Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:25

CM, meerennen, goed idee, ga ik eens proberen. (Alhoewel dat ook kan leiden tot paard dat denkt: o leuk jij gaat een rondje rennen, ik kijk wel even :D) Ik zag net pionnen op stal staan, ga ik dus zeker gebruiken!
Wbt dat achteruit gaan. Mijn paard begreep er eerst geen snars van als ik niet meeliep, maar afgelopen week viel het kwartje en nu doet ze het graag, is het een makkelijke manier van een beloning verdienen. Vantevoren had ik niet kunnen inschatten of dat iets fysieks was of het niet snappen. Achteraf denk ik duidelijk, ze snapte het gewoon niet. Omdat jouw paard het ook wel goed doet als jij meeloopt, hoe is haar houding dan: van 'auw', of 'prima'? Dat is misschien de beste indicatie om te ontdekken of het achteruitgaan pijn doet of dat ze het gewoon niet snapt als je niet meer meeloopt. Anderzijds: ze doet het wel de eerste vijf passen. Dus dat ze het niet snapt zou dan ook een beetje gek zijn.
Het is ook echt lastig: houdt het paard niet van bewegen omdat het (soms/altijd) pijn heeft, of hield het daar toch al niet van en doen sommige dingen nu ook nog eens pijn? Dat maakt allemaal wel enorm verschil in het plan van aanpak, maar hoe kom je erachter wat het is... Want er zijn toch ook wel paarden die niets mankeren maar gewoon liever niet bewegen als het niet nodig is? Maar bijvoorbeeld wel graag veel eten? :Y)
Ja, ik denk dat ik ook het fysieke aspect wel goed in de gaten moet houden en niet moet onderschatten. Maar ik zag juist dat ze veel beter werd van het meer bewegen en vooral ook draven aan lange stukken. Konden ze maar praten. Het is zeker niet makkelijk het goed te doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:40

Visitor schreef:
CM, meerennen, goed idee, ga ik eens proberen. (Alhoewel dat ook kan leiden tot paard dat denkt: o leuk jij gaat een rondje rennen, ik kijk wel even :D) Ik zag net pionnen op stal staan, ga ik dus zeker gebruiken!
Wbt dat achteruit gaan. Mijn paard begreep er eerst geen snars van als ik niet meeliep, maar afgelopen week viel het kwartje en nu doet ze het graag, is het een makkelijke manier van een beloning verdienen. Vantevoren had ik niet kunnen inschatten of dat iets fysieks was of het niet snappen. Achteraf denk ik duidelijk, ze snapte het gewoon niet. Omdat jouw paard het ook wel goed doet als jij meeloopt, hoe is haar houding dan: van 'auw', of 'prima'? Dat is misschien de beste indicatie om te ontdekken of het achteruitgaan pijn doet of dat ze het gewoon niet snapt als je niet meer meeloopt. Anderzijds: ze doet het wel de eerste vijf passen. Dus dat ze het niet snapt zou dan ook een beetje gek zijn.

Nee het is niet van 'auw" maar dat heb je toch al niet zo snel bij paarden, ze laten ook niet veel merken. Ja en van dat niet snappen, ik dacht ook al, waarom snapt ze 2 of 3 dan wel? Helemaal uitsluiten kan ik het ook niet want ze doet bv ook wel eens 3 passen en dan hoofd naar beneden, zo van 'bedoel je dit" ?

Visitor schreef:
Het is ook echt lastig: houdt het paard niet van bewegen omdat het (soms/altijd) pijn heeft, of hield het daar toch al niet van en doen sommige dingen nu ook nog eens pijn? Dat maakt allemaal wel enorm verschil in het plan van aanpak, maar hoe kom je erachter wat het is... Want er zijn toch ook wel paarden die niets mankeren maar gewoon liever niet bewegen als het niet nodig is? Maar bijvoorbeeld wel graag veel eten? :Y)
Ja, ik denk dat ik ook het fysieke aspect wel goed in de gaten moet houden en niet moet onderschatten. Maar ik zag juist dat ze veel beter werd van het meer bewegen en vooral ook draven aan lange stukken. Konden ze maar praten. Het is zeker niet makkelijk het goed te doen.

ja lastig he visitor, voor Myrtle is het ook zo dat beweging uiteindelijk juist goed is. Maar dat kan ik op zich wel ondervangen met buitenritjes (kom maar op zonnetje).
maar goed dat beweging uiteindelijk goed is betekent niet dat een oefening niet vervelend kan zijn als je ze net van stal gehaald hebt bv.

Dat meerennen heb ik trouwens van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=LEf0Thtn ... p6aPUsCVKA
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 20-03-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:42

Ik hoop dat die buitenritjes bij mij ook nog gaan lukken (vast wel hoor, maar kost tijd), dan wordt dat bij mij ook de hoofdmoot aan beweging. Ga het filmpje bekijken.
Edit: goed filmpje zeg!

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:04

Als er iets moeilijk is, dan is het wel die inschatting van wel/niet doen; wel/niet ondanks pijn doen etc.
Ik weet daar helaas alles vanaf omdat ik de laatste jaren alleen maar met kneuzen te maken heb gehad.
Een ding heb ik wel geleerd; ze hadden hier altijd een reden om dingen niet te willen. En helaas viel die reden niet altijd te fixen

Ik heb als een idioot mijn verdiept in biomechanica, correct trainen, spiertrainen, stretchen, conditie opbouwen etc etc etc... Dagelijks was ik met de paarden in de weer vanuit het oogpunt dat ze moesten bewegen om beter spieren te krijgen/soepel te worden etc etc.
Uiteindelijk moet ik zelf ook bewegen met mijn rug, toch?
Helaas gingen ze ondanks mijn pogingen achteruit. Niet in een rechte lijn, maar twee stapjes achterwaarts, een voorwaarts etc...
Ongeacht alles wat ik deed...

uiteindelijk is hier alles door de medische molen gegaan, mede vanwege wat andere problemen.
En toen werd dus duidelijk dat de paarden meer problemen hadden dan ik wist. Of wilde weten.
Het advies: dagelijks 10 minuutjes door de wei lopen, als ze dat al niet uit zichzelf doen.
De problemen waren te ernstig van aard om iets anders te verlangen.
En nu besef ik dat ze mij dat steeds duidelijk probeerden te maken.
Maar als mens wil je het zo graag beter weten ...

Natuurlijk zijn er behoorlijk wat situaties waarin beweging wel voor verbetering zorgt, maar ik denk dat het dan echt om zeer zorgvuldige en zeer regelmatige training gaat en de schade die er eenmaal is zich daarvoor leent. Niet altijd en niet onder alle omstandigheden, vrees ik.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:15

liljebo schreef:
Als er iets moeilijk is, dan is het wel die inschatting van wel/niet doen; wel/niet ondanks pijn doen etc.
Ik weet daar helaas alles vanaf omdat ik de laatste jaren alleen maar met kneuzen te maken heb gehad.
Een ding heb ik wel geleerd; ze hadden hier altijd een reden om dingen niet te willen. En helaas viel die reden niet altijd te fixen

Ik heb als een idioot mijn verdiept in biomechanica, correct trainen, spiertrainen, stretchen, conditie opbouwen etc etc etc... Dagelijks was ik met de paarden in de weer vanuit het oogpunt dat ze moesten bewegen om beter spieren te krijgen/soepel te worden etc etc.
Uiteindelijk moet ik zelf ook bewegen met mijn rug, toch?
Helaas gingen ze ondanks mijn pogingen achteruit. Niet in een rechte lijn, maar twee stapjes achterwaarts, een voorwaarts etc...
Ongeacht alles wat ik deed...

uiteindelijk is hier alles door de medische molen gegaan, mede vanwege wat andere problemen.
En toen werd dus duidelijk dat de paarden meer problemen hadden dan ik wist. Of wilde weten.
Het advies: dagelijks 10 minuutjes door de wei lopen, als ze dat al niet uit zichzelf doen.
De problemen waren te ernstig van aard om iets anders te verlangen.
En nu besef ik dat ze mij dat steeds duidelijk probeerden te maken.
Maar als mens wil je het zo graag beter weten ...

Natuurlijk zijn er behoorlijk wat situaties waarin beweging wel voor verbetering zorgt, maar ik denk dat het dan echt om zeer zorgvuldige en zeer regelmatige training gaat en de schade die er eenmaal is zich daarvoor leent. Niet altijd en niet onder alle omstandigheden, vrees ik.

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar goed mijn knollie is op zich al door de medische molen gegaan (foto's, regelmatige controle door steffi van laarse) en het advies van alle betrokken dierenartsen is toch bewegen. Maar dan is het toch zoeken naar wat voor haar dan prettig is en wat niet. Mocht het zo zijn dat ze bepaalde oefeningen inderdaad vervelend vind vanwege haar been (bv achterwaarts) dan ben ik blij dat ik in elk geval geen correcties gebruikt heb.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:39

Even spammen hoor, Emir en Noah (dat witte vlekje op de achtergrond :)) ) zijn beroemd! Mijn foto is de coverfoto van het nieuwe boek over horse agility geworden :)

Voor de geïnteresseerden, is een nieuw boek over horse agility/clickertraining!

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:43

crosmuller schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar goed mijn knollie is op zich al door de medische molen gegaan (foto's, regelmatige controle door steffi van laarse) en het advies van alle betrokken dierenartsen is toch bewegen. Maar dan is het toch zoeken naar wat voor haar dan prettig is en wat niet. Mocht het zo zijn dat ze bepaalde oefeningen inderdaad vervelend vind vanwege haar been (bv achterwaarts) dan ben ik blij dat ik in elk geval geen correcties gebruikt heb.

Ja, ik ben ook achteraf erg blij dat ik geen correcties heb gebruikt. Maar ik bedoel eigenlijk vooral ook dat het begrijpelijk is dat er dan geen intrinsieke motivatie is voor het paard... zeker niet als bepaalde dingen pijnlijk zijn.
Beweging is altijd goed, maar dat kan varieren tot vrije beweging in de wei tot en met intensieve training. Het is altijd erg lastig om de juiste weg daarin te vinden.

SN leuk hoor!!!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:51

Je hebt gelijk hoor Liljebo. Misschien moet ik wat meer uitgaan van de stap en afwachten of ze zelf die dag een drafje aanbiedt... Ik ben ook wel heel blij dat ik (meestal dan :o , maar na deze 'gesprekken' met jullie ga ik helemaal opletten) geen correcties gebruik.
Wat leuk SN! Ik ga eens kijken naar het boek. Sta jij nou nog achter die paal van die hoepel waar ie doorheen springt, of lijkt dat maar zo?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:11

Nee, dat is Eva Saegerman, op dat moment de instructrice, en ook de auteur van het boek :)

Ik heb het boek zelf (nog) niet besteld, eigenaresse van de shetlander Emir (op de foto) wel, we hebben samen een trainingsclubje voor de horse agility dus kan het binnenkort wel eens inkijken!

(edit: ik trok de foto :D )

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:19

Ah ok. Is het er alleen als e-book, of heb ik niet goed genoeg gekeken op haar website?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:21

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:21

gaaf SN!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:24

Thanks voor de link sn!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:25

Crosmuller: thanks!

Nieuwe boek van Inge Teblick kun je er ook bestellen zie ik net.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:52

is er hier trouwens iemand die van plan is naar de equine clicker conference (UK) te gaan? Ik weet het ook nog niet (kost centjes) maar ziet er wel leuk uit.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:19

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:02

Ik heb weer bij gelezen, ik heb niet de tijd om op alle post afzonderlijk te reageren.

Het motiveren tot bewegen is ook moeilijk, ik ben hier ook tegenaan gelopen. Ook het niet achterwaarts willen/kunnen/gaan klinkt bekend. Ik ben hier ook lang mee aan het werk geweest (en nog!). Het achterwaarts wilde Kyra ook maar enkele pasjes. Op den duur heb ik wel verbetering gekregen, maar het gaat gewoon ont-zet-tend langzaam.

Ik ben ook altijd aan het kijken of niet lichamelijk is. Met Achterwaarts had ik ook nog het gevoel dat het mentaal een 'vervelende'/moeilijke oefening was, dat wordt vanuit de NH hoek wel een beetje meegegeven ;) ('dominantie verhaal') Dus dat speelde ook mee in het niet door-vragen.

Hier in Canada (veel quarters) is het achterwaarts een gewone oefening, net als voorwaarts gaan. In NL worden in een proef hooguit 4 pasjes gevraagd, hier is 10 meter achterwaarts helemaal niet gek of zielig. Ook weer een andere benadering. Hoewel ik hier veel afgestompte (mentaal vooral) paarden zie, en dat maakt het ook niet gemakkelijk om dat zo'n nieuwe manier van werken over te nemen. Pfff, het is gewoon erg moeilijk. Want ergens wil je gewoon wel dat ze doen wat je vraagt, het moet ook nog leuk zijn voor beiden....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:05

liljebo schreef:
HippoLogic schreef:
Misschien wordt het vermeld, maar krijg je niet een soort 'learned helplessness' als je druk (lees: aversieve hulp) + click (positive reinforcement) gebruikt? Paard weet immers niet van te voren of er eerst een aversie oproepende hulp /cue komt of een click, waardoor het initiatief op den duur wordt gekilled?

Ik denk dat dat alleen zou kunnen gaan spelen met een behoorlijke aversie, die onverwacht komt (dus meteen een klap bv)
In andere gevallen denk ik dat het meer het ontwijken van druk, boven beloning is en dat het enthousiasme/meedenken erdoor wordt gehinderd.

Ik denk dat dat sowieso zo is :j
Ik heb soms even een speel-freeshape half uurtje, maar verder geef ik gewoon aan wat ik wil, anders wordt het zo onpraktisch met rijden.
Ik probeer ergens een balans te zoeken tussen enthousiasme en meedenken creëren door meer freeshapen, maar op andere momenten/situaties gewoon vragen wat ik wil.

crosmuller schreef:
@sanne je noemde dat sommige mensen hier wat overdreven nadruk leggen op het gevaar voor de poisoned cue. Ik denk (ik weet het niet zeker) dat de hoeveelheid clickeraars zonder kennis van leertheorie groter is dan die van met die theoretische achtergrond. En de gedachte sprong "hee maar als ik hier even wat druk gebruik met mijn touwtje/leadrope/zweepje dan gaat het veel sneller" is dan snel gemaakt. Dus ik denk dat het wel goed is dat daar voor gewaarschuwd wordt, een beetje tegenwicht zeg maar :). En ook voor mensen met die kennis kan het soms nog wel een verleidelijk zijn om toch even wat druk toe te voegen als je paardje erg traag is, zoals visitor ruiterlijk toegeeft, en ook ik ben daar wel eens ingetrapt.

Ik begrijp de gedachte van een beetje tegenwicht zeker :j
Je beschrijving gaat wel weer uit van dat "even wat druk gebruiken met touwtje/leadrope" als iets slechts.
Misschien komt het omdat ik in mijn omgeving meerdere clickeraars zie en die paarden zijn leuke, vrolijke paarden, maar een stap voorwaarts doen onder het zadel is dan iets super moeilijks opeens. Is voor paard en ruiter een ontzettend frustrerend gebeuren geweest en uiteindelijk is een probleem van een jaar opgelost door twee keer een touwtje tegen de eigen jas aanzwiepen :+
Dan denk ik toch echt dat een beetje kennis over negatieve reinforcement ook geen kwaad kan :D
Ik denk vooral praktisch dan; waarom zou je je het jezelf en je paard zo ontzettend moeilijk maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:26

Zo, wat zijn hier veel interessante dingen geschreven!

Ook allemaal best herkenbaar, het draven-verhaal bv. Het achterwaarts-verhaal dan weer niet, [***] vindt dat echt een coole oefening en gebruikt het zelfs als hij niet snapt wat ik van hem wil ("is dit ook goed? *6 passen achterwaarts* :') ). [***] dan weer niet, die lijkt meer (mentale) blokkades te hebben. [***] had wel problemen met achterwaarts gaan tussen of over iets, maar na die clickersessie daaromtrent is dat probleem ook opgelost :Y) :))

Wel of niet lichamelijk is ook iets waar ik nog steeds mee worstel .. Ik kan het echt niet zeggen .. Osteopaat is nu 2x geweest, hij heeft een heel klein gevoelig plekje op zijn rug, maar niet in die zin dat ze behandeling nodig vond (hij heeft natuurlijk al een bepaalde leeftijd en voor die leeftijd zat hij echt nog super in elkaar, zo kwam ze er niet veel tegen zei ze := ) en het was een jaar later ook niet erger geworden ofzo. Ergens vraag ik me dus af of dat hem hindert, maar langs de andere kant: buiten is niks een probleem .. Oortjes naar voren, kopje op übervrolijk en gewoon gaan (zelfs spontaan de laatste keer :') ). In de piste kan dat niet .. maar toch heb ik het idee dat het eerder mentaal is dan lichamelijk. Heb wel gelezen dat ze buiten veel afleiding hebben enzo, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat het is waardoor hij buiten zo super gaat, zoveel is er ook niet te beleven in de stille bossen hier :Y) En het is ook niet dat hij zijn ogen uitkijkt ofzo :+

Dus ja, ik vind het een moeilijke .. Maar ik ga zo snel als mogelijk (echt rotweer hier, alweer ^) ) eens met de pionnen aan de slag mbt draven. En ook ga ik eens zone 4/5 lopen .. dit hebt ik laatst buiten gedaan en toen draafde hij ook super, eens zien wat hij in de piste doet daarmee. Een tijdje heb ik met lange lijnen enzo gewerkt en dat vond hij super stoer .. Kan ook nog een rol spelen, positie waar jij je als mens bevindt.. Dus nog genoeg om te proberen 8-)

Verder ben ik een tijd veel aan de slag geweest met loswerken en longeren (enkele & dubbele longe) en lange lijnen enzo.. dan liep hij veel meer & langer dan de laatste tijd .. Misschien dat dat ook meespeelt, dat hij nu alweer een hele tijd niet echt heeft moeten bewegen .. We shall see :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:52

@sabine leuk dat je zoveel verschillende dingen doet met je paarden! Wbt het buitenrijden ik kan je met zekerheid zeggen uit ervaring dat het wel kan. Dat ze buiten wel door de pijn heenlopen en in de bak niet, want ik zie bij Myrtle het verschil toch wel heel duidelijk. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat jij je zorgen moet maken over jouw paarden hoor, een klein gevoelig plekje op de rug zou ik niet wakker van liggen ;).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:01

Dat ze buiten actiever zijn geldt hier ook: in de bak had (en soms heeft) Kyra er erg veel moeite mee in met de achterhoeven zelfs maar (een beetje) in de afdruk van de voorhoeven te stappen. Meestal komt ze niet in de buurt van de voorafdruk.

Maar als we buiten wandelen lukt het direct al: ze is veel actiever en alerter en wil daarom haar achterhand meer gebruiken. Klaar om weg te springen, natuurlijk. :) Nu ik in de bak heel regelmatig rechtricht oefeningen heb gedaan is dit in de bak en zelfs onder het zadel al veel verbetert. Ik wist gewoon niet dat het zo lang zou duren en dat het echt een heel proces is om een paard 'klaar te stomen' een ruiter op een gezonde manier te leren dragen. We zijn er nog lang niet, maar ik zie wel duidelijk vooruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:43

Bwa, hier is het geen kwestie van "klaar om weg te springen" hoor ..
Misschien heb ik ook een ander gevoel erover omdat ik de pony al een aantal jaren ken & meemaak .. Hetgeen ik nu ervaar met buitenrijden, dat hij echt blij is en wíl lopen, dat is iets wat ik echt nu pas merk. Zelfs vorig jaar was dat nog niet zo, niet zoals nu .. Echt nu van na de winterstop zeg maar. Pony is sowieso heel erg verandert (sinds Parelli :Y) of misschien ben ik wel verandert, zal eerder zoiets zijn ;) ) dus dat zet zich allemaal voort natuurlijk. Wie weet, als de verandering nu buiten al zo is, dat het in de piste ook nog komt :)

Eerder liep hij nooit echt graag, zelfs buiten niet .. Als je met een groepje paarden ging dan viel het nog mee, maar dat was dan vooral omwille van onderlinge concurrentie .. Maar als je alleen ging dan ging het echt niet vooruit :+ Het viel me zondag nog op, toen ik aan het stappen was, was op een plek waar ik vorige zomer nogal veel gestapt heb en het viel me echt op dat zijn tempo nu een stuk vlotter was, en zijn stap voelde ook een stuk ruimer. Denk niet dat het er alleen aan lag dat het wat kouder was dan toen in de zomer, voelt echt als een mentale verbetering, hij wíl gewoon lopen, hij vindt het leuk. Nu de piste nog :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:53

Geweldig Sabine dat klinkt goed! Dit gaat over je ex manegepony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:01

Neu hoor, dit gaat over mijn gewone pony :+
De ex manègepony is nog een verhaal apart ;) Doet het ook verre van slecht hoor .. maar ik heb eigenlijk te weinig tijd om volop met beiden bezig te zijn :o :o :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:12

[***] schreef:
Neu hoor, dit gaat over mijn gewone pony :+
De ex manègepony is nog een verhaal apart ;) Doet het ook verre van slecht hoor .. maar ik heb eigenlijk te weinig tijd om volop met beiden bezig te zijn :o :o :o

Haha dan nog is het een mooi resultaat :).