Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:17

Ik ben er al met me andere pony meebezig, ik zelf gebruik het voornamlijk met VD!
Dit vind ik fijn zodat je goed kan timen met aanleren van een kunstje

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:52

@ xMyrth: ja targetten (of andere simpele oefeningen zoals hoofd laag, stap terug) vanachter een hek oefenen tot je de vloeiende lijn click, voer pakken, aanbieden netjes hebt. Inderdaad: ook opletten op het moment dat je het voer/de beloning daadwerkelijk geeft: ook dat gedrag verstrekt je. Dus stapt het paard dan in je ruimte, dan moedig je dat (schooien) aan.

@welkom Brammetjee: wat voor oefeningen heb je je paard aangeleerd met de clicker? Dat is wel leuk om even te vertellen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:34

liljebo schreef:
Sanne, HL zegt het kort en krachtig. De crux zit hem in aversi als voorwaarde voor de poisoned cue. Vandaar dat ik ook het invoelingsvermogen noemde. Voor het ene paard is aversi een strakke blik, voor het andere paard ligt die grens hoger.
Het gaat erom dat de combi aversi(en dat is een reden waarom een paard reageert met -toenemende- druk, ter ontwijking van die aversi) /clicker is geen goed idee.
Een paard reageert niet op 2 dingen tegenlijk (een ander dier trouwens ook niet) Het reageert Of op aversi (ontwijkgedrag dus) Of op beloning.
Voer je de druk op totdat het voor dat specifieke dier aversief is en het op die aversie reageert, dan voegt de clicker niets toe. Integendeel. De link clicker/aversi wordt dan snel gelegd.
Gebruik je de druk in de zin van een aanwijzing, zoals je iemand bij de hand neemt en aangeeft welke kant hij/zij uit moet lopen, dan help je het dier de beloning te verdienen. Dan heb je dus een heel ander verhaal.
Maar dat vergt heel erg veel invoelingsvermogen, kennis en begrip.

Ik denk dat iedereen (paarden & mensen) een ander idee hebben over wat aversief is.
Hoe bedoel je dat paarden niet op twee dingen tegelijk reageren? Je doet toch altijd eerst het ene en dan het andere? Even een simpel voorbeeldje: Je vraagt je paard naar links. Als er niets gebeurt ga je heel langzaam de deur rechts dichtdoen. Als hij voor links kiest, yes, dat was de oplossing. Ik noem dat inderdaad richting de goede oplossing helpen, iemand anders zou dat aversief/straf noemen.

Heel ander voorbeeld trouwens dan het onderzoek wat Inge aanhaalt; daar werd namelijk een onbekend commando gegeven en vlak na het commando werd of beloond of hardhandig gestraft, hond had geen idee waarvoor precies. Geen wonder dat een dier (of mens) daar negatief op reageert.

Ik wil verder niemand overhalen om druk te gebruiken, maar het valt me op dat men zich heel veel zorgen maakt over die poisoned cue hier en dat lijkt me enigszins overdreven. Nu lijkt het net alsof je alleen van de clicker gebruik kan maken dmv freeshapen en dat is niet waar. Dan krijg je ook een beetje dat de clicker alleen gebruikt wordt voor vrijheidsdresuur.
Ik vind het zelf leuk als mensen bij al hun training gebruik maken van de clicker en daarvoor hoef je niet perse al het oude de deur uit te gooien. Je kan beginnen met de goede momenten extra te belonen met de clicker.

Ik doe trouwens ook geen specifieke voerweigering.
Bij mijn eigen paard doe ik vooral schooi-training := :D Die is veel te beleefd.

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:02

Ik snap je punt Sanne, maar misschien ben jij daarin dan ook al verder dan anderen. Jouw paard reageert blijkbaar heel goed op subtiele druk. En in dit topic is ook al eerder besproken dat lichte druk als aanwijzing echt geen probleem hoeft te zijn. Maar je moet misschien wel oppassen met het d.m.v. druk 'dwingen' tot een bepaald gedrag.
Als ik even voor mezelf spreek; mijn paard is erg moeilijk actief (althans aan het draven) te krijgen, maar ze moet wel bewegen ivm haar dikke pens :D Nu heb ik soms dat als ik haar los cirkels om me heen wil laten draven, toch de neiging heb, als reactie echt pertinent uit blijft, met mijn tong te klakken, luid 'kom' te roepen en als reactie dan nog uitblijft met de zweep/carrotstick/whatever hard achter haar op de grond te slaan zodat ze aandraaft, zoals ik dat 'vroeger' deed (dat zijn zeg maar mijn 'fases'). Ik probeer dit te vermijden maar soms doe ik het toch uit een soort automatisme en/of de gedachte 'ze moet toch beweging krijgen'. Maar als ze wel gewoon braaf aandraaft op het stemcommando 'draf', click ik. Nu hoefde dat roepen/op de grond meppen bijna nooit, maar heb ik haar laatst wel een paar keer aan laten draven door deze druk, en ik heb inderdaad het idee dat ze in de sessies hierna steeds afwachtender wordt, dat ze niet meer weet of er na het commando iets leuks of stoms komt.
Dat is dus vooral uit mijn eigen onmacht en het probleem dat ze MOET bewegen maar het niet WIL, en ik moet die druk ook echt uit zien te bannen, maar ik denk dus dat het risico op een poisoned cue hier wel degelijk bestaat, als ie al niet poisoned is (ook uit het verleden alleen reageerde ze toen heel goed op het stemcommando) -O- Dus wel goed om daarop te letten, toch, denk ik.
Als iemand dus nog tips heeft hoe haar in draf te krijgen zonder druk toe te passen, graag :D Ik ben al begonnen de beloning groter te maken, want blijkbaar is draven echt nog veeeeel stommer dan ik dacht en moet daar heeeeel veel tegenover staan, maar ik ben bang dat ik het hiervóór een beetje heb verpest door af en toe haar toch tot draf te 'dwingen', ai -O- En ik ben van plan de volgende keer geen stick/zweep/... mee te nemen zodat ik niet in dat ingebakken automatisme kan vervallen. En verder, tja, hopen op de dag dat ze uit zichzelf aandraaft. Maar dat maak ik eigenlijk maar één keer per jaar mee :=

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:26

sanne83 schreef:
liljebo schreef:
Sanne, HL zegt het kort en krachtig. De crux zit hem in aversi als voorwaarde voor de poisoned cue. Vandaar dat ik ook het invoelingsvermogen noemde. Voor het ene paard is aversi een strakke blik, voor het andere paard ligt die grens hoger.
Het gaat erom dat de combi aversi(en dat is een reden waarom een paard reageert met -toenemende- druk, ter ontwijking van die aversi) /clicker is geen goed idee.
Een paard reageert niet op 2 dingen tegenlijk (een ander dier trouwens ook niet) Het reageert Of op aversi (ontwijkgedrag dus) Of op beloning.
Voer je de druk op totdat het voor dat specifieke dier aversief is en het op die aversie reageert, dan voegt de clicker niets toe. Integendeel. De link clicker/aversi wordt dan snel gelegd.
Gebruik je de druk in de zin van een aanwijzing, zoals je iemand bij de hand neemt en aangeeft welke kant hij/zij uit moet lopen, dan help je het dier de beloning te verdienen. Dan heb je dus een heel ander verhaal.
Maar dat vergt heel erg veel invoelingsvermogen, kennis en begrip.

Ik denk dat iedereen (paarden & mensen) een ander idee hebben over wat aversief is.
Hoe bedoel je dat paarden niet op twee dingen tegelijk reageren? Je doet toch altijd eerst het ene en dan het andere? Even een simpel voorbeeldje: Je vraagt je paard naar links. Als er niets gebeurt ga je heel langzaam de deur rechts dichtdoen. Als hij voor links kiest, yes, dat was de oplossing. Ik noem dat inderdaad richting de goede oplossing helpen, iemand anders zou dat aversief/straf noemen.

Heel ander voorbeeld trouwens dan het onderzoek wat Inge aanhaalt; daar werd namelijk een onbekend commando gegeven en vlak na het commando werd of beloond of hardhandig gestraft, hond had geen idee waarvoor precies. Geen wonder dat een dier (of mens) daar negatief op reageert.

Ik wil verder niemand overhalen om druk te gebruiken, maar het valt me op dat men zich heel veel zorgen maakt over die poisoned cue hier en dat lijkt me enigszins overdreven. Nu lijkt het net alsof je alleen van de clicker gebruik kan maken dmv freeshapen en dat is niet waar. Dan krijg je ook een beetje dat de clicker alleen gebruikt wordt voor vrijheidsdresuur.
Ik vind het zelf leuk als mensen bij al hun training gebruik maken van de clicker en daarvoor hoef je niet perse al het oude de deur uit te gooien. Je kan beginnen met de goede momenten extra te belonen met de clicker.

Ik doe trouwens ook geen specifieke voerweigering.
Bij mijn eigen paard doe ik vooral schooi-training := :D Die is veel te beleefd.

Je voegt met het dichtdoen van die deur een onaangename prikkel toe. Want als hij het aangenaam zou vinden zou hij er wel tegen aan gaan hangen. Hij heeft geen keuze meer: hij moet dus links.

Heel simpel gezegt: Als ik rechts af moet om bij een vriendin te komen: staat daar ineens een bord verboden in te rijden, een richtingsverkeer... Ik baal dan als een stekker want ik word dan gedwongen om om te rijden. Ik kies dan voor de goede weg omdat ik een boete probeer te voorkomen.

Als jij je paard links vraagt, en hij wil alsnog naar rechts, geef je meer druk op je rechter teugel en been. Je voegt een onaangename prikkel toe (je zet namelijk druk op zijn hals en ribben) en je paard voelt geen druk links. Dus hij zal linksaf gaan.. (even er van uit gaan dat je niet op je binnenhand rijdt). Je kan dan alsnog clicken en belonen voor het linksaf gaan, maar hij heeft gekozen om links te gaan om die druk rechts te ontwijken, NIET omdat hij daar links een click wilde verdienen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:32

Visitor schreef:
Ik snap je punt Sanne, maar misschien ben jij daarin dan ook al verder dan anderen. Jouw paard reageert blijkbaar heel goed op subtiele druk. En in dit topic is ook al eerder besproken dat lichte druk als aanwijzing echt geen probleem hoeft te zijn. Maar je moet misschien wel oppassen met het d.m.v. druk 'dwingen' tot een bepaald gedrag.
Als ik even voor mezelf spreek; mijn paard is erg moeilijk actief (althans aan het draven) te krijgen, maar ze moet wel bewegen ivm haar dikke pens :D Nu heb ik soms dat als ik haar los cirkels om me heen wil laten draven, toch de neiging heb, als reactie echt pertinent uit blijft, met mijn tong te klakken, luid 'kom' te roepen en als reactie dan nog uitblijft met de zweep/carrotstick/whatever hard achter haar op de grond te slaan zodat ze aandraaft, zoals ik dat 'vroeger' deed (dat zijn zeg maar mijn 'fases'). Ik probeer dit te vermijden maar soms doe ik het toch uit een soort automatisme en/of de gedachte 'ze moet toch beweging krijgen'. Maar als ze wel gewoon braaf aandraaft op het stemcommando 'draf', click ik. Nu hoefde dat roepen/op de grond meppen bijna nooit, maar heb ik haar laatst wel een paar keer aan laten draven door deze druk, en ik heb inderdaad het idee dat ze in de sessies hierna steeds afwachtender wordt, dat ze niet meer weet of er na het commando iets leuks of stoms komt.
Dat is dus vooral uit mijn eigen onmacht en het probleem dat ze MOET bewegen maar het niet WIL, en ik moet die druk ook echt uit zien te bannen, maar ik denk dus dat het risico op een poisoned cue hier wel degelijk bestaat, als ie al niet poisoned is (ook uit het verleden alleen reageerde ze toen heel goed op het stemcommando) -O- Dus wel goed om daarop te letten, toch, denk ik.
Als iemand dus nog tips heeft hoe haar in draf te krijgen zonder druk toe te passen, graag :D Ik ben al begonnen de beloning groter te maken, want blijkbaar is draven echt nog veeeeel stommer dan ik dacht en moet daar heeeeel veel tegenover staan, maar ik ben bang dat ik het hiervóór een beetje heb verpest door af en toe haar toch tot draf te 'dwingen', ai -O- En ik ben van plan de volgende keer geen stick/zweep/... mee te nemen zodat ik niet in dat ingebakken automatisme kan vervallen. En verder, tja, hopen op de dag dat ze uit zichzelf aandraaft. Maar dat maak ik eigenlijk maar één keer per jaar mee :=

Ik zit met hetzlefde probleem, alleen dan rijtechnisch. Manegepaard geweest, dood voor het been, voorheen altijd met veel druk en zweep gereden. -O- Longeren is altijd al een drama, maar nu met clicker gaat het beter, maar de zweep kan ik niet weg laten. Ik denk een crosover geval en geleerde ervaring (dus voorheen veel met druk en correctie getraind) dus moeilijk loslaten is voor een paard (bij honden iig wel. die kunnen compleet in paniek raken als ze ineens zelf na moeten en mogen denken)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:33

@SANNE: corrigeer mij als ik het fout heb hoor, heb de laatste dagen niet alles gelezen... beetje druk met eigen bedrijfje...

Urko heeft een maagzweerTJE... drama queen is het gewoon... Nu een paar dagen medicatie en extra vitamine, oogt al een stuk fitter...

Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op nieuwe laarzen. Na 10 jaar afscheid genomen van mijn Derby Style's. Nu Derby Polo en ik ben er hartstikke verliefd op!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:56

Sanne, het voorbeeld wat je noemt van inge is erg extreem (heb dat zelf niet gelezen op de site, dus ga even uit van hoe jij het verteld... zal het eens opzoeken), maar in de onderzoeken van Rosales Ruiz wordt veel subtieler gewerkt (echt gewoon R- op subtiel niveau), en daar zie je toch zeer duidelijk het optreden van een poisoned cue.
Het optreden daarvan is een reeel risico. Ik heb daar zelf ook mee te maken gehad, toen ik nog iets mocht doen met mijn paarden.
Een beetje hetzelfde probleem; paarden moesten bewegen vanuit de gezondheid, waardoor je toch druk uithaalt. De clicker heeft dan geen enkele toegevoegde waarde-
En dat is wat ik bedoel, als ik zeg dat een paard niet op twee zaken tegenlijk reageert. Het reageert op Of aversi Of clicker.
Doet een paard wat je wil om de aversi te ontwijken, dan voegt de clicker niets toe en zal de cue geen teken worden dat het dier iets MAG doen, maar dat het iets MOET doen.
Hoe meer je op die wijze werkt, hoe meer de clicker een twijfelachtige functie krijgt in de ogen van je paard. Ja... het krijgt een snoepje en dat is lekker, maar de rest erom heen... nou nee.

Ik noemde al dat er een verschil is tussen begeleiden en R-, maar daar speelt dus de gevoeligheid en het inzicht van de trainer de doorslaggevende rol net als de gevoeligheid van het paard
(het is ook per paard verschillend wat als aversief wordt gezien)

Ik heb zoals gezegd niets tegen R- mits correct toegepast; ik denk zelfs dat je het niet helemaal kunt vermijden (in bepaalde situaties komt het zelfs bij dolfijntraining voor), maar ik denk dat je je erg bewust moet zijn van de risico's en dat je het gescheiden moet houden van het echte clickertrainnen-

Urko... valt gelukkig dus mee. Hehe. Moet toch wel een opluchting zijn dan.

over het meer energie opwekken... dat is een lastige. Ben ik veel mee bezig geweest met sil en met billy omdat die echt Moesten bewegen en trapte dus in dezelfde valkuil als jullie, met averechts resultaat. Bovendien bleken ze dus lichamelijk niet ok.

Maar wat hälga bv kon motiveren (en zelfs sil) was van target naar target gaan of bv de bal duwen.
Maar het is en blijft heel erg lastig, omdat het dier moet bewegen en die beweging in dit stadium per definitie een aversie is.
Is longeren werkelijk de enige manier? Is het niet mogelijk om bv te wandelen, leeg te mennen, te fietsen met het paard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:08

Urko schreef:
Je voegt met het dichtdoen van die deur een onaangename prikkel toe. Want als hij het aangenaam zou vinden zou hij er wel tegen aan gaan hangen. Hij heeft geen keuze meer: hij moet dus links.

Heel simpel gezegt: Als ik rechts af moet om bij een vriendin te komen: staat daar ineens een bord verboden in te rijden, een richtingsverkeer... Ik baal dan als een stekker want ik word dan gedwongen om om te rijden. Ik kies dan voor de goede weg omdat ik een boete probeer te voorkomen.

Als jij je paard links vraagt, en hij wil alsnog naar rechts, geef je meer druk op je rechter teugel en been. Je voegt een onaangename prikkel toe (je zet namelijk druk op zijn hals en ribben) en je paard voelt geen druk links. Dus hij zal linksaf gaan.. (even er van uit gaan dat je niet op je binnenhand rijdt). Je kan dan alsnog clicken en belonen voor het linksaf gaan, maar hij heeft gekozen om links te gaan om die druk rechts te ontwijken, NIET omdat hij daar links een click wilde verdienen.

Ik ga er zelf niet vanuit dat alle druk aversief is, maar het is natuurlijk prima als je dat wel vind. Voor mijn gevoel geeft druk vaak duidelijkheid en duidelijkheid is ook weer fijn :)

Als we het over mijn voorbeeld van beide gebruiken hebben: R+ en R- gebruiken. Er staat dan een bord met verboden in te rijden naar rechts, maar er is ook een beloning als je de andere kant op gaat. Dat zou naar mijn idee heel duidelijk zijn.
Stel nou dat er helemaal geen bord staat: alleen elke keer dat je naar rechts gaat, zal je nooit je vriendin bereiken (vriendin bereiken = beloning). Dat is frustrerend! Je hebt dan wel de vrije keus, maar wat heb je daar op dat moment aan? Dan zou je maar wat blij zijn, als er opeens een bord staat en je daardoor naar links moet, en tada, daar is je vriendin :D

Ik denk dat het allemaal heel erg situatie afhankelijk is. Als je er voor kiest om te proberen volledig zonder druk te werken, helemaal top +:)+ maar het is gewoon niet zo dat de clicker niet werkt als je wel druk gebruikt. Tenminste, in mijn ervaring werkt het prima.

Wat je kan doen als je paard niet voorwaarts wilt: je zet in elke hoek (of waar dan ook) een emmertje voer of een pion neer (even kijken wat het beste werkt voor jou paard). Je zorgt dat hij de link legt naar emmertje/pion gaan = voer. Dan mag hij alleen nog naar de emmer als hij in draf (en daarna galop) naar de emmer gaat. Als dat goed gaat, sla je eens een emmer over en ga je gelijk naar de volgende emmer. Dan doe je eens een volte en ga je dan naar de emmer, een overgang en dan ga je naar de emmer, spring je over een sprong en dan naar de emmer, etc, etc. Als je niet genoeg overwicht hebt, om je paard weer uit de emmer te halen :D zou ik hetzelfde met een pion doen en dan click + voer bij de pion.
Het paard heeft een doel om heen te gaan en moet moeite doen om bij het doel te komen. Dit werkt naar mijn idee wat makkelijker dan voor elke stap voorwaarts met de clicker belonen, omdat je dan het voorwaartse weer afbreekt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:17

@liljebo: in jouw voorbeeld is de druk eigenlijk niet eens hetgeen wat aversief is, het doel wat je wilt bereiken is aversief (bewegen).
Ik ben het met je eens dat dat echt het moeilijkste is om een paard dat niet graag beweegt (en echt lange tijd moet bewegen om af te vallen), zover te krijgen om te bewegen (zonder dat het paard een hekel aan je krijgt :+ ). Dan vraag ik me toch af of het probleem een poisoned cue is of dat de beloning wel groot genoeg is? Als ik een ontzettend hekel heb aan hardlopen en ik moet een half uur rennen voor een stukje komkommer... :D Aan de andere kant val je ook niet af, als je daarna een dikke magnum gaat zitten eten :D
Op een gegeven moment moet het rennen zelf dus de beloning worden :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:25

Dat was idd niet zo'n goed voorbeeld, omdat beweging aversief kan zijn. Hoewel ik hier wel duidelijk verschil merkte bij beweging waar snel druk wordt gebruikt zoals longering pf daar waar dat niet nodig is zoals fietsen. Maar denk dat het punt toch wel duidelijk is. Maar in betwijfel sterk of het paard het rennen als belonend gaat zien. Ik denk hooguit pas als het fit is. En tot die tijd moet veel worden overwonnen. Wat ik overigens wel heb gemerkt is dat bij onwil om te bewegen vaak een lichamelijke oorzaak daarvoor aanwezig is

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:52

@xmyrth Als ik je een tip mag geven. Probeer als target eens een hondenwerpstick met aan het uiteinde een tennisbal. Die tennisbal is dan je target. Heb de mijne bij de action gekocht. Ik ben ook net begonnen en ik vind het fijn dat de target dan vrij ver van je hand af is. Denk dat we tegen hetzelfde beginprobleem aanlopen. Ik heb nu geoefend met een hek ertussen en nu is ze veel minder opdringerig. Ze lijkt het ook beter te begrijpen nu ook al zijn we net begonnen. Veel succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:37

Ook met aversi is het denk ik de ontvanger die bepaalt. :) Wij moeten maar inschatten hoe een paard het ervaart en dat is sowieso een extra handicap dat wij als trainers hebben. Ik weet ook niet over welk onderzoek waar Inge het over heeft gesproken wordt hier. Dat terzijde.;)

Over beweging, dat moet op den duur zelfbelonend gedrag worden door de endorfinen die loskomen met bewegen. Ik denk dat een regelmatig tempo daarin veel kan doen. Met lange teugelen had ik ook 'last' van een te langzaam tempo bij Kyra. Nu ze wat langere tijd in eenzelfde tempo wil/kan stappen gaat het al stukken beter. Ook het werk onder het zadel heeft daaraan bijgedragen. Ik merk nu pas (na bijna een jaar) dat een arbeidsstap en arbeidsdraf (korte tijd, bv 1 minuut) al niet meer moeilijk is en ze lijkt het nu lekker te vinden. Ik denk door de endorfinen.

Toen ik begon met hardlopen vond ik het ook hartstikke zwaar en moeilijk en pijnlijk, en was het lekkere (tevreden) gevoel er alleen als ik klaar was. Na enkele weken pas werd het hardlopen op zich, een beloning. Maar dan ook pas na de eerste 10 minuten, daarvoor blijft het een dikke drempel en aversi-gevoel oproepen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:48

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:49

Dank voor het meedenken allemaal! En interessant dat meerderen met dit punt zitten. (Ik meende cm ook een tijdje geleden?) Als ze eenmaal draaft blijft ze trouwens wel vrij makkelijk doordraven. En stevig doorstappen is ook geen probleem. Ik weet niet hoe dat bij die van jullie is?
Liljebo, tuurlijk zijn er andere manieren dan longeren, en die gebruik ik ook (rijden, lange teugelen, achter bal aan rennen, samen joggen/rennen, wandelen, ...), ik wil alleen graag óók al 'los longerend' kunnen werken en het is ook makkelijk om te kunnen 'longeren' o.i.d. als je een keer weinig tijd/mogelijkheden hebt. (En we konden het altijd heel leuk en ze leek het ook graag te doen, makkelijk aan te draven, balkjes, veel achtjes, voltes etc. door de hele bak, galopje erbij. Maar dat is dus allemaal minder geworden. Misschien ook wel juist omdat ze nu meer de keus heeft en ze het eigenlijk dus niet zo leuk vond? Dan maar geen beloning, ik blijf wel stappen..? Dit strookt alleen niet echt met HLs post, over de endorfinen enzo. Overigens blijft op die andere manieren draven net zo aversief, met rijden of aan de hand joggend ofzo, maar kan ik daar makkelijker 'doorheen' om één of andere reden.)
Maar voetballen is zeker een goeie om vaker te doen, daar wordt ze soms wel enthousiast van en gaat uit zichzelf stukjes in draf.
Sanne, dat is een goed idee, zo heb ik het ook onder het zadel op een grasveld gedaan, een soort point-to-point. Ging heel goed, want gras is toch het summum. Edit: mooi lang artikel, ga ik later zeker lezen!
(Hier volgt even een stukje hardop denken ;-) Maar zonder gras in de bak bijvoorbeeld, ik weet niet of dat werkt. Tja, dit is dus inderdaad een geval van beloning die groter moet worden, dan zou het in de bak net zo goed moeten gaan als op het gras. Maar een praktisch punt voor als ik op de grond sta: ik weet zeker dat ze dit in stap heel vlot oppikt, maar hoe kom ik aan die eerste drafpassen zonder druk uit te oefenen? Ik hou dan denk ik toch hetzelfde probleem als met clickeren: hoe kan je belonen voor die drafpas als die drafpas niet komt? Oftewel: de beloning zal dusdanig groot moeten zijn dat het het waard is om uit jezelf een pasje voor aan te draven. Net zoals achter de bal aan bijvoorbeeld, waar ze dat soms wel doet. Terwijl de beloning in brokjes daar niet groter is, maar ik wel vaker heb beloond voor enkel de bal raken zonder veel te bewegen, zodat het willen bereiken van dat doel echt belonend wordt en die draf vanzelf komt, denk ik? Dus ik denk een combi van terug gaan naar kleine dingen veel belonen en het geven van concreet doel/taakje. Doel kan dan zijn target aanraken/bereiken (point to point) of het aandraven an sich misschien ook, twee strategieën. Einde hardop denken ;-))
Ik vind in elk geval het idee van pionnen een goeie. (Met alvast (meerdere porties) voer klaarleggen krijg ik vooral veel snelle stap en daarna moet ik druk uitoefenen om weer weg te gaan bij het voer, denk ik, want ik wil dit los uitvoeren, dus niet aan een lijn.) Ik wilde dat sowieso eens proberen en kan het hier goed voor gebruiken, dus ik ga die maar eens op de kop tikken, of springstaanders gebruiken, moet ook wel lukken misschien. En daarnaast ga ik bij het los draven op de cirkel proberen te bridgen voor elke kleine poging om sneller te gaan (althans, misschien is dat juist niet slim omdat ik dan juist snelle stap beloon terwijl ik draf wil zien...?) en als er een drafpas komt, die ook meteen belonen. Weer even terug naar af een beetje dus.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 19-03-13 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:52

bedankt! ik ga het proberen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:57

liljebo schreef:
Dat was idd niet zo'n goed voorbeeld, omdat beweging aversief kan zijn. Hoewel ik hier wel duidelijk verschil merkte bij beweging waar snel druk wordt gebruikt zoals longering pf daar waar dat niet nodig is zoals fietsen. Maar denk dat het punt toch wel duidelijk is. Maar in betwijfel sterk of het paard het rennen als belonend gaat zien. Ik denk hooguit pas als het fit is. En tot die tijd moet veel worden overwonnen. Wat ik overigens wel heb gemerkt is dat bij onwil om te bewegen vaak een lichamelijke oorzaak daarvoor aanwezig is

Dit is naar mijn idee ook paard afhankelijk. Waarom moet je met longeren veel druk gebruiken en met fietsen niet? Is die druk dan de reden dat ze het niet leuk vinden of is de reden dat je druk moet gebruiken omdat ze het rondjes lopen niet leuk vinden?
Mijn ervaring is dat de intrinsieke motivatie op de rechte lijn & buiten voor paarden (en zeker voor liever lui dan moe-paarden) gewoon veel en veel hoger ligt dan bij saai longeren en rondjes lopen in de bak.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:13

Visitor schreef:
Dank voor het meedenken allemaal! En interessant dat meerderen met dit punt zitten. (Ik meende cm ook een tijdje geleden?) Als ze eenmaal draaft blijft ze trouwens wel vrij makkelijk doordraven. En stevig doorstappen is ook geen probleem. Ik weet niet hoe dat bij die van jullie is?
Liljebo, tuurlijk zijn er andere manieren dan longeren, en die gebruik ik ook (rijden, lange teugelen, achter bal aan rennen, samen joggen/rennen, wandelen, ...), ik wil alleen graag óók al 'los longerend' kunnen werken en het is ook makkelijk om te kunnen 'longeren' o.i.d. als je een keer weinig tijd/mogelijkheden hebt. (En we konden het altijd heel leuk en ze leek het ook graag te doen, makkelijk aan te draven, balkjes, veel achtjes, voltes etc. door de hele bak, galopje erbij. Maar dat is dus allemaal minder geworden. Misschien ook wel juist omdat ze nu meer de keus heeft en ze het eigenlijk dus niet zo leuk vond? Dan maar geen beloning, ik blijf wel stappen..? Dit strookt alleen niet echt met HLs post, over de endorfinen enzo. Overigens blijft op die andere manieren draven net zo aversief, met rijden of aan de hand joggend ofzo, maar kan ik daar makkelijker 'doorheen' om één of andere reden.)

De endorfinen die loskomen door beweging moeten worden 'opgebouwd' door een bepaald aantal minuten x aan inspanning doen en /of een bepaalde basisconditie/spieren te hebben. Bij mijzelf merk ik dat ik eerder endorfinen door beweging aanmaak als ik x aantal minuten hetzelfde tempo beweeg. Ik begin een training van mijzelf dus met een x aantal minuten 'inlopen', dat kan wandelen of joggen zijn, als het maar 1 tempo is. Verlies ik aan conditie doordat ik een week of 2 niets doe, is het voor mij ook lastiger van beweging op zich te genieten. Ik denk dat de aanmaak van endorfinen dan ook weer moet worden opgebouwd. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar iets dergelijks merk ik bij Kyra ook.

Ik heb het stuk tekst (in Word is dat 55 pagina's :wow: ) over de poisened cue nog niet gelezen hoor. Misschien wordt het vermeld, maar krijg je niet een soort 'learned helplessness' als je druk (lees: aversieve hulp) + click (positive reinforcement) gebruikt? Paard weet immers niet van te voren of er eerst een aversie oproepende hulp /cue komt of een click, waardoor het initiatief op den duur wordt gekilled?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:00

sanne83 schreef:
liljebo schreef:

Dit is naar mijn idee ook paard afhankelijk. Waarom moet je met longeren veel druk gebruiken en met fietsen niet? Is die druk dan de reden dat ze het niet leuk vinden of is de reden dat je druk moet gebruiken omdat ze het rondjes lopen niet leuk vinden?
Mijn ervaring is dat de intrinsieke motivatie op de rechte lijn & buiten voor paarden (en zeker voor liever lui dan moe-paarden) gewoon veel en veel hoger ligt dan bij saai longeren en rondjes lopen in de bak.

Ja, dat denk ik dus ook.. dat je daarom met longeren meer op druk bent aangewezen. Ik denk zelfs dat dat het geval is met paarden wiens lichaam niet meewerkt. Longeren is dan stukken zwaarder en bovendien lopen ze rond, nergens heen,. Dan zetten ze zich, denk ik , moeilijker over dat punt heen. Dat is iig mijn ervaring.

De site waar je de link van gaf is idd een hele goede en informatieve site. Ik heb al die artikelen, onderzoeken etc eens ooit uitgeprint omdat dat makkelijker lezen is. En dan is het echt een dik boekwerk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:02

HippoLogic schreef:
Misschien wordt het vermeld, maar krijg je niet een soort 'learned helplessness' als je druk (lees: aversieve hulp) + click (positive reinforcement) gebruikt? Paard weet immers niet van te voren of er eerst een aversie oproepende hulp /cue komt of een click, waardoor het initiatief op den duur wordt gekilled?

Ik denk dat dat alleen zou kunnen gaan spelen met een behoorlijke aversie, die onverwacht komt (dus meteen een klap bv)
In andere gevallen denk ik dat het meer het ontwijken van druk, boven beloning is en dat het enthousiasme/meedenken erdoor wordt gehinderd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:05

Visitor, ben je er 100 % zeker van dat het lichaam niet in de weg zit? En wellicht ziet je paard vrij longeren minder zitten dan jij?
Ik denk dat het is zoals sanne zegt... met longering is die intrinsieke motivatie er niet. Dan moeten ze veel meer overwinnen.
Hier liepen ze buiten stevig door, maar sil in de wei en al helemaal op de cirkel dus absoluut niet. Heb daar toen een hele trukendoos voor geopend zonder veel resultaat. Het probleem bleek lichamelijk. Maar met bv een wandeling was ze dusdanig afgeleid door andere dingen, dat ze daar minder van voelde (nog even afgezien van het feit dat de cirkel zwaarder was dan rechtdoor)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:41

Oh wat is er weer veel bijgeschreven! Ik heb overal gedachten over maar te weinig tijd om ze op een rijtje te zetten. Maar wel even een paar dingetjes:

@sanne je noemde dat sommige mensen hier wat overdreven nadruk leggen op het gevaar voor de poisoned cue. Ik denk (ik weet het niet zeker) dat de hoeveelheid clickeraars zonder kennis van leertheorie groter is dan die van met die theoretische achtergrond. En de gedachte sprong "hee maar als ik hier even wat druk gebruik met mijn touwtje/leadrope/zweepje dan gaat het veel sneller" is dan snel gemaakt. Dus ik denk dat het wel goed is dat daar voor gewaarschuwd wordt, een beetje tegenwicht zeg maar :). En ook voor mensen met die kennis kan het soms nog wel een verleidelijk zijn om toch even wat druk toe te voegen als je paardje erg traag is, zoals visitor ruiterlijk toegeeft, en ook ik ben daar wel eens ingetrapt.

Brengt me op het volgende, @visitor je vraagt hoe je het eerste pasje draf krijgt. Bedoel je met longeren? Ik heb dat gedaan door de cue te geven (wijzen) en dan een stukje mee te rennen. En dan het meerennen afbouwen. Werkt als een tierelier.

Ik heb zelf een probleem wat misschien aansluit bij de discussie over bewegingsaversie. Ik loop heel erg vast met de oefening achterwaarts. Ik heb het uitgebreid naar 5 pasjes maar de vooruitgang gaat heel traag en de motivatie is ver te zoeken. Ik heb het gisteren iemand laten filmen zodat ik et jullie kon laten zien maar het ging zo slecht dat ik het liever niet doe. Ik heb een paar oorzaken bedacht maar kom er niet uit welke het is.

Het achteruitlopen doet pijn aan haar spatbeen.
Ze begrijpt het niet.
Ze traint mij (ze wil meer beloning voor minder inspanning)
Ze vind het saai

Ter info, de oefening is dat ik wijs en dat ze naar achteren loopt tot de klik. We doen ook een andere oefening waarbij ik mijn vingers zacht tegen haar aan leg en meeloop en die doet ze wel.

Ik dacht een tijdje dat ze mij trainde en heb heel goed opgelet dat ik niet beloonde voor mindere uitvoeringen, maar de motivatie wordt er alleen minder op. Als ze het niet begrijpt zou je juist meer moeten belonen, maar ik denk toch niet dat dat het is. Wbt lichamelijke oorzaak, ik denk dat altijd al snel, volgens de mensen om me heen te snel. Maar gisteren merkte ik met hoevenkrabben dat ze een slechte dag had qua achterbeen. Ik begon meteen met de achterwaarts oefening zonder opwarming (ivm het filmen en de camera vrouw moest snel weg) en het ging slechter dan ooit. Dus....

Iemand ideeen hierover? Tips?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:45

liljebo schreef:
Visitor, ben je er 100 % zeker van dat het lichaam niet in de weg zit?

100% zeker weet je het natuurlijk nooit. Ze heeft wel lichamelijke problemen, maar die zouden juist hierbij, sukkeldraf in vrijheid, geen punt moeten zijn, maar dit zou juist moeten verbeteren. Bij galop zie ik wel duidelijk dat het haar dwars zit, daarom dat ik eerst e.e.a. wil verbeteren in draf. (Als je er meer over wil weten, pb maar.)
Overigens was dit juist altijd het 'bewegingsding' waarbij ze het meest voorwaarts was. Met buitenrijden bijvoorbeeld is het niet beter omdat ze ontzettend steegs is en niet van stal weg wil, daar wordt hard aan gewerkt :-) Ik probeer het ook niet zo afstompend en belastend te maken door meestal in 20x40 bak te werken, nooit langer dan 2 rondjes zonder overgang of figuur ofzo te laten lopen (vandaar ook zonder lijn), en alles bij elkaar, met in- en uitstappen, niet meer dan 20-25 minuten, wat neerkomt op 10-15 minuten echt 'aan het werk'.
Misschien komt het nu ook allemaal wat dramatischer over dan het in werkelijkheid is en draaf ( ;) ) ik een beetje door. Ze draaft meestal wel aan, maar niet van harte en pas 10 meter na het commando. Het ging nu een paar keer niet zo goed en ik ging nadenken over de poisoned cue, maar overall gaat het eigenlijk best ok. Ook wel goed me even te realiseren, dus bedankt. :P
Citaat:
En wellicht ziet je paard vrij longeren minder zitten dan jij?
Dat weet ik nu dus wel zeker. Ik heb het idee dat het iets te maken heeft met wat jullie aanhaalden over endorfinen; in het verleden, toen ik niet clickerde, deed ze het best met enig enthousiasme, ik denk dat we toen in de 'flow' zaten waarbij bewegen op zichzelf lekker was. Nu, doordat ik begonnen met met clickeren, hoofd laag tijdens het draven en daardoor kleine stukjes heb beloond, zijn we daar een beetje uit. Ook omdat ik met rijden ben gaan bridgen en alles in kleine stukjes heb gedeeld, is er dus eigenlijk geen moment meer waarop die endorfinen door lange beweging aangemaakt worden. Hooguit met het samen buiten wandelen (maar werkt dat in stap ook?), want hardlopen heb ik al twee maanden niet meer gedaan.
En ik denk dat daardoor, nu ze meer de keuze krijgt én het draven op zich niet meer heel lekker is, de beloning niet groot genoeg is en ze liever gewoon blijft stappen... Ik heb ook het idee dat dezelfde/vergelijkbare beloning iets in waarde afneemt. In het begin was ze met het 'los longeren' heel enthousiast toen ik opeens ging bridgen. Het lijkt alsof er nu meer beloning nodig is voor hetzelfde effect, omdat ze dus in is gaan zien dat er een keuze is ofzo, of het zelfbelonende effect van het bewegen een beetje weg is, kan dat?
Al met al denk ik dat we misschien gewoon even een dipje hebben en daar weer uitkomen als ze juist weer meer beweging krijgt. Maarja, hoe daar te komen zonder die druk... Het is een beetje een vicieuze cirkel. Ik ga in ieder geval proberen wat ik eerder aangaf, met die pionnen en clicken voor elk aandraven. (En de bal en het gras niet te vergeten.)
CM ik zie nu je post, maar moet nu weg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:48

Persoonlijk denk ik -en dat heb ik helaas ook steeds weer opnieuw bevestigd gezien- dat er vaak een lichamelijk oorzaak ligt aan het doen van een oefening, die voor een normaal gezond paard geen enkel probleem oplevert.
Ik ben zelf (achteraf gezien logisch) enorm veel hiertegen aan gelopen en achteraf kon ik het altijd verklaren met de wetenschap wat er mis was.
En als een oefening moeizaam gaat/pijn doet, is een beloning gewoon niet voldoende reden om zich daarover heen te zetten
Dat is iig mijn theorie.

Laat ik het zo stellen... ik heb zelf al heel heel heel erg lang chronisch rugpijn. Soms erger, soms minder erg en helaas met een oplopend spiraaltje.
Ik moet bewegen, binnen bepaalde marges en krijg ook weer therapie.
Maar ik merk ook heel erg goed dat ik steeds banger wordt voor die beweging.
Een stukje chocolade gaat mij hierbij niet helpen.
De fysio wel, maar alleen omdat zij exact weet hoe het van binnen eruit ziet en wat wel en niet redelijk is en omdat ik zelf de grenzen mag aangeven. Bovendien is ze zeer behoedzaam dat die grenzen niet worden overtreden, want dan lig ik weken in de kreukels.
Een paard kan niet redeneren, noch praten, noch vertellen hoe het een paar uurtjes na een bepaalde oef ging. De angst om te bewegen zal evengoed niet minder zijn.
En dan zit je met twee problemen.
Paard durft niet goed en probeert steeds minder
Ga je dwang uitoefenen, heb je altijd dat risico dat je over die grens heen gaat en het probleem verergert. Zou je wel exact die grens weten, dan zou het juist verbeterend kunnen werken, afhankelijk van het probleem en de mogelijkheid van verbetering.
Maar dat is dus met een dier heel erg moeilijk.

Het verklaart voor mij wel (al schrijvend) waarom in zulke gevallen R-, mits subtiel en met goede feeling, kennis van zaken en inzicht in het probleem, in een dergelijk geval beter zou kunnen werken.
Je geeft het dier in feite weinig keuze en 'dwingt' het te laten voelen dat het zo beter gaat.
Zo'n beetje als mijn fysio dus :)
Dat kan dus perfect werken of averechts, als je grenzen overschrijd.
Dat is dus moeilijk.

In geval van Hälga en Silja heb ik in overleg met d.a. en kliniek besloten niets meer te doen, omdat hun problemen te ernstig zijn. De kans dat je net die grens oversteekt was gewoon te groot en ze worden beiden niet beter.
Voor hen is het beter om gewoon op eigen manier en op eigen takt in de wei te bewegen.
Ik heb daartoe wel verspreidde voerplaatsen en watervoorziening op weer een andere plek, zodat ze in beweging blijven. En dat doen ze dan ook.

Trulsa is gewoon een omaatje wat stijf kan zijn als het buiten komt. Nu ik erover schrijf, denk ik dat daarom wellicht bij haar (en eerder bij billy) R- misschien wat beter werkt. Billy was anders gewoon weinig gemotiveerd, maar had een beroerde stofwisseling, die verbeterde met wandelen (maar waar hij dus in den beginne geen zin in had) en troelke is beetje opgewonden buiten omdat ze daar met haar korte stijve pootjes makkelijker kan lopen dan nu in de wei en alles buiten spannend is , waardoor clicker van haar verlangt dat ze nadenkt over wat ze doet, terwijl ze dat op dat moment misschien gewoon niet wil of kan opbrengen.

Maar het is dus allemaal erg situatie afhankelijk.

Ik hoop dat niemand beweert dat het makkelijk is om het goed te doen??? :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:58

Hmm ik merk wel al lezend en schrijvend dat visitor en ik tegen dezelfde dingen aanlopen maar met andere oefeningen, en dat we allebei weten van onze paarden dat ze lichamelijke klachten hebben. Misschien niet toevallig?

@lj dank je voor je post je bevestigt een beetje mijn knagende gevoel dat lichamelijke problemen de oorzaak zijn. Ik denk dat ik de oefening even laat zitten en me wat meer ga richten op de therapeutische oefeningen (voltes stappen, schouder binnenwaarts, achterhand ietsje laten zakken) en de oefeningen waar ze niet veel voor hoeft te bewegen. Ik had gisteren nog even in de stal geoefend met beginnetje apporteren (het vastpakken van de jollybal) en dat vindt ze dan wel weer leuk, ze laat haar eten ervoor staan. En toch maar weer meer naar buiten ondanks het matige weer en een beetje door het bos scharrelen, dat vind ze leuk en is goed voor haar.