of dood lopen ofzo, als hij moe is stopt hij gewoon met lopen, gaat even stappen en dan merk je dat je weer verder kan :+ Gewoon aan een los teugeltje, niet teveel gedoe & geprul .. en dan heb je een prachtpony :j Maar inderdaad, je moe maken en nergens geraken, dat vindt ie maar niks :+ :)) Ga wel proberen dat iets te verbeteren, maar ik verwacht niet dat ik binnenkort een enthousiaste dressuurpony heb ofzo :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:36

[***] schreef:
Ik besef ook wel dat ik extreem ben in het nadenken en het denken waarom, als je anderen ziet (paard uit de weide, poetsen, rijden, paard terug in de weide .. en plezier dat ze hebben..) dan denk ik soms "zo makkelijk wil ik het ook". Maar dat werkt zo niet meer hier, en eigenlijk wil ik het ook niet .. Als je ziet hoe vooral Cobe verandert is de laatste tijd (Boke ook wel, maar die heb ik nog niet zo lang natuurlijk), tja .. dan weet ik waarom ik het doe ;)

Inderdaad. En ik denk ook dat als je je eenmaal in bent gaan leven in je paard(en), je dat vervolgens ook niet meer kan negeren. En dan wil je dat ook inderdaad niet meer, alleen rijden voor je eigen plezier met voorbij gaan aan wat je paard eigenlijk zelf wil. Leuk dat het bij jullie zo goed gaat nu!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:15

Ik herken dat ook wel ja... Dan zie je andere mensen op de traditionele wijze, om maar even te generaliseren, en dan denkt je ... tss... zo simpel kan het ook zijn. Waarom maak ik het mijzelf zo moeilijk? Maar het kan niet meer hé. Ik denk dat je op bepaald moment teveel ziet/weet etc. En dan gaan we maar verder met het onszelf lekker moeilijk maken, piekeren, oefenen, experimenteren etc. :+
Maar het is natuurlijk hartstikke fijn dat cobe zo is veranderd (en boke)

Ik denk eigenlijk ook dat clickeren voor iets dat ze uit zichzelf al erg leuk vinden, eigenlijk weinig zinvol is. Het tegendeel is wellicht waar, want dan maak je daar een oefening van waar ze weer voor moeten nadenken, terwijl ze op dat moment wellicht voldoende hebben aan de intrinsieke motivatie
(*denkt meteen aan de eigen vraagstelling van een paar dagen geleden*hmmm* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:28

Dat laatste denk ik inderdaad ook .. Als ik nu bv. met [***] zou gaan buitenrijden en daar vanalles opzetten en voor dingen gaan clicken, dan weet ik niet of het buitenrijden over een tijdje nog zo leuk zou zijn .. Nu is het gewoon opstappen en genieten, verstand op 0 zeg maar en ons ding doen.. gezellig met ons tweetjes.. En dan worden het weer allemaal oefeningen en gaat hij zoeken en nadenken en misschien geïrriteerd worden als hij het juiste antwoord niet vindt ... en dat hoeft voor mij niet zo nodig :Y)

Komt inderdaad wel overeen met het buiten wandelen-gedeelte van even terug denk ik ;)
En die ervaring heb ik dus ook .. gewoon buiten wandelen, ondersteund door beetje R- (bepaal toch wel graag de richting bv. maar dat gaat gewoon door gewichtverplaatsing en met mijn zweepje à la stick ondersteunen indien nodig, heel weinig teugels en dergelijke ;) ) en we genieten allebei. Zou ik daar allerlei dingen gaan bij betrekken en gaan clickeren dan zou ik een heel andere pony krijgen denk ik .. Soms is gewoon doen al goed genoeg :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:45

Ja, met die gedachtengang kan ik wel een beetje meegaan.
Ik merk iig dat het wandelen zonder clicker voor trulsa bv veel leuker is. Maar idd moet ik dan soms wel R- gebruiken omdat zij anders vergeet dat ik ook nog ergens aan dat touwtje zit.
Daar lijkt ze totaal geen moeite mee te hebben.
Maar goed... ik verlang verder niets van d'r bij een wandelingetje. Ze hoeft niets te doen... ze mag gewoon lekker om zich heen gapen en rondstappen, praatje maken met de paarden van de buren, grasje pikken zo nu en dan (nou ja voor zover te vinden onder de sneeuw) etc. Ik moet haar alleen af en toe even eraan helpen herinneren dat ze wel moet stoppen als ik dat vraag, voor de veiligheid van ons beiden. Gebruik ik daarvoor de clicker, dan merk ik dat ze zich weer fixeert op de mogelijkheid iets te verdienen, ipv lekker geniet van een uitstapje.

Ik denk dat als ik straks met een menpony zou beginnen en die pony geniet van een uitje met wagen (veel paarden vinden dat gewoon leuk) hetzelfde principe zou aanpakken. Dus niet allerlei rare constructies uithalen om tussendoor te clickeren, maar gewoon lekker laten lopen en als beloning af en toe zelf het tempo laten bepalen en zo nu en dan een pauze inlassen met lekker hapje... denk ik zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:57

Lijkt me geen verkeerde gedachtegang .. hier lijkt het in ieder geval te werken ;)
Dus niet uitsluitend R+ of R- .. maar een combinatie afhankelijk van de situatie en omgeving :Y) Wat pony leuk vindt doen we gewoon, wat hij iets minder leuk vindt proberen we leuk te maken ;)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:14

:o Ik ben dus zo'n traditionele ruiter, die nu moet leren wat jullie allemaal al weten. En dat valt niet mee kan ik jullie vertellen _/-\o_ Ik rijd niet meer door lichamelijk ongemak wat er met rijden Iig niet beter op wordt, dus ik moest wat anders verzinnen. Ben wel ontzettend blij dat ik die kans gekregen heb, maar voel me wel een super beginneling. Ik heb me nog nooit verdiept in Parelli en al die andere dingen. Soms heb ik het gevoel dat ik me beter eerst een half jaar in een bibliotheek op kan sluiten. Maar goed, tot nu toe heb ik er wel veel lol in en leer ik hier heel veel :j
Van de week alleen geoefend met de target en die kon ik nu zonder probleem op ongeveer 2 meter afstand op de grond leggen. Hoofd laag niet meer mee begonnen omdat mijn vingers bijna bevroren waren en ik er geen zin meer in had. Nou, dan kun je er maar beter ook niet aan beginnen lijkt me. Als het goed is word er zaterdag gefilmd en ik hoop dat ik het hier dan mag laten zien van de eigenaar;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:51

@Cube: dat gevoel van beginner zijn herkennen we allemaal hier denk ik wel. Het is en blijft een (leer)proces, dat paardentrainen.

Grappig als je zegt dat je niet hebt geclickerd doordat je handen bevroren. Dat vergeet ik wel steeds: hoe vaak je in de winter je training stillegt of aanpast door het weer. Hier in Vancouver is het nog +10 graden, maar het regent gewoon veel en vaak. Ik ben erg blij met een binnenbak. :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:03

Hmmm we hebben hier ook een binnenbak maar de mensen die rijden zijn niet zo blij als ik daar ga clickeren (begrijpelijk) :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:40

CM komen alle paarden naar je toegerend als je clickt *heeft zo'n fantasiebeeld in het hoofd met in het midden jij met je paardje en op de hoefslag allemaal ernstig trainende mensen en bij de click gaan alle paardenhoofden omhoog en hollen ze naar het midden, de ruiters negerend*

Clickeren met halfbevrore (of helemaal bevroren) vingers is niet lekker nee. Op hele koude dagen, laat ik het helemaal achterwegen. Anders vallen mijn vingers eraf.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:48

Cube, dan zijn we gezellig samen newbies : D

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:48

Even tussendoor...
Nou kan je natuurlijk les volgen in clicker training.. Maar zou je ook zelf een cursus of opleiding kunnen doen om zelf les te geven in clicker training. Dat je een soort diploma of certificaat heb..
Zo ja, waat kan je dat doen? Site/ link??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:10

@ Cube : iedereen is op een bepaald moment begonnen ;) En Parelli is helemaal niet verplicht hoor, heeft op zich niks met het clickertrainen te maken. Jezelf in de bibliotheek opsluiten heb je ook niks aan, ik heb periodes heel veel gelezen maar dan zit je hoofd boordevol en uiteindelijk als je het in de praktijk moet brengen gaat het nog niet :+ Beste is gewoon dingen proberen die je wil, en als het niet lukt dan gaan zoeken waarom niet ;) Natuurlijk is een beetje theorie niet te vermijden, maar je moet echt niet alles van A tot Z beheersen.. dat gaat trouwens ook niet, er is zoveel te vinden (en vaak ook nog eens iets andere dingen.. denk je net het ene begrepen te hebben, komt iemand anders die het op een andere manier uitlegt en andere dingen erbij haalt en dan klinkt dat ook weer logisch :Y) ).

@ nenaavdw : bij mijn weten is dat er nog niet, of toch niet hier in België/Nederland .. Ik dacht wel dat Inge Teblick aan het bekijken is om zoiets op te zetten..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:12

liljebo schreef:
CM komen alle paarden naar je toegerend als je clickt *heeft zo'n fantasiebeeld in het hoofd met in het midden jij met je paardje en op de hoefslag allemaal ernstig trainende mensen en bij de click gaan alle paardenhoofden omhoog en hollen ze naar het midden, de ruiters negerend*

.

Haha nee volgens de ruiters schrikken ze van de klik (dat is makkelijk te verhelpen ;)).
Maar ik clicker wel eens met het jonge paard van een vriendin en gisteren ontsnapte dat paard van de poetsplaats en stond ze opeens achter me met een enthousiast koppie. Dus het leek een klein beetje op je fantasiebeeld, niet helemaal.

@Nenaavdw inge teblick is bezig zoiets op te zetten, en ik doe zelf de opleiding trainingsdeskundige bij tinley maar dat gaat over alle dieren.

@Lj wat je net zei over het wandelen met trulsa, ik denk dat je interpretatie wel klopt. Ik kan me er iets bij voorstellen. Ik heb er bij myrtle geen last van ik heb net lekker met haar gewandeld, ze was lekker voorwaarts en vrolijk. Ik kan tussendoor best klikken voor netjes naast me lopen zonder dat ze chagrijnig of gefrustreerd raakt. Maar kan me wel voorstellen dat het bij een ander paard zo kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:31

Ik heb trouwens vandaag wat ge-experimenteert met het draven in de piste.
Heb vanalles geprobeerd, met de pionnen, een beperkt stukje van de piste, met een hindernisje, de hele piste. Dit zowel los als met leadrope, met zweepje en zonder, naast hem, achter hem .. Vanalles dus :+ Had niet het idee dat iets het echt deed, het clicken en de beloning waren duidelijk niet genoeg ..

Toen heb ik eens zitten denken wat ik een tijd terug deed, toen had ik echt niet zoveel weerstand bij mijn weten, wat deed ik toen anders .. Kwam ik tot de conclusie dat ik de dingen gewoon deed, niet teveel bij nadenken, gewoon longeren/dubbele longe, ... Heb het eens geprobeerd, gewoon longe aan het halster, longeerzweep erbij en gewoon tegen hem vertellen dat ik wilde dat hij ging lopen. Beetje traditioneel eigenlijk, maar toch .. het ging wel ..

Afbeelding

Zo boos lijkt hij niet eens .. Technisch is het nog niks, en de foto heb ik ook gemaakt tijdens het longeren dus beetje moeilijk. Viel me op dat het boos zijn vooral bij het aandraven zelf is, als hij een paar passen verder is verandert zijn houding al voor een stuk. En als ik echt bezig ben met hem actief te laten lopen (ik let dan erg op waar hij zijn achtervoeten zet) dan lijkt hij steeds beter te reageren en vrolijker te worden. Verder viel het me ook op dat zijn binnenoor wel naar achter is (en naar achter is relatief, want waar ik het eerder over had was toch andere koek, dan had hij geen oor meer :Y) ), maar zijn buitenoor staat naar voren :+

Omdat ik toch niet voor gewoon longeren ben heb ik een cavalettiblok in de piste gelegd, en als hij een paar rondjes fijn had gelopen mocht hij daar naartoe, daar stilstaan en kreeg hij een snoepje. Dus ik heb de clicker niet gebruikt (omdat ik toch met druk werkte) maar op die manier wel een duidelijk signaal gegeven wanneer hij een beloning kreeg. Na eventjes begon hij zowaar in draf op de volte te ontspannen, hij begon zelfs te kauwen! Op dat moment hem naar binnen gevraagd, uitgebreid beloond (stem & knuffels) en dat was het .. Heb hem toen naar de poetsplaats gebracht omdat ik hem nog wilde poetsen, en daar heeft hij zo uitgebreid staan gapen! Iets wat bij hem zelden gebeurd, heb echt moeite om zeg maar in dat koppie door te dringen .. Maar blijkbaar deed het op deze manier wel wat ..

Dus ja .. ik weet het niet :+
Moet trouwens ook zeggen dat ik vandaag ontdekt heb dat werken met druk echt niet negatief hoeft te zijn .. Heb dus vanalles geprobeerd, oa. met een zweepje op zijn kont tikken/zwiepen (niet slaan :+ ) terwijl ik schuin achter hem liep .. En het deed hem helemaal niks :+ Hij had echt niet iets van "ok, nu ga ik wel", zelfs dat niet .. Dus druk gebruiken hoeft niet altijd te betekenen dat je paard dingen doet omdat die van die druk af wil :Y)

[***] is geen simpel geval, dat kan ik wel zeggen :P Het leek alsof hij iets had van "laat mij maar gewoon rondjes lopen aan de longe, is prima, doe ik wel even", net zoals met het wandelen enzo .. En dus het hele traject ervoor met pionnetjes en clicken en toestanden leverde gewoon helemaal niks op .. Wat moet je daar nu mee :')

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:53

In feite ben ik dus vrij in het geven van les in clicker training.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:54

Ik ben heel erg benieuwd eigenlijk naar met wat voor soort paarden jullie clickeren en wat voor positieve en negatieve dingen jullie daarbij ervaren, ivm intrinsieke motivatie enzo. Ik heb het idee dat heel veel mensen hier een beetje lui of speels paard hebben (in de bak dan :D ). Klopt dat? Ik ben ook wel benieuwd naar mensen met meer angstige of voorwaartse paarden eigenlijk.

Ik begin met mezelf :D . Ik heb een angstig voorwaarts paard (een RB-ex in parelli termen). Ik vind het dus juist heerlijk dat de click een rust en stilsta momentje is :j. De intrinsieke motivatie van mijn paard zorgt ervoor dat ik nooit hoef te vragen om voorwaarts. Helaas is die motivatie buiten erg groot, dus ik train eigenlijk vooral blijven nadenken buiten en stoppen.
In de bak doe ik motivatie spelletjes met de clicker om na te denken en vooral al het andere dan voorwaarts beter te krijgen (vooral de zijgangen). Ik heb het idee dat ze zijgangen lichamelijk moeilijk vind, maar duidelijk niet zo moeilijk, want de clicker geeft ontzettend veel meer motivatie om het toch te doen. Misschien is het toch meer mentaal moeilijk :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:04

Ik heb een speels paard van bijna 11 jaar oud. Denk dat gestoorde ADHD-kleuter hem het beste omschrijft. Ik gebruik clickertraining vooral om tegemoet te komen aan z'n nieuwsgierigheid, hij test graag dingen uit, doet graag nieuwe dingen. Als je er zelf niet mee komt zal hij wel zelf uitvinden hoe hij de zadelkamer moet openmaken ofzo. Soms werkt het clickeren juist 'tegen', dan wordt hij te enthousiast en te fel. Soms helpt het juist hem een beetje te kalmeren en in te tomen, dan weet hij (door de click) wat ik juist vraag en wordt zijn zenuwachtige all-over-the-place gedrag minder. Maar ik gebruik het enkel voor vrijheidsdressuur/grondwerk en horse agility, niet voor het rijden.

Mijn andere paard is een ruin van bijna 22 jaar oud, ex-manegepaard. Zijn eerste reactie op de clicker was zo panisch (dook in de hoek van de stal) dat ik dat eigenlijk een beetje opgegeven heb bij hem. Hij krijgt zijn snoepjes gewoon zo, is er ook beleefd genoeg voor. In dit topic hadden ze aangeraden met hem te gaan oefenen met een target, om hem aan te moedigen een beetje opener te worden. Vind dat nog steeds een heel goed idee, als het weer wat beter wordt wil ik dat zeker gaan opnemen :) Het verschil met mijn andere paard is zo groot, eigenlijk ziet hij alleen maar lol en nut in eten en heel hard galopperen onder het zadel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:12

Hier enerzijds een dominante, eigenwijze, ontzettend slimme "ik doe alleen wat ik wil" pony (LBI).
En anderszijds een volgzame, onzekere, met momenten bange maar o zo lieve pony (RBI).

Voor de LBI helpt het clickeren om de niet-leuke dingen toch wat leuker te maken, om hem dingen te laten verdienen en duidelijkheid te hebben over wanneer hij wat verdient (ivm het domintante en uiteraard het op eten gericht zijn). Maar tot nu toe alleen bij niet-actieve dingen .. korte stukjes, alles in stap, dingen met objecten enzo. Wil het uitbreiden naar horse agility, maar dat staat nog maar in het beginstadium.

Voor de RBI werkt het om hem zekerder te maken, hem laten zien dat hij best dingen goed kan doen en dat daar ook een beloning tegenover staat. Maar niet enkel het clickeren doet dat, het grote verschil is op dit moment gemaakt door "touch it" en de figure 8 gaat ook best goed. Maar hij begint wel steeds meer open te bloeien en te zoeken, wordt nieuwsgieriger en zelfs een tikje dominant en eisend :Y) Schijnt dat veel RBI-paarden als ze het vertrouwen krijgen en vooral de tijd nogal eens veranderen in LBE-paarden. En dat lijk ik hier wel te merken ..

Maar beide introverten, dus veel actie is hier niet te vinden :Y) :))

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:18

Sabine: hoe je het omschrijft, herken ik veel van Boke in Sol :) Wie weet omdat ze beide ex-manegepaarden zijn, dat ze zoveel gelijke karaktertrekken hebben?