Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:22

Hier is het niet het donker zélf dat het probleem geeft, maar de combinatie van donker + geen andere paarden zichtbaar. Ga ik in de zomer om 7 uur s ochtends rijden: geen probleem. Maar in de winter om 7 uur s avonds: stress. In beide gevallen geen andere paarden op de wei. Zijn er in het donker wel andere paarden zichtbaar: geen probleem.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:51

Klinkt als mijn haflinger haha. Stel je voor je bent alleen.

ook wel begrijpelijk het is donker, je bent alleen, en tja toch kwetsbaarder voor 'roofdieren' Al zien paarden prima in het donker.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:54

Wijslander, ga er vanuit dat je ook geprobeerd hebt om oefeningen te doen langs de (enge) kant. Hoe werkt het als je aan die zijde op de binnenhoefslag loopt, of als je schouderbinnen langs de enge kant loopt. Je kunt ook proberen om richting eng stuk te lopen en dan een appuyement in te zetten. Je kan ook met je binnenteugel het hoofd een fractie lager vragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:56

Skippy01 schreef:
Er is een theorie (nog niet getest door mij, wel door kennissen) dat als je het licht UIT doet, dat de focus dan beter is in het donker en je vaak juist méér bereikt... proberen waard?

Ja, door het water heen is niet zo verkeerd. Baalde harder van de rijbak die in drijfzand veranderd is. Dat is voor geen enkele training goed... :roll:

Zonder lampen zie ik zelf geen barst, anders had ik dat zeker eens geprobeerd. :D Die zuigende ondergrond is inderdaad niet zo bevorderlijk nee... :(

Fardoe, hij doet alles wat ik vraag, alleen dan wel met de nek van een giraffe. De volgende keer houd ik het wat simpeler en werk ik maar van de enge kant af, eens zien hoe het dan gaat...

Bedankt voor het meedenken!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:22

Vanmiddag nog gewerkt met de schimmel en herhaald wat ik vorige week met de les heb gedaan. Ook weer geoefend met de galop. Ben er nu wel achter dat de bodem heel belangrijk is. Bij de rijvereniging is de bodem vaak droog en ongelijk en liggen er van die grote snippers in waar ik absoluut geen fan van ben, thuis heb ik een goeie strakke bodem waar het veel makkelijker is om mee te joggen/ rennen met mijn paard. Ik vind het zelf erg leuk om een uitgestrekte draf te doen, mijn paard trouwens ook :D en dat is thuis met mijn bodem veel beter te doen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:08

@fardoe ik zou tekenen voor dróóg en ongelijk nu. Hier is het nu nát en ongelijk :P

Gisteren eindelijk gelukt om een aanzet van de travers voor elkaar te krijgen! Happy! *\o/* Qua stelling en buiging trekt het nog op niks, maarrrrr ze had wel voorwaartse tendens én achterhand kwam op verzoek naar binnen. Tot gisteren kreeg ik het één óf het ander, en gisteren dus de combinatie! En dat in flinke plassen water (niet in de ongelijke rijbak, maar in de longeerbak). Ik ben een trotse pony-mama :+ O:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:23

Wat goed! Terecht dat je heel trots bent nu. :D

Mijn ervaring met de travers is dat het kwartje moet vallen en dat alles dan ineens op de plek valt. Echt een eureka-moment, hihi.

Ik ben gister zelf naar de sportschool geweest, mijn core moet echt sterker worden. Vandaag zijn de paardjes weer aan de beurt...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:48

Het einde van de blessure van mijn paard komt in zicht en dan kan ik hier weer meekletsen. Ik ga proberen veel WADH mee te pakken. Zeker in het begin tijdens de opbouwfase. In het nieuwe jaar weer lekker lessen plannen en gaan met die banaan. :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:52

Poeh dat kwartje moet zeker vallen, en dat kan echt heel lang duren :')
Wij zijn er zeker een half jaar mee wezen puzzelen (echt alle kleine stapjes opbreken) en pas sinds een maandje kan hij de travers linksom echt goed, en rechts krijg ik er net aan een paar pasjes uit voordat hij op z'n schouder valt (natuurlijk goed belonen voor hij op z'n schouder valt ;) ).
Het ligt er natuurlijk ook aan waar de talenten van je paard liggen hoe snel ze zoiets oppakken.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:23

Dat ben ik niet met je eens Cera_D, ik denk dat het voor een groot deel ligt aan hoe duidelijk of onduidelijk je hulpen zijn en of je paard mogelijke restricties heeft in het lijf waardoor het niet makkelijk gaat en die je als trainer ook maar moet zien en kunnen verhelpen.
Maar ja,ik ben ook altijd zo dat als mijn paard iets niet kan, ik er vanuit ga dat dat ligt aan mijn gebrek aan talent :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:35

Cera_D schreef:
Wij zijn er zeker een half jaar mee wezen puzzelen (echt alle kleine stapjes opbreken) en pas sinds een maandje kan hij de travers linksom echt goed, en rechts krijg ik er net aan een paar pasjes uit voordat hij op z'n schouder valt (natuurlijk goed belonen voor hij op z'n schouder valt ;) ).
Het ligt er natuurlijk ook aan waar de talenten van je paard liggen hoe snel ze zoiets oppakken.

Hoe Ziet voor jou de "perfecte" travers eruit ? Heb je beeldmateriaal van iemand ergens wat ik kan inzien ?
Maakt het wat uit kwa nut spiergebruik oefening travers of je zelf aan de binnenzijde paard staat op singelhoogte of aan voorkant paard ?

Ik vindt het nl nog lastig om goed te voelen wanneer paard op schouders valt of wanneer ie daar los van blijft.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:38

No_No schreef:
Is er hier belangstelling voor een facebookpagina voor het werken aan de hand? Ik kan geen filmpjes uploaden, op facebook ben ik handiger.

Ik meld me niet aan, vindt mijn privacy belangerijker dan de info in zo'n groep.
Als de groep open wordt is meekijken natuurlijk geen probleem, maar dat vindt ik zelf dan wel bitje "lurken".

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:41

Fardoe: met je antwoord weet ik nog niks..., en ik ben leergierig ingesteld :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:43

Travers had mijn haf snel door. Niet gelijk super maar hij wist t snel.

Alleen.. gebruikt hij t nu. Als ik wat vraag wat hij wel moeilijk vind.. zet hij een travers in. En dan een kop trekken. Van is toch ook goed?? Krijg ik nu brokje???

Schouder voor vind hij lastig. Dus gaan we over in renvers :roll: (daar zijn we nog helemaal niet mee bezig _O- )

Maar Ind vaak als het kwartje valt. Vergeten ze het niet meer. Dus begrijp heeel goed dat je trots bent :):)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:50

Traver hier ook een van de makkelijkste oefeningen. Net zoals het appyument en de renvers. Schouderbinnenwaarts met de juiste lengtebuiging dat was wel echt een dingetje. Maar dan heb ik het wel over de puntjes op de i Hahaa.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:43

Ik heb dat ook Jane2, heb toch vaak in het begin de schouderbinnen en ook schouderbuiten op vier ipv drie sporen gedaan, onder het mom van dan buigt er tenminste iets :D
Ik vond de travers best lastig, maar toen ik eenmaal begreep dat ik mijn positie moest veranderen was het vrij makkelijk. Nu met mijn jonkie gaan alle oefeningen zo gemakkelijk.
Net weer les gehad met de schimmel en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een voorrecht vind om dit paard te mogen bezitten. Wat een bijzonder dier, mijn doel, de galop is vandaag al behaald, iets wat ik niet zo snel had verwacht. Ik kreeg zelf enkele aanzetjes ,net als gisteren maar bij mijn instructeur deed hij echte galopsprongen zowel linksom als rechtsom, dat alleen maakt me al zo trots.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:46

Zalig! Ik zou bijna een moord doen voor jouw bak ook. :')

Wij vinden in elke oefening onze uitdaging. Perfectioneren, de oefening moeilijker maken of op een andere manier vragen... Dus echt eenvoudig is het nooit. :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:20

Peetstap schreef:
Cera_D schreef:

Hoe Ziet voor jou de "perfecte" travers eruit ? Heb je beeldmateriaal van iemand ergens wat ik kan inzien ?
Maakt het wat uit kwa nut spiergebruik oefening travers of je zelf aan de binnenzijde paard staat op singelhoogte of aan voorkant paard ?

Ik vindt het nl nog lastig om goed te voelen wanneer paard op schouders valt of wanneer ie daar los van blijft.

https://www.youtube.com/watch?v=0yU6tPPynHU

Hier is een filmpje naar verschillende vormen van de travers die allemaal goed zijn. Je positie is afhankelijk van wat je zelf prettig vind, ik kies er zelf voor om voor hem te achteruit te lopen, dan heb ik het beste overzicht over hem en wat hij doet.
Op de schouder vallen is bij mijn paardje super duidelijk, hij komt dan keurig in schoudervoor naar me toe gelopen :'). Dat corigeer ik dan door bij hem in zn hals te `prikken` vlak voor zijn schouder zodat hij die weer goed voor zijn lichaam plaatst (maar dat is aan de rechterkant echt nog wel een projectje). Bij ieder paard uit het op de schouder vallen zich natuurlijk op een andere manier.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:52

Nee het is absoluut niet makkelijk, toevallig nog uitgebreid over gesproken met mijn instructeur vandaag. Wat mij het meest aanspreekt is inderdaad het millimeter werk, op dat punt zit ik nu. Ook het met de juiste intentie/ energie inzetten van een beweging/ oefening. Ik heb tegenwoordig ook geen echte les meer, het is meer samen overleggen , luisteren naar elkaar , we zijn nu meer gelijk aan elkaar.

Sorry Peetstap dat ik geen reactie heb gegeven, was zo vol van mijn les dat ik vergeten ben te reageren. Ik snap dat je meer info zou willen maar dat is niet zo makkelijk. Er moet gekeken worden naar hoe een paard wordt gehouden, hoe het management rondom het paard is en of je de mogelijkheid hebt om aanpassingen te realiseren. Verder is training, gezondheid en de inzet van de eigenaar belangrijk. Ben van plan om volgend jaar een lezing te organiseren, je bent uiteraard van harte welkom. Ik pas het toe bij mijn eigen paarden( dat zijn er drie, van verschillende leeftijden en van bouw ) Verder heb ik nog een lieve vriendin met 6 paarden, die een andere tak van sport met haar paarden beoefend , die ook verschillen in leeftijd , die mij maandelijks op de hoogte houdt met bijgehouden notities en beeldmateriaal van haar paarden. Dat ik ervan overtuigd ben dat het werkt , ja. Dat ik daarom nog wel een controle groep wil hebben om te checken of iemand die van mij de info krijgt ook dezelfde resultaten boekt, zeker. De info die hier uitkomt zal zeker ook besproken worden bij de lezing. Ik ben er door mijn werk als sportmasseur en het maken van trainingsschema's wel achter gekomen dat mensen door gebrek aan kennis( wat overigens niet erg is) dingen anders interpreteren dan ik bedoel, vandaar dat ik een beetje terughoudend reageerde op jouw vraag.
Hoop dat ik het een beetje goed gemaakt heb met dit uitgebreide antwoord.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:33

Cera-d: dank voor je video link, dit is voor mij heel bruikbaar materiaal mede door de getoonde afwisseling.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:52

Hebben jullie met de travers net zoveel stelling als in het filmpje getoond wordt? Ik wil juist graag dat mijn paarden hooguit lichte stelling hebben in de hals. Ben nu wel benieuwd...

Overigens loop ik bij voorkeur aan de buitenkant naar voren, achteruitlopen heb ik alleen met aanleren gedaan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:53

Fardoe , ook dank voor je inhoudelijke reactie, en is totaal niet erg dat het wat langer duurt.

Je hebt mijn belangstelling alleen maar verder aangewakkerd, hoor gaarne via pb of het mogelijk is kwa afstand om informatie over je werkwijze te krijgen op je lezing.

Ontopic: vanavond wat extra geoefend met in stukjes draf vlak naast paard mee kunnen lopen op schouderhoogte met lijn verbinding losjes op de neus.
In men positie , lange teugel of op wat afstand heeft hij daar geen moeite meer mee, maar deze positie vondt ie best wel raar.
Werdt meteen bevestigd toen ik zonder verbinding hetzelfde probeerde, hij nam direct zelf 2a3 meter afstand :D
Nou was ie wel fris in koppie, een beetje armen opspannen deed hem direct verruimen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:19

Wijslander, ik vind ook dat de buiging in het filmpje van de hals te veel is. Neusje mag lichte buiging hebben maar zeker niet voorbij het voorbeen komen. De bedoeling van de traver is om met de voorbenen rechtuit te stappen.
Ook vind ik het jammer dat ze met de schimmel een traver op de schuinen lijn een appyument noemt. Een appyument is meer een schouderbinnenwaarts op de schuine lijn. Voorhand moet voor de achterhand. En niet andersom.
Wel erg mooi om te zien hoe makkelijk hij zich om stelt van de linker naar de rechter kant.

Ik wil niemand afkraken of kwetsen. Het is al erg knap om zo te werken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:41

Wijslander schreef:
Hebben jullie met de travers net zoveel stelling als in het filmpje getoond wordt? Ik wil juist graag dat mijn paarden hooguit lichte stelling hebben in de hals. Ben nu wel benieuwd...

Overigens loop ik bij voorkeur aan de buitenkant naar voren, achteruitlopen heb ik alleen met aanleren gedaan.

Ik wissel het een beetje af, soms wat meer stelling en op 4 sporen en soms wat minder op 3 sporen (meestal probeer ik voor 3 sporen te gaan), vooral om te kijken of ik daartussen een beetje kan spelen en hoe hij op mijn intentie reageert.
We zijn hier nog wel heel beginnend in, dus ik ben allang blij dat hij de stelling de juiste kant op neemt. Wij zijn dus zeker nog niet bezig met het echte millimeter werk, maar dat komt vanzelf :D

Edit: het filmpje is trouwens niet van mij, is gewoon een van de eerste filmpjes over travers aan de hand op YouTube :o

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:17

Ik lees nog steeds mee, maar momenteel werk ik niet zoveel aan de hand vanwege energiegebrek vanuit mijn kant. Ik rijd ook erg weinig, maar het werk aan de hand ligt vrijwel stil hierdoor. Ik lees nog wel steeds mee en blijf geïnteresseerd in wat anderen doen.

Ik doe het sowieso anders dan op het filmpje. Mijn werk aan de hand doe ik met een hoofdstel en twee teugels, in elke hand een teugel. Als ik links sta is mijn linkerhand bij het bit en de rechterhand heeft de rechterteugel aan dezelfde kant op de hoogte van de schouder vast. Ik begin eigenlijk een travers of schouderbinnenwaards ( dat laatste vind ik zelf lastiger) vanuit een wending om de voorhand vlak bij de hoefslag, zodat ik op de hoefslag verder kan met de travers ( of schouderbinnenwaards-schouderbuitenwaards). Of vanuit een kleine volte bij de hoefslag. Ook mij viel het verbuigen in de hals op bij de filmpjes. Dan werk je het over de buitenschouder weglopen in de hand naar mijn idee. Bij schouderbinnenwaards en bij travers op de linkerhand loop ik aan de linkerkant van mijn paard, bij schouderbuitenwaards loop ik op de hoefslag en dus "aan de buitenkant". Lou, mijn vorige paard vond dat laatste best lastig en liep dan liever in renvers. Het blijft puzzelen en dat is wel gaaf!

Ik wil me graag aanmelden bij de facebook-groep, maar ik kan momenteel weinig recente info geven, dus ik weet niet of het "goed" is om me aan te melden.