Wbt dat achteruit gaan. Mijn paard begreep er eerst geen snars van als ik niet meeliep, maar afgelopen week viel het kwartje en nu doet ze het graag, is het een makkelijke manier van een beloning verdienen. Vantevoren had ik niet kunnen inschatten of dat iets fysieks was of het niet snappen. Achteraf denk ik duidelijk, ze snapte het gewoon niet. Omdat jouw paard het ook wel goed doet als jij meeloopt, hoe is haar houding dan: van 'auw', of 'prima'? Dat is misschien de beste indicatie om te ontdekken of het achteruitgaan pijn doet of dat ze het gewoon niet snapt als je niet meer meeloopt. Anderzijds: ze doet het wel de eerste vijf passen. Dus dat ze het niet snapt zou dan ook een beetje gek zijn.
Het is ook echt lastig: houdt het paard niet van bewegen omdat het (soms/altijd) pijn heeft, of hield het daar toch al niet van en doen sommige dingen nu ook nog eens pijn? Dat maakt allemaal wel enorm verschil in het plan van aanpak, maar hoe kom je erachter wat het is... Want er zijn toch ook wel paarden die niets mankeren maar gewoon liever niet bewegen als het niet nodig is? Maar bijvoorbeeld wel graag veel eten?

Ja, ik denk dat ik ook het fysieke aspect wel goed in de gaten moet houden en niet moet onderschatten. Maar ik zag juist dat ze veel beter werd van het meer bewegen en vooral ook draven aan lange stukken. Konden ze maar praten. Het is zeker niet makkelijk het goed te doen.